PDA

View Full Version : Wat met Antwerpen?


TheFuture
7 maart 2011, 08:30
Typisch Belgische politiek,eerst een crisis laten onstaan en heftig discutieren en dan vergeten.....Hoe zit het met de rond ring van Antwerpen?

guido 007
7 maart 2011, 08:47
Typisch Belgische politiek,eerst een crisis laten onstaan en heftig discutieren en dan vergeten.....Hoe zit het met de rond ring van Antwerpen?

hoe bedoel je?

Blue Sky
7 maart 2011, 08:57
De Nationalestraat wordt verkeersvrij, dat is toch al een goed begin.

TheFuture
7 maart 2011, 09:32
hoe bedoel je?

Dat er maandelang gediscutieerd is over wat er met de ring gaat gebeuren en dat je er nu gelijk niets meer van hoort.......

Scherven A. Mok
7 maart 2011, 13:00
We gingen er niet meer belastingen voor moeten betalen. De prijs om te gaan zwemmen is toevallig wel al verdubbeld ondertussen. :D

TheFuture
7 maart 2011, 16:38
Ze spelen het slim hé,hoe dichter de ring van Antwerpen slipt,hoe meer brandstof er verbruikt wordt en hoe meer accijnzen;-)

zoiets bedoel ik met een andere strategie se. Maar eens werk van die ring te ontsluiten,investeer ons geld daarin

lombas
7 maart 2011, 16:41
We gingen er niet meer belastingen voor moeten betalen. De prijs om te gaan zwemmen is toevallig wel al verdubbeld ondertussen. :D

€4 Wezenberg.

Het is écht schandalig.

duveltje382
7 maart 2011, 16:44
De Nationalestraat wordt verkeersvrij, dat is toch al een goed begin.

aaaaaaa
Das goed nieuws zeg,heb je daar een bronnetje van?

filosoof
7 maart 2011, 16:44
Antwerpen, is dat die randgemeente van Gent? :twisted:

duveltje382
7 maart 2011, 16:45
Ze spelen het slim hé,hoe dichter de ring van Antwerpen slipt,hoe meer brandstof er verbruikt wordt en hoe meer accijnzen;-)

zoiets bedoel ik met een andere strategie se. Maar eens werk van die ring te ontsluiten,investeer ons geld daarin

Openbaar vervoer bestaat ook nog ....

duveltje382
7 maart 2011, 16:50
En hoe zit het met de http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Leien hé

hurricane
7 maart 2011, 16:51
Antwerpen, is dat die randgemeente van Gent? :twisted:

Waar ligt Gent ? Of bedoel je Hent ?
Die levensgrote school waar men tevergeefs dictie geeft ? :evil:

duveltje382
7 maart 2011, 16:55
Waar ligt Gent ? Of bedoel je Hent ?
Die levensgrote school waar men tevergeefs dictie geeft ? :evil::lol:

filosoof
7 maart 2011, 17:40
Waar ligt Gent ? Of bedoel je Hent ?
Die levensgrote school waar men tevergeefs dictie geeft ? :evil:Heeft men teverheefs dictie in Hent? :-o

Micele
7 maart 2011, 17:44
Openbaar vervoer bestaat ook nog ....
En staat ook mee aan te schuiven in de file...

hurricane
7 maart 2011, 17:46
Heeft men teverheefs dictie in Hent? :-o

Ziedet sé !
Ik begrijp het zelfs. Maar dat kan ook niet anders. Mjnen baas en twee collega's zijn van die kanten.
In het begin gaf dat wel met momenten Kafkaiaanse toestanden. In twee richtingen, overigens. ;-)

Steve_M
7 maart 2011, 17:50
De Nationalestraat wordt verkeersvrij, dat is toch al een goed begin.

Dan gaan ze daar toch hele stevige paaltjes moeten zetten of de voetgangers gaan heel alert moeten zijn. Hoe werkt dat dan eigenlijk als je daar woont (want daar woont wel wat volk) en je moet verhuizen? Gaan de voorstanders dan komen helpen met de verhuis te voet?

hurricane
7 maart 2011, 18:48
Dan gaan ze daar toch hele stevige paaltjes moeten zetten of de voetgangers gaan heel alert moeten zijn. Hoe werkt dat dan eigenlijk als je daar woont (want daar woont wel wat volk) en je moet verhuizen? Gaan de voorstanders dan komen helpen met de verhuis te voet?

Ik heb autovrije straten in een grootstad altijd al onzin gevonden.
Zeker als je als leverancier ergens moet zijn. Wij zijn dan ook de geliefkoosde doelwitten van flikken die aan hun quota willen komen, zonder er veel moeite voor te hoeven doen.
Antwerpen lééft...zeggen ze. Maar het liefst van al zouden terug paard en kar in de straten zien.
Naar verluid zou die PR-man van 't schoon verdiep zelfs de terrassen van de horecazaken op de Keyzerlei weg willen. 'Om het beeld van weleer terug te krijgen'.
Enfin, het doet niet zeer maar wel vervelend voor andere mensen.
Maar oerlelijke gebouwen zoals het gerechtsgebouw (plopsaland) en het overroepen MAS kunnen dan weer wel.
Alsof dat beantwoordt aan 'het beeld van weleer'.
De prachtige architectuur , die Antwerpen rijk is, moet plaats maken voor krellen van gedrochten die kris kras in de metropool neergepoot worden.
En dan willen ze wat gaan lullen over de auto in de stad.
Geef die van't stadhuis algauw terug een Visa-kaart. Dan doen ze tenminste geen stommiteiten.

Wisord
7 maart 2011, 19:42
Antwerpen, is dat die randgemeente van Gent? :twisted:


Nee man, Gent is de parking. :lol:

fonne
7 maart 2011, 20:48
Openbaar vervoer bestaat ook nog ....

Op welke dagen rijdt dat dan nog? Iedere keer als ik het nodig heb staken ze:x

kelt
8 maart 2011, 06:22
Omdat we allemaal realistische snelheidbeperkingen willen wordt de maximumsnelheid op eerdervermelde Ring naar 50 km/uur gebracht.

hurricane
8 maart 2011, 06:50
Omdat we allemaal realistische snelheidbeperkingen willen wordt de maximumsnelheid op eerdervermelde Ring naar 50 km/uur gebracht.

Alsof dat nodig is. De helft van de tijd staan we stil.

Scherven A. Mok
8 maart 2011, 08:13
€4 Wezenberg.

Het is écht schandalig.

Schandalig weet ik niet. Het is zo dat de prijs meer dan 10 jaar niet is opgeslagen. Of het toeval is net nu ?

Men heeft het zwemmen hard gepromoot als preventie tegen de oplopende kosten van de ziekteindustrie. 65+ ers, andersvaliden en -18ers betalen maar de helft. En voor minderbegoeden is het zelfs maar 50 cent denk ik. Maar het zal dus inderdaad tegensteken opeens 40 euro te moeten betalen voor en twaalf beurten kaart. Met zwembeurten van maximum een uur dan nog wel.

Hier wat verder maakt een fitnessclub reclame met een week sporten voor 4.5 euro. Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken. Buiten de Wezenberg kan je toch bijna nergens terecht als je wat wil doorzwemmen. Je moet echt eens naar een ander zwembad gaan. Iedereen zwemt daar in zijn eigen rechte lijn. Als er tien zwemmers zijn in de helft voor baantjes zwemmen kan je al gaan slalommen.

lombas
8 maart 2011, 10:49
Schandalig weet ik niet. Het is zo dat de prijs meer dan 10 jaar niet is opgeslagen. Of het toeval is net nu ?

Men heeft het zwemmen hard gepromoot als preventie tegen de oplopende kosten van de ziekteindustrie. 65+ ers, andersvaliden en -18ers betalen maar de helft. En voor minderbegoeden is het zelfs maar 50 cent denk ik. Maar het zal dus inderdaad tegensteken opeens 40 euro te moeten betalen voor en twaalf beurten kaart. Met zwembeurten van maximum een uur dan nog wel.

Hier wat verder maakt een fitnessclub reclame met een week sporten voor 4.5 euro. Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken. Buiten de Wezenberg kan je toch bijna nergens terecht als je wat wil doorzwemmen. Je moet echt eens naar een ander zwembad gaan. Iedereen zwemt daar in zijn eigen rechte lijn. Als er tien zwemmers zijn in de helft voor baantjes zwemmen kan je al gaan slalommen.

Tja, al bij al is €4 niet veel natuurlijk, al zijn er privébaden die goedkoper zijn.

Maar als je het vergelijkt met andere stadsdiensten (bibliotheek, ...) komt het toch wel wat duur uit.

Fitness is niet m'n ding. Zwemmen is het enige dat ik graag doe (rustig, gedacht op nul, niet al te veel zweet & afzien, ...).

TheFuture
8 maart 2011, 12:08
Openbaar vervoer bestaat ook nog ....

Nog zo'n politieke schande in België. De treinen zijn oftwel slecht georganiseerd oftwel te laat..... En dan zijn de meeste stations nog vuiler dan een stort.

Ook hier ontbreekt het de overheid aan trots en wilskracht,ofgewoon aan kunde?

kelt
9 maart 2011, 18:56
Alsof dat nodig is. De helft van de tijd staan we stil.

Omdat we allemaal realistische snelheidsbeperkingen willen wordt de maximumsnelheid op eerdervermelde ring afgeschaft. ;-)

daiwa
10 maart 2011, 14:06
Nog zo'n politieke schande in België. De treinen zijn oftwel slecht georganiseerd oftwel te laat..... En dan zijn de meeste stations nog vuiler dan een stort.

Ook hier ontbreekt het de overheid aan trots en wilskracht,ofgewoon aan kunde?

Dat komt er natuurlijk van met die politieke benoemingen.

fabianen
11 maart 2011, 18:02
Typisch Belgische politiek,eerst een crisis laten onstaan en heftig discutieren en dan vergeten.....Hoe zit het met de rond ring van Antwerpen?
Tof zo weer in de file.Ik leg al een kaartje met m'n filevrienden.Nog wat kraampjes langs de ring,en het is alle dagen feest.:lol:

Scherven A. Mok
18 maart 2011, 17:24
Als ik De Nieuwe Antwerpenaar zo lees gaat de A102 bretel wegens te kostelijk toch niet ondergronds. En dat is op 100 meter van mijn deur. :evil: Over mijn lijk. En anders over de lijken van de automobilisten want ze kunnen maar beter ondergronds rijden want ik hang uit mijn raam en schiet met scherp. Toen ik hier ben ingetrokken was er helemaal geen sprake van bij voorkeur en moet nog verder onderzocht worden. Toen ging de A102 nog onder de grond basta. :2gunfire: :snipersm:

kelt
25 maart 2011, 18:17
Dan hoor ik zonet op de radio (25 maart 2011,Radio1 )dat 38% van het verkeer in de file eigenlijk "recreatief" is...

Als dat waar is,dan is er echt geen hoop,niet voor Antwerpen,voor niemand eigenlijk,en politici kunnen ons niet helpen ook :-(

freelancer
25 maart 2011, 18:32
Als ik De Nieuwe Antwerpenaar zo lees gaat de A102 bretel wegens te kostelijk toch niet ondergronds. En dat is op 100 meter van mijn deur. :evil: Over mijn lijk. En anders over de lijken van de automobilisten want ze kunnen maar beter ondergronds rijden want ik hang uit mijn raam en schiet met scherp. Toen ik hier ben ingetrokken was er helemaal geen sprake van bij voorkeur en moet nog verder onderzocht worden. Toen ging de A102 nog onder de grond basta. :2gunfire: :snipersm:

Als iedereen de egoïst uithangt, gaan we er niet komen... ;-)

Scherven A. Mok
26 maart 2012, 17:33
Als ik De Nieuwe Antwerpenaar zo lees gaat de A102 bretel wegens te kostelijk toch niet ondergronds. En dat is op 100 meter van mijn deur. :evil: Over mijn lijk. En anders over de lijken van de automobilisten want ze kunnen maar beter ondergronds rijden want ik hang uit mijn raam en schiet met scherp. Toen ik hier ben ingetrokken was er helemaal geen sprake van bij voorkeur en moet nog verder onderzocht worden. Toen ging de A102 nog onder de grond basta. :2gunfire: :snipersm:


FTW :-(

Dit (http://www.lne.be/themas/milieueffectrapportage/inspraak/lopende-inspraakprocedures/NPC%20eindversie%20en%20bijlagen%2012032012.pdf)zi et er zeer zeer zeer slecht uit voor Merksem !!
Goederentreinen die van OVER de E19 komen, vollenbak remmend om onder de Bredabaan en het Albertkanaal richting Lier te rijden. Dit net naast 5 serieuze flatgebouwen en een ziekenhuis die net niet goed genoeg geplaatst zijn om als buffer te dienen voor de achterliggende woonwijken.
En alsof dat dan nog niet genoeg is besluit men om de A102 dan maar bovengronds te maken vermist het toch al om zeep is en er geen geld is. HEEL Merksem en grote delen van Ekeren compleet onleefbaar.
Vanaf Schoten zouden ze wel 16 km tunnel richting Lier boren.
Ik kan echt niet begrijpen waarom dit al niet een paar kilometers vroeger mogelijk is, onmiddellijk vanuit het rangeerstation ergens naast bundel A1 of tussen (of in! de momenteel ongebruikte) bundel B3 en de Leugenberg.


Edit : omslagpunt is zwaantjeslei : het zullen vooral de laagbouw wijken en het ziekenhuis zijn die het zwaar te verduren gaan krijgen vrees ik :-(

Scherven A. Mok
26 maart 2012, 18:01
Tja, al bij al is €4 niet veel natuurlijk, al zijn er privébaden die goedkoper zijn.

Maar als je het vergelijkt met andere stadsdiensten (bibliotheek, ...) komt het toch wel wat duur uit.

Fitness is niet m'n ding. Zwemmen is het enige dat ik graag doe (rustig, gedacht op nul, niet al te veel zweet & afzien, ...).


We mogen nu 2 uur zwemmen ipv 1 uur ;-)

Mitgard
26 maart 2012, 18:35
Onbegrijpelijk dat de enige Stad in Vlaanderen niet onvoorwaardelijk alle prioriteit en ruimte krijgt om zich te ontwikkelen.

kelt
26 maart 2012, 19:08
Luidens berichten in de media van kortgeleden zou de bouw van een nieuwe gevangenis in het Antwerpse kunnen intervenieren met een hypothetisch alternatief tracé van de "Antwerpse Ring" dat helemaal niet "goedgekeurd" is ...

Of....hoe zelfs het gevangeniswezen meegezogen wordt in "Het verhaal van de Ring".....

De volgende burgemeester van Antwerpen krijgt dat ding gegarandeerd op zijn/haar bordje nu de missie van het vorige reisgenootschap (de BAM) nogal onafgewerkt schijnt te zijn....

Het "Schoon Verdiep" als de nieuwe Barad-Dur,bron van alle kwaad op mobiliteitsgebied ...het begint iets Tolkien-achtigs te krijgen8-)

freespirit
27 maart 2012, 17:22
Ik hou mijn hart vast voor Antwerpen, na het zuiden van het stadsverkeer al vele jaren te hebben gehypothekeerd (mede door de groene fundi's in Morstel van Pira en haar bende), kiest men nu ook voor de werken van de Bredebaan te Merksem voor een 'Mortsel-oplossing'. De versmalling van brede rijstoken langs beide kanten naar een eenbaansweg gaat ook in de omliggende gemeenten en delen ten noorden van Antwerpen voor een ongeziene verkeerschaos zorgen en dit op permanente basis. Zeker met het uitblijven van grote infrastructurele ingrepen (o.a. hele Oosterweel project) zal dit moordend worden. Nu al verhuizen gezinnen naar de andere kant van de stad (in vogelvlucht 5 �* 10 kilometer) om niet urenlang in het verkeer vast te geraken.

Wat Merksem / Bredabaan betreft: ik snap niet dat het stadsbestuur de wilde en onrealistische plannen van het lokale districtsbestuur kan goedkeuren, het stad kan Merksem tot de orde roepen en overrulen, maar de politiek heeft hier blijkbaar geen zin voor.

Het wordt dringend tijd dat alle fundamentele beslissingen op het gebied van verkeersaanpassingen en weginfrastuctuur worden overgeheveld naar het centrale Vlaamse niveau ! Van daaruit kunnen dan eventuele regionale werkgroepen worden opgericht om het verkeer in een regio te coördineren. Nu gebeurt het maar al te vaak dat een gemeente / district draconische verkeersmaatregelen neemt, zonder rekening te houden met de omliggende gemeenten / districten of verder afgelegen buurten. Momenteel getuigen de meeste verkeersaanpassingen van asociaal en kortzichtig beleid, uiteraard is Mortsel (in het Antwerpse) hier het schoolvoorbeeld van. Sommige lokale politici willen maar niet snappen dat autoverkeer zoals water reageert, men kan een bepaalde route 'afdammen' maar uiteindelijk zoekt het altijd in de buurt zijn weg met alle gevolgen en overbelastingen van dien.

Nu zijn er op plaatsen werken aan de gang waarvoor er vier verantwoordelijke instanties zijn: het gewest, de provincie, de gemeente en de bevoegheden van 'De Lijn' (in Antwerpen komen daar nog eens de districten bij die zich wensen te profileren). Deze plegen zelden of nooit overleg met elkaar, met alle gevolgen van dien voor de handelaars, buurtbewoners en chauffeurs in kwestie. Plaats al die werken van groot tot klein onder bevoegdheid van het Vlaamse Gewest en 80 % van de problemen zal verholpen zijn, geloof me vrij !

Mam
18 april 2012, 21:15
De tramverbindingen (5 en 10) naar Wijnegem shopping center zijn, tot mijn grote vreugde, af.

Goed gedaan, Antwerpen!

andy.v
23 april 2012, 12:31
Typisch Belgische politiek,eerst een crisis laten onstaan en heftig discutieren en dan vergeten.....Hoe zit het met de rond ring van Antwerpen?

Ik heb gehoord dat ze er een looppiste voor politiekers van willen maken :roll:

Scherven A. Mok
14 mei 2012, 08:59
We mogen nu 2 uur zwemmen ipv 1 uur ;-)

Dit moet ik dus blijkbaar gedroomd hebben :-(
Het is nog altijd maximum één uur. Vorige keer was mijn kaart ingeslikt.

santos
14 mei 2012, 09:10
Onbegrijpelijk dat de enige Stad in Vlaanderen niet onvoorwaardelijk alle prioriteit en ruimte krijgt om zich te ontwikkelen.

Die andere steden tellen niet meer mee?

Scherven A. Mok
14 mei 2012, 09:11
Maandag 21 mei om 20 uur in het Sint-Eduardusinstituut te Merksem een vergadering (http://www.ademloos.be/evenementen/meccano-voorstelling-sint-eduardusinstituut-merksem) van buurtcomités en verenigingen over de tweede spoorontsluiting en de A102 die plots toch bovengronds zou komen en de levensnoodzakelijke groene banaan gaat doen verdwijnen.

(neo)geopolitiek
16 mei 2012, 15:08
Antwerpen, is dat die randgemeente van Gent? :twisted:

nee die enclave waar ze dikke nekken kweken

Klein Licht
16 mei 2012, 16:52
Eej paljaske kust u pollekes maar dat ge in hetzelfde land, wat zeg ik, op hetzelfde continent moogt wonen als de Sinjoor

(neo)geopolitiek
16 mei 2012, 17:02
Eej paljaske kust u pollekes maar dat ge in hetzelfde land, wat zeg ik, op hetzelfde continent moogt wonen als de Sinjoor

U doet uw nick alle eer aan

From_Vlaanderen
23 mei 2012, 00:22
De Nationalestraat wordt verkeersvrij, dat is toch al een goed begin.

Het stomste wat ze ooit hebben kunnen doen, dan kun je ver rondrijden met je 12 tonner als je daar ergens in de geburen moet zijn hoor...

Scherven A. Mok
23 mei 2012, 18:32
Doe-het-zelver gevraagd (http://www.deredactie.be/permalink/1.1307065) 8O
Kan dat niet dmv een schoolproject ofzo ? 25.000 euro voor 1 camera! FTW!

Scherven A. Mok
23 juni 2012, 20:37
Antwerpen wint prijs beste fietsgemeente. (http://www.deredactie.be/permalink/1.1342305)

kelt
1 september 2012, 06:16
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen2012/120831_DVP-Antwerpen

Het wordt echt wel potsierlijk.....

De discussie gaat nu of er al dan niet een kap over de ring mag komen en of "Europa" daar dan wel akkoord mee zal zijn.

Meer dan een decennium "studie",een "beslissing van de Vlaamse regering " verleden jaar (die geen beslissing bleek te zijn want niet uitvoerbaar wegens allerlei procedurekwesties ) ,en men is zelfs nog bezig over de details van de aankleding van een brug die misschien wel een tunnel zal zijn en mogelijks zelfs niet daar zal liggen waar ze nu geschetst staat.

In China heeft men in vergelijkbaar tijdsbestek de 7-klovendam gepland,in de weg levende bevolking verwijderd,de boel aanbesteed,-aangelegd en operationeel gemaakt...

manmanman wat is me dat daar toch rond Antwerpen.. :?

lombas
1 september 2012, 09:15
Ik zou die (gedeeltelijke) overkapping wel een goede zaak vinden.

Klein Licht
4 september 2012, 15:57
Meer dan een decennium "studie",een "beslissing van de Vlaamse regering " verleden jaar (die geen beslissing bleek te zijn want niet uitvoerbaar wegens allerlei procedurekwesties ) ,en men is zelfs nog bezig over de details van de aankleding van een brug die misschien wel een tunnel zal zijn en mogelijks zelfs niet daar zal liggen waar ze nu geschetst staat.


Het is spijtig maar het is duidelijk dat de politiek (lees: de Vlaamsche regering) maar in een ding geinteresseerd is: 'een' project laten uitvoeren door de bouwfirma van hun keuze, die achteraf de rekening mag sturen.

Bron (Dossier Humo) (http://www.humo.be/humo-dossiers/26632)


Daarenboven is het ook zeer belangrijk op te merken, en dat vergeten de voorstanders telkens, dat de op til staande plannen de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen NIET OPLOSSEN (http://www.tmleuven.be/project/meccano/verslag_meccano.pdf)

Bedankt Kris Peeters (CD&V), Dirk Van Mechelen (Open VLD) en Kathleen Van Brempt (SP.A) om onze belastingen in de juiste zakken te gieten.

kelt
6 september 2012, 17:13
Het is spijtig maar het is duidelijk dat de politiek (lees: de Vlaamsche regering) maar in een ding geinteresseerd is: 'een' project laten uitvoeren door de bouwfirma van hun keuze, die achteraf de rekening mag sturen.

Bron (Dossier Humo) (http://www.humo.be/humo-dossiers/26632)


Daarenboven is het ook zeer belangrijk op te merken, en dat vergeten de voorstanders telkens, dat de op til staande plannen de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen NIET OPLOSSEN (http://www.tmleuven.be/project/meccano/verslag_meccano.pdf)

Bedankt Kris Peeters (CD&V), Dirk Van Mechelen (Open VLD) en Kathleen Van Brempt (SP.A) om onze belastingen in de juiste zakken te gieten.

Vooral die tweede opmerking kwam hard aan...en wordt inderdaad alweer een tijdje gesuggereerd.
Eigenlijk zijn die grote Antwerpse werken voor niks nodig,er wordt gewoon een nieuwe "zone 30" voor filerijders bijgemaakt....een dure nog wel....:oops:

Die eerste opmerking is al een tijdje bekend.Maar juridisch is het hopeloos.Eenmaal formeel de aanbestedingen zouden beginnen (misschien...ooit) moet dat Europees zijn,en het is bijzonder onwaarschijnlijk dat andere grote bouwgroepen een project van enkele miljarden gaan laten liggen ten behoeve van ergens een belangengroepje....


Maar als mensen overal altijd en voor gelijk welke reden in de auto willen reizen,en met zijn miljoen blijven eisen dat "de overheid" dat allemaal in goede banen blijft leiden,dan is geen enkel verkeersplan doeltreffend.....

Voltian
7 september 2012, 08:29
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen2012/120831_DVP-Antwerpen

Het wordt echt wel potsierlijk.....

De discussie gaat nu of er al dan niet een kap over de ring mag komen en of "Europa" daar dan wel akkoord mee zal zijn.

Meer dan een decennium "studie",een "beslissing van de Vlaamse regering " verleden jaar (die geen beslissing bleek te zijn want niet uitvoerbaar wegens allerlei procedurekwesties ) ,en men is zelfs nog bezig over de details van de aankleding van een brug die misschien wel een tunnel zal zijn en mogelijks zelfs niet daar zal liggen waar ze nu geschetst staat.

In China heeft men in vergelijkbaar tijdsbestek de 7-klovendam gepland,in de weg levende bevolking verwijderd,de boel aanbesteed,-aangelegd en operationeel gemaakt...

manmanman wat is me dat daar toch rond Antwerpen.. :?

Vóór er over de zin en onzin van een overkapping wordt gediscussieerd, moet er eerst een kostenraming zijn. Aub geen 2e Oosterweel-Meccano debacle; de kostprijs leek in die discussie van secundair belang, terwijl helder is aangetoond dat in beide gevallen de kosten een factor 3-4 groter zijn dan de baten. De Oosterweel discussie ging niet over de zin of onzin van de investering, neen, de discussie ging over de keuze tussen dit of dat tracé, ongeacht het feit dat beiden eigenlijk economisch onzin zijn.

En Kelt, ivm uw verwijzing naar de "Chinese daadkracht" rond de 7-klovendam (ik neem aan dat ge de drieklovendam bedoelt maar soit). Ik heb liever dat er enkele jaren meer studiewerk overheen gaat dan dat er miljarden worden gestoken in een investering die achteraf gebleken niet opbrengt. Niet dat dat studiewerk een verschil maakt in die beslissing #cynisch...

Maar goed, doorlooptijden van die studies mogen wel wat korter ja; de opportuniteitskost wordt door de openbare sector wel eens uit het oog verloren...

kelt
17 september 2012, 13:19
Dit weekend was meneer Leysen,havenbaron,te gast bij V.Goossens op kanaal-Z.

Een van de onderwerpen was,uiteraard,de Antwerpse verkeersknoop.
Meneer Leysen verklaarde zich tegenstander van het voorliggende concept van iets aan te leggen tussen A en B met monsterknooppunten et al.Hij vreest dat reeds van bij de aanvang van de studies hiertoe niet de juiste vraag gesteld werd,en bijgevolg niet de juiste gevolgtrekkingen gemaakt...

Het probleem is dat de Antwerpse verkeersinfrastruktuur met de jaren ingepast is geraakt in de autostradeverbinding tussen Stockholm en Lissabon,en dat ieder toekomstplan dat er niet in slaagt het internationaal doorgaand verkeer af te splitsen van het "lokaal" verkeer tamelijk hopeloos is.

Alles,lokaal,havenverkeer en lokaal verkeer op één soort superbrugtunnel?

vergeet het!

Hij vreesde dat de Vlaamse regering dat eigenlijk wel weet,maar dat trots,of angst voor politieke repercussies,en waarschijnlijk ook de 400 miljoen euro potentiele schadeclaims, te betalen aan de aannemers als het niet doorgaat,dit onzalige plan op tafel houden.

Laat ons het anders stellen:
Na realisatie van de superbrugtunnel kan een volgende studiefase beginnen om de vraag op te lossen hoe de verkeersknoop van Antwerpen te ontwarren...:roll:

Voltian
17 september 2012, 15:49
Dit weekend was meneer Leysen,havenbaron,te gast bij V.Goossens op kanaal-Z.

Een van de onderwerpen was,uiteraard,de Antwerpse verkeersknoop.
Meneer Leysen verklaarde zich tegenstander van het voorliggende concept van iets aan te leggen tussen A en B met monsterknooppunten et al.Hij vreest dat reeds van bij de aanvang van de studies hiertoe niet de juiste vraag gesteld werd,en bijgevolg niet de juiste gevolgtrekkingen gemaakt...

Het probleem is dat de Antwerpse verkeersinfrastruktuur met de jaren ingepast is geraakt in de autostradeverbinding tussen Stockholm en Lissabon,en dat ieder toekomstplan dat er niet in slaagt het internationaal doorgaand verkeer af te splitsen van het "lokaal" verkeer tamelijk hopeloos is.

Alles,lokaal,havenverkeer en lokaal verkeer op één soort superbrugtunnel?

vergeet het!

Hij vreesde dat de Vlaamse regering dat eigenlijk wel weet,maar dat trots,of angst voor politieke repercussies,en waarschijnlijk ook de 400 miljoen euro potentiele schadeclaims, te betalen aan de aannemers als het niet doorgaat,dit onzalige plan op tafel houden.

Laat ons het anders stellen:
Na realisatie van de superbrugtunnel kan een volgende studiefase beginnen om de vraag op te lossen hoe de verkeersknoop van Antwerpen te ontwarren...:roll:

Dat zou best kunnen ja...

Klein Licht
17 september 2012, 17:23
Eerst nog 5 jaar in de monsterfile staan ten gevolge van de werken aan het sportpaleis natuurlijk

Doa
17 september 2012, 18:30
laat ze eerst maar eens de files op de brusselse ring aanpakken. daar is een veel groter deel van de bevolking mee gebaat

lombas
18 september 2012, 11:52
laat ze eerst maar eens de files op de brusselse ring aanpakken. daar is een veel groter deel van de bevolking mee gebaat

De Antwerpse ring is nochtans de drukste van heel België.

Doa
18 september 2012, 13:40
De Antwerpse ring is nochtans de drukste van heel België.

feit maar vooral omdat er veel doorgaand internationaal verkeer op zit.
nationaal zou toch iets meer prioriteit mogen hebben tenzij ze zich gaan concentreren op de haven

lombas
18 september 2012, 13:51
feit maar vooral omdat er veel doorgaand internationaal verkeer op zit.
nationaal zou toch iets meer prioriteit mogen hebben tenzij ze zich gaan concentreren op de haven

Wat is "nationaal"? Hoeveel van de gebruikers van de Brusselse ring zijn geïmporteerde managers en eurocraten?

Er zijn overal problemen. Het heeft weinig zin om een uitspraak te doen �* la "pak eerste dat maar aan". Het is geen of ... of verhaal volgens mij.

Scherven A. Mok
16 oktober 2013, 13:57
Maandag 21 mei om 20 uur in het Sint-Eduardusinstituut te Merksem een vergadering (http://www.ademloos.be/evenementen/meccano-voorstelling-sint-eduardusinstituut-merksem) van buurtcomités en verenigingen over de tweede spoorontsluiting en de A102 die plots toch bovengronds zou komen en de levensnoodzakelijke groene banaan gaat doen verdwijnen.


Op de infomarkten dit jaar over de A102 en R11 zijn 2300 mensen af gekomen.
De A102 zou toch ondergronds komen :cheer: Merksem blijft voor drie kwart leefbaar. Hopelijk maken ze niet dezelfde fout als bij de Liefkenshoek toltunnel en maken ze ineens genoeg plaats voor de tweede spoorontsluiting mocht die er na 2025 toch nog komen.

kelt
31 oktober 2013, 09:07
http://trends.knack.be/economie/nieuws/bedrijven/wim-bosman-schrapt-jobs-als-gevolg-van-antwerpse-files/article-4000436601692.htm

Alvast één logisitiek bedrijf ziet het niet meer zitten om te opereren vanuit de Antwerpse omgeving, en verkast....

Indien dit voorbeeld gevolgd wordt dan zal het "Antwerpse probleem" zich uiteindelijk vanzelf oplossen ..... :roll:

Micele
31 oktober 2013, 11:55
http://trends.knack.be/economie/nieuws/bedrijven/wim-bosman-schrapt-jobs-als-gevolg-van-antwerpse-files/article-4000436601692.htm

Alvast één logisitiek bedrijf ziet het niet meer zitten om te opereren vanuit de Antwerpse omgeving, en verkast....

Indien dit voorbeeld gevolgd wordt dan zal het "Antwerpse probleem" zich uiteindelijk vanzelf oplossen ..... :roll:

En er zullen er nog meer volgen.
Limburg (zeker Genk) kan wel wat logistieke jobs gebruiken.

Wim Bosman is een van oorsprong Nederlandse logistieke groep, die in 2011 werd overgenomen door Mainfreight uit Nieuw-Zeeland. In België heeft ze ook een poot in Genk voor goederen uit Duitsland en een in Oostende, voor transporten uit het VK en Frankrijk. “In Oostende komen ’s morgens zo’n vijftien vrachtwagens aan, waarvan de goederen via Wommelgem in zes tot zeven uur verdeeld moeten worden”, meldt Schoofs aan Trends. “We kunnen dat niet meer garanderen omdat het management door de congestie in Antwerpen volledig in de war wordt gestuurd. Daarom zullen we nu met twee hubs werken, in Oostende en in Genk.”

De Nederlander vreest dat de positie van Antwerpen stilaan in gevaar komt. “Antwerpen positioneert zich als een wereldhaven en een logistieke draaischijf voor Europa”, klinkt het. “Terecht, want het heeft uitstekende troeven, zoals zijn landinwaartse ligging. Het is toch een drama dat uitgerekend in Antwerpen logistieke jobs moeten verdwijnen door zijn gebrekkige infrastructuur. Denk maar aan het dossier van de Oosterweelverbinding. De overheid doet te weinig om de positie van de haven te ondersteunen met infrastructuur en promotie. Heel de wereld weet dat. In ons contact met de Nieuw-Zeelanders kregen we al de vraag of de files in Antwerpen nog houdbaar waren in ons logistieke model. Dan weet je het toch wel? Maar weet de politiek dat ook?”

Blue Sky
31 oktober 2013, 13:23
http://trends.knack.be/economie/nieuws/bedrijven/wim-bosman-schrapt-jobs-als-gevolg-van-antwerpse-files/article-4000436601692.htm

Alvast één logisitiek bedrijf ziet het niet meer zitten om te opereren vanuit de Antwerpse omgeving, en verkast....

Indien dit voorbeeld gevolgd wordt dan zal het "Antwerpse probleem" zich uiteindelijk vanzelf oplossen ..... :roll:

Inderdaad; je ziet nu al vaak dat mensen voor een andere job kiezen dichter bij huis omdat ze geen zin meer hebben om dagelijks in de file te staan. Bedrijven zelfs spelen natuurlijk ook een belangrijke doordat ze bepalen waar hun vestiging komt. Gaan we ons in het reeds door file geplaagde Brussel vestigen of toch maar voor een minder drukke en beter bereikbare locatie?

Anna List
31 oktober 2013, 13:28
Typisch Belgische politiek,eerst een crisis laten onstaan en heftig discutieren en dan vergeten.....Hoe zit het met de rond ring van Antwerpen?

het mobiliteitsinfarct op de ring is er vanzelf gekomen, het zal ook vanzelf weer verdwijnen.

circe
31 oktober 2013, 14:18
De Nationalestraat wordt verkeersvrij, dat is toch al een goed begin.

hallo? in de nationalestraat rijden nu de trams, de fietsers met hun wiel in de tramsporen, en de auto's netjes allemaal door elkaar zodat niemand nog veilig is. Verkeersvrij? waar haal je dat?

kelt
3 november 2013, 14:14
Blijkbaar zou ook logistiek bedrijf Geerts een deel van zijn aktiviteiten weghalen uit het Antwerpse...om dezelfde reden als de concullega's van Bosman eerder....

De logistiekers werken zelf aan de oplossing van het probleem dat ze zelf hebben helpen creeren?

We mogen nu wel veilig aannemen dat er nog zullen volgen,want voor hen allemaal is het ondertussen voorzeker goedkoper te verkassen dan nog te moeten opereren onder de huidge omstandigheden.

...maar is het wel verstandig dat diegenen die tenminste nog geld in kassa brengen en nauw passen bij het gegeven "HAVEN" moeten "opschuiven" terwijl de meerderheid van de filegangers, die alleen maar kosten (omdat ze eigenlijk niet in Antwerpen moeten zijn of omdat ze om privé-redenen wat aan het rondkarren zijn) de boel bijna gratis mogen blijven blokkeren?


Duitsland ondertussen,in een verregaande stap (gezien de Duitse autogekte) werkt toch maar aan een echt autobahnvignet.....er wordt gesproken van 100 €.....voor Duitse burgers te compenseren natuurlijk...

lohabra
4 november 2013, 09:28
Blijkbaar zou ook logistiek bedrijf Geerts een deel van zijn aktiviteiten weghalen uit het Antwerpse...om dezelfde reden als de concullega's van Bosman eerder....

De logistiekers werken zelf aan de oplossing van het probleem dat ze zelf hebben helpen creeren?

We mogen nu wel veilig aannemen dat er nog zullen volgen,want voor hen allemaal is het ondertussen voorzeker goedkoper te verkassen dan nog te moeten opereren onder de huidge omstandigheden.


Uiteraard ....

Als Belziek zich blijft vastrijden in files, en blijft volharden om niks structureels op te lossen, trekken bedrijven nu éénmaal weg.

kelt
4 november 2013, 17:45
http://www.gva.be/dossiers/oosterweel/europa-stelt-beslissing-oosterweel-uit.aspx


Het stond in een soort mini-titeltje bij het gelinkte krantenartikel,maar vat het toch zo mooi samen...de standstill van het Oosterweel dossier is nog wat verlengd.....

De Vlaamse Regering zou graag de juridisch schijnbaar niet-gecontesteerde gedeelten van het project alvast willen laten beginnen ,maar zelfs daar wil "Europa",(de grote paraplu voor kompleet mismeesterde projecten), zich niet (meer) aan branden....Blijkbaar,na al die decennia,is er zelfs geen "af" milieu-effecten-rapport....8O


Ik zeg U,volgend jaar komen er internationale delegaties,speciaal van opleidingen bouwkunde,advokatuur en economische hogescholen deze "Worldcase of Mismanagement" ter plaatse bekijken...... :oops:

het is gdvrdmme hopeloos :evil:

kelt
5 november 2013, 17:58
Meneer Huts zal in ieder geval ook niet meer zorgen voor aangroei van het Antwerpse verkeer....

Zie je,de "privé" zal het dan maar zelf doen....:-(

kelt
6 november 2013, 18:11
Meneer Leysen,baas van de Ahlers groep,en voorstander van het "meccano-trace" wijst er nogmaals op hoe hopeloos het ganse Oosterweel-dossier geworden is...

Stel dat alle goedkeuringen er komen,dan zal men waarschijnlijk voor 5 Miljard Euro(!!!! een veelvoud van de originele schattingen) een technisch hoogstandje gaan bouwen dat.....NIET.....werkt....

Het wordt de duurste "zone 50km" op deze planeet!

Ergens in de voorliggende contracten hebben politici van een voorgaande generatie ons,de belastingsbetaler, blootgesteld aan mogelijk wel 400 miljoen euro aan verbrekingsvergoedingen(speciaal de aannemers van de NORIANT-groep).

Kelt is van mening dat onze politici dit kunnen oplossen (advokaten als ze zijn) door voor wetgeving te zorgen die aannemers die in procesvoering zijn met een overheid tijdelijk uitsluiten van enig recht op mededinging bij betreffende overheid......en dit totdat betreffende procesvoering beeindigd is.....:twisted: (snappie?)

Serieus nu,eigenlijk zou men beter tabula rasa plegen......en eens opnieuw kijken.....Straten Generaal en co hebben inmiddels ruim genoeg plannen en voorstellen die tenminste nog het voordeel hebben dat ze mee zijn met de veranderende tijden en omstandigheden.....
We moeten ons ook geen illusies maken...volgend jaar staat het BAM-gedoe op de politieke agenda van alle politici van de regio Antwerpen......niks aan te doen....eigen schuld dikke bult!

Ondertussen sijpelen logistieke bedrijven weg met een deel van hun activiteiten.......alle beetjes helpen en de VDAB doet de rest.

Blue Sky
7 november 2013, 13:44
hallo? in de nationalestraat rijden nu de trams, de fietsers met hun wiel in de tramsporen, en de auto's netjes allemaal door elkaar zodat niemand nog veilig is. Verkeersvrij? waar haal je dat?

Dateert nog van het pre-Dewever tijdperk...

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=QD36LNGM

Micele
7 november 2013, 15:41
Dateert nog van het pre-Dewever tijdperk...

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=QD36LNGM

om van de Nationalestraat winkelwandelstraat te maken
Is dat nu totaal verkeersvrij of niet ?

Verkeersvrij wil - bij mij toch - zeggen enkel voetgangers en uitzonderlijke (leverings)diensten, dus in de regel ook geen fietsers, tenzij uitzonderingen.
Definitie = voetgangersgebied #
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voetgangersgebied

*http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/07/389.Y29udGV4dD04MDM0MTEw.htmlVoor het deelgebied Kernstad (gebied binnen de Singel) zijn er specifieke acties uitgewerkt voor Stappers, Trappers, Openbaar Vervoer en Privévervoer.

In verblijfsgebieden en woonkernen primeert het wandelen en flaneren, het winkelen en spelen. Het gebied tussen de kaaien, Waaslandtunnel, Leien en Kronenburgstraat is voetgangersgebied bij uitstek. Maar er moeten ook wandeltroutes komen naar nieuwe buurten zoals het Eilandje en Nieuw Zuid. Daarnaast is er aandacht voor de oversteekbaarheid van de Leien en de as Gemeentestraat-Carnotstraat.

De fietsers mengen zich in de kernstad meestal tussen het andere verkeer. Op fietsroutes langs de hoofdverkeerswegen worden echter degelijke fietspaden aangelegd. Na de fietspaden in de Pelikaanstraat en de Gemeentestraat-Carnotstraat volgen binnenkort de Mechelsesteenweg en de Jan van Rijswijklaan. In het park Spoor Noord ligt een nieuwe fietsroute, die moet aansluiten op het Ringfietspad en het fietspad langs de spoorlijn richting Kapellen. Op strategische locaties zoals winkelstraten, stations en knoppunten van De Lijn komen er fietsenstallingen*.

http://www.gva.be/dossiers/gemeenteraad/groen-wil-1-3-voetgangersgebied-in-de-binnenstad.aspx

Groen wil 1/3 voetgangersgebied # in de binnenstad
Als ze voor de nodige parkings* zorgen... geen probleem (ook *fietsstallingen horen daarbij), niets gaat boven wandelen door de (kern)stad.

Aarchzstvwqmrmbtvnpq
7 november 2013, 15:56
Beter een goed onderbouw akkoord na lange tijd dan snel, snel een oplossing a la het nationale 'Vlinderakkoord'.

Another Jack
7 november 2013, 17:09
Uiteraard ....

Als Belziek zich blijft vastrijden in files, en blijft volharden om niks structureels op te lossen, trekken bedrijven nu éénmaal weg.

Verkeer is een Vlaamse bevoegdheid.
Niks met uw mentale Belziekconstructie te maken.

kelt
7 november 2013, 19:17
Verkeer is een Vlaamse bevoegdheid.
Niks met uw mentale Belziekconstructie te maken.

Inderdaad....en het is des te stuitender dat er geen enkele vooruitgang te noteren valt.Zelfs geen moed bij zowel de huidge Vlaanse Regeringspartijen als bij diegenen die in voorgaande Vlaamse regering zaten dat de zaak het fout gemanaged is,dat het bord afgeveegd moet worden,en opnieuw begonnen....

Neen,men probeer miljoen euro per miljoen euro,maand na maand,op te schuiven naar de bouw van de duurste "Zone 50" op deze planeet........men streeft naar de oplossing van alle huidige "dossiers",maar al lang niet meer naar de oplossing van het verkeersprobleem!

kelt
15 november 2013, 12:16
Volgens "studies" die de laatste paar dagen in de pers besproken werden zou het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel niet behulpzaam zijn omdat,onderandere,er dan "meer verkeer" zou kunnen aangetrokken worden....


Wat zou dan het aanleggen van grote infrastruktuurwerken in het Antwerpse nog uithalen?
Zou dat ook niet nog meer verkeer aantrekken?

Micele
15 november 2013, 12:27
Volgens "studies" die de laatste paar dagen in de pers besproken werden zou het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel niet behulpzaam zijn omdat,onderandere,er dan "meer verkeer" zou kunnen aangetrokken worden....


Wat zou dan het aanleggen van grote infrastruktuurwerken in het Antwerpse nog uithalen?
Zou dat ook niet nog meer verkeer aantrekken?
Wat een onzin "dat verkeer-aantrekken-gedoe", hoe beter je de verkeerstromen verdeeld hoe beter voor de algemene doorstroming rond Antwerpen.

Dat heb je dan verkeerd begrepen of gelezen - je leest wslk enkel de krantentitel ? -, alle beetjes helpen en het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel doet dat zeker ook alhoewel het maar beperkt gaat zijn, schattingen 5 %-10 % of mss meer, maar ook 5 % kan betekenen dat er ergens geen file onstaat op tijden dat er daar wel file onstaat, snappie ? ;-)

Dat bepaalde (politiek correcte) media daar een negatieve perceptie rond wil creeeren is toch wel te begrijpen niet ? Kassa kassa, daar gaat het om voor slecht-vadertje-Staat.

Verliest Vlaanderen dan iets als ze het eens een maand uittesten en serieus evalueren ? En waarom is het dan nog niet gebeurd ?

http://www.gva.be/dossiers/oosterweel/vab-wil-liefkenshoektunnel-tijdelijk-tolvrij-maken.aspx

Tegen 2015 zou de kost van de ochtendfile op de E17 volgens de mobiliteitsclub al opgelopen zijn van 60.000 tot meer dan 100.000 euro per dag. "Voor VAB is niets doen duidelijk geen optie. Waarom testen we niet hoe we de niet gebruikte capaciteit van de Liefkenshoektunnel kunnen inschakelen?", luidt het.

"Een geslaagd proefproject met een tolvrije Liefkenshoektunnel dat de groei van het verkeer afremt, kan de filekost dagelijks met tienduizenden euro's terugschroeven (op de E17 alleen al 43.000 euro), terwijl dit staat tegenover 33.000 euro (excl.btw) aan niet geïnde tolinkomsten."

VAB acht een proefproject van een halfjaar, waarbij op werkdagen van 6u30 tot 9u30 uur geen tol geheven wordt op de Liefkenshoektunnel, zinvol. "Een proefproject gelimiteerd tot de ochtendspits zou de kosten (verlies aan tolgelden) kunnen beperken en kan toch inzicht geven omtrent de effecten", aldus VAB.

@ kelt, lees best dit eens door, dat maakt je wijzer (ik citeer enkel een stukje...) :
http://docs.vlaamsparlement.be/website/htm-vrg/867060.html

Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Vergadering van 28/02/2013

Vraag om uitleg van de heer Ivan Sabbe tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het achterhouden van een rapport van het Vlaams Verkeerscentrum met betrekking tot de Liefkenshoektunnel
- 953 (2012-2013)

Vraag om uitleg van de heer Dirk Peeters tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de studie betreffende de effecten van een tolvrije Liefkenshoektunnel
- 955 (2012-2013)

De voorzitter : De heer Sabbe heeft het woord.

De heer Ivan Sabbe : Voorzitter, minister, collega’s, ik had een interpellatie ingediend omdat ik vind dat wat er nu aan het licht komt, toch een interpellatie waard is. Maar goed, wij hebben nu geen interpellatie. De parlementsvoorzitter, die tevens voorzitter is van deze commissie, oordeelde dat mijn interpellatie een vraag om uitleg moest worden.

Ik vind toch dat dit thema wat verduidelijking vergt, en vooral wat uitleg over wat er mijns inziens is gebeurd. Ik ben zeer nieuwsgierig naar uw reactie daarop. Het gaat namelijk over een rapport opgesteld door het Verkeerscentrum, en meer specifiek van de hand van de heer Peetermans, die op een bepaald ogenblik een trouwe bondgenoot was van het Oosterweeldossier. Daarom vind ik het zeer merkwaardig dat deze studie onder de mat is geveegd en ze slechts via de media naar boven is gekomen, en niet as such in deze commissie is gerapporteerd of naar voren is gebracht. (Opmerkingen van minister Hilde Crevits)

Het is wel via de media gebeurd, minister. In uw reactie op Villa Politica hebt u zich verborgen achter een aantal andere argumenten, bijvoorbeeld dat ik meer naar de commissie moest komen. Ik wil u er wel op wijzen dat ik geen vast lid ben van deze commissie. Ik kom enkel voor twee hobbythema’s, namelijk het dossier van de mobiliteit rond Antwerpen en het – gelukkig minder dure, maar al even ondoorzichtige – dossier van het Schipdonkkanaal.

Minister, u zegt dat u een dossier hebt dat op tafel ligt. U hebt wel toelichting gegeven bij de DAM-alternatievenstudie en de variantenstudie, maar daarbij hebt u op geen enkel moment verwezen naar het document dat vandaag het onderwerp is van de vraag om uitleg: het studierapport van het Vlaams Verkeerscentrum (VVC), opgemaakt door de heer Peetermans, met als titel ‘Onderzoek maatregelen Liefkenshoektunnel’. Dat rapport kwam pas boven water naar aanleiding van het antwoord – ere wie ere toekomt – op een schriftelijke vraag van collega Peeters. Het is dat geheime studierapport waar het hier vandaag over gaat.

Volgens het weekblad Knack leverde het VVC in maart 2010 een rapport af waarin staat dat het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel zorgt voor een ontlasting van de Kennedytunnel. U weet dat ik dat duizend procent onderschrijf en ook proefondervindelijk onderschrijf. Uzelf; minister, hebt altijd bij hoog en bij laag het tegendeel beweerd. In Het Laatste Nieuws van 26 november 2012 liet u nog optekenen: “Bovendien tonen studies van het Vlaams Verkeerscentrum dat een tolvrije Liefkenshoektunnel de problemen op de Antwerpse ring, waar heel veel verkeer rijdt dat naar de stad wil, niet echt oplost.” U spreekt dus eigenlijk de studie van de heer Peetermans volledig tegen. U staat daar met uw standpunt haaks tegenover.

Het studiewerk van het VVC toont, volgens de berichtgeving in Knack, aan dat het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel in daluren tot minder incidenten op de zuidelijke ring leidt en in de ochtendspits de voertuigverliesuren, files dus, vermindert. Ik citeer verder het rapport: “De verkeersbaten concentreren zich niet uitsluitend op de file in de Kennedytunnel. Het VVC berekende bovendien dat de verkeersbaten tot viermaal groter zijn dan de inkomsten uit de tolheffing.” Vier maal groter!

De roep om een tolvrije Liefkenshoektunnel klinkt de laatste weken dus almaar luider. Ik krijg in het gevecht dat ik hier al drieënhalf jaar voer, steeds meer bijval, al ben ik dan een West-Vlaming, en word ik niet als volwaardig Antwerpenaar beschouwd. Het gaat mij echter om economische redenen, om een aantal milieuredenen en vooral om redenen van beheersefficiëntie en overheidsefficiëntie.

De gemeenteraad van Beveren – de burgemeester van die gemeente is ook Vlaams parlementslid en tevens lid van uw partij – keurde eind januari unaniem een motie goed om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. Het is toch zeer opmerkelijk dat een van de leden van uw meerderheid in het Vlaams Parlement, de burgemeester van Beveren, met heel zijn groep zegt dat de Liefkenshoektunnel tolvrij moet worden gemaakt. Naast de actiegroepen Wase Economische en Ecologische Belangen en Liefkenshoek Tolvrij, zijn ook de havenbonzen als Fernand Huts en Christian Leysen voorstanders van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel.

De duidelijke vraag naar een tolvrije Liefkenshoektunnel heeft ook te maken met het feit dat de Vlaamse Regering op 16 december een laatste afbetaling deed voor de Liefkens*hoektunnel. Dat was tot die datum een van de drie barrières voor het tolvrij maken van de tunnel. Minister, eigenlijk blijven er nu nog maar twee barrières over, en eigenlijk liggen die volledig in uw handen en die van uw collega’s: de ESR-neutraliteit en de schaduwtolovereenkomst. Dat laatste is eigenlijk vestzak-broekzak, want die schaduwtolovereenkomst is er in feite tussen de nv Tunnel Liefkenshoek en uzelf, dus tussen u en de Vlaamse overheid.

Ik wil de zaken even nog wat scherper analyseren, en enkele zaken nog wat meer in detail aanhalen. In datzelfde rapport wordt ook duidelijk aangegeven dat het grootste rendement wordt gehaald als de tolvrijstelling samenvalt met de opbouw van de file, bijvoorbeeld van 7 tot 8 uur ’s ochtends in oostelijke richting. Ik kan dat zelf bevestigen. Ik maak deel uit van een aankooporganisatie in Rotterdam. Ik ben om de veertien dagen in Rotterdam. Ik rijd dus om de veertien dagen, weliswaar vanuit Gent, via de expresweg E34 naar de Liefkenshoektunnel. Wanneer ik daar tussen 8 uur en 8.45 uur passeer, dan zie ik daar nooit meer dan vier voertuigen voor me en vier voertuigen achter me. Zoiets kan zeker niet worden gezegd van de Antwerpse ring.

U hebt natuurlijk een probleem. Dit rapport stelt ook dat de Waaslandtunnel zou worden ontlast, en dat natuurlijk ook de Westerscheldeoeververbinding en de Kennedytunnel zeer aanzienlijk zouden worden ontlast. Dat staat allemaal in dat rapport.

Ook wordt gezegd dat door het openstellen van de Liefkenshoektunnel tijdens de ochtendspits de filekosten dagelijks met 15.000 euro zouden afnemen. Dat is een daling met 3,5 miljoen euro per jaar. Uit een ander studierapport, de variantenstudie van Duurzaam Antwerpen Mobiel (DAM) kan worden afgeleid dat een tolvrije Liefkenshoektunnel weliswaar zou zorgen voor een lichte toename van het aantal personenwagens, met 3 procent, maar een forse impact zou hebben op het aantal zware vrachtwagens.

Minister, in uw persbericht van 8 februari 2013 hebt u geprobeerd die studie van de heer Peetermans af te schilderen als iets uit de losse pols. U stelt dat het document geen afgewerkte en gevalideerde tekst is, dat het onvolledig is en niet werd gecontroleerd. Nu de heer Peetermans met pensioen is, is het misschien gemakkelijker om dat te zeggen. Ook stelde u dat een onderbouwde einduitspraak over de effecten niet kan worden gedaan op basis van dit document. Kijken we echter naar de cijfers. Het is zelfs zo dat in 2012 het verkeer is afgenomen in de Liefkenshoektunnel. We weten allemaal dat de theoretische capaciteit van de tunnel 90.000 voertuigen is, maar ik baseer me op 75.000 voertuigbewegingen. Dat is duidelijk een marge ten opzichte van die theoretische capaciteit. We stellen echter vast dat er in 2012 gemiddeld slechts 20.000 voertuigbewegingen per dag waren. Ten opzichte van mijn gecorrigeerde theoretische capaciteit zouden er dus 55.000 voertuigbewegingen meer kunnen zijn in die Liefkenshoektunnel, wat in feite heel het probleem van de mobiliteit op de Antwerpse ring zou kunnen oplossen.

Financieel gezien is de LILO-overeenkomst (lease in/lease out) ten einde. Die liep eind 2012 ten einde. De mensen hebben dus wel goed hun huiswerk gemaakt wat die LILO-operatie betreft. Ze hebben namelijk gebruik gemaakt van de earlybuy-outoptie. Dat betekent dat het bestuur van de nv Tunnel Liefkenshoek goede instructies heeft gekregen. Ze hebben althans hun huiswerk gemaakt wat dat betreft. Daardoor zijn er, op de Vlaamse overheid na, geen externe schuldeisers meer, en is heel de kwestie van Tunnel Liefkenshoek eigenlijk een interne kwestie. Het gaat enkel nog over het Vlaamse Gewest.

De Vlaamse overheid – en bij mijn weten is het de Vlaamse Regering die dat aanstuurt – heeft echter beslist de schuld die rust op Tunnel Liefkenshoek in de BAM te duwen, waardoor de BAM inkomsten krijgt. Tunnel Liefkenshoek moet dus niet betalen aan de Vlaamse overheid, maar aan de BAM, waardoor de BAM inkomsten krijgt. Dat is een eerste punt waarop het schoentje knelt. De operatie waarbij men de schuld van Tunnel Liefkenshoek in feite cadeau doet aan de BAM, is natuurlijk een eerste operatie die het moeilijk maakt de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. Als u dat doet, zet u de BAM immers zonder inkomsten. U hebt al meer dan een jaar geleden plechtig beloofd in deze commissie dat u die handel zou opdoeken. Dan zou die eindelijk kunnen worden opgedoekt. Uiteindelijk blijft dat opdoeken echter dode letter.

De voorzitter : Mijnheer Sabbe, kunt u tot uw vragen komen?

De heer Ivan Sabbe : Ik heb nog één punt, en dan kom ik tot mijn vragen. Dat is het punt van de ESR-norm. Waarom houdt u absoluut vast…

De voorzitter : Mag ik u vragen uw vragen te stellen?

De heer Ivan Sabbe : Dan zal ik het er in mijn repliek over hebben. Daarnet was u erg toegeeflijk tegenover de heer D’Hulster. Blijkbaar geniet ik niet van diezelfde toegeeflijkheid.

De voorzitter : Mijnheer Sabbe, de stijl die u hier hanteert, zijn we in deze commissie niet gewoon, noch bij de meerderheid, noch bij de oppositie.

De heer Ivan Sabbe : Het spijt me, maar het gaat hier wel over iets dat essentieel is voor Vlaanderen.

De voorzitter : U moet niet denken dat ik de heer D’Hulster voortrek. Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen. Ik heb daar geen enkele behoefte aan. Op deze manier werken we niet, en trouwens, hij heeft geen gebruik gemaakt van zijn tien minuten. Stel uw vragen, want u bent allang over die limiet.

De heer Ivan Sabbe : Dan komt dat in mijn repliek.

Minister, bestaat er een rapport van het Verkeerscentrum Vlaanderen dat onomwonden stelt dat het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel de Kennedytunnel ontlast? Zo ja, waarom hebt u dan steeds beweerd dat een tolvrije Liefkenshoektunnel geen oplossing of deeloplossing is voor de Antwerpse mobiliteit? Hoe staat u vandaag tegenover het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel? Welke barrières zorgen ervoor dat de Vlaamse Regering nog steeds niet heeft beslist om die tunnel tolvrij te maken? Vindt u de nv Tunnel Liefkenshoek nog altijd een noodzakelijk financieringsvehikel voor het Masterplan 2020? In welke mate staat die noodzaak het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel dan in de weg? Wat is volgens u de jaarlijkse kostprijs van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel? Werd de overeenkomst tussen het Vlaamse Gewest en de nv Tunnel Liefkenshoek over het zogenaamde schaduwtolrijden verlengd voor het jaar 2013? Wanneer zult u dan de overeenkomst ten vroegste laten vervallen?

De voorzitter : De heer Peeters heeft het woord.

De heer Dirk Peeters : Voorzitter, de heer Sabbe heeft uitvoerig geciteerd uit mijn schriftelijke vraag. Hij is zijn betoog zelfs begonnen met een letterlijke zin eruit. Ik zal dus alles niet herhalen. Dan blijf ik zeker binnen mijn tijd.

De Liefkenshoektunnel, goed voor 19.000 voertuigen per dag, tegenover 123.000 voertuigen voor de Kennedytunnel, wordt zwaar onderbenut. Dat weten we, denk ik, allemaal. Dat is al meermaals aangehaald in deze commissie. Ik verwijs ook even naar het voorstel van resolutie dat onze fractie heeft ingediend om een proefperiode voor een tolvrije Liefkenshoektunnel in te lassen. De meerderheid heeft dat niet gevolgd en het voorstel werd weggestemd.

Een van de argumenten om dat niet te doen was destijds dat een tolvrije Liefkenshoektunnel weinig effect zou hebben op het fileleed op de Antwerpse ring. Minister, u hebt dat ook altijd zo gezegd. Wat dat betreft, speek ik u tegen, en ik niet alleen. Ik verwijs naar de studie van het Verkeerscentrum Vlaanderen die ik in antwoord op mijn schriftelijke vraag heb gekregen. De eerste zin is duidelijk: “Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel ontlast de Kennedytunnel.” Dan is er nog het verschil in de daluren en de ochtendspits. Er is dus een aantoonbaar effect, terwijl u dat in het verleden altijd hebt ontkend.

Deze studie dateert van 2010 en kwam in het verleden in deze vorm nooit aan bod in deze commissie. We hebben wel de DAM-varianten gehad, maar deze studie hebben we hier nooit gezien, laat staan besproken. Ondertussen is de concessie op de tunnel verlengd. De tunnel is schuldenvrij. Er is nog een interne schuld van 193 miljoen euro aan de BAM. De heer Sabbe heeft die kwestie net geschetst.

Over de Oosterweelverbinding bestaat nu nog veel discussie. We mogen van één ding zeker zijn, lijkt me: op korte tijd zal men nog niet bezig zijn met die werkzaamheden. Midden dit jaar moet nog worden begonnen met het plan-MER. Er zijn dus nog veel problemen, zeker ook voor de planning.

Minister, ik zal niet alles herhalen wat werd gezegd. De toestand lijkt me duidelijk. Waarom hebt u die studie van 2010 nooit naar voren gebracht in deze commissie, hoewel de problematiek van de tol in de Liefkenshoektunnel vaak werd besproken? Ik verwijs naar vroegere vragen, naar het voorstel van resolutie en naar het onderhoud dat we hebben gehad met de mensen van Liefkenshoek. Waarom is die studie hier nooit in die zin aan bod gekomen?

Waarom hield u, in tegenstelling tot wat de studie zegt, het parlement voor dat een tolvrije Liefkenshoektunnel geen meetbaar effect zou hebben op de rest van de ring? Ondertussen komt de problematiek in diverse gemeenteraden ter sprake, zoals die van Beveren, Antwerpen en Mortsel. Overweegt u alsnog een proefperiode in te lassen met een tolvrije Liefkenshoektunnel, om de effecten op het verkeer van de Antwerpse ring beter te kunnen inschatten?
[...]

fonne
15 november 2013, 12:44
Volgens "studies" die de laatste paar dagen in de pers besproken werden zou het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel niet behulpzaam zijn omdat,onderandere,er dan "meer verkeer" zou kunnen aangetrokken worden....


Wat zou dan het aanleggen van grote infrastruktuurwerken in het Antwerpse nog uithalen?
Zou dat ook niet nog meer verkeer aantrekken?

Toch logisch: als er geen files meer zijn gaan de mensen elke dag twee keer van en naar hun werk rijden.

kelt
16 november 2013, 19:38
Toch logisch: als er geen files meer zijn gaan de mensen elke dag twee keer van en naar hun werk rijden.


bwoafff.....eerlijk gezegd moet ik me bij de commentaar bij Micele aansluiten eerder in dit draadje...

Laat ons het er op houden dat in ieder geval de Liefkenshoektunnel een beetje beter zou mogen benut worden.Het ding LIGT er nu eenmaal al....

Scherven A. Mok
1 januari 2014, 08:58
De haven sluist 8.000.000 euro meerwinst door naar 't stad. Dat de wegen in de haven op rechteroever er Afrikaans bijliggen maakt niet uit. De Wever wil sollen voor meer flikken. Bron. (http://www.express.be/sectors/nl/logistics/geen-nieuwe-sluis-op-rechteroever-antwerpse-haven/200448.htm)
Dat is natuurlijk geen politieke beslissing van hem maar van de onafhankelijke raad van bestuur van het havenbedrijf. :D

Vrijheideerst
1 januari 2014, 12:21
Toch logisch: als er geen files meer zijn gaan de mensen elke dag twee keer van en naar hun werk rijden.

Laten we het voorbeeld van Mortsel volgen ;-)

lohabra
1 januari 2014, 12:28
Verkeer is een Vlaamse bevoegdheid.
Niks met uw mentale Belziekconstructie te maken.

Alsof er alleen in Vlaanderen files zouden staan. Welcome on planet earth !

Micele
1 januari 2014, 14:00
Voor diegene die het nog niet gelezen hebben:

http://docs.vlaamsparlement.be/website/htm-vrg/867060.html
...

Het studiewerk van het VVC toont, volgens de berichtgeving in Knack, aan dat het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel in daluren tot minder incidenten op de zuidelijke ring leidt en in de ochtendspits de voertuigverliesuren, files dus, vermindert. Ik citeer verder het rapport: “De verkeersbaten concentreren zich niet uitsluitend op de file in de Kennedytunnel. Het VVC berekende bovendien dat de verkeersbaten tot viermaal groter zijn dan de inkomsten uit de tolheffing.” Vier maal groter!

De roep om een tolvrije Liefkenshoektunnel klinkt de laatste weken dus almaar luider. Ik krijg in het gevecht dat ik hier al drieënhalf jaar voer, steeds meer bijval, al ben ik dan een West-Vlaming, en word ik niet als volwaardig Antwerpenaar beschouwd. Het gaat mij echter om economische redenen, om een aantal milieuredenen en vooral om redenen van beheersefficiëntie en overheidsefficiëntie.

En toch is de Liefkenshoektunnel nog altijd niet tolvrij. Dat kan alleen maar in politiek-dom-Vlaanderen. :cry:

Zwitser
1 januari 2014, 16:23
En toch is de Liefkenshoektunnel nog altijd niet tolvrij. Dat kan alleen maar in politiek-dom-Vlaanderen. :cry:

Wat let jou om de zak geld op tafel te leggen die nodig is om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken?

Micele
1 januari 2014, 19:08
Wat let jou om de zak geld op tafel te leggen die nodig is om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken?
Heb jij dan het smeergeld om een domme Vlaamse minister om te kopen ?
Best de ganse Partij omkopen.

Ik denk dat dit anno 2013 niet meer gaat lukken, *15 jaar geleden ging dat nog met een pak miljoenen. :lol:

Minister, u volhardt in de boosheid. Om het financieringsmechanisme niet in gevaar te brengen, zult u elke Vlaming blijvend verplichten om in de file te staan. Als men de Kennedytunnel ontsluit met de punten die ik hier heb opgelijst, dan is een evolutie mogelijk van 20.000 voertuigbewegingen naar 75.000. Dat zijn er 50.000 extra. Dan gaat het verkeer naar Hoek van Holland, naar Rotterdam en voor een deel zelfs naar Amsterdam. Dan is het niet meer nodig om nog over een Oosterweelverbinding te praten.

U wilt zelfs de test niet doen met de ontsluiting en de signalisatie. Indien we die test zouden doen, zouden we ons achteraf afvragen waar we al die tijd mee bezig zijn geweest. Vlaanderen heeft trouwens ook geen 3 miljard euro voor dat megalomaan project van de Oosterweelverbinding. Waarom zouden we niet beginnen met een project dat vandaag maar 10 procent kost van de totale kost van een nieuw project? Ik ben ervan overtuigd dat dit kan en zal werken. Minister, proefondervindelijk zie ik in de Liefkenshoektunnel tussen 8 en 9 uur ’s morgens nooit meer dan acht wagens, vier voor mij en vier achter mij. Dat betekent dat die tunnel volledig onderbezet is. U kunt niet naast die cijfers kijken. Het is tijd dat de Vlaamse Regering een beslissing neemt in dit dossier en zich niet langer verbergt achter de financieringsstructuur voor een toekomstig project. Zij moet de werkende burger de hand toesteken en ervoor zorgen dat wat er is, ook wordt gebruikt.

Proefondervindelijk. :-)

*
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agustaschandaal
http://de.wikipedia.org/wiki/Agusta-Aff%C3%A4re

Insgesamt zahlten Agusta und Dassault mehr als 160 Millionen Belgische Franken (ca. 4 Millionen €) an Schmiergeldern an den Parti Socialiste und die Sozialistische Partij. Der Parti Socialiste musste 49 Millionen Franken und die Sozialistische Partij 111 Millionen Franken zurückzahlen.

Urteile des Kassationsgerichtes [...]
maar BEF hé, Zwitser dat heb jij toch in CHF ?
50 % van de baten krijg je na 2 jaar terug, ~ 100 % winst gegarandeerd. :-P

kelt
10 februari 2014, 18:41
Ziezo...alle nodige rapporten voor de opstart van "het Antwerpse ding" zijn binnen.Studiebureaus die redelijk gevuld zijn met mensen die belangen hebben bij het BAM-trace hebben geschreven dat het goed is....


Te vrezen valt dus dat ons aller belastingsgeld in het Antwerpse geploegd zal worden om de duurste en indrukwekkendse zone 50 op deze planeet te maken....en vervolgens,binnen pakweg 15 jaar,zal men dan een soort "mecano-tracé" gaan bestuderen.......

Charlie don't Surf
14 februari 2014, 17:30
Vlaamse regering kiest voor Oosterweelverbinding (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140214_00979082)

De schoofzak
14 februari 2014, 17:59
De anti-groeperingen beloven reeds dat ze de strijd niet zullen opgeven.

Die hangen mijn teelballen uit.
Dit is niet goed voor deze; en dat is niet goed voor gene.
De beslissing is genomen.
Vooruit met de geit.

.

kelt
14 februari 2014, 19:43
[QUOTE=De schoofzak;7017443]De anti-groeperingen beloven reeds dat ze de strijd niet zullen opgeven.

Die hangen mijn teelballen uit.
Dit is niet goed voor deze; en dat is niet goed voor gene.
De beslissing is genomen.
Vooruit met de geit.

.[/QUOTE

Er moet inderdaad iets gebeuren.........Bon,wel ja,laat ze dan maar mijn belastingsgeld verknallen in een....ding...nietwaar?

Nu de wettelijke hordes genomen lijken te zijn ,stellen de aktiecomitees(of tenminste de leidinggevende figuren ervan) zich waarschijnlijk bloot aan gerechtelijke procedures als ze nog "lastig" zijn.....ik begrijp de boodschap van de Noriant-voorzitter toch aldus....:?

Micele
14 februari 2014, 20:31
Hopelijk beginnen ze eindelijk eraan. (20 jaar te laat )

Ik vrees ervoor.
mod·de·ren (modderde, heeft gemodderd)
1
prutsen, knoeien

http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=modderen&lang=nn#.Uv5u2Pl5N8c

kelt
15 februari 2014, 16:53
Na de ferme "beslissing" (tiens,ik dacht dat er reeds 2 jaar geleden "beslist" was? ) gaat de eerste spade pas in de grond in 2016.


Er moet ongetwijfeld eerst nog een en ander bestudeerd worden...:beard:

Vrijheideerst
15 februari 2014, 17:31
Na de ferme "beslissing" (tiens,ik dacht dat er reeds 2 jaar geleden "beslist" was? ) gaat de eerste spade pas in de grond in 2016.


Er moet ongetwijfeld eerst nog een en ander bestudeerd worden...:beard:

Nee eerst krijgen die comités nog wat "ademruimte".

Klein Licht
17 februari 2014, 14:36
Nu nog de openbare aanbesteding afwachten... Of zullen de grote beslissers dat voor het gemak even omzeilen zoals met hun viaduct?

Vrijheideerst
18 februari 2014, 13:19
Nu nog de openbare aanbesteding afwachten... Of zullen de grote beslissers dat voor het gemak even omzeilen zoals met hun viaduct?

Grote beslissers hebben dit beslist omdat de beslissing aan alle beslissingseisen voldoet.

Jedd
22 februari 2014, 19:36
Vlaamse regering kiest voor Oosterweelverbinding (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140214_00979082)

ondanks het MER-rapport dat aangeeft dat het Meccano-tracé het beste is voor de volksgezondheid.

Of hoe dorpspolitici uit de randgemeenten een stad weten te versmachten.

Klein Licht
25 februari 2014, 16:47
Ik zat net in dat rekeningrijden-topic te lezen en dacht: als daar al zo'n enorme weerstand tegen is, wie gaat er dan €3 betalen elke keer hij door de nieuwe tunnel rijdt? Ik vraag me af of hun voorspellingen niet wat te optimistisch zullen blijken...

kelt
8 maart 2014, 07:06
Er lijkt nu zelfs een momentum te zijn om (alweer) een referendum te houden onder de Antwerpse bevolking over dat BAM gedoe.

Dat gaat veel te ver.
Er IS al een referendum geweest,er zijn al TWEE keer "beslissingen" gevallen.
Het duurt allemaal veel en veel te lang,

Maar niettemin,UITVOEREN dat plan nu,het trekt op geen kloten,het fileprobleem is onoplosbaar zolang we met zoveel volk blijven autorijden slag om slinger,maar blijven niksdoen is ook geen optie....

En laat de plannen voor het oplossen van de volgende verkeerschaos voorbij het Sportpaleis alvast beginnen... :-o

thomas1234
8 maart 2014, 19:06
Ik zie veel mensen die de kern van de zaak nog niet kennen: groeperingen zoals ademloos en straten generaal en het grootste deel van de antwerpse bevolking (zie volksraadpleging) willen geen versterking van de R0, de kleine ring die door het midden van antwerpen gaat. De R0 is opzich reeds een waanzinnig idee dat je nergens anders ter wereld ziet.
Het alternatief, het meccano trace is de ring buiten antwerpen krijgen en van de R0 op termijn een plaatselijke weg te maken.
De hele geschiedenis van een ring buiten de stad begint al in 1958, wanneer het trace van de R2 al zijn eerste vormen kreeg.

Dit is steeds bestreden geweest door de periferie van antwerpen (denk aan de rijkere gemeenten) en nu wordt dus ook het meccano tracé doodgezwegen.

Men wil nu de sukkelaars van borgerhout, merksem, deurne en antwerpen noord opzadelen met een versteviging van de R0.

Aan iedereen buiten antwerpen die niet begrijpt waarom we in antwerpen zo tegenwerken: oplossingen voor de verkeersellende zijn er al zo lang, maar men wil dit in de dichtbevolkte woonwijken van de lagere klassen plaatsen ipv in de dunbevolkte gebieden er rond....

thomas1234
8 maart 2014, 19:08
Er lijkt nu zelfs een momentum te zijn om (alweer) een referendum te houden onder de Antwerpse bevolking over dat BAM gedoe.

Dat gaat veel te ver.
Er IS al een referendum geweest,er zijn al TWEE keer "beslissingen" gevallen.
Het duurt allemaal veel en veel te lang,

Maar niettemin,UITVOEREN dat plan nu,het trekt op geen kloten,het fileprobleem is onoplosbaar zolang we met zoveel volk blijven autorijden slag om slinger,maar blijven niksdoen is ook geen optie....

En laat de plannen voor het oplossen van de volgende verkeerschaos voorbij het Sportpaleis alvast beginnen... :-o

Waarom luistert men dan niet naar de uitkomst van dat referendum? We willen geen Bam tracé!
Men doet uitschijnen dat enkel "de brug weggestemd" is en dat een tunnel onder de dokken dan wel goed zou zijn, maar dat is de zaak verdraaien, we willen geen versterking van de R0 in onze stad.

ps. Ik ga persoonlijk mee door doen tot het einde, als er betogingen nodig zijn, dan is het zo

Klein Licht
3 april 2014, 16:56
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1839853/2014/04/03/Alternatieven-voor-Oosterweeltrace-goedkoper-dan-aangekondigd.dhtml

Uit de studie blijkt nu dat bij Oosterweel een marge van 15 procent wordt bijgeteld voor "niet in te schatten bouwkosten". Bij Meccao en Oosterweel-Noord is dat 20 procent, waardoor beide alternatieven een prijshandicap van vijf procent krijgen.


Het gesjoemel met de gedifferentiëerde tol was blijkbaar nog niet genoeg voor de Vlaamsche regering. Zolang hun vriendjes van Noriant hun blanco cheque maar krijgen zeker?

Vrijheideerst
3 april 2014, 20:09
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1839853/2014/04/03/Alternatieven-voor-Oosterweeltrace-goedkoper-dan-aangekondigd.dhtml




Het gesjoemel met de gedifferentiëerde tol was blijkbaar nog niet genoeg voor de Vlaamsche regering. Zolang hun vriendjes van Noriant hun blanco cheque maar krijgen zeker?

In la belgique moeten procedures eindeloos worden uitgemolken, dat is beter.

fonne
3 april 2014, 21:44
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1839853/2014/04/03/Alternatieven-voor-Oosterweeltrace-goedkoper-dan-aangekondigd.dhtml

Het gesjoemel met de gedifferentiëerde tol was blijkbaar nog niet genoeg voor de Vlaamsche regering. Zolang hun vriendjes van Noriant hun blanco cheque maar krijgen zeker?
Er blijft niet veel over van de onzin van Groen! en Ø-VLD. Denken die nu echt dat het saboteren van de Antwerpse mobiliteit stemmen gaat opleveren?

‘Keuze voor Oosterweeltracé blijft overeind’ (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140403_01053772)

Pantser Crevits kraakt niet over Oosterweel (http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_belgie/Pantser_Crevits_kraakt_niet_over_Oosterweel.948611 7-3137.art)

fonne
3 april 2014, 22:04
Ik zie veel mensen die de kern van de zaak nog niet kennen: groeperingen zoals ademloos en straten generaal en het grootste deel van de antwerpse bevolking (zie volksraadpleging) willen geen versterking van de R0, de kleine ring die door het midden van antwerpen gaat.

Het gaat niet over een versterking. Het gaat om een aanvulling met een derde tunnel via een noordelijk tracé. En de volksraadpleging ging over de keuze tussen een viaduct of een tunnel. Met die volksraadpleging is 100% rekening gehouden.

De R0 is opzich reeds een waanzinnig idee dat je nergens anders ter wereld ziet.

Quatsch.

Het alternatief, het meccano trace is de ring buiten antwerpen krijgen en van de R0 op termijn een plaatselijke weg te maken.

Het Meccano-tracé ligt ook binnen de stad. Meer nog: het ligt daar waar de stad in de toekomst zal uitbreiden om aan de bevolkingstoename het hoofd te bieden. Je kan dus hoogstens het probleem tijdelijk wat naar buiten schuiven, maar over 10 jaar zit je terug met hetzelfde probleem.

De hele geschiedenis van een ring buiten de stad begint al in 1958, wanneer het trace van de R2 al zijn eerste vormen kreeg.

Dit is steeds bestreden geweest door de periferie van antwerpen (denk aan de rijkere gemeenten) en nu wordt dus ook het meccano tracé doodgezwegen.

De plannen voor een Grote Ring zijn indertijd opgeborgen omdat er geen geld was. En later tegengehouden door net dezelfde partijen die vandaag eender welke andere oplossing saboteren. Ah ja, daar lag ergens een beekje op het traject, en dat was plots de allerbelangrijkste vallei in heel de wereld.

Men wil nu de sukkelaars van borgerhout, merksem, deurne en antwerpen noord opzadelen met een versteviging van de R0.

Het alternatief doorkruist Wilrijk, Mortsel, Deurne, Merksem, Ekeren, Zwijndrecht. Tellen die sukkelaars dan niet mee?

Aan iedereen buiten antwerpen die niet begrijpt waarom we in antwerpen zo tegenwerken: oplossingen voor de verkeersellende zijn er al zo lang, maar men wil dit in de dichtbevolkte woonwijken van de lagere klassen plaatsen ipv in de dunbevolkte gebieden er rond....
Nu nog dunbevolkt. Morgen woonuitbreiding, met een nieuwe reeks woonwijken voor de 'lagere' klassen, inderdaad. En wie is er tegen? Een hoop linkse bobo's die voor een appel en een ei een herenhuisje op de kop getikt hebben in Borgerhout binnen de ring? Pure NIMBY politiek dus, geïnspireerd door kortzichtig eigenbelang.
Ik vind dat men al die beroepssaboteurs zou moeten laten opdraaien voor de miljardenschade die ze Antwerpen toebrengen.

Vrijheideerst
4 april 2014, 08:15
Ze mogen er tegen zijn hoor. Maar de beslissing is nu écht genomen, leer er mee leven.

Klein Licht
4 april 2014, 10:11
Er blijft niet veel over van de onzin van Groen! en Ø-VLD. Denken die nu echt dat het saboteren van de Antwerpse mobiliteit stemmen gaat opleveren?

‘Keuze voor Oosterweeltracé blijft overeind’ (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140403_01053772)

Pantser Crevits kraakt niet over Oosterweel (http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_belgie/Pantser_Crevits_kraakt_niet_over_Oosterweel.948611 7-3137.art)

Uit uw eigen artikel:

Volgens stRaten-generaal worden er scenario’s door elkaar gehaald. De uiteindelijke keuze van de Vlaamse regering voor het scenario ‘Oosterweelverbinding met gedifferentieerde tol’ haalt volgens de actiegroep een kostenbatenresultaat van 10,3 miljard euro. ‘Dat is exact hetzelfde als het scenario van de actiegroepen, met name Meccano met trajectheffing: 10,2 miljard euro’

En daar komt dan nog de verminderde leefbaarheid bij...

Klein Licht
4 april 2014, 10:23
En de volksraadpleging ging over de keuze tussen een viaduct of een tunnel.

Het is blijkbaar al wat lang geleden voor sommigen, dus ik zal de geheugens nog eens opfrissen:

'Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidige voorziene tracé tussen Zwijndrecht/Linkeroever en Merksem/Deurne. Ja of neen?’


Het Meccano-tracé ligt ook binnen de stad. Meer nog: het ligt daar waar de stad in de toekomst zal uitbreiden om aan de bevolkingstoename het hoofd te bieden. Je kan dus hoogstens het probleem tijdelijk wat naar buiten schuiven, maar over 10 jaar zit je terug met hetzelfde probleem.

Dus volgens u is Antwerpen van plan om een deel van de haven om te toveren in woongebied? Dat is een interessante voorspelling, maar ik vrees toch dat de stad uw voorstel niet zal volgen. Nu niet, over tien jaar niet, en over honder jaar niet ;-)


Het alternatief doorkruist Wilrijk, Mortsel, Deurne, Merksem, Ekeren, Zwijndrecht. Tellen die sukkelaars dan niet mee?

Misschien hebt u het dossier niet van nabij gevolgd, maar de uitbreidingen waar u over spreekt maken ook integraal deel uit van de plannen van de Vlaamse regering (BAM). 'Het alternatief' waar u plots zo tegen bent uit medelijden met die sukkelaars zal dus sowieso worden uitgevoerd, dat staat los van de Oosterweelverbinding.


Ik vind dat men al die beroepssaboteurs zou moeten laten opdraaien voor de miljardenschade die ze Antwerpen toebrengen.

Ik kan enkel hopen dat u hiermee doelt op de beroeps van de Vlaamse regering, die reeds van in het prille begin er alles aan hebben gedaan om er zeker van te zijn dat de werken zouden worden uitgevoerd door bevriende aannemers, in plaats van op een serieuze manier te onderzoeken hoe het mobiliteitsprobleem op een zo goedkope en gunstige wijze kon worden opgelost.

Vrijheideerst
4 april 2014, 12:29
Ja, het is bonton om tegen het autoverkeer te zijn.

fonne
5 april 2014, 23:22
Het is blijkbaar al wat lang geleden voor sommigen, dus ik zal de geheugens nog eens opfrissen:

Dat neemt niet weg dat het argument toen was dat er geen viaduct mocht komen. U weet wel, dat fantastische landmark waar Patrick Janssens zo lyrisch over deed.

Dus volgens u is Antwerpen van plan om een deel van de haven om te toveren in woongebied? Dat is een interessante voorspelling, maar ik vrees toch dat de stad uw voorstel niet zal volgen. Nu niet, over tien jaar niet, en over honder jaar niet ;-)

Het Meccano-voorstel houdt in dat alle verkeer noordelijk via de A102 wordt afgeleid. Dat het daarbij een veel langere verbinding wordt die ook nog eens de haven doorsnijdt maakt de zaak alleen maar erger.

Misschien hebt u het dossier niet van nabij gevolgd, maar de uitbreidingen waar u over spreekt maken ook integraal deel uit van de plannen van de Vlaamse regering (BAM). 'Het alternatief' waar u plots zo tegen bent uit medelijden met die sukkelaars zal dus sowieso worden uitgevoerd, dat staat los van de Oosterweelverbinding.

Er is nog altijd een verschil tussen een lokale bypass en een brede autosnelweg waar iedereen over zou moeten hoor.

Ik kan enkel hopen dat u hiermee doelt op de beroeps van de Vlaamse regering, die reeds van in het prille begin er alles aan hebben gedaan om er zeker van te zijn dat de werken zouden worden uitgevoerd door bevriende aannemers, in plaats van op een serieuze manier te onderzoeken hoe het mobiliteitsprobleem op een zo goedkope en gunstige wijze kon worden opgelost.
Vooral dan de Vlaamse regering die ons met Oosterweel en de BAM heeft opgezadeld. U weet wel, met medeplichtigheid van het toenmalige Agalev, waarvan de toenmalige tenoren massief aan geheugenverlies schijnen te lijden.

Allesstroomt
2 september 2014, 08:54
Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat de sossen regelrechte sabotage plegen. Nog nooit zijn er zoveel verkeerslichten stuk. Vooral die voor voetgangers en fietsers moeten het ontgelden. En de sossen weigeren de defecten die ze niet zelf hebben veroorzaakt te melden want alles blijft veel langer defect dan vroeger.

Blue Sky
2 september 2014, 09:21
Ja, het is bonton om tegen het autoverkeer te zijn.

Niet zozeer, objectief gezien zijn er echter wel een heleboel argumenten om tegen autoverkeer te zijn.

Allesstroomt
6 oktober 2014, 06:55
Met 2000 handtekeningen denken de poco's een nieuwe parking tegen te gaan. Zeker schrik dat er niet genoeg konijnenkeutels meer zijn om op te roken. Daar woont wel wat meer volk als 2000.
http://m.gva.be/cnt/dmf20141005_01305509/stad-wil-plaats-voor-200-wagens-op-konijnenwei

Peche
6 oktober 2014, 08:37
Echt waar, die wapper had er moeten komen.
Prachtig bij de skyline en voor tijd aan te verliezen met wat fotoshoots.

Iedereen moet maar eens richting breda of gent rijden tijdens de spits om te begrijpen hoe essentiëel die wapper was.
Maarja, 't komt er niet. Hopelijk ringland wel.

Soms zijn mensen dus 2h later thuis dan normaal voor een rit van 25min he.
Dan pakte de bus, zijn ze bezig met werken aan een afslag van de autostrade, staat ge daar een half uur aan te schuiven en zijt ge te laat.

Die werken moesten gisteren al klaar zijn :p

Micele
10 oktober 2014, 17:11
De E313/E34 krijgt eerst 4 volwaardige rijstroken, later 5 (en ik hoop niet als Pasen op Pinksteren valt). Spitsstrook kan behouden blijven gis ik.
Dit van Ranst tot tenminste ~ Wommelgem (is maar 5,7 km), daar komen dan de nieuwe aansluitingen R11 Oosterweel, zuidelijk/noordelijk naar respect. E19- Brussel/-Breda.

Huidige situatie flessehals 4 naar 3...
http://www.poortoost.be/sites/poortoost/files/images/e313-0.png
naar
http://www.poortoost.be/sites/poortoost/files/images/e313-1.png
later
http://www.poortoost.be/sites/poortoost/files/images/e313-2.png

http://www.poortoost.be/project/heraanleg-e313
Heraanleg E313

De E313/E34 tussen de Antwerpse ring en Ranst kent al jaren structurele verkeersproblemen. Er staan bijna dagelijks files en die drukte creëert vaak onveilige verkeerssituaties. Niet voor niets behoort dit stuk tot de gevaarlijkste snelwegdelen in Vlaanderen. Vooral het knooppunt in Ranst is problematisch als bottleneck: daar komen de E34 en de E313 met elk 2 rijstroken per richting samen op 1 snelweg met maar 3 rijstroken per richting.

Capaciteitsuitbreiding

De meest wenselijke oplossing voor de E313/E34 is een capaciteitsuitbreiding naar 2 x 5 rijstroken tussen Ranst en Wommelgem. Tussen Wommelgem en Antwerpen behoudt de snelweg zijn breedte van 2 x 3 rijstroken, aangevuld met een spitsstrook in elke richting.
De bijkomende rijstroken tussen Wommelgem en Ranst zullen de files en onveiligheid doen afnemen. Daarnaast zijn 5 rijsroken een voorwaarde om het geplande nieuwe bedrijventerrein bij de Q8-zone te kunnen ontsluiten via de snelweg. In 2011 startte het Agentschap Wegen en Verkeer een milieueffectenrapportage (MER) op om de impact van zo’n capaciteitsuitbreiding te onderzoeken.

Gefaseerde aanpak

De verbreding van de E313/E34 is afhankelijk van de timing van de aanleg van de A102 en de herinrichting van de R11. Als de A102 en de heringerichte R11 afgewerkt zijn voor de verbreding van de E313 kunnen er meteen 5 rijstroken tussen Wommelgem en Ranst gerealiseerd worden. Maar als de verbreding van de snelweg eerder uitgevoerd wordt dan de A102 en de herinrichting van de R11 krijgt de E313/E34 in een eerste fase 2 x 4 rijstroken tussen Wommelgem en Ranst. Later, na de ingebruikname van de A102 en de heringerichte R11, komt er dan in elke richting nog een vijfde strook bij. Zolang er geen 5 rijstroken zijn, is een aansluiting van het geplande nieuwe bedrijventerrein bij de Q8-zone niet haalbaar.

Waarom?

De capaciteitsuitbreiding zal de structurele files op de E313/E34 doen afnemen en de veiligheid vergroten. Er zijn 5 rijstroken nodig om het geplande nieuwe bedrijventerrein bij de Q8-zone via de snelweg te kunnen ontsluiten.

Wanneer?

De effecten van de uitbreiding worden bestudeerd in een milieueffectrapport (MER). Publicatie van het definitieve milieueffectrapport (MER) in 2014.

Eindelijk zien ze in dat het enkel en vooral een structureel probleem is.
2 + 2 snelwegen die samenlopen = 4 en niet 3 rijstroken. :lol:

Nu nog de rest van de E313 Ranst tot tenminste wisselaar Lummen naar 3 rijstroken verbreden.

Is maar 3,5 meter méér hé, voor ## gescheiden fietspaden (dan achter de bomen) onteigent men niet veel minder (desnoods bouw)grond, en de grond langs snelwegen hoeft men in de regel niet te onteigenen, want voorzien voor verbredingen (soms kan extra voorziene brede middenberm gebruikt worden, maar niet op de E313).

## http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20141008_01309307

Toch onteigeningen op Maaseikerbaan

WOENSDAG 08 OKTOBER 2014

BREE -
Coup de théâtre in het dossier van de fietspaden langs de Maaseikerbaan. Een kwaliteitsadviseur heeft beslist dat de fietspaden nu toch op drie meter van de rijbaan moeten liggen. En dat terwijl toenmalig Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) in het voorjaar nog beloofde dat ze op één meter mochten liggen. Daardoor zouden geen onteigeningen nodig geweest zijn. Nu weer wel.

Het fietspadendossier van de Maaseikerbaan sleept al jaren aan. Het vorige stadsbestuur van Verjonging en CD&V en de Administratie Wegen en Verkeer hielden ondanks protest van Fietspadencomité N721 al die tijd vast aan de plannen waarbij de fietspaden op drie meter van de rijbaan moesten liggen. Tussen de rijbaan en de fietspaden zou op die manier voldoende ruimte zijn voor bomen. Dat was het veiligste voor de zwakke weggebruikers.

http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2014/10/08/4675bbec-4e44-11e4-93b9-3c6757f9019b_web.jpg?maxheight=380&maxwidth=568&scale=both&format=jpg
Hier komen nu toch fietspaden op drie meter van de rijweg.
PABR

De N721 is 8 km (enkel richting)

fabianen
16 oktober 2014, 15:19
Moet maar 20 minuten eerder vertrekken naar m'n werk langs de ring,dus klagen mag ik niet in deze maatschappij waar normen en waarden pas gerespecteerd worden als het jezelf goed uitkomt.

Peche
19 oktober 2014, 08:06
Moet maar 20 minuten eerder vertrekken naar m'n werk langs de ring,dus klagen mag ik niet in deze maatschappij waar normen en waarden pas gerespecteerd worden als het jezelf goed uitkomt.

Antwerpen heeft rijstroken te kort. Basta :)

circe
19 oktober 2014, 08:52
Antwerpen heeft rijstroken te kort. Basta :)

Het is nochtans een Groen! standpunt om geen wegen meer bij te maken. Zo wordt het verkeer verminderd zeggen ze. En ze hebben gelijk: er RIJDEN minder auto's. Ze staan allemaal stil.

Peche
23 oktober 2014, 06:04
Maar waar zijn er bruggen? Een brug naar linkeroever?
Ge moet de konijnenpijp eens bezien als alles vast zit op de autostrade.
De wapper had hier een goede oplossing voor geweest.
Wie zegt dat er in Antwerpen geen wegen moeten bijkomen moet toch zijn hoofd eens laten nazien.
Het is niet normaal dat mensen voor een rit van 30min zo'n tot 5 - 10 uur extra per week in de wagen moeten zitten.

Ik zou eens foto's moeten nemen van de wegen in Nederland. Waarlijk, Antwerpen kan er een puntje aan zuigen. Ge ziet constant overlappingen over de wegen heen gaan, bruggen, tunnels, ...
Ik stond zelfs paf dat ze het nodig vonden een file van amper 2km te vermelden, alsof het daar veel is? lol
En die betalen daar minder belastingen als wij ... raar he?

hurricane
23 oktober 2014, 06:33
We gingen er niet meer belastingen voor moeten betalen. De prijs om te gaan zwemmen is toevallig wel al verdubbeld ondertussen. :D

Dat heeft wel z'n voordelen. De kans op verdrinking doordat je verstrikt geraakt in een bourka wordt opeens kleiner ;-)

kelt
27 november 2014, 18:19
We zijn nu 27 november 2014 en meer dan 10 jaar nadat men in de gaten kreeg dat er toch "iets" moest gebeuren aan het probleem "Antwerpen" in de verkeerschaos die Vlaanderen geworden is,is er nog geen schep aarde verplaatst om iets te doen...


http://nl.metrotime.be/2014/11/27/news/al-135-miljoen-weggegooid-in-oosterweeldossier/

Meer dan 300 miljoen euro belastingsgeld is er al geinvesteerd (en NIKS daarvan aan gewone werkmensen die dingen MAKEN en DOEN) en de overheid zelf verklaart al dat zowat 130 miljoen euro daarvan "weggegooid" is......

Het is een amper te bevatten verspilling geworden,dit zijn exact het soort bedragen die de overheid best wel nuttiger zou kunnen gebruikt hebben...Bijvoorbeeld aan het...euh...oplossen van verkeersknopen.

En dit gebeurt,dat mag wel duidelijk zijn,NIET door advokaten,politici en belangengroepen van de wegenbouwindustrie.

Micele
27 november 2014, 18:40
En echt veel helpen doet die Liefkenshoektunnel ook niet blijkbaar...

http://www.liefkenshoektunnel.be/Totaal_verkeer/9036/liefkenshoektunnel

http://www.liefkenshoektunnel.be/content/liefkenshoektunnel/uploads/big/Evolutietotaalverkeer.jpg
http://www.liefkenshoektunnel.be/content/liefkenshoektunnel/uploads/big/Evolutievrachtwagens.jpg
http://www.liefkenshoektunnel.be/content/liefkenshoektunnel/uploads/big/Evolutiepersonenwagens.jpg

Sinds halfweg 2010 staan we op kop als fileland n°1 in Europa:
http://www.inrix.com/scorecard/
En de voorsprong wordt langzaam Merckxiaans² :mrgreen:

AsGardSGO
27 november 2014, 22:46
Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat de sossen regelrechte sabotage plegen. Nog nooit zijn er zoveel verkeerslichten stuk. Vooral die voor voetgangers en fietsers moeten het ontgelden. En de sossen weigeren de defecten die ze niet zelf hebben veroorzaakt te melden want alles blijft veel langer defect dan vroeger.

sossen sossen sossen sossen sossen sossen sossen sossen
sossen sossen sossen sossen sossen sossen sossen sossen
sossen sossen sossen sossen sossen sossen sossen sossen

Zo veelzeggend zijn die posts waarin het altijd dezelfden die het gedaan hebben vermeld worden terwijl men de ogen wegdraait van de essenties alsook andere politieke partijen

kelt
20 december 2014, 13:12
Meer dan 10 jaar "wat we zelf doen doen we beter old school" komt in deze voorlaatste week van 2014 tot een einde.


Er was een soort van exclusiviteitscontract met het conglomeraat "Noriant".
Dit soort zaken is tegen alle Europese afspraken in,voor dit soort grote openbare werken MOET een openbare Europese aanbesteding gebeuren.Langs de andere kant had de Vlaamse overheid zich contractueel verbonden...Wij,belastingsbetalers bevonden ons dus tussen een rots en een harde plaats.

Het oordeel is nu gevallen,de EU-Commissie slaat al het broddelwerk rondom de financiele constructies en aanbesteding plat.
Het betekent dat wij,belastingsbetalers,42 miljoen Euro schadevergoeding moeten betalen aan Noriant,aangezien het consortium zogezegd niet schuldig kan zijn aan het feit dat zij een kontrakt die ze al binnen hadden niet mogen uitvoeren..... (het is ALTIJD de overheid die betaald...dat wisten we al...) :roll::roll:

Minister Weyts houdt er goede moed in,inderdaad is er een blok aan het been afgevallen......
...maar het is GDVRDMME weer een hoop geld,verghelijkbaar met de besparingen die ieder kwartaal door de verschillende overheden gepleegd worden.

Er is nu nog steeds hoop dat in 2017 de eerste spade in de grond gaat...en Noriant zal nu moeten aanbieden zoals ieder ander kandidaat.

Ik geloof er niks van.....:?

Scherven A. Mok
4 februari 2015, 16:56
Antwerpen zesde meest filevrije hoofdstad in de wereld. :)
http://m.gva.be/cnt/dmf20150204_01510939/in-deze-steden-heerst-het-meeste-fileleed

Micele
4 februari 2015, 17:27
Antwerpen zesde meest filevrije hoofdstad in de wereld. :)
http://m.gva.be/cnt/dmf20150204_01510939/in-deze-steden-heerst-het-meeste-fileleed
De kernstad wslk zonder de snel- en expresswegen.

Mmmh Metropool Antwerpen 6e meeste fileverkeer van USA-Canada-West_Europa: (Brussel Metropool 5e)
Dit voor de 12 maanden van juli 2013 - juli 2014:
http://www.inrix.com/scorecard/

Er zijn periodes geweest (2011-2012-2013) dat Brussel-Antwerpen redelijk veel op 1 en 2 stonden, dezelfde referte (cursor verschuiven) of dit prentje:
http://ecosalon.com/wp-content/uploads/2013/04/EcoSalon_Gridlock3.jpg
http://ecosalon.com/traffic-increases-as-economy-rebounds-what-are-we-doing-wrong/

Scherven A. Mok
6 augustus 2015, 15:18
Het is echt wel schandalig hoe lang het duurt eer defecte verkeerslichten in Antwerpen tegenwoordig gemaakt zijn. Op het kruispunt van de Bredabaan met de Ringlaan is laatst nog een bejaarde dame overhoop gereden en twee weken later zijn de lichten die al maanden kapot zijn nog niet gemaakt. Op sommige lichten werkt het rood niet, op andere het groen. Eén moment van onaandacht en je ligt ergens onder. Je moet al op straat gaan staan om het licht te bezien voor de andere zijde wil je zekerheid want ze zijn dan nog per rijrichting verschillend.
En zwerfvuil. Man man, de Anspachlaan in Brussel is er niets tegen. Uw nek breekt ge erover met de fiets in het donker.

Vrijheideerst
7 augustus 2015, 07:56
Ja, die klote N-VA ook :(

Patrick M.
7 augustus 2015, 11:04
Was er geen referendum gehouden onder de Antwerpse bevolking over het tracé?
Ik geloof het wel en wat was het antwoord van de Antwerpenaar...juist.
Maar regeringen houden geen rekening met referendums, die doen gewoon hun goesting.
Kijk maar naar Griekenland.

Scherven A. Mok
9 augustus 2015, 11:13
Meer bedelaars op straat moet Antwerpen aan metropolitaans karakter helpen (http://tvolen.be/2015/07/27/meer-bedelaars-op-straat-moet-antwerpen-aan-metropolitaans-karakter-helpen/)
Meer zwervers en bedelaars in het straatbeeld. Zo hoopt het Antwerpse stadsbestuur het toerisme een duwtje in de rug te geven.

lol

Scherven A. Mok
31 augustus 2015, 12:07
Vandaag ben ik bijna gestikt in Antwerpen. Op tal van plaatsen (De Singel, Bredabaan, ...) liep ik precies in een gasbel. Wat is me dat. Nochtans geven de meters groen. (http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/luchtkwaliteit_ozon_fijn_stof_belgie_vlaanderen_br ussel_wallonie.php) Die metingen kloppen van geen kanten. Ik dacht eerste dat er misschien ergens een gaslek was maar neen hoor. Puur de uitstoot van wagens langs drukke verkeersaders. Proeven, ruiken en kort van adem worden. Groen. Pfffft.

Micele
31 augustus 2015, 12:37
Vandaag ben ik bijna gestikt in Antwerpen. Op tal van plaatsen (De Singel, Bredabaan, ...) liep ik precies in een gasbel. Wat is me dat. Nochtans geven de meters groen. (http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/luchtkwaliteit_ozon_fijn_stof_belgie_vlaanderen_br ussel_wallonie.php) Die metingen kloppen van geen kanten. Ik dacht eerste dat er misschien ergens een gaslek was maar neen hoor. Puur de uitstoot van wagens langs drukke verkeersaders. Proeven, ruiken en kort van adem worden. Groen. Pfffft.

Het allergiftigste fijnstof of de kleinste deeltjes die gemakkelijk tot in de longblaasjes indringen of PM 0,1 = kleiner als 100 nanometer, bvb typisch voor dieseluitstoot, wordt helemaal niet gemeten... Er zijn immers nog altijd geen wetten en grenswaardes voor. PM 2,5 wordt wel gemeten-gemonitord (sinds 2008) maar dat zijn de bowlingballen vergeleken met de kleinste knikkers. De totaal verkeerde maat PM 10 wordt zelfs nog gemonitord... of de basketballen.

Het is dan niet meer dan logisch dat - bij dezelfde massa aan roetdeeltjes - de modernste dieselwagens véél giftiger voor mens en dier zijn als de oeroude black smoke diesels die men nog bij de oldtimers vindt...:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554

PM 2,5 meetapparatuur heeft maar een beperkt bereik of kleiner als 2,5 micrometer = 2500 nanometer wordt dan gemeten met de onderste meetgrens van 250 nanometer, soms 500 nanometer, daar zijn dus al die ultrafijne stofdeeltjes van de typische dieselvoertuigen en andere fijne zuinige moderne dieselverbranding NIET bij. :mrgreen:

ook topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=191567

En zo zijn er nog andere talrijke stoffen en gassen die niet gemeten worden...

( Dure) PM 0,1 meetapparatuur bestaat sinds maart 2011... onder andere TNO Nederland heeft de eerste keer serieuze metingen gedaan in 2011
En ook de modernste roetfilters houden NIETS van die ultrafijne roetdeeltjes tegen.... toch ambetant hé... :
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/roetfilter/faq/veelgestelde-vragen/#1g
Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?
Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

- er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (< 100 nm)

SSsssst stilhouden Wikipedia verdomme toch...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof#PM2.2C5

Micele
31 augustus 2015, 13:24
PM 2,5 meetapparatuur heeft maar een beperkt bereik of kleiner als 2,5 micrometer = 2500 nanometer wordt dan gemeten met de onderste meetgrens van 250 nanometer, soms 500 nanometer, daar zijn dus al die ultrafijne stofdeeltjes van de typische dieselvoertuigen en andere fijne zuinige moderne dieselverbranding NIET bij. :mrgreen:
Een (propaganda)bron is snel gevonden: Meet en weet hoe schoon de lucht is ! :mrgreen: of € 385 bijna weggesmeten geld...

http://www.fijnstofmeter.com/Sujing.html

Meet en weet hoe schoon de lucht is !

Fijnstofmeter Sujing Y09-PM2.5

http://www.fijnstofmeter.com/images/Y09-PM-hardcase.jpg

Real-time fijnstof (PM2.5) meten in µg/m3

Meetrange: 0,5µm ≤ diameter stofdeeltjes ≤ 2,5µm (PM2.5)

De typische grootteverdeling van de UFP-deeltjes van een dieselmotor ziet er zo uit, shit alweer de simpele wikipedia:
https://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Entstehung_von_Diesel ru.C3.9F

Die vom Dieselmotor erzeugte Partikelgrößenverteilung (PGV) ist meist multimodal und kann im jeweiligen Modus (logarithmisch aufgetragen) als normalverteilt angenähert werden. Der Höchstwert der Verteilung tritt im Bereich von etwa 50–100 nm auf (abhängig vom verwendeten Motor).
Ttz of de grafische piek van de deeltjesverdelinggrootte ligt in het bereik 50-100 nanometer naargelang dieselmotor, hoe zuiniger de motor of hoe fijner de verbranding gaat die verdeling nog kleiner worden... hélaas...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Partikelgr%C3%B6%C3%9Fenverteilung.png
Links van 100 nanometerlijn is de definitie van PM 0,1 of quasi 75 %, de rest van de deeltjes of 23 % is ook nog veel kleiner als 200 nanometer of 0,2 µm wat dus helemaal niet gemonitord wordt, ook het tipje dat nog onder de 300 nm of 0,3 µm-lijn ligt. ZÈRO ! want de onderste meetgrens is 0,5 µm = 500 nm

Alle webistes van VMM IRCEL VITO enzo stilzwijgen dus PM 0,1 en zijn dus niet veel waard...
https://www.vmm.be/lucht/meetresultaten :roll:
http://www.vmm.be/data/fijn-stof-pm2-5-jaargemiddelde toch schoon hé NOT !

Alleen het (diesel)verkeer op de openbare weg in de steden is al verantwoordelijk voor 30 % van de massa aan roetdeeltjes in het verkeer, (oudere studie Vlaanderen) betreft giftigheid zal het zeker + 80 % zijn.

Micele
31 augustus 2015, 13:35
-

Scherven A. Mok
31 augustus 2015, 15:11
Bedankt Micele. Ik dacht al dat ik me dingen begon in te beelden. Men meet dus daadwerkelijk het verkeerde.

Micele
31 augustus 2015, 15:45
Bedankt Micele. Ik dacht al dat ik me dingen begon in te beelden. Men meet dus daadwerkelijk het verkeerde.
No problem. ;-)

Men meet voorlopig enkel dat wat een dalende tendens vertoont (PM 10 en PM 2,5) en men maakt dan graag de mensen wijs dat de lucht properder wordt... neen de lucht wordt eerder giftiger, vooral door UFP wat men niet monitort.

Ook bij het schadelijke NOx (stikstofdioxides) - secundair fijnstof genoemd - is het vooral de mensen wat wijs maken dat al die strengere euronormen van 1 tot 5 (inmiddels 6) wat helpen de laatste 21 jaar... niet dus:
http://www.ce.nl/publicatie/luchtvervuilende_en_klimaatemissies_van_personenau tos/1419

Delft, oktober 2013

Samenvatting:

De fiscale regels stimuleren de verkoop van auto’s die minder C02 uitstoten, maar zorgen de komende jaren naar verwachting voor een groei van het aandeel dieselauto’s in het zakelijke segment. Deze groei vormt onbedoeld een bedreiging voor de luchtkwaliteit. Dit komt doordat de luchtvervuilende NOx-emissie van een moderne Euro 5-dieselauto’s in de praktijk nog altijd erg hoog is. Ondanks dat de NOx-Euronormen voor diesels sinds 1992 flink zijn aangescherpt, blijkt in de praktijk dat er nauwelijks progressie is geboekt en dat een Euro 5-diesel nog steeds gemiddeld evenveel NOx-uitstoot als 21 jaar geleden.

Dat blijkt uit de studie ‘Luchtvervuilende en klimaatemissies van personenauto’s - Een vergelijking van norm- en praktijkwaarden per brandstofsoort’.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

Bij het indelen van fijnstof in soorten wordt er onderscheid gemaakt in grootte van de deeltjes:

PM10: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer. PM is hierbij de afkorting voor particulate matter;

PM2,5: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer;

PM0,1: deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer (ultra-fijnstof).
Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt in primaire en secundaire deeltjes:[2]
Primair fijnstof ontstaat door verbranding, wrijving, of verdamping. Voorbeelden zijn de verbranding van fossiele brandstoffen (aardolie, aardgas, steenkool en hout) en het malen van stoffen in de industrie (zoals de mengvoeder-, metaal- of chemiebedrijven). Fijnstof ontstaat niet alleen door menselijke activiteiten; het kan het ook natuurlijk ontstaan: door de wind (die deeltjes van gebouwen of rotsen afschuurt) en de verdamping van zeewaterdruppels;

Secundair fijnstof; ontstaat als moleculen van verzurende stoffen als stikstofoxiden (NOx), zwaveldioxide, (SO2), ammoniak (NH3), vluchtige organische stoffen en ozon (O3) zich verbinden tot vaste deeltjes. Deze kunnen zich ook aan primaire deeltjes hechten.

Als een nader onderscheid in bronnen gemaakt wordt, komen de volgende categorieën aan bod:
Uitstoot door het verkeer, bijvoorbeeld roet uit dieselmotoren. Daarbij tellen ook dieselmotoren in (zee)schepen en locomotieven mee. Daarnaast ontstaat fijnstof door wrijving van remmen, afschuren van rubber banden en het wegdek; ...

Ook bij NOx is vooral "de dieselmotor" de boosdoener, in de regel stoot een dieselwagen 5 x meer NOx uit als een benzinewagen, en als men het echt goed meet in de praktijk 10 maal, want die grenswaardes worden bepaald door een labotest die zeer weinig met de rijpraktijk te doen heeft.

Mss komt er ooit verandering met euronorm 7 ofzo waar men dynamisch op de weg gaat meten (mobiele meetapparatuur) en ook bij forse acceleraties en hogere snelheden meet en niet met bommasnelheden die met de fiets bergaf bolt.

Scherven A. Mok
3 september 2015, 14:20
http://www.gva.be/cnt/dmf20150903_01847936/luchtkwaliteit-in-antwerpen-nog-slechter-dan-gedacht-bekijk-straat-per-straat

Gaan ze eindelijk wakker worden ? En de randstad is er even erg of slechter aan toe. Ik dacht vanochtend dat ik ging stikken. GEEF ONS AUB WAPENS zodat we kunnen terug schieten naar al die automobilisten met hun 'milieuvriendelijke' wagens. Elke dag vallen er doden !!! Stop het verborgen autoterrorisme!

Micele
3 september 2015, 15:37
http://www.gva.be/cnt/dmf20150903_01847936/luchtkwaliteit-in-antwerpen-nog-slechter-dan-gedacht-bekijk-straat-per-straat

Gaan ze eindelijk wakker worden ? En de randstad is er even erg of slechter aan toe. Ik dacht vanochtend dat ik ging stikken. GEEF ONS AUB WAPENS zodat we kunnen terug schieten naar al die automobilisten met hun 'milieuvriendelijke' wagens. Elke dag vallen er doden !!! Stop het verborgen autoterrorisme!

Idd vooral ultrafijnstof maakt veel meer doden/zieken/... als het verkeer zelf, dat is algemeen geweten.

Om economische redenen willen ze blijkbaar de dieselpersonenwagen niet verbieden, alhoewel dat perfect doenbaar is op iets langere termijn.

9 jaar geleden ging Greenpeace naar het Europees gerechtshof en klaagde de jaarlijks 75.000 doden in D aan:

http://www.greenpeace.de/themen/endlager-umwelt/feinstaub-greenpeace-verklagt-bundesregierung

http://www.greenpeace.de/sites/www.greenpeace.de/files/styles/galleria_node_desk_1x/public/Feinstaub_Kind_0.jpg?itok=yQEy-c8w

Dieselruß enthält Feinstaub und Feinstaub macht Krebs. Kinder sind besonders gefährdet.

http://www.kein-diesel.at/alfarechtesg.jpg
http://www.kein-diesel.at/
http://bandiesel.blogspot.be/


D heeft wel ondertussen een zwakke alibimaatregel ingevoerd met hun "fijnstofstickers" in de steden, en de verkeerstaks op de dieselvoertuigen relatief duurder gemaakt. Ook daardoor is het aandeel dieselwagens in zekere mate beperkt gebleven met ca. 26% (cijfer 2011). Integendeel tot onze eeuwige BE-dieselpoepers met > 62 %.

Beseffen die dieselkiekens dan echt niet dat de moderne dieseluitlaat dezelfde giftige stofdeeltjes uitstoot als ASBESTstof ?

Scherven A. Mok
17 september 2015, 15:50
Ik ben al een paar keer per ongeluk door het rood gelopen de laatste tijd en ik vroeg me af hoe dat kwam want ik loop normaal enkel expres door het rood. Dus mijn eerste gedacht was dat ik ouder en onoplettender aan het worden was en mezelf die gewoonte maar beter zou beginnen afleren. Maar toen viel mijn euro. Het lag (nog) niet aan mij. In Antwerpen zijn er al geruime tijd experimenten waarbij men buiten de spitsuren de verkeerslichten af zet. Als je daar dan twee drie keer passeert terwijl die uit staan en plots staan die terug aan dan kan het dus gebeuren dat je het rood gewoon niet ziet zoals met het experiment met de beer of zombie tussen de basketbalspelers. Ik vind dus dat ze beter die lichten ofwel wegnemen ofwel altijd aan zetten.

HRobin
17 september 2015, 16:02
Ik ben al een paar keer per ongeluk door het rood gelopen de laatste tijd en ik vroeg me af hoe dat kwam want ik loop normaal enkel expres door het rood. Dus mijn eerste gedacht was dat ik ouder en onoplettender aan het worden was en mezelf die gewoonte maar beter zou beginnen afleren. Maar toen viel mijn euro. Het lag (nog) niet aan mij. In Antwerpen zijn er al geruime tijd experimenten waarbij men buiten de spitsuren de verkeerslichten af zet. Als je daar dan twee drie keer passeert terwijl die uit staan en plots staan die terug aan dan kan het dus gebeuren dat je het rood gewoon niet ziet zoals met het experiment met de beer of zombie tussen de basketbalspelers. Ik vind dus dat ze beter die lichten ofwel wegnemen ofwel altijd aan zetten.
Hmmm, je moet toch altijd kijken of er verkeerslichten zijn waar je rekening mee moet houden? Of die nu aan of uit staan.
Het ligt dus wel degelijk aan U.

SanderK
17 september 2015, 16:13
Gewoon altijd uw ogen gebruiken?
Het is niet dat er nog nooit zo maar een kind overstak, dat dit nu ook niet kan gebeuren!
Altijd oplettend zijn in het verkeer.

Ik vind het een zeer goede maatregel om verkeerslichten uit te zetten wanneer dat niet nodig is. Nog beter zou zijn om zoals in Nederland overal met detectiesystemen te werken: hoofdbaan altijd op groen, en zijbaan groen wanneer er een auto aankomt.

Micele
17 september 2015, 16:17
Ik ben al een paar keer per ongeluk door het rood gelopen de laatste tijd en ik vroeg me af hoe dat kwam want ik loop normaal enkel expres door het rood. Dus mijn eerste gedacht was dat ik ouder en onoplettender aan het worden was en mezelf die gewoonte maar beter zou beginnen afleren. Maar toen viel mijn euro. Het lag (nog) niet aan mij. In Antwerpen zijn er al geruime tijd experimenten waarbij men buiten de spitsuren de verkeerslichten af zet. Als je daar dan twee drie keer passeert terwijl die uit staan en plots staan die terug aan dan kan het dus gebeuren dat je het rood gewoon niet ziet zoals met het experiment met de beer of zombie tussen de basketbalspelers. Ik vind dus dat ze beter die lichten ofwel wegnemen ofwel altijd aan zetten.

Of lag die onoplettendheid niet aan de intussen opgedane dosis ultrafijnstof ? ;-) :oops:

Men vermoedt dat UFP (die evenzo de bloedbanen indringt) de cognitieve vaardigheden vermindert... (fietsers mss bijzonder betroffen ? :mrgreen:)

Er zou zelfs oorzakelijk (en logisch verband) zijn met hersenziektes en dementie zoals Parkinson en Alzheimer... naast al die hoop andere ziektes...
... zwangere vrouwen... en jonge kinderen...

http://www.vcoe.at/de/publikationen/vcoe-factsheets/details/items/ultra-feinstaub-macht-krank

Lungenschäden, Arteriosklerose und Demenz

Zu hohe PM2,5-Belastung kann zu Arteriosklerose, zu Frühgeburten sowie Atemweg-Erkrankungen bei Kindern führen, wie die aktuellste WHO-Studie zeigt. Es gibt mögliche Zusammenhänge von Feinstaubbelastung mit der neurologischen Entwicklung und den kognitiven Fähigkeiten sowie mit Diabetes. Eine kalifornische Studie setzt die Belastung durch Stickoxide, PM2,5 und PM10 während der Schwangerschaft und des ersten Lebensjahres mit Autismus in Zusammenhang. Auch gibt es Evidenz für Begünstigung von Demenz und Alzheimer.

Vom Auspuff ins menschliche Gehirn
(Vanuit de uitlaat in de hersenen)

Grober Feinstaub (PM10) bleibt in den Nasenmuscheln, Bronchien und im Rachen hängen. Die kleineren Feinstaub-Partikel (PM2,5) dringen in die Bronchien ein, die ultrafeinen Partikel (PM0,1) gelangen sogar in die Lungenbläschen und in den Blutkreislauf. Sie können zur Verdickung des Blutes führen. Ein erhöhtes Risiko für Herzinfarkte und Schlaganfälle ist die Folge. Einmal im Blut, können ultrafeine Partikel auch zu anderen Organen wie Leber, Niere, Gehirn oder Herz transportiert werden. Für die kleinen Feinstaub-Partikel gibt es keine Grenze unter der sie gesundheitlich unbedenklich sind. Eine erhöhte Rate an Missbildungen und Frühgeburten in hoch belasteten Regionen wurde in Studien beschrieben. Kinder, ältere Menschen und Personen mit Herzkrankheiten oder Diabetes sind von den Folgen ultrafeiner Partikel besonders betroffen.

http://www.vcoe.at/tl_files/vcoe/uploads/News/VCOe-Factsheets/Factsheets/2013-02_VCOe-Factsheet_Ultra-Feinstaub.pdf_engl.pdf
Oostenrijk is ook zo´n typisch dieselland met + 55 % aandeel dieselwagens, of 1 van de 5 landen die meer als 50 % aandeel heeft met aan de leiding BE (62 %), dan Lux, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje met nipt 50 %. (aan Napoleon lag het echt niet...)

In Wenen (1,8 milj inw.) zou 56 % van het gemeten PM 2,5 komen van het verkeer: (niet-gemonitord PM 0,1 zal nog meer zijn)
http://www.vcoe.at/tl_files/vcoe/uploads/News/VCOe-Factsheets/Factsheets/2013-02_Diagramm_KfzVerkehr-PM2-5Feinstaub.jpg

Vlaanderen heeft de 30 % premie op 100%-electrovoertuigen afgeschaft en in de plaats kochten ze nieuwe bussen waarvan 98 % dieselbussen waren. Proficiat ! 8O

Mambo
21 september 2015, 23:33
Van een beetje stof krijg je niks. Wat niezen misschien?
Van teveel internet echter?