PDA

View Full Version : Staking tegen De Lijn en NMBS.


fonne
7 maart 2011, 21:10
Is het geen tijd dat de reiziger die op het openbaar vervoer is aangewezen in opstand komt tegen de onafgebroken stroom van stakingen?

Studente wil staken tegen trein en bus (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G0G3765QN)


Voor wie wil meedoen, de facebook pagina vind je hier:
Nu is het onze beurt!!! Staking tov De lijn en Nmbs (http://www.facebook.com/event.php?eid=153663028025986)

Skjaergaard
7 maart 2011, 21:30
Vorige week was er nog een 'betaalstaking' van de reizigers: het was de bedoeling dat de reizigers hun abonnement weigerden te tonen of zeiden dat ze het thuis 'vergeten' waren. Ik betwijfel echter of zo'n dingen succesvol kunnen zijn. Dat is ook de reden dat de vakbonden bij een staking een paar autobanden in brand steken voor het bedrijf en de toegang verhinderen: zo kan een kleine groep zorgen dat hun staking door iedereen nageleefd wordt en iedereen 'solidair' is.

Wat dit initiatief betreft: de meesten die dagelijks de trein nemen, hebben niet meteen een alternatief, dus ik denk dat een betaalstaking dan eerder succes zal hebben dan een staking in de strikte zin van het woord.

kelt
9 maart 2011, 18:59
Het enige dat zou helpen(of in ieder geval de boodschap goed inrammen) is dat massa's mensen zich organiseren om gezamelijk in busjes,auto's etc te proberen te raken waar ze moeten zijn.Dus,voor zeker een jaar hun abonnementen niet vernieuwen.

DAT zou snoeihard aankomen.Want voor politici is een "stijgend reizigersaantal" equivalent aan "goede openbaar vervoerspolitiek".

Of....mensen regelen ZELF weer hun "openbaar vervoer" (zeker studentenverenigingen zouden zoiets wel aankunnen)
Maar....dan zullen de deelnemers moeten leren niet allemaal tegelijk ergens naar toe te willen omdat ze "niet te vroeg willen zijn"(we zijn blijkbaar liever te laat dan te vroeg tegenwoordig...)

kelt
10 maart 2011, 06:34
http://www.vandaag.be/binnenland/61969_elke-dag-ruilen-38-vlamingen-auto-in-voor-bus.html

zie je,gemiddeld 38 Vlamingen per dag doen hun auto weg,en krijgen het eerste jaar een abonnement van de Lijn in de plaats...

Dat is goed nieuws.
Onverantwoord gedrag van Lijn-Direktie("modern gekke-kikker-management zoals bij menige multinational) of vakbonden (regelmatig eens lekker "aktievoeren")kan dit weer ombuigen.Tenslotte willen mensen ergens raken.

Zwitser
10 maart 2011, 10:56
Het enige dat zou helpen(of in ieder geval de boodschap goed inrammen) is dat massa's mensen zich organiseren om gezamelijk in busjes,auto's etc te proberen te raken waar ze moeten zijn.

Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.

CyberpunX
10 maart 2011, 11:07
Een jonge kip die zelfs nog niet gaat werken of nog geen volle pot betaalt gaat al klagen ? 8O :rofl:
Ik beklaag nu al die hare vent later. 8-)

Gewoon telkens na het verstrijken van je abo een dag of twee zwartrijden, kost hun geld en levert een mooie som op als je dagelijks pendelt. En zoveel mogelijk gebruik maken van "het loket stond vol excuus" als je geen ticket wil kopen, helft vd tijd rij je gratis.

lombas
10 maart 2011, 11:12
Wat een infantiele, onnozele actie.

PeterCC
11 maart 2011, 17:20
Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.
Wat is dan precies verboden? Er zijn taxi-bedrijven in dit land, en er is taxistop, en er is carpooling. Dat is toch ook gemeenschappelijk vervoer?

kelt
11 maart 2011, 17:49
Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.

Dan maak je het "club"-vervoer ;-)

the_dude
13 maart 2011, 17:37
Wat een infantiele, onnozele actie.


²
die studente zet eigenlijk het egoisme van de huidige generatie schoon in't daglicht.

Diana_
13 maart 2011, 23:15
En we zijn weer vertrokken. Wat een slecht plan. Ze mag godverdomme blij zijn als ze de bus/trein kan nemen.

Eigenzinnig
14 maart 2011, 10:16
Het wordt tijd dat die infantiele facebookgroepjes worden afgeschaft..

Julianus
16 maart 2011, 18:53
Een jonge kip die zelfs nog niet gaat werken of nog geen volle pot betaalt gaat al klagen ? 8O :rofl:
Ik beklaag nu al die hare vent later. 8-)

Gewoon telkens na het verstrijken van je abo een dag of twee zwartrijden, kost hun geld en levert een mooie som op als je dagelijks pendelt. En zoveel mogelijk gebruik maken van "het loket stond vol excuus" als je geen ticket wil kopen, helft vd tijd rij je gratis.
Hier bij ons zijn de loketten slechts open tot 13u. Gewoon opstappen dus en als de conducteur passeert ticketje vragen. Passeert hij niet...

CyberpunX
16 maart 2011, 19:31
Hier bij ons zijn de loketten slechts open tot 13u. Gewoon opstappen dus en als de conducteur passeert ticketje vragen. Passeert hij niet...
Excuus werkt eigenlijk altijd, loketten in kleinere steden fungeren ook als postpunt; infopunt; western union; praatpaal voor mensen die niets beters te doen hebben; ... eens vertrokken kan de conducteur je niet meer tegenspreken. Al ben ik er wel eens ooit ene tegengekomen die naar het station belde om dit te bevestigen. :lol:

lombas
16 maart 2011, 20:56
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.

CyberpunX
16 maart 2011, 21:33
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.
Begeleider aanvaardt geen maestro. Misschien nu wel maar vroeger in elk geval niet. :lol:

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.
Systeem van begeleiders is passé. Toegangspoortjes zijn beter. En dan kan ik ongestoord slapen. De uren en dagen die ik kwijt ben omdat er stakingen zijn of omdat ze met zichzelf liggen spelen worden mij niet terugvergoed. Dus ik ga er zeker niet slechter door slapen.

Julianus
16 maart 2011, 22:18
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.
Ik vraag me meer af waarom die loketten slechts tot 13u geopend zijn. Welk uur is dat eigenlijk? Op de lijn Brugge -Gent zijn nog slechts 3 stations (Brugge en Gent niet meegerekend) met personeel. Twee ervan sluiten om 13u de deuren... Besparingen, zeker?

lombas
17 maart 2011, 08:13
Begeleider aanvaardt geen maestro. Misschien nu wel maar vroeger in elk geval niet. :lol:

Dan krijg je een administratieve toeslag... Je bent een beetje aan het lullen, excusez-le-mot. Of je hebt echt TBG's die hun job niet naar behoren doen.


Systeem van begeleiders is passé. Toegangspoortjes zijn beter. En dan kan ik ongestoord slapen. De uren en dagen die ik kwijt ben omdat er stakingen zijn of omdat ze met zichzelf liggen spelen worden mij niet terugvergoed. Dus ik ga er zeker niet slechter door slapen.

Controle van de toegangsbewijzen van reizigers is, verbaas je niet, een zeer lage prioriteit voor een treinbegeleider. Zijn voornaamste taken zijn veiligheid, informatieverlening, hulp, &c.

Dus toegangspoortjes: akkoord (maar wat dan met misbruik eerste klasse?). En daarbovenop uiteraard treinbegeleiders.

In landen waar met toegangspoorten wordt gewerkt, is evenmin de treinbegeleiding uitgeschakeld.

lombas
17 maart 2011, 08:17
Ik vraag me meer af waarom die loketten slechts tot 13u geopend zijn. Welk uur is dat eigenlijk? Op de lijn Brugge -Gent zijn nog slechts 3 stations (Brugge en Gent niet meegerekend) met personeel. Twee ervan sluiten om 13u de deuren... Besparingen, zeker?

Het is logisch dat ze om 13u sluiten vermits op dat moment de meeste reizigers heen vertrokken zijn en ervan uitgegaan wordt dat ze ofwel een retourbiljet kopen, ofwel vertrekken in een groter station waar de loketten nog geopend zijn.

Ik vind dat een zeer berationaliseerde beslissing. Vaak gaan die loketten om 6u open. Die jongen zijn shift zit er dus om 13u verdiend op. Wegens de reden die ik je gaf, is het dus onlogisch om een tweede persoon nóg eens een shift te laten doen.

CyberpunX
17 maart 2011, 11:10
Dan krijg je een administratieve toeslag... Je bent een beetje aan het lullen, excusez-le-mot. Of je hebt echt TBG's die hun job niet naar behoren doen.
Die toeslag kan je ontwijken. Zelfs de procedure erna, de boete thuis, kan je terugdringen tot enkel de ritprijs - zonder toeslag.

Zijn voornaamste taken zijn veiligheid, informatieverlening, hulp, &c.
Daar falen ze ook in. De laatste keer dat ik eens een échte vraag had (geen bevestiging of het de jusite trein was) kreeg ik het antwoord dat de TBG "geen glazen bol had".

Nynorsk
17 maart 2011, 11:45
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.

Ik ga echt niet gepakt en gezakt heel die trein door op zoek naar een conducteur zenne.

guido 007
17 maart 2011, 12:07
Een jonge kip die zelfs nog niet gaat werken of nog geen volle pot betaalt gaat al klagen ? 8O :rofl:
Ik beklaag nu al die hare vent later. 8-)


Als NONargument kan dit tellen omdat dat daar dus niets mee te maken heeft.
Papa en mama zullen waarschijnlijk wel werken en zo een ferme duit in het openbaarvervoerzakje doen.

CyberpunX
17 maart 2011, 12:28
Als NONargument kan dit tellen omdat dat daar dus niets mee te maken heeft.
Papa en mama zullen waarschijnlijk wel werken en zo een ferme duit in het openbaarvervoerzakje doen.
Hoe ferme duit? Ze loopt school, dus minder dagen als de pendelaar. Ze is studente dus krijgt een (degelijke) korting. Dus heeft zij imo minder grond om te klagen als sommige collega's die op permanent geplaagde lijnen steunen.

Zelfs bji spontane stakingen kan je meestal de info online terugvinden, als ze even moeite had gedaan ipv te smssen had ze daar geen uur moeten staan. Domme jonge kip dus.

lombas
17 maart 2011, 13:57
Ik ga echt niet gepakt en gezakt heel die trein door op zoek naar een conducteur zenne.

Elke TBG stapt uit bij elk station. Een teken geven met je hand is voldoende.

lombas
17 maart 2011, 14:02
Daar falen ze ook in. De laatste keer dat ik eens een échte vraag had (geen bevestiging of het de jusite trein was) kreeg ik het antwoord dat de TBG "geen glazen bol had".

Dan trof je een slechte TBG of een TBG met een slechte dag... Je hebt dat zo al eens in alle beroepen.

Je moet eens optellen hoe vaak je niét geholpen wordt of op onvriendelijke toon aan loketten, in winkels, ... We aanvaarden dat zoiets menselijk is omdat het ofwel een autoriteit is (een politiekantoor, bv.) ofwel omdat het onze zaak niet is (als ze mij uitschelden bij H&M dan ga ik gewoon niet meer naar die winkel en is de kous af). Blijkbaar is de verwachting dat bij bijvoorbeeld de NMBS alleen maar supermensen zouden moeten werken die altijd vriendelijk zijn en nooit een slechte dag hebben.

Ik vind zo'n verwachting niet alleen onrealistisch maar ook heel raar.

Nynorsk
17 maart 2011, 14:22
Elke TBG stapt uit bij elk station. Een teken geven met je hand is voldoende.

Meestal komt die pas laat uit die trein (vlak voor de trein weer vertrekt). Was toch zo toen ik een tijd de trein nam aan een station zonder loket.
Dan sta je daar tussen een bende schoolgangers te wachten op een trein die al overvol is, en wil je gewoon zo snel mogelijk de trein op, om misschien nog een beetje rustig te staan. Als je dan ook nog flink geladen bent en je wervelkolom voelt als een ijzeren staaf die ze in je rug geplant hebben, dan kan die conducteur me gestolen worden hoor.
In het begin ging ik overigens wel op zoek naar hem. Als je hem dan gevonden hebt sta je in de meerderheid van de gevallen gewoon eerst nog 10 minuten te staan. Ondertussen komt er nieuw volk op en kan je een zitplaats vergeten.
Er heeft er mij ooit ene zo lang laten wachten dat ik ondertussen bij m'n bestemming was aangekomen. Was de eindbestemming, en ik moest verdomme nog altijd betalen, en hij pakte er zijn tijd voor zenne.... Daarna had ik m'n aansluiting gemist en mocht ik wachten op de volgende trein.

Als je zo'n verhalen vertelt dan komt er alleen maar "oh gij zaag, wees blij dat er openbaar vervoer is" en van die dingen. Ik hoor het jou ook al denken tot hier.

abou Anis
17 maart 2011, 14:29
Serieuze campagne tegen de vertragingen: http://www.fluitzeterug.be/

Nynorsk
17 maart 2011, 14:34
Dan trof je een slechte TBG of een TBG met een slechte dag... Je hebt dat zo al eens in alle beroepen.

Je moet eens optellen hoe vaak je niét geholpen wordt of op onvriendelijke toon aan loketten, in winkels, ... We aanvaarden dat zoiets menselijk is omdat het ofwel een autoriteit is (een politiekantoor, bv.) ofwel omdat het onze zaak niet is (als ze mij uitschelden bij H&M dan ga ik gewoon niet meer naar die winkel en is de kous af). Blijkbaar is de verwachting dat bij bijvoorbeeld de NMBS alleen maar supermensen zouden moeten werken die altijd vriendelijk zijn en nooit een slechte dag hebben.

Ik vind zo'n verwachting niet alleen onrealistisch maar ook heel raar.

Dan moet hij maar onvriendelijk zeggen waar de trein naartoe gaat, niet?

'k heb eens een trein genomen (dom idee altijd, maar goed). wil afstappen, deur gaat niet open. Het jong veulen dat ook daar wou afstappen rent snel naar een andere deur, ik was toen in de fysieke onmogelijkheid om te lopen, en had dus de halte gemist. Diene TBG begint daar voor heel de wagon een luide speech te geven van "ja madammeke, ge moet aan dat hendelke trekken eh, dan gaat die deur open, kijk 'k zal het eens voordoen". 'k zeg 'k weet wel hoe ik die deuren moet openkrijgen, die deur blokkeerde. Gaat hij verder van "ja madammeke, dat zijn nog oude deuren, niet iedereen krijgt die blijkbaar open". Die deur ZAT effectief geblokkeerd, de volgende kreeg 'm ook niet open. 'k Vraag "wat nu", zegt hij "ja madammeke als ge de deur niet openkrijgt moet ge wachten op de volgende trein terug". En dan verschieten ze dat er al eens een TBG slaag krijgt.

Maar blijkbaar had hij gewoon een slechte dag en moet je zoiets erbij nemen.

abou Anis
17 maart 2011, 14:42
Wat mij altijd opvalt is dat je met sommige mensen die jaren de trein nemen kunt praten en geen enkel verhaal als dat hierboven te horen krijgt. En langs de andere kant zijn er ook altijd mensen te vinden die er meerdere hebben...

CyberpunX
17 maart 2011, 15:16
Dan trof je een slechte TBG of een TBG met een slechte dag... Je hebt dat zo al eens in alle beroepen.

Je moet eens optellen hoe vaak je niét geholpen wordt of op onvriendelijke toon aan loketten, in winkels, ... We aanvaarden dat zoiets menselijk is omdat het ofwel een autoriteit is (een politiekantoor, bv.) ofwel omdat het onze zaak niet is (als ze mij uitschelden bij H&M dan ga ik gewoon niet meer naar die winkel en is de kous af). Blijkbaar is de verwachting dat bij bijvoorbeeld de NMBS alleen maar supermensen zouden moeten werken die altijd vriendelijk zijn en nooit een slechte dag hebben.

Ik vind zo'n verwachting niet alleen onrealistisch maar ook heel raar.

Sorry maar bs. Ik heb al meer TBG gezien als de gemiddelde NMBS HR medewerker, en vriendelijkheid van het personeel is eerder een uitzondering als een regel. Het betert, maar te weinig. En dat is niet onrealistisch om dit te verwachten, training voor (extreme) klantvriendelijkheid voor mensen die in contact komen met klanten is tegenwoordig wel een regel bij grotere bedrijven. Die verkopers bij H&M staan daar bij een deeltijds (interim)contract en als je als klant vindt dat er iets scheelt dan vliegt die verkoper stante pede buiten (zie bv naar de HEMA situatie).

lombas
17 maart 2011, 15:24
Dan moet hij maar onvriendelijk zeggen waar de trein naartoe gaat, niet?

'k heb eens een trein genomen (dom idee altijd, maar goed). wil afstappen, deur gaat niet open. Het jong veulen dat ook daar wou afstappen rent snel naar een andere deur, ik was toen in de fysieke onmogelijkheid om te lopen, en had dus de halte gemist. Diene TBG begint daar voor heel de wagon een luide speech te geven van "ja madammeke, ge moet aan dat hendelke trekken eh, dan gaat die deur open, kijk 'k zal het eens voordoen". 'k zeg 'k weet wel hoe ik die deuren moet openkrijgen, die deur blokkeerde. Gaat hij verder van "ja madammeke, dat zijn nog oude deuren, niet iedereen krijgt die blijkbaar open". Die deur ZAT effectief geblokkeerd, de volgende kreeg 'm ook niet open. 'k Vraag "wat nu", zegt hij "ja madammeke als ge de deur niet openkrijgt moet ge wachten op de volgende trein terug". En dan verschieten ze dat er al eens een TBG slaag krijgt.

Maar blijkbaar had hij gewoon een slechte dag en moet je zoiets erbij nemen.

'k Heb eens de trein genomen (soms een stom idee, maar goed). Ik wou afstappen in station X. Nestel mezelf in een véél te drukke trein (haatlijn, die Kempen) en begin te lezen in een boek dat zeer snel verorberd moest worden. Het was pikdonker buiten, en met die kleine stopplaatsen ook... Ik realiseerde me plots dat ik het bordje van het verder liggende station zag. Ik vloog naar naar de TBG, die ik in de gang zag staan, en legde haar uit dat ik mijn halte had gemist. Ze vertelde dat ik maar door moest rijden naar Herentals (bijbetalen hoefde niet) en dat daar een connectie was (zocht ze op) binnen 10 minuten in de richting terug. In Herentals gebaarde ze haar collega dat het in orde was toen ik daar mijn verhaal aan deed (en hoefde dus niet bij te betalen, ik had alleen maar een aller, geen retour).

Blijkbaar had dat mens een bijzonder goede dag en mocht ik mezelf gelukkig prijzen.

Ik wil jou verhaal niet teniet doen, ik wil het gewoon relativeren. Want uiteraard zijn jouw belevenissen voor jezelf altijd veel ingrijpender en meer bijzonder. Wat voor een onderneming aan het einde telt zijn echter de cijfers. En die zijn, eerlijk toegegeven (want toevallig beheer ik er een flink pak van) niet bijster goed. Wat dat nog te maken heeft met een TBG een ticket vragen, weet ik ook niet meer. Over wat hadden we het?

lombas
17 maart 2011, 15:25
Sorry maar bs. Ik heb al meer TBG gezien als de gemiddelde NMBS HR medewerker, en vriendelijkheid van het personeel is eerder een uitzondering als een regel. Het betert, maar te weinig. En dat is niet onrealistisch om dit te verwachten, training voor (extreme) klantvriendelijkheid voor mensen die in contact komen met klanten is tegenwoordig wel een regel bij grotere bedrijven. Die verkopers bij H&M staan daar bij een deeltijds (interim)contract en als je als klant vindt dat er iets scheelt dan vliegt die verkoper stante pede buiten (zie bv naar de HEMA situatie).

Het treinpersoneel krijgt eveneens een zeer grondige scholing in klantvriendelijkheid.

Daarbij is een winkelbediende betrekkelijk minder gespecialiseerd dan een treinbegeleider die een maandelange opleiding achter de rug heeft. Je goochelt niet zomaar met zulke mensen als je met het ene of andere kassierster in de privé kunt doen.

lombas
17 maart 2011, 15:29
Meestal komt die pas laat uit die trein (vlak voor de trein weer vertrekt). Was toch zo toen ik een tijd de trein nam aan een station zonder loket.
Dan sta je daar tussen een bende schoolgangers te wachten op een trein die al overvol is, en wil je gewoon zo snel mogelijk de trein op, om misschien nog een beetje rustig te staan. Als je dan ook nog flink geladen bent en je wervelkolom voelt als een ijzeren staaf die ze in je rug geplant hebben, dan kan die conducteur me gestolen worden hoor.
In het begin ging ik overigens wel op zoek naar hem. Als je hem dan gevonden hebt sta je in de meerderheid van de gevallen gewoon eerst nog 10 minuten te staan. Ondertussen komt er nieuw volk op en kan je een zitplaats vergeten.
Er heeft er mij ooit ene zo lang laten wachten dat ik ondertussen bij m'n bestemming was aangekomen. Was de eindbestemming, en ik moest verdomme nog altijd betalen, en hij pakte er zijn tijd voor zenne.... Daarna had ik m'n aansluiting gemist en mocht ik wachten op de volgende trein.

Als je zo'n verhalen vertelt dan komt er alleen maar "oh gij zaag, wees blij dat er openbaar vervoer is" en van die dingen. Ik hoor het jou ook al denken tot hier.

Nee, helemaal niet. Waarom denk je dat?

Nynorsk
17 maart 2011, 17:14
'k Heb eens de trein genomen (soms een stom idee, maar goed). Ik wou afstappen in station X. Nestel mezelf in een véél te drukke trein (haatlijn, die Kempen) en begin te lezen in een boek dat zeer snel verorberd moest worden. Het was pikdonker buiten, en met die kleine stopplaatsen ook... Ik realiseerde me plots dat ik het bordje van het verder liggende station zag. Ik vloog naar naar de TBG, die ik in de gang zag staan, en legde haar uit dat ik mijn halte had gemist. Ze vertelde dat ik maar door moest rijden naar Herentals (bijbetalen hoefde niet) en dat daar een connectie was (zocht ze op) binnen 10 minuten in de richting terug. In Herentals gebaarde ze haar collega dat het in orde was toen ik daar mijn verhaal aan deed (en hoefde dus niet bij te betalen, ik had alleen maar een aller, geen retour).

Blijkbaar had dat mens een bijzonder goede dag en mocht ik mezelf gelukkig prijzen.

Ik wil jou verhaal niet teniet doen, ik wil het gewoon relativeren. Want uiteraard zijn jouw belevenissen voor jezelf altijd veel ingrijpender en meer bijzonder. Wat voor een onderneming aan het einde telt zijn echter de cijfers. En die zijn, eerlijk toegegeven (want toevallig beheer ik er een flink pak van) niet bijster goed. Wat dat nog te maken heeft met een TBG een ticket vragen, weet ik ook niet meer. Over wat hadden we het?

Als een kassierster klanten begint uit te lachen voor een hele winkel ligt ze buiten zenne.
Als je kwaad wordt omdat je uitgelachen wordt door een TBG staken ze de volgende dag wegens één of ander onveiligheidsgevoel.

CyberpunX
17 maart 2011, 21:32
Het treinpersoneel krijgt eveneens een zeer grondige scholing in klantvriendelijkheid.

Daarbij is een winkelbediende betrekkelijk minder gespecialiseerd dan een treinbegeleider die een maandelange opleiding achter de rug heeft. Je goochelt niet zomaar met zulke mensen als je met het ene of andere kassierster in de privé kunt doen.
De norm voor winkelbediende ligt hoger als die voor NMBS. Ik heb die van nmbs afgelegd. Niveau: 1ste middelbaar. Je goochelt niet met een tbg omdat die gesteund wordt omdat die regels afgedrild worden. Die winkelbediende mag het meestal zelf oplossen. Wat veel meer zelfstandigheid en inzicht vereist als een ticketje schrijven en "het even opzoeken".

Pas op, niet al het personeel is idd slecht. Sommige zijn zeer gemotiveerd, grappig, vriendelijk en bieden een enorm pluspunt aan de rit.

Julianus
17 maart 2011, 21:51
Serieuze campagne tegen de vertragingen: http://www.fluitzeterug.be/
Ik denk wel dat de 5 redenen die ze aangeven voor de -stilaan- vertragingscultuur vd nmbs er wel BOENK op zitten.

Tommeke
17 maart 2011, 23:22
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.

Vorige week de trein genomen (zondag), iets wat ik niet vaak doe (met de trein rijden).
Loketten waren gesloten. Bij het opstappen op de trein was er geen begeleider te zien. Aan enkele passagiers gevraagd en ze bevestigden me dat ik op de trein een kaartje kon kopen.
Eigenlijk was ik wel wat nerveus, want ik wist niet echt wat ik moest doen, maar inderdaad, de conducteur kwam en ik kon een kaartje kopen.

Had ik volgens jou een boete moeten krijgen ? Wat had ik anders moeten doen ? Het is geen commentaar ofzo, gewoon echt interesse : ik begrijp dat het een beetje raar is (je kan immers gewoon opstappen als je wil zwartrijden), dus ik zou kunnen begrijpen dat ze boetes uitdelen (daarom dat ik ook nerveus was, terwijl ik echt een ticket wilde kopen, maar het was gewoon nergens mogelijk....).

Tevens heb ik voor het ticket nog meer betaald dan op voorhand opgezocht: er bestond een speciale formule voor het traject dat ik wilde afleggen, maar volgens de conducteur kon ik dat enkel aan het loket kopen.... nja ... daar ben je dus vet mee als alles dicht is :-S

lombas
18 maart 2011, 08:13
Vorige week de trein genomen (zondag), iets wat ik niet vaak doe (met de trein rijden).
Loketten waren gesloten. Bij het opstappen op de trein was er geen begeleider te zien. Aan enkele passagiers gevraagd en ze bevestigden me dat ik op de trein een kaartje kon kopen.
Eigenlijk was ik wel wat nerveus, want ik wist niet echt wat ik moest doen, maar inderdaad, de conducteur kwam en ik kon een kaartje kopen.

Had ik volgens jou een boete moeten krijgen ? Wat had ik anders moeten doen ? Het is geen commentaar ofzo, gewoon echt interesse : ik begrijp dat het een beetje raar is (je kan immers gewoon opstappen als je wil zwartrijden), dus ik zou kunnen begrijpen dat ze boetes uitdelen (daarom dat ik ook nerveus was, terwijl ik echt een ticket wilde kopen, maar het was gewoon nergens mogelijk....).

Tevens heb ik voor het ticket nog meer betaald dan op voorhand opgezocht: er bestond een speciale formule voor het traject dat ik wilde afleggen, maar volgens de conducteur kon ik dat enkel aan het loket kopen.... nja ... daar ben je dus vet mee als alles dicht is :-S

Normaal gezien betaal je een administratieve toeslag van €3,5 (oud tarief). Vermits je loket gesloten was, zou je die niet moeten betaald hebben. Omdat je echter de TBG niet zelf bent gaan verwittigen, had deze wel een administratieve vordering mogen eisen van €11,5 (oud tarief).

lombas
18 maart 2011, 08:14
De norm voor winkelbediende ligt hoger als die voor NMBS. Ik heb die van nmbs afgelegd. Niveau: 1ste middelbaar. Je goochelt niet met een tbg omdat die gesteund wordt omdat die regels afgedrild worden. Die winkelbediende mag het meestal zelf oplossen. Wat veel meer zelfstandigheid en inzicht vereist als een ticketje schrijven en "het even opzoeken".

Pas op, niet al het personeel is idd slecht. Sommige zijn zeer gemotiveerd, grappig, vriendelijk en bieden een enorm pluspunt aan de rit.

Je vergeet even te vermelden dat de TBG wel een jaar lang stage krijgt en nadien specifieke begeleiding.

Iets wat met de doorsnee winkelbediende niet wordt gedaan.

Een TBG heeft in tegenstelling tot een winkelbediende eveneens een verantwoordelijkheid over mensen. Soms wel 1.200 ineens.

lombas
18 maart 2011, 08:19
Als een kassierster klanten begint uit te lachen voor een hele winkel ligt ze buiten zenne.
Als je kwaad wordt omdat je uitgelachen wordt door een TBG staken ze de volgende dag wegens één of ander onveiligheidsgevoel.

Wanneer staken ze? De Lijn, MIVB en TEC heb ik al vaak weten staken wegens "agressie" (al is het dan soms de chauffeur zelf die eerst geklopt had...).

Vorige week wordt een TBG overvallen en geslagen op een rit naar Poperinge, en ACOD dreigt met acties (beperking van de rit tot Kortrijk op laatste treinen). Niet uitgevoerd wegens maatregelen door NMBS.

Het ontglipt me dus even wanneer die staking plaatshad...

guido 007
18 maart 2011, 08:42
Hoe ferme duit? Ze loopt school, dus minder dagen als de pendelaar. Ze is studente dus krijgt een (degelijke) korting. Dus heeft zij imo minder grond om te klagen als sommige collega's die op permanent geplaagde lijnen steunen.

Zelfs bji spontane stakingen kan je meestal de info online terugvinden, als ze even moeite had gedaan ipv te smssen had ze daar geen uur moeten staan. Domme jonge kip dus.

Vooroordelen!!!!

CyberpunX
18 maart 2011, 10:57
Een TBG heeft in tegenstelling tot een winkelbediende eveneens een verantwoordelijkheid over mensen. Soms wel 1.200 ineens.
Toch maar verwonderlijk dat mensen die familie hebben quasi geen kwaliteiten moeten hebben en de tests op niveau liggen van het eerste leerjaar. Maar kom, het is al goed, TBG zijn CEO (slash) rocket scientists :roll:

Vooroordelen!!!!
Als ik al niet klaag, heeft zij zeker niet te klagen. Verwende snotter, en daar blijf ik bij. Of aandachtshoer.

lombas
18 maart 2011, 10:59
Toch maar verwonderlijk dat mensen die familie hebben quasi geen kwaliteiten moeten hebben en de tests op niveau liggen van het eerste leerjaar. Maar kom, het is al goed, TBG zijn CEO (slash) rocket scientists :roll:


Je moet het nu niet in den belachelijke trekken. Ik gaf gewoon aan dat het een volledig andere vergelijking is.

CyberpunX
18 maart 2011, 11:16
Je moet het nu niet in den belachelijke trekken. Ik gaf gewoon aan dat het een volledig andere vergelijking is.
Als een bedrijf instort zijn de werknemers ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de klanten? Een bediende moet toch ook instaan voor security?

lombas
18 maart 2011, 11:25
Als een bedrijf instort zijn de werknemers ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de klanten? Een bediende moet toch ook instaan voor security?

Je blijft het in den belachelijke trekken. Als je zo'n vergelijkingen blijft maken, waarom probeer je dan een discussie te voeren? Die voer je dan toch enkel met jezelf uiteindelijk?

CyberpunX
18 maart 2011, 11:46
Je blijft het in den belachelijke trekken. Als je zo'n vergelijkingen blijft maken, waarom probeer je dan een discussie te voeren? Die voer je dan toch enkel met jezelf uiteindelijk?

Ik geef toch toe dat er gemotiveerde mensen zijn die de treinrit een pluspunt geven, waarom wil jij per se alle TBG's op een hogere sokkel plaatsen als een winkelbediende ? Jij hebt geen hoge pet op van winkels, ik niet van nmbs. Voila. Gaan we dan nu een pint drinken? :lol:

lombas
18 maart 2011, 12:06
Ik geef toch toe dat er gemotiveerde mensen zijn die de treinrit een pluspunt geven, waarom wil jij per se alle TBG's op een hogere sokkel plaatsen als een winkelbediende ? Jij hebt geen hoge pet op van winkels, ik niet van nmbs. Voila. Gaan we dan nu een pint drinken? :lol:

Ik zet ze helemaal niet op een hogere sokkel. Ik zei enkel dat vanwege de opleiding en de duur van de investering in een TBG je verhoudingsgewijs gemakkelijker een onbeschofte winkelbediende kan buitengooien dan een onbeschofte TBG.

Zelfs nog maar vóór men kan beginnen over statutair en al die bureaucratische rompslomp.

CyberpunX
18 maart 2011, 12:28
Ik zet ze helemaal niet op een hogere sokkel. Ik zei enkel dat vanwege de opleiding en de duur van de investering in een TBG je verhoudingsgewijs gemakkelijker een onbeschofte winkelbediende kan buitengooien dan een onbeschofte TBG.

Zelfs nog maar vóór men kan beginnen over statutair en al die bureaucratische rompslomp.

Daar heb je idd gelijk in.

lombas
18 maart 2011, 13:02
Daar heb je idd gelijk in.

Nu kunnen we een pint gaan pakken.

:-P

CyberpunX
18 maart 2011, 15:47
Nu kunnen we een pint gaan pakken.

:-P

lol http://nl.boincstats.eu/graphics/emoticons/beer.gif

Tommeke
19 maart 2011, 00:32
Normaal gezien betaal je een administratieve toeslag van €3,5 (oud tarief). Vermits je loket gesloten was, zou je die niet moeten betaald hebben. Omdat je echter de TBG niet zelf bent gaan verwittigen, had deze wel een administratieve vordering mogen eisen van €11,5 (oud tarief).

Bedankt voor de info, in het vervolg dus toch beter wat rondlopen op de trein totdat ik de treinbegeleider vind dus.

Raven
19 maart 2011, 10:57
Ik zie veel meer heil in een staking tegen het ABVV...

fonne
19 maart 2011, 21:42
Bedankt voor de info, in het vervolg dus toch beter wat rondlopen op de trein totdat ik de treinbegeleider vind dus.

Mijn ervaring is dat die mannen, en nog meer de vrouwen, zich gewoon opsluiten in de cabine van de machinist om een gezellig babbeltje te doen.

fonne
19 maart 2011, 21:51
Ik denk wel dat de 5 redenen die ze aangeven voor de -stilaan- vertragingscultuur vd nmbs er wel BOENK op zitten.

ze zijn er wel eentje vergeten: de wurggreep van de socialisten en de vakbonden op de NMBS.