PDA

View Full Version : Het begint ook te rommelen in China


kameleon
20 februari 2011, 09:26
Via verscheidene microblogs werd de afgelopen dagen opgeroepen tot diverse protestbetogingen in verschillende Chinese steden.
Mits China ruime expertise heeft in censuur, komt er momenteel niet veel van terecht.
Ondertussen waarschuwt de wereldbank dat de absolute grens voor de voedselprijzen bijna bereikt is en dat regeringen zullen vallen en bedrijven overkop zullen gaan door al dit tumult.
Escaleert het in China ook ?

http://www.aziatischetijger.nl/2011/02/20/china-probeert-oproer-te-voorkomen/

atmosphere
20 februari 2011, 10:30
Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen met China.

Sjaax
20 februari 2011, 11:04
Via verscheidene microblogs werd de afgelopen dagen opgeroepen tot diverse protestbetogingen in verschillende Chinese steden.
Mits China ruime expertise heeft in censuur, komt er momenteel niet veel van terecht.
Ondertussen waarschuwt de wereldbank dat de absolute grens voor de voedselprijzen bijna bereikt is en dat regeringen zullen vallen en bedrijven overkop zullen gaan door al dit tumult.
Escaleert het in China ook ?

http://www.aziatischetijger.nl/2011/02/20/china-probeert-oproer-te-voorkomen/De Chinese machthebbers schijten iig dun.

Op de berichtgeving over Egypte was censuur ingesteld.
De Chinese censuur blokkeert sinds zondag op het internet Chineestalige zoekopdrachten over Egypte en reacties op de demonstraties in Kairo en andere steden. Ook hebben de Chinese media opdracht gekregen terughoudend te berichten over de opstand tegen president Mubarak, een staatshoofd waarmee de Chinese leider Hu Jintao een nauwe band onderhoudt.Bron: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:vGsveOYzbAoJ:digitaleeditie.nrc.nl/digitaleeditie/NH/2011/1/20110201___/1_05/article5.html+china+berichtegeving+over+egypte&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl

kelt
20 februari 2011, 11:15
In tegenstelling tot de Maghreb-machthebbers heeft China kolossale hoeveelheden cash ter beschikking.Er wordt wel degelijk geinvesteerd,massief zelfs,in een uitbreiding van de binnenlandse economie,en,bijgevolg,in meer interne welvaart.

Maar het voorziene "rustige tempo" (waarbij de Communistische Partij van China hoopt om zelf voor nog onbepaalde tijd alle touwtjes in handen te kunnen houden) wordt in ernstige mate verstoord...

tientallen miljoenen nijvere arbeidskrachten,die noodgedwongen 1000 kilometer van huis moeten verblijven het grootste deel van het jaar(en bovendien illegaal zijn in eigen land waar je geen rechten hebt buiten je eigen district), willen een LEVEN opbouwen in ruil voor hun harde werk.Velen zijn al in de dertig,en vinden de "blockage van hun leven" ondraaglijk..Na de terreur van het "mentaal afgesloten" zijn van hun ouders,zitten zij in een soort "financiele val"'...Ondanks hun harde inspanningen..

Dit kan zo niet verder.
Bovendien doet de stijgende inflatie ook al geen goed,het hindert de arbeiders om een basisfunktie te vervullen,namelijk wat geld opzenden naar hun familie ver weg in het achteraf...

Ofwel slaagt de Chinese regering er in om sneller dan voorzien de situatie te verbeteren,ofwel wordt er misschien..een ECHTE communistische Partij van China (her)opgericht :?

kameleon
20 februari 2011, 11:24
China foefelt met zijn cijfers over economische groei. Op de Nasdaq zijn recent veel bedrijfjes door de mand gevallen wegens het rapporteren van valse resultaten. Het blijken allemaal lege dozen te zijn.

De welvaart in China is er maar voor een kleine groep. Die op het platteland leven kunnen hun geen brood meer kopen. En we weten allemaal vanwaar de hoge voedselprijzen komen toch ? Niet van die paar mislukte oogsten, maar van het bijdrukken van de duizenden miljarden geldbriefjes over de hele wereld om het Wall Street krapuul te redden.

Johan Bollen
20 februari 2011, 14:12
Uit die link Onbekenden, waarvan velen zich waarschijnlijk buiten China bevinden, riepen op het internet op tot protestener is een verschil tussen een oproep en effectieve massabetogingen. China is in positieve zin geëvolueerd sinds 1989 mijns inziens. In Egypte was (is ?) er achteruitgang.

Johan Bollen
20 februari 2011, 14:12
China foefelt met zijn cijfers over economische groei. Op de Nasdaq zijn recent veel bedrijfjes door de mand gevallen wegens het rapporteren van valse resultaten. Het blijken allemaal lege dozen te zijn.:roll:

kameleon
20 februari 2011, 16:30
Als ik spreek over 'allemaal' heb ik het natuurlijk over de bedrijfjes die valse resultaten rapporteerden. Dit waren echt lege dozen. Ze namen niet eens hun telefoon op.

Zie maar meneer Bollen
http://www.thestreet.com/story/10952277/sec-probes-china-stock-fraud-network.html

Yves38
20 februari 2011, 18:28
In tegenstelling tot de Maghreb-machthebbers heeft China kolossale hoeveelheden cash ter beschikking.Er wordt wel degelijk geinvesteerd,massief zelfs,in een uitbreiding van de binnenlandse economie,en,bijgevolg,in meer interne welvaart.

Maar het voorziene "rustige tempo" (waarbij de Communistische Partij van China hoopt om zelf voor nog onbepaalde tijd alle touwtjes in handen te kunnen houden) wordt in ernstige mate verstoord...

tientallen miljoenen nijvere arbeidskrachten,die noodgedwongen 1000 kilometer van huis moeten verblijven het grootste deel van het jaar(en bovendien illegaal zijn in eigen land waar je geen rechten hebt buiten je eigen district), willen een LEVEN opbouwen in ruil voor hun harde werk.Velen zijn al in de dertig,en vinden de "blockage van hun leven" ondraaglijk..Na de terreur van het "mentaal afgesloten" zijn van hun ouders,zitten zij in een soort "financiele val"'...Ondanks hun harde inspanningen..

Dit kan zo niet verder.
Bovendien doet de stijgende inflatie ook al geen goed,het hindert de arbeiders om een basisfunktie te vervullen,namelijk wat geld opzenden naar hun familie ver weg in het achteraf...

Ofwel slaagt de Chinese regering er in om sneller dan voorzien de situatie te verbeteren,ofwel wordt er misschien..een ECHTE communistische Partij van China (her)opgericht :?

Als China haar groei wil behouden en haar economische macht en aantrekkingskracht, dan zal ze de lonen laag moeten houden...en laat het nu dat zijn wat voor interne spanningen zorgt.
Nu, ik zal er niet om treuren moesten ze aan interne spanningen kapot gaan

lombas
20 februari 2011, 18:46
Als ik kijk naar wat andere landen met hun welvaart doen (Nigeria, Congo, Libië, ...), denk ik dat bepaalde Zuid-Amerikaanse landen én China nog niet al te slecht bezig zijn.

tomm
20 februari 2011, 18:51
Als ik kijk naar wat andere landen met hun welvaart doen (Nigeria, Congo, Libië, ...), denk ik dat bepaalde Zuid-Amerikaanse landen én China nog niet al te slecht bezig zijn.

De lonen zijn nog laag in China, maar je moet kijken vanwaar ze komen... 60 jaar geleden was China armer dan Ethiopië, veel armer dan Egypte en werden de mensen gemiddeld niet ouder dan 35... er is duidelijke vooruitgang, dat ontbreekt in de Arabische wereld.

Bollywood
20 februari 2011, 19:02
Geef je de chinezen democratie vliegen ze direct 30 jaar terug in de tijd. Ze willen meer welvaart maar anderzijds er ook niet meer voor betalen. Ze willen een welvaartsstaat naar europees model maar als ze horen dat dit makkelijk 45% van het inkomen zal kosten hoeft het niet. Dus zo'n vaart zal het niet lopen daar. Een werknemersorganisatie hebben ze wel nodig maar protesteren tegen het regime is daar niet de oplossing voor.

Kodo Kodo
20 februari 2011, 19:11
In tegenstelling tot de Maghreb-machthebbers heeft China kolossale hoeveelheden cash ter beschikking.Er wordt wel degelijk geinvesteerd,massief zelfs,in een uitbreiding van de binnenlandse economie,en,bijgevolg,in meer interne welvaart.

Maar het voorziene "rustige tempo" (waarbij de Communistische Partij van China hoopt om zelf voor nog onbepaalde tijd alle touwtjes in handen te kunnen houden) wordt in ernstige mate verstoord...

tientallen miljoenen nijvere arbeidskrachten,die noodgedwongen 1000 kilometer van huis moeten verblijven het grootste deel van het jaar(en bovendien illegaal zijn in eigen land waar je geen rechten hebt buiten je eigen district), willen een LEVEN opbouwen in ruil voor hun harde werk.Velen zijn al in de dertig,en vinden de "blockage van hun leven" ondraaglijk..Na de terreur van het "mentaal afgesloten" zijn van hun ouders,zitten zij in een soort "financiele val"'...Ondanks hun harde inspanningen..

Dit kan zo niet verder.
Bovendien doet de stijgende inflatie ook al geen goed,het hindert de arbeiders om een basisfunktie te vervullen,namelijk wat geld opzenden naar hun familie ver weg in het achteraf...


Dit zou voor de Chinese regering een signaal kunnen zijn dat ze een eind moeten maken aan de onderwaardering van hun munt door de euro en de dollar te dumpen (http://forum.politics.be/showpost.php?p=5314323&postcount=132). Als ze dat doen, spat de euro uit elkaar, hebben de VS hyperinflatie, en wij misschien ook. Al wat gehamsterd?

Piero
20 februari 2011, 20:03
Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen met China.

China zal niet ontkomen aan een gigantische depressie met instortende vastgoedmarkt en onlusten in regio die decentralisatie en zelfstandigheid willen en die de corruptie zat zijn. Dit wordt door diverse insiders verwacht in .... 2011. Een groot probleem is dat de honderden miljoen mensen die zich in de industrie kapot gewerkt hebben nu wel eens een huis willen kopen in plaats van op een slaapzaal te wonen. Het wordt steeds moeilijker arbeiders te werven. Velen zijn teruggekeerd naar hun dorpen en boerderijen. Toch zal de crisis iedereen zoals gebruikelijk wel weer verrassen. 2011 wordt beslist een gedenkwaardig jaar en 2012,13, enz. ook. We hebben de zeven vette jaren achter de rug.

poekieJ
20 februari 2011, 22:47
China zal niet ontkomen aan een gigantische depressie met instortende vastgoedmarkt en onlusten in regio die decentralisatie en zelfstandigheid willen en die de corruptie zat zijn. Dit wordt door diverse insiders verwacht in .... 2011. Een groot probleem is dat de honderden miljoen mensen die zich in de industrie kapot gewerkt hebben nu wel eens een huis willen kopen in plaats van op een slaapzaal te wonen. Het wordt steeds moeilijker arbeiders te werven. Velen zijn teruggekeerd naar hun dorpen en boerderijen. Toch zal de crisis iedereen zoals gebruikelijk wel weer verrassen. 2011 wordt beslist een gedenkwaardig jaar en 2012,13, enz. ook. We hebben de zeven vette jaren achter de rug.

Zo, 2008 en 2009 waren vette jaren?

Ik ga als het lente is patatten en wortelen zaaien denk ik:D

Piero
20 februari 2011, 23:52
@poekieJ
Heel verstandig!

Raymond.De.Koninck
21 februari 2011, 00:30
Dit zou voor de Chinese regering een signaal kunnen zijn dat ze een eind moeten maken aan de onderwaardering van hun munt door de euro en de dollar te dumpen (http://forum.politics.be/showpost.php?p=5314323&postcount=132). Als ze dat doen, spat de euro uit elkaar, hebben de VS hyperinflatie, en wij misschien ook. Al wat gehamsterd?

Dit heeft ook consequenties voor de Chinese overheid. Dan zal zijn groei krimpen en heeft het eigenlijk een positief effect op die van EU-VS

Johan Bollen
21 februari 2011, 06:59
Als ik spreek over 'allemaal' heb ik het natuurlijk over de bedrijfjes die valse resultaten rapporteerden. Dit waren echt lege dozen. Ze namen niet eens hun telefoon op.

Zie maar meneer Bollen
http://www.thestreet.com/story/10952277/sec-probes-china-stock-fraud-network.htmlDe indruk die je geeft met je commentaar is toch een andere dan die wat ik krijg door de link die je geeft, waar staat
U.S. firms and individuals have joined with partners in China to steal...

...the SEC is focusing on stock promoters, investment bankers, auditors and law firms that have been active in recruiting Chinese companies to U.S. stock exchanges and raising capital for those companies by selling new shares. Het gaat dus om Amerikaanse oplichters die Chinese bedrijven recruteren.

'Het zijn allemaal lege dozen.' Dat is een insinuerende conclusie die de lading niet dekt.

Toch bedankt voor de link ;-)

forzaflandria
21 februari 2011, 10:45
De Chinese economie zal al heel wel slechter moeten draaien dan wat ze nu bezig is, voor de mensen daar de vrees voor een nieuw Tiananmen zullen opzij zetten. Ik zie een massale opstand niet snel gebeuren, en zeker geen val van het communistisch regime.

Bollywood
21 februari 2011, 11:16
De Chinese economie zal al heel wel slechter moeten draaien dan wat ze nu bezig is, voor de mensen daar de vrees voor een nieuw Tiananmen zullen opzij zetten. Ik zie een massale opstand niet snel gebeuren, en zeker geen val van het communistisch regime.

Inderdaad, overal zijn er werklozen die willen dat de regering meer voor hun opkomt, overal zijn er mensen die niet tevreden zijn met de gang van zaken. De meerderheid van chinezen zien echter geen nood om een revolutie op gang te brengen, wetende dat ze er zelf niet beter van gaan worden. Communistisch noem ik hun regime zeker niet, wij betalen hier 50% belastingen voor onze "vrijheden en rechten". Daar 15% en willen ze ook meer pensioenen en al deze zaken, eenzelfde belasting betalen willen ze echter niet en dan zijn ze plots heel blij met hun "rechten" die ze al hebben. Als ze dan horen dat van hun 50% belastingen, het meerendeel gebruikt wordt om mensen te helpen die geen werk hebben etc willen ze er zelfs al niet meer over beginnen. Zo communistisch zijn ze dus niet, en ik vraag me soms af als ik in china ben, of wij niet de communisten zijn in plaats van zij.

Verder hoor je al die verhalen over uitzettingen, wel 90% wil gewoon niets liever dan dat hun huis opgekocht zou worden door een projectontwikkelaar en dat ze er dan beter van zullen worden. Onlangs nog hebben 2 kennissen een nieuw appartement gekocht. Hun oude vervallen appartementje willen ze echter behouden want... het zal ze maar overkomen dat iemand net daar een nieuw appartementscomplex zou zetten en ze 3x meer geld zouden krijgen dan nu het geval is.

En verder, als ik een chinees vraag hoe het nu zit met die onlusten zeggen ze: "hoeveel mensen waren er op de betoging? enkele honderden? lol, das geen protest gezien de omvang van de steden waar ze betogen".

Rangzen
21 februari 2011, 12:41
Persoonlijk zie ik de toekomst pessimistisch in wat China betreft. De zeepbel die de Chinese Communistische Partij probeert in gang te houden kan uiteindelijk niet anders dan uiteen spatten.

Wil China een toekomst hebben dan zal het economische hervormingen moeten doorvoeren die niet kunnen gebeuren zonder instutionele hervormingen en daar wringt nu juist het schoentje.

Het is ook gewoon een schizofrene situatie daar : een COMMUNISTISCHE partij die een kapitalistische economische koers wil volgen.

China kampt met héél wat problemen die het momenteel onder het tapijt veegt met de bedoeling om het sprookje ook echt te laten uitkomen.

De demografische gevolgen van de één-kind politiek, het overschot aan mannen en de vergrijzing van de bevolking (tegen 2025 zal een kwart van de Chinezen boven de 60 zijn), de spanningen onder de minderheden en de enorme corruptie van het ambtenarenkorps zijn al serieuze obstakels.

Om nog niet te schrijven over de ecologische gevolgen van zo'n zeepbeleconomie...

Antoon
21 februari 2011, 13:00
De lonen zijn nog laag in China, maar je moet kijken vanwaar ze komen... 60 jaar geleden was China armer dan Ethiopië, veel armer dan Egypte en werden de mensen gemiddeld niet ouder dan 35... er is duidelijke vooruitgang, dat ontbreekt in de Arabische wereld.

Correct. Sinds China haar economie heeft geliberaliseerd is er een ongekende groei in voorspoed.

Hetgeen ze nog moeten uitvoeren is de totale liberalisering in ruraal gebied waar men nog blijft hangen met de kommunistische mentaliteit waardoor veel armoede blijft bestaan.

Maar ook die achtergestelde gebieden gaan uiteindelijk voorspoed genieten wanneer ook daar de vrije markteconomie voluit haar weg vindt.

Tegelijk is het aangewezen om stilaan ook politiek van het kommunistische onderdrukkingsmechanisme af te stappen en naar meer vrijheid en democratie te evolueren.

Bollywood
21 februari 2011, 13:07
Chinezen zijn zelf als de dood voor democratie. Nu worden de partijleden speciaal aan de beste universiteiten opgeleid. Ze zijn er als de dood voor, dat de plaatselijke melkboer plots de leiding van het land heeft.

Verder zijn ze er hun heel erg bewust van dat democratie, zorgt voor een korte-termijnsstreven waarbij men voordelen op korte termijn moet kunnen geven om aan de macht te blijven. Daar waar ze nu vertrouwen hebben dat diegene die aan de macht zijn, het beste voor het land voorhebben.

Corruptie in china wordt de laatste jaren ook enorm hard aangepakt.

kameleon
21 februari 2011, 14:09
Waarom al die censuur op internet dan vanwege China ? Wat kan daar goed aan zijn ?

Rangzen
21 februari 2011, 14:35
Pardon, de communistische partij is als de dood voor democratie. Het is vooral de partij en de technocratische elite die kost wat kost de touwtjes in handen wil houden onder het mom dat dit zo veel beter zou zijn voor de Chinezen.

In een autocratisch regime wordt natuurlijk altijd beweerd dat de leiders het beste voorhebben met het volk en het land. Ik ken geen enkele dictator die dat niet zegt.

We moeten echt niet meegaan in die illusie als zouden Chinezen niet "rijp" zijn voor democratie, of dat het niet in hun aard zou liggen of dat ze er te dom voor zijn.

Hun buurland India, toch ook een gigantisch en overbevolkt land, kent al lang een democratisch bestel zonder dat het land in de afgrond is gestort...

Chinezen zijn zelf als de dood voor democratie. Nu worden de partijleden speciaal aan de beste universiteiten opgeleid. Ze zijn er als de dood voor, dat de plaatselijke melkboer plots de leiding van het land heeft.

Verder zijn ze er hun heel erg bewust van dat democratie, zorgt voor een korte-termijnsstreven waarbij men voordelen op korte termijn moet kunnen geven om aan de macht te blijven. Daar waar ze nu vertrouwen hebben dat diegene die aan de macht zijn, het beste voor het land voorhebben.

Corruptie in china wordt de laatste jaren ook enorm hard aangepakt.

Bollywood
21 februari 2011, 14:45
Pardon, de communistische partij is als de dood voor democratie. Het is vooral de partij en de technocratische elite die kost wat kost de touwtjes in handen wil houden onder het mom dat dit zo veel beter zou zijn voor de Chinezen.

In een autocratisch regime wordt natuurlijk altijd beweerd dat de leiders het beste voorhebben met het volk en het land. Ik ken geen enkele dictator die dat niet zegt.

We moeten echt niet meegaan in die illusie als zouden Chinezen niet "rijp" zijn voor democratie, of dat het niet in hun aard zou liggen of dat ze er te dom voor zijn.

Hun buurland India, toch ook een gigantisch en overbevolkt land, kent al lang een democratisch bestel zonder dat het land in de afgrond is gestort...

Tja, ik zeg ook maar wat ik hoor als ik in china ben of als ik hier met chinezen in contact kom. Maar als je denkt het zelf beter dan weten, wie ben ik dan om je tegen te spreken. Dat het in het verleden slechter was zal niemand tegenspreken maar nu is china volledig in ontwikkeling en staan de mensen wel volledig achter. Het beeld dat wij hebben van china is dan ook totaal verkeerd en eens een bezoekje brengen kan dan ook wonderen doen.

Ik denk trouwens dat de armoede in India nog groter is dan in China.

En censuur, ja die is er maar enorm beperkt, ik heb nog nooit iets niet kunnen opzoeken en dat er weinig aandacht is voor buitenlands nieuws. Wel dit is evenzeer zo in Amerika. Verder ligt het in hun cultuur om niet publiekelijk af te breken en commentaar te geven. Binnenskamers alles uitklaren als er problemen zijn doen echter wonderen.

tomm
22 februari 2011, 05:10
Correct. Sinds China haar economie heeft geliberaliseerd is er een ongekende groei in voorspoed.

Hetgeen ze nog moeten uitvoeren is de totale liberalisering in ruraal gebied waar men nog blijft hangen met de kommunistische mentaliteit waardoor veel armoede blijft bestaan.

Maar ook die achtergestelde gebieden gaan uiteindelijk voorspoed genieten wanneer ook daar de vrije markteconomie voluit haar weg vindt.

Tegelijk is het aangewezen om stilaan ook politiek van het kommunistische onderdrukkingsmechanisme af te stappen en naar meer vrijheid en democratie te evolueren.

Ook onder Mao ging de levensstandaard in China vooruit, Mao heeft de fundamenten gelegd voor de economische en sociale ontwikkeling van China, bvb. het bestrijden van analfabetisme, etc.

Overigens is het de staat die de economische politiek dicteert, via 5 jarenplannen, en de meeste grote Chinese bedrijven zijn direct of indirect in staatshanden.

China moet haar politieke systeem behouden, het is de basis van de vooruitgang. Als het systeem verandert dreigt hetzelfde scenario als in de voormalige Sovjet-Unie: chaos en verarming.

De regering doet er alles aan om de achtergestelde gebieden te ontwikkeling, onder andere via de infrastructuur. Dat gebeurt niet in kapitalistische landen als Indië of de meeste andere derde wereld landen waar er helemaal niets gebeurt om het platteland en de middeleeuwen nog voortduren.

tomm
22 februari 2011, 05:11
Waarom al die censuur op internet dan vanwege China ? Wat kan daar goed aan zijn ?

Om onrust te vermijden en de stabiliteit te behouden. Om mensen die het regime willen doen vallen geen kans te geven.

tomm
22 februari 2011, 05:12
Pardon, de communistische partij is als de dood voor democratie. Het is vooral de partij en de technocratische elite die kost wat kost de touwtjes in handen wil houden onder het mom dat dit zo veel beter zou zijn voor de Chinezen.

In een autocratisch regime wordt natuurlijk altijd beweerd dat de leiders het beste voorhebben met het volk en het land. Ik ken geen enkele dictator die dat niet zegt.

We moeten echt niet meegaan in die illusie als zouden Chinezen niet "rijp" zijn voor democratie, of dat het niet in hun aard zou liggen of dat ze er te dom voor zijn.

Hun buurland India, toch ook een gigantisch en overbevolkt land, kent al lang een democratisch bestel zonder dat het land in de afgrond is gestort...

Maar China wordt veel beter en krachtiger bestuurd dan Indië. In Indië heb je talloze overheden en partijen die elkaar dikwijls tegenwerken. Daarenboven heb je de rijke elite die de politieke kaste omkoopt, dat zie je in veel derde wereldlanden.

tomm
22 februari 2011, 05:15
Tja, ik zeg ook maar wat ik hoor als ik in china ben of als ik hier met chinezen in contact kom. Maar als je denkt het zelf beter dan weten, wie ben ik dan om je tegen te spreken. Dat het in het verleden slechter was zal niemand tegenspreken maar nu is china volledig in ontwikkeling en staan de mensen wel volledig achter. Het beeld dat wij hebben van china is dan ook totaal verkeerd en eens een bezoekje brengen kan dan ook wonderen doen.

Ik denk trouwens dat de armoede in India nog groter is dan in China.

En censuur, ja die is er maar enorm beperkt, ik heb nog nooit iets niet kunnen opzoeken en dat er weinig aandacht is voor buitenlands nieuws. Wel dit is evenzeer zo in Amerika. Verder ligt het in hun cultuur om niet publiekelijk af te breken en commentaar te geven. Binnenskamers alles uitklaren als er problemen zijn doen echter wonderen.

Indie¨is veel armer dan China, er is zelfs geen vergelijk mogelijk.
Bovendien is democratie in landen met zo'n andere cultuur en veel armoede maar relatief. Ik reis veel naar Kenya en ken het systeem daar maar al te goed: als je op een partijlijst wil staan, van eender welke partij, moet je geld op tafel leggen. Eens aan de macht wordt dat dan ruimschoots terugbetaald.
Partijen die aan de macht komen denken eerst en vooral aan de belangen van hun financiële doneurs, en verdelen de buit. Voor het volk, infrastructuurwerken, etc. blijven enkele peulschillen over, of meestal helemaal niets. En als er al iets gedaan wordt, dan enkel voor de regio waar de minister en zijn kiezers vandaan komen, aan het algemeen belang wordt nooit gedacht. In China is dit totaal anders.

kelt
22 februari 2011, 06:35
Ook onder Mao ging de levensstandaard in China vooruit, Mao heeft de fundamenten gelegd voor de economische en sociale ontwikkeling van China, bvb. het bestrijden van analfabetisme, etc.

Overigens is het de staat die de economische politiek dicteert, via 5 jarenplannen, en de meeste grote Chinese bedrijven zijn direct of indirect in staatshanden.

China moet haar politieke systeem behouden, het is de basis van de vooruitgang. Als het systeem verandert dreigt hetzelfde scenario als in de voormalige Sovjet-Unie: chaos en verarming.

De regering doet er alles aan om de achtergestelde gebieden te ontwikkeling, onder andere via de infrastructuur. Dat gebeurt niet in kapitalistische landen als Indië of de meeste andere derde wereld landen waar er helemaal niets gebeurt om het platteland en de middeleeuwen nog voortduren.

Nadat Voorzitter Mao,doelbewust en voor eigen machtgewin,de Chinese economie om zeep desorganseerde ,en het sociaal leven verwoestte in de jaren zestig,kon het niet anders dan weer verbeteren toen ,na 1969,meer pragmatische leiders de zaak in handen namen,en de geliefde voorzitter zoetjesaan in een protocollaire funktie duwden.....

Het zijn de "meer pragmatische leiders" die vanaf 1976 de Volksrepubliek met reuzenstappen op het economische wereldtoneel gezet hebben(na afrekening met alle overblijfselen van de Mao-clan,tot diens eigen weduwe toe).

Maar we zijn nu 2011,en,net als bijvoorbeeld ook in de VS en de EU,maar ook in de Maghreb,kun je niet voort op dezelfde wijze denken en doen.Iets moet breken,iets moet veranderen.Somtijds is "geleidelijkheid" te traag!

Rangzen
22 februari 2011, 10:21
Tja, ik zeg ook maar wat ik hoor als ik in china ben of als ik hier met chinezen in contact kom. Maar als je denkt het zelf beter dan weten, wie ben ik dan om je tegen te spreken. Dat het in het verleden slechter was zal niemand tegenspreken maar nu is china volledig in ontwikkeling en staan de mensen wel volledig achter. Het beeld dat wij hebben van china is dan ook totaal verkeerd en eens een bezoekje brengen kan dan ook wonderen doen.

Ik denk trouwens dat de armoede in India nog groter is dan in China.

En censuur, ja die is er maar enorm beperkt, ik heb nog nooit iets niet kunnen opzoeken en dat er weinig aandacht is voor buitenlands nieuws. Wel dit is evenzeer zo in Amerika. Verder ligt het in hun cultuur om niet publiekelijk af te breken en commentaar te geven. Binnenskamers alles uitklaren als er problemen zijn doen echter wonderen.

Kijk, je kan natuurlijk ook denken omdat je een paar honderd Chinezen kent dat je dan de mening van alle 1,3 miljard kent.

Ik wil alleen maar zeggen dat er ook een andere zijde is dan die goed nieuws show die we constant over ons krijgen uitgestort.

Hoe vaak spreekt u met mensen die in heropvoedingskampen gezeten hebben ? Of jarenlang in de gevangenis omdat ze op straat protesteerden ? Die gemarteld werden totdat ze eenders welke bekentenis aflegden ? Die 's nachts weggehaald worden uit hun huis omdat ze lid zijn van een organisatie die plots illegaal verklaard is door de machthebbers ?

Het is helaas die donkere kant waarmee ik dikwijls in contact kom. Dat is ook een deel van het beeld van China dat nu maar al te vaak genegeerd wordt om toch maar handel te kunnen drijven.

Alles gaat goed in China tot je "staatsgevaarlijk" wordt beschouwd. Of je nu misbruik en corruptie aanklaagt zoals Tan Zuoren, opkomt voor democratische hervormingen zoals Liu Xiaobo of van de verkeerde religie bent zoals de Falun Gong aanhangers of de Tibetaanse boeddhisten.

Trouwens, als het zo meevalt met die censuur in China, dan daag ik je uit dit bericht vanuit China te lezen. Wedden dat het niet lukt ?

tomm
22 februari 2011, 12:37
Nadat Voorzitter Mao,doelbewust en voor eigen machtgewin,de Chinese economie om zeep desorganseerde ,en het sociaal leven verwoestte in de jaren zestig,kon het niet anders dan weer verbeteren toen ,na 1969,meer pragmatische leiders de zaak in handen namen,en de geliefde voorzitter zoetjesaan in een protocollaire funktie duwden.....

Het zijn de "meer pragmatische leiders" die vanaf 1976 de Volksrepubliek met reuzenstappen op het economische wereldtoneel gezet hebben(na afrekening met alle overblijfselen van de Mao-clan,tot diens eigen weduwe toe).

Maar we zijn nu 2011,en,net als bijvoorbeeld ook in de VS en de EU,maar ook in de Maghreb,kun je niet voort op dezelfde wijze denken en doen.Iets moet breken,iets moet veranderen.Somtijds is "geleidelijkheid" te traag!

Waarom moet China veranderen, het kent een economische groei van 12% per jaar en het land verandert voor je ogen!
De Arabische dictaturen, da's een heel ander verhaal. Onlangs eens in Egypte geweest? Daar was er geen enkele vooruitgang, en een corrupte kliek verscheepte miljarden naar het buitenland waar ze vanalles opkochten (bvb. harrod's in Londen) Dat kon zo niet blijven duren, ik zie niet in waarom China niet zou kunnen verdergaan op de weg die ze bewandelen, mits bijsturingen.

De culturele revolutie was uiteraard niet goed voor de economie, toch werden in de Mao periode de eerste stappen gezet richting industrialisatie, ontwikkeling van infrastructuur, ontwikkeling van de bevolking, etc. Voor 1949 was China armer dan de meeste Afrikaanse landen met ongeveer 80% van de bevolking die niet kon lezen en schrijven en elk jaar hongersnoden die vele miljoenen doden eisten.

tomm
22 februari 2011, 12:45
Kijk, je kan natuurlijk ook denken omdat je een paar honderd Chinezen kent dat je dan de mening van alle 1,3 miljard kent.

Ik wil alleen maar zeggen dat er ook een andere zijde is dan die goed nieuws show die we constant over ons krijgen uitgestort.

Hoe vaak spreekt u met mensen die in heropvoedingskampen gezeten hebben ? Of jarenlang in de gevangenis omdat ze op straat protesteerden ? Die gemarteld werden totdat ze eenders welke bekentenis aflegden ? Die 's nachts weggehaald worden uit hun huis omdat ze lid zijn van een organisatie die plots illegaal verklaard is door de machthebbers ?

Het is helaas die donkere kant waarmee ik dikwijls in contact kom. Dat is ook een deel van het beeld van China dat nu maar al te vaak genegeerd wordt om toch maar handel te kunnen drijven.

Alles gaat goed in China tot je "staatsgevaarlijk" wordt beschouwd. Of je nu misbruik en corruptie aanklaagt zoals Tan Zuoren, opkomt voor democratische hervormingen zoals Liu Xiaobo of van de verkeerde religie bent zoals de Falun Gong aanhangers of de Tibetaanse boeddhisten.

Trouwens, als het zo meevalt met die censuur in China, dan daag ik je uit dit bericht vanuit China te lezen. Wedden dat het niet lukt ?

Slechts een kleine minderheid van de Chinezen komt in aanraking met het repressieapparaat. Dat is de prijs die betaald moet worden voor stabiliteit.
In China moet je al moeite doen om met het repressieapparaat in aanraking te komen: het is Noord-Korea niet.
Betogen tegen de regering is geen goed idee, pleiten voor separatisme evenmin, en je aansluiten bij een obscure sekte evenmin. Corruptie aanklagen kan wel, en het gebeurt zelfs in officiële partijbladen. Tenzij je natuurlijk dit vehikel gebruikt als smoes om het hele systeem onderuit te halen.
Overigens een groot deel van de gevangenispopulatie in China bestaat uit mensen veroordeeld wegens corruptie.

Overigens zijn de Chinezen tenminste fair, de spelregels zijn duidelijk: in Rusland is er ook repressie, maar op een veel slinksere manier. Wie teveel van z'n tak maakt kan wel eens betrokken raken in een zeer spijtig ongeval...

Antoon
22 februari 2011, 15:34
Slechts een kleine minderheid van de Chinezen komt in aanraking met het repressieapparaat.

Een kleine minderheid op 1.3 miljard mensen...

Dat is de prijs die betaald moet worden voor stabiliteit.

U bedoelt de prijs die betaald moet worden om De Partij en haar Nomenklatura aan de macht te houden. Wat kan het u schelen dat daar de meeste terechtstellingen ter wereld worden uitgevoerd.

het is Noord-Korea niet... Betogen tegen de regering is geen goed idee, pleiten voor separatisme evenmin, en je aansluiten bij een obscure sekte evenmin.

Een beetje zoals in ..... Noord-Korea, of in Iran. Of nog Syrië.

Het woordje obscuur hebt u er stiekem bijgevoegd, maar het helpt uw zaak niet.

In China moet je al moeite doen om met het repressieapparaat in aanraking te komen.

Tja, om je mond te openen en te zeggen dat het niet deugt moet je inderdaad veel moeite doen. :roll:



Herleest u uw eigen berichten wel eens voor dat u ze plaatst?

Bollywood
22 februari 2011, 16:50
Een kleine minderheid op 1.3 miljard mensen...
U bedoelt de prijs die betaald moet worden om De Partij en haar Nomenklatura aan de macht te houden. Wat kan het u schelen dat daar de meeste terechtstellingen ter wereld worden uitgevoerd.
Een beetje zoals in ..... Noord-Korea, of in Iran. Of nog Syrië.
Het woordje obscuur hebt u er stiekem bijgevoegd, maar het helpt uw zaak niet.
Tja, om je mond te openen en te zeggen dat het niet deugt moet je inderdaad veel moeite doen. :roll:
Herleest u uw eigen berichten wel eens voor dat u ze plaatst?

Een kleine minderheid zelfs moest dit in een land als belgië gebeuren. Enkele 100'en mensen die op straat komen in een stad van 20.000.000 mensen. Tja als je daarvoor je gehele systeem moet omgooien.

Als de groenen hier zouden zeggen dat we vanaf nu communistisch gaan worden moeten we dit toch ook niet doen?

Bollywood
22 februari 2011, 16:52
Kijk, je kan natuurlijk ook denken omdat je een paar honderd Chinezen kent dat je dan de mening van alle 1,3 miljard kent.

Ik wil alleen maar zeggen dat er ook een andere zijde is dan die goed nieuws show die we constant over ons krijgen uitgestort.

Hoe vaak spreekt u met mensen die in heropvoedingskampen gezeten hebben ? Of jarenlang in de gevangenis omdat ze op straat protesteerden ? Die gemarteld werden totdat ze eenders welke bekentenis aflegden ? Die 's nachts weggehaald worden uit hun huis omdat ze lid zijn van een organisatie die plots illegaal verklaard is door de machthebbers ?

Het is helaas die donkere kant waarmee ik dikwijls in contact kom. Dat is ook een deel van het beeld van China dat nu maar al te vaak genegeerd wordt om toch maar handel te kunnen drijven.

Alles gaat goed in China tot je "staatsgevaarlijk" wordt beschouwd. Of je nu misbruik en corruptie aanklaagt zoals Tan Zuoren, opkomt voor democratische hervormingen zoals Liu Xiaobo of van de verkeerde religie bent zoals de Falun Gong aanhangers of de Tibetaanse boeddhisten.

Trouwens, als het zo meevalt met die censuur in China, dan daag ik je uit dit bericht vanuit China te lezen. Wedden dat het niet lukt ?

Niet in china nu maar denk wel dat het zou lukken, vrij van overtuigd zelfs. Verder denk ik dat diegene die een ander regime wensen enorm in de minderheid zijn. We moeten daar toch geen tweede belgië maken waar de minderheid beslist voor de rest en de rest enkel maar hun zuurverdiende geld mag afgeven?

tomm
23 februari 2011, 02:51
Antoon

Een kleine minderheid op 1.3 miljard mensen...

Blijft een kleine minderheid.


U bedoelt de prijs die betaald moet worden om De Partij en haar Nomenklatura aan de macht te houden. Wat kan het u schelen dat daar de meeste terechtstellingen ter wereld worden uitgevoerd.

De meeste terechtstellingen worden uitgevoerd in China en Iran, op de voet gevolgd door de VS, uw grote voorbeeld. Ik geef eerlijk toe dat ik voor de doodstraf ben. Als aanbidder van Israel en de VS zou U dat ook moeten zijn.


Een beetje zoals in ..... Noord-Korea, of in Iran. Of nog Syrië.

of nog Israel, waar Arabische betogers doodgeschoten worden en waar zelfs parlementsleden die kritiek durven uit te oefenen op het racistische staatsbestel met "vervolging wegens landsverraad" worden bedreigd.


Het woordje obscuur hebt u er stiekem bijgevoegd, maar het helpt uw zaak niet.

Toch wel, Falung Gong is een obscure sekte, net zoals alle sekten obscuur zijn. Ik denk dat de meeste Chinezen liever door de communisten bestuurd worden dan door Falun Gong discipelen. In Kenya weten ze maar al te goed wat het betekent geregeerd te worden door religieuze sekten, hele wijken worden er de facto bestuurd door sekten.


Tja, om je mond te openen en te zeggen dat het niet deugt moet je inderdaad veel moeite doen. :roll:

Dat is over heel de wereld zo. als ik morgen tegen mijn baas zeg wat ik echt van hem denk sta ik overmorgen op straat. Zo zit de wereld in elkaar, niet het minst in de VS. Daar word je dan wel niet opgesloten (alhoewel, Assange bvb.), maar allerlei andere listige trucken worden uit de doos gehaald om je het leven zo zuur mogelijk te maken als je echt tegen belangrijke organen in gaat. In landen als Colombië, Mexico, Filippijnen, etc. (meestal trouwe VS bondgenoten) maken ze je simpelweg koud door middel van doodsescaders. Dan zijn de Chinezen tenminste oprechter.

Antoon
23 februari 2011, 15:22
Met andere woorden : tomm geeft toe dat China een dictatuur is waar je moet zwijgen en is niet tegen het feit dat ze daar jaarlijks meer mensen terechtstellen dan in alle andere landen van de wereld samen (sic officiële cijfers Amnesty).

Shame on you.

tomm
23 februari 2011, 16:36
Met andere woorden : tomm geeft toe dat China een dictatuur is waar je moet zwijgen en is niet tegen het feit dat ze daar jaarlijks meer mensen terechtstellen dan in alle andere landen van de wereld samen (sic officiële cijfers Amnesty).

Shame on you.

Dus ik neem aan dat U tegen de doodstraf bent en dan ook actie voert tegen onder andere de VS waar deze volgens U barbaarse methode nog toegepast wordt...