PDA

View Full Version : In het spoor van C. Verschaeve, A. Borms en Staf De Clerq...


thePiano
11 januari 2003, 17:34
Staf De Clercq, Cyriel Verschaeve, August Borms enz... stuk voor stuk ronkende namen in de Vlaamse geschiedenis. Als je een beetje de 'vlomse geschiedenis' volgt, kom je ze overal wel tegen. In elk vlaams-nationalistisch boekje, vlaams lokaal (zeg nooit zomaar 'café' :p) hangen de muren vol van foto's of tekeningen in houtskool van deze beroemde Vlaamse voormannen. Ook het Vlaams Blok pakt er regelmatig mee uit en noemt ze nog steeds de 'echte' martelaren van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.
Die Vlaamse strijd wel zelfs nog iets vroeger ingezet, voornamelijk dan door de activisten tijdens WO I.

Dat die aktivisten, en later in WO II die beroemde vlaamse gasten, reeds de eerste etnische zuiveringen planden, dan wel onder de walen en ofte Franskiljons, is maar door weinigen geweten. Maar 't is wel daar dat het Blok zijn 'roots' heeft.
Een beetje meer uitleg.

Reeds in 1917 pleitten Vlaamse activisten ervoor ' ... de Walen de weg naar Vlaanderen te versperren om te voorkomen dat zij ooit rechten zouden opeisen'. Ik citeer: "De gemeenten moesten ...", volgens een rapport van de activist Lode Maesfranckx, "verplicht worden lijsten aan te leggen van wie in Wallonië was geboren en gerangschikt met het oog op de gebeurlijke verplaatsing van deze personen naar Waals grondgebied."

In hetzelfde verslag stond dat ook de recent in Brussel ingeweken Walen binnen een termijn van twee maand een uitwijzingsbevel moesten krijgen. "Die terugzending moest de bezetter op zich nemen", aldus nog het rapport, dat ook eiste dat nieuwe Waalse inwijking in de hoofdstad diende ontraden te worden.

August Borms (in 1917 !): "We eisen dat de macht die in onze handen berust, aangewend wordt voor het verwijderen van elementen die op Vlaamsgezind gebied ongewenst zijn en op algemeen geestelijk en zedelijk terrein daardoor niet anders dan ongezond kunnen zijn".

De activist Marcel Van de Velde: " Iedereen die ons nu nog weerstreeft: de grens over ! Wallonië zij zijn woonst ! Weg met alle Franskiljons Weg met allen die ons weerstaan. Wij moeten meten met de Christelijke Vlaamse maat: die niet met ons is, is tegen ons ! De grote zuiveringsdag breke aan in al zijn vrede rechtvaardigheid."

Maar de Duitse bezetter verkoos een voorzichtige politiek en vreesde dat de activistische deportatiewensen zouden leiden naar een totale ineenstorting van de Belgische administratie.

Tijdens de tweede wereldoorlog herhaalde zich dit scenario.
Al in juni 1940 pakte de leider van het Vlaams Nationaal Verbond (VNV), Staf De Clercq, meteen in zijn collaboratieprogramma uit met een memorandum voor de Duitse bezettingsadministratie. Daarin bepleitte hij zonder omwegen een grootschalige etnische zuivering.
Hij riep op om "Wallonië leeg te maken, zodat huizen en boerderijen aan de koloniserende Vlamingen konden geschonken worden. De uitgedreven Walen konden verplaatst worden naar de dunbevolkte zuidelijke departementen in Frankrijk."

Priester dichter Cyriel Verschaeve was qua etnische zuiveringen nog zowat het duidelijkste:"...dat in Vlaanderen geen zuiver volk meer woonde omdat het besmet was door vreemd bloed, namelijk "de ontelbare vreemde cellen der verfranste huisgezinnen". Verschaeve noemde dit "bloedvergiftiging" en ... "..... dat was de schuld van België, een onnatuurlijk gevormde staatsmacht die onder de 'Vlaamse bloedmacht' opnieuw ademruimte krijgen door meer Lebensraum te scheppen in Frans Vlaanderen."
Verschaeve droomde niet alleen van de inpalming van Frans Vlaanderen. Hij wilde ook "de leegmaking van Wallonië en de deportatie van zijn bevolking naar Frankrijk". "Dat de Walen er heen gaan", zo schreef de priester, "er is plaats te over en voor ons komt hun plaats open volgens de simpele wetten van leven en dood."

De Duitse bezetter zag dit alles slechts met lede ogen aan. Voor hen primeerde het Derde Rijk. Overigens voor de nazi's waren Vlamingen ook Duitsers. Collaborateurs, Vlamingen die naar het Oosfront trokken om er tegen 'den bolsjewiek' te gaan vechten, die Vlaamse soldaten werden steevast in het Duits afgeblaft en gecommandeerd, dit in tegenstelling tot de rechtsmarsjeerders vanuit Wallonië (o.l.v. Leon Degrelle) dewelke in het Frans werden opgeleid en door eigen oversten werden geleid.

Vergelijk nu bv even wat het Vlaams Blok over Brussel schrijft.
Brussel wordt gewoon ingelijfd bij het onafhankelijke Vlaanderen.
Geen probleem: de Franstaligen kiezen eieren voor hun geld: hun economisch belang ligt in Vlaanderen. En wat gebeurt er als ze niet akkoord gaan ? Het Blok zegt dat er een lange overgangsperiode komt en dat de Franstaligen zichzelf kunnen blijven. En als die honderdduizenden Brusselaars dat niet nemen ? Ze duwen in elk geval door !
Of om het met de woorden van Johan Demol, lijsttrekker voor het Vlaams Blok in Brussel, nog eens te zeggen: "De Franstaligen in de Rand rond Brussel moeten zich aanpassen (Nederlands leren) of de regio verlaten."

thePiano
12 januari 2003, 11:59
Toch wel typisch dat op een topic zoals deze, vlaams-nationalisten (van bruin tot gitzwart) hun kop in het zand stoppen. Collaboratie willen ze graag vergeten en vergeven, maar o wee als er zestig jaar na dato eindelijk een slachtoffer zijn bezittingen, have en goed ziet gecompenseerd worden. Maar om amnestie krijsten ze al de dag na het einde van de oorlog, daar waren ze wel rap bij :roll:

Heel die Vlaams Blokse scene is rot tot op het bot!

Frolic
12 januari 2003, 12:06
U moet die Bruine meute zo geen aandacht geven. Zo krijgen ze veel meer dan ze verdienen. Gewoon negeren en doodzwijgen. En mochten ze eens de macht grijpen. Dan kunnen we enkel leren uit de geschiedenis en zien dat we een "Georg Elser" vinden die de klok kan lezen.

thePiano
12 januari 2003, 12:16
U moet die Bruine meute zo geen aandacht geven. Zo krijgen ze veel meer dan ze verdienen. Gewoon negeren en doodzwijgen.

Dat hebben we tien jaar lang gedaan -van 1979 tot 1988- tot er ineens een paar kerels opdoken zoals FDW, Gerolf Annemans en F. Van Hecke- die van het vlaams-nationalisme een racistische en discriminerende doctrine maakten en er nog succes mee boekten ook. En nu liggen we te jammeren dat we toen het gevaar niet hebben zien aankomen. Ik ben van het principe zoals Yves Desmet het perfect verwoord: "Als het Blok doodzwijgen geen resultaat heeft en erop kappen evenmin, laten we er dan liever op kappen"


En mochten ze eens de macht grijpen. Dan kunnen we enkel leren uit de geschiedenis en zien dat we een "Georg Elser" vinden die de klok kan lezen.

Jij hebt het blijkbaar nog niet goed door. Het Vlaams Blok heeft al lang de macht gegrepen, daarvoor hoefden ze niet eens in een regering te zetelen. Kijk maar hoe de andere partijen zich uitsloven om het 70-puntenprogramma nog voor de verkiezingen daadwerkelijk uit te voeren.

Patriot!
12 januari 2003, 17:11
Inderdaad, alle partijen zijn bezig met punt 1 uit te voeren!
Tegen de wil van de Vlamingen!

zorroaster
12 januari 2003, 17:33
Inderdaad, alle partijen zijn bezig met punt 1 uit te voeren!
Tegen de wil van de Vlamingen!

En jullie, met je brede basis en vele duizenden leden, weten uiteraard wél wat de Vlamingen willen? :lol:

vlaanderen72
12 januari 2003, 18:31
Wel piano, ik heb je inleiding gelezen ik moet zeggen dat in al wat jij beschreven hebt ik me volledig thuis kan vinden en dat voor het eerst. :wink:
Moeten we dat nu erg vinden, dat gene dat gezegd is door onze groten der vlaamse geschiedenis?! 8O
Ik ben fier op die mensen en vind het vlaams blok meer dan waardige nazaten en opvolgers,om vlaanderen en het vlaamse volk te verdedigen. 8)
Voor mijn part pen je alle topics vol met zo een mooie proza ,eindelijk piano heeft het licht gezien! 8O :D
Men zegge het voort. :lol:

thePiano
12 januari 2003, 21:55
Wel piano, ik heb je inleiding gelezen ik moet zeggen dat in al wat jij beschreven hebt ik me volledig thuis kan vinden en dat voor het eerst.

Ik wist wel dat etnische zuiveringen door vlaams nationalisten beraamd en gepropageerd in het verleden, je zouden aanspreken :roll:

Bruno*
13 januari 2003, 10:01
Die zit :wink:

Supe®Staaf
13 januari 2003, 13:39
Ik ben fier op die mensen en vind het vlaams blok meer dan waardige nazaten en opvolgers,om vlaanderen en het vlaamse volk te verdedigen. 8)
8O 8O 8O
Meen jij dat nu, of is dat enkel om te provoceren?
Omwille van wat hierboven o.a. beschreven staat distanciëren partijen zoals N-VA zich van Blok&co, en jij pretendeert er FIER op te zijn?
Ik begin te geloven dat jij ingehuurd bent door de redactie om ons op te jutten en te verleiden tot meer postings dan onze bedoeling is. :?

vlaanderen72
13 januari 2003, 14:35
Nope,wat voorbarig van me ,piano is nog even dom gebleken dan ervoor .
Etnische zuiveringen ja jong, te lang in de vrieskou gestaan?!
Dan is wat nu gebeurt in faciliteiten gemeenten net hetzelfde ,alleen ietsje achterbakser.
Tja, ik wist dat jij dan je oogjes zou dichtdoen.
En tacticus ,mensje toch ik sta nooit recht achter de computer.
Dus ik zit inderdaad. :wink:
Nee hoorsuperstaaf: fierheid ten top.!!!!

thePiano
14 januari 2003, 00:26
Nope,wat voorbarig van me ,piano is nog even dom gebleken dan ervoor .
Etnische zuiveringen ja jong, te lang in de vrieskou gestaan?!
Dan is wat nu gebeurt in faciliteiten gemeenten net hetzelfde ,alleen ietsje achterbakser.
Tja, ik wist dat jij dan je oogjes zou dichtdoen.
En tacticus ,mensje toch ik sta nooit recht achter de computer.
Dus ik zit inderdaad. :wink:
Nee hoorsuperstaaf: fierheid ten top.!!!!

Je zou best die draad over Eénzin-onzinnen nog eens herlezen, het lijkt je op het lijf geschreven.

Ps: als je niks zinniger weet te antwoorden op -voor jou blijkbaar te gecompliceerde topics- niemand verplicht jou om er iets op te antwoorden hé?

Doomy
14 januari 2003, 04:59
Ik vraag mij eigenlijk af waarom men een oorlogsstoker zoals Cyriel Verschaeve die anderen de dood inzond terwijl hij zelf op een veilige afstand bleef maar blijft vereren. Hij heeft met zijn preken duizenden idealistische jonge mensen de dood aan het Oostfront ingejaagd terwijl hijzelf thuis bleef. Als hij dan zo graag oorlog voerde tegen het goddeloze bolsjevisme, waarom ging hij dan eigenlijk niet zelf gaan vechten aan het Oostfront? De Waalse rexist Degrelle heeft dan tenminste nog zelf gaan vechten aan het Oostfront, iets wat je van Cyriel Verschaeve niet kon zeggen. En ook niet van veel voormalige leiders van de toenmalige Vlaamse beweging die na de Tweede Wereldoorlog hun handen in onschuld wasten en weer de maatschappelijke ladder opklommen terwijl degenen die gingen gaan vechten en hun familieleden met de repressie en de brokken bleven zitten.

vlaanderen72
14 januari 2003, 10:22
Piano,jij bent zo grappig niet te doen,jij en je hele hetze tegen het vlaams blok en de vlaamse beweging is een totale afgang voor jou.
Geloof jij dat zelf of is het maar om iemand te jennen?!
En overal waar ik je zie en een topic weet openen moet ik toch eens komen kijken nietwaar.
Kwestie om je te zien spartelen tegen het steeds groter wordende zelfbewustzijn van de vlaming.
Ik heb je inleiding gelezen en ik zie in niets wat jij beschrijft een fout in van de toenmalige vlaamse leiders.
dat is mijn mening daarover.
Schimp maar voort hoor ook op mij dat houd je weer wat bezig. :wink:
En doomy,verschaeve was een pastoor en al redelijk wat oude ,die brave ziel gaan vechten waar haalt ge het.
Er zijn nu eenmaal leiders die men ten allen tijde moet beschermen, en hij was zo iemand.
En ook weer gejengel op de toenmalige vlaamse leiders , bij al wat ze
deden ,zal zeker een bepaalde tactiek achter gezeten hebben, om alleen vlaanderen en het vlaamse volk beter te dienen.

thePiano
14 januari 2003, 10:27
Piano,jij bent zo grappig.

Dankjewel maar dat wist is al. Vertel eens iets wat ik niet weet ipv zo te liggen zeuren :)

vlaanderen72
14 januari 2003, 10:36
Zegt keizer zagemeel tegen mij. :lol: :lol: :lol:
Vertel jij om te beginnen eens geen leugens meer,dan zul jij nog heeeeeeeeel stil zijn zenne! :twisted:

GC
14 januari 2003, 12:54
Piano, je moet toch wat voorzichtig zijn m.b.t. het inschatten van het prille Vlaamsnationalisme. Volgens mij had dit na de eerste wereldoorlog wel degelijk belangrijke progressieve elementen in zich. De vraag die we ons wel moeten stellen is hoe deze beweging nadien volledig in extreem-rechts vaarwater geraakt is.

Luddo
14 januari 2003, 14:02
Piano, je moet toch wat voorzichtig zijn m.b.t. het inschatten van het prille Vlaamsnationalisme. Volgens mij had dit na de eerste wereldoorlog wel degelijk belangrijke progressieve elementen in zich. De vraag die we ons wel moeten stellen is hoe deze beweging nadien volledig in extreem-rechts vaarwater geraakt is.

Goeie vraag, simpel antwoord!
Als links zich niet interesseert voor de rechtmatige eisen van het Vlaamse volk dan laat ze de arena over aan de niet-linksen. Als links zich dan nog anti-Vlaams opstelt ... (Dit is de essentie van een artikel van 7 bladzijden dat ik niet op dit forum zet)

thePiano
14 januari 2003, 15:06
Piano, je moet toch wat voorzichtig zijn m.b.t. het inschatten van het prille Vlaamsnationalisme. Volgens mij had dit na de eerste wereldoorlog wel degelijk belangrijke progressieve elementen in zich. De vraag die we ons wel moeten stellen is hoe deze beweging nadien volledig in extreem-rechts vaarwater geraakt is.

Goeie vraag, simpel antwoord!
Als links zich niet interesseert voor de rechtmatige eisen van het Vlaamse volk dan laat ze de arena over aan de niet-linksen. Als links zich dan nog anti-Vlaams opstelt ... (Dit is de essentie van een artikel van 7 bladzijden dat ik niet op dit forum zet)

Kan jij mij eens omschrijven wat jij onder 'links' verstaat?, want volgens jou ben ik dat maar zelf vind ik dat van niet. Misschien hanteren we elk voor zich een andere definitie. Benieuwd hoe die van jou is, en hoe 'stevig' je die weer gaat onderbouwen.

(Alhoewel ik eerder verwacht dat je je daar weer met je Blokse humor er snel van zal afmaken, maar goed, ga je gang Luddo!)

Lieven Corneillie
14 januari 2003, 17:28
In een speciale bijdrage van KNack naar aanleiding van 11 juli, gewijd aan 750 jaar geschiedenis van wat nu het gewest Vlaanderen is, staat ergens een uitleg waarom het Vlaams-nationalisme in extreemrechtse wateren kwam. Het is een artikel van de hand van Mark Reynebeau. Als ik volgende week tijd heb zal ik deze uitleg hier misschien wel ergens posten.

vlaanderen72
14 januari 2003, 17:37
Jup lieven en het onovertroffen blaadje :de knack geloven we sebiet se. :lol:
Zelfde prut als de humo. :?
Voer voor linkse intelectuelen begot. :lol:

Lieven Corneillie
14 januari 2003, 17:47
vlaanderen72 zei:
Jup lieven en het onovertroffen blaadje :de knack geloven we sebiet se.
Zelfde prut als de humo.
Voer voor linkse intelectuelen begot.


Mag ik erop wijzen dat deze bijlage niet journalistiek, maar vulgariserend historisch-wetenschappelijk is. Mark Reynebeau is een historicus met een academische opleiding. Het grote probleem met die bijlage is dat er niet verwezen wordt naar bronnen en werken in voet- of eindnoten..

vlaanderen72
14 januari 2003, 18:21
jaja, en veel blabla is niet genoeg ,posten maar zenne lieven.

Lieven Corneillie
14 januari 2003, 18:40
vlaanderen72 schreef:
jaja, en veel blabla is niet genoeg ,posten maar zenne lieven.
Ik begrijp echt niet waarom u zo reageert op mijn vorige posting. Ik probeerde alleen maar op een onderbouwde manier de waarde van die Knackbijlage aan te tonen, in tegenstelling tot uw cliché Zelfde prut als de humo.
Voer voor linkse intelectuelen begot.
Waarom antwoordt u niet met argumenten i.p.v. met zulke zinloze zinsneden?

Luddo
14 januari 2003, 18:40
Piano, je moet toch wat voorzichtig zijn m.b.t. het inschatten van het prille Vlaamsnationalisme. Volgens mij had dit na de eerste wereldoorlog wel degelijk belangrijke progressieve elementen in zich. De vraag die we ons wel moeten stellen is hoe deze beweging nadien volledig in extreem-rechts vaarwater geraakt is.

Goeie vraag, simpel antwoord!
Als links zich niet interesseert voor de rechtmatige eisen van het Vlaamse volk dan laat ze de arena over aan de niet-linksen. Als links zich dan nog anti-Vlaams opstelt ... (Dit is de essentie van een artikel van 7 bladzijden dat ik niet op dit forum zet)

Kan jij mij eens omschrijven wat jij onder 'links' verstaat?, want volgens jou ben ik dat maar zelf vind ik dat van niet. Misschien hanteren we elk voor zich een andere definitie. Benieuwd hoe die van jou is, en hoe 'stevig' je die weer gaat onderbouwen.

(Alhoewel ik eerder verwacht dat je je daar weer met je Blokse humor er snel van zal afmaken, maar goed, ga je gang Luddo!)

Van mij zeggen heel geleerde mensen dat ik nen rechtse ben. Zelf denk ik van mezelf dat ik ne gewone ben met heel veel volk aan mijne linkerkant en heel veel volk aan mijne rechterkant! Wat links en rechts juist betekent kan ik niet zeggen! Ik heb daar geen acties in en zelfs de historisie geraken er niet uit. Ik kijk naar de pijlen die over en tweer vliegen en ik probeer mij op tijd te bukken. En ik lig ook niet wakker van die strijd tussen de linksen en de rechtsen en vind niet dat ik missioneringswerk moet verrichten. Ik moei mij er alleen maar mee als dat kleine jongetje op mijne schouder tikt en zegt: "Luddo, ze zijn weer bezig!" en dan moet ik natuurlijk optreden want anders loopt het weer de spuigaten uit!
En... ik was niet begonnen, het was GeeSee! Die leeft van zoiets!
Is 't zo goed? Of moet het een maatje meer zijn?

vlaanderen72
14 januari 2003, 18:44
Dan snap je het gewoon toch niet ,wat kan mij en jou het nu rotten!
Ik zou alleen die posting eens willen lezen die jij zei uit knack, dat is al ,compris?!
En nog een prettige dag verder. :wink:

Lieven Corneillie
14 januari 2003, 18:47
vlaanderen72 schreef:
Ik zou alleen die posting eens willen lezen die jij zei uit knack, dat is al ,compris?!
Ik ben momenteel op mijn kot tot volgende week, en die Knackbijlage ligt thuis. Ge hebt die uitleg nog te goed van mij. Volgende week post ik ze.

vlaanderen72
14 januari 2003, 18:51
Alvast bedankt lieven en leer ze! :wink:

Doomy
14 januari 2003, 19:38
En doomy,verschaeve was een pastoor en al redelijk wat oude ,die brave ziel gaan vechten waar haalt ge het.
Er zijn nu eenmaal leiders die men ten allen tijde moet beschermen, en hij was zo iemand.

Ja ja, ik ken dat argument. Churchill vond ook van zichzelf dat hij te belangrijk was om zelf te gaan vechten. En er zijn ook relstokers die anderen de hete kolen uit het vuur laten halen met het argument dat er nu eenmaal mensen zijn die aktie voeren en mensen die organizeren. Ook de Amerikaanse publicist/oorlogsstoker Kaplan die voortdurend pleidooien voor oorlog tegen Irak houdt heeft nooit zelf in de loopgrachten gezeten. En bij iedere oorlog heb je ook van die toogstrategen die aan hun toog zitten diskussiëren welke risiko's anderen zouden moeten nemen. Wel, ik vind zo'n kereltjes die anderen de risiko's laten nemen die ze zelf niet willen nemen erg degoetante ventjes.

Wat mij ook opvalt is dat de grootste oorlogsstokers altijd vanaf de kant anderen zitten op te stoken. Als ze dan zo graag oorlog willen, waarom gaan ze dan niet zelf gaan vechten in plaats van "anderen in het gat te steken"? Niets gemakkelijkers dan vanachter een toog, een kansel of een buro pleidooien voor oorlog houden, of vanop een veilige afstand van de frontlijn beslissen om duizenden mensen de dood in te sturen. Als Cyriel Verschaeve zo graag het bolsjevisme bestreed, waarom ging hij dan niet zelf naar het Oostfront? Als die ultra-ortodokse joden in Israël zo graag hebben dat het Israëlische leger Palestina bezet houdt en daarvoor jonge dienstplichtige Israëliers inzet, waarom gaan ze dan zelf niet gaan vechten in plaats van hun legerdienst te ontlopen om veilige godsdienstige studies te gaan volgen? En waarom tonen die leiders van Hamas, Jihad, Hezbollah niet zelf het voorbeeld door zichzelf op te blazen in de plaats van dit te laten doen door idealistische en wanhopige jonge mensen die ze maagden in de hemel beloven? Hier in de Westhoek was het niet anders in de Eerste Wereldoorlog. Toen joegen strategen achter veilige tafels ver van het front ook tienduizenden jonge mannen de dood in. Vaak werd een klein stuk grond van een paar honderden vierkante meters ten koste van vele duizenden doden veroverd en de volgende dag weer aan de vijand verloren. Duizenden jonge mensen die dus voor niets gestorven waren. Het was gewoon misdadig! Bovendien kregen die strategen na de oorlog monumenten en werden straten naar hen vernoemd. Ik heb meer respekt voor moeders die in moeilijke oorlogsomstandigheden hun kinderen ondanks alles opvoeden tot beschaafde mensen die respekt opbrengen voor hun medemens. Dit zijn de échte oorlogshelden, en niet al die oorlogsstokers en slachters. Die dappere moeders verdienen volgens mij wél een oorlogsmedaille, en niet die laffe oorlogsstokers en slachters.

vlaanderen72
14 januari 2003, 20:27
In uw betoog zijn er veel dingen waar ik eens het mee ben.
Maar er zijn ook zoals u het stelt nu eenmaal strategen en vechters .
Als een persoon waar je naar opkijkt mee gaat vechten, dan heb je er nog zoveel meer respect voor ,en als die persoon sterft is het een martelaar.
Inderdaad daar ben ik het met u eens ,maar de keerzijde is als die persoon een strateeg is, en hij is dood, dan zit je daar met vechtmachines en geen aanvoeder noch een denktank.
Dat ze strategen hun naam vernoemd hebben naar straten en pleinen enz...mja sommigen verdienen het.
Ik kan begrijpen wat u aanhaalt ivm:de moeders die hun kinderen verloren zijn en daarna vergeten ,evenals de talloze soldaten die het leven gelaten hebben voor volk en vaderland.
Toch zijn er verscheidene strategen die alle eer verdienen en voor mij zoals u weet zijn dat verschaeve en andere grote vlaamse leiders.
Maar ook zeker en vast de oorlogslachtoffers :burgers en soldaten .
Als je spreekt over een paar meter land dat ingenomen is en de dag erop herovert is, tja, al die duizenden mensenlevens ten spijt, dat zeer zeker te betreuren valt .
Dat is oorlog nietwaar,idealen die vededigd moeten worden een land en een volk waar voor gestreden word.
Neem van mij aan de dag dat het grote gevaar :de islam ,pal voor mijn deur staat ook ik zal strijden ,die dag is niet ver meer af.
Mijn wapen staat geladen,voor volk en vaderland.
Voor vlaanderen en de vlaming tot der dood.
En er zijn mesen die zeggen ja dood kun je ook niets meer doen,okee das waar.
Maar iemand moet het opnemen tegen de vijand nietwaar.
Ik wens geen lafaard te zijn en zal dat ook nooit worden.

Luddo
14 januari 2003, 20:55
Mag ik erop wijzen dat deze bijlage niet journalistiek, maar vulgariserend historisch-wetenschappelijk is. Mark Reynebeau is een historicus met een academische opleiding. Het grote probleem met die bijlage is dat er niet verwezen wordt naar bronnen en werken in voet- of eindnoten..
Is dat diezelfde die in die spellekes op TV komt? Voor een "historicus" is hij te vooringenomen en dus zeker niet wetenschappelijk bezig!

Luddo
14 januari 2003, 21:00
Wat mij ook opvalt is dat de grootste oorlogsstokers altijd vanaf de kant anderen zitten op te stoken. Als ze dan zo graag oorlog willen, waarom gaan ze dan niet zelf gaan vechten in plaats van "anderen in het gat te steken"? Niets gemakkelijkers dan vanachter een toog, een kansel of een buro pleidooien voor oorlog houden, of vanop een veilige afstand van de frontlijn beslissen om duizenden mensen de dood in te sturen.

Awel Doomy, dat vind ik niet schoon van U! Iedereen denkt nu dat gij het hebt over ene "GC", de grote baas van de LSP, een partij die met de verkiezingen opkomt en vorige keer een niet onaardig resultaat heeft behaald! :D

Doomy
14 januari 2003, 21:03
Wat mij ook opvalt is dat de grootste oorlogsstokers altijd vanaf de kant anderen zitten op te stoken. Als ze dan zo graag oorlog willen, waarom gaan ze dan niet zelf gaan vechten in plaats van "anderen in het gat te steken"? Niets gemakkelijkers dan vanachter een toog, een kansel of een buro pleidooien voor oorlog houden, of vanop een veilige afstand van de frontlijn beslissen om duizenden mensen de dood in te sturen.

Awel Doomy, dat vind ik niet schoon van U! Iedereen denkt nu dat gij het hebt over ene "GC", de grote baas van de LSP, een partij die met de verkiezingen opkomt en vorige keer een niet onaardig resultaat heeft behaald! :D

Who the fuck is GC? :mrgreen: Ik zou bijgod niet weten wie dat is.

Luddo
14 januari 2003, 21:09
Who the fuck is GC? :mrgreen: Ik zou bijgod niet weten wie dat is.

Ik zal het in geheimschrift zetten: GC is niemand minder dan "Treeg Looc", alom bekend in Gent en omliggende werelddelen en stemmenkanon van zijn partij!

Doomy
14 januari 2003, 21:15
Who the fuck is GC? :mrgreen: Ik zou bijgod niet weten wie dat is.

Ik zal het in geheimschrift zetten: GC is niemand minder dan "Treeg Looc", alom bekend in Gent en omliggende werelddelen en stemmenkanon van zijn partij!

Dat zal dan wel waarschijnlijk de reden zijn waarom ik hem niet ken. De Wilde Westhoek ligt namelijk aan de rand van de beschaving (Beschaving? Nou ja...). :mrgreen:

Luddo
14 januari 2003, 21:38
Who the fuck is GC? :mrgreen: Ik zou bijgod niet weten wie dat is.

Ik zal het in geheimschrift zetten: GC is niemand minder dan "Treeg Looc", alom bekend in Gent en omliggende werelddelen en stemmenkanon van zijn partij!

Dat zal dan wel waarschijnlijk de reden zijn waarom ik hem niet ken. De Wilde Westhoek ligt namelijk aan de rand van de beschaving (Beschaving? Nou ja...). :mrgreen:

Dan heb je zeker op de weg van Kortrijk naar Gent al dat bord zien staan bij het passeren van Deinze: "Einde van de beschaving!!!"?

Lieven Corneillie
14 januari 2003, 21:43
Luddo schreef:
Is dat diezelfde die in die spellekes op TV komt? Voor een "historicus" is hij te vooringenomen en dus zeker niet wetenschappelijk bezig!


Reynebeau komt inderdaad op TV, maar bij mijn weten niet in spelprogramma's. Zijn laatste wapenfeit was het culturele programma "Trommels en trompetten".
Op welke grond baseert u zich om te stellen dat hij vooringenomen is? Ik als historicus in spe, heb zoals elke mens, dus elke historicus en dus ook Mark Reynebeau, een eigen achtergrond en politieke overtuiging. Het is kwestie van die zo veel mogelijk uit te schakelen. Ze volledig uitschakelen is onmogelijk; de totaal objectieve geschiedschrijving is een illusie. Mark Reynebeau heeft een voor mij onbekende achtergrond en overtuiging. Zeggen dat hij vooringenomen is, op basis van zijn TV-optredens vind ik sterk en niet gepast.

Luddo
14 januari 2003, 21:51
Luddo schreef:
Is dat diezelfde die in die spellekes op TV komt? Voor een "historicus" is hij te vooringenomen en dus zeker niet wetenschappelijk bezig!


Reynebeau komt inderdaad op TV, maar bij mijn weten niet in spelprogramma's. Zijn laatste wapenfeit was het culturele programma "Trommels en trompetten".
Op welke grond baseert u zich om te stellen dat hij vooringenomen is? Ik als historicus in spe, heb zoals elke mens, dus elke historicus en dus ook Mark Reynebeau, een eigen achtergrond en politieke overtuiging. Het is kwestie van die zo veel mogelijk uit te schakelen. Ze volledig uitschakelen is onmogelijk; de totaal objectieve geschiedschrijving is een illusie. Mark Reynebeau heeft een voor mij onbekende achtergrond en overtuiging. Zeggen dat hij vooringenomen is, op basis van zijn TV-optredens vind ik sterk en niet gepast.

Ik baseer mij gewoon op wat hij zegt en stel vast dat hij perfect past in het systeem van betwisbare vRT-duiding. Een "historicus" met zelfrespect neemt niet deel aan dat soort programma's. Dat is een vernedering voor de wetenschap! Zeggen dat hij NIET vooringenomen is vind ik eveneens sterk en niet gepast! Dat hij soms leuk uit de hoek kan komen kan ik beamen maar laat a.u.b. de wetenschap daar buiten!

Lieven Corneillie
14 januari 2003, 21:59
Luddo schreef:
Een "historicus" met zelfrespect neemt niet deel aan dat soort programma's.
Aan WAT voor programma's?

Luddo
14 januari 2003, 22:05
Luddo schreef:
Een "historicus" met zelfrespect neemt niet deel aan dat soort programma's.
Aan WAT voor programma's?
Aan "luchtige" programma's, een soort taalspelletjes, waar nogal scherp uit de hoek gekomen wordt. Ik vergeet de namen maar ik heb hem er al dikwijls bezig gezien. (Tenzij hij een dubbelganger heeft!)

Lieven Corneillie
14 januari 2003, 22:09
Iets meer onformatie zou wenselijk zijn. Canvas of TV1, bv.

Luddo
14 januari 2003, 22:56
Iets meer onformatie zou wenselijk zijn. Canvas of TV1, bv.
Dat is toch dienen lange donkere met zo een klein zwart baardje?
Treedt hij niet soms op met Mortier van Humo? Ik vergeet die namen van programma's en weet ook niet op welke zender. 't Kan ook vTM zijn! 'k Zal er ne volgende keer op letten! Ik wist ook niet dat hij "historicus" was!

sigrid
17 januari 2003, 13:07
[quote="vlaanderen72"]Ik ben fier op die mensen en vind het vlaams blok meer dan waardige nazaten en opvolgers,om vlaanderen en het vlaamse volk te verdedigen. 8)
8O 8O 8O

IK OOK .ZAL IK NU OOK GEVISEERD WORDEN DOOR ANDERS DENKENDE.
BEN BENIEUWD.MAAR IK MOET JULLIE WEL TELEURSTELLEN ZOVEEL ZAL JE ME NIET ZIEN VERSCHIJNEN.(heb kleine kindjes die vragen veel tijd) :P

sigrid
17 januari 2003, 13:26
Luddo schreef:
[quote]Is dat diezelfde die in die spellekes op TV komt? Voor een "historicus" is hij te vooringenomen en dus zeker niet wetenschappelijk bezig!


Vind eigenlijk wel dat hij goed uit de hoek kan komen soms wat grof weliswaar maar daar vragen de mensen om, kijkcijfers bedoel ik daarmee.