PDA

View Full Version : Verdieseling is groter drama als men dacht...


Micele
23 maart 2011, 18:05
Tja, vele buurlanden weten dat al 20 jaar, nemen al lang maatregelen om het dieselverkeer vooral in de steden en over korte afstanden te ontraden.

Be wordt wakker, was zelfs zeer uitgebreid in het nieuws.

Lijkt wel of de studie besteld is, en dat die zotte CO2-premie weg moet, of de diesel gaat toch duurder worden binnenkort (accijnzen meer aanpassen zoals niveau grote buurlanden)

Is de begroting al definitief gemaakt door "de regering in lopende zaken" ?

Uitgebreide bron met tabellen verbruik en uitstoot naargelang parameters "druk verkeer en koud/warm rijden", enz... :
(diesel) roetuitstoot is wel niet gemeten... (spreekt eigenlijk voor zichzelf)
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=357

Nieuw onderzoek stelt probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen nog scherper

De combinatie van een koude dieselmotor en druk stadsverkeer is een drama op vlak van verbruik en uitstoot.

VAB roept de Vlaamse regering op haar verantwoordelijkheid op te nemen en een breed maatschappelijk debat te voeren. De Mora (de Vlaamse Mobiliteitsraad) lijkt een geëigend platform hiervoor. De huidige aanpak, zoals de aangekondigde hervorming van de BIV (de eenmalige belasting bij inschrijving van een voertuig) mist visie en draagvlak.

Nieuw onderzoek

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.

Conclusies van VAB

# De hybride wagen verbruikt het minst in stedelijk verkeer en tijdens de spits.
# De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.
# Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving.
# De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden.

...]

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/auto/volgens-vab-is-diesel-niet-geschikt-voor-korte-ritten/article-1194972385604.htm

Volgens VAB is diesel niet geschikt voor korte ritten
woensdag 23 maart 2011 om 12u31

VAB wilde op basis van een realistische test een advies opstellen dat de consument kan helpen bij zijn keuze tussen een auto met een benzinemotor, één met een dieselmotor of een voertuig met hybride aandrijving.

Om betrouwbare gegevens te verzamelen werd samengewerkt met VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek). De testen werden uitgevoerd met een Toyota Auris omdat dit de enige gezinswagen is die momenteel in drie varianten bestaat (diesel, benzine en hybride). Om een reële verkeerssituatie na te bootsen, werd gekozen voor een mix van stads- en snelwegverkeer tijdens de ochtendspits. Het traject Antwerpen? Brussel verliep over de E19 met de gekende accordeonfiles ter hoogte van Mechelen Noord en de sterke vertraging bij Vilvoorde. In Antwerpen en Brussel werd een specifieke route gevolgd om het verbruik en de uitstoot in stadsverkeer te meten. De test heeft onder meer duidelijk gemaakt wat de sterke punten zijn van de hybride auto. In de stad en in de file kan je met momenten volledig elektrisch rijden. De elektriciteit is recupereerde energie en wordt opgewekt bij het remmen en uitbollen. Door daar handig op in te spelen kan je het verbruik bij sterk vertraagd verkeer beperken. Maar ook een diesel heeft zijn voordelen. Een dieselmotor presteert goed wanneer hij met een constant en een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot, van vooral stikstofoxiden, zijn dan opmerkelijk hoger. De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel. Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB, een enquête bij 7.852 automobilisten. Daaruit blijkt ook dat 76% van de ritten korter is dan 15 kilometer. (Belga) (TDMS)

Fijnstof of NO2 problemen ? Be of beter Vlaanderen haalt die EU-grenswaarden niet ? Ach geen probleem... subsidieer de dieselpersonenwagens nog wat meer... "de anderen" zullen het wel betalen... :roll:

http://www.vito.be/VITO/NL/HomepageAdmin/Home/Nieuws/Persbericht/persbericht_93.htm
Uitnodiging persconferentie woensdag 23 maart 10u30
VAB, Pastoor Coplaan 100

DE COMBINATIE VAN EEN KOUDE DIESELMOTOR EN DRUK STADSVERKEER IS EEN DRAMA OP VLAK VAN VERBRUIK EN UITSTOOT.

Nieuw onderzoek stelt probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen nog scherper.

kelt
24 maart 2011, 06:13
rustig blijven.......wat personenverkeer betreft meen ik dat de kentering zachtjes bezig is....
Het heeft er mee te maken dat kleine- en goedkope stadsautootjes (typisch van Roemeense,Italiaanse- en algemeen "Aziatische" afkomst )gestadig opgang maken in het straatbeeld....en niet noodzakelijk meer als "2de" auto....(een beetje zoals in de late jaren zeventig,begin jaren tachtig ,crisisjaren,toen de Japanse pletwals over de Europese autoindustrie heen walste met beter aangepaste produkten voor de tijd en omstandigheden.

We zien het ook in de brochures van de fabrikanten,die de bui zien hangen.Was 5 jaar geleden het kleine stadsautootje het "onderdeurtje" achteraan de brochure,nu brengen ze zelfs verschillende types terzelfdertijd op de markt (mogelijk wegens hun verschillende Aziatische produktiecentra...).De designers slagen er zelfs in een leuke snoet ,naar meer Europese smaak,te ontwerpen aan die dingen...


...en uiteraard konstant op qui vive blijven omtrent het openbaar vervoer...

maddox
24 maart 2011, 06:45
Voor ritten minder dan 15 km en een tussentijd van 5 uur of meer, is een puur electrische vehikel de beste optie. Ergo, voor persoonlijk woon-werk verkeer. Dus een 1 of 2 zits voertuig, met een zo klein mogelijk "wegoppervlak" en volledige afscherming van't weer lijkt me de beste optie.(plek voor boodschappen is zeker meegenomen)
Voeg daarbij een gespreide werktijd, en een vrachtverkeer wat minder via de weg, en meer via de grootschalige transportinfrastructuur gaat, en je gaat de files zien oplossen als sneeuw voor de zon.

Aurora_Borealis
24 maart 2011, 09:30
Groot gelijk. Maar euh, een benzine-auto is ook niet de meest geschikte oplossing voor stadsverkeer. Een koud zijnde katalysator laat ook de onverbrande KWS, CO en NOx (dit laatste is sowiezo lager dan bij diesel door het gebruik van rijkere brandstofmengsels) door.

Uiteindelijk, hoe je het ook bekijkt, voor exclusief stadsverkeer is een licht elektrisch voertuig de meest geschikte oplossing.

Toegegeven, het woord 'eco-diesel' is op zich een verschrikking...

Micele
24 maart 2011, 15:25
Toegegeven, het woord 'eco-diesel' is op zich een verschrikking...

Idd en de auto-importeurs en constructeurs spelen daar op in en noemen dat gedrocht Federale Milieupremie, en de vervuilendste dieselmotor in de stad heeft meestal (enkele dure hybrides uitgezonderd) recht op een ecopremie van 3 of 15 % op de aankoopprijs, terwijl dat de diesels al jarenlang bevoorrecht zijn door goedkopere brandstof door mindere accijnzen.

willekeurig vb Peugeot:

Minder CO2, u wint er bij !

Wie een ‘schone’ wagen koopt, geniet van bepaalde financiële voordelen. Bij aankoop van een nieuwe wagen kent de Belgische federale regering een rechtstreekse korting toe op de factuur.

Deze korting bedraagt :

•15% op de verkoopprijs (BTW inclusief) of maximaal 4.540 € indien de wagen strikt minder dan 105 g CO2/km uitstoot.
•3% op de verkoopprijs (BTW inclusief) met een limiet van 850 € indien de uitstoot tussen 105 en 115 g CO2/km bedraagt.

Bij aankoop van een nieuwe elektrische wagen mag u van de Belgische regering 30% van het aankoopbedrag in mindering brengen van uw belastbaar inkomen voor het aanslagjaar 2011 (inkomsten van 2010). Deze aftrek mag niet meer bedragen dan 9000 €.

Voor meer details kunt u terecht bij uw Peugeot-verkooppunt.

De federale milieupremie zal u toegekend worden voor zover de toekenningsvoorwaarden ervan op het moment van de levering van het voertuig nog zijn vervuld en/of nog steeds geldig zijn. De verkoper kan in geen geval aansprakelijk zijn voor wetgevende wijzigingen met betrekking tot de toekenning van deze premie en/of de toekenningsvoorwaarden van genoemde premie en kan er geen gevolgen van dragen.

http://nl.peugeot.be/milieupremie/ :roll:


De veel milieuvriendelijkere zuinige kleine benzines vallen volledig uit de subsidieboot omdat ze een tiental gram meer CO2 uitstoten per km, en enkel op basis van een rollenbanktest, maar niet op basis van het dagelijks verkeer. Daarbij stoten ze quasi ook geen ultrafijne roetdeeltjes uit. En NOx sowieso tienmaal minder, volgens die VITO test (koude of warme motor)

Jantje
24 maart 2011, 17:59
Tja, vele buurlanden weten dat al 20 jaar, nemen al lang maatregelen om het dieselverkeer vooral in de steden en over korte afstanden te ontraden.

Be wordt wakker, was zelfs zeer uitgebreid in het nieuws.

Lijkt wel of de studie besteld is, en dat die zotte CO2-premie weg moet, of de diesel gaat toch duurder worden binnenkort (accijnzen meer aanpassen zoals niveau grote buurlanden)

Is de begroting al definitief gemaakt door "de regering in lopende zaken" ?

Uitgebreide bron met tabellen verbruik en uitstoot naargelang parameters "druk verkeer en koud/warm rijden", enz... :
(diesel) roetuitstoot is wel niet gemeten... (spreekt eigenlijk voor zichzelf)




Fijnstof of NO2 problemen ? Be of beter Vlaanderen haalt die EU-grenswaarden niet ? Ach geen probleem... subsidieer de dieselpersonenwagens nog wat meer... "de anderen" zullen het wel betalen... :roll:

Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.

brother paul
25 maart 2011, 08:20
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.

En hier komt Metafoor congres

http://www.kuleuven.be/metaforum/docs/pdf/click.php?id=8

Stingray
25 maart 2011, 11:57
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.

Euh moordwapens ? Iets is pas een moordwapen als het daar ook DOELbewust voor gebruikt wordt denk ik

Micele
25 maart 2011, 12:16
En hier komt Metafoor congres

http://www.kuleuven.be/metaforum/docs/pdf/click.php?id=8
Thx, Paul.
Heb het net doorgelezen.

Bewijst de antimilieupolitiek van ons land betreft personenwagens.
...
Er zijn twee lessen te trekken uit deze tabel. Ten eerste kost, exclusief belastingen op auto en brandstof, een dieselwagen niet echt minder dan een benzinewagen, maar betaalt de eigenaar van een dieselwagen vooral veel minder belastingen, zeker sinds de afschaffing van de accijnscompenserende belasting op dieselwagens.

Dieselwagens stoten minder CO2 uit per kilometer, maar de klimaatschade hiervan (berekend aan 25 € per ton of ongeveer wat het de industrie kost om CO2 te besparen) weegt niet altijd op tegen de hogere conventionele luchtverontreiniging.

Op jaarbasis zorgt de vervanging van een benzinewagen door een dieselwagen slechts voor kleine CO2-besparingen (0,2 tot 0,5 ton per voertuig per jaar bij 15.000 km).

Het bevoordelen van dieselwagens tegenover benzinewagens zorgt voor een besparing van CO2 aan een impliciete kost van 1000 € per ton voor de economie. Dit terwijl in de industrie de kost van CO2-besparingen rond de 25 € bedraagt per ton. Een tweede vaststelling is dat, in vergelijking met de benzinewagen, de impliciete subsidie (of belastingverlies) voor de energiezuinige dieselvariante toch wel erg hoog is, met een orde van grootte van 700 tot 900 € per jaar.

Dit is het resultaat van een subsidie bij aankoop en de veel lagere accijnsopbrengst bij energiezuinige dieselwagens.
Dit staat dus niet in verhouding tot de reductie in uitstoot.

Autovarianten die vooral minder accijnzen betalen zwaar subsidiëren is moeilijk te begrijpen. ...]

In stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot, van vooral stikstofoxiden, zijn dan opmerkelijk hoger.

De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel.

Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB, een enquête bij 7.852 automobilisten. Daaruit blijkt ook dat 76% van de ritten korter is dan 15 kilometer. (Belga) (TDMS)


http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GNM1O5V81

Grootste vervuilers betalen minder taks

dinsdag 19 februari 2008

HERENTALS - Voor personenwagens met een zware dieselmotor betaal je sinds begin dit jaar tot 1.000 euro minder verkeersbelasting. Dat is een gevolg van de afschaffing van de accijnscompenserende belasting. Maar grote diesels zijn ook de grootste vervuilers.

Veel dieselrijders zullen de afschaffing van de in 1996 ingevoerde accijnscompenserende belasting wellicht pas merken wanneer ze hun jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen. De geleidelijke afschaffing van deze taks werd in 2003 beslist. Eerst kwamen de kleine dieselauto's aan de beurt, sinds dit jaar werd ook de bijkomende dieseltaks voor grotere motoren afgeschaft. Voor diesel- en benzinewagens wordt voortaan nog slechts één uniform tarief volgens de fiscale pk's gehanteerd.

De belasting op diesels compenseerde het feit dat de accijnsheffing op benzine tussen 1992 en 1995 meer was gestegen dan die op dieselbrandstof. Er werd toen een oplossing gevonden die enkel de personen-auto's bestrafte en niet het vrachttransport. De afschaffing lag vast bij wet maar vandaag blijkt deze maatregel bijzonder milieuonvriendelijk te zijn, omdat de grote dieselmotoren ook meer gevaarlijk fijn stof uitbraken.

Voor de eigenaar van de betere gezinswagen levert dat slechts een paar euro voordeel op maar een diesel met 12 fiscale pk betaalt nu nog 428,21 euro tegenover 492,17 euro vorig jaar. Hoe groter de motor, hoe groter het voordeel: een dieselwagen met 14 fiscale pk betaalt nu 336,12 euro minder. Topmodellen als de Mercedes S 420 CDI (20 pk) betalen voortaan 1.702,01 euro tegenover 2.849,33 euro vroeger. Voor de Audi A8 4.2 TDI (21 pk) is dat nu 1.794,80 tegenover 3.009,68 euro.

De afschaffing zet kwaad bloed bij de automobilisten die LPG tanken. 'Op de meest vervuilende auto's wordt de rijtaks verlaagd, maar niet op de auto's die met de meest milieuvriendelijke brandstof, LPG, rijden', zegt David Michiels uit Herentals. 'We hadden twee dieselwagens en zijn om ecologische redenen op een LPG-wagen overgeschakeld. Onze inspanning voor een gezonder milieu wordt niet beloond.' (jmb)

Aanvullende verkeersbelasting voor LPG personenwagens

De personenauto's, de auto's voor dubbel gebruik en de minibussen, waarvan de motor, zelfs gedeeltelijk of tijdelijk, gedreven wordt met vloeibaar petroleumgas of andere vloeibare koolwaterstofgassen, zijn onderworpen aan een aanvullende verkeersbelasting respectievelijk ten belope van 89,16 EUR, 148,68 EUR of 208,20 EUR (basisbedragen, niet geïndexeerd), naargelang het belastbaar vermogen niet hoger is dan 7 PK, 8 PK bereikt zonder 13 PK te overschrijden of meer bedraagt dan 13 PK.

Accijnscompenserende belasting voor diesel personenwagens

In het kader van de inspanningen om het overheidstekort te verminderen, werd door de programmawet van 20 december 1995, de accijns op benzine verhoogd. De regering voerde door diezelfde programmawet, met ingang van het aanslagjaar 1996 eveneens een vervangende (compenserende) belasting in op de personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die zijn uitgerust met een dieselmotor, waarvan het bedrag enkel wordt vastgesteld volgens de belastbare kracht en niet volgens het verbruik. De Programmawet van 5 augustus 2003 (BS 7.8.2003) bouwt, door de invoering van nieuwe tarieven, de accijnscompenserende belasting af over een periode van vier jaar vanaf aanslagjaar 2004. Vanaf 2008 dient er dus geen accijnscompenserende belasting betaald te worden voor dieselwagens.
http://www.lne.be/themas/milieu-en-mobiliteit/milieuvriendelijke-voertuigen/premies-belastingen-en-subsidies/verkeersbelasting/jaarlijkse-verkeersbelasting

Dankzij... vooral Sp.a-Spirit : :roll:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Regering-Verhofstadt_II

Leefmilieu en Pensioenen Bruno Tobback (sp.a) (vanaf 18 juli 2004)
Mobiliteit en Sociale Economie Bert Anciaux (Spirit) (tot 18 juli 2004)
Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) (vanaf 18 juli 2004)
Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame Ontwikkeling Freya Van den Bossche (sp.a) (tot 18 juli 2004)

kelt
25 maart 2011, 18:07
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.

Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....

freelancer
25 maart 2011, 21:17
Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)
Gelukkig waren de vakbonden niet schijtbroekerig... :-D

brother paul
25 maart 2011, 22:34
Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....

er bestaat toch een systeem die de snelheid belast ?

Jantje
26 maart 2011, 08:21
Aha,we zijn bijna tot de kern van het probleem gekomen....Als je die vernoemde merken eens zou "aanpakken" onder argument van "maatschappelijke overwegingen",dan zouden onze hh politici,nog in hetzelfde telefoongesprek of emailtje, te horen krijgen hoeveel jobs er, per onmiddelijk ,bedreigd zijn.....

(we hebben de genadeloze handelswijze van de autofabrikanten en de schijtbroekerigheid van de politici gezien in de "crisis" kortgeleden nietwaar?)

In ons huidig economisch bestel,waar import van produkten uit slavenlanden toegestaan is,KUNNEN autofabrikanten binnen de EU zich niet,of niet lang meer,produktie van kleine autootjes veroorloven als de verkoopsprijs onder de 10000 € moet zijn....

En nu met de ramp in Japan komen de echte economische waarden van die producenten naar boven.
Fort Genk moet zijn arbeiders binnen kort doppen sturen omdat de onderdelen vanuit Japan niet meer geleverd worden en de fabriek in China nog niet in werking is.

Trouwens de voertuigen kunnen niet enkel onder de 10.000euro blijven, maar zelfs onder de 5.000 euro gaan als men hen zou bouwen volgens de regels waaraan ze binnen het verkeer mogen gebruikt worden.
Laat Europa eenvoudig de wet invoeren dat personenwagens moeten begrenst zijn om 120 of 130 km/u, zoals vrachtwagens moeten begrenst zijn op 90km/u en brommers op 45 km/u.
Je zal dan eens zien hoe voertuigen op de markt veranderen van motorinhoud en in verbruik.
Want dan heeft het voor de fabrikanten geen zin meer om voertuigen met een snelmotor en grote cilinderinhoud te bouwen en op de markt te brengen.

Jantje
26 maart 2011, 08:24
Gelukkig waren de vakbonden niet schijtbroekerig... :-D

Nee, die hebben zelfs meer bijgedragen tot het verdwijnen van jobs in ons land dan de overheid.

Midden in de discussie over het sluiten van een Opelfabriek in Europa gingen zij even een staking houden voor meer loon en minder werkuren, terwijl de Duitse vakbonden akkoord gingen met langer werkperiodes voor hetzelfde loon.

brother paul
26 maart 2011, 08:55
nu metafoor ziet het breder

italic is mijn commentaar:

Invoeren van tol

De onderzoekers willen tol heffen op verbindingswegen naar autosnelwegen. Willen de bestuurders toch de snelweg oprijden, dan moeten ze daarvoor betalen. De inkomsten kan de overheid gebruiken om de belastingen te verlagen.

volgens mij ben je beter met een volledige kilometerheffing, dat je niet eindigt met een hypocriete toestand dat iedereen maximaal langs alternatieve wegen begint te sluipen.
Anderzijds een 'modulerende tol die hybride, laag verbruikende, en electrische mobiliteit in functie van vervuiling en alternatief in functie van CO2 moduleerbaar taxeert, moet volgens mij ook helpen.

Parkeergarages

Veel mensen rijden in de stad eindeloos rond op zoek naar een parkeerplaats. Ze veroorzaken vertragingen en extra vervuiling en vormen een gevaar voor voetgangers. De oplossing: minder auto's langs de straat. Dat kan als de inwoners hun bewonerskaart ruilen voor een parkeerplaats in een grote parkeergarage.

Anderzijds als iedereen met een smart rijdt verdubbel je de parkeerplaats... Dus ik zou de oplossing zoeken bvb door de auto's te halveren...


Schaf subsidie woon-werkverkeer af

De afschaffing van de subsidie voor woon-werkverkeer zal mensen aanmoedigen een job te zoeken dicht bij huis.

Anderzijds vergeet men hier dat ARBEID 80% belast wordt, en autokosten in principe niet gesubsidieerd worden, maar gewoon minder belast worden. Wat je wel zou kunnen doen is alles evenveel belasten. Zodat evenwichten niet verschuiven naar aberrant gedrag. Maar momenteel is het toch nog altijd veel moeilijker om een arbeidsinkomen te verwerven dan om geld uit te geven aan mobiliteit. Als je daar dan nog een schepje bovenop doet dan melk je volledig de werkmens. Dan moet je wel eventjes een belastingverlaging invoeren van zogoed als belasting halveren.
Uiteraard is dit voorstel hier ontwikkeld door ambtenaren die met lede ogen toezien hoe de privésector nog aangemoegdigd wordt om te werken in de cowboywereld door een voordeeltje in natura van een leasewagen. TYpisch wereldvreemd weten die blijkbaar niet dat je echt wel hoofdzakelijk uw kilometers zit te rijden voor de firma en dat uw privékm belast worden als voordeel in natura, dus dat het systeem weliswaar forfaitair maar toch een correctie doet daarop

Gedaan met subsidies voor dieselwagens

Dieselwagens worden het meest verkocht in België maar presteren ecologisch gezien niet beter dan benzinewagens. Een gemiddelde dieselrijder kost de overheid 750 euro aan niet ontvangen accijnzen. De onderzoekers pleiten daarom voor een extra voertuigbelasting van ongeveer 100 euro voor dieselwagens. Voor oudere dieselwagens wordt die taks nog hoger.

In feite is die berekening gemaakt door iemand die dus vergeet alle kosten van een wegen te berekeen. Uiteraard als een auto goedkoper komt, is hij gewoon minder belast zelfs als jehem evenveel belast als een benzinewagen via de brandstof. Een diesel heeft 2liter nodig om tussen de 100-200pk te braken, een benzinewagen kan dat met een 1.6liter. EN een diesel verbruikt minder gemiddeld, wat hem om de tweede reden de betere keuze maakt zelfs bij eeen equitaxering. Dus helemaal correct is die berekening daar niet gebeurd. Bovendien kun je zeker niet spreken van subsidie, maar moet je gewoon spreken van bvb 4-5% minder belast worden.. Anderzijds ontstaat het dilemma van de verschil taxering benzine diesel door de transportsector en door de concurrentie tussen landen in europa. Dus als er iets zou moeten veranderen is dat de benzine minder belast wordt, en dat dezelfde taksen geheven worden op de brandstoffen om uw huis te verwarmen


Extra rijstrook

De splitsing van een snelweg kan leiden tot filevorming. Dat bewijst de E313 bij Ranst, waar de snelweg van drie rijstroken splitst in twee rijstroken voor de E313 en één voor de E34. Het probleem is dat die ene rijstrook van de E34 het verkeer niet kan slikken. Ander probleem is dat de splitsing van een snelweg vaak wordt aangegeven met een uitvoegstrook en niet met een doorgaande rijstrook. Een deel van het verkeer moet dan een of meerdere rijstroken opschuiven. Een nieuwe rijbaan of nieuwe belijning kan uren file besparen.

sowieso moet gans de ring van brussel, antwerpen verdubbelen. Anzuigeffect mijn ass. Stop eens met ambtenaren alibi's te geven om niets meer te doen tenzij gewoon doelloos plannen maken, en ondertussen budgetten verspillen aan restauratie en oplappen en 'paniekvoetbal situaties zoals lichten die omvallen of bruggen die instorten' op te lappen.


Intelligente verkeerslichten

Met een betere lichtenregeling kunnen we de wegcapaciteit 11 tot 17 procent opvoeren. Dat kan met detectoren die meten wanneer het licht best verspringt naar rood of groen.

ik dacht dat dit al gebeurde ? maar in feite niet intelligent genoeg

Geef de ambtenaren de leiding

Alle bovenstaande maatregelen kunnen onmiddellijk worden uitgevoerd. Dat we nog niet zo ver zijn, wijten de onderzoekers aan een gebrek aan politieke moed. Geef de ambtenaren dus de leiding, zeggen ze, want die hangen niet af van stemmenwinst.


Dat is juist, laat de mensen hun werk doen politici

chris k
26 maart 2011, 10:10
Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.

brother paul
26 maart 2011, 10:23
Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.

nee, omdat arbeid veel teveel belast wordt.

PeterCC
26 maart 2011, 19:25
Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.

Het zal wel om de loonkost gaan natuurlijk, maar inderdaad: loodvrije benzine is niet te vertrouwen.
Om voldoende klopvast te zijn zonder loodverbindingen moet loodvrije benzine uit ketens bestaan die langer hogere temperaturen kunnen doorstaan.
Cyclische koolwaterstofketens zijn thermisch meer stabiel dan lineaire. Daarom zit er nogal wat xyleen en tolueen in loodvrije benzine.
Cyclische ketens zijn aromaten. Aromaten zijn benzeenderivaten.
Benzeen is zoals bekend absoluut te vermijden want zeer cancerogeen. Xyleen is minder maar zeker ook cancerogeen.

Micele
26 maart 2011, 20:02
Waarom zijn er geen pompbediendes meer?

Omdat de loodvrije benzine kankerverwekkend is.

Nog nooit een afzuigsysteem aan de brandstofslang gezien ?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/8c/Vapor_Recovery_Device.JPG/220px-Vapor_Recovery_Device.JPG
Gas nozzle with vapor recovery

http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_recovery

Vapor (or vapour) recovery is the process of recovering the vapors of gasoline or other fuels, so that they do not escape into the atmosphere. This is often done (or required by law) at filling stations, in order to reduce noxious and potentially explosive fumes and pollution.

The negative pressure created in the (underground) tank by the withdrawal is usually used to pull in the vapors. They are drawn-in through holes in the side of the nozzle and travel through special hoses which have a return path.


http://de.wikipedia.org/wiki/Zapfs%C3%A4ule#Gasr.C3.BCckf.C3.BChrung

Gasrückführung

Moderne Tankstellen benutzen Zapfsäulen und Zapfventile mit einer Gasrückführung zur Absaugung des zu Gas verflüchtigten Kraftstoffes. Dadurch werden gesundheits- und umweltgefährdende Benzoldämpfe weitgehend aufgesaugt. In Deutschland ist aufgrund der Verordnung zur Begrenzung der Kohlenwasserstoffemissionen bei der Betankung von Kraftfahrzeugen (21.BlmSchV) seit dem 1. April 2003 bei neu gebauten Tankstellen Vorschrift, dass die ordnungsgemäße Funktion der Gasrückführung automatisch überwacht wird (Gasrückführungsüberwachung). Im Falle einer Störung der Gasrückführung muss die Zapfsäule binnen 72 Stunden instandgesetzt werden, andernfalls wird die weitere Abgabe von Ottokraftstoffen an dieser Zapfsäule durch technische Maßnahmen automatisch unterbunden.

Gaspendelung nennt sich der Vorgang, dass für jeden Liter Flüssigphase ein Liter Dampf(Gas-)phase zwischen liefernden Tankwagen und (meist:) Erdlagertank der Tankstelle zurückgetauscht wird. Der Dampfdruck von Benzin beträgt bei 20 °C um 60 kPa (0,6 bar), aus dem Verhältnis von Dichte flüssig = 750 g/l zu Dichte Gasphase = 4,5 g/l lässt sich durch Zurückleitung von Treibstoffdampf bei jedem Betankungsschritt rechnerisch 0,6 % Treibstoffverlust vermeiden.[3]

http://de.wikipedia.org/wiki/Gasr%C3%BCckf%C3%BChrung

PeterCC
26 maart 2011, 20:31
Nog nooit een afzuigsysteem aan de brandstofslang gezien ?
(...)

Nee. En waarom zou dat dan nodig zijn denk je?

brother paul
26 maart 2011, 20:36
Nog nooit een afzuigsysteem aan de brandstofslang gezien ?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/8c/Vapor_Recovery_Device.JPG/220px-Vapor_Recovery_Device.JPG
Gas nozzle with vapor recovery

http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_recovery

Vapor (or vapour) recovery is the process of recovering the vapors of gasoline or other fuels, so that they do not escape into the atmosphere. This is often done (or required by law) at filling stations, in order to reduce noxious and potentially explosive fumes and pollution.

The negative pressure created in the (underground) tank by the withdrawal is usually used to pull in the vapors. They are drawn-in through holes in the side of the nozzle and travel through special hoses which have a return path.

die benzine zit toch te verdampen in uw garage ? of is daar ook weer een superieur afzuigsysteem voorzien ?

en in een Cradle to Cradle maatschappij vermijd je toch de stoffen die toxisch zijn ?

PeterCC
26 maart 2011, 21:01
Tja, vele buurlanden weten dat al 20 jaar, nemen al lang maatregelen om het dieselverkeer vooral in de steden en over korte afstanden te ontraden.

Be wordt wakker, was zelfs zeer uitgebreid in het nieuws.

Lijkt wel of de studie besteld is, en dat die zotte CO2-premie weg moet, of de diesel gaat toch duurder worden binnenkort (accijnzen meer aanpassen zoals niveau grote buurlanden)

Is de begroting al definitief gemaakt door "de regering in lopende zaken" ?

Uitgebreide bron met tabellen verbruik en uitstoot naargelang parameters "druk verkeer en koud/warm rijden", enz... :
(...)

Ik herken de resultaten zoals die door VAB-VITO worden gepubliceerd absoluut niet.
Wij hebben 2 dezelfde auto's, allebei met een diesel EURO4 1,5dci motor.
De ene wordt vooral op lange trajecten gebruikt, 35000km per jaar, met een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100kl, de andere rijdt vooral korte trajecten, 10000km per jaar, en heeft een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100km.
Met andere woorden, die factor 2 lijkt me zwaar overdreven.
Spijtig genoeg kan je de studie nog niet downloaden op de site van VITO. Misschien zal het dan duidelijker zijn wat ze precies gemeten hebben.

Micele
26 maart 2011, 21:07
die benzine zit toch te verdampen in uw garage ? of is daar ook weer een superieur afzuigsysteem voorzien ?

Yep, een superieur "luchtcirculatiesysteem" met een koolstoffilter.
Ook om onderdruk te vermijden bij het leegrijden, en ook om uiteenzetting bij warmte te compenseren.

http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftstofftank#Funktionsweise_Kraftstoffbeh.C3.A4l ter
...

Betrieb [Bearbeiten]Um die Ausdehnung des Kraftstoffes bei Erwärmung auffangen zu können, wird entweder der Kraftstoffbehälter etwa 15 bis 20 % größer als das angegebene Füllvolumen ausgelegt oder es existiert ein zusätzliches sogenanntes Expansionsvolumen. Bei einem Nennvolumen = Tankinhalt von 60 Litern bedeutet dies ein Volumen des Kraftstoffbehälters von etwa 70 Litern.

Die Entlüftung des Tankes während des Betriebes erfolgt durch die Betriebsentlüftung, auch Kraftstoffverdunstungsanlage genannt, die einen kleineren Durchmesser als die Betankungsentlüftung hat. Der Betriebsentlüftungsnippel ist im Allgemeinen am höchsten Punkt des Tankes angebracht. Bei der Betankung darf die Betriebsentlüftung nicht geöffnet sein, da sonst der Tank bis zu seinem maximalen Volumen befüllbar wäre. Wenn sich nun bei Sonneneinstrahlung der Kraftstoff ausdehnen würde, könnte er bis zum Aktivkohlefilter fließen und diesen zerstören.

Die Betriebsentlüftung führt zum Aktivkohlefilter ( http://de.wikipedia.org/wiki/Aktivkohlefilter ) , um die Kohlenwasserstoffe nicht an die Umwelt gelangen zu lassen. Wie bereits an anderer Stelle erwähnt, wird der Aktivkohlefilter während des Betriebes über ein elektronisch gesteuertes Ventil abhängig von der Motorsteuerung und den Lastzuständen des Motors von den angereicherten Kohlenwasserstoffen geleert. Dazu wird die Verbindung zum Kraftstofftank mit dem Ventil verschlossen, um dort keinen Unterdruck zu erzeugen. Die Ansaugung der Luft zum Leeren des Aktivkohlefilters erfolgt über eine separate Frischluftöffnung am Filtergehäuse. Um zu verhindern, dass bei einem Fahrzeug-Überschlag Kraftstoff in den Aktivkohlefilter läuft und damit über die Frischluftöffnung des Filters in die Umwelt austritt, ist in der Leitung ein Roll-Over-Valve, ein Überschlag-Ventil installiert.

Der Verschluss der Betriebsentlüftung während des Betankens erfolgt entweder durch einen mechanischen Hebel, der durch den Tankdeckel betätigt wird, oder durch ein elektronisch gesteuertes Ventil in der Leitung zum Aktivkohlefilter.

Micele
26 maart 2011, 21:09
Nee. En waarom zou dat dan nodig zijn denk je?
Zoek het eens op.

filosoof
26 maart 2011, 21:11
Tja, vele buurlanden weten dat al 20 jaar, nemen al lang maatregelen om het dieselverkeer vooral in de steden en over korte afstanden te ontraden.

Be wordt wakker, was zelfs zeer uitgebreid in het nieuws.

Lijkt wel of de studie besteld is, en dat die zotte CO2-premie weg moet, of de diesel gaat toch duurder worden binnenkort (accijnzen meer aanpassen zoals niveau grote buurlanden)

Is de begroting al definitief gemaakt door "de regering in lopende zaken" ?

Uitgebreide bron met tabellen verbruik en uitstoot naargelang parameters "druk verkeer en koud/warm rijden", enz... :
(diesel) roetuitstoot is wel niet gemeten... (spreekt eigenlijk voor zichzelf) http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?Id=357

Nieuw onderzoek stelt probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen nog scherper

De combinatie van een koude dieselmotor en druk stadsverkeer is een drama op vlak van verbruik en uitstoot.

VAB roept de Vlaamse regering op haar verantwoordelijkheid op te nemen en een breed maatschappelijk debat te voeren. De Mora (de Vlaamse Mobiliteitsraad) lijkt een geëigend platform hiervoor. De huidige aanpak, zoals de aangekondigde hervorming van de BIV (de eenmalige belasting bij inschrijving van een voertuig) mist visie en draagvlak.

Nieuw onderzoek

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.

Conclusies van VAB

# De hybride wagen verbruikt het minst in stedelijk verkeer en tijdens de spits.
# De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.
# Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving.
# De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden.

...]
Citaat:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4972385604.htm

Volgens VAB is diesel niet geschikt voor korte ritten
woensdag 23 maart 2011 om 12u31

VAB wilde op basis van een realistische test een advies opstellen dat de consument kan helpen bij zijn keuze tussen een auto met een benzinemotor, één met een dieselmotor of een voertuig met hybride aandrijving.

Om betrouwbare gegevens te verzamelen werd samengewerkt met VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek). De testen werden uitgevoerd met een Toyota Auris omdat dit de enige gezinswagen is die momenteel in drie varianten bestaat (diesel, benzine en hybride). Om een reële verkeerssituatie na te bootsen, werd gekozen voor een mix van stads- en snelwegverkeer tijdens de ochtendspits. Het traject Antwerpen? Brussel verliep over de E19 met de gekende accordeonfiles ter hoogte van Mechelen Noord en de sterke vertraging bij Vilvoorde. In Antwerpen en Brussel werd een specifieke route gevolgd om het verbruik en de uitstoot in stadsverkeer te meten. De test heeft onder meer duidelijk gemaakt wat de sterke punten zijn van de hybride auto. In de stad en in de file kan je met momenten volledig elektrisch rijden. De elektriciteit is recupereerde energie en wordt opgewekt bij het remmen en uitbollen. Door daar handig op in te spelen kan je het verbruik bij sterk vertraagd verkeer beperken. Maar ook een diesel heeft zijn voordelen. Een dieselmotor presteert goed wanneer hij met een constant en een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot, van vooral stikstofoxiden, zijn dan opmerkelijk hoger. De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel. Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB, een enquête bij 7.852 automobilisten. Daaruit blijkt ook dat 76% van de ritten korter is dan 15 kilometer. (Belga) (TDMS)




Fijnstof of NO2 problemen ? Be of beter Vlaanderen haalt die EU-grenswaarden niet ? Ach geen probleem... subsidieer de dieselpersonenwagens nog wat meer... "de anderen" zullen het wel betalen... :roll:

Hier vergat men ook te vermelden dat de aantallen astmapatienten aan hetzelfde ritme stijgt als de verkoop van dieselbrandstof.

Maar er is absoluuts niets mis met diesel! Allemaal een ongelukkig toeval.

Micele
26 maart 2011, 21:36
Ik herken de resultaten zoals die door VAB-VITO worden gepubliceerd absoluut niet.
Ik wel.

Wij hebben 2 dezelfde auto's, allebei met een diesel EURO4 1,5dci motor.
De ene wordt vooral op lange trajecten gebruikt, 35000km per jaar, met een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100kl, de andere rijdt vooral korte trajecten, 10000km per jaar, en heeft een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100km.
Met andere woorden, die factor 2 lijkt me zwaar overdreven.
Spijtig genoeg kan je de studie nog niet downloaden op de site van VITO. Misschien zal het dan duidelijker zijn wat ze precies gemeten hebben.

http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=357

Hoezo, die tabellen in deze VAB link zeggen genoeg, zijn de metingen van VITO, spijtig dat er geen PM 2,5 of kleiner gemeten hebben maar die zijn evident veel slechter voor de diesel, zie ook link *Touring of bron Toyota (Auris) zelf.

NOx dus al zeker.

Dieselmotor is 10 x meer maal met vergelijkbare benzinemotor Toyota Auris of het nu in warme of koude toestand is.

Tijdens de NEFZ-cyclus is dat maar 6,5 maal hoger (bron Toyota), kan ik je geven.
Weet je wat hier even p/c uit een ander forum:

Die rollenbankcyclus moet dringend herzien worden, want daarop wordt de CO2 premie bepaald.
Ook de emissiewaarden volgens euronorm worden daarop bepaald.

Volgens Vito zijn de NOx/NO2 waarden van de diesel 10x die van de benzine (warme of koude motor),
kijk zelf maar: volgens de testcyclus is het maar 6,5 groter, en die gemiddelde snelheid is ook heel laag.

Als ge dan die cycluswaarden (bronToyota) met de werkelijke verbruikswaarden/CO2 vergelijkt...
Test VITO
Gemiddeld verbruik en kostprijs per km
Testwagen Toyota Auris
Benzine Diesel Hybride
Gemiddeld testverbruik l/100 km 6,08 5,1 4,98
CO2-uitstoot g/km 145 134 119
km kostprijs op basis van 10000 km/jaar 0,57 euro 0,55 euro 0,58 euro
km kostprijs op basis van 20000 km/jaar 0,35 euro 0,34 euro 0,35 euro
NOx uitstoot in de stad
uitstoot g/km Benzine Diesel Hybride
koude motor 0,103 1,05 0,02
motor op bedrijfstemperatuur 0,075 0,74 0,02
procentuele meeruitstoot + 37% + 42% 0%

bron: Toyota
Toyota Auris benzine | diesel | hybride(benzine)
1,33 vvti 1,4D-4D 1,8 vvti
Verbruik gecombineerde cyclus 5,9 4,3 3,8
CO2 136 114 89

CO 274,4 176,8 171,2
HC 40,3 - 34,4
NOx 25,1 | 163,4 | 6,7
HC + NOx - 174,6 -
Roetdeeltjes - | 1210 | -

Werkelijke cilinderinhoud 1329 1364 1798
DIN Vermogen 99 90 99
Vermogen 73 66 73
Toerental 6000 3800 5200
Fiskaal vermogen 7 8 10
Maximum snelheid 175 175 180

http://nl.toyota.be/cars/new_cars/auris/fullspecs.aspx

De Auris diesel 1,4D-4D heeft zelfs recht op 3 % CO2-premie ! (< 115 g/km CO2) .Dus zo slecht is die dieselmotor niet (toch niet op de cyclus...)

Met een betere downsizing turbobenzine, vb Volkwagengroep 1,2 TSI (86 of 105 PK), valt de benzine nog wat gunstiger uit.
Vb Skoda Fabia (bron ADAC) beide benzinemotoren.
TYP 1.2 TSI 1.2 TSI
Zylinder/Hubraum 4/1197 4/1197
Leistung [kW(PS)] 63(86) 77(105)
Max. Drehmoment[Nm] bei U/min 160/1500 175/1550
0-100 km/h sec 11,7 10,1
Höchstgeschwindigkeit [km/h] 177 191
ADAC-Verbrauch pro 100 km 5,8 S 5,9 S
CO2 [g/km] 121 124

De NEFZ-rollenbank test gebeurt tussen 20°C-30°C luchttemperatuur, duurt 20 minuten, koudstart wordt navenant interpoliert...
Ze is al beter geworden als de oude DIN-cyclus want daar werd nog minder rekening gehouden met de koudstart.
...
Der genormte Fahrzyklus dauert insgesamt 1180 Sekunden (knapp 20 Minuten). Er besteht aus einem 780 Sekunden dauernden City-Zyklus (städtische Bedingungen) und einem 400 Sekunden dauernden Überland-Zyklus (außerstädtischen Bedingungen). Die Umgebungstemperatur beträgt während der Messung 20 °C bis 30 °C. Kaltstartbedingung, Beschleunigungen und Verzögerungen werden erfasst (Vergleiche Quellenangabe) und entsprechend interpoliert.

Dieses Testverfahren soll gegenüber der früher üblichen Ermittlung des Energieverbrauches gemäß der alten DIN-Norm realitätsnäher sein, weil die Kaltstartphase mehr Berücksichtigung findet. ...
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus

* de moeite: Touring: De roetfilter: goede bedoelingen (http://www.touring.be/nl/samenwerken/milieu/ecotest/artikels/roetfilters/index.asp)

PeterCC
26 maart 2011, 21:38
Stel de veiligheidsnormen terug naar een normaal niveau en geef de regels vrij waarom een voertuig van 600kilogram een snelheid van meer dan 200kilometer per uur moet kunnen halen. Of vrij vertaalt, laat onze politici stoppen met enkel voertuigen van fabrikanten die lobbyen om voertuigen duur en snel te houden opsluiten en je krijgt vanzelf terug zuinige milieuvriendelijke voertuigen. Je moet enkel BMW, Mercedes, Saab, VW en zo verder duidelijk op de vingers tikken en van hen eisen dat ze normaal doen en nog enkel wagens bouwen die veilig zijn voor de andere weggebruikers en geen vals veiligheidsgevoel bezorgen aan de bestuurders van hun moordwapens en het probleem is opgelost.
Ik heb vandaag nog iemand ontmoet die ervan overtuigd is dat auto's in dit land alleen verkocht worden omdat de reclame ons daartoe aanzet.

PeterCC
26 maart 2011, 21:39
Zoek het eens op.

Wel, omdat de dampen cancerogeen zijn, wellicht?

PeterCC
26 maart 2011, 21:40
Hier vergat men ook te vermelden dat de aantallen astmapatienten aan hetzelfde ritme stijgt als de verkoop van dieselbrandstof.
(...)


Heb je daar gegevens over?

PeterCC
26 maart 2011, 21:44
Ik wel.

http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=357
(...)


Dat bericht van VAB had ik al lang gevonden, maar daar staat niets in.
Ik wacht op de studie van VITO.

Micele
26 maart 2011, 21:45
Wel, omdat de dampen cancerogeen zijn, wellicht?
Als jij het zegt.

Micele
26 maart 2011, 21:51
Dat bericht van VAB had ik al lang gevonden, maar daar staat niets in.
Ik wacht op de studie van VITO.
Wat staat er dan niet in, wat je al niet ongeveer weet ? :?

Lees die link van Touring eens, niet slecht.
http://www.touring.be/nl/samenwerken/milieu/ecotest/artikels/roetfilters/index.asp

Alhoewel Touring het meeste kritiek op dat Metaforum van KULeuven heeft.
Ze kunnen er zelf aan meedoen, toch ?

filosoof
26 maart 2011, 22:00
Heb je daar gegevens over?http://lmgtfy.com/?q=astma+diesel+sales
http://www.google.com/search?btnG=1&pws=0&q=astma+diesel+sales#sclient=psy&num=10&hl=en&safe=off&source=hp&q=asthma+children+diesel+fumes&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=f0cf11f17933379c
http://forum.politics.be/showthread.php?t=41058

Men weet dus al sinds jaren dat diesel gevaarlijk is.

PeterCC
26 maart 2011, 22:21
http://lmgtfy.com/?q=astma+diesel+sales
http://www.google.com/search?btnG=1&pws=0&q=astma+diesel+sales#sclient=psy&num=10&hl=en&safe=off&source=hp&q=asthma+children+diesel+fumes&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=f0cf11f17933379c
http://forum.politics.be/showthread.php?t=41058

Men weet dus al sinds jaren dat diesel gevaarlijk is.
Goed, maar ik vroeg dus naar dat verband tussen stijgend astma en stijgend diesel. Dat vind ik daar niet.
Ik vind er wel dit:

Diesel car sales overtake petrol in UK for first time• Cost-efficient diesel cars take 50.6% of market
• Alternative fuel vehicles claim record 1.4% share
• AA warns that prices could rise again

Zelfs in de UK dus, waar de prijs van diesel hoger ligt dan die van benzine.
Om het op zijn De Wevers te zeggen: "Tu quoque, fili mi".

PeterCC
27 maart 2011, 00:28
Wat staat er dan niet in, wat je al niet ongeveer weet ? :?
(...)

Wat ze gemeten hebben. Was dat over 100m of over 10km?

Micele
27 maart 2011, 00:34
Wat ze gemeten hebben. Was dat over 100m of over 10km?

Tussen 55 en 56 centimeter.

filosoof
27 maart 2011, 00:36
Goed, maar ik vroeg dus naar dat verband tussen stijgend astma en stijgend diesel. Dat vind ik daar niet.
Ik vind er wel dit:

Zelfs in de UK dus, waar de prijs van diesel hoger ligt dan die van benzine.
Om het op zijn De Wevers te zeggen: "Tu quoque, fili mi".Hier nog één:
http://www.rdsm.be/asthma.html#a396
En nog één: http://www.weballergies.com/maladies/spip.php?article4

filosoof
27 maart 2011, 01:07
Nog:
http://www.medicalfacts.nl/2008/06/24/sterke-relatie-tussen-toename-verkeer-en-incidentie-astma/ [url]

Johan Bollen
27 maart 2011, 01:46
Er is een reden waarom sommige landen diesel gewoon verbieden voor kleinere voertuigen.

Ik stel voor een Formule 1EV in te voeren, een wedstrijd voor elektrische wagens. Het is tijd om de verbrandingsmotor niet meer te verheerlijken, maar zijn voor de mens minder schadelijke opvolger.

Micele
27 maart 2011, 09:28
Er is een reden waarom sommige landen diesel gewoon verbieden voor kleinere voertuigen.

Ik stel voor een Formule 1EV in te voeren, een wedstrijd voor elektrische wagens. Het is tijd om de verbrandingsmotor niet meer te verheerlijken, maar zijn voor de mens minder schadelijke opvolger.

Is er al. Grand Prix (EMXGP), EV Cup (voor serie E-auto´s ), Rally, Rally op ijs... ;-)
http://auto.pege.org/2010/emxgp-paris.htm

EMXGP - 1 Elektroauto Grand Prix in Paris , 4.-6 Juni 2010

Der Rennsport startet in eine neue Dimension - elektrisch angetrieben!
Der aller erste elektrische Grand Prix für Automobile findet in Paris statt!

Ähnlich wie in Monaco, wird auf einem Stadtkurs mit 3 km Länge, einem Tunnel, 800 Meter Geraden und 8 Kurven nach den Regeln der FIA-Standards gefahren.

Damit können dann Elektro-Teslars, Elektro-Porsches und Elektro-Prototypen gegeneinander antreten. Das sind Sportwagen die ausschließlich, mit an Bord befindlichen Batterien, elektrisch fahren.

Es sind also keine Hybridmodelle, wie zum Beispiel die Formel 1 Autos, die mit Kers-System ausgestattet sind. Diese nutzen nur die durch Bremsen verlorene Energie, die dann durch zusätzlichen elektrischen Motorschub Überholvorgänge erleichtern.

Über 100.000 Besucher erwartet

Stolz unterzeichnete der Bürgermeister von Paris/Levallois, M. Patrick Balkany, den Vertrag mit den englisch/französischen Organisatoren TTXGP/ Azhar Hussain und GPelec/ Philippe Poincloux. Darin ist die Mithilfe der Stadt Paris, durch die 3-tägige Absperrung der Rennstrecke an der Seine gewährleistet. 700 Polizisten werden dafür abgestellt, um für die erwarteten, über 100.000 Zuschauer, eine sichere Rennstrecke einzurichten.

In Anbetracht der erfreulichen Tatsache, dass der Eintritt bei diesem E-Grand Prix frei ist, könnte die Kalkulation des Publikumsandrangs eventuell weit unterschätzt sein. Denn es entsteht auch ein zusätzliches, attraktives, Rahmenprogramm.

Prominenz wird nicht nur erwartet, sondern beteiligt sich auch aktiv. Der nicht nur in Frankreich bekannte Skiweltmeister- und Rallyefahrer Luc Alphan, ist Teammanager der Veranstaltung. Er ist der Einzige, der je als Quereinsteiger die Rallye Paris-Dakar gewonnen hat.

idem : http://green.autoblog.com/2009/12/17/emxgp-to-launch-electric-auto-racing-with-paris-premiere/

EMXGP in Barcelona:
http://green.autoblog.com/2010/03/10/emxgp-inaugural-race-will-be-held-in-barcelona-this-october/

meer, en kalender :
http://green.autoblog.com/tag/electric+car+racing/

bvb:
http://green.autoblog.com/2009/12/03/ev-cup-electric-car-racing-series-to-light-up-tires-in-2011/

EV Cup electric car racing series to light up tires in 2011

by Domenick Yoney (RSS feed) on Dec 3rd 2009 at 4:27PM

If you've been impatiently waiting ;-) to watch electric cars rip racetrack asphalt asunder, an end to your suffering may be in sight. A new racing series branded EV Cup has just been launched in London with plans to bring 3 separate classes of cars to a half-dozen tracks around Europe beginning in 2011. City and Sports EV series would consist of mono-maker grids using production vehicles, though they would receive some race prep in the way of stripped-out cabins and juiced-up powertrains. The Prototype EV division is more of a no-holds-barred time-trial-style constructor vs constructor affair with no weight or power restrictions and front, rear or all-wheel-drive configurations accepted.

The organization already has automakers lining up to get involved. According to the EV Cup website Th!nk would provide the first field in the City EV category (with the more-appropriately-named than ever Th!nk City), while both Ginetta and the Lightning Car Company are eying a Sports EV series. Meanwhile in the Prototype EV division, the GreenGT team is registered and ready to rumble, so to speak, with their single-seat racer they say can hit 60 mph in under 4 seconds on the way up to its top speed of 170 mph. While they might only get down to official checkered-flag business in over a year from now, we expect to see the EV Cup crew making promotional appearances with vehicles in Europe and America in 2010. Holding out a promise of high-profile brand exposure and racing-environment tech development potential, the opportunity should present a seductive proposition for many in the electric vehicle space. Hit the jump for both the official press release plus bonus video of the GreenGT car hitting 124 mph in a recent run on an airstrip in the Swiss Alps.
[Source: EV Cup]

http://www.blogcdn.com/green.autoblog.com/media/2009/12/ev-cup-630.jpg

Video eerste test EV GT Klasse (Le Mans versie)
http://www.youtube.com/watch?v=VMy3UTPsnxE&feature=player_embedded

Ijsrally:
http://www.blogcdn.com/green.autoblog.com/media/2010/12/andros-trophee-andorra-630.jpg

http://green.autoblog.com/2010/12/28/andros-ice-racing-electric-grand-prix-de-pau/
http://green.autoblog.com/2009/12/04/alain-prost-and-son-team-up-for-first-all-electric-ice-racing-se/

Distel
27 maart 2011, 10:05
Misschien is dit wel iets:

http://www.betterplace.com/

Micele
27 maart 2011, 10:20
Misschien is dit wel iets:

http://www.betterplace.com/

:thumbsup:
Is goed gekend voor diegenen die geïnteresseerd zijn. (is al uitgebreid gediscuteerd ;-))

PeterCC
2 april 2011, 19:46
Hier nog één:
http://www.rdsm.be/asthma.html#a396
En nog één: http://www.weballergies.com/maladies/spip.php?article4
Uit jouw links blijkt dat astma overal toeneemt, ook in de UK en in de VS.
Of er nu meer of minder dieselpersonenwagens zijn maakt daarbij dus niet uit. De oorzaak ligt elders.

PeterCC
2 april 2011, 19:50
Tussen 55 en 56 centimeter.

Bedeol je dat ze de uitstoot over de eerste 55 cm gemeten hebben?