PDA

View Full Version : EU bant auto's uit steden: we kunnen maar beter beginnen met een citytaks


brother paul
28 maart 2011, 20:43
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110328_146

overtreft de groenste verwachtingen, en een beleidsvisie van europa:
Over veertig jaar zullen er geen benzine- of dieselauto's meer in de steden mogen rondrijden. De totale CO2-uitstoot moet tegen dan bovendien met 60 procent omlaag. Dat staat alleszins in een plan dat de Europese Commissie tegen 2050 graag verwezenlijkt zou zien.

Concreet wil dat zeggen dat er tegen 2030 de helft minder vervuilende auto's in stadscentra mogen rondrijden. In 2050 moet er dan een absoluut verbod staan op benzine- en dieselauto's. Zo wil de Europese Commissie een overstap naar milieuvriendelijke wagens in de hand werken.

als ik het goed begrijp: BRUSSEL HEEFT EEN VOORBEELDFUNCTIE VOOR EUROPA... DUS BEGIN ERAAN !

- 1° een city taks ,die moduleert naar hybrid en electrisch verkeer, dus niet zoiets softs CO2 achtig maar keihard zero emission target

- 2° een hybride - electrische chassis auto-industrie als 'Flanders technology' move from the second wave..

Aurora_Borealis
29 maart 2011, 08:54
Helaas hinken we in België serieus achterop, zeker met de gunstmaatregelen voor dieselvoertuigen...

Dat men werk maakt van het weren van sterk vervuilende dieselvoertuigen uit de steden.

En ja, dat betekent dat het niet allemaal op de kap moet komen van de automobilist, maar ook de stinkende dieselbussen van het openbaar vervoer moeten er zo rap mogelijk uit! Er zijn betere alternatieven zoals bussen op CNG (samengeperst aardgas) die een pak beter scoren qua emissies...

Scherven A. Mok
29 maart 2011, 09:20
In Antwerpen gaat BAM proberen van zoveel mogelijk auto's en vrachtwagens uit heel België e Europa aan te trekken door voor miljarden nieuwe wegen te leggen.

guido 007
29 maart 2011, 09:29
Ik meen ook vernomen te hebben dat transport van meer dan 300 km over het spoor of over het water moet.

Dat ze dan maar beginnen met een absoluut verbod op stakingen door het NMBS en ... personeel.

Micele
29 maart 2011, 09:37
In Antwerpen gaat BAM proberen van zoveel mogelijk auto's en vrachtwagens uit heel België e Europa aan te trekken door voor miljarden nieuwe wegen te leggen.

Hoe werkt dat aantrekken met nieuwe wegen in de praktijk ?

Zo ?: "Dames en Heren autorijders en truckers van Europa in Antwerpen ligt een nieuw tracé, zoveel mogelijk daarheen !"

Dan moeten die nogal blij zijn want vanwaar al die autorijders en truckers vertrekken naar Antwerpen worden de wegen aldaar dan veel rustiger.

In het buitenland worden veel meer nieuwe wegen aangelegd als in Vlaanderen en toch rijden die Vlaamse/Europese autorijders en truckers niet naar die buitenlandse nieuwe wegen om zo onze wegen te ontlasten. Hoe komt dat toch ? ;-)

Txiki
29 maart 2011, 09:41
Grappig voorstel. Typisch.

Blue Sky
29 maart 2011, 10:02
Gelukkig heeft België Europa nog die ons allerhande bindende zaken oplegt zodat we wel vooruit MOETEN gaan. Zonder Europa zou er hier buiten wat geknoei helemaal niks gebeuren door een totaal gebrek aan visie en moed van de beleidsmensen.

CyberpunX
29 maart 2011, 10:02
Ik meen ook vernomen te hebben dat transport van meer dan 300 km over het spoor of over het water moet.

Dat ze dan maar beginnen met een absoluut verbod op stakingen door het NMBS en ... personeel.

Dus dan is het verboden europa te doorkruisen in de wagen ...

brother paul
29 maart 2011, 10:05
Grappig voorstel. Typisch.

ha nee, juist niet grappig, prachtig visionair, de visie komt uit europa, de neuzen moeten in die wind gezet worden, en als je meedoet capitaliseer je daarop, en als je niet meedoet hink je hopeloos achterop.

brother paul
29 maart 2011, 10:06
Dus dan is het verboden europa te doorkruisen in de wagen ...

ik denk dat het geinspireerd is op het idee dat er geen batterijen bestaan die langer dan 300km meegaan, dus als je verder wilt rijden moet je gewoon ergens electrisch kunnen opladen.

Het alternatief zou kunnen zijn, dat je autosnelwegen stroken maakt van bvb 20km aan een stuk, waar je zo 10minuten uw auto kunt opladen en tanken terwijl je rijdt als het ware.

Kodo Kodo
29 maart 2011, 10:09
BRUSSEL HEEFT EEN VOORBEELDFUNCTIE VOOR EUROPA... DUS BEGIN ERAAN !

- 1° een city taks ,die moduleert naar hybrid en electrisch verkeer, dus niet zoiets softs CO2 achtig maar keihard zero emission target

- 2° een hybride - electrische chassis auto-industrie als 'Flanders technology' move from the second wave..

Je hebt mijn sympathie, maar ik deel je economische optimisme niet: onze steden zullen milieuvriendelijk worden omdat het geld op is. We zullen binnenkort geen auto's meer kunnen betalen, ook geen milieuvriendelijke!

De euro is immers het papier niet waard waarop hij niet eens meer wordt gedrukt, en de dollar is ten dode opgeschreven. De Chinezen zullen olie kunnen kopen, het Westen zal daar geen geld meer voor hebben.

En hopelijk zullen de Chinezen je volgen in je visie...

Micele
29 maart 2011, 10:09
De benzine/diesel-hybrides die de eerste 20 �* 60 km puur electrisch kunnen rijden, of wanneer het nodig is enkel electrisch te rijden in de stad zijn nu al op de markt. Zoiets noemen ze plug-in hybrides, of electrische voertuigen met een brandstofmotor als range extender (laad dan de accu´s weer op, eens buiten de stad). Ook fullhybrides kunnen dat.

Soit, info hieronder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle
Contents
3 Engine type
3.1 Hybrid electric-petroleum vehicles
3.2 Continuously outboard recharged electric vehicle (COREV)
3.3 Hybrid fuel (dual mode)
3.4 Fluid power hybrid
3.5 Electric-human power hybrid vehicle
4 Hybrid vehicle power train configurations
4.1 Parallel hybrid
4.2 Mild parallel hybrid
4.3 Power-split or series-parallel hybrid
4.4 Series hybrid
4.5 Plug-in hybrid electrical vehicle (PHEV)
4.6 Fuel cell, electric hybrid

Waarom dan tot 2030 (50%) en zelfs tot 2050 (100%) wachten ? :roll:

In Los Angeles rijdt geen enkele dieselbus meer in de stad, in vele Zwitserse steden ook niet.
Be heeft een redelijk dicht aardgasnet, en wat doen ze ermee voor het verkeer ?
(bijna) Zéro.
Ik denk dat er ondertussen 5 openbare CNG stations zijn, passen hier gemakkelijk alle 5 op, mss zijn er wel 6 (Berchem). :-D
Sortiert nach
Ort [D]etail Name / Strasse Land-PLZ Ort (Provinz) Tel/Fax Öffnungszeiten Bemerkungen Preis EUR /kg <L/H> [Rabatt]) Stand

1. Antwerpen Berchem D
ELECTRABEL
Vlijtstraat 6 B-2018 Antwerpen-Berchem 24h mit EC-Karte / Maestro-Karte Zugang zum Gelände mit Code: 1397, Bedienung des Terminals teilweise auf Deutsch. 0.834 16.10.2010

2. Antwerpen Hafen D DATS24 Orangegas
Vosseschijnstraat 42 B-2030 Antwerpen-Hafen (VLAAMS GEWEST)
? 24h mit Kundenkarte GPS ungenau (Strasse) / 0.880 (L)17.03.2011

? 6 ?. Berchem D Erdgas/CNG-Tankstelle
Uitbreidingsstraat 584 B-2600 Berchem ?
Brugge D


3. Industrieterrein Waggelwater te Waggelwaterstraat 1 B-8000 Brugge +32(0)50447711 24H am Tankautomat 1.109 06.06.2010

?. Dison D
ALG
Rue d'Andrimont 52 B-4820 Dison +32(0)87336780 ? GPS ungenau(Strasse), semi-public Halle D

4. Dats24 Tankstelle Orangegas
Edingensesteenweg 300 B-1500 Halle Mo-So 0-24 GPS Position über GoogleMap ermittelt / 0.89 (L) 20.02.2011

?. Jupille-sur-Meuse (Liege) D
ALG
Rue de Visé 23 B-4020 Jupille-sur-Meuse (Liege) +32(0)43629838 Mo-Fr 8-12 u. 13-17 Semi-Public!,

5. Mechelen D Electrabel CNG Elektriciteitstraat 68 B-2800 Mechelen
(VLAAMS GEWEST) 24h mit EC-Karte GPS Position über GoogleMap ermittelt / 0.849 17.07.2010

?. Seraing D ALG Rue du Molinay 60 B-4100 Seraing +32(0)43372564 8-12 u. 12:30-16:30 semi-public

http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu

Kodo Kodo
29 maart 2011, 10:19
In Antwerpen gaat BAM proberen van zoveel mogelijk auto's en vrachtwagens uit heel België e Europa aan te trekken door voor miljarden nieuwe wegen te leggen.

Die nieuwe wegen zullen leeg blijven, want met het voortschrijden van de crisis zal het verkeer drastisch krimpen. We zullen des te minder te besteden hebben omdat we de voor die nieuwe infrastructuur aangegane schulden zullen moeten aflossen. We zullen ze aflossen als we er niets meer aan hebben, aan die infrastructuur, als ze daar alleen nog maar in de weg zal staan. Dan kunnen we doen zoals de middeleeuwers met de Romeinse theaters en aquaducten deden: ze afbreken en er huizen of veestallen mee bouwen.

De financiële wereld kraakt wereldwijd in zijn voegen; het is duidelijk uit met de Westerse economische hegemonie, maar in de toekomstvisie van onze politici zal de ontwikkeling uit het verleden worden voortgezet.

Het volk heeft meer toekomstvisie, het zal er meer hebben zodra de problemen zich duidelijker aftekenen, en vooral: het moet wel verder kijken dan het eind van een vierjarige ambtstermijn. Waarom ons dan laten vertegenwoordigen door verkozenen? Directe democratie vormt de enige garantie voor een beleid met toekomstvisie.

Voltian
29 maart 2011, 10:23
Hier kan je de White Paper helemaal bekijken.

http://ec.europa.eu/transport/strategies/2011_white_paper_en.htm

Ik heb twijfels bij de kwaliteit van de impact assessment, maar dat is een ander verhaal.

brother paul
29 maart 2011, 10:26
Je hebt mijn sympathie, maar ik deel je economische optimisme niet: onze steden zullen milieuvriendelijk worden omdat het geld op is. We zullen binnenkort geen auto's meer kunnen betalen, ook geen milieuvriendelijke!

De euro is immers het papier niet waard waarop hij niet eens meer wordt gedrukt, en de dollar is ten dode opgeschreven. De Chinezen zullen olie kunnen kopen, het Westen zal daar geen geld meer voor hebben.

En hopelijk zullen de Chinezen je volgen in je visie...

kodo zoveel ^pessimisme ? nee, kijk als we iets willen hebben gaan we ervoor moeten werken hé... zo simpel zal dat zijn. We geven de mensen veel te veel geld om niets te doen, en uit te rangeren.

vervang die werklozensteun door een franchisesysteem en je zult verwonderd zijn hoe onze economie kan groeien, we investeren gewoon geld in nietsdoen.

brother paul
29 maart 2011, 10:28
Hier kan je de White Paper helemaal bekijken.

http://ec.europa.eu/transport/strategies/2011_white_paper_en.htm

Ik heb twijfels bij de kwaliteit van de impact assessment, maar dat is een ander verhaal.

ho, kijk als de europese commissie een target zet, bvb 20% Kyoto CO2 reductie en vernieuwbare energie, beginnen ze er toch allemaal aan... dus ja het zal wel een beweging in gang zetten.

De target is natuurlijk heel ambitieus 60% CO2 reductie. Maar kijk als je weet dat een electrische mobiliteit een electromotor is 90% efficient, de batterijconversie 60% dus 54%, dan weet je dat dit efficienter en dus minder verbruikt dan bvb een benzine/dieselmotor die 36% haalt. Dus ja het is ergens wel haalbaar gans die story.

Voltian
29 maart 2011, 10:47
ho, kijk als de europese commissie een target zet, bvb 20% Kyoto CO2 reductie en vernieuwbare energie, beginnen ze er toch allemaal aan... dus ja het zal wel een beweging in gang zetten.

De target is natuurlijk heel ambitieus 60% CO2 reductie. Maar kijk als je weet dat een electrische mobiliteit een electromotor is 90% efficient, de batterijconversie 60% dus 54%, dan weet je dat dit efficienter en dus minder verbruikt dan bvb een benzine/dieselmotor die 36% haalt. Dus ja het is ergens wel haalbaar gans die story.

De twijfels rond de IA zijn van iets dieper liggende aard; maar goed, dat is een ander verhaal. De kwaliteit van een IA heeft de EC ook nooit weerhouden om onzinnige maatregelen toch voor te stellen. Soit, ik ga eerst de white paper eens helemaal tegoei lezen; zo'n krantenartikel pitk er alleen maar de catchphrases uit

CyberpunX
29 maart 2011, 11:02
ik denk dat het geinspireerd is op het idee dat er geen batterijen bestaan die langer dan 300km meegaan, dus als je verder wilt rijden moet je gewoon ergens elektrisch kunnen opladen.
Aan die batterijduur valt ongetwijfeld nog te werken, met mogelijke ontwikkelingen houdt men weer geen rekening. Soit, ik vind het ergens dom, is zinloos mij nu nog een nieuwe wagen te kopen van het oud type en vind het aanbod van hybrids nog maar beperkt.

Dit lijkt me zo wat op een verdoken plan om de autoindustrie weer wat centen te geven. En de burger op extra kosten te jagen. Want van die hybrids bestaat nog geen degelijke tweedehandsmarkt. Wie gaat er dan nog in het centrum rondrijden? Alleen mensen met een nieuwe wagen, de hogere klasse dus. En mensen die in het centrum wonen? Verplichten de wagen buiten de stadsrand te laten? Verplichten een nieuwe wagen te kopen terwijl je de oude dan niet meer aan de straatstenen kwijt kan? Of massaal exporteren naar het oosten, wij halen dan wel -60% maar dat er ergens anders +80% stijgt kan hun blijkbaar niet bommen.

Kodo Kodo
29 maart 2011, 11:17
kodo zoveel ^pessimisme ? nee, kijk als we iets willen hebben gaan we ervoor moeten werken hé... zo simpel zal dat zijn. We geven de mensen veel te veel geld om niets te doen, en uit te rangeren.

vervang die werklozensteun door een franchisesysteem en je zult verwonderd zijn hoe onze economie kan groeien, we investeren gewoon geld in nietsdoen.

Natuurlijk moeten we niet investeren in nietsdoen, en moet werklozensteun zelfredzaamheid bevorderen, in plaats van afhankelijkheid. De ontspoorde verzorgingsstaat is zeker één van de problemen. Maar had je nou toch een linkje bij dat woord "franchise" geplaatst! Ik meen me wel ergens vaag een post van jou te herinneren, maar als ik wil weten wat je bedoelt, moet ik het gaan opzoeken. En ja, zo dwalen we wel vér af van de auto's in de steden...

brother paul
29 maart 2011, 15:03
Natuurlijk moeten we niet investeren in nietsdoen, en moet werklozensteun zelfredzaamheid bevorderen, in plaats van afhankelijkheid. De ontspoorde verzorgingsstaat is zeker één van de problemen. Maar had je nou toch een linkje bij dat woord "franchise" geplaatst! Ik meen me wel ergens vaag een post van jou te herinneren, maar als ik wil weten wat je bedoelt, moet ik het gaan opzoeken. En ja, zo dwalen we wel vér af van de auto's in de steden...

er bestaat daar geen link voor, franchise is zoals een verzekering dat je een deel zelf moet betalen. Dus een franchise in alle steunelementen, en je kunt heel sociaal zijn, en ondertussen responsabiliseren... Want een franchise moet je later terugbetalen.

brother paul
29 maart 2011, 15:07
De twijfels rond de IA zijn van iets dieper liggende aard; maar goed, dat is een ander verhaal. De kwaliteit van een IA heeft de EC ook nooit weerhouden om onzinnige maatregelen toch voor te stellen. Soit, ik ga eerst de white paper eens helemaal tegoei lezen; zo'n krantenartikel pitk er alleen maar de catchphrases uit

al eerste grap

http://ec.europa.eu/transport/strategies/doc/2011_white_paper/white_paper_2011_ia_full_en.pdf

blz 18, op de grafiek zie je dat de daling van de CO2 moet komen van de industrie ???

ik zou niet weten waarom de daling niet moet komen van de consument. ALs je een CO2 taksering invoert kan de consument continu keuzes maken in functie van CO2 in Europa of buiten Europa, en kan hij dus die efficientie vertalen in minder verbruiken in zijn huis, voor mobiliteit, in zijn goederen die hij koopt europees of wordwide en werk je dus zeker efficienter dan alleen maar eisen dat de industrie zijn CO2 doet dalen.

brother paul
29 maart 2011, 15:23
Maatregelen

ze zijn goed bezig
100% internalisation of all external
costs for heavy duty vehicles (HDV),
passenger cars, motorcycles, passenger
and freight rail, inland navigation and
aviation for all Member States by 2050,
according to the central value from the
Handbook on estimation of external
costs in the transport sector94,95.

tax van auto's CO2 gerelateerd

Establish a link in vehicle taxation with
the environmental performance by
introducing a CO2-related element in the
annual circulation tax and the
registration tax99,100. In Member States
that did not introduce a CO2-related
element, we assume that at least 25% of
the total tax revenue from registration
and annual circulation taxes should
originate in the CO2-based element of
each of these taxes starting with 2015.
From 2017 at least 50% of the total tax
revenue from both the annual circulation
tax and the registration tax would
originate in the CO2 based element101

en slik....

In addition, for cars they go down
from 95g CO2/km in 2020 to 20 g
CO2/km in 2050
halveer Euro VI normen.
Starting with 2030 implement standards
for controlling air pollution. For
passenger cars: 0.025 g/km for CO; 0.03
g/km for NOx and 0.0025 g/km for
particulate matter114. For heavy duty
vehicles: assumed halving of the EURO
VI limit values.

Tuurlijk bedienden op een buro denken typisch dat een mens met een bedrijfwagen niet voor zijn werk rondrijdt, prototype vertegenwoordiger bvb ?
Elimination of favourable taxation
regime for company cars, reflected
through changes in car ownership,
vehicle size in the fleet and fuel
consumption102.

maddox
29 maart 2011, 15:49
Een CO2 taks is zo simpel eigenlijk. Per verbrande liter koolwaterstof heb je zoveel CO2 uitstoot . Men weet quasi perfect hoeveel dat is voor voertuigen. Dus ipv af te gaan van fabrikantentesten onder ideale omstandigheden, is het simpeler die CO2 taks in de brandstof te bakken.

Dus, met zo'n brandstoftoeslag (alsof die er al geen 5 keer inzit), heb je een directe corelatie tussen CO2 uitstoot en binnenkomende taksen. Geen ingewikkelde berekeningen, geen afgaan op wannabe perfectecte cijfertjes.

Maar dat geeft natuurlijk minder foefelkansen ....

Voltian
29 maart 2011, 15:52
uiteraard van de industrie; daar is't goedkoper.
Voorts, prima maatregelen, zinvol en effectief.
Ik weet wel niet of 95 gr in 2020 al realistisch is...

Voltian
29 maart 2011, 15:53
Een CO2 taks is zo simpel eigenlijk. Per verbrande liter koolwaterstof heb je zoveel CO2 uitstoot . Men weet quasi perfect hoeveel dat is voor voertuigen. Dus ipv af te gaan van fabrikantentesten onder ideale omstandigheden, is het simpeler die CO2 taks in de brandstof te bakken.

Dus, met zo'n brandstoftoeslag (alsof die er al geen 5 keer inzit), heb je een directe corelatie tussen CO2 uitstoot en binnenkomende taksen. Geen ingewikkelde berekeningen, geen afgaan op wannabe perfectecte cijfertjes.

Maar dat geeft natuurlijk minder foefelkansen ....

juist; CO2 externe kosten afzetten via een brandstoftaks; de andere externe kosten via rekeningrijden; leuk dat de EC deze ambitie nogmaals bevestigt; focus lijkt wel overdreven op CO2, maar kom

maddox
29 maart 2011, 16:11
juist; CO2 externe kosten afzetten via een brandstoftaks; de andere externe kosten via rekeningrijden; leuk dat de EC deze ambitie nogmaals bevestigt; focus lijkt wel overdreven op CO2, maar kom

Welke andere externe kosten die al niet in de torenhoge belastingen op alles en nog wat inbegrepen zitten?

Micele
29 maart 2011, 17:07
In Duitsland bestaat sinds 1985 al een extra verkeerstaks naargelang de auto vervuilt (verbruik of CO2 betaald men per liter aan de pomp).
(Be sukkelt nog altijd met een ondoordachte naoorlogse verkeerstaks :oops:)

Deze Duitse verkeerstaks werd regelmatig herzien naargelang de technologie van de voertuigen en milieurichtlijnen.

Sinds feb 2007 bestuderen ze adhv de steeds strenger wordende Europese CO2-richtlijnen hoe ze hun verkeerstaks nog eens kunnen optimaliseren.

Sinds 1 juli 2009 is deze laatste Kraftfahrzeugsteuerreform van kracht:
(alleszins interessant en leerrijk voor het buitenland ;-))

Samengevat:

1- Er zijn voorlopig 3 stappen CO2-grenzen voorzien tot na 2014, voor elke gram CO2 daarboven 2 € extra.
Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km frei jedes weitere g CO2 2,00 €2009: 120 g CO2/km
2012: 110 g CO2/km
2014: 95 g CO2/km
? :

2.- Omdat diesels steeds meer vervuilen als benzines (emissies volgens gelijke Euronorm), wordt bij hun een 4,75 x hogere basistaks per 100 cm³ gerekend.
Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel 9,50 € pro angefangene 100 cm3

3.- "aardgasvoertuigen" (bifuel benzine/CNG) - milieuvriendelijker als benzine - profiteren automatisch mee omdat CNG bij verbranding tot ~ 25 % minder CO2/kg uitstoot; dus die halen veel gemakkelijker die steeds strengere CO2-grens.

4. - Die regel geldt natuurlijk voor na 1 juli 2009 ingeschreven nieuwe wagens.
omdat sinds 1 sept 2009 euronorm 5 reeds verplicht is voor nieuwe vtg, hebben alle dieselvoertuigen quasi al een roetfilter.

5. Oudere voertuigen (voor 1 juli 2009 toegelaten) vallen onder nog wat strengere kfzsteuer-regels: de grootste vervuiler betaald navenant meer, ttz nog milieuvriendelijke auto´s worden dus x-jaren wat beloond, na xx-jaren eerder bestraft tov de gemiddelde levensduur van de gemiddelde personenwagen.

De volledige tabel staat hier:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Personenkraftwag en

6. vb beloning:
- diegene die de milieuvriendelijkste euronorm-versie aankocht, nu euronorm 5 hoeft zelfs 1 jaar lang geen verkeersbelasting te betalen (diesel of benzine).
- voor de euronorm 6 (enkel zeldene dure diesels) is dat 2 jaar een verkeerstakskorting van 150 €/jaar. Uiteraard worden daar data op geplakt.
Fahrzeuge die ab dem Tag der Erstzulassung bereits Euro 5 erfüllten, werden ab dem 1. Januar 2009 für 12 Monate steuerbefreit.
Dieselfahrzeuge mit Schadstoffklasse Euro 6 erhalten von 2011 bis 2013 eine Steuerbefreiung von 150 €/Jahr.

http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Reform_der_Kraft fahrzeugsteuer_zum_1._Juli_2009

Reform der Kraftfahrzeugsteuer zum 1. Juli 2009

Am 26. Januar 2009 beschloss die Bundesregierung die Reform der Kraftfahrzeugsteuer. Die neue Steuer besteht aus zwei Komponenten, Hubraumsteuer (Sockelbetrag nach Hubraum) und Kohlendioxid-Steuer(Zusatzbetrag nach spezifischer Kohlendioxid-Emission).

Die CO2-Emission wird während eines Prüfzyklus gemessen, der den städtischen und außerstädtischen Fahrbetrieb simuliert und der in Anlage 1 des Anhangs III der Richtlinie 91/441/EWG der Kommission der Europäischen Gemeinschaften beschrieben ist.

Hubraumsteuer
Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel 9,50 € pro angefangene 100 cm3

Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km frei
jedes weitere g CO2 2,00 €

Die neue Regelung tritt am 1. Juli 2009 in Kraft.

Ab 2012 wird der Freigrenzwert auf 110 g CO2 gesenkt werden,
ab 2014 sogar auf 95 g CO2[5].
Sie gilt ausschließlich für Neufahrzeuge, die nach diesem Zeitpunkt zugelassen werden.

Auch Erdgasfahrzeuge profitieren von der Neuregelung, da Erdgasfahrzeuge bis zu 25 Prozent weniger CO2 ausstoßen. So bleibt ein erdgasbetriebener VW Passat 1.4 TSI EcoFuel (1390 cm³, 110 kW), der nur 119 Gramm CO2 pro Kilometer ausstößt, unterhalb der Freigrenze und damit ist der Anteil der CO2-Besteuerung kostenfrei. Insgesamt beträgt die Kfz-Steuer 28 Euro. Ein VW Passat 1.4 TSI (1390 cm³, 90 kW) als Benzinfahrzeug besitzt eine CO2-Emission von 157 g/km, was insgesamt eine Kfz-Steuer von 102 Euro bedeutet.

...
Historie
Bei der Reform 1985 wurden die Fahrzeuge zunächst in drei Schadstoffgruppen eingeteilt: je schlechter die Abgasqualität, desto höher die Steuer pro angefangene 100 Kubikzentimeter Hubraum.

kelt
29 maart 2011, 17:13
In Antwerpen gaat BAM proberen van zoveel mogelijk auto's en vrachtwagens uit heel België e Europa aan te trekken door voor miljarden nieuwe wegen te leggen.

Ik ga dit even kopieren....het is belangrijk dit te beseffen...

brother paul
29 maart 2011, 17:19
uiteraard van de industrie; daar is't goedkoper.
Voorts, prima maatregelen, zinvol en effectief.
Ik weet wel niet of 95 gr in 2020 al realistisch is...

Als een gemiddelde belg 20.000km rijdt en 5 liter verbruikt, verbruikt hij 1000liter diesel

Als diezelfde belg 2000m3 verbruikt om zijn huis te verwarmen verbruikt hij equivalent van 2000liter

vind jij dat zinvol van zijn verbruik te doen zakken naar 2liter of 500liter per jaar terwijl dat zijn huis blijft 2000liter verbruiken ???


Ik heb het gevoel als je een ZERO energieNORM hanteert, dat je daarmee meer gaat bereiken dan auto's blijvend extra te taxeren...

Ik ben vooral blij te ondekken dat ze de vliegers gaan beginnen taxeren, en zelfs de CO2 van het OPENBAAR VERVOER... want inderdaad dat is te zot dat je bussen laat rijden op rode mazout terwijl iedereen maar taxen moet betalen...

kelt
29 maart 2011, 17:19
Een CO2 taks is zo simpel eigenlijk. Per verbrande liter koolwaterstof heb je zoveel CO2 uitstoot . Men weet quasi perfect hoeveel dat is voor voertuigen. Dus ipv af te gaan van fabrikantentesten onder ideale omstandigheden, is het simpeler die CO2 taks in de brandstof te bakken.

Dus, met zo'n brandstoftoeslag (alsof die er al geen 5 keer inzit), heb je een directe corelatie tussen CO2 uitstoot en binnenkomende taksen. Geen ingewikkelde berekeningen, geen afgaan op wannabe perfectecte cijfertjes.

Maar dat geeft natuurlijk minder foefelkansen ....

Het is gewoon te s i m p e l .De vervuiler doen betalen ongeveer op het moment dat hij vervuild (met een speling van hoogstens een maand of zo)...tssstsstsss durf je wel.
Simpele oplossingen zijn simplistisch en dus niet politiek correct .

Het is bovendien van het grootst mogelijke belang dat de kost van het transport van een augurk uit Spanje naar hier,of een Chinese sportschoen vanuit Antwerpen naar ergens, zo goedkoop mogelijk blijft,en dus over de ganse maatschappij uitgesmeerd blijft.


zo gaat dat :-(

Micele
29 maart 2011, 17:22
Ik ga dit even kopieren....het is belangrijk dit te beseffen...
Hela manneke ... zoiets is zeker copyright... ;-)

Mahalingam
29 maart 2011, 21:41
Als auto's die CO2 uitstoten geweerd worden uit de kernen van de grote steden, dan gaan we toch gewoon over op paard en wagen. Dat is milieuvriendelijk en een streling voor het oog van de klimaatbewuste medemens.
En voor snelheid hoeven we het niet te doen. Honderd jaar geleden kropen paarden en wagens met gemiddeld 5 km/uur door de Amsterdamse binnenstad en nu is het nog steeds voor auto's 5 km/uur.
Het uit de gracht hijsen van auto's is dan ook voorbij. Daarvoor in de plaats komt het hijsen van paarden. En de paardenhijsmachine hoeft niet uitgevonden te worden:
http://blog.ahmnow.nl/wp-content/uploads/2010/11/paardenhijsmachine-Sinck.JPG

Voltian
30 maart 2011, 09:03
Welke andere externe kosten die al niet in de torenhoge belastingen op alles en nog wat inbegrepen zitten?

geluid, emissies (met lokale impact), congestie, infrastructuur. Deze worden met het huidige belastingsniveau niet helemaal afgezet.

Voltian
30 maart 2011, 09:07
Als een gemiddelde belg 20.000km rijdt en 5 liter verbruikt, verbruikt hij 1000liter diesel

Als diezelfde belg 2000m3 verbruikt om zijn huis te verwarmen verbruikt hij equivalent van 2000liter

vind jij dat zinvol van zijn verbruik te doen zakken naar 2liter of 500liter per jaar terwijl dat zijn huis blijft 2000liter verbruiken ???

Hangt af van de kosten die gepaard gaan met toenemende energie-efficientie. In dit voorbeeld weet ik dat het goedkoper is een een efficientere ketel te zetten dan een efficientere wagen te kopen.


Ik heb het gevoel als je een ZERO energieNORM hanteert, dat je daarmee meer gaat bereiken dan auto's blijvend extra te taxeren...

Jij mag dat voelen, maar je moet het kunnen onderbouwen.

Voltian
30 maart 2011, 09:11
Het is gewoon te s i m p e l .De vervuiler doen betalen ongeveer op het moment dat hij vervuild (met een speling van hoogstens een maand of zo)...tssstsstsss durf je wel.
Simpele oplossingen zijn simplistisch en dus niet politiek correct .

Het gaat niet om politiek correct, het gaat om economisch effectief. Met een brandstoftaks werk je inderdaad rechtstreeks op CO2-uitstoot, in zekere mate ook andere emissies (hoewel) maar het heeft bvb. helemaal geen corrigerend effect op extrne congestiekosten...


Het is bovendien van het grootst mogelijke belang dat de kost van het transport van een augurk uit Spanje naar hier,of een Chinese sportschoen vanuit Antwerpen naar ergens, zo goedkoop mogelijk blijft,en dus over de ganse maatschappij uitgesmeerd blijft.

zo gaat dat :-(

Het is van maatschappelijk belang dat de juiste prijs betaald wordt, niet per se een lage prijs; dwz de direct verekenbare kosten in de prijs van het product/dienst en de externe kosten via marktcorrigerende taksen die herverdeeld worden.

brother paul
30 maart 2011, 09:24
Hangt af van de kosten die gepaard gaan met toenemende energie-efficientie. In dit voorbeeld weet ik dat het goedkoper is een een efficientere ketel te zetten dan een efficientere wagen te kopen.




Jij mag dat voelen, maar je moet het kunnen onderbouwen.

Alé, de onderbouwing, je zegt het zelf al dat het gemakkelijker is om de CO2 van uw huis te doen zakken dan de CO2 van een auto.

uw huis isoleren kost 2000euro isolatie, en zal 200euro mazout besparen
uw auto heeft alle moeite om onder de 3 liter te komen. Dat zal maar lukken met hybriden. Laat staan als we naar de 20g norm gaa, dan rij je gewoon ofwel puur electrisch ofwel met een 1zitter.

Nu technologisch gezien en extreem geredeneerd zou ik niet weten waarom mensen nog altijd met hun gezinswagen willen pendelen naar hun werk... Je zou dus echt wel een 'PENDELWAGEN' moeten bouwen type LIGGENDE EENZITTERS waarmee je 100% fiskaal aftrekbaar naar uw werk mag pendelen. EN de 'gezinswagen' beschouwen als een wagen die je koopt om uw familytime

Voltian
30 maart 2011, 09:27
Alé, de onderbouwing, je zegt het zelf al dat het gemakkelijker is om de CO2 van uw huis te doen zakken dan de CO2 van een auto.

uw huis isoleren kost 2000euro isolatie, en zal 200euro mazout besparen
uw auto heeft alle moeite om onder de 3 liter te komen. Dat zal maar lukken met hybriden. Laat staan als we naar de 20g norm gaa, dan rij je gewoon ofwel puur electrisch ofwel met een 1zitter.

(uiteraard; ik wil maar zeggen dat in een technische discussie argumenten die beginnen met "ik heb het gevoel dat..." niet echt sterk overkomen, da's alles)

Voltian
30 maart 2011, 09:28
Als auto's die CO2 uitstoten geweerd worden uit de kernen van de grote steden, dan gaan we toch gewoon over op paard en wagen. Dat is milieuvriendelijk en een streling voor het oog van de klimaatbewuste medemens.
En voor snelheid hoeven we het niet te doen. Honderd jaar geleden kropen paarden en wagens met gemiddeld 5 km/uur door de Amsterdamse binnenstad en nu is het nog steeds voor auto's 5 km/uur.
Het uit de gracht hijsen van auto's is dan ook voorbij. Daarvoor in de plaats komt het hijsen van paarden. En de paardenhijsmachine hoeft niet uitgevonden te worden:
http://blog.ahmnow.nl/wp-content/uploads/2010/11/paardenhijsmachine-Sinck.JPG

(de reden om bepaalde auto's uit de stad te weren is niet de CO2-uitstoot maar de uitsoot die impact heeft op lokale luchtkwaliteit, zoals NOx en fijn stof)

brother paul
30 maart 2011, 09:55
(uiteraard; ik wil maar zeggen dat in een technische discussie argumenten die beginnen met "ik heb het gevoel dat..." niet echt sterk overkomen, da's alles)

Dus mijn conclusie blijft staat: gezien het gemakkelijker is om CO2 te sparen in uw huis, kun je beter alle CO2 emissie van de verwarmingen van de huizen 100% taxeren, zodat op een equitaxerende basis onze verwarming via de onzichtbare hand gestuurd wordt naar een efficienter punt zonder ook maar één cent subsidies te geven.

Voltian
30 maart 2011, 10:19
Dus mijn conclusie blijft staat: gezien het gemakkelijker is om CO2 te sparen in uw huis, kun je beter alle CO2 emissie van de verwarmingen van de huizen 100% taxeren, zodat op een equitaxerende basis onze verwarming via de onzichtbare hand gestuurd wordt naar een efficienter punt zonder ook maar één cent subsidies te geven.

juist!

Stingray
30 maart 2011, 19:58
Ik moet er toch eens over denken om in de VS een huis te kopen nu ze nog goedkoop zijn en bij mijn pensioen hier weg te trekken.

Europa bah

PeterCC
2 april 2011, 19:35
Hier kan je de White Paper helemaal bekijken.

http://ec.europa.eu/transport/strategies/2011_white_paper_en.htm

Ik heb twijfels bij de kwaliteit van de impact assessment, maar dat is een ander verhaal.
Bedankt voor die link. Ik heb het document opgeslagen om het in detail te kunnen doornemen.
Ik heb het white paper nog niet in detail gelezen maar in de samenvatting viel mij al direct volgende zin op:
"Urban transport is responsible for about a quarter of CO2 emissions from transport, (...)"
Dat kan ik herkennen.
Ongeveer één derde van de verreden km gebeurt op autowegen, ongeveer één derde op de gewest-/ nationale wegen en het laatste derde op gemeentewegen.
De focus lijkt volledig te liggen op personenvervoer dat in totaal een 10% van de totale CO2-emissie vertegenwoordigt.
Een kwart daarvan is ongeveer 2,5%. Dat is de maximaal mogelijke besparing, onder aanname dat dat transport volledig wegvalt en niet wordt overgenomen door een andere vorm van transport.
In het licht van een doelstelling van 80-90% CO2-reductie lijkt het me overtrokken dat de commissie daar veel aandacht aan besteedt.