PDA

View Full Version : Japan verliest controle over kerncentrale(s)


Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

zonbron
12 maart 2011, 13:17
Het is zover...
Op CNN/FOX zwijgt men er nog over. Maar volgens RT en zelfs HLN zou het dak(koepel) van een kerncentrale het begeven hebben wegens een explosie.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1234491/2011/03/11/RADIOACTIEVE-BESMETTING-NA-EXPLOSIE-IN-JAPANSE-KERNCENTRALE.dhtml

Video RT (http://www.youtube.com/watch?v=KDZEG_zBBMw)

Zo zouden ze ook problemen hebben met nog 4 of 5 andere centrales.
:shocked!:

Henri1
12 maart 2011, 13:22
Het is zover...
Op CNN/FOX zwijgt men er nog over. Maar volgens RT en zelfs HLN zou het dak(koepel) van een kerncentrale het begeven hebben wegens een explosie.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1234491/2011/03/11/RADIOACTIEVE-BESMETTING-NA-EXPLOSIE-IN-JAPANSE-KERNCENTRALE.dhtml

Video RT (http://www.youtube.com/watch?v=KDZEG_zBBMw)

Zo zouden ze ook problemen hebben met nog 4 of 5 andere centrales.
:shocked!:

Ziet niet echt uit als een kernexplosie ?

zonbron
12 maart 2011, 13:23
In de draad Apocalypse Now is hier reeds over gesproken.

zonbron
12 maart 2011, 13:26
Ziet niet echt uit als een kernexplosie ?

Kerncentrales in problemen leiden niet tot kernexplosies normalerwijze. Wel begeven ze het onder de hoge druk en oplopende warmte.

Nadien komt de radioactiviteit vrij...

Steve_M
12 maart 2011, 13:26
In de draad Apocalypse Now is hier reeds over gesproken.

Ach, als er doden zijn die politiek kunnen gerecupereerd worden, dan mag daar best een draadje extra voor worden opgestart.

Henri1
12 maart 2011, 13:31
Kerncentrales in problemen leiden niet tot kernexplosies normalerwijze. Wel begeven ze het onder de hoge druk en oplopende warmte.

Nadien komt de radioactiviteit vrij...

Ze gaan dus de Chinezen besmetten.

Die gaan niet blij zijn.

zonbron
12 maart 2011, 13:32
Ach, als er doden zijn die politiek kunnen gerecupereerd worden, dan mag daar best een draadje extra voor worden opgestart.

Dat valt af te wachten.

Ok, het is zopas bevestigd op CNN.

RADIATION SPEWING OUT PLANT...

zonbron
12 maart 2011, 13:34
Ze gaan dus de Chinezen besmetten.

Die gaan niet blij zijn.

Nee Henri, volgens informatie in een draad die ik reeds sinds gisteren volg zou dat spul in de jetstream terecht komen en zich richting VS (oregon) kunnen begeven. Maar wie weet, China is wel dichtbij...

maddox
12 maart 2011, 14:09
Dat zijn dus gecombineerde beelden.
De explosie die men laat zien op dat filmpje is redelijk onduidelijk. Ik kan met geen enkele zekerheid zeggen dat het een reactorgebouw is dat de lucht ingaat. Maar het feit dat het artikel, terwijl het alleen over die kerncentrale gaat en de mogelijke gevolgen, ook foto's laat zien van die natuurlijk gas opslagplaats die in de fik staat, doet me aan zeer selectieve informatieverspreiding denken.

De gegevens die we nu met zekerheid hebben, is dat 1 van de BWR's -hetzelfde type als in Harrisburg, wat een Meltdown heeft gehad, kans heeft op eenzelfde soort van resultaat.
Het feit dat ze verhoogde krypton waarden meten is niet verwonderlijk, en na zo'n aardbeving vind ik dat nog zo verwonderlijk niet.

Zet een Sovjet centrale op die lokatie en we hadden nu helicopters met boor, lood en VEEL zand over en weer zien vliegen. Maar dat mag niet gezegd zijn zeker?

Ondertussen staan, of stonden er hele dorpen in de fik, hele petrochemische bedrijven hebben hun rotzooi de lucht in gestuurd. 100den , mischien zelfs 10000den tonnen ongezuiverd rioolwater en slib dat het milieu insijpeld. En dan zijn onze ecoliefhebbertjes aan't doen alsof de kans op een harrisburg Tjernobyl revisited is.

zonbron
12 maart 2011, 14:47
Dat zijn dus gecombineerde beelden.
De explosie die men laat zien op dat filmpje is redelijk onduidelijk. Ik kan met geen enkele zekerheid zeggen dat het een reactorgebouw is dat de lucht ingaat. Maar het feit dat het artikel, terwijl het alleen over die kerncentrale gaat en de mogelijke gevolgen, ook foto's laat zien van die natuurlijk gas opslagplaats die in de fik staat, doet me aan zeer selectieve informatieverspreiding denken.

De gegevens die we nu met zekerheid hebben, is dat 1 van de BWR's -hetzelfde type als in Harrisburg, wat een Meltdown heeft gehad, kans heeft op eenzelfde soort van resultaat.
Het feit dat ze verhoogde krypton waarden meten is niet verwonderlijk, en na zo'n aardbeving vind ik dat nog zo verwonderlijk niet.

Zet een Sovjet centrale op die lokatie en we hadden nu helicopters met boor, lood en VEEL zand over en weer zien vliegen. Maar dat mag niet gezegd zijn zeker?

Ondertussen staan, of stonden er hele dorpen in de fik, hele petrochemische bedrijven hebben hun rotzooi de lucht in gestuurd. 100den , mischien zelfs 10000den tonnen ongezuiverd rioolwater en slib dat het milieu insijpeld. En dan zijn onze ecoliefhebbertjes aan't doen alsof de kans op een harrisburg Tjernobyl revisited is.

Het is weldegelijk de koepel/dak van de centrale dat verdwenen zou zijn.

Het hart van de centrale, de core, zou nog wel in zijn metalen omhulsel zitten...

Skjaergaard
12 maart 2011, 14:58
Ondertussen staan, of stonden er hele dorpen in de fik, hele petrochemische bedrijven hebben hun rotzooi de lucht in gestuurd. 100den , mischien zelfs 10000den tonnen ongezuiverd rioolwater en slib dat het milieu insijpeld. En dan zijn onze ecoliefhebbertjes aan't doen alsof de kans op een harrisburg Tjernobyl revisited is.

Het viel mij inderdaad op dat gisteren (toen er nog geen sprake was van een explosie) wel veel aandacht gegeven werd aan dit item op het VRT nieuws in vergelijking met andere gevolgen van de aardbeving. Wim De Vilder was ook nogal tendentieus vandaag, al kan ik jammer genoeg de zin niet exact meer herinneren (dacht dat het iets in de trant was van 'er komt veel straling buiten').

maddox
12 maart 2011, 14:59
Ok, als ik het dak van uw huis wegruk, hoeveel invloed heeft dat op uw nog hete frietketel in de kelder?

Maar ja, ik weet het Zonbron. na 25 jaar nog eens een kernramp, Doem DOEM DOEM, Uw kinderen geven morgen licht in't donker. Doem DOEM DOEM.

Ik blijf erbij, met zo'n aardbeving vind ik het een zeer goed resultaat van de Japanners dat ze een kans hebben op 1 TMI.

Goed, neen, maar wat hadden ze anders moeten bouwen daar, in de periode van die bouw ,om zoveel electriteit te genereren op die lokatie, met de de ruimte nu daaraan gegeven.
Juist ja, een centrale op fossiele brandstoffen. Dan hadden we nu de tonnen steenkool/aardolie de zee in zien storten, de wolken vliegas uit de branden zien opstijgen, of de enorme steekvlammen van de aardgasbranden gezien.

Dixie
12 maart 2011, 15:07
Maar ja, ik weet het Zonbron. na 25 jaar nog eens een kernramp, Doem DOEM DOEM, Uw kinderen geven morgen licht in't donker. Doem DOEM DOEM.

Ik blijf erbij, met zo'n aardbeving vind ik het een zeer goed resultaat van de Japanners dat ze een kans hebben op 1 TMI.



de Japanners hebben het onder controle!
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/aardbeving_japan/110311_reactoren_japan

zonbron
12 maart 2011, 15:15
Maar ja, ik weet het Zonbron. na 25 jaar nog eens een kernramp, Doem DOEM DOEM, Uw kinderen geven morgen licht in't donker. Doem DOEM DOEM.

Ik blijf erbij, met zo'n aardbeving vind ik het een zeer goed resultaat van de Japanners dat ze een kans hebben op 1 TMI.


mmm, heeft niets met doem te maken, maar met realiteit.

Enfin, ik heb gisteren ook een :thumbsup: gegeven voor de Japanners. Gezien de omstandigheden valt het nog mee.

zonbron
12 maart 2011, 15:18
de Japanners hebben het onder controle!
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/aardbeving_japan/110311_reactoren_japan

Inderdaad, er was weer geen explosie te zien en er is geen radioactieve straling noch fallout... ;-)

Anyway. Te hopen dat ze het op redelijke wijze kunnen controleren.

Het metalen omhulsel is voorlopig nog intact.(kon U reeds lezen in mijn post van 14.47). Dat is het enige goede nieuws. Onder controle is fel overdreven.

zonbron
12 maart 2011, 15:33
@maddox

Ik dacht dat bij tmi de 'containment'-koepel, dus het dak, er niet was afgevlogen...

Steve_M
12 maart 2011, 15:37
@maddox

Ik dacht dat bij tmi de 'containment'-koepel, dus het het dak, er wel niet was afgevlogen...

Klopt. Er is toen wel straling vrijgekomen door een ventiel.

zonbron
12 maart 2011, 15:42
Klopt. Er is toen wel straling vrijgekomen door een ventiel.

Idd, enkel wat stoom afgelaten...

maddox
12 maart 2011, 15:50
Toch plezant eens iemand die niet redelijk pro kernenergie is tegen te komen die de achtergrond informatie van TMI wel heeft opgezocht.

zonbron
12 maart 2011, 15:52
Zojuist heeft Japan 5 'nuclear crisises' bevestigd. In 1 reactor verwacht men gedeeltelijke of volledige 'meltdown'. CNN

Bob
12 maart 2011, 15:52
In het gebouw rond het containment (metalen bol, rond heel het reaktorgebeuren) heeft een waterstofontploffing plaatsgehad. Waterstof afkomstig uit het containment, dus wel (ernstige) reaktorschade, waarschijnlijk (gedeeltelijke) melt down.
Verder spreekt men van "het gebouw" onder water te zetten met zeewater, maar is het niet duidelijk of men het containment zelf bedoeld, of rond het containment.
Men maakt zich wel sterk dat de radioactieve lozingen beperkt zijn, en dat men het geheel onder controle heeft/krijgt, zodat de toekomstige radioactieve lozingen beperkt zullen blijven.

zonbron
12 maart 2011, 15:57
Toch plezant eens iemand die niet redelijk pro kernenergie is tegen te komen die de achtergrond informatie van TMI wel heeft opgezocht.

Hoef dat niet op te zoeken. Vanwege mijn opleiding en job ben ik voldoende op de hoogte van deze technologie. Mss jij ook ? En of ik pro of contra kernenrgie ben kan U uit mijn commentaar niet afleiden.

zonbron
12 maart 2011, 16:13
In het gebouw rond het containment (metalen bol, rond heel het reaktorgebeuren) heeft een waterstofontploffing plaatsgehad. Waterstof afkomstig uit het containment, dus wel (ernstige) reaktorschade, waarschijnlijk (gedeeltelijke) melt down.
Verder spreekt men van "het gebouw" onder water te zetten met zeewater, maar is het niet duidelijk of men het containment zelf bedoeld, of rond het containment.
Men maakt zich wel sterk dat de radioactieve lozingen beperkt zijn, en dat men het geheel onder controle heeft/krijgt, zodat de toekomstige radioactieve lozingen beperkt zullen blijven.

x2

Te hopen dat 'rond' het containment voldoende is.

patrickve
12 maart 2011, 17:59
Ik probeer het nieuws te volgen, maar er zijn zaken onduidelijk voor mij.

Een paar dingen die blijkbaar duidelijk zijn:
- de reactoren zijn allemaal gestopt. Dat is al een groot verschil met Chernobyl waar de reactor op hol was geslagen na een zot experiment.
- zelfs gestopte reactoren genereren nog wat restwarmte, en die moet afgevoerd worden. Het is het zere punt van een kernreactor. Het is dat wat niet gelukt is.
- als dat niet lukt dan is er: stoomvorming, en gaat het water van de reactor verdampen. Als een deel van de brandstof boven water komt, wordt dat helemaal niet meer gekoeld, en kan dat smelten, de zogenaamde "meltdown".
Die brandstof zit in een reactor vat. Het ganse reactor systeem zit in een confinement gebouw.

Wat niet duidelijk is, is of het het confinement gebouw is dat zo erg onder druk is gezet dat het ontploft is. Als dat het geval is, dan zijn het ginder een stel oenen. Alles is beter dan het confinement gebouw laten ontploffen. Normaal gezien zijn er zelfs zand filters (chicanes in de muren van het confinement gebouw, vol zand) die bij serieuze overdruk vanzelf "stoom aflaten". Als het confinement gebouw ontploft is vanwege overdruk, dan heeft men een heel grote stommiteit begaan.

Maar het is blijkbaar niet zeker wat er precies ontploft is. Misschien heeft men teveel waterstof gas laten ophopen. Ook dat is een stommiteit.

Maar goed, zolang men nog enige integriteit heeft van het reactorvat is het ergste vermeden, namelijk het LOKAAL vrijgeven van de brandstof. Dat is nogaltijd gene Chernobyl want de reactor is uitgeschakeld, maar men kan dan lokaal gezien wel een heel grote contaminatie hebben, en het ware veel beter geweest van daar nog een gebouw rond te hebben.

De informatie is niet heel duidelijk op dit ogenblik.

Johan Bollen
12 maart 2011, 18:19
Menselijk falen is geen excuus. Dit keer geen 'communisten' om de schuld op te steken. Het was zogezegd allemaal onmogelijk die rampscenarios en nu blijkt dat het toch wel mogelijk is.

apan's nuclear and industrial safety authority reported that two radioactive substances had been found near the plant -- caesium and iodine. Officials said this indicated that some of the metal containers holding nuclear fuel may already be melting. According to Japanese news agency Kyodo, the evacuation zone around the nuclear power plant has been doubled from 10 kilometers (six miles) to 20.
Hopelijk stoppen ze dat smelten op tijd.

maddox
12 maart 2011, 18:32
Menselijk falen is geen excuus. Dit keer geen 'communisten' om de schuld op te steken. Het was zogezegd allemaal onmogelijk die rampscenarios en nu blijkt dat het toch wel mogelijk is.


Hopelijk stoppen ze dat smelten op tijd.

En als ze dat niet stoppen, hebben de betrokken Japanse firma's later veel meer moeite en kosten om het op te ruimen.
Uw pintje gaat er niet onder lijden.

Het hele Japanse hoofdeiland is 2.4m verschoven, en dan bent U verontwaardigd dat er problemen zijn.
Problemen waar U niks van gaat merken. Tenzij U naar het getroffen gebied gaat verhuizen.

Steve_M
12 maart 2011, 18:34
En als ze dat niet stoppen, hebben de betrokken Japanse firma's later veel meer moeite en kosten om het op te ruimen.
Uw pintje gaat er niet onder lijden.

Het hele Japanse hoofdeiland is 2.4m verschoven, en dan bent U verontwaardigd dat er problemen zijn.
Problemen waar U niks van gaat merken. Tenzij U naar het getroffen gebied gaat verhuizen.

De as van de planeet is 15 cm verschoven en de rotatie is versneld.

zonbron
12 maart 2011, 19:02
Problemen waar U niks van gaat merken. Tenzij U naar het getroffen gebied gaat verhuizen.

TOKYO— A day after Japan’s devastating Tohoku earthquake and tsunami, core meltdown is underway the Fukushima No.1 nuclear power plant and, at this point, appears to be unstoppable. A mid-afternoon blast on Saturday demolished the structure housing an overheated and leaking reactor, raising the probability of a full-scale nuclear disaster, which could release radiation across the U.S. and even parts of Europe. ...

Coming In Hot: Impact on North America

Panic is uncalled for, since cesium contamination poses a long-term rather than short-term threat, which can be reduced with timely countermeasures.

1. Pacific Jet Stream: In the spring season, the jet stream moves eastward from Japan toward the United States. Heated isotopes, riding on a cushion of steam and oceanic updrafts, will rise to the west-east jet stream at altitude 20,000 feet or higher. Areas of radioactive fallout are difficult to predict since these depend on local wind currents, temperatures, rainfall and other factors. The jet stream will cross the following states: California, Oregon, Montana, Idaho, Nevada, Colorado, Wyoming, Nebraska, the Dakotas, Iowa, Wisconsin, Illinois and possibly further depending on surface winds. Cesium can be expected to fall unevenly, so monitoring is vital to determine the long-term threat level.

2. Cesium Fallout: Dispersal in the jet stream will greatly dilute the concentration of radiation, but the long half-life of cesium will constitute a health threat to humans and animals. Following the Chernobyl disaster, much of Western Europe was cesium-contaminated. Populations were given dosages of iodine, a neutron blocker. A notable rise in cancer was reported. Some countries banned the feeding of infants with breast milk, due to the concentration of radiation in human organs.

3. Cloud-seeding: Precipitation and atmospheric low pressure can force down airborne particles into the ocean. To be effective, a cloud-seeding program would have to be steadily maintained and conducted over a large area of the northwestern Pacific (just east of Japanese waters). The effort is daunting enough to require a multinational commitment of U.S., Russian, Japanese and Canadian air forces to detect radiation and spread pellets of cloud-seeding compounds. Once radioactive particles enter the fast-flowing jet stream, it will be well nigh impossible to contain the flow. Rainfall, natural or artificial, is unlikely to stop all radiation from crossing the Pacific but can lower the total volume.

4. Reactor Entombment: In event of a full-on core meltdown, entombment of a cracked reactor is necessary, as was done in Chernobyl. An out-of-control reactor will have to be encased by tons of concrete mixed with a neutron absorber like titanium dioxide. The process is slow and difficult requiring helicopter drops and high-pressure concrete pumps.

5. Herd Slaughter and Burial: Dispersed cesium is collected in the bodies of grazing animals and then concentrated in their milk and organs. In more affected areas of North America, a mass slaughter and burial of herding animals and wildlife will have to be methodically organized, as was done across Northern Europe following the Chernobyl disaster. Grain-fed animals must also be monitored for herd destruction if the grain crops were grown in contaminated soils.

Yoichi Shimatsu, former editor of the Japan Times Weekly, has covered the earthquakes in San Francisco and Kobe, participated in the rescue operation immediately after the Indian Ocean tsunami in 2004 and led the field research for an architectural report on structural design flaws that led to the tsunami death toll in Thailand.


http://newamericamedia.org/2011/03/japan-tsunami-update-nuclear-power-plant-in-meltdown.php

Bob
12 maart 2011, 19:04
Ik probeer het nieuws te volgen, maar er zijn zaken onduidelijk voor mij.

Een paar dingen die blijkbaar duidelijk zijn:
- de reactoren zijn allemaal gestopt. Dat is al een groot verschil met Chernobyl waar de reactor op hol was geslagen na een zot experiment.
- zelfs gestopte reactoren genereren nog wat restwarmte, en die moet afgevoerd worden. Het is het zere punt van een kernreactor. Het is dat wat niet gelukt is.
- als dat niet lukt dan is er: stoomvorming, en gaat het water van de reactor verdampen. Als een deel van de brandstof boven water komt, wordt dat helemaal niet meer gekoeld, en kan dat smelten, de zogenaamde "meltdown".
Die brandstof zit in een reactor vat. Het ganse reactor systeem zit in een confinement gebouw.

Wat niet duidelijk is, is of het het confinement gebouw is dat zo erg onder druk is gezet dat het ontploft is. Als dat het geval is, dan zijn het ginder een stel oenen. Alles is beter dan het confinement gebouw laten ontploffen. Normaal gezien zijn er zelfs zand filters (chicanes in de muren van het confinement gebouw, vol zand) die bij serieuze overdruk vanzelf "stoom aflaten". Als het confinement gebouw ontploft is vanwege overdruk, dan heeft men een heel grote stommiteit begaan.

Maar het is blijkbaar niet zeker wat er precies ontploft is. Misschien heeft men teveel waterstof gas laten ophopen. Ook dat is een stommiteit.

Maar goed, zolang men nog enige integriteit heeft van het reactorvat is het ergste vermeden, namelijk het LOKAAL vrijgeven van de brandstof. Dat is nogaltijd gene Chernobyl want de reactor is uitgeschakeld, maar men kan dan lokaal gezien wel een heel grote contaminatie hebben, en het ware veel beter geweest van daar nog een gebouw rond te hebben.

De informatie is niet heel duidelijk op dit ogenblik.

Niet duidelijk wat ge met "confinement" bedoeld. Hier spreken we gewoonlijk over containment (stalen bol rond het reaktorgebeuren) en tussenruimte (betonnen geval rond het containment).
Het is ook niet zeker of in Japan een echte tussenruimte aanwezig is/was.
Maar dat de ontploffing buiten het containment heeft plaatsgehad, schijnt mij wel duidelijk (in de tussenriumte, of iets dergelijks).
Maar of men een stommiteit heeft begaan is wel moeilijk te zeggen. Welk is de constructie juist (centrale is al 40 jaar oud, dus ontwerp uit de zestiger jaren), waren alle meetinstrumenten nog intakt, waren alle bedieningen nog intakt, stonden de nooddiesels nog op hun plaats... Het is geen tmi of Tsernobyl accident, toch een accident als gevolg van een zeer ernstige aardbeving.

Johan Bollen
12 maart 2011, 19:15
. Het is geen tmi of Tsernobyl accident, toch een accident als gevolg van een zeer ernstige aardbeving.Het is ernstiger als Three miles island (INES schaal 5 op 7) en minder ernstig als Chernobyl (INES schaal 7 op7) tot nu toe. Het is te vergelijken met een andere ramp in de sovjet unie in 1957, de Kyshtym ramp (6 op 7).

In September 1957 the cooling system in one of the tanks containing about 70–80 tons of radioactive waste failed, and the temperature in it started to rise, resulting in a non-nuclear explosion of the dried waste having a force estimated at about 70–100 tons of TNT, which threw the concrete lid, weighing 160 tons, into the air.

6 op 7. Dat is dus bijna een nieuwe Chernobyl.

zonbron
12 maart 2011, 19:17
Voor officiele en duidelijke informatie kan ik volgende sites aanraden.

TEPCO press releases (hier kan men gedetailleerde beschrijvingen van alle gebeurtenissen met de reactors vinden)
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/index-e.html

World Nuclear News
http://www.world-nuclear-news.org/RS_Battle_to_stabilise_earthquake_reactors_1203111 .html

Energy collective
http://theenergycollective.com/dan-yurman/53397/update-japanese-nuclear-reactors-following-89m-quake

Reuters Updates
http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2

Bob
12 maart 2011, 19:25
Het is ernstiger als Tree miles island (INES schaal 5 op 7) en minder ernstig als Chernobyl (INES schaal 7 op7) tot nu toe. Het is te vergelijken met een andere ramp in de sovjet unie in 1957, de Kyshtym ramp (6 op 7).
Als men het op schaal 6 kan houden, zal het een sukses zijn.
Met het is geen tmi of tsernobyl bedoelde ik dat de oorzaak hiervan helemaal niet in menselijke fouten te zoeken is, doch wel in een aardbeving gevolg door een vloedgolf (die blijkbaar de nooddiesels, of een gedeelte hiervan, heeft weggespoeld).
Als er dan al sprake kan zijn van een menselijke fout, dan is het misschien de plaatsing in een aardbevingsgevoelig gebied.

maddox
12 maart 2011, 19:33
Als men het op schaal 6 kan houden, zal het een sukses zijn.
Met een BWR is het onmogelijk, behoudens bovennatuurlijke inmenging, tot een 7 te komen.
Met het is geen tmi of tsernobyl bedoelde ik dat de oorzaak hiervan helemaal niet in menselijke fouten te zoeken is, doch wel in een aardbeving gevolg door een vloedgolf (die blijkbaar de nooddiesels, of een gedeelte hiervan, heeft weggespoeld).
Tutut, JurgenD heeft al bepaald dat een emmer water genoeg kan zijn om een kerncentrale de lucht in te jagen als een nieuwe Tsar bomba.
Als er dan al sprake kan zijn van een menselijke fout, dan is het misschien de plaatsing in een aardbevingsgevoelig gebied.
Alsof ze in Japan veel keuze hebben.

Maar waarom hier niemand van die horrorverhalen komt ophalen van al die weggespoelde waterzuiveringsinstalaties, ontplofte aardgasopslag, in de fik staande Seveso bedrijven...
Hoevel stiekeme Minamata's (http://en.wikipedia.org/wiki/Minamata_disease) zijn er niet aan't gebeuren nu daar?

En toch grijpen alle (voornamelijk linkse rakkers) ecovriendelijken het aan als de reden om NU alle kerncentrales af te breken.

Johan Bollen
12 maart 2011, 19:36
Als men het op schaal 6 kan houden, zal het een sukses zijn.
“only a small portion of the fuel has been melted. But the plant is shut down already, and being cooled down. Most of the fuel is contained in the plant case, so I would like to ask people to be calm.”
Dat is wat een Japanse wetenschapper op de Japanse Tv verkondigt. Ze gaan het natuurlijk eerder downplayen dan overdrijven.

maddox
12 maart 2011, 19:40
“only a small portion of the fuel has been melted. But the plant is shut down already, and being cooled down. Most of the fuel is contained in the plant case, so I would like to ask people to be calm.”
Dat is wat een Japanse wetenschapper op de Japanse Tv verkondigt. Ze gaan het natuurlijk eerder downplayen dan overdrijven.

Minimaliseren. Met een BWR installatie zoals ze daar gebouwd zijn is dit al bijna een worst case scenario.

Het lijkt er wel op dat U Japan bovenop een stedenverwoestende aardbeving nog eens een Tjernobylleke cadeau wil doen.

Bob
12 maart 2011, 19:47
Met een BWR is het onmogelijk, behoudens bovennatuurlijke inmenging, tot een 7 te komen.
Tsernobyl was wel ne bwr.

Tutut, JurgenD heeft al bepaald dat een emmer water genoeg kan zijn om een kerncentrale de lucht in te jagen als een nieuwe Tsar bomba.
De problemen zijn er door het wegspoelen van de nooddiesels, als gevolg van de vloedgolf.

Alsof ze in Japan veel keuze hebben.

Maar waarom hier niemand van die horrorverhalen komt ophalen van al die weggespoelde waterzuiveringsinstalaties, ontplofte aardgasopslag, in de fik staande Seveso bedrijven... het lijkt wel een anti kern-energie samenzwering.
Men heeft de keuze om er geen te plaatsen. Trouwens de kans op aardbeving heeft een zeer grote invloed op de vestigingsplaats van kernreaktoren. Maar of men hier een fout heeft begaan is moeilijk te zeggen. Men kan zich nu eenmaal moeilijk indekken tegen het onvoorziene.
Vind dat de horrorverhalen allemaal nog al meevallen. Men is afwachtend, en hoopt op een goede afloop.

maddox
12 maart 2011, 19:59
Tsernobyl was wel ne bwr.
Nope, de 4 Reactoren daar waren RMBK's (http://nl.wikipedia.org/wiki/RBMK). Niks BWR, nog niet eens in de buurt. Eerder een variante op een PWR , waar alle brandstofkanalen tijdens de critische periode wel toegankelijk zijn, dit ter vereenvoudiging van de plutoniumwinning voor de Sovjet wapenindustrie

De problemen zijn er door het wegspoelen van de nooddiesels, als gevolg van de vloedgolf.
Tutuut, een emmer water was al genoeg volgens JurgenB

Men heeft de keuze om er geen te plaatsen.
Een fosielbrandstof arm land als Japan... geef me dan de andere opties.

Trouwens de kans op aardbeving heeft een zeer grote invloed op de vestigingsplaats van kernreaktoren. Maar of men hier een fout heeft begaan is moeilijk te zeggen. Men kan zich nu eenmaal moeilijk indekken tegen het onvoorziene.
Vind dat de horrorverhalen allemaal nog al meevallen. Men is afwachtend, en hoopt op een goede afloop.

Worst case scenario is dat alle reactoren in het getroffen gebied permanent gesloten gaan worden. Omdat er eentje "misschien" TMI achterna gaat.
Zelfs al smelten alle 3 de reactoren (van de 11 in't gebied), dan is het een kwestie van het een tijd te koelen, om meer schade aan het "biologische schild" te voorkomen, nadien leegpompen, het water zuiveren, de rommel in vaten terug in het gebouw te zetten, er een paar 1000 ton beton in en over te storten, grond erover, parkje ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Grote 2011 aardbeving inrichten en wat bordjes plaatsen "niet graven AUB".

Bob
12 maart 2011, 21:27
Nope, de 4 Reactoren daar waren RMBK's (http://nl.wikipedia.org/wiki/RBMK). Niks BWR, nog niet eens in de buurt. Eerder een variante op een PWR , waar alle brandstofkanalen tijdens de critische periode wel toegankelijk zijn, dit ter vereenvoudiging van de plutoniumwinning voor de Sovjet wapenindustrie
Akkoord het zijn geen zuivere bwr's, doch rmbk's. Maar ne rmbk leunt nu wel meer aan bij ne bwr, dan bij ne pwr (stoom wordt in de brandstofkanalen opgewekt, en stroomt rechtstreeks naar de turbine).

Tutuut, een emmer water was al genoeg volgens JurgenB
Voldoende voor wat ? Om de diesels te doen wegspoelen ?

Een fosielbrandstof arm land als Japan... geef me dan de andere opties.

Denk toch dat de Japanners hun centrale ergens anders hadden geplaatst, als ze wisten wat ze nu weten.

Worst case scenario is dat alle reactoren in het getroffen gebied permanent gesloten gaan worden. Omdat er eentje "misschien" TMI achterna gaat.
Zelfs al smelten alle 3 de reactoren (van de 11 in't gebied), dan is het een kwestie van het een tijd te koelen, om meer schade aan het "biologische schild" te voorkomen, nadien leegpompen, het water zuiveren, de rommel in vaten terug in het gebouw te zetten, er een paar 1000 ton beton in en over te storten, grond erover, parkje ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Grote 2011 aardbeving inrichten en wat bordjes plaatsen "niet graven AUB".
Dat is een mogelijkheid (goede afloop van het worst case scenario). Maar men is wel zijn investering kwijt, en zit nog een hele tijd met de verwerking.
Maar het zou best kunnen dat de geloosde hoeveelheid radioactiviteit zeer miniem blijft.

C2C
12 maart 2011, 21:32
Afwachten. Want we kunnen niemand vertrouwen:

-de Japanse overheid heeft in het verleden meermaals gelogen over nucleaire incidenten
-de media fucken dit graag up
-de groenen geilen

Gewoon afwachten dus wat bijvoorbeeld het IAEA zegt. En zien of ze jodiumtabletjes beginnen uitdelen.

maddox
12 maart 2011, 21:38
Akkoord het zijn geen zuivere bwr's, doch rmbk's. Maar ne rmbk leunt nu wel meer aan bij ne bwr, dan bij ne pwr (stoom wordt in de brandstofkanalen opgewekt, en stroomt rechtstreeks naar de turbine).

Het was het minst veilige van de generatie II reactortypes, maar goedkoop te bouwen en prima voor de plunoniumproductie.

Voldoende voor wat ? Om de diesels te doen wegspoelen ?
Neen, een 10 liter tsunami moet alleen goed gemikt worden in de zekeringkast.

Denk toch dat de Japanners hun centrale ergens anders hadden geplaatst, als ze wisten wat ze nu weten. Naar waar? 100 km -200 km in welke windrichting?

Dat is een mogelijkheid (goede afloop van het worst case scenario). Maar men is wel zijn investering kwijt, en zit nog een hele tijd met de verwerking.
Maar het zou best kunnen dat de geloosde hoeveelheid radioactiviteit zeer miniem blijft.

Dat hoop ik mee, en anders mogen ze de ingenieurs en bouwheren mee laten opruimen.
Voor de rest, we hebben hier al ongelofelijk veel last gehad van Tjernobyl. Dit is een halve wereldbol verder van ons verwijderd. Zelfs gloeit Japan morgen lichtblauw op, ga ik me er niet te veel zorgen over maken. In de jaren 50-60 zijn er zoveel bovengrondse kernproeven gedaan, dat een kernreactorke of 3 er nog wel bijkunnen.

Bob
12 maart 2011, 21:47
Het was het minst veilige van de generatie II reactortypes, maar goedkoop te bouwen en prima voor de plunoniumproductie.
Velig waren ze allerminst, en niet in het minst doordat ze een positieve temperatuurscoefficent hebben.

Neen, een 10 liter tsunami moet alleen goed gemikt worden in de zekeringkast.

Dat zal een tijdelijke storing geven, doch het zal geen uren duren om dit op te lossen.
Meer vervelend zal al zijn als de brandstoftanks vol lopen met water, en helemaal vervelend zal het zijn als de diesels gewoon wegspoelen.

Naar waar? 100 km -200 km in welke windrichting?
Alleszins een gebied waar voldoende koelwater voorhanden is.

zonbron
12 maart 2011, 22:44
UPDATE: NISA (Nuclear and Industrial Safety Agency) heeft de kernsmelting bevestigd.

Nikkei.com (http://e.nikkei.com/e/fr/tnks/Nni20110312D12JFF03.htm)

maddox
12 maart 2011, 22:58
Dat zal een tijdelijke storing geven, doch het zal geen uren duren om dit op te lossen.
Meer vervelend zal al zijn als de brandstoftanks vol lopen met water, en helemaal vervelend zal het zijn als de diesels gewoon wegspoelen.


Volgens JurgenD is een brandweerwagen, emmer water of blusvliegtuig te vergelijken met een Tsunami na een 8.9 op de Richterschaal.

maddox
12 maart 2011, 23:05
UPDATE: NISA (Nuclear and Industrial Safety Agency) heeft de kernsmelting bevestigd.

Nikkei.com (http://e.nikkei.com/e/fr/tnks/Nni20110312D12JFF03.htm)

Onduidelijk bericht. Omdat de hangaar over het beschermingsschild is ingestort moet dat schild nog intakt zijn.

En er is een hoeveelheid radioactiviteit gemeten die een mens in een jaar mag ontvangen. Is die "hoeveelheid" gemeten op een seconde, een uur, of de volledige dag? Is die hoeveelheid die een volwassen man in een nucleaire job mag hebben, of een baby?
Is het een uur voor een nucleaire medewerker, dan lig ik er niet wakker van. Is het een seconde, dan is er serieuze stront aan de knikker.

En TMI was ook een core meltdown.

zonbron
12 maart 2011, 23:27
Onduidelijk bericht. Omdat de hangaar over het beschermingsschild is ingestort moet dat schild nog intakt zijn.

En er is een hoeveelheid radioactiviteit gemeten die een mens in een jaar mag ontvangen. Is die "hoeveelheid" gemeten op een seconde, een uur, of de volledige dag? Is die hoeveelheid die een volwassen man in een nucleaire job mag hebben, of een baby?
Is het een uur voor een nucleaire medewerker, dan lig ik er niet wakker van. Is het een seconde, dan is er serieuze stront aan de knikker.

En TMI was ook een core meltdown.

Geobserveerde waarden voor de explosie (1,015 microsievert of 102 mrem)/uur in de omgeving van de centrale

NHK reports too that radiation near the plant is at a one hour exposure level equal to that absorbed in one year.
msnbc.msn.com (http://www.msnbc.msn.com/id/42047458/ns/world_news-asiapacific/)

maddox
12 maart 2011, 23:55
Weerom een verwarrend bericht.

Langs de ene kant zeggen ze dat er voor de ramp een stralingsniveau van 70 microsievert was in de controlezaal gemeten, en nu zou het na de explosie lager moeten liggen.

Maar met 0.1 rem per uur, daar zie ik an sich geen nieuw Tjernobyl in.
En in verlijking met de ontplofte bedrijven, brandende gebouwen en weggespoelde waterzuiveringsinstalaties gecombineerd met de aanspoelden, en andere lijken die nog niet "geïdentificeerd " zijn lijkt dat deel van de ramp eigenlijk maar een zijlijntje.

zonbron
12 maart 2011, 23:58
Weerom een verwarrend bericht.

Langs de ene kant zeggen ze dat er voor de ramp een stralingsniveau van 70 microsievert was in de controlezaal gemeten, en nu zou het na de explosie lager moeten liggen.

Maar met 0.1 rem per uur, daar zie ik an sich geen nieuw Tjernobyl in.
En in verlijking met de ontplofte bedrijven, brandende gebouwen en weggespoelde waterzuiveringsinstalaties gecombineerd met de aanspoelden, en andere lijken die nog niet "geïdentificeerd " zijn lijkt dat deel van de ramp eigenlijk maar een zijlijntje.

Casualty
- 2 workers of cooperative firm were injured at the occurrence of the
earthquake, and were transported to the hospital.
- 1 TEPCO employee who was not able to stand by his own with his hand
holding left chest was transported to the hospital by an ambulance.
- 1 subcontract worker at important earthquake-proof building was
unconscious and transported to the hospital by an ambulance.
- The radiation exposure of 1 TEPCO employee, who was working inside the
reactor building, exceeded 100mSv and was transported to the hospital.
- 4 workers were injured and transported to the hospital after explosive
sound and white smoke were confirmed around the Unit 1.
- Presence of 2 TEPCO employees at the site are not confirmed

Others
- We measured radioactive materials inside of the nuclear power station
area (outdoor) by monitoring car and confirmed that radioactive
materials level is higher than ordinary level. Also, the level at
monitoring post is higher than ordinary level. We will continue to
monitor in detail the possibility of radioactive material being
discharged from exhaust stack or discharge canal. The national
government has instructed evacuation for those local residents within
20km radius of the periphery because it's possible that radioactive
materials are discharged.

- We will continue to take all measures to restore the security of
the site and to monitor the environment of the site periphery.

Uit laatste Press Release TEPCO
TEPCO (http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031301-e.html)

Onduidelijke berichtgeving, maar zonder twijfel zullen we morgen meer weten. Als er nog iets verkeerd gaat lopen zal dat binnen zeer korte tijd zijn.

zonbron
13 maart 2011, 00:18
Meltdown may be under way at Fukushima nuclear reactor, official with Japan's nuclear safety agency tells CNN.

http://edition.cnn.com/

Ze verkondigen overal wat anders...:evil: enfin, cnn doet er altijd wat langer over.

Updated 1 minutes ago 3/12/2011 11:24:00 PM +00:00 The core of a nuclear reactor damaged by Friday’s massive earthquake has partially melted, Japan’s nuclear safety agency says, and the company that runs the plant is pouring in seawater to cool it.

http://www.msnbc.msn.com/id/42044156/ns/world_news-asiapacific/

maddox
13 maart 2011, 00:32
Maar, met alle gegevens die we nu al hebben kan ik bijna zeker zeggen dat er een core meltdown bezig is.

Dat wil nog niet zeggen dat de wereld gaat vergaan. Of dat morgen alle babies met 2 hoofden geboren gaan worden.

zonbron
13 maart 2011, 00:36
Maar, met alle gegevens die we nu al hebben kan ik bijna zeker zeggen dat er een core meltdown bezig is.

Dat wil nog niet zeggen dat de wereld gaat vergaan. Of dat morgen alle babies met 2 hoofden geboren gaan worden.

Tuurlijk niet, maar het is wel een extra zware klap voor het getroffen gebied.

In deze toestand een meltdown controleren is zeker geen gemakkelijke job, met zoveel schade aan de infrastructuur.

maddox
13 maart 2011, 00:50
Ik ben met de moment aangenamer verrast.

Anderen hier op't forum vinden dat een aardbeving categorie catastrofaal geen reden is voor falende nuclaire infrastructuur, die trouwens toch te vernielen is met een emmer water, en dat daarom alle kerncentrales ter wereld NU afgebroken moeten worden.

Ik blijf erbij. Na die aardbeving is elke kernreactor in't getroffen gebied , die binnen de 4 jaar terug in werking is, het bewijs dat menselijk vernuft toch wel VEEL kan voorzien.

Nu nog even Tsunami veilige nooddiesel bunkers bouwen.

Jazeker
13 maart 2011, 00:57
Dat valt af te wachten.

Ok, het is zopas bevestigd op CNN.

RADIATION SPEWING OUT PLANT...

Vandaag op het nieuws: de radioactieve straling is eerder gezakt dan gestegen en in elke centrale is de reactor intact gebleven. Of denk je nu dat ze zo'n reactor uit badkamertegeltjes maken? Tsjernobyl was dan ook een snel en oud ineen gezet krot in de race van de koude oorlog.

Je kan gerust op den tube filmpjes gaan bekijken waarop ze een straaljager op volle snelheid op het omhulsel van zo'n reactor loslaten. Er schiet van die straaljager niets meer over maar de encapsulatie van de reactor blijft wel staan.

Asshen Sukar
13 maart 2011, 01:06
Je kan gerust op den tube filmpjes gaan bekijken waarop ze een straaljager op volle snelheid op het omhulsel van zo'n reactor loslaten. Er schiet van die straaljager niets meer over maar de encapsulatie van de reactor blijft wel staan.

Das ook niet zo moeilijk. Een vliegtuig is hol vanbinnen en zo licht mogelijk gemaakt. Met een auto tegen een deftig huis botsen heeft ook niet veel effect.

Een aarbeving op stevige gebouwen heeft het omgekeerde effect. Hoe steviger hoe sneller dat het scheurt.

En het is niet de reactor die beschadigd is maar de koeling. In Tchernobyl had ook een idoot de koeling afgezet.

Jazeker
13 maart 2011, 01:27
Das ook niet zo moeilijk. Een vliegtuig is hol vanbinnen en zo licht mogelijk gemaakt. Met een auto tegen een deftig huis botsen heeft ook niet veel effect.

Een aarbeving op stevige gebouwen heeft het omgekeerde effect. Hoe steviger hoe sneller dat het scheurt.

En het is niet de reactor die beschadigd is maar de koeling. In Tchernobyl had ook een idoot de koeling afgezet.

Je bestrijdt de verkeerde. Mijn punt is dat bij zulkse aardbeving geen enkele van de reactor omhulsels is gebarsten, gescheurd of opengereten. Bij deze magnitude van beving zou je dat verwachten. Maar neen... geen enkele centrale heeft zich moeten prijsgeven. Goed gebouwd en dan is er niets aan de hand. Vooral als het personeel weet dat bevingen vaak voorkomen en dus meteen de centrale plat leggen. In Tsjernobyl was het personeel wel heldhaftig maar niet genoeg getraind. Bovendien was het een nucleaire site die even goed gebouwd was als ik een veilige wagen kan maken.

Soit... Japan toont aan dat kerncentrales kunnen. Maar wel met goed personeel en een goed design.

Jazeker
13 maart 2011, 01:29
Das ook niet zo moeilijk. Een vliegtuig is hol vanbinnen en zo licht mogelijk gemaakt. Met een auto tegen een deftig huis botsen heeft ook niet veel effect.

De snelheid van een straaljager geeft wat impuls. En In ons dierbaar landje zijn er al genoeg wagens een huis binnengereden.

Johan Bollen
13 maart 2011, 01:42
Nu nog even Tsunami veilige nooddiesel bunkers bouwen.Met zo'n lichtzinnigheid gebeurt het gegarandeerd nog eens.

maddox
13 maart 2011, 01:47
Met zo'n lichtzinnigheid gebeurt het gegarandeerd nog eens.

Helaas kan ik die aarsbevings/tsunami generator niet afzetten.

Johan Bollen
13 maart 2011, 01:48
Soit... Japan toont aan dat kerncentrales kunnen. Maar wel met goed personeel en een goed design.In vorige discussies met de forumkernlobby was het steeds dat slechts de Sovjets geen goed design hadden, maar in het westen was alles in orde hoor. Daar kon een meltdown nooooit gebeuren. Zelfs nu zegt met doodleuk dat 'alles onder controle' is, nog voor men weet zelfs wat er precies aan de hand is. Geloofwaardigheid bijzonder weinig, propagandagehalte hoog.

Dezelfde soort kerncentrales als in Japan staan ook in Duitsland las ik in der spiegel (en wie weet België), centrales die men pas geleden besliste langer open te laten.

Johan Bollen
13 maart 2011, 01:51
Helaas kan ik die aarsbevings/tsunami generator niet afzetten.Het is de schuld van de aardbeving natuurlijk. Die centrales die groeien daar vanzelf als paddestoelen. De lobby blijft blind, behalve voor geld vermoedelijk.

Nog effe de generator waterdicht maken en het kan weeral nooit meer gebeuren. Ik wordt er niet goed van van die mentaliteit.

veel te gevaarlijk en te kostelijk kernenergie.

maddox
13 maart 2011, 01:53
Das ook niet zo moeilijk. Een vliegtuig is hol vanbinnen en zo licht mogelijk gemaakt.
Gut ja, een straaljager kan geen 8G trekken. Licht jazeker. Stevig, neuh, langs geen meter.

Met een auto tegen een deftig huis botsen heeft ook niet veel effect.
verdubbel het gewicht, verdubbel de inslagkracht. Verdubbel de snelheid, quadrateer de inslagkracht.
Een aarbeving op stevige gebouwen heeft het omgekeerde effect. Hoe steviger hoe sneller dat het scheurt.
Raar gegeven. waarom wonen de meeste mensen in high tech steden zoals Tokyo, Los Angeles enzoverder dan toch in betonnen gebouwen, of in zo stevig mogelijk uitgevoerde woningen, met gewapend betonnen hoekjes en kantjes als schuilplek. Terwijl volgens U een strooien hutteke veel goedkoper, en veel aardbevingsbestendiger is

En het is niet de reactor die beschadigd is maar de koeling. In Tchernobyl had ook een idoot de koeling afgezet.
In Tjernobyl was het personeel wat bang was van de Apparatjiks, een door de Apparatjiks bedachte test in gang gezet. Prima voorbeeld van wanneer een politicus zich direct inmengt in een technisch gegeven.

maddox
13 maart 2011, 02:01
In vorige discussies met de forumkernlobby was het steeds dat slechts de Sovjets geen goed design hadden,
Neen, het RMBK reactorontwerp was gewoon dom. Maar goedkoop en ideaal voor plutoniumproductie. De Sovjet kerngeleerden en ingenieurs hebben perfect goeie ontwerpen op papier gezet. daar niet van.

maar in het westen was alles in orde hoor. Daar kon een meltdown nooooit gebeuren.
dat heb ik nooit beweerd. Wat ik, en een aantal anderen wel zeggen is dat de veiligheidsmaatregelen, actief en passief, zodanig uitgevoerd zijn dat het risico geminimaliseerd is.
Zelfs nu zegt met doodleuk dat 'alles onder controle' is, nog voor men weet zelfs wat er precies aan de hand is. Geloofwaardigheid bijzonder weinig, propagandagehalte hoog.
We zijn gebonden aan de media berichtgeving. maar als U mij een retourtje wil aanbieden, ga ik zelf wel poolshoogte nemen. Mare, ik denk dat ik de porblemen ga komen met de lokale instanties. Neemt U dat ook even op in het verlanglijstje? Hey japan, Ik stuur U maddox, de ramptoerist....
Dezelfde soort kerncentrales als in Japan staan ook in Duitsland las ik in der spiegel
Oh, en de aardbevingen kracht catastrofaal zijn hier orde aan de dag.En wie weet België, centrales die men pas geleden besliste langer open te laten.
Neen, de 7 commerciele reactoren in Belgë zijn van het iets minder veilige PWR type. Daar ontploft er wel elke week eentje van (ter info, dit is het meest gebruikte type kernreactor.)
Een beetje achtergrondinformatie opzoeken voor U GreenPeace patriot (http://www.weebls-stuff.com/toons/Captain+Planet+%3A+Rampage/)15 gaat spelen aub.

Johan Bollen
13 maart 2011, 02:15
Niks aan de hand dus...Ik zou u nog geen windmolen laten inspecteren.

maddox
13 maart 2011, 02:42
Niks aan de hand dus...Ik zou u nog geen windmolen laten inspecteren.

Grappig, da's nu een job die ik geestelijk nie kan. Hoogtevrees.

Daarentegenover, mogen we dan eens het liefelijke feitje verkondingen dat ik wel nucleaire inspecties heb gedaan? Oeh, en centrales die al ontploft zijn in mijn wake.

rikbe
13 maart 2011, 03:02
Niks aan de hand dus...Ik zou u nog geen windmolen laten inspecteren.

Daar zullen migranten voor ingezet worden. Met alle gevolgen vandien.

zonbron
13 maart 2011, 05:38
Possible meltdown at 2nd reactor reported as Japan's crisis grows.

Second nuclear meltdown likely under way in Japan, official says...

A partial meltdown is likely under way at second quake-stricken nuclear reactor, Japan's top government spokesman said Sunday.

Fuel rods were briefly exposed and radiation levels briefly rose above the legal limit at the nuclear plant where both reactors are located, said Chief Cabinet Secretary Yukio Edano.

A partial meltdown in the unit is "highly possible," he told reporters. "Because it's inside the reactor, we cannot directly check it but we are taking measures on the assumption of the possible partial meltdown."

His statement came after Japan's largest electric utility started releasing air Sunday at the second nuclear reactor while trying to stop a meltdown that began a day earlier in another.
...

msnbc (http://www.msnbc.msn.com/id/42044156/ns/world_news-asiapacific/)

maddox
13 maart 2011, 05:42
Da's heel klootjes voor Japan. 2 TMI's op 11 reactoren in een gebied getroffen door een extreem zware aardbeving.

Nu nog nummer 3, en de 3 reactoren die aangegeven waren als "problemen met noodkoeling" gaan een dikke reparatie of decommissiekost dragen.

Mare, ik ben aan't wachten op de Tjernobyllekes en de babies met 2 hoofden.

zonbron
13 maart 2011, 05:49
Ja, tis spijtig he...

Zoveel miserie, enkel vanwege die diesels...

Maar het zijn geen simpel mannen, ze zullen het wel binnen perken houden, als dat op enige wijze mogelijk is.

By the way, ik betwijfel of de aardbeving op zich grote schade heeft toegebracht, maar zonder twijfel de tsunami was de doodsteek...

maddox
13 maart 2011, 05:56
Niet alleen vanwege die diesels.

In alle geval, als de uitbater met zeewater begint te koelen wat in't beste geval een Enorme reparatiekost met zich meebrengt, zijn ze echt aan de laatste trukken bezig.
Voor zulke wanhoopsdaden is het verslag over de Windscale reactorbrand een goeie leidraad

Eneuh, denk je dat die miserie zoveel meer problemen gaat opleveren voor het getroffen gebied?

zonbron
13 maart 2011, 06:04
Niet alleen vanwege die diesels.

In alle geval, als de uitbater met zeewater begint te koelen wat in't beste geval een Enorme reparatiekost met zich meebrengt, zijn ze echt aan de laatste trukken bezig.
Voor zulke wanhoopsdaden is het verslag over de Windscale reactorbrand een goeie leidraad

Eneuh, denk je dat die miserie zoveel meer problemen gaat opleveren voor het getroffen gebied?

Als het 'echt' uit de hand loopt, naar mijn mening wel.
Als ze de core kunnen blijven koelen en de primaire casing dichtblijft veronderstel ik dat het weinig verschil maakt. Nadien maar betoneren die boel. Dat zeewater roest...

patrickve
13 maart 2011, 06:13
Maar of men een stommiteit heeft begaan is wel moeilijk te zeggen. Welk is de constructie juist (centrale is al 40 jaar oud, dus ontwerp uit de zestiger jaren), waren alle meetinstrumenten nog intakt, waren alle bedieningen nog intakt, stonden de nooddiesels nog op hun plaats... Het is geen tmi of Tsernobyl accident, toch een accident als gevolg van een zeer ernstige aardbeving.

't is uiteindelijk niet het confinement (containment) gebouw dat ontploft is, maar de machinekamer als ik het goed begrepen heb. Dat is al heel wat redelijker. Ik kon niet snappen dat men het containment zou laten ontploffen door te hoge druk, dat zou een dikke stommiteit geweest zijn.

zonbron
13 maart 2011, 06:18
Welk verband zie jij tussen de Windscale toestand en Fukushima ?

maddox
13 maart 2011, 06:19
't is uiteindelijk niet het confinement (containment) gebouw dat ontploft is, maar de machinekamer als ik het goed begrepen heb. Dat is al heel wat redelijker. Ik kon niet snappen dat men het containment zou laten ontploffen door te hoge druk, dat zou een dikke stommiteit geweest zijn.

Het lijkt erop dat de Japanners hun lay out helemaal anders hebben gedaan dan onze centrales hier in België. Hier staat de reactorkoepel los van't turbinegebouw met de " Bunker" ertussen. De bunker is het zwaar gewapend betonnen gebouw wat tegen de reactorkoepel aanstaat, en waar alle stoom en nutsleidingen doorlopen, richting turbinegebouw/machinekamer.

Ginder lijkt het erop om ruimte te sparen dat ze alles in 1 gebouw hebben gepropt.

En dan is het niet verwonderlijk dat er een stuk van de buitenkant uiteenvalt. Het is niet nucleair, dus niet zo stevig uitgevoerd.
Met een aardbeving van die kracht , eigenlijk verbazingwekkend dat de reactorgebouwen niet schots en scheef over het landschap staan.

zonbron
13 maart 2011, 06:21
't is uiteindelijk niet het confinement (containment) gebouw dat ontploft is, maar de machinekamer als ik het goed begrepen heb. Dat is al heel wat redelijker. Ik kon niet snappen dat men het containment zou laten ontploffen door te hoge druk, dat zou een dikke stommiteit geweest zijn.

Dat is goed nieuws. Ik had ook begrepen dat er iets met de pompen was gebeurd,

Dus het containment is intact ?

Men leest zoveel onzin...

maddox
13 maart 2011, 06:25
Welk verband zie jij tussen de Windscale toestand en Fukushima ?

Dat in Windscale de metaaluranium brand niet te blussen was met CO2 of stikstof, en dat ze in een wanhoopspoging HEEL VEEL water hebben gebruikt, waar velen bang voor waren. brandend grafiet en Uranium tesamen met hitte en water geeft zuurstof en waterstof, in een ideaal stochiometrisch mengsel in de kern van een razend vuur. Voor dezelfde moeite hadden ze daar een Mayak. Ze hebben het gewaagd, en gewonnen.

Nu, het is eenzelfde soort van beslissing van de kapitalistische uitbaters van die reactoren om er massal zeewater in te spuiten om de boel te koelen.

De zeewater gespoelde centrales zijn om zeep. Of onherstelbaar of op zijn minst zeer duur om te herstellen.

We kunnen alleen hopen dat het BWR concept beter blijkt dan het RMBK principe.

zonbron
13 maart 2011, 06:31
Het lijkt erop dat de Japanners hun lay out helemaal anders hebben gedaan dan onze centrales hier in België. Hier staat de reactorkoepel los van't turbinegebouw met de " Bunker" ertussen. De bunker is het zwaar gewapend betonnen gebouw wat tegen de reactorkoepel aanstaat, en waar alle stoom en nutsleidingen doorlopen, richting turbinegebouw/machinekamer.

Ginder lijkt het erop om ruimte te sparen dat ze alles in 1 gebouw hebben gepropt.

En dan is het niet verwonderlijk dat er een stuk van de buitenkant uiteenvalt. Het is niet nucleair, dus niet zo stevig uitgevoerd.
Met een aardbeving van die kracht , eigenlijk verbazingwekkend dat de reactorgebouwen niet schots en scheef over het landschap staan.

Het mag nog harder beven, goede constructies weerstaan dat zonder al teveel problemen.

Die tsunami, dat was een belangrijker probleem.

En idd, het lijkt uiterst compact die site.

zonbron
13 maart 2011, 06:45
Dat in Windscale de metaaluranium brand niet te blussen was met CO2 of stikstof, en dat ze in een wanhoopspoging HEEL VEEL water hebben gebruikt, waar velen bang voor waren. brandend grafiet en Uranium tesamen met hitte en water geeft zuurstof en waterstof, in een ideaal stochiometrisch mengsel in de kern van een razend vuur. Voor dezelfde moeite hadden ze daar een Mayak. Ze hebben het gewaagd, en gewonnen.

Nu, het is eenzelfde soort van beslissing van de kapitalistische uitbaters van die reactoren om er massal zeewater in te spuiten om de boel te koelen.

De zeewater gespoelde centrales zijn om zeep. Of onherstelbaar of op zijn minst zeer duur om te herstellen.

We kunnen alleen hopen dat het BWR concept beter blijkt dan het RMBK principe.


Windscale had een gasgekoelde reactor dacht ik.
Of het gebruik van zeewater hetzelfde brandgevaar als toen teweegbrengt in Japan is me niet direct duidelijk.

In elk geval, in denk niet dat ze die centrale(s) nadien nog in gebruik gaan nemen. Na al dat zeewater gaan ze dat niet meer herstellen, trouwens wie weet hoeveel straling er is vrijgekomen in de centrale zelf. Jumpers gaan dat niet terug opbouwen.

Anyhow, we zullen vlug weten of BWR beter is...

maddox
13 maart 2011, 06:55
Windscale had een gasgekoelde reactor dacht ik.
Goed gedacht, grafietgemodereerde (zoals Tjernobyl dus) metaaluranium(brandbaar dus) lucht gekoelde, open end reactoren.
Of het gebruik van zeewater hetzelfde brandgevaar als toen teweegbrengt in Japan is me niet direct duidelijk.
Langs geen meter, maar de beslissing ligt in dezelfde lijn. Is het nog te redden, of is het erop of eronder?

In elk geval, in denk niet dat ze die centrale(s) nadien nog in gebruik gaan nemen. Na al dat zeewater gaan ze dat niet meer herstellen, trouwens wie weet hoeveel straling er is vrijgekomen in de centrale zelf. Jumpers gaan dat niet terug opbouwen.

Volgens mij, zoals ik geschreven heb is de beste oplossing, indien het dit scenario is, de radiactieve rommel opruimen, recycleren, en de onbruikbare restanten terug in't gebouw stoppen, volgieten met beton , zand erover parkje erop met windmolen en een plakaat " Niet Graven".

zonbron
13 maart 2011, 07:10
Press Release (Mar 13,2011)
Occurrence of a Specific Incident Stipulated in Article 15, Clause 1 of the Act on Special Measures Concerning Nuclear Emergency Preparedness (Extraordinary increase of radiation dose at site boundary)


At 2:48PM on March 11th, turbines and reactors of Tokyo Electric Power
Company's Fukushima Daiichi Nuclear Power Station Unit 1 (Boiling Water
Reactor, rated output 460 Megawatts) and Units 2 and 3 (Boiling Water
Reactor, Rated Output 784 Megawatts) that had been operating at rated
power automatically shutdown due to the Miyagiken-oki Earthquake.

After the shut down, the values of radioactive materials (iodine, etc)
measured by the monitoring car have been increasing. Increase in the
measured value has also been recognized in one of the monitoring posts.

Furthermore, at 3:29PM, Mar 12, radiation dose measured at site boundary
has exceeded the limiting value. Therefore, at 4:17PM, Mar 12, it was
determined that a specific incident stipulated in article 15, clause 1
has occurred.

(as per the previous press release)

After that, the radiation dose at the monitoring post decreased once.
Today, the measured value revamped and the radiation dose measured at
site boundary exceeded the limiting value again. As such, at 8:56AM,
today, it was determined that a specific incident stipulated in article
15, clause 1 occurred.

We will endeavor to secure the safety and alongside, continue monitoring
the environment of the site periphery.

TEPCO 13/3/2011 (http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031306-e.html)

zonbron
13 maart 2011, 07:21
Sunday, March 13, 2011
Kan Tells Toshiba Chief To Take 'Firm Action' In Reactor Crisis

TOKYO (Nikkei)--Prime Minister Naoto Kan on Sunday told Toshiba Corp. (6502) President Norio Sasaki to take "firm action" in dealing with the possible meltdown at the Fukushima No. 1 nuclear plant.

Toshiba constructed the facility for Tokyo Electric Power Co. (9501).

Nikkei (http://e.nikkei.com/e/fr/tnks/Nni20110313D13JF591.htm)

Vlaamse Leeuwin
13 maart 2011, 08:46
Nieuwe explosie mogelijk in kerncentrale Fukushima

In het gebouw van de derde reactor van de Japanse kerncentrale Fukushima I is een explosie mogelijk. Volgens een woordvoerder zou het wel om een zeldzaam scenario gaan. Door problemen met de energievoorziening heeft de kern van de reactor enige tijd niet onder water gestaan. Daardoor is de kern deels vervormd en is er veel waterstof vrijgekomen. Inmiddels staat er weer voldoende water in de reactor.

Het waterstof zou eventueel nog voor een explosie kunnen zorgen, zoals gisteren in de eerste reactor gebeurde. Grote verschil met de gebeurtenissen van een dag eerder is dat in het derde gebouw de ventilatie werkt.

Mocht er toch een ontploffing plaatsvinden, dan verwacht de overheid geen schade aan de kernreactor. De waterstof bevindt zich in het gebouw, maar buiten de beschermende huls rond de kern. Dat is eenzelfde situatie als bij de explosie gisteren, toen de kernreactor ook niet beschadigd raakte.

Meltdown
De exploitant van Fukushima laat ook de derde reactor vollopen met zeewater. Op die manier is het makkelijker om de kern koel te houden. Oververhitting zou kunnen leiden tot een meltdown, waardoor veel radioactieve straling vrij kan komen. Dat is een rampscenario.

Volgens de regeringswoordvoerder kwam op het hoogtepunt van de problemen in de derde reactor straling vrij, ter waarde van ongeveer drie röntgenfoto's. Later daalde het stralingsniveau. Extra maatregelen zijn volgens hem niet nodig, de bestaande evaluatiezone van 20 kilometer rond de installatie is voldoende.

Radioactieve besmetting
Tests wezen ondertussen uit dat negen mensen waarschijnlijk radioactief besmet zijn. De lokale autoriteiten schatten dat het totale aantal besmettingen mogelijk tussen de 70 en 160 uitkomt. De autoriteiten treffen voorbereidingen om jodiumpillen uit te delen aan de lokale bevolking. De pillen moeten bescherming bieden tegen schildklierkanker door blootstelling aan radioactieve straling. Na de grote ramp in Tsjernobyl in 1986 in Oekraïne kregen duizenden mensen die aandoening.

Straling neemt toe
Het stralingsniveau heeft op de site het wettelijke niveau overschreden. "De radioactiviteit was 's nachts afgenomen, maar is vanmorgen opnieuw gestegen en heeft intussen de door de overheid vastgelegde drempel overschreden", aldus een woordvoerder van de operator. "We hebben de autoriteiten ingelicht en hen een spoedrapport gestuurd."

140.000 evacuaties
De Japanse autoriteiten maakten bekend dat tot nu toe 140.000 mensen geëvacueerd zijn rondom twee kerncentrales die in de problemen kwamen. In een straal van 20 kilometer rondom Fukushima I bij de stad Okuma, waar zaterdag de explosie plaatsvond, moesten 110.000 mensen hun huis verlaten. Ruim tien kilometer verderop, rondom Fukushima II bij de stad Nahara, zijn 30.000 mensen geëvacueerd. (anp/kve/gb)

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235048/2011/03/13/Nieuwe-explosie-mogelijk-in-kerncentrale-Fukushima.dhtml

zonbron
13 maart 2011, 08:49
Volgens de regeringswoordvoerder kwam op het hoogtepunt van de problemen in de derde reactor straling vrij, ter waarde van ongeveer drie röntgenfoto's. Later daalde het stralingsniveau. Extra maatregelen zijn volgens hem niet nodig, de bestaande evaluatiezone van 20 kilometer rond de installatie is voldoende.

hln (http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235048/2011/03/13/Nieuwe-explosie-mogelijk-in-kerncentrale-Fukushima.dhtml)

With high pressure inside the reactors at Daiichi hampering efforts to pump in cooling water, plant operators had to release radioactive vapor into the atmosphere. Radiation levels outside the plant, which had retreated overnight, shot up to 1,204 microsieverts per hour, or over twice Japan’s legal limit, Mr. Edano said.

NY TIMES (http://www.nytimes.com/2011/03/13/world/asia/13nuclear.html)

jurgensen
13 maart 2011, 08:58
Dat zijn dus gecombineerde beelden.
De explosie die men laat zien op dat filmpje is redelijk onduidelijk. Ik kan met geen enkele zekerheid zeggen dat het een reactorgebouw is dat de lucht ingaat. Maar het feit dat het artikel, terwijl het alleen over die kerncentrale gaat en de mogelijke gevolgen, ook foto's laat zien van die natuurlijk gas opslagplaats die in de fik staat, doet me aan zeer selectieve informatieverspreiding denken.

De gegevens die we nu met zekerheid hebben, is dat 1 van de BWR's -hetzelfde type als in Harrisburg, wat een Meltdown heeft gehad, kans heeft op eenzelfde soort van resultaat.
Het feit dat ze verhoogde krypton waarden meten is niet verwonderlijk, en na zo'n aardbeving vind ik dat nog zo verwonderlijk niet.

Zet een Sovjet centrale op die lokatie en we hadden nu helicopters met boor, lood en VEEL zand over en weer zien vliegen. Maar dat mag niet gezegd zijn zeker?

Ondertussen staan, of stonden er hele dorpen in de fik, hele petrochemische bedrijven hebben hun rotzooi de lucht in gestuurd. 100den , mischien zelfs 10000den tonnen ongezuiverd rioolwater en slib dat het milieu insijpeld. En dan zijn onze ecoliefhebbertjes aan't doen alsof de kans op een harrisburg Tjernobyl revisited is.

De aanhangers van de kernlobby voelen zich duidelijk niet lekker.:lol:

jurgensen
13 maart 2011, 09:06
Ik ben met de moment aangenamer verrast.

Anderen hier op't forum vinden dat een aardbeving categorie catastrofaal geen reden is voor falende nuclaire infrastructuur, die trouwens toch te vernielen is met een emmer water, en dat daarom alle kerncentrales ter wereld NU afgebroken moeten worden.

Ik blijf erbij. Na die aardbeving is elke kernreactor in't getroffen gebied , die binnen de 4 jaar terug in werking is, het bewijs dat menselijk vernuft toch wel VEEL kan voorzien.

Nu nog even Tsunami veilige nooddiesel bunkers bouwen.

De gebeurtenissen in Japan tonen nogmaals aan dat kerncentrales altijd potentieel gevaarlijk blijven er er dus alle reden is om op lange termijn uit de kernenergie te stappen. Er zijn alternatieven.

patrickve
13 maart 2011, 09:22
De gebeurtenissen in Japan tonen nogmaals aan dat kerncentrales altijd potentieel gevaarlijk blijven er er dus alle reden is om op lange termijn uit de kernenergie te stappen. Er zijn alternatieven.

Auto's zijn ook potentieel gevaarlijke dingen. Vliegtuigen zijn potentieel gevaarlijke dingen. Oceanen zijn potentieel gevaarlijke dingen. We moeten dus uit de auto's, uit de vliegtuigen, en uit de oceanen stappen. Er zijn alternatieven.

Ik zou graag willen weten welke alternatieven, behalve het opstoken van kolen en gas, er eigenlijk zijn voor de komende 20-30 jaar. En serieus blijven he. Niet ietske dat 20 of 30% kan bijdragen.

Iets dat ons potentieel voor 80 of 90% van onze huidige en onze toekomstige stroom kan voorzien, wanneer we het willen, in de hoeveelheden die we willen, aan een schappelijk prijske.

jurgensen
13 maart 2011, 09:29
Auto's zijn ook potentieel gevaarlijke dingen. Vliegtuigen zijn potentieel gevaarlijke dingen. Oceanen zijn potentieel gevaarlijke dingen. We moeten dus uit de auto's, uit de vliegtuigen, en uit de oceanen stappen. Er zijn alternatieven.

Ik zou graag willen weten welke alternatieven, behalve het opstoken van kolen en gas, er eigenlijk zijn voor de komende 20-30 jaar. En serieus blijven he. Niet ietske dat 20 of 30% kan bijdragen.

Iets dat ons potentieel voor 80 of 90% van onze huidige en onze toekomstige stroom kan voorzien, wanneer we het willen, in de hoeveelheden die we willen, aan een schappelijk prijske.

Gij negeert de alternatieven en het woord 'lange termijn' lezen was blijkbaar ook teveel gevraagd.:lol:
Uw schappelijk prijske bestaat ook alleen in uw verbeelding. Alle kosten in aanmerking genomen,zullen de alternatieven op termijn altijd beter scoren.

jurgensen
13 maart 2011, 10:07
De toestand is nog altijd gevaarlijk.
http://www.yahoo.com/_ylt=Ahkq3k3pYJyqs1TGDqpjF6ibvZx4;_ylu=X3oDMTN0bmF mNXM3BGEDMTEwMzEyIG5ld3MgamFwYW4gbnVjbGVhciBwbGFud DQgdARjcG9zAzEEZwNpZC03NTI3NQRpbnRsA3VzBGl0YwMwBHB rZ3YDMTgEcG9zAzMEc2VjA3RkLWZlYXQEc2xrA21vcmUEdGVzd AM3MDEEd29lAzEyNzYzMTgz/SIG=12tcu0aa6/EXP=1300093263/**http%3A//news.yahoo.com/s/ap/ap_on_re_as/as_japan_earthquake_nuclear_crisis

Henri1
13 maart 2011, 10:10
Ik snap er geen ballen van. Ze spreken nog steeds van 1800 slachtoffers. Ik vrees dat het er eerder 180.000 zullen worden.
En dan die kwestie van de kerncentrale's. Er is een meltdown of niet, waarom die geheimdoenerij ?

Jantje
13 maart 2011, 10:14
Auto's zijn ook potentieel gevaarlijke dingen. Vliegtuigen zijn potentieel gevaarlijke dingen. Oceanen zijn potentieel gevaarlijke dingen. We moeten dus uit de auto's, uit de vliegtuigen, en uit de oceanen stappen. Er zijn alternatieven.

Ik zou graag willen weten welke alternatieven, behalve het opstoken van kolen en gas, er eigenlijk zijn voor de komende 20-30 jaar. En serieus blijven he. Niet ietske dat 20 of 30% kan bijdragen.

Iets dat ons potentieel voor 80 of 90% van onze huidige en onze toekomstige stroom kan voorzien, wanneer we het willen, in de hoeveelheden die we willen, aan een schappelijk prijske.

Je uitleg is niet helemaal juist.
Kerncentrales kan men namelijk niet zomaar even aan en uit zetten, zoals het wel kan met biogasinstallaties en fossiele verbrandingsinstallaties.
Kerncentrales hebben trouwens nog een probleem dat ze veroorzaken.
Zij hebben namelijk zware en grote hoogspanningslijnen nodig, terwijl die kunnen vermeden worden met een versprijding van kleine installaties.

Jantje
13 maart 2011, 10:18
Ik snap er geen ballen van. Ze spreken nog steeds van 1800 slachtoffers. Ik vrees dat het er eerder 180.000 zullen worden.
En dan die kwestie van de kerncentrale's. Er is een meltdown of niet, waarom die geheimdoenerij ?

Nu, het aantal slachtoffers zal pas binnen enkele weken gekend zijn.

En wat de kerncentrales aangaat.
Het is totaal onbelangrijk of er een meltdown plaats vind of niet.

Een meltdown veroorzaakt immers geen straling naar buiten.
Je kan een kern die smelt dus gewoon volledig inpakken en rustig laten afbranden zonder enig gevaar voor de omgeving.

Het is de schade aan de reactormantel die belangrijk is.

Bob
13 maart 2011, 10:21
Het lijkt erop dat de Japanners hun lay out helemaal anders hebben gedaan dan onze centrales hier in België. Hier staat de reactorkoepel los van't turbinegebouw met de " Bunker" ertussen. De bunker is het zwaar gewapend betonnen gebouw wat tegen de reactorkoepel aanstaat, en waar alle stoom en nutsleidingen doorlopen, richting turbinegebouw/machinekamer.

Ginder lijkt het erop om ruimte te sparen dat ze alles in 1 gebouw hebben gepropt.

En dan is het niet verwonderlijk dat er een stuk van de buitenkant uiteenvalt. Het is niet nucleair, dus niet zo stevig uitgevoerd.
Met een aardbeving van die kracht , eigenlijk verbazingwekkend dat de reactorgebouwen niet schots en scheef over het landschap staan.

Heb den indruk dat er nogal grote verschillen zijn, in de layouts, en de filosofie hieromtrend van de verschillende reaktoren.
Zo stond Tsernobyl, bij wijze van spreken in open lucht opgesteld, en heeft Doel bvb een containment (stalen bol) omgeven door een betonnen wand (tussenruimte). Daarenboven is, hetgeen ze noemen, een bunkergebouw voorzien, waarin alle noodbedieningen, noodpompen, nooddiesels... opgesteld staan, en dat als redding moet dienen bij uitwendige ongevallen (aardbevingen, neerstortende vliegtuigen, ontploffende gastankens op de Schelde, brandende controlezalen, terrorisme...). Of men in Japan dergelijke bunkerinstallatie had, weet ik ook niet. Deze zijn in elk geval niet dik gezaaid, en werden vroeger nooit geplaatst (op Doel 1/2 heeft menf ze in extremis bijgeplaatst). Heb er ook geen idee van of deze bunkerinstallatie op Doel, een dergelijke aardbeving, gevolgd door een dergelijke vloedgolf zou overleefd hebben.

Bob
13 maart 2011, 10:27
De gebeurtenissen in Japan tonen nogmaals aan dat kerncentrales altijd potentieel gevaarlijk blijven er er dus alle reden is om op lange termijn uit de kernenergie te stappen. Er zijn alternatieven.

Het toont ook aan dat het vertoeven op 100 km van een kustlijn gevaarlijk is... Ook daar zijn alternatieven voor.

Henri1
13 maart 2011, 10:28
Het toont ook aan dat het vertoeven op 100 km van een kustlijn gevaarlijk is... Ook daar zijn alternatieven voor.

Klopt want:
- Aan te weinig water drinken zijn er risico's verbonden.
- Aan te veel water drinken zijn er risico's verbonden.

Bob
13 maart 2011, 10:34
Ik snap er geen ballen van. Ze spreken nog steeds van 1800 slachtoffers. Ik vrees dat het er eerder 180.000 zullen worden.
En dan die kwestie van de kerncentrale's. Er is een meltdown of niet, waarom die geheimdoenerij ?

Waarschijnlijk zal er wel een meltdown zijn (zelfs 2). Maar er zijn meltdowns en meltdowns. Een meltdown waarin alle, of pratisch alle, radioactiviteit in het containment gevangen blijft, heeft geen, of weinig invloed op de bevolking. Wel kan men de installatie afschrijven, maar daar blijft het bij. Dit was bij tmi bvb het geval.

zonbron
13 maart 2011, 10:34
Alternatief LIVE nieuws vanuit Japan (Eng.) (vanuit het platte land / Zuid Japan)

Directe vertaling van lokaal nieuws (niet 24/24)

http://www.ustream.tv/channel/yokosonews

Fallen Angel
13 maart 2011, 11:15
Heb het filmpje eens bekeken.
1) Je kan duidelijk zien dat het een explosie is en geen instorting.
Bij een instorting heb je een laterale stofwolk en al zeker geen supersonische drukgolf (witte drukbel die je even ziet uitdijen boven de plaats van de explosie).

2) Indien het een gasexplosie (waterstof dan wel aardgas) is zoals sommige beweren vraag ik mij af waar de typische steekvlam is van zo'n explosie.

hurricane
13 maart 2011, 11:20
Nu, het aantal slachtoffers zal pas binnen enkele weken gekend zijn.



Denk eerder binnen een jaar of 50.
De gevolgen van blootstelling aan radioactief stof kan zelfs generaties lang zijn verwoestend effect hebben.

patrickve
13 maart 2011, 12:17
Je uitleg is niet helemaal juist.
Kerncentrales kan men namelijk niet zomaar even aan en uit zetten, zoals het wel kan met biogasinstallaties en fossiele verbrandingsinstallaties.


Dat is dus niet waar: de Fransen volgen het verbruik met hun kerncentrales. 76% van de Franse stroom is kernstroom. Ik heb dat al 10 keer uitgelegd: een kerncentrale is flexiebeler dan een steenkoolcentrale (wel minder dan een gascentrale).


Kerncentrales hebben trouwens nog een probleem dat ze veroorzaken.
Zij hebben namelijk zware en grote hoogspanningslijnen nodig, terwijl die kunnen vermeden worden met een versprijding van kleine installaties.

Dat is niet echt een probleem: in plaats van 2 dikke lijnen te leggen, kunt ge er 500 kleine leggen, he. Alleen is dat niet economisch. Ge moet ook eens het stukske lezen over "netwerken" op mijn site.

patrickve
13 maart 2011, 12:19
Waarschijnlijk zal er wel een meltdown zijn (zelfs 2). Maar er zijn meltdowns en meltdowns. Een meltdown waarin alle, of pratisch alle, radioactiviteit in het containment gevangen blijft, heeft geen, of weinig invloed op de bevolking. Wel kan men de installatie afschrijven, maar daar blijft het bij. Dit was bij tmi bvb het geval.

Inderdaad. Het probleem is wel iets gecompliceerder dan bij TMI omdat gans de omgeving gedevasteerd is. Ook omdat het een BWR is. Ik weet niet of die een afgescheiden secundair circuit heeft. Indien niet, en men is verplicht om met zeewater te koelen, dan zal er wel wat spul vrijkomen in dat water.

Maar dat heeft nogaltijd niks niemendalle met een Chernobyl te maken.

Fallen Angel
13 maart 2011, 12:39
Inderdaad. Het probleem is wel iets gecompliceerder dan bij TMI omdat gans de omgeving gedevasteerd is. Ook omdat het een BWR is. Ik weet niet of die een afgescheiden secundair circuit heeft. Indien niet, en men is verplicht om met zeewater te koelen, dan zal er wel wat spul vrijkomen in dat water.

Maar dat heeft nogaltijd niks niemendalle met een Chernobyl te maken.

Chernobyl was een explosie.
Ik vraag me af wat er nu geëxplodeerd is.

patrickve
13 maart 2011, 12:50
Windscale had een gasgekoelde reactor dacht ik.
Of het gebruik van zeewater hetzelfde brandgevaar als toen teweegbrengt in Japan is me niet direct duidelijk.


Nee, natuurlijk is dat niet speciaal gevaarlijk: het ZIJN water-reactoren.


In elk geval, in denk niet dat ze die centrale(s) nadien nog in gebruik gaan nemen. Na al dat zeewater gaan ze dat niet meer herstellen, trouwens wie weet hoeveel straling er is vrijgekomen in de centrale zelf. Jumpers gaan dat niet terug opbouwen.


Ze waren geprogrammeerd om binnenkort toch stilgelegd te worden, ze dateren begin jaren 70 als ik het goed begrepen heb.

Fallen Angel
13 maart 2011, 13:01
Europa zit gelukkig uit de wind:
http://www.boldizar.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/Fukushima-meltdown-prevailing-winds1.jpg

poekieJ
13 maart 2011, 13:42
Ik snap er geen ballen van. Ze spreken nog steeds van 1800 slachtoffers. Ik vrees dat het er eerder 180.000 zullen worden.
En dan die kwestie van de kerncentrale's. Er is een meltdown of niet, waarom die geheimdoenerij ?

Dat komt mede doordat de Japanners op een vreemde manier met de slachtoffers omgaan.
T'is te zeggen, ze tellen alleen personen bij de doden die reeds geïnventariseerd zijn. Op enkele gebieden hebben ze een paar honderd lichamen gevonden, maar die worden nog niet bij de slachtoffers geteld omdat ze niet geïnventariseerd zijn.

Heftruck
13 maart 2011, 13:43
Europa zit gelukkig uit de wind:
http://www.boldizar.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/Fukushima-meltdown-prevailing-winds1.jpg

Deze map is een hoax hoor.

maddox
13 maart 2011, 14:13
Heftruk, dat hoeft niet hoor. Die kan perfect accuraat zijn. Alleen, gaat de "fall out" nog meetbaar zijn met apparatuur die buiten een laboratorium komt?

Heftruck
13 maart 2011, 14:20
Heftruk, dat hoeft niet hoor. Die kan perfect accuraat zijn. Alleen, gaat de "fall out" nog meetbaar zijn met apparatuur die buiten een laboratorium komt?

Kan zijn, maar deze specifieke map is wel degelijk een hoax en geen product van de Australian Radiation Services hoor. Gewoon paniekzaaierij dus.

hurricane
13 maart 2011, 14:23
Ik stel me toch vragen. Als ze de reactor koelen met zeewater, waar blijft dan de besmette stoom ? Of ben ik verkeerd ?

patrickve
13 maart 2011, 14:36
Chernobyl was een explosie.
Ik vraag me af wat er nu geëxplodeerd is.

waarschijnlijk waterstof.

Fallen Angel
13 maart 2011, 14:44
Deze map is een hoax hoor.

De RAD waarden zijn inderdaad niet juist. Maar het ging mij om de windrichting van de straalstroom.

Bob
13 maart 2011, 14:45
Ik stel me toch vragen. Als ze de reactor koelen met zeewater, waar blijft dan de besmette stoom ? Of ben ik verkeerd ?

Dit gedeelte is wel niet heel duidelijk op den ogenblik. Gekontroleerd aflazen via filters is een mogelijkheid, ongekontroleerde afblazen een andere, koeling van de buitenkant van het containment (al of niet met zee of ander water) weer een ander...

Fallen Angel
13 maart 2011, 14:46
waarschijnlijk waterstof.

Daar heb ik al op gereageerd: waterstof is een licht ontvlambaar gas en ziet er zo uit:

http://www.marketoracle.co.uk/images/hindenburgh-omen.jpg

En de video laat zoiets niet zien.

patrickve
13 maart 2011, 14:57
De RAD waarden zijn inderdaad niet juist. Maar het ging mij om de windrichting van de straalstroom.

Jamaar het zijn de rads die tellen he. Dat jodium en die radioactieve edelgassen dat vrijgelaten wordt zal inderdaad een zeker patroon volgen, he.
Maar 't heeft niks maar dan ook niks met de Chernobyl wolk te maken zolang het confinement gebouw in orde blijft. De niet-vluchtige componenten (maw, het gros) van de brandstof komen dan niet vrij, en dat is nu net wat er WEL allemaal is vrijgekomen in een grote roetwolk in Chernobyl.
En zelfs daar hadden ze die rad-waarden niet. Gewoon ridikuul. De 50% lethale dosis ligt rond de 100 rad. Dus volgens dat kaartje gaat ongeveer de ganse westkust van Amerika morsdood vallen.

patrickve
13 maart 2011, 14:58
Daar heb ik al op gereageerd: waterstof is een licht ontvlambaar gas en ziet er zo uit:

http://www.marketoracle.co.uk/images/hindenburgh-omen.jpg

En de video laat zoiets niet zien.

Nee, die Hindenburg is aan 't branden, maar je ziet niet de zuivere waterstof vlam die kleurloos is. De roet en zo, dat komt van wat wel een gele vlam geeft.

Fallen Angel
13 maart 2011, 15:04
Nee, die Hindenburg is aan 't branden, maar je ziet niet de zuivere waterstof vlam die kleurloos is. De roet en zo, dat komt van wat wel een gele vlam geeft.

Een waterstofvlam is wel degelijk zichtbaar:

http://www.chem.ucdavis.edu/chemclub/Photos/PDayPhotos/hydrogen2.jpg

http://lh4.ggpht.com/_TSg8gY68OWU/RuDwAgn1EOI/AAAAAAAAAXA/4l2AQd3KFaE/s640/IMG_0774.jpg

Fallen Angel
13 maart 2011, 15:13
Jamaar het zijn de rads die tellen he. Dat jodium en die radioactieve edelgassen dat vrijgelaten wordt zal inderdaad een zeker patroon volgen, he.
Maar 't heeft niks maar dan ook niks met de Chernobyl wolk te maken zolang het confinement gebouw in orde blijft. De niet-vluchtige componenten (maw, het gros) van de brandstof komen dan niet vrij, en dat is nu net wat er WEL allemaal is vrijgekomen in een grote roetwolk in Chernobyl.
En zelfs daar hadden ze die rad-waarden niet. Gewoon ridikuul. De 50% lethale dosis ligt rond de 100 rad. Dus volgens dat kaartje gaat ongeveer de ganse westkust van Amerika morsdood vallen.

Dat van die grote roetwolk valt nog te bekijken van wat er juist geëxplodeerd is.

Die explosie ziet er immers uit zoals een drukvat dat ontploft.

maddox
13 maart 2011, 15:14
Fallen Angel, is het zo verwonderlijk dat een gebouw half instort na een aardbeving van 8.9 op de schaal van richter?

Fallen Angel
13 maart 2011, 15:17
Fallen Angel, is het zo verwonderlijk dat een gebouw half instort na een aardbeving van 8.9 op de schaal van richter?

Heb het filmpje eens bekeken.
1) Je kan duidelijk zien dat het een explosie is en geen instorting.
Bij een instorting heb je een laterale stofwolk en al zeker geen supersonische drukgolf (witte drukbel die je even ziet uitdijen boven de plaats van de explosie).

2) Indien het een gasexplosie (waterstof dan wel aardgas) is zoals sommige beweren vraag ik mij af waar de typische steekvlam is van zo'n explosie.

Als je zo een witte drukgolf van een explosie wil zien:

http://www.youtube.com/watch?v=eU8joiS62js

En kijk eens op het filmpje boven de reactor wanneer de explosie gebeurt.

maddox
13 maart 2011, 15:55
Alle, U wil dus echt wel een tjernobyllke of 3 in Japan.

Steve_M
13 maart 2011, 16:01
Alle, U wil dus echt wel een tjernobyllke of 3 in Japan.

Ja, de manier waarop sommige tegenstanders van kernenergie zich hier zitten te verlekkeren op potentiële kernrampen, liefst met zo veel mogelijk slachtoffers, is vrij stuitend. Ik neem aan dat ze bij Greenpeace de champagne al koud hebben gezet. ;-)

maddox
13 maart 2011, 16:21
Voor Japan is de aardbeving al goed genoeg geweest hoor.

En het blijft frappant hoe "men" direct op die kern-energie situatie is gesprongen.
Terwijl er geen woord gerept word over bijvoorbeeld al het ongezuiverde rioolwater dat nu gewoon overal naartoe vloeit. En dat is nog zowat het minste van de zaak eigenlijk. Hele tankparken met aardolie en derivaten staan/stonden in de hens, of zijn de zee ingespoeld.
Seveso bedrijven in die zone, maar neen, die kerncentrales, die zijn de bron van alle kwaad. Wie weet waren die installaties niet de oorzaak van die aardbeving. Want het is toch eigenaardig dat de hele omgeving plat ligt, en die gebouwen pas later aan't ontploffen gaan...

Steve_M
13 maart 2011, 16:27
Voor Japan is de aardbeving al goed genoeg geweest hoor.

En het blijft frappant hoe "men" direct op die kern-energie situatie is gesprongen.
Terwijl er geen woord gerept word over bijvoorbeeld al het ongezuiverde rioolwater dat nu gewoon overal naartoe vloeit. En dat is nog zowat het minste van de zaak eigenlijk. Hele tankparken met aardolie en derivaten staan/stonden in de hens, of zijn de zee ingespoeld.
Seveso bedrijven in die zone, maar neen, die kerncentrales, die zijn de bron van alle kwaad. Wie weet waren die installaties niet de oorzaak van die aardbeving. Want het is toch eigenaardig dat de hele omgeving plat ligt, en die gebouwen pas later aan't ontploffen gaan...

Je kan daar nu ook nog maar weinig zinnigs over zeggen, aangezien niemand precies weet hoe de vork aan de steel zit, hoeveel slachtoffers er zijn gevallen en waardoor die slachtoffers veroorzaakt werden. Ik wil anders wel al voorzichtig voorspellen dat instortende gebouwen en de tsunami een pak meer slachtoffers zullen gemaakt hebben dan de problemen in de kerncentrales. Waar blijven die oproepen om alle kuststeden definitief te evacueren (want tsunami's komen er sowieso nog) en allemaal in tenten te gaan wonen in het binnenland?

the_dude
13 maart 2011, 16:30
Voor Japan is de aardbeving al goed genoeg geweest hoor.

En het blijft frappant hoe "men" direct op die kern-energie situatie is gesprongen.
Terwijl er geen woord gerept word over bijvoorbeeld al het ongezuiverde rioolwater dat nu gewoon overal naartoe vloeit. En dat is nog zowat het minste van de zaak eigenlijk. Hele tankparken met aardolie en derivaten staan/stonden in de hens, of zijn de zee ingespoeld.
Seveso bedrijven in die zone, maar neen, die kerncentrales, die zijn de bron van alle kwaad. Wie weet waren die installaties niet de oorzaak van die aardbeving. Want het is toch eigenaardig dat de hele omgeving plat ligt, en die gebouwen pas later aan't ontploffen gaan...


als brave burger wordt verwacht dat u steeds kijkt naar waar gewezen wordt!
Het is niet de bedoeling dat u voor uzelf uitmaakt wat waarlijk belangrijk is.
;)

hurricane
13 maart 2011, 16:34
Alle, U wil dus echt wel een tjernobyllke of 3 in Japan.

Geloof me, niemand met gezond verstand wil zoiets.
Want op de één of andere manier krijgen we zelf ook te maken met de vrijgekomen radioactiviteit.

Jos_be
13 maart 2011, 17:02
Ondanks alle paniekzaaierij en doemdenken, mijn analyse van de situatie.

Door de aardbeving trad er een veiligheidsprocedure in werking waardoor de kerncentrales stopten met elektriciteit aan te maken. Doordat de kern nog actief is en hitte uitstraalt moet deze verder afgekoeld worden. Hiervoor werden de noodgeneratoren opgestart om de reactorkern van het noodzakelijke koelwater te voorzien. De noodgenerators werden opgestart maar door de tsunami werden enkele onherroepelijk beschadigd. Hierdoor werd de reactorkern onvoldoende gekoeld en trad een gedeeltelijke meltdown op. (Hiervan zijn de radioactieve metingen en de aanwezigheid van zware elementen zoals cesium in de onmiddellijke omgeving van de reactoren het bewijs.)
Gezien Japan zeer afhankelijk is van de kernenergie, zal het wegvallen van kerncentrales een zware invloed hebben op de elektriciteitsvoorziening van dit land. Daarom wordt met man en macht gewerkt om de reactorkern af te koelen en zo de kerncentrale te redden. ( Een nieuwe kerncentrale bouwen kost zo'n 10 jaar.)
In een poging om de centrale nr 1 te redden werd in een poging om de druk naar beneden te brengen, besloten om de gevormde gassen (waterdamp en waterstofgas) te laten ontsnappen. Dit leidde tot een gasexplosie (waterstof of knalgas is een zeer explosief indien het in contact komt met de zuurstof uit de lucht. In dit geval is het ontstaan door een reactie van de oververhitte reactorkern met het koelwater.) Een ander technisch probleem zorgt ervoor dat het normale koelwater niet in de reactorruimte kan gepompt worden. Waarschijnlijk zal de situatie van kwaad naar erger geëvolueerd zijn en bleef enkel de optie met zeewater waarin een boorzout werd opgelost in de kern geïnjecteerd werd. Gezien het chemisch element boor de kernreactie brutaal stopt en moeilijk te verwijderen is, is deze kerncentrale uitgeschakeld en kan deze niet meer opgestart worden.
Aangezien er nog andere kerncentrales in deze problemen zitten kan dit een catastrofaal effect hebben op de Japanse economie, die zojuist van een economisch crisis aan het herstellen is. Vandaar de verwoede pogingen om ook de andere kerncentrales te redden en niemand weet of dit gaat lukken. Tijdens deze informatiepauze, er valt niets anders te vertellen dan dat ze bezig zijn hun ding te doen, kunnen natuurlijk de doemdenkers aan bod komen.
Al moet de Japanse overheid overgaan tot het definitief stilleggen van de kerncentrales in nood met boorzouten om erger te voorkomen, dan zal het incident van een kleinere orde zijn dan Harisburg. (Daar heeft men geen bijkomende kankergevallen gevonden na de ramp.) Ondanks het veiligheidsniveau voor straling overschreden is moet je daar wel de volgende bedenkingen bij maken. Het probleem zit in feite bij de verspreiding van radioactieve elementen zoals Cesium. De straling is een tijdelijk probleem en een serieus risico voor zij die in korte tijd teveel oplopen. De stralingsnorm is zeer laag gehouden, en je zal bij een verblijf in een skioord een veelvoud van wat veilig geacht wordt opdoen.
Volgens mij tracht de Japanse overheid zijn elektriciteitsvoorziening te redden, en is het probleem met de kerncentrales niet uit de hand gelopen. (Anders zouden er onmiddellijk boorzouten in de kernreactor geïnjecteerd zijn.)

filosoof
13 maart 2011, 17:16
Europa zit gelukkig uit de wind:
http://www.boldizar.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/Fukushima-meltdown-prevailing-winds1.jpgVoorlopig uit de wind.
Overheersende westenwinden op het noordelijk halfrond.
Hoeveel tijd zou die RA-wolk nodig hebben om over de US en over de Atlantische oceaan te waaien? 3 maand? 6 maand?

filosoof
13 maart 2011, 17:18
Deze map is een hoax hoor.Hopen maar, hé.

Als de naam van de bron ziet kan 't idd een hoax zijn:
http://boldizar.com

Steve_M
13 maart 2011, 17:20
Voorlopig uit de wind.
Overheersende westenwinden op het noordelijk halfrond.
Hoeveel tijd zou die RA-wolk nodig hebben om over de US en over de Atlantische oceaan te waaien? 3 maand? 6 maand?

Daar kan niemand nu een zinnig antwoord op geven aangezien we niet weten: 1) over welke partikels het zou gaan (als die er al zijn), 2) hoe hoog ze in de atmosfeer geraken (als ze al buiten het reactorgebouw/reactorvat zijn geraakt), 3) welke soort straling het is, 4) waar de partikels uitregenen enz. Kaartje is pure paniekzaaierij.

maddox
13 maart 2011, 17:22
RADS, eigenlijk een verkeerde spelling. Het is RAD Röntgen Absorbed Dose.

En het is een verouderde waarde, maar niettemin een goeie indicator.
Boven de 100 rad op een betrekkelijke korte tijd en ge zult ziek worden, en ge kunt eraan sterven. Boven de 450 rad, en de kans dat ge't niet overleefd is 50%. Boven de 600, en je moet al een dikke pechvogel zijn om het te overleven. 3000 rad.
Op 10 minuten zijde een levend lijk. Koppijn, braken, de diaree zal niet lang daarna starten. Ge gaat drastisch vermageren, maar na een tijdje (+/- een week) voel je jezelf terug een stuk beter. De latente fase. Daarna komt het hele spelleke nog eens terug, maar dan erger. Als ge niet kreppeerd aan de stralingsziekte zelve, is uw immunsysteem toch naar de klote, en is de kans op dodelijke infecties zeer groot.

Blijf je langer is zo'n stralingszone, dan kunnen de symptomen sneller verlopen, blindheid en gruwelijke brandwonden komen er nog eens bovenop.

Een goed gebracht visueel verslag komt uit een film. K19. Redelijk realistisch wat een zware bestraling doet.


De kaart geeft een wolk met waardes aan, waar zelfs Tjernobyl nog niet eens kort in de buurt van kwam , 3000 rad (en veel hoger), da's alleen gemeten in de ontplofte centrale en recht boven het gat van de reactor zelf. Op zijn best een km². Hier geven ze een paar 100000km² met zulke waardes...

En met de waardes die ze daar geven aan die wolk, is Japan nu al dood. Alswel een belangrijk deel van de pacific. Dan maakt het toch geen drol meer uit.

Desinformatie Filosoof, desinformatie.
Paniekzaaierij klasse "Plan 9 from outer space".

filosoof
13 maart 2011, 17:27
Voor 't geval de aardbeving en de tsunami onvoldoende zouden zijn, Japan heeft nog een probleem op komst:
http://www.demorgen.be/dm/nl/9757/Aardbeving-Japan/article/detail/1235178/2011/03/13/Vulkaan-in-zuiden-van-Japan-wordt-actief.dhtml

Steve_M
13 maart 2011, 17:30
Voor 't geval de aardbeving en de tsunami onvoldoende zouden zijn, Japan heeft nog een probleem op komst:
http://www.demorgen.be/dm/nl/9757/Aardbeving-Japan/article/detail/1235178/2011/03/13/Vulkaan-in-zuiden-van-Japan-wordt-actief.dhtml

De aarde neemt wraak voor het uitvinden van tentakelporno.

hurricane
13 maart 2011, 17:37
De aarde neemt wraak voor het uitvinden van tentakelporno.

Inderdaad, die Japanners zijn vrij creatief met porno.
Maar dat is eerder om de censuur te compenseren. Heb hier en daar al op z'n minst rare dingen gezien, vanuit die hoek :p

maddox
13 maart 2011, 17:40
Voor 't geval de aardbeving en de tsunami onvoldoende zouden zijn, Japan heeft nog een probleem op komst:
http://www.demorgen.be/dm/nl/9757/Aardbeving-Japan/article/detail/1235178/2011/03/13/Vulkaan-in-zuiden-van-Japan-wordt-actief.dhtml

Ocharme, die vulkaan heeft net een "adempauze" van de week achter de rug.

En, die ligt achter den hoek van de aardbevingszone, zo'n 1200 km.

Bob
13 maart 2011, 18:33
Voorlopig uit de wind.
Overheersende westenwinden op het noordelijk halfrond.
Hoeveel tijd zou die RA-wolk nodig hebben om over de US en over de Atlantische oceaan te waaien? 3 maand? 6 maand?

De Jappen die wraak nemen voor Hiroshima ;-)

Dionysus
13 maart 2011, 18:40
De aarde neemt wraak voor het uitvinden van tentakelporno.

Volgens sommige Amerikanen is dit wraak voor Pearl Harbor.

patrickve
13 maart 2011, 18:50
Ondanks alle paniekzaaierij en doemdenken, mijn analyse van de situatie.

Door de aardbeving trad er een veiligheidsprocedure in werking waardoor de kerncentrales stopten met elektriciteit aan te maken. Doordat de kern nog actief is en hitte uitstraalt moet deze verder afgekoeld worden. Hiervoor werden de noodgeneratoren opgestart om de reactorkern van het noodzakelijke koelwater te voorzien. De noodgenerators werden opgestart maar door de tsunami werden enkele onherroepelijk beschadigd. Hierdoor werd de reactorkern onvoldoende gekoeld en trad een gedeeltelijke meltdown op. (Hiervan zijn de radioactieve metingen en de aanwezigheid van zware elementen zoals cesium in de onmiddellijke omgeving van de reactoren het bewijs.)
Gezien Japan zeer afhankelijk is van de kernenergie, zal het wegvallen van kerncentrales een zware invloed hebben op de elektriciteitsvoorziening van dit land. Daarom wordt met man en macht gewerkt om de reactorkern af te koelen en zo de kerncentrale te redden. ( Een nieuwe kerncentrale bouwen kost zo'n 10 jaar.)


Nee nee, deze centrale is hopeloos naar de knoppen, zulle. Als je een meltdown gehad hebt, is 't gedaan met een centrale. De reden is dat je de brandstof niet zomaar meer kan verwijderen (die is nu een gemengde smurrie geworden in het reactorvat, in plaats van netjes in staven te zitten), en men dus het spel gedurende een tiental jaar moet laten "afkoelen" (ttz,
wachten tot de ergste activiteit is verminderd), en dan de centrale decommissioneren, maar gezien dat alles binnenin gecontamineerd is, is dat een veel zwaarder en kostelijker affaire dan een normale centrale decommissioneren (waar men eerst ordentelijk de laatste brandstoflading heeft kunnen weghalen).

Wat men ginder nu met man en macht probeert, is het reactorvat en het containment gebouw te redden, want als men de restwarmte niet kwijt kan, gaat daar onherroepelijk schade aan optreden. Men moet dus (vooral in de komende dagen en weken), nog koelen. Nadien wordt dat minder en minder cruciaal want de restwarmte produktie neemt vrij snel af.

Maar de centrale IS naar de knoppen, zoveel is zeker.

Derk de Tweede
13 maart 2011, 19:58
Ondanks alle paniekzaaierij en doemdenken, mijn analyse van de situatie.

Door de aardbeving trad er een veiligheidsprocedure in werking waardoor de kerncentrales stopten met elektriciteit aan te maken. Doordat de kern nog actief is en hitte uitstraalt moet deze verder afgekoeld worden. Hiervoor werden de noodgeneratoren opgestart om de reactorkern van het noodzakelijke koelwater te voorzien. De noodgenerators werden opgestart maar door de tsunami werden enkele onherroepelijk beschadigd. Hierdoor werd de reactorkern onvoldoende gekoeld en trad een gedeeltelijke meltdown op. (Hiervan zijn de radioactieve metingen en de aanwezigheid van zware elementen zoals cesium in de onmiddellijke omgeving van de reactoren het bewijs.)
Gezien Japan zeer afhankelijk is van de kernenergie, zal het wegvallen van kerncentrales een zware invloed hebben op de elektriciteitsvoorziening van dit land. Daarom wordt met man en macht gewerkt om de reactorkern af te koelen en zo de kerncentrale te redden. ( Een nieuwe kerncentrale bouwen kost zo'n 10 jaar.)
In een poging om de centrale nr 1 te redden werd in een poging om de druk naar beneden te brengen, besloten om de gevormde gassen (waterdamp en waterstofgas) te laten ontsnappen. Dit leidde tot een gasexplosie (waterstof of knalgas is een zeer explosief indien het in contact komt met de zuurstof uit de lucht. In dit geval is het ontstaan door een reactie van de oververhitte reactorkern met het koelwater.) Een ander technisch probleem zorgt ervoor dat het normale koelwater niet in de reactorruimte kan gepompt worden. Waarschijnlijk zal de situatie van kwaad naar erger geëvolueerd zijn en bleef enkel de optie met zeewater waarin een boorzout werd opgelost in de kern geïnjecteerd werd. Gezien het chemisch element boor de kernreactie brutaal stopt en moeilijk te verwijderen is, is deze kerncentrale uitgeschakeld en kan deze niet meer opgestart worden.
Aangezien er nog andere kerncentrales in deze problemen zitten kan dit een catastrofaal effect hebben op de Japanse economie, die zojuist van een economisch crisis aan het herstellen is. Vandaar de verwoede pogingen om ook de andere kerncentrales te redden en niemand weet of dit gaat lukken. Tijdens deze informatiepauze, er valt niets anders te vertellen dan dat ze bezig zijn hun ding te doen, kunnen natuurlijk de doemdenkers aan bod komen.
Al moet de Japanse overheid overgaan tot het definitief stilleggen van de kerncentrales in nood met boorzouten om erger te voorkomen, dan zal het incident van een kleinere orde zijn dan Harisburg. (Daar heeft men geen bijkomende kankergevallen gevonden na de ramp.) Ondanks het veiligheidsniveau voor straling overschreden is moet je daar wel de volgende bedenkingen bij maken. Het probleem zit in feite bij de verspreiding van radioactieve elementen zoals Cesium. De straling is een tijdelijk probleem en een serieus risico voor zij die in korte tijd teveel oplopen. De stralingsnorm is zeer laag gehouden, en je zal bij een verblijf in een skioord een veelvoud van wat veilig geacht wordt opdoen.
Volgens mij tracht de Japanse overheid zijn elektriciteitsvoorziening te redden, en is het probleem met de kerncentrales niet uit de hand gelopen. (Anders zouden er onmiddellijk boorzouten in de kernreactor geïnjecteerd zijn.)

Klopt helemaal, de premier zegt dat dit de ergste ramp sinds wo II is.

Jantje
13 maart 2011, 20:05
Nee nee, deze centrale is hopeloos naar de knoppen, zulle. Als je een meltdown gehad hebt, is 't gedaan met een centrale. De reden is dat je de brandstof niet zomaar meer kan verwijderen (die is nu een gemengde smurrie geworden in het reactorvat, in plaats van netjes in staven te zitten), en men dus het spel gedurende een tiental jaar moet laten "afkoelen" (ttz,
wachten tot de ergste activiteit is verminderd), en dan de centrale decommissioneren, maar gezien dat alles binnenin gecontamineerd is, is dat een veel zwaarder en kostelijker affaire dan een normale centrale decommissioneren (waar men eerst ordentelijk de laatste brandstoflading heeft kunnen weghalen).

Wat men ginder nu met man en macht probeert, is het reactorvat en het containment gebouw te redden, want als men de restwarmte niet kwijt kan, gaat daar onherroepelijk schade aan optreden. Men moet dus (vooral in de komende dagen en weken), nog koelen. Nadien wordt dat minder en minder cruciaal want de restwarmte produktie neemt vrij snel af.

Maar de centrale IS naar de knoppen, zoveel is zeker.

Wat men nu als eerste en enige actie aan het ondernemen is, is verhinderen dat er een echte zware kernramp plaats vind.
Men is nu dus enkel aan het koelen om elke kernexplosie te vermijden.
Daar dit niet meer kan via de gesloten koelsystemen, gebruikt men het derde systeem met directe verdamping.

Men loost dus besmette stoom en besmet water.
Men offer op dit ogenblik dus een stuk gebied op om een echte wereldwijde kernramp te vermijden.
Dit is noodzakelijk geworden omdat er geen gesloten systeem meer bestaat na de aardbeving en overstroming.

Je hebt wel gelijk dat de centrale verloren is, ze bestaat gewoon niet meer.

De reactor is verdwenen en de kern is gewoon in de bunker aan het opbranden.
Gelukkig is de bunker nog sterk genoeg om de meltdown binnen de bunker te houden, de vraag is enkel of de bunker het zal blijven houden.
Want niemand weet hoe zwaar de beton van de bunker aan de binnenkant beschadigd is en hoe dik de bunker nog is.

Jantje
13 maart 2011, 20:15
Dat is dus niet waar: de Fransen volgen het verbruik met hun kerncentrales. 76% van de Franse stroom is kernstroom. Ik heb dat al 10 keer uitgelegd: een kerncentrale is flexiebeler dan een steenkoolcentrale (wel minder dan een gascentrale).



Dat is niet echt een probleem: in plaats van 2 dikke lijnen te leggen, kunt ge er 500 kleine leggen, he. Alleen is dat niet economisch. Ge moet ook eens het stukske lezen over "netwerken" op mijn site.

Ik sprak niet over de economische waarde van een kerncentrale of hoogspanningslijnen, maar over de gevolgen voor fauna en flora.

Trouwens die 500 kleine leidingen heb je ook nodig bij een kerncentrale.
Of denk je dat de energie direct van een leiding van 20.000 volt naar een netwerk van 230 volt gaat?
Dacht het niet, daar zitten nog enkele kringen van andere voltages tussen en het zijn die kringen waar de kleinere centrales op aangesloten zouden moeten worden.

parcifal
13 maart 2011, 20:18
Je hebt wel gelijk dat de centrale verloren is, ze bestaat gewoon niet meer.

De reactor is verdwenen en de kern is gewoon in de bunker aan het opbranden.
Gelukkig is de bunker nog sterk genoeg om de meltdown binnen de bunker te houden, de vraag is enkel of de bunker het zal blijven houden.
Want niemand weet hoe zwaar de beton van de bunker aan de binnenkant beschadigd is en hoe dik de bunker nog is.

Van waar haal je dat?

Zit je naar een GodZilla film te kijken?

Jantje
13 maart 2011, 20:28
Van waar haal je dat?

Zit je naar een GodZilla film te kijken?

Moest de reactor nog bestaan, dan kon met de staven gewoon verwijderen en de kernreactie stoppen.

Bob
13 maart 2011, 20:39
Van waar haal je dat?

Zit je naar een GodZilla film te kijken?

Dat de centrale (of beter gezegd twee) verloren is (naar de knoppen) lijkt mij ook nogal duidelijk. Maar dat er voor een (beperkte of wereldwijde) kernramp moet gevreesd worden is louter gissen. Ik hou het voorlopig bij nee.
In elk geval is de injektie met zeewater een bestaande procedure (geen ad-hoc). Daar is in principe niets mis mee (behalve dat ze pas wordt toepgepast na een gehele/gedeeltelijk smelten van de brandstofstaven, en men geen andere mogelijkheden meer heeft).
De Japanners kunnen in elk geval twee groepen op hunnen buik schrijven. Ook zullen ze de andere nucleaire groepen niet meer opstarten, zolang er gevaar voor aardbevingen bestaat. En dat is nog steeds aanwezig.

Bob
13 maart 2011, 20:40
Moest de reactor nog bestaan, dan kon met de staven gewoon verwijderen en de kernreactie stoppen.

De kettingreactie is al lang gestopt. Dat is het probleem niet.

Henri1
13 maart 2011, 20:56
Volgens sommige Amerikanen is dit wraak voor Pearl Harbor.

Kort door de bocht wat u hier poneert.

Jantje
13 maart 2011, 21:07
Dat de centrale (of beter gezegd twee) verloren is (naar de knoppen) lijkt mij ook nogal duidelijk. Maar dat er voor een (beperkte of wereldwijde) kernramp moet gevreesd worden is louter gissen. Ik hou het voorlopig bij nee.
In elk geval is de injektie met zeewater een bestaande procedure (geen ad-hoc). Daar is in principe niets mis mee (behalve dat ze pas wordt toepgepast na een gehele/gedeeltelijk smelten van de brandstofstaven, en men geen andere mogelijkheden meer heeft).
De Japanners kunnen in elk geval twee groepen op hunnen buik schrijven. Ook zullen ze de andere nucleaire groepen niet meer opstarten, zolang er gevaar voor aardbevingen bestaat. En dat is nog steeds aanwezig.

Zeg maar verschillende reactoren van minstens 2 centrales die totaal verloren zijn.
Dit wil niet zeggen dat de volledige centrale verloren is.
Dat is nu afhankelijk van de vrijgekomen straling en de schade veroorzaakt door de twee rampen.
Daar dus iets over zeggen nu, is koffiedik kijken.

Vandaag werden koelproblemen vastgesteld in reactor 2 van de kerncentrale van Fukushima en in de kerncentrale van Tokai II (in Ibaraki). De problemen daar zouden zijn ontstaan na het uitvallen van een pomp, maar ondertussen heeft de reservepomp het overgenomen. Dat zegt de centralebeheerder, die eerder al problemen verzweeg. In totaal kampen er drie reactoren van Fukushima met problemen, net als de centrale van Onagawa. Ondertussen wordt geprobeerd om de reactoren met zeewater af te koelen, volgens Amerikaanse experts een wanhoopsdaad die doet denken aan Tsjernobyl. Niet iedereen gebruikt de verwijzing naar de ramp uit 1986, maar over de ernst van de zaak bestaat geen twijfel. In Onagawa werd de laagste noodtoestand uitgeroepen, er zou te veel straling vrijkomen. Het aantal besmettingen door straling is nog onduidelijk. Er werden 9 besmettingen vastgesteld, mogelijk zijn 160 mensen getroffen.



Zeewater gebruiken om een kernreactor af te koelen zoals de Japanners doen in de kerncentrale van Fukushima, is volgens Amerikaanse kernspecialisten een wanhoopsdaad die aan de kernramp van Tsjernobyl doet denken.

"De toestand is zo kritiek dat ze blijkbaar niet meer in staat zijn zoet water aan te voeren om de reactor af te koelen", meende Robert Alvarez, specialist in kernontwapening bij het Institute for Policy Studies in Washington.

"In dit stadium hebben we te maken met een situatie vergelijkbaar met Tsjernobyl, waarin men zand en cement begint te storten om een reactor in fusie af te dekken", liet Peter Bradford, gewezen directeur van de Amerikaanse commissie voor nucleair toezicht, horen.


http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235048/2011/03/13/Koelproblemen-in-centrale-Tokai-opgelost-vrees-voor-nieuwe-Tsjernobyl-blijft.dhtml

Peter Bradford, gewezen directeur van de Amerikaanse commissie voor nucleair toezicht, spreekt jou wel tegen en geeft mij gelijk dat er hier sprake is van meltdowns.

Derk de Tweede
13 maart 2011, 21:10
Zeg maar verschillende reactoren van minstens 2 centrales die totaal verloren zijn.
Dit wil niet zeggen dat de volledige centrale verloren is.
Dat is nu afhankelijk van de vrijgekomen straling en de schade veroorzaakt door de twee rampen.
Daar dus iets over zeggen nu, is koffiedik kijken.



http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235048/2011/03/13/Koelproblemen-in-centrale-Tokai-opgelost-vrees-voor-nieuwe-Tsjernobyl-blijft.dhtml

Peter Bradford, gewezen directeur van de Amerikaanse commissie voor nucleair toezicht, spreekt jou wel tegen en geeft mij gelijk dat er hier sprake is van meltdowns.

wiki, ze zijn er snel bij, spreekt over twee gedeeltelijke kernsmeltingen.

Henri1
13 maart 2011, 21:13
Zeg maar verschillende reactoren van minstens 2 centrales die totaal verloren zijn.
Dit wil niet zeggen dat de volledige centrale verloren is.
Dat is nu afhankelijk van de vrijgekomen straling en de schade veroorzaakt door de twee rampen.
Daar dus iets over zeggen nu, is koffiedik kijken.



http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235048/2011/03/13/Koelproblemen-in-centrale-Tokai-opgelost-vrees-voor-nieuwe-Tsjernobyl-blijft.dhtml

Peter Bradford, gewezen directeur van de Amerikaanse commissie voor nucleair toezicht, spreekt jou wel tegen en geeft mij gelijk dat er hier sprake is van meltdowns.

Wat is koffiedik kijken ?

Jantje
13 maart 2011, 21:38
Wat is koffiedik kijken ?

In hoeverre hoeveel reactoren er verloren zijn.

men kan er enkel zeker van zijn dat er reactoren verloren zijn, maar niet over het juiste aantal en/of de hele plant verloren is.

Bob
13 maart 2011, 23:51
Zeg maar verschillende reactoren van minstens 2 centrales die totaal verloren zijn.
Dit wil niet zeggen dat de volledige centrale verloren is.
Dat is nu afhankelijk van de vrijgekomen straling en de schade veroorzaakt door de twee rampen.
Daar dus iets over zeggen nu, is koffiedik kijken.
Het gaat wel over 2 reactoren in één centrale die "naar de knoppen" zijn.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235048/2011/03/13/Koelproblemen-in-centrale-Tokai-opgelost-vrees-voor-nieuwe-Tsjernobyl-blijft.dhtml

Peter Bradford, gewezen directeur van de Amerikaanse commissie voor nucleair toezicht, spreekt jou wel tegen en geeft mij gelijk dat er hier sprake is van meltdowns.
Zeg, voor mij is "naar de knoppen zijn" hetzelfde als ne meltdown. Maar nogmaals de ene meltdown is de andere niet. Ze hebben maar één ding gemeen, dat is dat de reactor naar de knoppen is.
Het artikel is wel voor een groot ding paniekzaaierij, en er is, momenteel toch, geen gelijkenis met Tsernobyl. In Tsernobyl zijn alle maatregelen ad-hoc genomen, nadat hij ontploft was. Hier stonden de maatregelen al jaren in procedures, met de bedoeling van (teveel) lozing van radioactiviteit te vermijden. Wat blijkbaar nog altijd gelukt is.

straddle
14 maart 2011, 01:09
Bedenk echter wel, dat als er NU nog eens een serieuze beving + tsunami komt, men wel zeer diep in de sh*t zit ginder.

En niet Japan alleen, maar wij allemaal dan. Hoe snel een 'onwaarschijnlijke' situatie (sigma 3 event), op middellange termijn wel degelijk een waarschijnlijke situatie wordt.

straddle
14 maart 2011, 01:25
Nuclear expert John Large:

Japan preparing for the worst (http://www.youtube.com/watch?v=6UZuNI7Yk2k&feature=player_embedded).... meltdown dus.

maddox
14 maart 2011, 02:01
Meltdowns.... zijn er al meer van geweest dan het publiek wil/kan herinneren.

Zwitserland (http://en.wikipedia.org/wiki/Lucens_reactor) bijvoorbeeld. En daar draaien nog steeds 5 reactoren

Dus ik ben me aan't klaarmaken voor het ergste wat er in Japan kan gebeuren. Dat we de eerste 20 jaar geen Japanse auto's meer kunnen invoeren. Geen "groene" auto's zoals de Prius, Insight of Leaf voor onze miliebewuste consument meer.

straddle
14 maart 2011, 02:06
Sushi. Dat gaat ook een probleem worden ginder. Nationale menu naar ''de haaien''.

maddox
14 maart 2011, 02:12
Sushi. Dat gaat ook een probleem worden ginder. Nationale menu naar ''de haaien''.

Dat is geen probleem voor mij hier nietwaar. Ik kan gerust Sushi eten van Noorse zalm en Indische rijst.

zonbron
15 maart 2011, 05:25
Lap, het is zover...

Het staat zelfs in HLN...

Radioactieve wolk op weg naar Tokio, reactor 4 staat in brand

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Radioactieve-wolk-op-weg-naar-Tokio-reactor-4-staat-in-brand.dhtml

Ramen sluiten... er komt stof tot nadenken.

Duitsers willen van kerncentrales af
De problemen met de kerncentrales in Japan hebben tot een ommezwaai geleid in het debat in Duitsland. Een meerderheid van 53 �* 60 procent, volgens diverse opiniepeilingen van de publieke omroepen, wil dat alle resterende kerncentrales zo snel mogelijk worden gesloten. Maar liefst 70 procent van de Duitsers acht problemen zoals met de brandende, ontploffende en lekkende kerncentrales in Japan ook in Duitsland voor mogelijk.

Duitsers hebben ne schrik gepakt...

In de VS zouder er ook 23 centrales van dit principe bestaan. Euhm waarvan een 3-tal op de New Madrid fault line...

zonbron
15 maart 2011, 05:35
@maddox

Kun jij deze toestand vergelijken met het gebeurde in Chernobyl ?
Is dit een vergelijkbaar fenomeen ?
Hangt er nu iets aan de knikker ?

zonbron
15 maart 2011, 06:12
Nu reeds enige straling (0.9 microSievert) meetbaar in Tokyo. CNN

Tokyo radiation levels 23 times normal: officials
http://www.marketwatch.com/story/tokyo-radiation-levels-23-times-normal-officials-2011-03-15-04540

patrickve
15 maart 2011, 06:47
Lap, het is zover...

Het staat zelfs in HLN...

Radioactieve wolk op weg naar Tokio, reactor 4 staat in brand

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Radioactieve-wolk-op-weg-naar-Tokio-reactor-4-staat-in-brand.dhtml

Ramen sluiten... er komt stof tot nadenken.

Duitsers willen van kerncentrales af
De problemen met de kerncentrales in Japan hebben tot een ommezwaai geleid in het debat in Duitsland. Een meerderheid van 53 �* 60 procent, volgens diverse opiniepeilingen van de publieke omroepen, wil dat alle resterende kerncentrales zo snel mogelijk worden gesloten. Maar liefst 70 procent van de Duitsers acht problemen zoals met de brandende, ontploffende en lekkende kerncentrales in Japan ook in Duitsland voor mogelijk.

Duitsers hebben ne schrik gepakt...

In de VS zouder er ook 23 centrales van dit principe bestaan. Euhm waarvan een 3-tal op de New Madrid fault line...

Uiteraard. Dat is een beetje zoals vragen van de doodstraf in te voeren juist nadat An en Eefje ontdekt waren, he. Kwestie van propaganda en opinie makerij is men aan de anti-nucleaire kant wel goed bezig. Dit is een verloren zaak, dat besef ik ook wel. Ook al is er in werkelijkheid niks heel ergs aan de hand, men gaat het in elk geval zo verkocht krijgen.

Er is niks mis met die reactoren, en de manier waarop ze deze katastrofe doorstaan hebben is prima. Wat niet up to point was, was de externe respons, omdat het land vernietigd was. Maar in een vernietigd land heeft het relatief weinig belang dat er ook nog een beetje radioactieve pollutie is. Alleen stelt men het bijlange zo niet voor.

't is nog te vroeg voor het bilan. Maar nog eens: hoeveel duizenden doden zijn nu al zeker het geval met die kerncentrales ? (en hoeveel duizenden doden zijn er voor de rest gevallen door die tsunami ?). Is het dus significant of niet ?

patrickve
15 maart 2011, 07:03
Nu reeds enige straling (0.9 microSievert) meetbaar in Tokyo. CNN


Mm, waar ik werk is de gemiddelde straling zoiets van 2 a 3 microsievert per uur.

manta
15 maart 2011, 07:13
Lap, het is zover...

Het staat zelfs in HLN...

Radioactieve wolk op weg naar Tokio, reactor 4 staat in brand

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Radioactieve-wolk-op-weg-naar-Tokio-reactor-4-staat-in-brand.dhtml

Ramen sluiten... er komt stof tot nadenken.
Duitsers willen van kerncentrales af
De problemen met de kerncentrales in Japan hebben tot een ommezwaai geleid in het debat in Duitsland. Een meerderheid van 53 �* 60 procent, volgens diverse opiniepeilingen van de publieke omroepen, wil dat alle resterende kerncentrales zo snel mogelijk worden gesloten. Maar liefst 70 procent van de Duitsers acht problemen zoals met de brandende, ontploffende en lekkende kerncentrales in Japan ook in Duitsland voor mogelijk.

Duitsers hebben ne schrik gepakt...

In de VS zouder er ook 23 centrales van dit principe bestaan. Euhm waarvan een 3-tal op de New Madrid fault line...

Ramen sluiten en ... de was niet buiten hangen ... :roll:
Eén van de grootste knoeiboelen in héél dit verhaal is het rond de pot draaien van de overheid daar . Op een moment dat er een ramp met die omvang bezig is moet een regering voor duidelijkheid zorgen en niet doen alsof er niets aan de hand is.

zonbron
15 maart 2011, 07:19
Uiteraard. Dat is een beetje zoals vragen van de doodstraf in te voeren juist nadat An en Eefje ontdekt waren, he. Kwestie van propaganda en opinie makerij is men aan de anti-nucleaire kant wel goed bezig. Dit is een verloren zaak, dat besef ik ook wel. Ook al is er in werkelijkheid niks heel ergs aan de hand, men gaat het in elk geval zo verkocht krijgen.

Er is niks mis met die reactoren, en de manier waarop ze deze katastrofe doorstaan hebben is prima. Wat niet up to point was, was de externe respons, omdat het land vernietigd was. Maar in een vernietigd land heeft het relatief weinig belang dat er ook nog een beetje radioactieve pollutie is. Alleen stelt men het bijlange zo niet voor.

't is nog te vroeg voor het bilan. Maar nog eens: hoeveel duizenden doden zijn nu al zeker het geval met die kerncentrales ? (en hoeveel duizenden doden zijn er voor de rest gevallen door die tsunami ?). Is het dus significant of niet ?

Heb zojuist een schematische voorstelling gezien (NGK) over de veiligheidssystemen/koeling. Het toont aan hoe iets dat perfect lijkt onder bepaalde omstandigeheden toch perfect fout kan lopen.

Ik vraag me eigenlijk af hoe die coolant is kunnen verdwijnen... waar is die naartoe gegaan? Verdampt en ontsnapt tijdens het verlagen van de druk ?

zonbron
15 maart 2011, 07:27
Mm, waar ik werk is de gemiddelde straling zoiets van 2 a 3 microsievert per uur.

Er zijn vele jobs waar men waar men straling oploopt.
Zoals oa. de lijnpiloot.

Ik weet 0.9 microsievert niet zoveel is, maar men kan wel veronderstellen dat die waarde nog fel gaat oplopen als die wolk boven Tokyo hangt.

BTW men verwacht er regen...

zonbron
15 maart 2011, 07:35
Ramen sluiten en ... de was niet buiten hangen ... :roll:
Eén van de grootste knoeiboelen in héél dit verhaal is het rond de pot draaien van de overheid daar . Op een moment dat er een ramp met die omvang bezig is moet een regering voor duidelijkheid zorgen en niet doen alsof er niets aan de hand is.

Ja, dat van die 'was buitenhangen' durfde ik niet te copy/pasten.

Ze zouden beter was jodiumtabletjes uitdelen, kwestie van de schildkliertjes wat te beschermen.

maddox
15 maart 2011, 07:44
Er zijn vele jobs waar men waar men straling oploopt.
Zoals oa. de lijnpiloot.
medewerker in een steenkoolcentrale...
Ik weet 0.9 microsievert niet zoveel is, maar men kan wel veronderstellen dat die waarde nog fel gaat oplopen als die wolk boven Tokyo hangt.
En wat is fel?
BTW men verwacht er regen...
Voordelen: blussen, afkoelen , de rotzooi geraakt niet zover dan.
Nadeel, het blijft geconcentreert.

zonbron
15 maart 2011, 07:47
Dit is de "trigger" voor de 2011 globale economische tsunami.

Wie weet...

De radioactieve straling breidt zich intussen uit in die mate dat het gevaarlijk is voor de volksgezondheid. In Saitama, vlakbij Tokio, worden stralingswaarden gemeten die 40 keer hoger liggen dan normaal. In een straal van 30 kilometer rond de kerncentrale is er een vliegverbod ingesteld. Ook de beurs van Tokio is aan het crashen. De index verloor vannacht 12 procent en ook elders in Azië gaan de beurzen flink omlaag.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Best-case-scenario-opgeborgen.dhtml

Ook als dit allemaal achter de rug is zal Japan het moeilijk hebben, reconstructie en een nijpend energietekort...

zonbron
15 maart 2011, 08:15
medewerker in een steenkoolcentrale...
Best mogelijk, especially love that Pet coke.

En wat is fel?
Een zwarte, radioactieve regen bedreigt de Japanse hoofdstad Tokio de komende uren, na een nieuwe explosie in de kerncentrale van Fukushima.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Best-case-scenario-opgeborgen.dhtml

We zullen dat moeten afwachten, misschien draait de wind nog...
http://www.spiegel.de/images/image-191816-galleryV9-nhjp.gif

Alleszins zal het minder erg zijn dan het volgende...

Authorities admitted for the first time that radiation around Fukushima is nearing the level where humans vomit uncontrollably, hair can be stripped from the body - and cancer rates soar.
An explosion in No3 reactor would be far worse than the No1 blast, since it contains lethal plutonium as well as uranium.

Uit de uiterst betrouwbare SUN
http://www.thescottishsun.co.uk/sol/homepage/news/3465322/Tokyo-nuke-cloud-crisis-after-Japan-earthquake.html

Voordelen: blussen, afkoelen , de rotzooi geraakt niet zover dan.
Nadeel, het blijft geconcentreert.

x2

George
15 maart 2011, 08:55
Wat een onzin allemaal. Desinformatie, leugens paniekzaaierij aangegeven door de anti-nucleaire lobby.

Kernenergie is de properste en veiligste energie.

zonbron
15 maart 2011, 09:28
Wat een onzin allemaal. Desinformatie, leugens paniekzaaierij aangegeven door de anti-nucleaire lobby.

Kernenergie is de properste en veiligste energie.

Beide partijen zullen wel hun aandeel hebben in 'de leugens'.

Kernenergie is soms een noodzaak (punt)

Bent U 1 van die mensen die aan CO2-fobie lijdt ?
CO2=life !

Er zijn tegenwoordig wel redelijk propere koolcentrales maar vanwege verschillende redenen blijven de kerncentrales aantrekkelijker.

maddox
15 maart 2011, 10:00
Wat een onzin allemaal. Desinformatie, leugens paniekzaaierij aangegeven door de anti-nucleaire lobby.

Kernenergie is de properste en veiligste energie.

Niet overdrijven.

Properste, No way. Wel met het meest compacte , best detecteerbare afval.
Veiligste, per Gw/u gekeken, tot nu toe wel. Maar als die Japanse reactors hun beste beentje voorzetten is de kans bestaande dat die reputatie om zeep is, zelfs al geloven de echte groentjes het zowiezo niet.

Waterkrachtcentrales zijn minder veilig Gw/h gekeken ten opzichte van kerncentrales, hebben meer milieu-impact, maar hebben effectief geen afval.

Het is altijd overwegen wat mogelijk is binnen een gegeven kader kwa middelen.

patrickve
15 maart 2011, 10:17
Heb zojuist een schematische voorstelling gezien (NGK) over de veiligheidssystemen/koeling. Het toont aan hoe iets dat perfect lijkt onder bepaalde omstandigeheden toch perfect fout kan lopen.


Wat ZWAAR fout gelopen is, is de externe respons. Die centrales hadden niet in hun specificaties om het op hun eentjes moeten uit te houden gedurende een week, zonder stroom, zonder hulp, zonder diesel olie, zonder mobiele pompgroepen en dergelijke. Normaal gezien stelt men dat als men het 48 uur kan uithouden, elke noodzakelijke hulp kan aangevoerd worden.

Maar die centrales hebben het wel prima volgens hun specificaties uitgehouden. Veel beter zelfs. Alleen zijn nu wel alle trukken stilaan uitgeput.


Ik vraag me eigenlijk af hoe die coolant is kunnen verdwijnen... waar is die naartoe gegaan? Verdampt en ontsnapt tijdens het verlagen van de druk ?

Ik vermoed inderdaad: verdampt. Er moest heel veel warmte afgevoerd worden, en de enige manier die overbleef was "koken" neem ik aan.

Het wordt hoog tijd dat men daar wat gaat koelen, en daarvoor zijn pompen en stroom nodig. Maar hoe langer men wacht, hoe meer de site gecontamineerd zal geraken, en hoe moeilijker het zal worden.

Het ergste zou zijn als men beslist van gaan te lopen. Dan krijgt men een ECHTE meltdown, waarbij waarschijnlijk het confinement het zal begeven. Dat is nog altijd geen Chernobyl. Maar wel veel lokale contaminatie. En een heel lastig op te ruimen site. Het zal dan eerder op een klein Mayak ongeluk lijken.

Ik kan niet begrijpen dat men het na een week zover heeft laten komen.

zonbron
15 maart 2011, 10:33
BREAKING NEWS: Cooling of No. 5, No. 6 reactors appears not to be working properly: EdanoNote

URGENT: Fukushima's spent nuke fuel pool may be boiling, reducing water level

TOKYO, March 15, Kyodo

Water in a pool storing spent nuclear fuel at the No. 4 reactor that caught fire Tuesday morning at the quake-hit Fukushima No. 1 nuclear power plant may be boiling, causing the water level to drop, an official of Tokyo Electric Power Co. said.

The reactor was not in service when a magnitude 9.0 earthquake jolted Fukushima Prefecture and other areas in northeastern Japan on Friday, the official in charge of the facility said.

Kyodo (http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/78213.html)

Situatie in Japanse centrale compleet out of control: nu ook problemen in reactoren 5 en 6

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Situatie-in-Japanse-centrale-compleet-out-of-control-nu-ook-problemen-in-reactoren-5-en-6.dhtml

Aldous
15 maart 2011, 10:34
Het ergste zou zijn als men beslist van gaan te lopen. Dan krijgt men een ECHTE meltdown, waarbij waarschijnlijk het confinement het zal begeven. Dat is nog altijd geen Chernobyl. Maar wel veel lokale contaminatie. En een heel lastig op te ruimen site. Het zal dan eerder op een klein Mayak ongeluk lijken.


The plant's owners, the Tokyo Electric Power Company, evacuated all but about 50 of their workers from the plant following Tuesday's explosion at the No. 2 reactor. Radiation levels at the plant have increased to "levels that can impact human health," Edano said -- between 100 and 400 millisieverts, or as much as 160 times higher than the average dose of radiation a typical person receives from natural sources in a year.
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/asiapcf/03/14/japan.nuclear.reactors/index.html?hpt=T1

Ze zijn al gaan lopen. 50 man om 6 reactoren onder controle, met onvoldoende randapparatuur 8O

Eigenzinnig
15 maart 2011, 10:45
Verwacht wordt dat er grote hoeveelheid radioactieve stoffen uit de beschadigde reactor gaan ontsnappen.Chernobyl deja vu..8O

zonbron
15 maart 2011, 10:49
Wat ZWAAR fout gelopen is, is de externe respons. Die centrales hadden niet in hun specificaties om het op hun eentjes moeten uit te houden gedurende een week, zonder stroom, zonder hulp, zonder diesel olie, zonder mobiele pompgroepen en dergelijke. Normaal gezien stelt men dat als men het 48 uur kan uithouden, elke noodzakelijke hulp kan aangevoerd worden.

Maar die centrales hebben het wel prima volgens hun specificaties uitgehouden. Veel beter zelfs. Alleen zijn nu wel alle trukken stilaan uitgeput.



Ik vermoed inderdaad: verdampt. Er moest heel veel warmte afgevoerd worden, en de enige manier die overbleef was "koken" neem ik aan.

Het wordt hoog tijd dat men daar wat gaat koelen, en daarvoor zijn pompen en stroom nodig. Maar hoe langer men wacht, hoe meer de site gecontamineerd zal geraken, en hoe moeilijker het zal worden.

Het ergste zou zijn als men beslist van gaan te lopen. Dan krijgt men een ECHTE meltdown, waarbij waarschijnlijk het confinement het zal begeven. Dat is nog altijd geen Chernobyl. Maar wel veel lokale contaminatie. En een heel lastig op te ruimen site. Het zal dan eerder op een klein Mayak ongeluk lijken.

Ik kan niet begrijpen dat men het na een week zover heeft laten komen.

Bedankt voor het antwoord.

Tja aanvoer van hulpmiddelen naar de site kan moeilijk zijn wegens de vernietiging van het wegennet etc...

Het lijkt me dat er iets niet goed voorzien/ontworpen is met het coolant systeem of misschien was het gewoonweg al veel te warm. Dat zullen we later wel te weten komen. Ik veronderstel dat het aanvoeren van nieuwe coolant niets meer opbrengt daar de kernen nu vol zeewater zitten.

Ivm dat 'gaan lopen'. De site is al grotendeels ontruimd,zo zouden er nog slechts 50 personen op de site zelf zitten en kampen met de gevolgen van de straling. Die moeten dus al die kernen proberen te redden. :?
Ik denk niet dat die het nog lang uithouden.
Of ze nadien nog andere teams gaan binnensturen is onduidelijk...

Wat ik uiteindelijk niet goed begrijp is hoe centrales die niet actief waren uiteindelijk ook in de problemen zijn geraakt.

zonbron
15 maart 2011, 11:02
LIVE CNN: Veel straling komt nu vrij. 3 kernen verliezen straling

patrickve
15 maart 2011, 11:04
Wat ik uiteindelijk niet goed begrijp is hoe centrales die niet actief waren uiteindelijk ook in de problemen zijn geraakt.

Dit is het dramatische: dat had niet veel moeite gekost. De spend fuel piscines bevatten de oude gebruikte brandstof, die nog gedurende jaren (2 a 4 jaar) wat warmte blijft afgeven. Die moeten heel lichtjes gekoeld worden. Daarom zitten ze in een piscine, en die piscine moet gekoeld worden. Want zoniet gaat het water natuurlijk op den duur heet worden en verdampen. Veel moet dat niet zijn, maar toch een beetje. Die piscine kan het gerust enkele dagen uithouden zonder koeling, maar dan moet je wel terug gaan koelen.

En dat hebben ze ginder dus blijkbaar niet gedaan gedurende een week. En nu staat de piscine waarschijnlijk half leeg en met kokend water erin, en zijn de brandstof elementen aan 't smelten. Dat is heel traag gegaan. Dit had HEEL GEMAKKELIJK vermeden kunnen worden 2 of 3 dagen geleden, maar men had dan wel externe hulp nodig, en een paar stroomgeneratoren. Veel moest dat niet zijn: een pompke, een dieselmoterke, en wat darmen en zo.

Ik snap niet dat men die niet heeft toegeleverd met transport helicopters of zo. Men had, na de tsunami, zichzelf tijd gekocht, een paar dagen. Dat maakte deel uit van de specificaties van de centrale. Er is NIKS gebeurd. Nu is het probleem veel erger. Dit krijg je niet meer in orde zonder heel zware contaminaties.

Bob
15 maart 2011, 11:13
Ik kan niet begrijpen dat men het na een week zover heeft laten komen.

Hetgeen wel duidelijk is, dat is dat degelijke informatie ontbreekt, en dat de informatie niet altijd correct is doorgegeven (of dat anderen er teveel rond gefantaseerd hebben). Er is maar weinig zicht op hetgeen men doet, op hetgeen de toestand is. Heeft men ondertussen uitwendige spanning, heeft men ondertussen diesels in werking, zijn er koelbatterijen beschikbaar ?
En zo ja, wat zijn de problemen dan nog. Maar dat er problemen zijn is nogal duidelijk.
Komt daarbij dat het fenomeen waterstof ne hoop meer problemen heeft gegeven, dan gedacht.
Denk dat ze daar stilaan hun uithoudingsvermogen aan het overschrijden zijn, en het hoog tijd wordt, dat ze afgelost worden.

zonbron
15 maart 2011, 11:15
Dit is het dramatische: dat had niet veel moeite gekost. De spend fuel piscines bevatten de oude gebruikte brandstof, die nog gedurende jaren (2 a 4 jaar) wat warmte blijft afgeven. Die moeten heel lichtjes gekoeld worden. Daarom zitten ze in een piscine, en die piscine moet gekoeld worden. Want zoniet gaat het water natuurlijk op den duur heet worden en verdampen. Veel moet dat niet zijn, maar toch een beetje. Die piscine kan het gerust enkele dagen uithouden zonder koeling, maar dan moet je wel terug gaan koelen.

En dat hebben ze ginder dus blijkbaar niet gedaan gedurende een week. En nu staat de piscine waarschijnlijk half leeg en met kokend water erin, en zijn de brandstof elementen aan 't smelten. Dat is heel traag gegaan. Dit had HEEL GEMAKKELIJK vermeden kunnen worden 2 of 3 dagen geleden, maar men had dan wel externe hulp nodig, en een paar stroomgeneratoren. Veel moest dat niet zijn: een pompke, een dieselmoterke, en wat darmen en zo.

Ik snap niet dat men die niet heeft toegeleverd met transport helicopters of zo. Men had, na de tsunami, zichzelf tijd gekocht, een paar dagen. Dat maakte deel uit van de specificaties van de centrale. Er is NIKS gebeurd. Nu is het probleem veel erger. Dit krijg je niet meer in orde zonder heel zware contaminaties.

Dat kan een indicatie zijn van het feit dat de situatie vanaf het begin erger was dan dat ze hebben toegegeven en dat ze vanwege die reden de gebruikte brandstof even (te lang) aan zijn lot hebben overgelaten. Aan die helicopters heb ik ook gedacht. Er zal natuurlijk wel een logische verklaring voor zijn.

Maar ja, nog 50 vermoeide mensen en zoveel problemen. Wat gaan die nog kunnen doen...

Na hoeveel tijd kan men die centrale beginnen dichtgooien met beton ?

patrickve
15 maart 2011, 11:20
Na hoeveel tijd kan men die centrale beginnen dichtgooien met beton ?

Men moet, willen of niet, koelen, want er wordt nog steeds warmte geproduceerd. Het met beton toegooien zou een slecht idee zijn, dan bouw je een hitte op die toch vroeg of laat voor problemen zorgt. Veel moet men niet koelen, maar men moet koelen. Om het gros van de brandstof geconfineerd te houden.
Zoniet komt vroeg of laat alles vrij, he. Niet op een Chernobyl manier, maar via barsten, breuken, stoom,...

Het probleem is niet van het spel dicht te houden, maar van van de warmte af te geraken.

maddox
15 maart 2011, 11:26
Ik kan 1 menselijke factor inrekenen. De Japanse erekode. Je geeft geen falen toe tot er geen enkele optie meer is, maar dan doe je dat ook ruiterlijk, en idiologischerwijze met je eigen leven.

Mare, "3 kernen verliezen straling". Straling verplaatst zich in een rechte lijn, tot het geabsorbeerd is en tot warmte vervallen. Dat is het uiteindelijke lot van het universium, overal even warm.
Als men bedoeld dat 3 van die te weinig gekoelde reactoren regelmatig besmette zeewaterstoom moeten dumpen, dan ben ik kompleet onverbaasd.

Als men bedoeld dat alle beschermende mantels doorbroken zijn, dan ben ik teleurgesteld, maar nog steeds niet verbaasd. Die centrales hebben net een 8.9 op de richterschaal overleefd. Helaas zwaargewond, en de MUG is niet afgekomen.

zonbron
15 maart 2011, 11:38
Men moet, willen of niet, koelen, want er wordt nog steeds warmte geproduceerd. Het met beton toegooien zou een slecht idee zijn, dan bouw je een hitte op die toch vroeg of laat voor problemen zorgt. Veel moet men niet koelen, maar men moet koelen. Om het gros van de brandstof geconfineerd te houden.
Zoniet komt vroeg of laat alles vrij, he. Niet op een Chernobyl manier, maar via barsten, breuken, stoom,...

Het probleem is niet van het spel dicht te houden, maar van van de warmte af te geraken.

En het kan nog heel lang warm blijven. Ze zullen dus continu nieuwe teams moeten binnen de zone sturen tot ze een permanente koeling kunnen instaleren. Men zal dus nog heel veel geduld moeten opbrengen. 8O

zonbron
15 maart 2011, 11:47
Ik kan 1 menselijke factor inrekenen. De Japanse erekode. Je geeft geen falen toe tot er geen enkele optie meer is, maar dan doe je dat ook ruiterlijk, en idiologischerwijze met je eigen leven.


Dat is best mogelijk. En eervol zullen ze sterven...

Enfin, ik veronderstel na wat er nu al allemaal gebeurd is 8O, dat we niet veel nieuwe problemen moeten verwachten (in de centrale zelf) zolang ze kunnen blijven koelen. Of zijn er nog nieuwe onverwachte situaties mogelijk ?

maddox
15 maart 2011, 11:54
Dat is best mogelijk. En eervol zullen ze sterven...

Enfin, ik veronderstel na wat er nu al allemaal gebeurd is 8O, dat we niet veel nieuwe problemen moeten verwachten (in de centrale zelf) zolang ze kunnen blijven koelen. Of zijn er nog nieuwe onverwachte situaties mogelijk ?

Er is 1 maar. Heeft er niemand gelogen? Zijn de reactoren echt wel stilgelegd zoals de plannen van de orginele centrales het vereisten?

Dat is echt wel een idiootst scenario. Normaal gezien vallen de controlestaven onder invloed van de zwaartekracht en afwezigheid van een vasthoudende, actieve kracht in de kern, en dat zou de kettingreactie volledig moeten stoppen. Dit is alleen te omzeilen met flagrante inbreuken op de regels. En het heeft zeer weinig winstgevend nut.

Indien de controlestaven ingevoegd zijn, zijn we aan't spreken over een paar megawatt aan warmte die moet afgevoerd worden. Wordt die niet afgevoerd. Miserie. Zoals we nu zien.

Als die controlestaven niet ingevoerd zijn op't tijdstip van de aardbeving, zoals de plannen ,en de uitleg van de media ons brengen, dan wordt het een HEEL ander verhaal, en dan mogen we de kalashnikovs voor de vuurpeletons al klaarleggen.

Bob
15 maart 2011, 11:57
Dat is best mogelijk. En eervol zullen ze sterven...

Enfin, ik veronderstel na wat er nu al allemaal gebeurd is 8O, dat we niet veel nieuwe problemen moeten verwachten (in de centrale zelf) zolang ze kunnen blijven koelen. Of zijn er nog nieuwe onverwachte situaties mogelijk ?

De tienpuntenvraag is maar in hoeverre de koeling, ook van de nietwerkende groepen, en van alle op de plant aanwezige brandstof, verzekert is.
Indien dit altijd zo moest geweest zijn, dan waren de problemen niet geescaleerd zoals nu.

zonbron
15 maart 2011, 12:16
Germany suspends power station extension plans as nuclear jitters spread

German chancellor Angela Merkel re-examines move to renew power stations – but US reaffirms support for nuclear power
Guardian (http://www.guardian.co.uk/environment/2011/mar/14/germany-japan-nuclear-industry)

Germany today announced the temporary closure of its two oldest nuclear power stations and suspended plans to extend the life of all of the country's remaining plants as jitters over nuclear power spread across the world.

Switzerland also put on hold plans to build and replace nuclear plants and Austria's environment minister called for atomic stress tests to make sure Europe's nuclear facilities are "earthquake-proof". On Tuesday there will be an emergency meeting of European Union nuclear safety authorities and operators to assess Europe's preparedness in case of an emergency.

De publieke opinie begint te wegen.:roll:

Zwitser
15 maart 2011, 12:49
Switzerland also put on hold plans to build and replace nuclear plants

Waterkrachtcentrales vormen echter een groter risiko.

Deze dam (http://en.wikipedia.org/wiki/Sihlsee) kan in principe de hele stad Zürich vernietigen.

Men heeft om die reden zelfs een speciaal waarschuwings systeem in de stad geïnstaleerd.

parcifal
15 maart 2011, 12:56
Waterkrachtcentrales vormen echter een groter risiko.

Deze dam (http://en.wikipedia.org/wiki/Sihlsee) kan in principe de hele stad Zürich vernietigen.

Men heeft om die reden zelfs een speciaal waarschuwings systeem in de stad geïnstaleerd.


Een paar km boven Kiev is er het Kiev reservoir, waar ook een waterkrachtcentrale gebouwd is.

Niet alleen zou een breuk van die dam een groot deel van Kiev verwoesten (4 miljoen mensen), het zou ook massale hoeveelheden radio-actief slib dat in dat reservoir zit na Tsjernobyl verspreiden over honderden vierkante kilometers en Kiev vermoedelijk permanent onbewoonbaar maken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Threat_of_the_Dnieper_reservoirs

Trouwens als die dam ooit breekt zullen wij het hier ook geweten hebben. :|

zonbron
15 maart 2011, 13:04
Waterkrachtcentrales vormen echter een groter risiko.

Deze dam (http://en.wikipedia.org/wiki/Sihlsee) kan in principe de hele stad Zürich vernietigen.

Men heeft om die reden zelfs een speciaal waarschuwings systeem in de stad geïnstaleerd.

Zowat alle systemen hebben hun nadelen.
Buiten het gevaar van een stuwdam onstaat er ook ecologische schade vanwege het laten onderlopen van grote gebieden en anderzijds het droogleggen van rivieren. Tevens als de stuwdam te vol is en men het niveau moeten verlagen kan dat overstromingen teweegbrengen.

zonbron
15 maart 2011, 13:12
Dit is het dramatische: dat had niet veel moeite gekost. De spend fuel piscines bevatten de oude gebruikte brandstof, die nog gedurende jaren (2 a 4 jaar) wat warmte blijft afgeven. Die moeten heel lichtjes gekoeld worden. Daarom zitten ze in een piscine, en die piscine moet gekoeld worden. Want zoniet gaat het water natuurlijk op den duur heet worden en verdampen. Veel moet dat niet zijn, maar toch een beetje. Die piscine kan het gerust enkele dagen uithouden zonder koeling, maar dan moet je wel terug gaan koelen.

En dat hebben ze ginder dus blijkbaar niet gedaan gedurende een week. En nu staat de piscine waarschijnlijk half leeg en met kokend water erin, en zijn de brandstof elementen aan 't smelten. Dat is heel traag gegaan. Dit had HEEL GEMAKKELIJK vermeden kunnen worden 2 of 3 dagen geleden, maar men had dan wel externe hulp nodig, en een paar stroomgeneratoren. Veel moest dat niet zijn: een pompke, een dieselmoterke, en wat darmen en zo.

Ik snap niet dat men die niet heeft toegeleverd met transport helicopters of zo. Men had, na de tsunami, zichzelf tijd gekocht, een paar dagen. Dat maakte deel uit van de specificaties van de centrale. Er is NIKS gebeurd. Nu is het probleem veel erger. Dit krijg je niet meer in orde zonder heel zware contaminaties.


Waarom nucleaire experts ineens stuk banger zijn door jongste ontwikkelingen

Er zijn twee recente ontwikkelingen in de Fukushima-centrale die nucleaire experts bijzonder zenuwachtig maken, en de ontploffing die een lek sloeg in reactor twee is daar niet eens bij. Het gaat om de brand die uitbrak in het gebouw waar reactor vier huist, en het nieuws enkele uren later dat het bad met gebruikte nucleaire brandstof in dat gebouw aan het koken is.


Elk reactorgebouw in Fukushima heeft een bad van 13 meter op 13 meter dat 15 meter diep is. Op de bodem van dat bad ligt gebruikte kernbrandstof. Een laag water van 10 meter vormt het enige wat dat nucleair afval scheidt van de lucht. Als dat water begint te koken - en dat doet het als er niet voortdurend gekoeld wordt - dan verdampt de beschermde laag water en komt uiteindelijk het radioactief goedje bloot te staan aan de atmosfeer. De overhitte splijtstaven gaan dan ontbranden en radioactiviteit in erg giftige wolken verspreiden.

Eerder vanochtend kwam dan het bericht van Tepco zelf met de melding "water in pool 4 is boiling". Een bericht dat een pak minder spectaculair klonk als de meltdown in de drie reactoren die in dienst waren op het moment van de aardbeving, maar eentje dat alarmbellen deed afgaan tot in de VS.

Lochbaum
Gisteren waarschuwde David Lochbaum, een nucleair ingenieur die een tijd lang werkte als instructeur om de Japanners te leren omgaan met de door General Electric gemaakte reactors die gebruikt worden in Fukushima. "Als er brand onstaat in één van die baden, dan is dat nog erger dan een meltdown" zei hij tegen The New York Times.

In princiep is het niet moeilijk om in te grijpen. Je dumpt gewoon voortdurend vers water in het bad. Maar het probleem is dat er chaos heerst in Fukishima en dat er ook niet genoeg middelen om handen lijken te zijn omdat consequent te doen. Bovendien zijn 750 van de 800 werknemers die nog op de site waren vanochtend moeten vertrekken wegens te hoge straling.


hln (http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Waarom-nucleaire-experts-ineens-stuk-banger-zijn-door-jongste-ontwikkelingen.dhtml)

COCHINILLO
15 maart 2011, 13:22
Terwijl HLN doemscenario's doorstuurt (de laatste dagen zijn ze steeds beter geinformeerd dan de rest vind ik), krijgen we ons standaard gekleurd berichtje van de nationale Pravda:

Opnieuw minder radioactieve straling in Japan (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/aardbeving_japan/110315_straling_dinsdag)

Zwitser
15 maart 2011, 13:29
Zowat alle systemen hebben hun nadelen.


Inderdaad. Dus een systeem verwerpen enkel maar omdat het nadelen heeft is onlogisch. Dan zou je alles moeten verwerpen.
Je moet de risikos dus in hun perspectief zetten.

zonbron
15 maart 2011, 13:38
Terwijl HLN doemscenario's doorstuurt (de laatste dagen zijn ze steeds beter geinformeerd dan de rest vind ik), krijgen we ons standaard gekleurd berichtje van de nationale Pravda:

Opnieuw minder radioactieve straling in Japan (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/aardbeving_japan/110315_straling_dinsdag)

Het is opvallend hoe die jongens de situatie opvolgen.

Zou het iets te maken hebben met hun groene agenda, ijsberen, vleesconsumptie en het ijs der poolkappen ? CO2?

Dat bericht van onze rode nationale is wel juist, de wind is gedraaid. Dat kan U zien op een bewegende animatie van de pluim die ik in deze draad gepost heb.

fox
15 maart 2011, 13:41
Een paar km boven Kiev is er het Kiev reservoir, waar ook een waterkrachtcentrale gebouwd is.

Niet alleen zou een breuk van die dam een groot deel van Kiev verwoesten (4 miljoen mensen), het zou ook massale hoeveelheden radio-actief slib dat in dat reservoir zit na Tsjernobyl verspreiden over honderden vierkante kilometers en Kiev vermoedelijk permanent onbewoonbaar maken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Threat_of_the_Dnieper_reservoirs

Trouwens als die dam ooit breekt zullen wij het hier ook geweten hebben. :|


Dus we mogen dus in ieder geval besluiten dat waterkrachtcentrales verboden moeten worden in Belgie, want zo een dam lijkt me niet volledig veilig te zijn in het geval van aardbevingen van 9.0 en bijhorende Tsunamis.

COCHINILLO
15 maart 2011, 13:43
Het is opvallend hoe die jongens de situatie opvolgen.

Zou het iets te maken hebben met hun groene agenda, ijsberen, vleesconsumptie en het ijs der poolkappen ? CO2?

Dat bericht van onze rode nationale is wel juist, de wind is gedraaid. Dat kan U zien op een bewegende animatie van de pluim die ik in deze draad gepost heb.

"de wind is gedraaid" is nu niet bepaald hetzelfde als "opnieuw minder radioactieve straling in JAPAN"

zonbron
15 maart 2011, 14:04
"de wind is gedraaid" is nu niet bepaald hetzelfde als "opnieuw minder radioactieve straling in JAPAN"

Beter lezen...

"Het stralingsniveau in de Japanse hoofdstad Tokio is vanmiddag gedaald..."

En bekijk dat kaartje met de projectie/simulatie op basis van de winddata eens. Dat ging even in de richting van Tokyo, nadien terug richting Oosten.

zonbron
15 maart 2011, 14:16
BREAKING NEWS: TEPCO unable to pour water into No. 4 reactor's storage pool for spent fuel

http://english.kyodonews.jp/news/

De controlekamer van reactor nummer vier in de Fukushima-kerncentrale is niet langer veilig voor het personeel. Uitbater Tepco heeft dat via persagentschap Kyodo laten weten. Dat is voorlopig het recentste slechte nieuws dat voortspruit uit twee ontwikkelingen in de Fukushima-centrale

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Controlekamer-rampcentrale-niet-meer-toegankelijk-wegens-te-veel-straling.dhtml

@COCHINILLO hln haalt hun updates direct bij Kyodo, daarom dat ze nogal vlug zijn

Johan Bollen
15 maart 2011, 16:05
Dat men deze nucleaire situatie niet zo gemakkelijk onder controle kan krijgen, zelfs na verschillende dagen, in een 'ontwikkelt' land, in vredestijd dan nog, zou erg te denken moeten geven.

Johan Bollen
15 maart 2011, 16:08
Dit had HEEL GEMAKKELIJK vermeden kunnen wordende belgen zouden dat zeker beter aangepakt hebben...'rationeel' vanuit de zetel ja.

patrickve
15 maart 2011, 16:15
Er is 1 maar. Heeft er niemand gelogen? Zijn de reactoren echt wel stilgelegd zoals de plannen van de orginele centrales het vereisten?

Dat is echt wel een idiootst scenario. Normaal gezien vallen de controlestaven onder invloed van de zwaartekracht en afwezigheid van een vasthoudende, actieve kracht in de kern, en dat zou de kettingreactie volledig moeten stoppen. Dit is alleen te omzeilen met flagrante inbreuken op de regels. En het heeft zeer weinig winstgevend nut.

Indien de controlestaven ingevoegd zijn, zijn we aan't spreken over een paar megawatt aan warmte die moet afgevoerd worden. Wordt die niet afgevoerd. Miserie. Zoals we nu zien.

Als die controlestaven niet ingevoerd zijn op't tijdstip van de aardbeving, zoals de plannen ,en de uitleg van de media ons brengen, dan wordt het een HEEL ander verhaal, en dan mogen we de kalashnikovs voor de vuurpeletons al klaarleggen.


Ik heb daar niet de minste twijfel over dat die stilgelegd zijn. Want, en dat is natuurlijk achteraf gemakkelijk te zeggen en ik besef het ironische er wel van, maar wetende wat men nu weet, had men die centrales eigenlijk WERKENDE moeten houden. Dan konden de turbines van de centrales hun eigen stroom blijven leveren, en in eiland mode werken.

Het heel grote probleem is dat die centrales ginder nu al een week zonder stroom zitten.

Ik wil geen stenen gooien, en heb waarschijnlijk niet alle informatie, maar ik begrijp niet dat men dat een week heeft laten aanslepen. Ze zullen wel hun redenen hebben, maar men had vanaf de tweede of de derde dag massaal met hulpmateriaal moeten afkomen, eventueel via een luchtbrug uit de USA. Pompen, generatoren, buizen en darmen.

De reactoren hebben het meer dan goed gedaan volgens het boekje. Maar ze kunnen geen week zonder externe hulp.

Ik kan totaal niet begrijpen dat men een opslagpiscine heeft laten opdampen en opkoken. Het is zo verduiveld simpel om daar iets aan te doen zolang het niet te laat is. Maar nu wordt dat een zo goed als onmogelijke opgave.

zonbron
15 maart 2011, 16:18
Dat men deze nucleaire situatie niet zo gemakkelijk onder controle kan krijgen, zelfs na verschillende dagen, in een 'ontwikkelt' land, in vredestijd dan nog, zou erg te denken moeten geven.

Tja, dat stemt wel tot nadenken.

Mss bestaat er 1 pluspunt, hopelijk zetten bepaalde mensen het idioot idee de Iraanse reactor te bombarderen/elimineren uit hun hoofd...

zonbron
15 maart 2011, 16:27
wetende wat men nu weet, had men die centrales eigenlijk WERKENDE moeten houden. Dan konden de turbines van de centrales hun eigen stroom blijven leveren, en in eiland mode werken.

Het heel grote probleem is dat die centrales ginder nu al een week zonder stroom zitten.


Idd, ik heb hetzelfde gevoel. Maar er is te weinig informatie beschikbaar om dat te bevestigen. Waarschijnlijk heeft men zonder teveel nadenken, bijna 'in schock', de protocollen blindelings opgevolgd, zoals het hoort. Jammer genoeg weet men niet altijd alles op voorhand.

patrickve
15 maart 2011, 16:28
Waarom nucleaire experts ineens stuk banger zijn door jongste ontwikkelingen

Er zijn twee recente ontwikkelingen in de Fukushima-centrale die nucleaire experts bijzonder zenuwachtig maken, en de ontploffing die een lek sloeg in reactor twee is daar niet eens bij. Het gaat om de brand die uitbrak in het gebouw waar reactor vier huist, en het nieuws enkele uren later dat het bad met gebruikte nucleaire brandstof in dat gebouw aan het koken is.


Elk reactorgebouw in Fukushima heeft een bad van 13 meter op 13 meter dat 15 meter diep is. Op de bodem van dat bad ligt gebruikte kernbrandstof. Een laag water van 10 meter vormt het enige wat dat nucleair afval scheidt van de lucht. Als dat water begint te koken - en dat doet het als er niet voortdurend gekoeld wordt - dan verdampt de beschermde laag water en komt uiteindelijk het radioactief goedje bloot te staan aan de atmosfeer. De overhitte splijtstaven gaan dan ontbranden en radioactiviteit in erg giftige wolken verspreiden.

Eerder vanochtend kwam dan het bericht van Tepco zelf met de melding "water in pool 4 is boiling". Een bericht dat een pak minder spectaculair klonk als de meltdown in de drie reactoren die in dienst waren op het moment van de aardbeving, maar eentje dat alarmbellen deed afgaan tot in de VS.

Lochbaum
Gisteren waarschuwde David Lochbaum, een nucleair ingenieur die een tijd lang werkte als instructeur om de Japanners te leren omgaan met de door General Electric gemaakte reactors die gebruikt worden in Fukushima. "Als er brand onstaat in één van die baden, dan is dat nog erger dan een meltdown" zei hij tegen The New York Times.

In princiep is het niet moeilijk om in te grijpen. Je dumpt gewoon voortdurend vers water in het bad. Maar het probleem is dat er chaos heerst in Fukishima en dat er ook niet genoeg middelen om handen lijken te zijn omdat consequent te doen. Bovendien zijn 750 van de 800 werknemers die nog op de site waren vanochtend moeten vertrekken wegens te hoge straling.


hln (http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235912/2011/03/15/Waarom-nucleaire-experts-ineens-stuk-banger-zijn-door-jongste-ontwikkelingen.dhtml)

Ik geef ook toe dat dat is wat mij een beetje laat flippen. Als men zo een "simpel" probleem niet opgelost krijgt (water pompen in een piscine!), dan kan je de rest vergeten, he.

Het was een traag opbouwend probleem, het was een a priori gemakkelijk op te lossen zolang er geen lekken waren, de centrale lag stil, er was daar geen activiteit of zo goed als geen, het heeft een week geduurd. Gewoon zeewater in pompen, aan een traag tempo, zelfs met een redelijk klein pompke. Zelfs laten overlopen, geen probleem. Zo goed als geen contaminatie want de fuel elementen waren intakt.

Dit was veruit het gemakkelijkste probleem om op te lossen, en inderdaad het zwaarste om NU aan te pakken. Ik weet niet wat ze daar nu gaan mee doen.

Als DAT dus al fout gegaan is na een week, dan zie ik ook niet hoe ze het veel ingewikkelder probleem van het quenchen en koelen van de cores van de actieve reactoren gaan aanpakken.

zonbron
15 maart 2011, 16:35
Ik geef ook toe dat dat is wat mij een beetje laat flippen. Als men zo een "simpel" probleem niet opgelost krijgt (water pompen in een piscine!), dan kan je de rest vergeten, he.

Het was een traag opbouwend probleem, het was een a priori gemakkelijk op te lossen zolang er geen lekken waren, de centrale lag stil, er was daar geen activiteit of zo goed als geen, het heeft een week geduurd. Gewoon zeewater in pompen, aan een traag tempo, zelfs met een redelijk klein pompke. Zelfs laten overlopen, geen probleem. Zo goed als geen contaminatie want de fuel elementen waren intakt.

Dit was veruit het gemakkelijkste probleem om op te lossen, en inderdaad het zwaarste om NU aan te pakken. Ik weet niet wat ze daar nu gaan mee doen.

Als DAT dus al fout gegaan is na een week, dan zie ik ook niet hoe ze het veel ingewikkelder probleem van het quenchen en koelen van de cores van de actieve reactoren gaan aanpakken.

Ik denk niet dat we het ware verhaal kennen. Er zal wel een logische reden bestaan dat ze daar niet in slaagden.

Ondertussen, nu op cnn, vermelden ze een nieuwe containment breach...

patrickve
15 maart 2011, 16:38
Ik denk persoonlijk dat het daar redelijk omzeep is, en dat we nu een niveau 6 Mayak-achtig incident gaan krijgen. Men heeft nochtans een week gehad om het beter te doen.

Dat verandert nog altijd niks aan mijn pronostiek: enkele honderden doden, en een paar kilometer "exclusie zone". Maar wel een HEEL VUILE site.

Jantje
15 maart 2011, 16:38
Ik heb daar niet de minste twijfel over dat die stilgelegd zijn. Want, en dat is natuurlijk achteraf gemakkelijk te zeggen en ik besef het ironische er wel van, maar wetende wat men nu weet, had men die centrales eigenlijk WERKENDE moeten houden. Dan konden de turbines van de centrales hun eigen stroom blijven leveren, en in eiland mode werken.

Het heel grote probleem is dat die centrales ginder nu al een week zonder stroom zitten.

Ik wil geen stenen gooien, en heb waarschijnlijk niet alle informatie, maar ik begrijp niet dat men dat een week heeft laten aanslepen. Ze zullen wel hun redenen hebben, maar men had vanaf de tweede of de derde dag massaal met hulpmateriaal moeten afkomen, eventueel via een luchtbrug uit de USA. Pompen, generatoren, buizen en darmen.

De reactoren hebben het meer dan goed gedaan volgens het boekje. Maar ze kunnen geen week zonder externe hulp.

Ik kan totaal niet begrijpen dat men een opslagpiscine heeft laten opdampen en opkoken. Het is zo verduiveld simpel om daar iets aan te doen zolang het niet te laat is. Maar nu wordt dat een zo goed als onmogelijke opgave.

Bij de vorige aardbeving heeft men de reactoren in werking gehouden en is er straling vrijgekomen.
Ook toen kreeg het bestuur de volle laag kritiek.
Ofhet in werking houden van de reactoren mogelijk was en of ze dan zelf hun pompen in werking konden houden is een open vraag.

Hulp vanuit de VS was onderweg. De 7de vloot lag op 170kilometer van het rampgebied toen deze zich terug trok omdat er hoge stralingen werden gemeten en de VS geen zin heeft heel haar 7de vloot na het oplossen van dit probleem in de vuilbak te werpen en haar bemanning levenslang te onderhouden zonder dat deze nog kunnen werken.

Steve_M
15 maart 2011, 16:42
Bij de vorige aardbeving heeft men de reactoren in werking gehouden en is er straling vrijgekomen.
Ook toen kreeg het bestuur de volle laag kritiek.
Ofhet in werking houden van de reactoren mogelijk was en of ze dan zelf hun pompen in werking konden houden is een open vraag.

Hulp vanuit de VS was onderweg. De 7de vloot lag op 170kilometer van het rampgebied toen deze zich terug trok omdat er hoge stralingen werden gemeten en de VS geen zin heeft heel haar 7de vloot na het oplossen van dit probleem in de vuilbak te werpen en haar bemanning levenslang te onderhouden zonder dat deze nog kunnen werken.

Nee, voor zover ik weet werden er relatief lichte bestralingen gemeten bij terugkerende soldaten.

zonbron
15 maart 2011, 16:43
Ik denk persoonlijk dat het daar redelijk omzeep is, en dat we nu een niveau 6 Mayak-achtig incident gaan krijgen. Men heeft nochtans een week gehad om het beter te doen.

Dat verandert nog altijd niks aan mijn pronostiek: enkele honderden doden, en een paar kilometer "exclusie zone". Maar wel een HEEL VUILE site.

Als je de sat fotos bekijkt van de site lijkt het alsof die langzaam maar zeker helemaal in stukken valt. Ongelooflijk ! En dan nog met al die rookpluimen.

Ik hoop dat het bij uw pronostiek blijft. nuff is nuff already...

patrickve
15 maart 2011, 16:48
Bij de vorige aardbeving heeft men de reactoren in werking gehouden en is er straling vrijgekomen.
Ook toen kreeg het bestuur de volle laag kritiek.
Ofhet in werking houden van de reactoren mogelijk was en of ze dan zelf hun pompen in werking konden houden is een open vraag.


Dat is niet waar. Alle reactoren schakelen automatisch uit bij een aardbeving. Ook de vorige keer. Vorige keer is er gewoon wat water van de opslagpiscine overgeklotst en dat was toen al een wereldramp. Dit gaat nu dus een galactische ramp worden...


Hulp vanuit de VS was onderweg. De 7de vloot lag op 170kilometer van het rampgebied toen deze zich terug trok omdat er hoge stralingen werden gemeten en de VS geen zin heeft heel haar 7de vloot na het oplossen van dit probleem in de vuilbak te werpen en haar bemanning levenslang te onderhouden zonder dat deze nog kunnen werken.

Ja, zeg, na een goeie douche waren ze al terug op normale niveaus. 't is blijkbaar nogal gemakkelijk om een Amerikaanse oorlogsvloot op vlucht te laten slaan :-) Torpedo's en jachtvliegtuigen, daar hebben ze geen schrik van... maar een beetje radioaktief poeier... Had Saddam dat in den tijd geweten... :-)

patrickve
15 maart 2011, 16:55
Als je de sat fotos bekijkt van de site lijkt het alsof die langzaam maar zeker helemaal in stukken valt. Ongelooflijk ! En dan nog met al die rookpluimen.

Ik hoop dat het bij uw pronostiek blijft. nuff is nuff already...

Een goed stuk van de brandstof gaat spijtig genoeg vrijkomen. Maar niet op een explosieve manier, maar via lekken en dergelijke. Dat zou normaal gezien de verspreiding over grote geografische gebieden moeten verhinderen. Maar dat gaat een verschrikkelijke opruim operatie worden, vooral in een gedevasteerd land.

De reden is dat de trage opbouwende hitte uiteindelijk alle barrieres gaat doorbreken, en de uiteindelijke koeling zal komen door het uitspreiden over de site. Uiteindelijk gaat het gros in het zeewater terecht komen, want altijd beter is dan in de lucht, maar men gaat dus gedurdende enkele jaren een zwaar gecontamineerde kust hebben. Men zal ergens een balans moeten opmaken van wat het beste moment is om alles te betonneren.

Maar dat is niet wat er had moeten gebeuren. Tot voor enkele dagen had het volstaan van massief hulpgroepen en pompen aan te brengen. Dat is nu nog altijd mogelijk, behalve dat de site nu veel te gecontamineerd is om nog te werken, en de barrieres in hoe langer hoe slechtere staat zijn.

zonbron
15 maart 2011, 16:57
Ja, zeg, na een goeie douche waren ze al terug op normale niveaus. 't is blijkbaar nogal gemakkelijk om een Amerikaanse oorlogsvloot op vlucht te laten slaan :-) Torpedo's en jachtvliegtuigen, daar hebben ze geen schrik van... maar een beetje radioaktief poeier... Had Saddam dat in den tijd geweten... :-)

En het is op zijn minst raar... diezelfde pluim/radioactiviteit die de Amerikanen hebben waargenomen heeft ook even boven Tokyo gehangen (zelfde afstand bijna, een 200km tov de centrale). Die mensen in Tokyo zijn niet gevlucht...:roll:

manta
15 maart 2011, 17:00
En het is op zijn minst raar... diezelfde pluim/radioactiviteit die de Amerikanen hebben waargenomen heeft ook even boven Tokyo gehangen (zelfde afstand bijna, een 200km tov de centrale). Die mensen in Tokyo zijn niet gevlucht...:roll:

Die wisten dan ook niet dat er iets aan de hand was en hoe erg het zou kunnen zijn ... :-(

zonbron
15 maart 2011, 22:32
Die wisten dan ook niet dat er iets aan de hand was en hoe erg het zou kunnen zijn ... :-(

Tja, als je dit mag geloven...

In Tokio gaat het leven gewoon verder, al blijkt dat niet altijd eenvoudig. Zo staan er lange wachtrijen in de stations van de Japanse hoofdstad. Eén lijn was vandaag zo lang dat ze rond verschillende blokken in de stad liep. Toch blijven pendelaars rustig bij de situatie.

Het volgende spreekt dat dan weer tegen...

De exodus zet zich verder in Japan. Vele landen zijn hun burgers aan het evacueren. Ook journalisten vertrekken uit het rampgebied uit vrees voor een nucleaire ramp. Frankrijk laat Air France extra vluchten uitvoeren om burgers uit Japan weg te halen.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235958/2011/03/15/LIVE-DE-TOESTAND-IN-JAPAN-MINUUT-PER-MINUUT.dhtml

manta
15 maart 2011, 22:44
Tja, als je dit mag geloven...

In Tokio gaat het leven gewoon verder, al blijkt dat niet altijd eenvoudig. Zo staan er lange wachtrijen in de stations van de Japanse hoofdstad. Eén lijn was vandaag zo lang dat ze rond verschillende blokken in de stad liep. Toch blijven pendelaars rustig bij de situatie.

Het volgende spreekt dat dan weer tegen...

De exodus zet zich verder in Japan. Vele landen zijn hun burgers aan het evacueren. Ook journalisten vertrekken uit het rampgebied uit vrees voor een nucleaire ramp. Frankrijk laat Air France extra vluchten uitvoeren om burgers uit Japan weg te halen.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1235958/2011/03/15/LIVE-DE-TOESTAND-IN-JAPAN-MINUUT-PER-MINUUT.dhtml

Bwah , Japanners lijken er wel redelijk kalm op te reageren. Maar gezien de informatie die ze krijgen (straal van 20-30Km rond de centrale is leeg en da's genoeg, zo veel mogelijk binnen blijven en de natte was niet buitenhangen ... :roll:) is dat vrij normaal...
De beelden van een lange rij mensen die rustig aanschuiven om te winkelen terwijl 200 Km verder waarschijnlijk de grootste kernramp van de geschiedenis bezig is, is dan ook vrij hallucinant .

zonbron
15 maart 2011, 22:50
Jodiumtabletjes uitgeput ?

Panic Buying: Stocks Of Potassium Iodide Exhausted In U.S.

With the threat of radioactive particles from the stricken Fukushima nuclear reactor complex drifting towards the United States on prevailing easterly winds, many Americans are attempting to protect themselves by acquiring potassium iodide, which protects the thyroid gland from radiation and cancer caused by radioactive iodine.

U.S. manufacturers of potassium iodide have been swamped with demand, reports CNN. One Williamsburg, Virginia-based company “Has received hundreds, if not thousands, of calls from potential buyers in Asia as well as repeat U.S. customers suddenly seeking to replenish their stockpiles of the drug.”

https://lh3.googleusercontent.com/-r3NonJRZlhM/TX-LrITPcZI
/AAAAAAAAHjk/pdeyj9rX7XI/s1600/150311top1.jpg

En ook...

U.S. radiation drug manufacturers swamped with calls from Japan

Experts believe that many of the dangers posed by overexposure to nuclear fallout, including cancer, can be diminished by blocking thyroid absorption of radiation.

On Friday, a massive earthquake and tsunami triggered what is being called Japan's worst nuclear emergency since World War II. Since, Morris said his Williamsburg, Virginia-based company has received hundreds, if not thousands, of calls from potential buyers in Asia as well as repeat U.S. customers suddenly seeking to replenish their stockpiles of the drug.
Radiation risks rise in Japan
Relief worker describes scene in Japan
Radiation and human health
'Very high' risk of radioactive material

So, too, has Fleming Pharmaceuticals in Missouri, which, according to the FDA, is the only U.S. manufacturer of the anti-radiation medication in liquid form. Anbex is the only company in the United States that manufactures the tablet form of potassium iodide, according to the FDA.

http://edition.cnn.com/2011/HEALTH/03/14/med.iodide.developers/

zonbron
15 maart 2011, 22:54
Bwah , Japanners lijken er wel redelijk kalm op te reageren. Maar gezien de informatie die ze krijgen (straal van 20-30Km rond de centrale is leeg en da's genoeg, zo veel mogelijk binnen blijven en de natte was niet buitenhangen ... :roll:) is dat vrij normaal...
De beelden van een lange rij mensen die rustig aanschuiven om te winkelen terwijl 200 Km verder waarschijnlijk de grootste kernramp van de geschiedenis bezig is, is dan ook vrij hallucinant .

Idd, hallucinant... Misschien is het iets psychologisch en voelen ze zich veiliger gezellig samen in de 'veiligheid van de stad'.

Hier is een online geiger teller voor Tokyo.
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo

in cpm uitgedrukt...

enige info:

At what cpm does the situation become truly hazardous? This can be difficult to decide. :roll:

The ¡§rem¡¨ unit describes how much radiation exposure a person can safely receive from a source of radiation. To determine the hazard from radiation exposure, it is far easier for radiation specialists to use the rem unit than to use the cpm unit. Fortunately, many Geiger counters can read out in both cpm and milli-rem per hour (1000th of a rem per hour abbreviated mrem/hr).

However, unless Geiger counters are calibrated with the radiation source that they are intended to measure in the field, the mrem/hr readings will probably not be accurate. Most Geiger counters are calibrated with a radioactive source called Cesium-137 (Cs-137). This is because Cs-137 has a long radioactive half-life (about 30 years). Therefore, the calibration service companies do not have to purchase a new source (and dispose of the depleted old one) very frequently. Cs-137 emits gamma-rays when shielded for instrument calibration purposes. It is one of the sources that dirty bombs are thought to be composed of.

Sfax
15 maart 2011, 22:56
Bwah , Japanners lijken er wel redelijk kalm op te reageren. Maar gezien de informatie die ze krijgen (straal van 20-30Km rond de centrale is leeg en da's genoeg, zo veel mogelijk binnen blijven en de natte was niet buitenhangen ... :roll:) is dat vrij normaal...
De beelden van een lange rij mensen die rustig aanschuiven om te winkelen terwijl 200 Km verder waarschijnlijk de grootste kernramp van de geschiedenis bezig is, is dan ook vrij hallucinant .

Raar, ik zie daar nergens ook maar enige reportages over... Parallelle realiteiten?

George
15 maart 2011, 22:57
Niet overdrijven.

Properste, No way. Wel met het meest compacte , best detecteerbare afval.
Veiligste, per Gw/u gekeken, tot nu toe wel. Maar als die Japanse reactors hun beste beentje voorzetten is de kans bestaande dat die reputatie om zeep is, zelfs al geloven de echte groentjes het zowiezo niet.

Waterkrachtcentrales zijn minder veilig Gw/h gekeken ten opzichte van kerncentrales, hebben meer milieu-impact, maar hebben effectief geen afval.

Het is altijd overwegen wat mogelijk is binnen een gegeven kader kwa middelen.

Ach, het doet er niet toe hoe veilig het ene is t.o.v. andere. Wat veiligheid betreft is het enkel van belang dat de eigenaars (aandeelhouders) fysiek veilig zijn. Al de rest is bijzaak. De verzekeringsmaatschappijen kunnen steeds op onze steun rekenen. 10, 100, ... of meer doden was nooit geen probleem om de winsten te vrijwaren. Denk je echt dat eigenaars wakker liggen van de duizenden kinderen die sterven van uitputting, ondervoeding of ziektes die met een paar euro te verhelpen zijn? Zolang er voldoende reserve is maakt het niet uit. Japan is nu wel een andere zaak. Verzekeringen, ook de fictieve financiële staan voor een kost. Het solidariteitsprincipe bestaat niet in de privé-markt. De enige oplossing is dus wij, via onze regeringen geld geven aan de verzekeringssector en om te testen hoeveel we nog te besteden organiseren ze een inzamel-evenement.

Menselijke drama's zijn nog nooit een punt geweest. 5 of 10-duizend slachtoffers,het leed van een veelvoud aan nabestaanden, ... Het heeft allemaal geen belang. Das nergens van belang. Het enige wat telt is de beurs. Eigenaren kunnen en mogen natuurlijk niet verliezen.

ecrins
15 maart 2011, 23:05
de Japanners hebben het onder controle!
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/aardbeving_japan/110311_reactoren_japan

Leugenaar.

zonbron
15 maart 2011, 23:12
Raar, ik zie daar nergens ook maar enige reportages over... Parallelle realiteiten?

Dit mss...

http://www.vancouversun.com/business/4440993.bin

Tokyo residents are emptying store shelves of daily necessities and stocking up on gasoline as the risk of nuclear radiation leaks from a facility north of the Japanese capital escalated.

Seven & I Holdings Co., Japan’s biggest retailer, said its Ito-Yokado supermarkets are being emptied daily of necessities such as water, rice and batteries as soon as fresh supplies arrive. “Every day the stores provide a certain amount, but as soon as a shop opens, the products disappear,” Hirotake Henmi, a spokesman for Seven & I, said in a phone interview.

Workers Tuesday struggled to avert the risk of a meltdown at a crippled nuclear plant 135 miles north of Tokyo as Cabinet Chief Secretary Yukio Edano said radiation readings around the complex reached “a level that could harm people.” A blast and fire struck the Fukushima nuclear facility Tuesday, after two earlier explosions that followed the failure of cooling systems damaged by the March 11 earthquake, Japan’s strongest on record.

Masaru Sakamoto, a 49-year-old salesman for a food company in Tokyo, said he couldn’t buy gasoline over the weekend. “I went to more than 10 places on Saturday and Sunday and they were all sold out. Monday was no good, either.” He finally filled up his car at a Shell gas station in central Tokyo today.

Appeal for Calm

Stores in Tokyo and its suburbs on March 13 and 14 ordered about 10 times more water than usual, said Nobuo Saito, a spokesman for the government’s Consumer Affairs Agency. Food retailers on the same days sold about 9 times more chicken meat than they did before the March 11 earthquake, Saito said.

Meer
Tokyo shoppers strip stores bare as nuclear risk sparks panic buying
By Shunichi Ozasa and Chisaki Watanabe, Bloomberg
http://www.vancouversun.com/business/Tokyo+shoppers+strip+stores+bare+nuclear+risk+spar ks+panic+buying/4441625/story.html

Sfax
15 maart 2011, 23:19
Dit mss...

Tokyo residents are emptying store shelves of daily necessities and stocking up on gasoline as the risk of nuclear radiation leaks from a facility north of the Japanese capital escalated.

Seven & I Holdings Co., Japan’s biggest retailer, said its Ito-Yokado supermarkets are being emptied daily of necessities such as water, rice and batteries as soon as fresh supplies arrive. “Every day the stores provide a certain amount, but as soon as a shop opens, the products disappear,” Hirotake Henmi, a spokesman for Seven & I, said in a phone interview.

Workers Tuesday struggled to avert the risk of a meltdown at a crippled nuclear plant 135 miles north of Tokyo as Cabinet Chief Secretary Yukio Edano said radiation readings around the complex reached “a level that could harm people.” A blast and fire struck the Fukushima nuclear facility Tuesday, after two earlier explosions that followed the failure of cooling systems damaged by the March 11 earthquake, Japan’s strongest on record.

Masaru Sakamoto, a 49-year-old salesman for a food company in Tokyo, said he couldn’t buy gasoline over the weekend. “I went to more than 10 places on Saturday and Sunday and they were all sold out. Monday was no good, either.” He finally filled up his car at a Shell gas station in central Tokyo today.

Appeal for Calm

Stores in Tokyo and its suburbs on March 13 and 14 ordered about 10 times more water than usual, said Nobuo Saito, a spokesman for the government’s Consumer Affairs Agency. Food retailers on the same days sold about 9 times more chicken meat than they did before the March 11 earthquake, Saito said.

Meer
Tokyo shoppers strip stores bare as nuclear risk sparks panic buying
By Shunichi Ozasa and Chisaki Watanabe, Bloomberg
http://www.vancouversun.com/business/Tokyo+shoppers+strip+stores+bare+nuclear+risk+spar ks+panic+buying/4441625/story.html

En waar exact zie jij dat de grootste kernramp van de geschiedenis zich aan het voordoen is? Moet een artikel over hamsterende Jappen dat aantonen?

zonbron
15 maart 2011, 23:26
Leugenaar.

Leugenaar... nee
Hij heeft soms een andere wereldbeeldvorming. Dat komt de diversiteit ten goede.

"Er bestaat niet zoiets als 'de meeste mensen', en het feit dat je daar niet toe behoort, betekent niet dat je als mens mislukt bent: de mislukking ligt bij de verwachtingen van anderen."
Diversiteit, iedereen anders, en toch allemaal gelijk.
Diversiteit is, iets wat ons anders maakt dan de anderen.

Iedereen/andere meningen zijn een aanwinst voor de maatschappij en ook voor het forum... ;-)

George
15 maart 2011, 23:30
Bent U 1 van die mensen die aan CO2-fobie lijdt ?
CO2=life !

Er zijn tegenwoordig wel redelijk propere koolcentrales maar vanwege verschillende redenen blijven de kerncentrales aantrekkelijker.

Nee, ik lijdt aan geen enkele fobie meer want voor mij persoonlijk maakt het toch niet uit.

Co2 kan geen kwaad. Goed voor de plantjes, die lossen dat wel op voor ons. Die zetten dat om in zuurstof. Maar de plantjes die dat fantastische werk voor ons doen vernietigen we. Een boom maakt wel veel zuurstof maar de zuurstof op zich kan men niet verkopen. Het hout van de boom wel. uitgemaakte zaak dus. Maximum winst voor de eigenaren op korte termijn, de rest is bullshit.

zonbron
15 maart 2011, 23:38
En waar exact zie jij dat de grootste kernramp van de geschiedenis zich aan het voordoen is? Moet een artikel over hamsterende Jappen dat aantonen?

Hij gebruikte wel het woord waarschijnlijk he.

In elk geval, zonder de problemen in de kerncentrales zouden ze zonder twijfel op dezelfde manier 'hamsteren', enkel al vanwege de aardbeving.

Maar het feit dat hun wordt afgeraden kraantjeswater te drinken zal daar ook voor iets tussen zitten.

Sfax
15 maart 2011, 23:45
Hij gebruikte wel het woord waarschijnlijk he.

Zelfs het woord waarschijnlijk is daar teveel; er zijn een pak andere nucleaire incidenten die mijlenver boven dit verhaaltje uitsteken.


In elk geval, zonder de problemen in de kerncentrales zouden ze zonder twijfel op dezelfde manier 'hamsteren', enkel al vanwege de aardbeving.

Uiteraard, die aardbeving en de tsunami hebben de boel daar genoeg om zeep geholpen om dat te doen.


Maar het feit dat hun wordt afgeraden kraantjeswater te drinken zal daar ook voor iets tussen zitten.

Ach, zelfs zonder die kerncentrale zouden ze dezelfde aanbevelingen moeten doen. Daar zijn een hoopje Seveso-bedrijven binnenste buiten gekeerd, een hoopje oliedepots/raffinaderijen zijn overspoeld en de inhoud van de rioolsystemen heeft zich ook vrolijk verspreid. De vervuiling die daar uit voort komt, daar zou ik me pas echt zorgen over maken. Al zal dat waarschijnlijk niet zo mediageniek zijn.

zonbron
15 maart 2011, 23:46
Nee, ik lijdt aan geen enkele fobie meer want voor mij persoonlijk maakt het toch niet uit.

Co2 kan geen kwaad. Goed voor de plantjes, die lossen dat wel op voor ons. Die zetten dat om in zuurstof. Maar de plantjes die dat fantastische werk voor ons doen vernietigen we. Een boom maakt wel veel zuurstof maar de zuurstof op zich kan men niet verkopen. Het hout van de boom wel. uitgemaakte zaak dus. Maximum winst voor de eigenaren op korte termijn, de rest is bullshit.

Ik dat we wat dat betreft op dezelfde lijn zitten. En meer CO2 komt de plantjes ten goede, zo groeien ze sneller en wordt wat uit de natuur genomen wordt sneller terug vervangen.

zonbron
16 maart 2011, 00:01
Fukushima nuke plant situation 'worsened considerably': think tank

WASHINGTON, March 15, Kyodo

The situation at the quake-hit Fukushima No. 1 nuclear plant in northeastern Japan ''has worsened considerably,'' the Institute for Science and International Security said in a statement released Tuesday.

Referring to fresh explosions that occurred earlier in the day at the site and problems in a pool storing spent nuclear fuel rods, the Washington-based think tank said, ''This accident can no longer be viewed as a level 4 on the International Nuclear and Radiological Events scale that ranks events from 1 to 7.''

Noting that a level 4 incident involves ''only local radiological consequences,'' it said the ongoing crisis is ''now closer to a level 6, and it may unfortunately reach a level 7'' -- a worst case scenario with extensive health and environmental consequences.


EU to check safety of all its 143 nuclear reactors

BRUSSELS, March 15, Kyodo

The European Union agreed Tuesday to check the safety of all 143 nuclear reactors operating in its 14 member countries in the wake of a nuclear crisis at the quake-hit Fukushima nuclear plant in northeastern Japan.

The European Union made the decision at an emergency meeting of energy ministers of its 27 member countries. Several reactors in the EU region have a structure similar to that of reactors at the Fukushima No. 1 nuclear power plant, the European Commission said.

As serious accidents hit reactors in Japan, a country deemed to have some of the world's highest safety standards, the European Union is under pressure to review the safety of nuclear power generation, which it has billed as a source of safe and clean energy not emitting global warming gases.

EU Energy Commissioner Gunther Oettinger said at a press conference that the nuclear safety checks will address all possible threats, including earthquakes, tsunami and terrorist attacks.

The European Union will also test the durability of a cooling system of those nuclear reactors in view of cooling system problems experienced at the Fukushima nuclear power plant. It will also check a backup power supply system taking lessons from Japan, where electricity shortage is becoming serious with the suspension of nuclear power plant operations.

The commission said Tuesday it is extremely unlikely that Europe will experience an earthquake similar in size to the one that hit northeastern Japan, apparently in an effort to allay fears over its nuclear reactors.

BRON
KYODO (http://english.kyodonews.jp/news/)

Fire breaks out again at Fukushima's No. 4 reactor: TEPCO

TOKYO, March 16, Kyodo

A fire broke out again early Wednesday at the troubled No. 4 reactor of the quake-hit Fukushima No. 1 nuclear power plant, Tokyo Electric Power Co. said.

Around 5:45 a.m., a worker at the plant saw flames on the fourth floor of the reactor's building, believed to be the same spot where an apparent hydrogen explosion caused a fire Tuesday morning in the wake of last Friday's magnitude 9.0 earthquake.

The plant operator said it has reported the incident to firefighters and local governments.

On Tuesday, the utility said water in a pool storing spent nuclear fuel rods at the reactor may be boiling and its level has dropped, exposing the rods, prompting the government to order Tokyo Electric to inject water into the pool ''as soon as possible to avert a major nuclear disaster.''

Unless the spent fuel rods are cooled down, they could be damaged and emit radioactive substances.

Zwitser
16 maart 2011, 07:37
Japan spokesman says workers unable to continue efforts at nuclear plant due to radiation risk. 8O8O reactors abandonned.

Bron?

maddox
16 maart 2011, 07:42
Japan spokesman says workers unable to continue efforts at nuclear plant due to radiation risk. 8O8O reactors abandonned.

Stralingsrisico?
Da's geen risico daar, maar een zekerheid, 't zijn kerncentrales.

En de reactoren "verlaten", vandaar dat alle kranten de 50 helden bejubelen die de reservebackup noodplannen van noodplannen aan't uitvoeren zijn.

manta
16 maart 2011, 07:45
Raar, ik zie daar nergens ook maar enige reportages over... Parallelle realiteiten?

U ziet niet in dat de problemen daar lichtjes uit de hand zijn gelopen ??? 8O

maddox
16 maart 2011, 07:50
U ziet niet in dat de problemen daar lichtjes uit de hand zijn gelopen ??? 8O

In verhouding tot de totale ramp, zie ik niet waar het uit de hand loopt.

Francientje
16 maart 2011, 08:05
Even denken aan de slachtoffers inplaats van zitten te kreunen over wat ons nog lang
niet boven het hoofd hangt, zou een goed idee zijn.
Japan is nu eenmaal aardbeving gebied. Altijd geweest en daar verandert nooit wat
aan.

Zwitser
16 maart 2011, 08:37
U ziet niet in dat de problemen daar lichtjes uit de hand zijn gelopen ??? 8O

De problemen lopen eigenlijk niet uit de hand, want de reactoren worden met elke dag koeler (aan een exponentieel tempo zelfs...)
Wat uit de hand gelopen is, is de berichtgeving.

Sfax
16 maart 2011, 09:23
U ziet niet in dat de problemen daar lichtjes uit de hand zijn gelopen ??? 8O

Waarschijnlijk zie ik het niet in nee; feel free om me eens haarfijn uit te leggen waarom ik hier ook als een kieken zonder kop en in paniek zou moeten rondrennen.

De paniekroepers hier geraken tot hiertoe niet verder dan "allé, zie je dat niet", "heb je het nu echt niet door", "jij hebt belangen zeker" of "je snapt kernenergie niet eh", maar er is geen één van hen die me tot hiertoe cocnreet heeft kunnen zeggen wat er nu juist aan de hand is, wat de gevolgen zijn en waarom ik ook in paniek zou moeten zijn. Ga jij eens proberen?

Felix (be)
16 maart 2011, 10:00
Bron?
Het bericht van AV was waarschijnlijk wel degelijk juist
(heb het vannacht oa gehoord op ARD en de BBC en gelezen op de NLse teletekst),
maar is inmiddels achterhaald:

Ze zijn nu nog met 48 (http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbeving-en-tsunami-Japan/article/detail/1236476/2011/03/16/De-Fukushima-50-zijn-nog-maar-met-48.dhtml)

... De groep reddingswerkers die een nuclaire ramp in Fukushima moet voorkomen, de zogenaamde Fukushima 50, zijn na vandaag nog maar met 48. Twee van hen raakten vermist na de ontploffing maandag en de nieuwe brandhaard rond reactor 4 vandaag. De anderen kregen later op de dag eerst de opdracht de site te verlaten wegens een te hoog stralingsgevaar, maar konden nadien toch weer aan de slag.
Slechts vijftig tot zeventig ingenieurs bleven aanvankelijk over op de site van de kerncentrale, nadat honderden van hun collega's maandag werden geëvacueerd. ...

Volgens oa de Nederlandse De Telegraaf zijn "Tienduizenden inwoners van Tokio op de vlucht geslagen voor de onzichtbare en potentieel dodelijke radioactieve wolk die de Japanse hoofdstad bedreigt."

Los van dit alles wordt Japan de voorbije dagen geregeld geteisterd
door tal van naschokken, waaronder enkele behoorlijk forse. Map (http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/recenteqsww/Maps/10/140_35.php)


Aftershocks Moving On Path Toward Tokyo (http://www.earthfiles.com/news.php?ID=1825&category=Environment)

March 16, 2011, Japan: Kyodo News reported: “A strong earthquake with a magnitude of 6.4 jolted Shizuoka Prefecture and its vicinity, including Tokyo, on Tuesday evening Mar. 15. More than 20 people were taken to hospital by ambulance following the 10:31 p.m. local time quake. All of them are believed to have suffered minor injuries, local authorities said. More than 21,000 households in the northern Fujinomiya city suffered a power outage No tsunami warning was issued and no major damage to the Hamaoka nuclear plant in Omaezaki, Shizuoka Prefecture, or to Shizuoka airport was reported, according to Chubu Electric Power Co. and local police.” ...

zonbron
16 maart 2011, 10:29
Een artikel in de NY Times heeft het over het ontwerp van de Mark 1 BWR.

Experts Had Long Criticized Potential Weakness in Design of Stricken Reactor

The warnings were stark and issued repeatedly as far back as 1972: If the cooling systems ever failed at a “Mark 1” nuclear reactor, the primary containment vessel surrounding the reactor would probably burst as the fuel rods inside overheated. Dangerous radiation would spew into the environment.

Now, with one Mark 1 containment vessel damaged at the embattled Fukushima Daiichi nuclear plant and other vessels there under severe strain, the weaknesses of the design — developed in the 1960s by General Electric — could be contributing to the unfolding catastrophe.

When the ability to cool a reactor is compromised, the containment vessel is the last line of defense. Typically made of steel and concrete, it is designed to prevent — for a time — melting fuel rods from spewing radiation into the environment if cooling efforts completely fail.

In some reactors, known as pressurized water reactors, the system is sealed inside a thick steel-and-cement tomb. Most nuclear reactors around the world are of this type.

But the type of containment vessel and pressure suppression system used in the failing reactors at Japan’s Fukushima Daiichi plant is physically less robust, and it has long been thought to be more susceptible to failure in an emergency than competing designs. In the United States, 23 reactors at 16 locations use the Mark 1 design, including the Oyster Creek plant in central New Jersey, the Dresden plant near Chicago and the Monticello plant near Minneapolis.

G.E. began making the Mark 1 boiling-water reactors in the 1960s, marketing them as cheaper and easier to build — in part because they used a comparatively smaller and less expensive containment structure.

American regulators began identifying weaknesses very early on.

In 1972, Stephen H. Hanauer, then a safety official with the Atomic Energy Commission, recommended that the Mark 1 system be discontinued because it presented unacceptable safety risks. Among the concerns cited was the smaller containment design, which was more susceptible to explosion and rupture from a buildup in hydrogen — a situation that may have unfolded at the Fukushima Daiichi plant. Later that same year, Joseph Hendrie, who would later become chairman of the Nuclear Regulatory Commission, a successor agency to the atomic commission, said the idea of a ban on such systems was attractive. But the technology had been so widely accepted by the industry and regulatory officials, he said, that “reversal of this hallowed policy, particularly at this time, could well be the end of nuclear power.” ...


...Michael Tetuan, a spokesman for G.E.’s water and power division, staunchly defended the technology this week, calling it “the industry’s workhorse with a proven track record of safety and reliability for more than 40 years.”

Mr. Tetuan said there are currently 32 Mark 1 boiling-water reactors operating safely around the globe. “There has never been a breach of a Mark 1 containment system,” he said.

Several utilities and plant operators also threatened to sue G.E. in the late 1980s after the disclosure of internal company documents dating back to 1975 that suggested that the containment vessel designs were either insufficiently tested or had flaws that could compromise safety.

The Mark 1 reactors in the United States have undergone a variety of modifications since the initial concerns were raised. Among these, according to Mr. Lochbaum, were changes to the torus — a water-filled vessel encircling the primary containment vessel that is used to reduce pressure in the reactor. In early iterations, steam rushing from the primary vessel into the torus under high pressure could cause the vessel to jump off the floor.

In the late 1980s, all Mark 1 reactors in the United States were also retrofitted with venting systems to help reduce pressure in an overheating situation.

Volledige tekst The NYTimes (http://www.nytimes.com/2011/03/16/world/asia/16contain.html)

zonbron
16 maart 2011, 10:59
Het verhaal van de 33 mijnwerkers herrezen uit de maag van de aarde dankzij de Phoenix verbleekt naast het heldaftige optreden van de 'Fukushima Fifty'. Dat is wat anders dan onder de grond hulp afwachten.

While some are already talking about the 50 heroes of Fukushima, little information has leaked about what their tasks. We have been in contact with the Nuclear Forum , who has summarized some of the main functions will be making these engineers as they struggle against the anti-heating reactors to avoid a nuclear catastrophe. These are the tasks: 1. Borated water injected under pressure within the reactor vessel to cool and cover everything the kernel. 2. vessel external cooling the same reactor to help cool the interior target. 3. Purge when the pressure exceeds acceptable limits and monitor hydrogen concentration . 4. Keep integrity of containment and the torus. 5. Conduct shift to stay within acceptable limits exposure of each of them. The most serious situation is still in the lead 2 where according to the International Nuclear Energy , there was an explosion at 05. Spanish CET 25 hours “might have affected the integrity of the primary containment vessel” reactor.If the vessel is damaged, the main task is to contain damage, try to cool the reactor and try to get the radioactive material leaks as small as possible. Even if the core melt, technicians rely on the ability of some elements of containment, the protection of the soil to prevent seepage of water and an environmental disaster like the Chernobyl power station . Regarding the situation in the reactor 4, where there was a fire,explosion and two large holes have been detected. Nuclear Forum emphasize that the situation is “absolutely different from what occurred in Chernobyl “.

http://www.universityfive.info/world/8957/what-are-you-doing-the-50-heroes-of-fukushima/

In hln kon men dit lezen...
-De Japanse premier Naoto Kan heeft een boodschap gestuurd naar de 'Fukushima Fifty', de nog 50 overblijvende arbeiders en ingenieurs op de site van de op hol geslagen kerncentrale Fukushima 1. "You are the only ones who can resolve this crisis. retreat is unthinkable." ("Jullie zijn de enigen die deze crisis kunnen oplossen. Terugtrekken is ondenkbaar")

Zwitser
16 maart 2011, 11:11
Volgens oa de Nederlandse De Telegraaf zijn "Tienduizenden inwoners van Tokio op de vlucht geslagen voor de onzichtbare en potentieel dodelijke radioactieve wolk die de Japanse hoofdstad bedreigt."


Dus een promille van de bevolking van Tokyo slaat op de vlucht. Daar ben ik van onder de indruk.
En elke wolk is potentieel dodelijk, of ie radioactief is of niet. De vraag is of hij werkelijk gevaarlijk is. Wat ik tot nu to heb kunnen lezen wijst er op dat de straling in Tokyo welliswaar toegenomen is, maar verre van gevaarlijk is.

zonbron
16 maart 2011, 11:13
Nog meer extra werk voor de 50, helikopters kunnen geen water lozen op de reactor vanwege de straling.

URGENT: SDF choppers unable to drop water on nuke reactor due to radiation

TOKYO, March 16, Kyodo

The Self-Defense Forces will not conduct a planned operation Wednesday to drop water from helicopters on the troubled No. 3 reactor of the Fukushima nuclear power plant because of the high radiation level around the plant, Defense Ministry officials said.

The Ground Self-Defense Force helicopters were on standby to drop water on the reactor as it is feared the reactor may have released radioactive steam due to damage to its containment vessel.

==Kyodo

zonbron
16 maart 2011, 13:15
Heeft iemand meer informatie over hoeveel gebruikte brandstofstaven er op Fukushima aanwezig zijn ? Nog volgens volgende figuur zouden deze 'spend fuel pools' zich in het dak van de reactorgebouwen bevinden...

http://www.freeimagehosting.net/uploads/06120b84a0.jpg


URGENT: Police eye using water cannon to cool Fukushima No. 4 reactor

TOKYO, March 16, Kyodo

The National Police Agency is considering using a special water cannon truck held by the Metropolitan Police Department to cool a pool storing spent fuel rods at the troubled No. 4 reactor at the Fukushima No. 1 nuclear power plant, police sources said Wednesday.

The operation could start as early as Wednesday night, they said.

==Kyodo

Breaking : No major damge to No. 3 Reactor containment vessel at Fukushima

manta
16 maart 2011, 13:21
Waarschijnlijk zie ik het niet in nee; feel free om me eens haarfijn uit te leggen waarom ik hier ook als een kieken zonder kop en in paniek zou moeten rondrennen.

De paniekroepers hier geraken tot hiertoe niet verder dan "allé, zie je dat niet", "heb je het nu echt niet door", "jij hebt belangen zeker" of "je snapt kernenergie niet eh", maar er is geen één van hen die me tot hiertoe cocnreet heeft kunnen zeggen wat er nu juist aan de hand is, wat de gevolgen zijn en waarom ik ook in paniek zou moeten zijn. Ga jij eens proberen?

Proberen ? Neen hoor , niet nodig, integendeel, jullie hebben me totaal gerustgestelt nu , er is absoluut geen vuiltje aan de lucht in Japan ... :roll:
Er is een verschil met "rondlopen als een kieken zonder kop" en hier en daar de ernst van inzien hoor ... :?

manta
16 maart 2011, 13:22
Nog meer extra werk voor de 50, helikopters kunnen geen water lozen op de reactor vanwege de straling.

URGENT: SDF choppers unable to drop water on nuke reactor due to radiation

TOKYO, March 16, Kyodo

The Self-Defense Forces will not conduct a planned operation Wednesday to drop water from helicopters on the troubled No. 3 reactor of the Fukushima nuclear power plant because of the high radiation level around the plant, Defense Ministry officials said.

The Ground Self-Defense Force helicopters were on standby to drop water on the reactor as it is feared the reactor may have released radioactive steam due to damage to its containment vessel.

==Kyodo

't Zijn er nog maar 48 nu ...;-)
Maar die zullen wel ergens een thee aan't drinken zijn of zo want er zijn geen problemen in die centrales ...

Felix (be)
16 maart 2011, 13:25
Dus een promille van de bevolking van Tokyo slaat op de vlucht. Daar ben ik van onder de indruk.
En elke wolk is potentieel dodelijk, of ie radioactief is of niet. De vraag is of hij werkelijk gevaarlijk is. Wat ik tot nu to heb kunnen lezen wijst er op dat de straling in Tokyo welliswaar toegenomen is, maar verre van gevaarlijk is.Veel buitenlanders in Tokyo kiezen eveneens eieren voor hun geld en verlaten Japan.

U schijnt goed geïnformeerd te zijn.
Kunt u een linkje geven mbt het stralingsniveau in Tokyo (liefst met info van officiële bronnen)?

zonbron
16 maart 2011, 13:30
't Zijn er nog maar 48 nu ...;-)
Maar die zullen wel ergens een thee aan't drinken zijn of zo want er zijn geen problemen in die centrales ...

Ja, ik heb het gelezen. Maar zullen in gedachten zullen ze de Fukushima 50 blijven.

Thee en tofu...

manta
16 maart 2011, 13:41
Ja, ik heb het gelezen. Maar zullen in gedachten zullen ze de Fukushima 50 blijven.

Thee en tofu...

Fukushima raakt op geen enkele manier gekoeld

Raar dat men internationale hulp vraagt voor zoiets als er dan toch niets aan de hand is ...

zonbron
16 maart 2011, 13:49
Veel buitenlanders in Tokyo kiezen eveneens eieren voor hun geld en verlaten Japan.


Zo zouden ook velen het getroffen gebied willen verlaten maar zitten ze vast op ongeveer 50 km van Fukushima.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/03/16/article-1366670-0B2EB62300000578-448_470x617.jpg
Meanwhile scores of terrified residents began to flee Tokyo as the power plant threatened to send a cloud of radioactive dust across Japan.

Even in Yamagata city itself, some 60 miles from the plant, residents were fearful of contamination.

As smoke billowed from the nuclear facility, 56-year-old shopkeeper Takeo Obata said: ‘When the winds blow from the south-east you can smell the sea air.

‘So if we can smell the sea, don’t you think we will be able to smell that poisonous air? What are these people doing to us?’

Exodus Japan: People vote with their feet as nuclear plant workers flee for their lives after radiation levels soar

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1366670/Japan-earthquake-tsunami-Radiation-soars-Fukushima-nuclear-plant.html#ixzz1GiyWxgEa

Blijkbaar betrouwen sommigen de officiele berichtgeving niet.

Nynorsk
16 maart 2011, 13:54
Blijkbaar betrouwen sommigen de officiele berichtgeving niet.

Zelfs al zou ik de berichtgeving geloven, dan nog zou ik liefst vertrekken.
Ik ga niet met een attitude van "we zien wel hoe het draait" naast een lekkende kerncentrale blijven zitten.

zonbron
16 maart 2011, 13:58
Zelfs al zou ik de berichtgeving geloven, dan nog zou ik liefst vertrekken.
Ik ga niet met een attitude van "we zien wel hoe het draait" naast een lekkende kerncentrale blijven zitten.

Nochtans blijkt dat er anderen zijn die met 'pint in de hand' alles rustig zouden afwachten.

zonbron
16 maart 2011, 14:05
Ondertussen braakt de idioot Glenn Beck, de mormoonse white supremacist van FOXNEWS, nog wat onzin uit...

Glenn Beck Calls Japan Earthquake Work of God; Gilbert Gottfried Apologizes
Days After Japan Earthquake, Celebrities Unite and Stumble

According to Glenn Beck, the earthquake and tsunami that continue to wreak havoc in the Pacific Rim were a "message" from God.

On his radio show Monday, the conservative commentator rationalized the national disaster as God's work.

"I'm not saying God is, you know, causing earthquakes -- well I'm not not saying that either!" he said. "What God does is God's business, I have no idea. But I'll tell you this -- whether you call it Gaia or whether you call it Jesus, there's a message being sent. And that is, 'Hey you know that stuff we're doing? Not really working out real well. Maybe we should stop doing some of it.'"

He broke into a cackle before reiterating, "I'm just saying." (It's not clear why Beck brought up "Gaia" -- the word refers to the Greek version of Mother Nature but doesn't appear to have roots in Asian culture.)

http://abcnews.go.com/Entertainment/glenn-beck-calls-japan-quake-message-god-gilbert/story?id=13139648

ministe van agitatie
16 maart 2011, 14:15
Ondertussen braakt de idioot Glenn Beck, de mormoonse white supremacist van FOXNEWS, nog wat onzin uit...

Glenn Beck en zijn programma doet me erg denken aan Lewis Prothero uit V for Vendetta.

EDIT: ik ben natuurlijk niet de enige die de gelijkenis treffend vind:

http://www.youtube.com/watch?v=CGdCjdhOQ54

zonbron
16 maart 2011, 14:26
Glenn Beck en zijn programma doet me erg denken aan Lewis Prothero uit V for Vendetta.

EDIT: ik ben natuurlijk niet de enige die de gelijkenis treffend vind:

http://www.youtube.com/watch?v=CGdCjdhOQ54

Idd, treffende gelijkenis...

Mss is het aangewezen binnenkort een draadje op te starten ivm met deze clown en consoorten om hun ware standpunten en doelstellingen bloot te leggen...

zonbron
16 maart 2011, 14:44
Citaat:
Maar het feit dat hun wordt afgeraden kraantjeswater te drinken zal daar ook voor iets tussen zitten.


Ach, zelfs zonder die kerncentrale zouden ze dezelfde aanbevelingen moeten doen. Daar zijn een hoopje Seveso-bedrijven binnenste buiten gekeerd, een hoopje oliedepots/raffinaderijen zijn overspoeld en de inhoud van de rioolsystemen heeft zich ook vrolijk verspreid. De vervuiling die daar uit voort komt, daar zou ik me pas echt zorgen over maken. Al zal dat waarschijnlijk niet zo mediageniek zijn.

Zowel Kyodo als Jiji bevestigen dat er in het leidingwater in Fukushima wel degelijk verhoogde radioactiviteit is gemeten. :roll:

ministe van agitatie
16 maart 2011, 14:56
Ook een manier van reageren:

De Japanse overheid heeft de hoeveelheid straling waaraan een werknemer in een nucleair bedrijf legaal mag blootgesteld worden vandaag verdubbeld van 250 milliesievert per uur naar 500 millisievert.