PDA

View Full Version : Grensovergang Vlaanderen -> Wallonië


Zeno!
10 maart 2011, 00:20
Wat gebeurt er als je van Vlaanderen naar Wallonie rijdt?

Grensovergang op 2:15 :-o

http://www.youtube.com/watch?v=viq7qGz6_C8

bgf324
10 maart 2011, 00:50
:lol:

Weezer
10 maart 2011, 09:47
:lol:

job
10 maart 2011, 10:38
Ongeveer hetzelfde gebeurt er als je via de E313 naar Luik rijdt, en Wallonië binnenrijdt. Daar zijn al 'eeeeeuwen' lang wegenwerken aan een Waalse viaduct bezig.

lantjes
10 maart 2011, 10:55
Je zou een vergelijkbare video met België-Nederland kunnen maken. Met dat verschil dat België dan Wallonië is.....

Herr Flick
10 maart 2011, 11:09
Je zou een vergelijkbare video met België-Nederland kunnen maken. Met dat verschil dat België dan Wallonië is.....

Staat overigens in een Suske en Wiske album. ...

plakker
10 maart 2011, 11:13
Ongeveer hetzelfde gebeurt er als je via de E313 naar Luik rijdt, en Wallonië binnenrijdt. Daar zijn al 'eeeeeuwen' lang wegenwerken aan een Waalse viaduct bezig.

Inderdaad, en heb daar eigenlijk nog nooit iemand zien werken, als wij daar langsrijden zeggen we dat ook steeds, volgens ons zijn ze hun "werkzaamhedenmateriaal" daar gewoon vergeten.

lantjes
10 maart 2011, 11:53
Staat overigens in een Suske en Wiske album. ...

die krijg ik niet meer te lezen.;-) Nu, niet enkel de wegen zijn hier erbarmelijk. Toen we vroeger van vakantie in Oostenrijk kwamen, 14 dagen in de bergen, viel het me telkens op hoe hard het stonk toen we Aalst binnenreden, mersie Amylum.

guido 007
10 maart 2011, 12:08
Inderdaad, en heb daar eigenlijk nog nooit iemand zien werken, als wij daar langsrijden zeggen we dat ook steeds, volgens ons zijn ze hun "werkzaamhedenmateriaal" daar gewoon vergeten.

Ter verdediging van de walen (het gaat over Boirs).
Ze waren de brug aan het renoveren.
Bij de renovatie werd vastgesteld dat de constructie in een zeer slechte staat verkeerde.
Ze zijn toen gestopt met de werken.
Er werd een studiebureau aangesteld om te kijken wat ze moesten doen met de brug.
De enige mogelijkheid (de bestekope) bestond erin om de brug af te breken en een nieuwe te bouwen.
Nadat dit budgedtair in orde was, zijn ze de werken gestart.
Momenteel zijn ze de rechterkant terug aan het opbouwen (als je naar Luik rijdt).
Eens deze kant klaar is volgt de linkse kant.

Liederik
10 maart 2011, 12:45
Haha, ik rijd dat stuk (St Stevens Woluwe - Waterloo) elke dag.

Twe keer per jaar schrapen ze op het Waalse stuk een tweetal kilometer van één rijstrook af en herasfalteren dat. Dat duurt twee weken. En zes maanden later doen ze dan de andere rijstrook.

Tegen dan is al de rest al weer kapotgereden. Vorige winter waren die asfaltplekken die je zag gewoon putten waar je je velgen op kapotrijdt. Je moet echt constant zigzaggen als in een rally als je sneller dan 80 wou rijden. Elke dag stonden er een stuk of wat business mensen met hun audi's en mercedessen langs de kant gezien veel van die chauffeurs menen dat behoedzaam rijden aan hen niet besteed is. :)

Zeno!
10 maart 2011, 13:11
Nog zo'n Waals-Vlaamse grensovergang. (Al mag dat Vlaanderen-bord wel eens vervangen worden!)

http://lh6.ggpht.com/_5hyF1em0ZBw/THG9lR4v-uI/AAAAAAAAFfA/FIl6huY34jY/s720/100_0611.JPG

Scarabaeida
10 maart 2011, 13:17
De Waals-Franse grens zou ik ook eens willen zien. Of de Waals-Duitse. Of de Nederlands-Duitse.

Zeno!
10 maart 2011, 13:26
Frans-Waalse grens:
http://farm4.static.flickr.com/3444/4570700617_fb32343d02_o.jpg

SDG
10 maart 2011, 13:27
De Waals-Franse grens zou ik ook eens willen zien. Of de Waals-Duitse. Of de Nederlands-Duitse.

http://www.grensovergangen.nl

Derk de Tweede
10 maart 2011, 13:31
http://www.grensovergangen.nl/afbeeldingen/clinge/IM000800.JPG

Scarabaeida
10 maart 2011, 13:32
http://www.grensovergangen.nl

Bedankt. Zoals verwacht: Vlaamse wegen zijn iets slechter.

http://www.grensovergangen.nl/afbeeldingen/baarlenassaugrens/IM001256.JPG

Duitse wegen zijn op hun beurt nóg beter (Franse wegen zijn trouwens de beste van Europa).

Hollander
10 maart 2011, 13:39
Je zou een vergelijkbare video met België-Nederland kunnen maken. Met dat verschil dat België dan Wallonië is.....

Dat klopt, maar volgens mij is dat de afgelopen tijd wel serieus verbeterd.

Zeno!
10 maart 2011, 13:41
Bedankt. Zoals verwacht: Vlaamse wegen zijn iets slechter.
.

Niet overal ;-)

http://lh3.ggpht.com/_5hyF1em0ZBw/TObLt6hhwKI/AAAAAAAAGnE/v4B45T0EPbQ/s912/100_1922.JPG

(Al zal niemand ontkennen dat NL heerst op het gebied van wegenbouw. Rijkswaterstaat mag wat mij betreft met onmiddellijke ingang de wegen in Vlaanderen beheren)

Scarabaeida
10 maart 2011, 13:43
Dat klopt, maar volgens mij is dat de afgelopen tijd wel serieus verbeterd.

“Als ge naar ons Boergondies Vlaanderen kijkt, dan ziet ge dat het er meer uitziet zoals bij de Walen dan bij de Hollanders.”

Vroeger was dat een argument. Wat de bouwstijl betreft durfden ze ons zelfs met Frankrijk vergelijken. Gelukkig maar, want indien het over wegen ging zouden ze zich ontiegelijk belachelijk gemaakt hebben.

Toont ook de slavenmentaliteit aan, waar de volker blindelings de spil volgt die hem toegelepeld wordt. :)

Scarabaeida
10 maart 2011, 13:48
(Al zal niemand ontkennen dat NL heerst op het gebied van wegenbouw. Rijkswaterstaat mag wat mij betreft met onmiddellijke ingang de wegen in Vlaanderen beheren)

We hebben veel beterschap geboekt. Mijn eigen straat zag er tot vijf jaar terug uit als een oorlogsslagveld. Ik moest nog een opmerking geven aan bezoekers ('niet op het kapotte wegdek letten'). Nu is het een propere kraaknette straat met klinkers i.p.v. asfalt. Nog steeds zo goed als nieuw.

Nu ja, je hebt vast ook plaatsen waar Nederland Duitsland overtreft. In het algemeen is Duitsland dan weer beter op dit vlak. Wallonië, echter, overtreft nergens Vlaanderen en nog minder Frankrijk. In de toekomst zou het wel kunnen veranderen, maar dan moet men er 1) niet zelfvoldaan zijn, 2) subsidies goed spenderen en corruptie tegengaan 3) niet fatalistisch denken.

Zeno!
10 maart 2011, 13:52
Dat klopt, maar volgens mij is dat de afgelopen tijd wel serieus verbeterd.

Vlaanderen is (eindelijk) begonnen met een gehele nieuwe aanpak als het op wegenbouw aankomt. Vlaams-Brabant was de testprovincie. Daar zijn de wegen volgens het 'nieuwe systeem' opgeknapt zoals hier de E314 tussen Aarschot en Hasselt:

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/P070909_2021.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/P160410_1923.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/P050510_1756.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/P140510_1511.jpg

http://lh6.ggpht.com/_V2LiHArsadY/TMQuQGUpSZI/AAAAAAAAEyY/Ts-z6nw_7YM/100_8869.JPG

De volgende jaren is de rest van Vlaanderen aan de beurt. In 2015 zouden de autosnelwegen allemaal op dit niveau moeten heraangelegd zijn.

Zeno!
10 maart 2011, 13:58
Dit is dan weer het nieuwe Vlaamse standaardbestek voor de lokale wegen:

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/DSCN1024.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/DSCN1019.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/DSCN1010-1.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89/Wimpie25/DSCN1008-1.jpg

Aannemers zullen zich hieraan moeten houden bij de (her)aanleg van nieuwe wegen.

lantjes
10 maart 2011, 13:59
en tegen 2016 weer allemaal naar de kl.... gereden omwille van de bedenkelijke kwaliteit van de gebruikte materialen.:?

Scarabaeida
10 maart 2011, 14:01
In principe kan het kloppen. De Waalse wegen zagen er ook niet altijd zo belabberd uit. Oppassen geblazen dus.

bgf324
10 maart 2011, 14:05
Waar is die laatste foto genomen?

Zeno!
10 maart 2011, 14:05
en tegen 2016 weer allemaal naar de kl.... gereden omwille van de bedenkelijke kwaliteit van de gebruikte materialen.:?

Dat is het nu juist: het nieuwe systeem breek met de vroegere methodes waarbij er te oppervlakkige vernieuwingen (met minderwaardige materialen) werden uitgevoerd. Nu zullen aannemers dat niet meer mogen: zo moet er een dikkere laag asfalt worden gebruikt en er zijn ook strengere kwaliteitseisen. Indien een weg te snel weer gaten vertoont, zal de aannemer een (zware) boete moeten betalen.

bgf324
10 maart 2011, 14:06
en tegen 2016 weer allemaal naar de kl.... gereden omwille van de bedenkelijke kwaliteit van de gebruikte materialen.:?

Wees er maar zeker van.

De betonbaan door ons dorp is aangelegd in maart-april 1949. Ze ligt er nog altijd.
In andere dorpen zijn betonwegen vervangen door asfalt. Maar als het eens vriest ligt den asfalt naar boven. Om de 5 jaar mogen ze die straten herleggen :roll:

bgf324
10 maart 2011, 14:08
Dat is het nu juist: het nieuwe systeem breek met de vroegere methodes waarbij er te oppervlakkige vernieuwingen (met minderwaardige materialen) werden uitgevoerd. Nu zullen aannemers dat niet meer mogen: zo moet er een dikkere laag asfalt worden gebruikt en er zijn ook strengere kwaliteitseisen. Indien een weg te snel weer gaten vertoont, zal de aannemer een (zware) boete moeten betalen.

Welke asfalt gaat 60 jaar mee?

Zeno!
10 maart 2011, 14:09
Waar is die laatste foto genomen?

Herselt.

lantjes
10 maart 2011, 14:13
Dat is het nu juist: het nieuwe systeem breek met de vroegere methodes waarbij er te oppervlakkige vernieuwingen (met minderwaardige materialen) werden uitgevoerd. Nu zullen aannemers dat niet meer mogen: zo moet er een dikkere laag asfalt worden gebruikt en er zijn ook strengere kwaliteitseisen. Indien een weg te snel weer gaten vertoont, zal de aannemer een (zware) boete moeten betalen.

Hoop is slechts een uitgestelde teleurstelling. ;-)

Fuck de boete, daar zijn de putten niet mee gevuld of liever, voorkomen. De aannemer rekent dat toch bij voorbaat gewoon in de prijs in.
Patchwork, daar zijn ze hier specialist in. Met de motor kan je verongelukken door de staat van het "wegdek".

job
10 maart 2011, 14:40
Frans-Waalse grens:
http://farm4.static.flickr.com/3444/4570700617_fb32343d02_o.jpg
Is niet de Frans-Waalse grens, maar de Luxemburgs-Waalse grens.

job
10 maart 2011, 14:54
Herselt.

Waarbij onmiddellijk tijdens de oplevering alsnog twee aanpassingen gebeurd zijn.
(beter bereikbaar maken aansluiting met ondergeschikte weg en het plaatsen van extra verkeerslichten)
Aanpassingen die broodnodig bleken na het openstellen voor het verkeer.
De situatie die je schetst in Herselt is het schoolvoorbeeld van het tot in detail uitwerken op een tekentafel van een situatie die door de tekenaars nooit 'ten velde' bekeken werd. En waar na de openstelling onmiddellijk verbeteringen en aanpassingen dienden te gebeuren.

From_Vlaanderen
10 maart 2011, 14:59
Gewoon beton.