PDA

View Full Version : vlaamse overheid verkwanselt geld aan administratie...


brother paul
21 februari 2011, 08:55
Als de vlaamse overheid geen geld heeft nu in het begin van een budgettaire periode voor 3000 verlichtingspalen, is dit het mooiste bewijs dat de overheid zijn geld verspild aan administratie een VERGEET TE INVESTEREN

Daarmee zeg ik niet of die palen noodzakelijk zijn, zonder verlichting gaat ook wel rijden, of met de helft minder verlichting zal ook nog lukken...

Ik zeg gewoon, je ziet het aan onze wegen dat ons geld word opgegeten door bedienden ipv gespendeerd aan investeringen...

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1225411/2011/02/21/Geen-geld-om-3-000-weggevreten-verlichtingspalen-te-vervangen.dhtml

abou Anis
21 februari 2011, 09:11
Tiens, alles moet toch geregionaliseerd worden omdat het dan per definitie beter geregeld wordt? Of is dat toch niet zo?

giserke
21 februari 2011, 09:19
Tiens, alles moet toch geregionaliseerd worden omdat het dan per definitie beter geregeld wordt? Of is dat toch niet zo?

Alsof indien niet geregionaliseerd he beter is...
Nu kunnen we tenminste de personen aanpakken, waarvoor we stemmen.
In tegensteling tot Reynders, Daerden en consoorten.

brother paul
21 februari 2011, 10:09
Alsof indien niet geregionaliseerd he beter is...
Nu kunnen we tenminste de personen aanpakken, waarvoor we stemmen.
In tegensteling tot Reynders, Daerden en consoorten.

ben je nu aan het pleiten voor federale kieskringen ?

fox
21 februari 2011, 10:10
Als de vlaamse overheid geen geld heeft nu in het begin van een budgettaire periode voor 3000 verlichtingspalen, is dit het mooiste bewijs dat de overheid zijn geld verspild aan administratie een VERGEET TE INVESTEREN

Daarmee zeg ik niet of die palen noodzakelijk zijn, zonder verlichting gaat ook wel rijden, of met de helft minder verlichting zal ook nog lukken...

Ik zeg gewoon, je ziet het aan onze wegen dat ons geld word opgegeten door bedienden ipv gespendeerd aan investeringen...

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1225411/2011/02/21/Geen-geld-om-3-000-weggevreten-verlichtingspalen-te-vervangen.dhtml

Het kan misschien ook liggen aan de 12 miljard die in die put verdwijnt in het ten zuiden van Vlaanderen.

giserke
21 februari 2011, 10:21
ben je nu aan het pleiten voor federale kieskringen ?

Al altijd geweest. Maar dan een echte kieskring. 1 man 1 stem. Geen pariteiten, geen vergrendelingsystemen, geen alarmbellen. Een echte democratisch systeem dus.

maar U kunt al raden wie dit niet wil, want dit betekend het onmiddellijke einde van België. ;-)

Bobke
21 februari 2011, 10:39
Tiens, alles moet toch geregionaliseerd worden omdat het dan per definitie beter geregeld wordt? Of is dat toch niet zo?
Beter is niet synoniem voor volmaakt hé.
Het voordeel is nu dat het kan verbeterd worden zonder dat de walen tegenwerken.

giserke
23 februari 2011, 11:09
Beter is niet synoniem voor volmaakt hé.
Het voordeel is nu dat het kan verbeterd worden zonder dat de walen tegenwerken.

²

Jan van den Berghe
23 februari 2011, 14:34
Als de vlaamse overheid geen geld heeft nu in het begin van een budgettaire periode voor 3000 verlichtingspalen, is dit het mooiste bewijs dat de overheid zijn geld verspild aan administratie een VERGEET TE INVESTEREN

Daarmee zeg ik niet of die palen noodzakelijk zijn, zonder verlichting gaat ook wel rijden, of met de helft minder verlichting zal ook nog lukken...

Ik zeg gewoon, je ziet het aan onze wegen dat ons geld word opgegeten door bedienden ipv gespendeerd aan investeringen...


Kunt u uw bewering hard maken? Hoeveel % van het totaal budget gaat naar de administratie? En in welke mate is die administratie overbodig?

brother paul
23 februari 2011, 15:42
Kunt u uw bewering hard maken? Hoeveel % van het totaal budget gaat naar de administratie? En in welke mate is die administratie overbodig?

In feite zie je dat zo:

- kijk naar de gevangenissen, en je ziet continu schrijnende overbevolkingen, vleugels die verzakken, etc

- kijk naar de gerechtsgebouwen, die zijn recent verbeterd, dus die kunnen niet klagen. Dat was dan de bedoeling om het gerecht wat beter te doen werken, goed een gebouw is 1, de rest moet blijkbaar nog volgen, denk dan vooral aan de IT. Die rechters vertikken het om een deftige IT te gebruiken. Is terug een vorm van gigantische onderinvestering. Een overheid als Belgie zou daar een stevig een project moeten van maken.


- kijk naar de schoolgebouwen: daar zie je een onderinvestering in het katholieke netwerk die 70% van de scholieren behelst, scholen storten af en toe in, dat zijn toestanden die je in principe niet kunt verdedigen. Bovendien zie je dat al die katholieke scholen en een zak staatsscholen gewoon enkel glas hebben, slecht geisoleerd zijn, dus zeg maar een dikke schande.

- kijk naar de autostrades... ze zijn hoofdzakelijk aangelegd in de jaren '70 en nu allemaal overbevolkt. Er liggen in Vlaanderen 2 keer minder rijstroken kilomters dan in Nederland (Micele heeft daar een fantastische statistiek van) men lepelt ons via de marketing in dat we het dichtste wegennetwerk hebben, maar vergeet niet dat we veel minder rijvakken hebben. We worden belogen. Bruggen moeten soms noodgedwongen afgebroken worden, palen hebben last van betonrot etc... Is echt wel een symptoom van een falende overheid. Het is alsof je in de industrie een productie doet tot de machines vastlopen en dan vertelt aan de klanten dat ze een beetje moeten wachten dat je gaat nieuwe onderdelen bestellen en blabla (wordt dus nooit gedaan !)

- je hoort ook telkens op dezelfde manier redeneren: als er iets moet bijgebouwd worden is er geen geld ??? Als er iets moet onderhouden worden of hersteld worden: we hebben geen geld ???

Kijk geld heb je altijd, als je NUTTIGE DINGEN doet. Dus als je INVESTEERT doe je nuttige dingen. Concreet, stel dat een gevangen geld zou opbrengen, dan bouw je gewoon gevangenissen want je verdient eraan... Daarom economisch bekeken moet je gevangenisstraffen omzetten naar 'leningen' zodat de hotelservice betaald wordt door de gevangen zelf. Je laat ze werken tijdens de gevangenissstraf zodat ze gedeeltelijk hun hotelservice kunnen afbetalen. Maar de twee gegevens zouden maken dat gevangenissen rendabel worden. En dat straffen een andere betekenis krijgt

Micele
23 februari 2011, 16:33
- je hoort ook telkens op dezelfde manier redeneren: als er iets moet bijgebouwd worden is er geen geld ??? Als er iets moet onderhouden worden of hersteld worden: we hebben geen geld ???

Kijk geld heb je altijd, als je NUTTIGE DINGEN doet. Dus als je INVESTEERT doe je nuttige dingen.

Vorig jaar hebben we 370 miljoen euro aan verkeersboetes betaald. Dat is een record. ...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1222614/2011/02/15/400-verkeersboetes-per-dag-fout-betaald.dhtml

Er was eens een minister van mobiliteit (toen was het nog een minister)
die - wel op zijn socialistische manier ;-) - beloofde dat het geld van de verkeersboetes direct geïnvesteerd werd in de verkeersveiligheid...

Ik heb eens gesurfd wat Vlaanderen investeert in wegenonderhoud en wegenbouw : het is ~ 1/8 van Hessen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hessen), een vergelijkbare "deelstaat" qua "wegennet/transitland".

directe link:
http://www.hsvv.hessen.de/irj/HSVV_Internet?cid=7a68604a63551db7d34f22b997914867

Projekte der Hessischen Straßen- und Verkehrsverwaltung

Die Hessische Straßen- und Verkehrsverwaltung (HSVV) wickelt in ihrem Zuständigkeitsbereich der Bundes- und Landesstraßen im Jahr 2011 rund 700 Planungsprojekte und 850 Projekte im Bau ab.

Im Jahre 2010 wurde ein Bauvolumen von annähernd 700 Millionen €, davon 520 Millionen € in Auftragsverwaltung für die Bundesautobahnen und Bundesstraßen sowie 138 Millionen € im Landesstraßenbau, umgesetzt.

Zusätzlich betreut die HSVV die planerische und bauliche Umsetzung der Kreisstraßenprojekte in den einzelnen hessischen Landkreisen.

Die Projekte reichen dabei von der Erneuerung der Asphaltdecke einer Straße bis zum Neubau eines Bundesautobahnabschnittes, wie beispielsweise der A 44 zwischen Hessisch Lichtenau Mitte und Hessisch Lichtenau Ost.

Auf unserer Internetseite präsentieren wir Ihnen eine Auswahl unserer Planungsprojekte und Projekte im Bau.
Projekte im Bau (sortiert nach Orten oder Gemeinden)
- Nordhessen
- Mittelhessen
- Südhessen
Planungsprojekte (sortiert nach Orten oder Gemeinden)
- Nordhessen
- Mittelhessen
- Südhessen

http://www.steunpuntstraten.be/publiekeruimte/?p=330

Wegenonderhoud plant inhaalbeweging
Bron: www.standaard.be – 12 maart 2010 ( Nikolas Vanhecke)

BRUSSEL – Van alle Vlaamse autosnelwegen scoort tien procent een onvoldoende. En dan is de winterprik nog niet meegerekend.
Van onze redacteur

Op de 900 kilometer aan snelwegen die Vlaanderen doorkruisen, zijn er negentig aan een complete renovatie toe. Het volstaat niet langer de putten in het wegdek op te vullen. Op de ‘primaire wegen’, dat zijn de gewestelijke wegen met een N-nummer onder de honderd, is de toestand nog dramatischer. Daar heeft een op de vijf kilometer, of zo’n 500 kilometer in totaal, nood aan een grondige renovatie.

Althans, zo zag de situatie er in 2008 nog uit. De commissie Mobiliteit en Openbare Werken stelde gisteren het Rapport ‘Toestand van het Wegennet’ voor. Tussen het vrijmaken van het budget voor een wegenonderhoud en het uiteindelijke resultaat, zit een marge van drie jaar.

Na afgelopen winter, die harder was dan andere jaren, zijn de putten en kraters in onze wegen vergroot en zullen er nog meer het stempel ‘onvoldoende’ krijgen. Voor het herstel van die winterschade plant de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), een extra uitgave van 11,5 miljoen euro.

‘Maandag, wanneer we de laatste winterprik hopelijk achter ons zullen hebben, beginnen we met het in kaart brengen van de winterschade’, verzekert Crevits. De resultaten daarvan verwacht ze eind april.

Tussen 2004 en 2009 verdrievoudigde het budget voor wegenonderhoud van dertig miljoen euro per jaar naar negentig miljoen. Desondanks blijft het slecht gesteld met de wegen. Om de achterstand weg te werken, becijferde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat de komende drie jaar een investering van in totaal 450 miljoen euro nodig is.

Volgens de topman van het AWV, ingenieur Tom Roelants, zijn er drie oorzaken voor de staat van het wegennet. ‘De autosnelwegen zijn dertig of veertig jaar oud, de gewestwegen gemiddeld nog ouder. De voorbije winter heeft duidelijk gemaakt dat ze niet zijn ontworpen voor het verkeer van vandaag.’

Daarnaast is in het verleden te weinig geïnvesteerd in het onderhoud van de wegen en waren de werkzaamheden te veel gericht op instandhouding in plaats van op een tijdige renovatie. Dat was ook goedkoper. Dat wil de administratie nu aanpakken door forser en gerichter te investeren. Er komt onder meer een betere controle op de werkzaamheden, mogelijk zelfs met een evaluatiedatabank van de aannemers.

De snelwegen krijgen voorrang. Tegen 2015 moet de achterstand daar zijn weggewerkt. Een verhoging van het budget met 28 miljoen euro per jaar is daarvoor nodig, stelt het rapport.

Om tussen 2015 en 2020 ook de vele kilometers gewestwegen op te frissen, is er 56 miljoen extra nodig.

Meer werkzaamheden brengen meer hinder mee. Een betere planning moet die zoveel mogelijk beperken.

brother paul
23 februari 2011, 17:50
Kunt u uw bewering hard maken? Hoeveel % van het totaal budget gaat naar de administratie? En in welke mate is die administratie overbodig?

ik ga er nog eens op een andere manier over redeneren:

je zegt tegen een administratie jullie moeten 10.000 azielzoekers verwerken.
Je zegt tegen dezelfde administratie, ik heb geen geld voor computers.

Wat is de conclusie die je daaruit kunt trekken ? Doodsimpel hoor: als je geen computers met aangepaste IT en software die alle gegevens ter beschikking stelt hebt, heb je daar personeel die niet efficient kan werken. Ofwel bouwen ze inderdaad een achterstand op en doen ze minder dossiers, ofwel krijg je ineens de budgetten vrij voor die groep, en kunnen ze 10.000 dossiers doen

Wat kost dat ? Is dat rendabel ? Wel heel eenvoudig, als een procedure 1 jaar duurt en zo verkort naar 3 maand, verdien je per persoon bvb 10.000 euro, of heb je een besparing van 100Miljoen euro door te investeren in personeel en computes....

Heb je dan budget nodig ? Ja extra budget, maar in feite zul je eindigen met minder budget...

mdf
23 februari 2011, 18:15
- eerst en vooral zijn de lonen bij de VLaG meer dan behoorlijk
- bovendien stijgt het aantal vla-ambtenaren terwijl men tegelijk ijvert voor vereenvoudiging

- wat die palen betreft : we kunnen ook zonder , ik stel voor nog enkel verlichting te zetten bij Afritten Kruispunten en in gevaarlijke bochten

Micele
23 februari 2011, 18:23
vervolg:

om even een direct vergelijk te geven wat Vlaanderen extra begroot voor de opgelopen extra winterschade, en wat Hessen begroot:

http://www.steunpuntstraten.be/publiekeruimte/?p=330
Wegenonderhoud plant inhaalbeweging
...

Na afgelopen winter, die harder was dan andere jaren, zijn de putten en kraters in onze wegen vergroot en zullen er nog meer het stempel ‘onvoldoende’ krijgen. Voor het herstel van die winterschade plant de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), een extra uitgave van 11,5 miljoen euro.

‘Maandag, wanneer we de laatste winterprik hopelijk achter ons zullen hebben, beginnen we met het in kaart brengen van de winterschade’, verzekert Crevits. De resultaten daarvan verwacht ze eind april.

Tussen 2004 en 2009 verdrievoudigde het budget voor wegenonderhoud van dertig miljoen euro per jaar naar negentig miljoen. Desondanks blijft het slecht gesteld met de wegen. Om de achterstand weg te werken, becijferde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat de komende drie jaar een investering van in totaal 450 miljoen euro nodig is.
...

Dus het totaal budget Vlaanderen voor 2009 was 90 milj + extra 11,5 miljoen "winterschade" = 101,5 miljoen.

Hessen investeert enkel voor de winterschade extra 100 miljoen..., bovenop het totaal budget van 2010 van bijna 700 miljoen. (vorige post)
http://www.wirtschaft.hessen.de/irj/HMWVL_Internet?rid=HMWVL_15/HMWVL_Internet/nav/267/2677095a-d52a-0701-be59-263b5005ae75,21211920-f40e-2179-cdaa-e2389e481851,,,11111111-2222-3333-4444-100000005004%26_ic_uCon_zentral=21211920-f40e-2179-cdaa-e2389e481851.htm&uid=2677095a-d52a-0701-be59-263b5005ae75%20
...
„Die Hessische Landesregierung wird ein Programm zur Behebung der Winterschäden an den Straßen und Wegen in Hessen mit einem Volumen von 100 Millionen Euro auflegen. Das ist richtig, wichtig und notwendig, denn der ungewöhnlich harte Winter hat seine Spuren auf den hessischen Straßen hinterlassen“, so Ministerpräsident Bouffier.
...

Aan mijn 2 laatste post te zien krijgt men nu ongeveer een idee wat het kwaliteitsverschil in wegtoestand is tussen twee vergelijkbare deelstaten...
En zeker een idee wat voor ´een belang´ Vlaanderen hecht aan (veilige) mobiliteit.
Dit heeft dus niets met de auto an sich te maken maar met het geheel aan openbaar wegvervoer; van fiets tot lijnbus.

Hier leest men hoe ´Hessen´ denkt:
„Ein wirtschaftsstarkes, auf Mobilität angewiesenes Bundesland kann sich keine Schlaglochpisten leisten. Wenn nicht rechtzeitig Gegenmaßnahmen ergriffen würden, wären Verkehrsbeschränkungen, Geschwindigkeitsbegrenzungen oder gar Sperrungen zur Aufrechterhaltung der Verkehrssicherheit zu befürchten. Außerdem würden sich die derzeit nur oberflächlichen Schäden in die Tiefe fressen. Je früher wir sie beheben, desto weniger kostet es“, so Posch weiter.

vrij vertaald:

"Een economisch, op mobiliteit aangewezen Bondsstaat kan zich geen kraterpistes permitteren.
Wanneer rechttijdige tegenmaatregelen niet genomen worden, zijn er verkeersbeperkende, snelheidsbeperkende of zelfs afsluiteningen om de verkeersveiligheid te garanderen, te bevrezen.
Bovendien gaat de momenteel oppervlakkige schade zich in de diepte vreten. Hoe vroeger we ze verhelpen, des te minder kost het", zo (sprak) Posch verder.

verder staat er nog in, dat als men de herstellingen met 1 jaar uitstelt kan het zijn dat de weg volledig opnieuw aangelegd moet worden wat 5 x zo duur uitvalt. Ipv 20 euro per m² voor degelijke reparatie wordt het dan 100 euro/m².

Deshalb muss das Land helfen“, sagte Posch. Rasche Hilfe sei auch unter Kostengesichtspunkten geboten, so der Verkehrsminister weiter, denn für die Reparatur von Schlaglöchern müssten jetzt rund 20 Euro pro Quadratmeter aufgewendet werden. „Wenn man aber ein Jahr wartet und dann die komplette Fahrbahndecke erneuern muss, kostet das rund 100 Euro – also das Fünffache – pro Quadratmeter“, legte der Verkehrsminister dar.

Jazeker
23 februari 2011, 19:07
Al altijd geweest. Maar dan een echte kieskring. 1 man 1 stem. Geen pariteiten, geen vergrendelingsystemen, geen alarmbellen. Een echte democratisch systeem dus.

maar U kunt al raden wie dit niet wil, want dit betekend het onmiddellijke einde van België. ;-)

Sorry... :oops:

Micele
23 februari 2011, 19:18
Puttekes vullen laten door ambtenaren houdt ze bezig.
Of wat had u efficiëntie verwacht?
In een beschaafd land wel, ja. ;-)

Blijkbaar was die begrote 11,5 miljoen bijlange niet genoeg om "puttekes te vullen", tzal wel goed voor "de economie" zijn zeker ? :roll:

Denken ze...
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1017309/driemaal-meer-schade-aan-auto-s-door-putten-video.aspx

Driemaal meer schade aan auto's door putten (+ video)

De winterschade aan wagens is deze winter veel groter dan in de winter van 2009-2010. Dat meldt mobiliteitsclub VAB.

De VAB-Wegenwacht werd in de periode december 2010-januari 2011 veel vaker te hulp geroepen voor wagens met beschadigde ophanging. Meestal werd schade vastgesteld aan de schokdempers, de draagarmen, de torsiestangen, de veren of de wiellagers.

In december 2010 was er bijna een verdubbeling (+89%) van het aantal dergelijke gevallen in vergelijking met december 2009. In januari was dat zelfs bijna een verdrievoudiging (+194%) tegenover januari 2009, toen er weliswaar bijna geen winterschade was.

Putten groter en dieper

Volgens VAB moeten de putten in de weg dit jaar groter en vooral dieper geweest zijn om deze drastische toename van het aantal schadegevallen aan de ophanging te kunnen verklaren. Ze vraagt dan ook aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits en aan alle gemeentebesturen om de winterschade zo snel mogelijk te herstellen.

Euhm ook op de kap van de weggebruiker.
ook veiligheid: http://www.autoscoops.be/nieuws/2010/aantal-ongevallen-stijgt-door-onveilige-wegen


En Schouppezot maar kappen op de motorrijder dat ze beter of verplicht´in Fluo´ moeten rijden...
bij de Fluo-slalom rond die putten is men idd beter zichtbaar...

specifiek motorrijders:
9. Uit de MAIDS‐studie blijkt dat 3,6% van de motorongevallen te wijten is aan gebrekkig wegenonderhoud of aan weginfrastructuur die niet op motorrijders is afgestemd. In België ligt dat aantal wellicht hoger door de slechte staat en het gebrekkig onderhoud van veel wegen.

http://www.autovibes.be/motorongelukken-de-waarheid/

Jan van den Berghe
23 februari 2011, 21:08
In feite zie je dat zo:

- kijk naar de gevangenissen, en je ziet continu schrijnende overbevolkingen, vleugels die verzakken, etc

- kijk naar de gerechtsgebouwen, die zijn recent verbeterd, dus die kunnen niet klagen. Dat was dan de bedoeling om het gerecht wat beter te doen werken, goed een gebouw is 1, de rest moet blijkbaar nog volgen, denk dan vooral aan de IT. Die rechters vertikken het om een deftige IT te gebruiken. Is terug een vorm van gigantische onderinvestering. Een overheid als Belgie zou daar een stevig een project moeten van maken.




Niets van doen in deze discussie: allemaal federale materie!

Jan van den Berghe
23 februari 2011, 21:10
- kijk naar de schoolgebouwen: daar zie je een onderinvestering in het katholieke netwerk die 70% van de scholieren behelst, scholen storten af en toe in, dat zijn toestanden die je in principe niet kunt verdedigen. Bovendien zie je dat al die katholieke scholen en een zak staatsscholen gewoon enkel glas hebben, slecht geisoleerd zijn, dus zeg maar een dikke schande.


Ook hier bent u niet op de hoogte: er bestaat een investeringsfonds dat de Vlaamse overheid in het leven heeft geroepen. Met succes.

brother paul
23 februari 2011, 21:19
- eerst en vooral zijn de lonen bij de VLaG meer dan behoorlijk
- bovendien stijgt het aantal vla-ambtenaren terwijl men tegelijk ijvert voor vereenvoudiging

- wat die palen betreft : we kunnen ook zonder , ik stel voor nog enkel verlichting te zetten bij Afritten Kruispunten en in gevaarlijke bochten

Dat is het juist, personeel en pensioenen eten de begroting op, en de overheid vergeet de rest te investeren in infrastructuur.
Onze overheid doet ondermaatse investeringen in onze noodzakelijke gemeenschappelijke infrastructuur.

Infrastructuur is spoorweg, communcatienetwerk, wegen, waterwegen, kruispuntdatabank, informatietechnologie, culturele centra, scholen, gebouwen voor personeel etc zijn.

Onze overheid investeert niet meer in spoorwegen, communicatienetwerken bvb
wel nog in culturele centra, gebouwen voor personeel...

Maar waar is de performante overheidsIT ??? ze hebben wel een goeie IT in de vlaamse schoot, maar ik ken daar iemand werken die nogal goed weet hoe de vlaamse overheid beknibbelt op hun essentiele begroting.

Nu moet je daar eens over nadenken:

als je personeel hebt die goed kan werken met 10.000euro aan IT investering. EN je doet daar 10% van af, of ze werken 20% minder efficient. Maar je blijft het personeel betalen aan 50.000euro.... Hoe stom kun je bezig zijn ??? Het is alsof je in een bedrijf die goederen moet produceren gaat bezuinigen op de productie van die goederen en de machine, met als gevolg dat uw personeel 20% minder werk kan verzetten... Wie doet er dat tenzij bij een korzichtige overheid ???

Vergelijk het met een vertegenwooridger die 3000euro bruto per maand kost een leasewagenkrijgt van 500euro, en die moet bezuinigen op zijn tankbeurten, en niet meer mag rondrijden ??? Bij de staat hoort je zo'n stomme dingen...

vergelijk het met een camionchauffeur en arbeider die zout moeten strooien, maar die geen overuren meer mogen kloppen, en dus niet meer uitrijden ?? Doodnormaal tijdens de winter, ze hebben geen zout, ze hebben geen personeel, de kamion is kapot, het budget is op, de overuren zijn al gemaakt, het personeel heeft geen overuren meer te kloppen etc blablabla....

vergelijk het met doppers die ze dan eens gaant werkstellen in een strijkwinkel met een rowenta strijkijzertje en laten concurreren met een dienst die professionele strijkijzers inschakelt. Het ene is typisch voor de overheid en het andere is typisch voor wat privéinitiatief.

brother paul
23 februari 2011, 21:33
Ook hier bent u niet op de hoogte: er bestaat een investeringsfonds dat de Vlaamse overheid in het leven heeft geroepen. Met succes.

ik zeg u al de scholen waar mijn kinderen al school gelopen hebben, hebben enkel glas. Dus de dag dat ze allemaal driedubbel glas hebben wil ik zeggen dat de overheid met succes de gebouwen geisoleerd en aangepakt heeft. Capité !
Ik moet geen holle slogans horen van u hoor, ik zie de eenvoudige feiten.
IK wil de parlementaire vraag stellen hoor: hoeveel procent van de scholen hebben overal waar verwarming staat driedubbel glas, k-waarde <0.8

en een tweede vraag: wat zou he tkosten om alle scholen te isoleren met driedubbel glas ? (met of zonder vervanging van de profielen, dus goedkoop of duur)

en een derde vraag: hoeveel verwarmingskosten en CO2 zouden al die scholen samen sparen moesten zij nu vandaag investeren in driedubbel glas over een periode van 10 jaar.

men verbrandt in Belgie liever het geld en zit ondertussen de privésector op stang te jagen met allerlei kosten en lasten op energie, en verplichtingen om CO2 te besparen, terwijl scholen budgetten van 100.000euro stookkosten hebben, die ze in feite op hun kousen zouden kunnen halveren... En met een goeie inspanning op 15.000euro zouden kunnen doen zakken.

Jan van den Berghe
23 februari 2011, 21:56
ik zeg u al de scholen waar mijn kinderen al school gelopen hebben, hebben enkel glas. Dus de dag dat ze allemaal driedubbel glas hebben wil ik zeggen dat de overheid met succes de gebouwen geisoleerd en aangepakt heeft. Capité !
Ik moet geen holle slogans horen van u hoor, ik zie de eenvoudige feiten.
IK wil de parlementaire vraag stellen hoor: hoeveel procent van de scholen hebben overal waar verwarming staat driedubbel glas, k-waarde <0.8

en een tweede vraag: wat zou he tkosten om alle scholen te isoleren met driedubbel glas ? (met of zonder vervanging van de profielen, dus goedkoop of duur)

en een derde vraag: hoeveel verwarmingskosten en CO2 zouden al die scholen samen sparen moesten zij nu vandaag investeren in driedubbel glas over een periode van 10 jaar.

men verbrandt in Belgie liever het geld en zit ondertussen de privésector op stang te jagen met allerlei kosten en lasten op energie, en verplichtingen om CO2 te besparen, terwijl scholen budgetten van 100.000euro stookkosten hebben, die ze in feite op hun kousen zouden kunnen halveren... En met een goeie inspanning op 15.000euro zouden kunnen doen zakken.

Allemaal praat voor de vaak. Er is een investeringsfonds waaruit de scholen kunnen putten, maar zoals het ook gaat in een gezin, is niet alles van de ene op de andere dag mogelijk.

kelt
24 februari 2011, 05:59
In feite zie je dat zo:

- kijk naar de gevangenissen, en je ziet continu schrijnende overbevolkingen, vleugels die verzakken, etc

- kijk naar de gerechtsgebouwen, die zijn recent verbeterd, dus die kunnen niet klagen. Dat was dan de bedoeling om het gerecht wat beter te doen werken, goed een gebouw is 1, de rest moet blijkbaar nog volgen, denk dan vooral aan de IT. Die rechters vertikken het om een deftige IT te gebruiken. Is terug een vorm van gigantische onderinvestering. Een overheid als Belgie zou daar een stevig een project moeten van maken.


- kijk naar de schoolgebouwen: daar zie je een onderinvestering in het katholieke netwerk die 70% van de scholieren behelst, scholen storten af en toe in, dat zijn toestanden die je in principe niet kunt verdedigen. Bovendien zie je dat al die katholieke scholen en een zak staatsscholen gewoon enkel glas hebben, slecht geisoleerd zijn, dus zeg maar een dikke schande.

- kijk naar de autostrades... ze zijn hoofdzakelijk aangelegd in de jaren '70 en nu allemaal overbevolkt. Er liggen in Vlaanderen 2 keer minder rijstroken kilomters dan in Nederland (Micele heeft daar een fantastische statistiek van) men lepelt ons via de marketing in dat we het dichtste wegennetwerk hebben, maar vergeet niet dat we veel minder rijvakken hebben. We worden belogen. Bruggen moeten soms noodgedwongen afgebroken worden, palen hebben last van betonrot etc... Is echt wel een symptoom van een falende overheid. Het is alsof je in de industrie een productie doet tot de machines vastlopen en dan vertelt aan de klanten dat ze een beetje moeten wachten dat je gaat nieuwe onderdelen bestellen en blabla (wordt dus nooit gedaan !)

- je hoort ook telkens op dezelfde manier redeneren: als er iets moet bijgebouwd worden is er geen geld ??? Als er iets moet onderhouden worden of hersteld worden: we hebben geen geld ???

Kijk geld heb je altijd, als je NUTTIGE DINGEN doet. Dus als je INVESTEERT doe je nuttige dingen. Concreet, stel dat een gevangen geld zou opbrengen, dan bouw je gewoon gevangenissen want je verdient eraan... Daarom economisch bekeken moet je gevangenisstraffen omzetten naar 'leningen' zodat de hotelservice betaald wordt door de gevangen zelf. Je laat ze werken tijdens de gevangenissstraf zodat ze gedeeltelijk hun hotelservice kunnen afbetalen. Maar de twee gegevens zouden maken dat gevangenissen rendabel worden. En dat straffen een andere betekenis krijgt

Ik zou het niet toeschrijven aan "teveel administratie,teveel ambtenaren"...
Eerder aan "overdreven reglementitis" en politiek gekissebis,en de loden hand van de "juridische procedure"
Geef toe,zelfs als er maatschappelijk een algemene overeenkomst is om ergens een gebied opzij te zetten voor natuurontwikkeling,voor het aanleggen van een nieuwe of verbeterde weg,voor het promoten van de kustvaart.........loopt de zaak voor minstens een decennium vast omdat "de aktoren" ,en dat zijn niet noodzakelijkerwijze de ambtenaren,maar eerder de politiek verantwoordelijken en het middenveld er eerst JAAAREn over moeten LEUTEREN,en,twijfel er niet aan,er zit steeds ook nog een juridisch staartje aan...


case in point : Gelooft iemand hier dat die Antwerpse brug/tunnel er nu in 5 jaar zal liggen?Er is nochtans een "beslissing".....

En zeggen dat men in gans Oost-Azie tien keer grotere projecten in diezelfde 5 jaar plant EN uitvoert....:?

brother paul
24 februari 2011, 09:26
Allemaal praat voor de vaak. Er is een investeringsfonds waaruit de scholen kunnen putten, maar zoals het ook gaat in een gezin, is niet alles van de ene op de andere dag mogelijk.

Jantje, zeg mij na de DERDE PETROLEUMCRISIS HOEVEEL PROCENT van de scholen al DRIEDUBBEL GLAS hebben met een k-waarde < 0.8

Zeg mij hoeveel scholen na de DERDE PETROLEUMCRISIS sinds de jaren '70 (of 40 jaar terug) kan verwarmd worden met minder dan 5m3 gas per m2 oppervlakte ?

brother paul
24 februari 2011, 09:27
Ik zou het niet toeschrijven aan "teveel administratie,teveel ambtenaren"...
Eerder aan "overdreven reglementitis" en politiek gekissebis,en de loden hand van de "juridische procedure"
Geef toe,zelfs als er maatschappelijk een algemene overeenkomst is om ergens een gebied opzij te zetten voor natuurontwikkeling,voor het aanleggen van een nieuwe of verbeterde weg,voor het promoten van de kustvaart.........loopt de zaak voor minstens een decennium vast omdat "de aktoren" ,en dat zijn niet noodzakelijkerwijze de ambtenaren,maar eerder de politiek verantwoordelijken en het middenveld er eerst JAAAREn over moeten LEUTEREN,en,twijfel er niet aan,er zit steeds ook nog een juridisch staartje aan...


case in point : Gelooft iemand hier dat die Antwerpse brug/tunnel er nu in 5 jaar zal liggen?Er is nochtans een "beslissing".....

En zeggen dat men in gans Oost-Azie tien keer grotere projecten in diezelfde 5 jaar plant EN uitvoert....:?


Kijk een ambtenaar die verantwoordelijk is voor gebouwen, en zegt dat hij geen budget heeft, WERKT IN FEITE NIET !

Jantje
24 februari 2011, 10:19
Ik krijg de indruk dat vele hier enkele zaken vergeten.

Vlaanderen is namelijk één van de rijkste regio's in Europa, maar verspilt een massa geld aan onzin.
Bam heeft ons al meer dan 2 miljoen gekost, maar de wegen rond Antwerpen zijn nog steeds onbereidbaar.
VIA( Vlaanderen in actie) heeft ons meerdere miljoen gekost, maar levert niets op.
Meer dan 3 miljoen ging er naar de controles en het onderhoud van de verlichting op de gewestwegen in Vlaanderen, maar er was geen geld om de controle en onderhoudswerken uit te voeren.
De Lange Wapper heeft meer dan 300.000 gekost en men heeft zelfs de fundering nog niet berekend.

Er is al meer dan 2.5 miljoen uitgegeven aan de verbreding en uitdieping van het Albertkanaal, maar er is nog geen schop in de grond gestoken.

Scholen vragen, sorry, smeken om hulp om hun gebouwen te kunnen renoveren, maar moeten ondertussen hun geld uitgeven aan de huur van containerklassen, omdat ze meer dan 5 jaar op hun bouwvergunningen moeten wachten.

mdf
24 februari 2011, 16:52
Vlaanderen is namelijk één van de rijkste regio's in Europa, maar verspilt een massa geld aan onzin.
??????????????????????????????????????????????
- 100000 landgenoten moeten krabben om hun energierekeningen betaald te krijgen
- 20000 van ons staan wekelijks aan de voedselbank
- 25000 namen een gratis busabonnement omdat ze hun wagen niet meer kunnen betalen

brother paul
24 februari 2011, 17:12
Vlaanderen is namelijk één van de rijkste regio's in Europa, maar verspilt een massa geld aan onzin.
??????????????????????????????????????????????
- 100000 landgenoten moeten krabben om hun energierekeningen betaald te krijgen
- 20000 van ons staan wekelijks aan de voedselbank
- 25000 namen een gratis busabonnement omdat ze hun wagen niet meer kunnen betalen

ja, en betaalt alle ambtenaren een normaal pensioen van 1000euro per maand, en betaal daarmee al die steunzoekers een extra wedde om te werken aan de infrastructuur en dag op dag zul je die rijke regio zijn BNP zien groeien.

Stel dat je alle sociale steun omzet naar arbeid die zich bij ons BNP voegt, en we worden op slag 10miljard rijker per jaar in infrastructuur die notabene vandaag nog geen peulschil ervan bedraagt

CyberpunX
24 februari 2011, 17:28
Vlaanderen is namelijk één van de rijkste regio's in Europa, maar verspilt een massa geld aan onzin.
??????????????????????????????????????????????
- 100000 landgenoten moeten krabben om hun energierekeningen betaald te krijgen
- 20000 van ons staan wekelijks aan de voedselbank
- 25000 namen een gratis busabonnement omdat ze hun wagen niet meer kunnen betalen
Me dunkt dat het geld dat bespaart wordt als men stopt te verkwansen aan frauderende prive-externe bedrijven die punten van u snel kunnen oplossen.
Die energierekeningen kunnen ook makkelijk opgelost worden als men eens begint bij die grote bedrijven op een normale manier te belasten.

brother paul
24 februari 2011, 17:54
Me dunkt dat het geld dat bespaart wordt als men stopt te verkwansen aan frauderende prive-externe bedrijven die punten van u snel kunnen oplossen.
Die energierekeningen kunnen ook makkelijk opgelost worden als men eens begint bij die grote bedrijven op een normale manier te belasten.

ha, waarom moet in een economie de oplossing komen van bedrijven belasten ?
Bedrijven belasten = productie duurder maken enconsumptie belasten = tewerkstelling verminderen = werkloosheid opdrijven = ??? negatieve cirkel maken...

Nee in een economie werkt die oplossing niet. Dat is een kortzichtige redenering.

mdf
24 februari 2011, 18:56
de klant heeft uiteraard het recht over te stappen naar een voordeliger leverancier

(ik heb het zelf meegemaakt : in september 95 betaald aan Electrabel , contract opgezegd en in november 25 ( voor 1 maand ) betaald aan Nuon )

Jan van den Berghe
24 februari 2011, 20:22
Jantje, zeg mij na de DERDE PETROLEUMCRISIS HOEVEEL PROCENT van de scholen al DRIEDUBBEL GLAS hebben met een k-waarde < 0.8

Zeg mij hoeveel scholen na de DERDE PETROLEUMCRISIS sinds de jaren '70 (of 40 jaar terug) kan verwarmd worden met minder dan 5m3 gas per m2 oppervlakte ?

Popolletje, zeg mij eens sedert wanneer het investeringsfonds voor scholen een feit is geworden? En sedert wanneer ook dat luik van het onderwijsgebeuren geregionaliseerd is?

Jan van den Berghe
24 februari 2011, 20:24
- 25000 namen een gratis busabonnement omdat ze hun wagen niet meer kunnen betalen

Dit is wel onzin, hoor. Enkele jaren geleden hebben wij ook onze tweede wagen verkocht. Niet omdat we het niet meer konden betalen, maar omdat we vonden dat de kost voor die wagen niet meer in verhouding stond tot het gebruik ervan. Als leuke kers op de taart kreeg mijn vrouw aldus een gratis abonnement van De Lijn.

mdf
24 februari 2011, 21:15
kan niet , voor je een gratis abo krijgt wordt gecheckt of er nog een nummerplaat beginnen het gezin is

mdf
24 februari 2011, 21:17
Als u een Belgische nummerplaat schrapt of overdraagt buiten uw gezin, dan kunt u bij De Lijn een gratis Dina-abonnement (Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement) verkrijgen. Een Dina-abonnement is een gratis Buzzy Pazz of Omnipas met een looptijd van 12 maanden. Als de nummerplaat van de enige personenwagen binnen uw gezin wordt ingeleverd, kunt u een Dina-abonnement voor alle gezinsleden aanvragen. In dat geval mag geen enkel gezinslid nog een auto ter beschikking hebben, ook geen bedrijfs- of leasingwagen. Als u een wagen wegdoet, maar nog één of meerdere wagens in het gezin hebt, dan mag u 1 gezinslid aanduiden voor het gratis abonnement.

mdf
24 februari 2011, 21:22
23/04/'08 Sinds oktober 2002 hebben al 53.740 automobilisten een gratis busabonnement gekregen in ruil voor het inleveren van hun nummerplaat. De maatregel van de Vlaamse regering in samenwerking met De Lijn om een halt te bieden aan koning auto lijkt dus stilaan zijn vruchten af te werpen.

Jan van den Berghe
24 februari 2011, 21:30
kan niet , voor je een gratis abo krijgt wordt gecheckt of er nog een nummerplaat beginnen het gezin is

Kan wel, beste vriend. Bij het wegdoen van een wagen krijg je één abonnement. Als je je enige wagen wegdoet, krijgen alle leden een gratis abonnement.

Jan van den Berghe
24 februari 2011, 21:30
En hiermee ontkracht u dus wat u eerder juist stelde:

Als u een Belgische nummerplaat schrapt of overdraagt buiten uw gezin, dan kunt u bij De Lijn een gratis Dina-abonnement (Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement) verkrijgen. Een Dina-abonnement is een gratis Buzzy Pazz of Omnipas met een looptijd van 12 maanden. Als de nummerplaat van de enige personenwagen binnen uw gezin wordt ingeleverd, kunt u een Dina-abonnement voor alle gezinsleden aanvragen. In dat geval mag geen enkel gezinslid nog een auto ter beschikking hebben, ook geen bedrijfs- of leasingwagen. Als u een wagen wegdoet, maar nog één of meerdere wagens in het gezin hebt, dan mag u 1 gezinslid aanduiden voor het gratis abonnement.

mdf
24 februari 2011, 21:34
als de enige wagen wordt weggedaan krijgt gans het gezin een bus-abo

brother paul
24 februari 2011, 21:37
Popolletje, zeg mij eens sedert wanneer het investeringsfonds voor scholen een feit is geworden? En sedert wanneer ook dat luik van het onderwijsgebeuren geregionaliseerd is?

Jan:
scholen hebben geen driedubbel glas en problemen worden opgelost als verwarmingen springen, als ongelukken gebeuren, als palen omvallen, als gevangen uitbreken, als gebouwen instorten, als bruggen oop instorten staan, als verzekeringen procederen tegen gemeenten

dat is gewoon geen beheer met visie, dat is continu paniekvoetbal

mdf
24 februari 2011, 21:41
in 40,26% vd gevallen was het de enige wagen die werd weggeaan (22.893 gevallen)

Jan van den Berghe
24 februari 2011, 21:50
Jan:
scholen hebben geen driedubbel glas en problemen worden opgelost als verwarmingen springen, als ongelukken gebeuren, als palen omvallen, als gevangen uitbreken, als gebouwen instorten, als bruggen oop instorten staan, als verzekeringen procederen tegen gemeenten

dat is gewoon geen beheer met visie, dat is continu paniekvoetbal

Neen, er is weldegelijk een visie op dit probleem. Daarom ook werd het investeringsfonds daartoe opgericht. Dat u dit niet wil erkennen, is slechts voor uw rekening.

brother paul
24 februari 2011, 22:21
Neen, er is weldegelijk een visie op dit probleem. Daarom ook werd het investeringsfonds daartoe opgericht. Dat u dit niet wil erkennen, is slechts voor uw rekening.

Dat fonds is goed, daar kun je niet aan twijfelen. Maar hoe snel loopt de planning om al de gebouwen te vernieuwen of te moderniseren 1jaar, 5jaar, of 30 jaar ?

Jan van den Berghe
24 februari 2011, 22:31
Dat fonds is goed, daar kun je niet aan twijfelen. Maar hoe snel loopt de planning om al de gebouwen te vernieuwen of te moderniseren 1jaar, 5jaar, of 30 jaar ?

Ik ken de details van het geheel niet. Wel weet ik dat er al scholen van gebruik maken en daarbij veel aandacht besteden aan een energiezuinige inrichting.

brother paul
25 februari 2011, 00:00
ik weet dat mijn oudste eens een tijdje in een school gezeten heeft waar de school barste als het ware van de leerlingen (zeg maar een gebouw waar 10 jaar terug 150man zat) waar dan 300man in gelepeld werd.
Dat daar dan via een 'vrijwilligersinitiatief' een genre diepvries klasjes werden bijgeknutseld.
Dan die dan als 2 noodklasjes dienden, terwijl er een groep studenten les moest volgen in de eetzaal die ze dan elke middag moesten ontruimen.

en dat in de ouderraad doodleuk beweerd werd, als je subsidies wou voor een extra klas, dat dit een procedure was die oneindig lang duurde;..
En uiteraard had die school enkelvoudig glas, en zelfs 5 jaar nadat mijn zoon daar gepasseerd is, hebben ze daar nog altijd enkelvoudig glas.

Nu gans die schoolgroep, heeft verschillende 'campings' hebben dus allemaal zo'n belachelijke isolatie, infrastructuur, en is notabene zowat de grootste school hier in de streek. Een van die campings, hebben ze zo'n gigantische modernistische glazen hall, en slagen ze er niet in het gebouw te verwarmen als het enigszins begint te vriezen...

Ze gaan dan wel fuseren met een andere school en inderdaad het gaat allemaal over gebouwen, optimaal pallet en leerprogramma. Maar mij moetje niet uitleggen dat er ook maar ergens een deftig systeem bestaat die op een vlotte en efficiente manier toelaat om driedubbel glas te installeren.

De school naast mijn deur, die dada van mij gaat uiteraard al 20jaar mee, is er eens 10 jaar geleden aan begonnen ze om dubbel glas te installeren. Ik denk dat ze heden nog altijd geen dubbel glas hebben, ik zou het nog eens moeten bestuderen, maar enfin gezien de school naast mijn deur ligt, kan het u verwonderen dat ik werkelijk mijn hersenen moet pijnigen om te zoeken waar en wanneer ze ergens een stukje glas vervangen hebben door dubbel glas.

Het atheneum van waar mijn poetsvrouw haar dochter lesvolgt, moet je ook met een microscoop naar dubbel glas zoeken.

IK heb verleden jaar welgeteld 1 school (een technische vakschool) gezien waar de ramen aleluja vernieuwd zijn geworden, en dan inderdaad wel heel mooi gedaan (een beetje te mooi vind ik dan toch, maar kom esthetiek kan blijkbaar zelfs ondanks alle budgettaire beperkingen)

Dus aan het tempo dat ze ermee bezig zijn en te oordelen wat ik zie in mijn wijde omgeving, mag ik schatten dat er binnen 30jaar de helft vand e scholen dubbel glas gaan hebben ??? Moet ik daar voor jubelen en zeggen dat de overheid haar best doet ???

Te oordelen aan die efficientie, kan ik alleen maar stellen dat het beleid een puinhoop is.

Jantje
25 februari 2011, 07:37
ik weet dat mijn oudste eens een tijdje in een school gezeten heeft waar de school barste als het ware van de leerlingen (zeg maar een gebouw waar 10 jaar terug 150man zat) waar dan 300man in gelepeld werd.
Dat daar dan via een 'vrijwilligersinitiatief' een genre diepvries klasjes werden bijgeknutseld.
Dan die dan als 2 noodklasjes dienden, terwijl er een groep studenten les moest volgen in de eetzaal die ze dan elke middag moesten ontruimen.

en dat in de ouderraad doodleuk beweerd werd, als je subsidies wou voor een extra klas, dat dit een procedure was die oneindig lang duurde;..
En uiteraard had die school enkelvoudig glas, en zelfs 5 jaar nadat mijn zoon daar gepasseerd is, hebben ze daar nog altijd enkelvoudig glas.

Nu gans die schoolgroep, heeft verschillende 'campings' hebben dus allemaal zo'n belachelijke isolatie, infrastructuur, en is notabene zowat de grootste school hier in de streek. Een van die campings, hebben ze zo'n gigantische modernistische glazen hall, en slagen ze er niet in het gebouw te verwarmen als het enigszins begint te vriezen...

Ze gaan dan wel fuseren met een andere school en inderdaad het gaat allemaal over gebouwen, optimaal pallet en leerprogramma. Maar mij moetje niet uitleggen dat er ook maar ergens een deftig systeem bestaat die op een vlotte en efficiente manier toelaat om driedubbel glas te installeren.

De school naast mijn deur, die dada van mij gaat uiteraard al 20jaar mee, is er eens 10 jaar geleden aan begonnen ze om dubbel glas te installeren. Ik denk dat ze heden nog altijd geen dubbel glas hebben, ik zou het nog eens moeten bestuderen, maar enfin gezien de school naast mijn deur ligt, kan het u verwonderen dat ik werkelijk mijn hersenen moet pijnigen om te zoeken waar en wanneer ze ergens een stukje glas vervangen hebben door dubbel glas.

Het atheneum van waar mijn poetsvrouw haar dochter lesvolgt, moet je ook met een microscoop naar dubbel glas zoeken.

IK heb verleden jaar welgeteld 1 school (een technische vakschool) gezien waar de ramen aleluja vernieuwd zijn geworden, en dan inderdaad wel heel mooi gedaan (een beetje te mooi vind ik dan toch, maar kom esthetiek kan blijkbaar zelfs ondanks alle budgettaire beperkingen)

Dus aan het tempo dat ze ermee bezig zijn en te oordelen wat ik zie in mijn wijde omgeving, mag ik schatten dat er binnen 30jaar de helft vand e scholen dubbel glas gaan hebben ??? Moet ik daar voor jubelen en zeggen dat de overheid haar best doet ???

Te oordelen aan die efficientie, kan ik alleen maar stellen dat het beleid een puinhoop is.

5 jaar wachten op de goedkeuring van de verbouwkosten door het fonds is geen uitzondering.
Er zijn echter nog andere zaken die belangrijk zijn in het achterblijven van de renovaties scholen.
Ze moeten vaak meerdere jaren wachten op hun renovatie vergunningen en zitten vaak in de problemen door wetgevingen rond veiligheid, milieunormen, ruimte verplichtingen per leerling en dergelijke zaken.
Zo voldoen schoolgebouwen die in 1970 gebouwd zijn vaak totaal niet meer aan de huidige normen en moeten die scholen om een goedkeuring te krijgen voor het plaatsen van dubbelglas, ook hun plafonds verlagen, hun verlichting veranderen en nog zo van die zaken.
Om een school te renoveren moet je trouwens niet langst 1 maar langst meer dan 10 overheidsinstellingen passeren voor je de eerste plank mag veranderen en er geld voor krijgt.

brother paul
25 februari 2011, 07:52
5 jaar wachten op de goedkeuring van de verbouwkosten door het fonds is geen uitzondering.
Er zijn echter nog andere zaken die belangrijk zijn in het achterblijven van de renovaties scholen.
Ze moeten vaak meerdere jaren wachten op hun renovatie vergunningen en zitten vaak in de problemen door wetgevingen rond veiligheid, milieunormen, ruimte verplichtingen per leerling en dergelijke zaken.
Zo voldoen schoolgebouwen die in 1970 gebouwd zijn vaak totaal niet meer aan de huidige normen en moeten die scholen om een goedkeuring te krijgen voor het plaatsen van dubbelglas, ook hun plafonds verlagen, hun verlichting veranderen en nog zo van die zaken.
Om een school te renoveren moet je trouwens niet langst 1 maar langst meer dan 10 overheidsinstellingen passeren voor je de eerste plank mag veranderen en er geld voor krijgt.

Voila inefficientie ten top.

Jantje
25 februari 2011, 08:18
Voila inefficientie ten top.

Of Vlaanderen op zijn best

Jan van den Berghe
25 februari 2011, 21:27
Of Vlaanderen op zijn best

Wat had u dan wel in gedachten? Dat een school grondig gerenoveerd kan worden op basis van de willekeur van een bepaald iemand?

Jan van den Berghe
25 februari 2011, 21:31
Voila inefficientie ten top.

Ik zie eerlijk gezien niet goed in waar u die "inefficientie" (sic) plaatst. Er zijn bij schoolgebouwen inderdaad heel wat voorschriften die moeten nagevolgd worden, maar dat is ook het geval voor andere openbare gebouwen. Of denkt u dat er voor een grondige renovatie van een hotel bijvoorbeeld geen lange aanlooptermijn bestaat? En dan zwijgen we nog over de tijd die erna nog besteed moet worden aan het binnenhalen van de verschillende offertes, het met elkaar vergelijken en afwegen ervan, de beslissingen die moeten genomen worden, enz.

brother paul
25 februari 2011, 22:05
Wat had u dan wel in gedachten? Dat een school grondig gerenoveerd kan worden op basis van de willekeur van een bepaald iemand?

jantje: als een raamstuk is, kunje dat toch vernieuwen ? wel zo eenvoudig is 3dubbel glas stoppen.

als een verwarming stuk is kun je toch een condensatieketel in de plaats zetten ?

als je verlichting stuk is kun je daar toch vervangen door de meest ecologische versie ?

moest de directies enigermate ingelicht worden of eenhandeleiding krijgen wat de beste en zuinigste keuzes zijn die ze kunnen maken, en dit elk jaar aangepast denk ik dat met een minimaal budget op quasi onzichtbare manier alle scholen energiezuinig zouden worden
capité

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 00:16
jantje: als een raamstuk is, kunje dat toch vernieuwen ? wel zo eenvoudig is 3dubbel glas stoppen.


Popolletje, dat gaat niet. Of denk je soms dat een oud kader waar enkel glas in zat, plotseling geschikt wordt om driedubbel glas in te stoppen? Ken jij wel iets van raamconstructies?

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 00:17
als een verwarming stuk is kun je toch een condensatieketel in de plaats zetten ?


Ja, en beweert u nu dat scholen dat niet doen?

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 00:18
als je verlichting stuk is kun je daar toch vervangen door de meest ecologische versie ?


Ja, en beweert u nu dat scholen dat niet doen? In onze school hangen er in de klaslokalen nog alleen tl-lampen, wat een heel goede keuze is.

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 00:21
moest de directies enigermate ingelicht worden of eenhandeleiding krijgen wat de beste en zuinigste keuzes zijn die ze kunnen maken, en dit elk jaar aangepast denk ik dat met een minimaal budget op quasi onzichtbare manier alle scholen energiezuinig zouden worden
capité

Heel veel energiezuinige maatregelen kosten geld, handenvol geld. Als je goedkoop bediend wilt worden, dan koop je maar weinig energiezuinige middelen. Een gloeilamp is bijvoorbeeld spotgoedkoop, maar tl-lampen en spaarlampen zijn stukken duurder bijvoorbeeld. Als scholen hun enkel glaspartijen willen vervangen, dan zijn ze ook genoodzaakt alle ramen te vervangen. Voor een school gaat dat dan om enorme bedragen (ik heb de indruk dat u gewoon niet weet hoeveel een goed raam met HR-glas eigenlijk kost, laat staan dat u kan inschatten hoeveel grote glaspartijen kosten die nog eens volgens de wet in gelaagd glas moeten zijn (dus nog een meerprijs!)).

Jantje
26 februari 2011, 11:37
Wat had u dan wel in gedachten? Dat een school grondig gerenoveerd kan worden op basis van de willekeur van een bepaald iemand?

Scholen hun bouwplannen zijn nu vaak reeds verouderd en achterhaald, voor de scholen zelfs maar kunnen beginnen aan de renovatiewerken.

Is Essen zitten de leerlingen van het KA zelfs reeds meer dan 20 jaar in houten barakken. Dit omdat de bouwplannen maar niet goed gekeurd geraken, terwijl men voor het KA van Kalmthout net dezelfde bouwplannen gebruikt voor de nieuwbouw en de school daar reeds meerdere jaren af is.
Een andere school in de Kempen krijgt haar bouwvergunning niet in orde, omdat ze na 150 jaar te bestaan, plots zone vreemd is geworden en dus volgens de wet moet afgebroken worden.
Weer een andere school mag geen verbouwingen uitvoeren, omdat heel de school geklasseerd is door het Vlaamse gewest.

Maar niet enkel met scholen begaat de Vlaamse overheid blunders van jewelste.
Ook bij de wegenbouw zijn het rampen.
Sommige wegen moeten vaak meerdere keren per jaar open gebroken worden, omdat er geen coördinatie is.

Laatste nog gezien.
Eerst word er een nieuw wegdek op een gewestweg gelegd, om hem 1 maand later volledig open te breken om nieuwe dubbele riolering aan te leggen.

Jantje
26 februari 2011, 11:41
Heel veel energiezuinige maatregelen kosten geld, handenvol geld. Als je goedkoop bediend wilt worden, dan koop je maar weinig energiezuinige middelen. Een gloeilamp is bijvoorbeeld spotgoedkoop, maar tl-lampen en spaarlampen zijn stukken duurder bijvoorbeeld. Als scholen hun enkel glaspartijen willen vervangen, dan zijn ze ook genoodzaakt alle ramen te vervangen. Voor een school gaat dat dan om enorme bedragen (ik heb de indruk dat u gewoon niet weet hoeveel een goed raam met HR-glas eigenlijk kost, laat staan dat u kan inschatten hoeveel grote glaspartijen kosten die nog eens volgens de wet in gelaagd glas moeten zijn (dus nog een meerprijs!)).

Het kost inderdaad allemaal veel geld.
Maar het is nu net niet daarop dat we klagen, over de zinloosheid van sommige handelswijzen van de overheid.

Sommige dossiers moeten via 10 overheidsinstellingen passeren om goedgekeurd te geraken en de behandeling duurt vaak meer dan 5 jaar, terwijl dit zelfs in Wallonië op enkele maanden gedaan word.

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 11:44
Het kost inderdaad allemaal veel geld.
Maar het is nu net niet daarop dat we klagen, over de zinloosheid van sommige handelswijzen van de overheid.

Sommige dossiers moeten via 10 overheidsinstellingen passeren om goedgekeurd te geraken en de behandeling duurt vaak meer dan 5 jaar, terwijl dit zelfs in Wallonië op enkele maanden gedaan word.

Is dat zo? Kunt u dat even concreet duiden met gelijkaardige voorbeelden in resp. Vlaanderen en Wallonië?

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 11:47
Is Essen zitten de leerlingen van het KA zelfs reeds meer dan 20 jaar in houten barakken. Dit omdat de bouwplannen maar niet goed gekeurd geraken, terwijl men voor het KA van Kalmthout net dezelfde bouwplannen gebruikt voor de nieuwbouw en de school daar reeds meerdere jaren af is.

Maar niet enkel met scholen begaat de Vlaamse overheid blunders van jewelste.

Alleen komt daarbij de vraag op of het niet goedkeuren van deze plannen een blunder uitmaakt van de Vlaamse overheid. U vertelt niets over de reden waarom ze niet worden goedgekeurd, want aan het plan door de bevoegde dienst van het onderwijs (Vlaamse overheid, nietwaar!) ligt het schijnbaar niet. Hetzelfde plan is immers op een andere plaats wel goedgekeurd. Wat is dan wel de oorzaak?

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 11:48
Een andere school in de Kempen krijgt haar bouwvergunning niet in orde, omdat ze na 150 jaar te bestaan, plots zone vreemd is geworden en dus volgens de wet moet afgebroken worden.


Uw conclusie is onjuist: zonevreemde woningen die er dermate lang staat, moeten helemaal niet afgebroken worden. Wel zijn er dan strenge bepalingen m.b.t. verbouwing en uitbreiding.

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 11:49
Weer een andere school mag geen verbouwingen uitvoeren, omdat heel de school geklasseerd is door het Vlaamse gewest.

Maar niet enkel met scholen begaat de Vlaamse overheid blunders van jewelste.

Ook dit is onjuist: in geklasseerde gebouwen mogen wel verbouwingen gebeuren, wel moeten die volgens bepaalde normen gebeuren en is er een nauwgezette opvolging.

Of misschien meent u dat het klasseren van een waardevol gebouw een blunder uitmaakt?

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 11:56
Ook bij de wegenbouw zijn het rampen.
Sommige wegen moeten vaak meerdere keren per jaar open gebroken worden, omdat er geen coördinatie is.

Laatste nog gezien.
Eerst word er een nieuw wegdek op een gewestweg gelegd, om hem 1 maand later volledig open te breken om nieuwe dubbele riolering aan te leggen.

Soms gebeuren dergelijke zaken niet doordat de overheid zich vergist, maar doordat aannemers verkeerde beslissingen nemen en hun eigen planning niet afstemmen op die van anderen. Ik kan daar ook een paar staaltjes van vertellen.

Jantje
26 februari 2011, 12:20
Soms gebeuren dergelijke zaken niet doordat de overheid zich vergist, maar doordat aannemers verkeerde beslissingen nemen en hun eigen planning niet afstemmen op die van anderen. Ik kan daar ook een paar staaltjes van vertellen.

Geen enkele aannemer mag wegenwerken uitvoeren zonder goedkeuring van de overheid en het is niet de aannemer, maar de overheid die bepaald wanneer welke werken worden uitgevoerd.

Jan van den Berghe
26 februari 2011, 23:06
Geen enkele aannemer mag wegenwerken uitvoeren zonder goedkeuring van de overheid en het is niet de aannemer, maar de overheid die bepaald wanneer welke werken worden uitgevoerd.

Welja, het gebeurt wel eens dat een aannemer goedgekeurde werken volgens een andere planning uitvoert dan afgesproken werd. Of dat er vergissingen gebeuren in de planning of dat bepaalde zaken vertraging oplopen waar dan een andere aannemer niet van op de hoogte werd gebracht (waar dan de gemeente de schuld droeg door die laatste niet te verwittigen).

Jantje
27 februari 2011, 08:59
Welja, het gebeurt wel eens dat een aannemer goedgekeurde werken volgens een andere planning uitvoert dan afgesproken werd.
Maar verdomme toch.
Bij goed opgestelde planningen en contracten wijken de aannemers zelfs nog geen seconde van de planning af.
Een goed contract voorziet namelijk schade vergoedingen voor de bouwheer bij afwijken van het contract door de aannemer.

Of dat er vergissingen gebeuren in de planning of dat bepaalde zaken vertraging oplopen waar dan een andere aannemer niet van op de hoogte werd gebracht (waar dan de gemeente de schuld droeg door die laatste niet te verwittigen).

Ik zit op de avondschool samen met verschillende mensen van stedenbouw en bruggen en wegen.

Kom dus niet met de onzin af dat derde de schuldige is van het geklungel van de Vlaamse overheid.
Want het gebeurd daar vaak genoeg dat een ambtenaar van de ene dienst een dossier doorspeelt naar een andere omdat die dossiers intern niet mogen doorgegeven worden.

brother paul
27 februari 2011, 09:48
kijk, ze hebben hier de straat eens herlegd, en er zit inderdaad een fout in.... een ontwerpfout... Het aantal goten die voorzien zijn, zijn overval evenveel, en een vlakte van parkings voor 100auto's moet dan weglopen over een veel te klein aantal roosters... Wiens schuld is dat ?? Eigenlijk de ontwerper, dan de ambtenaar die het plan moest bekijken en bestuderen en input geven etc

dan hebben ze hier het rond punt eens herlegd, en was er daar een 'boordsteen' die zichophefte. Dus heeft die pientere ambtenaar (want die is nu een pientere !) de aannemer kunnen die boord doen hermaken...

maar waar loopt de planning inderdaad verkeerd: je hebt van die gespecialiseerde aannemers die graag suppelement zoeken, en die dan laten voorleggen aan het stadsbestuur, die dan onder stress bvb moet beslissen... Vanach die riolen zijn hier aan het lekken

dan zijn er van die pipo's die niet liever doen dan gaatjes boren in alle leidingen....
dat hoor je tegenwoordig aan de lopende band gebeuren... Wie steekt het nu in zijn kop om openbaar eigendom zo te beschadigen.... Wie heeft er daar nu zijn onnozel plezier in ???

het is inderdaad allemaal zo lineair niet

Jantje
27 februari 2011, 10:15
kijk, ze hebben hier de straat eens herlegd, en er zit inderdaad een fout in.... een ontwerpfout... Het aantal goten die voorzien zijn, zijn overval evenveel, en een vlakte van parkings voor 100auto's moet dan weglopen over een veel te klein aantal roosters... Wiens schuld is dat ?? Eigenlijk de ontwerper, dan de ambtenaar die het plan moest bekijken en bestuderen en input geven etc

dan hebben ze hier het rond punt eens herlegd, en was er daar een 'boordsteen' die zichophefte. Dus heeft die pientere ambtenaar (want die is nu een pientere !) de aannemer kunnen die boord doen hermaken...

maar waar loopt de planning inderdaad verkeerd: je hebt van die gespecialiseerde aannemers die graag suppelement zoeken, en die dan laten voorleggen aan het stadsbestuur, die dan onder stress bvb moet beslissen... Vanach die riolen zijn hier aan het lekken

dan zijn er van die pipo's die niet liever doen dan gaatjes boren in alle leidingen....
dat hoor je tegenwoordig aan de lopende band gebeuren... Wie steekt het nu in zijn kop om openbaar eigendom zo te beschadigen.... Wie heeft er daar nu zijn onnozel plezier in ???

het is inderdaad allemaal zo lineair niet

Dat van die gaatjes boren in leidingen is niets nieuw.
De oorzaak hiervan is echter het ontbreken van de nodige juiste plannen waar de leidingen liggen.

Laatste waren er hier in het gehucht werken aan de waterleiding.

Gelukkig voor ons, had er enkele weken daarvoor een inwoner een gasaansluiting laten leggen, want de plannen over de plaatsen van de leidingen die de aannemer had gekregen van het Vlaamse gewest waren totaal verouderd en verkeerd.
De toezichthouder van bruggen en wegen, schrok zich een bult toe hij zag hoeveel verouderd zijn plannen waren tegenover de huidige situatie van de gas, water en elektriciteitsleidingen onder de gewestwegen.

Hij had namelijk net de toelating getekend om met een zware graafmachine te beginnen graven boven de hoge drukleiding (80 bar) van Distrigas.
De leiding stond niet daar op de plannen van het gewest, maar 250 meter meer naar het Noorden, onder een sociale wijk.

discuz
27 februari 2011, 10:59
Er is toch technologie genoeg om eerst even te kijken waar de leidingen liggen voor je begint te graven? Heeft meer te maken met cowboy-firma's die vette winsten opstrijken.

Jantje
27 februari 2011, 15:43
Er is toch technologie genoeg om eerst even te kijken waar de leidingen liggen voor je begint te graven? Heeft meer te maken met cowboy-firma's die vette winsten opstrijken.

Aannemers moeten werken volgens de opgegeven werkboeken van de overheid.
Leidingen opzoeken voor de aanvang van de werken kost geld, veel geld zelfs.

Niet de aannemers zijn dus verantwoordelijk voor de juiste en goede plannen over de leidingen maar de overheden.

Jan van den Berghe
27 februari 2011, 23:02
Maar verdomme toch.
Bij goed opgestelde planningen en contracten wijken de aannemers zelfs nog geen seconde van de planning af.
Een goed contract voorziet namelijk schade vergoedingen voor de bouwheer bij afwijken van het contract door de aannemer.

En toch zijn er afwijkingen, beste vriend. Nu mag u gerust geloven in een ideële wereld, maar de werkelijkheid draait soms anders uit dan wat op papier staat. Vooral op gemeentelijk vlak durft het wel eens fout lopen, waar ik toch wel enige ervaring bij heb.

Jan van den Berghe
27 februari 2011, 23:06
Kom dus niet met de onzin af dat derde de schuldige is van het geklungel van de Vlaamse overheid.
Want het gebeurd daar vaak genoeg dat een ambtenaar van de ene dienst een dossier doorspeelt naar een andere omdat die dossiers intern niet mogen doorgegeven worden.

Schijnbaar leest u niet goed: er worden op meerdere niveaus wel eens fouten gemaakt. Stellen dat alles de schuld van de Vlaamse overheid is, is wel heel gratuit en trouwens doorzichtig. Omdat ik zelf wel enige ervaring heb in de gemeentelijke politiek, geloof ik u dus niet. Ik heb immers al andere zaken moeten vaststellen.

Jan van den Berghe
27 februari 2011, 23:08
De toezichthouder van bruggen en wegen, schrok zich een bult toe hij zag hoeveel verouderd zijn plannen waren tegenover de huidige situatie van de gas, water en elektriciteitsleidingen onder de gewestwegen.


Wie moet er ook weer de as built-plannen aan de Vlaamse overheid doorspelen?

Aha.

Dus, het is weer eens gemakkelijk en trouwens onjuist de beschuldigende vinger richting Vlaamse overheid te richten. Er zijn meerdere actoren in het geheel.

discuz
27 februari 2011, 23:21
Aannemers moeten werken volgens de opgegeven werkboeken van de overheid.
Leidingen opzoeken voor de aanvang van de werken kost geld, veel geld zelfs.

Niet de aannemers zijn dus verantwoordelijk voor de juiste en goede plannen over de leidingen maar de overheden.

Ja Jan, dan is het natuurlijk beter dat ze zomaar wat in het los gaan rondgraven, natuurlijk. Eventuele schade is dan wel voor de verzekering?

Jezus man, natuurlijk kost dat opzoeken geld. Als de grotere bouwfirma's dat geld niet aan externen willen geven, dat ze dan zelf het materiaal kopen.

Jan van den Berghe
27 februari 2011, 23:29
Ja Jan, dan is het natuurlijk beter dat ze zomaar wat in het los gaan rondgraven, natuurlijk. Eventuele schade is dan wel voor de verzekering?

Jezus man, natuurlijk kost dat opzoeken geld. Als de grotere bouwfirma's dat geld niet aan externen willen geven, dat ze dan zelf het materiaal kopen.

't Is trouwens al te gemakkelijk de zwarte piet door te spelen aan de (Vlaamse) overheid. Uit eigen ervaring weet ik dat er wel eens een (groot) verschil is tussen wat er op het uitvoeringsplan staat en wat de mensen van de nutsfirma's (of hun onderaannemers) op het terrein uitvoeren. Vaak worden wijzigingen of ter plaatse besliste aanpassingen niet doorgespeeld. Ik praat daarmee geen fouten goed die ook wel eens bij de overheid gebeuren, maar het is zeker niet zo dat aannemers (en onderaannemers) altijd vrijuit. Integendeel zelfs.

discuz
28 februari 2011, 00:05
Dus, bottom line, de aannemers krijgen de verantwoordelijkheid om hun database van alle leidingen te updaten. De overheid is half eigenaar en investeert mee.

Probleem opgelost. Next!

Jantje
28 februari 2011, 15:59
Dus, bottom line, de aannemers krijgen de verantwoordelijkheid om hun database van alle leidingen te updaten. De overheid is half eigenaar en investeert mee.

Probleem opgelost. Next!

Nu hebik zelf voor een aannemer de gasleidingen van de Vlaamse overheid gecontroleerd.
Na 10 jaar steeds opnieuw de juiste ligging van de leidingen door te geven aan de overheid, waren die plannen nog steeds niet aangepast. Hoewel ze enkel de tekeningen moesten overnemen en hen elk jaar opnieuw zowel op papier als via de computer kregen van de aannemer.