PDA

View Full Version : Standpunten sp.a / N-VA & Agalev inzake vaste boekenprij


DaffyDuck
13 januari 2003, 17:25
SP.A-standpunt
Gelezen op:
http://www.politics.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid= 1931&mode=thread&order=0&thold=0
sp.a: "Vaste boekenprijzen kelderen het lezen"
Magda De Meyer, kamerlid voor de sp.a, schrijft:
Deze week wordt in de Kamer gestemd over de vaste boekenprijs. Die zou er volgens de indieners van het voorstel voor zorgen dat de diversiteit van het aanbod gegarandeerd blijft en dat kleinere boekhandels kunnen overleven. sp.a is het hier niet mee eens. De sp.a-kamerfractie stemt dan ook tegen. Kamerlid Magda De Meyer: “Als we het boeken lezen willen stimuleren, moeten boeken in de eerste plaats betaalbaar zijn.”

Nog geen enkele studie heeft aangetoond dat er een verband is tussen de vaste boekenprijs en het in stand houden van de kleinere boekhandels. De Meyer: “Integendeel, voor deze laatste is juist een grotere omzet essentieel. Die omzet zullen ze nooit realiseren als boeken nog duurder worden.”

Alle consumentenorganisaties vormen al jaren een stevig front tegen de vaste boekenprijs. Als we er echt voor willen zorgen dat er een breed aanbod van de meest diverse boeken blijft bestaan, is het de overheid die met geld over de brug moet komen. De Meyer: “Dit betekent ondersteunen van schrijvers, zoeken van nieuwe talent, promotie van boeken in media, scholen en bibliotheken, instellen van literaire prijzen (lokaal, regionaal, nationaal), stimuleren van alternatieve boekhandels en boekevenementen, enz…”

Vorig jaar nog toonde een studie van het Nederlandse Planbureau aan ‘dat een vaste boekenprijs de pluriformiteit bevordert ten gunste van een financieel geprivilegieerd publiek, op kosten van minder geprivilegieerde afnemers van voornamelijk bestsellers.’ “Of in mensentaal: Waarom moet mijn moeder meer betalen als ze het boek ‘Daens’ wil kopen nadat ze de film heeft gezien? Om poëzie van Leonard Nolens te kunnen uitgeven? Dat moet de minister van Cultuur subsidiëren en niet ons ma!” (Patrick Janssens, Groot Onderhoud).

Magda De Meyer: “Na de afschaffing van de vaste boekenprijs in Engeland ging de boekenverkoop vooruit met 6 �* 7 procent per jaar. Daar gaat het toch om? Zoveel mogelijk verschillende boeken op de markt gooien is goed, er voor zorgen dat ze ook gekocht en gelezen worden door zoveel mogelijk mensen is nog beter.”

Mensen uit de Vierde Wereld getuigen volgens De Meyer dat de culturele discriminatie het ergste is van al. Cultuur moet dus naar de mensen gebracht worden en niet andersom. “Ook een gratis boek kan een goed boek zijn. Dat sommigen denken dat ze een grens moeten trekken tussen ‘de goede boeken’ enerzijds en bestsellers anderzijds getuigt enkel van elitair cultureel denken. Het ene en het andere moet er zijn. Aan de politiek om hier via subsidies voor te zorgen.”

N-VA-standpunt
Gelezen op:
http://www.politics.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid= 1932&mode=thread&order=0&thold=0
N-VA: "Boekenprijs: Arm Vlaanderen is dom Vlaanderen voor de SP.A"
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter van de N-VA, schrijft:
Na een jarenlange discussie, neemt de SP.A nu plots een bocht van 180 graden inzake de vaste boekenprijs. In navolging van de VLD heeft nu blijkbaar ook de SP.A linker- en rechtervleugels.

De N-VA steunt de vaste boekenprijs volmondig en biedt in het parlement een alternatieve meerderheid aan. Samen beschikken CD&V-CDh, PS, de groenen, het Vlaams Blok en de N-VA immers over een meerderheid om de vaste boekenprijs goed te keuren.

Het enige argument waarmee de SP.A haar bocht verantwoordt, luidt dat door de vaste boekenprijs "de lectuur van de gewone man duurder zal worden". De SP.A bepaalt tegenwoordig wat "de gewone man" leest, arm Vlaanderen is voor de SP.A dom Vlaanderen. Hoe lager het inkomen, hoe lager het leesniveau, aldus de SP.A.

Daarenboven heeft de vaste boekenprijs in de buurlanden geenszins geleid tot een prijsstijging, ook niet van de ‘populaire’ werken. Vanuit een zuiver liberaaleconomisch denken ziet de SP.A er geen graten in dat boeken enkel nog in de grote ketens te kopen zullen zijn. Deze door de overheid aangemoedigde monopolievorming zal een effect hebben op de vraag én op het aanbod: minder mensen begeven zich naar de grote speciaalzaken, de prijzen zullen verhogen en de grote ketens zullen voortaan ook bepalen wat nog uitgegeven mag worden.

Terwijl er in Nederland 1 boekenwinkel voor 10.000 inwoners bestaat, is dit in Vlaanderen amper nog 1 boekenwinkel per 25.000 inwoners.

Bij afwezigheid van de vaste boekenprijs zal het aantal boekenwinkels nog sterker teruglopen, samen met het lezerspubliek. Het is voor de N-VA een raadsel wat de SP.A daar democratisch en sociaal aan vindt. De N-VA bepleit een degelijk én betaalbaar boekenaanbod in zowel het grootwarenhuis als in de krantenwinkel op de hoek. Het spreekt volgens de partij voor zich dat wanneer boeken enkel nog worden aangeboden in een beperkt aantal grote ketens er ook minder exemplaren verkocht worden.

De N-VA kijkt alvast uit naar de houding van Spirit en voormalig cultuurminister en pleitbezorger van de vaste boekenprijs Anciaux, tegenover het nieuwe standpunt van de moederpartij.

Agalev-standpunt
Gelezen op:
http://www.politics.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid= 1936&mode=thread&order=0&thold=0
Agalev: "Agalev verbaasd over houding van SP.a in dossier van de vaste boekenprijs"
Leen Laenens, volksvertegenwoordiger voor Agalev & Jos Stassen, Vlaams volksvertegenwoordiger voor Agalev, schrijven:
Het voorstel rond de vaste boekenprijs werd goedgekeurd in de bevoegde Kamercommissie en ligt op 16 januari in de Plenaire zitting ter stemming voor.

Agalev is verbaasd pas vandaag het standpunt van de SP.a over dit dossier in de pers te vernemen. De vaste boekenprijs is volgens ons het juiste middel voor het juiste doel; de vaste boekenprijs is een essentieel onderdeel van een leesbevorderend beleid. We rekenen op Bert Anciaux als grote pleitbezorger van een brede leescultuur om de SP.a alsnog te overtuigen dit wetsvoorstel consequent ook in de Plenaire zitting goed te keuren.

In tien Europese lidstaten werkt men immers met een vaste boekenprijs en heeft men vastgesteld dat dit geen negatieve invloed heeft op het leesgedrag. Er bestaat wel een duidelijk verband tussen het teruglopend aantal zelfstandige boekhandels en de achteruitgang van het leesgedrag. De vaste boekenprijs zal de zelfstandige boekhandels in stand houden; immers de grote concurrentie valt dan weg. Ook het argument dat de kleine man de dure boeken van de goedverdienende intellectueel dient te betalen, snijdt geen hout. Immers de goedkope edities van bestsellers worden pas in latere fase op de markt gegooid nadat de sperperiode van de vaste boekenprijs is afgelopen. Blijkbaar is voor de nieuwe SP.a de vrije markt de grote beschermer van de kleine man geworden.

De vaste boekenprijs is een jarenlange politieke belofte die we niet op één dag kunnen en willen ongedaan maken. De invoering ervan zal volgens ons het leesgedrag bevorderen. Agalev neemt hierin zijn verantwoordelijkheid en roept de collega's op hetzelfde te doen.

Jullie mening?

Supe®Staaf
13 januari 2003, 18:15
Bizar dat N-VA en SP-a mekaars plan afbreken met als voornaamste argument dat de boekenprijs zal stijgen.
Wie liegt?
Hoe goedkoper de boeken, hoe beter, zou ik zo zeggen.

Of prioriteiten stellen:
Kabel-tv-kijken=1 boek per maand
Breedband-internet=2 boeken per maand
Roken= 1 boek per week
Pinten zuipen op café=1 boek per dag
Bordeelbezoek=4 boeken per keer

En dan nog heel wat kloterij waar mensen hun zuurverdiende centen aanhangen, die misbaar zijn wanneer men zich écht af en toe een boek wil aanschaffen:

kranten
tijdschriften
luxe-kledij
luxe-wagens
show-meubels
patserige gsmmen
lotto
paardekoers
sierraden
.................

Let op, ik veroordeel geen van bovenstaande bezigheden of consumptieartikelen, noch acht ik ze minderwaardig aan boekenbezit. Ik wil enkel aantonen, dat wie dit echt wil, zich vaker dan hij denkt een boek kan permitteren. Niemand hoeft te zanikken dat een boek onbetaalbaar is.

En wie het tóch te duur vindt: huppakee naar de bib :!:

merel
13 januari 2003, 21:35
Ik ben boekenfreak. Ik lees boeken in de bib en waren ze goed, dan komen ze als mijn budget het toestaat ook in de thuisbib.
wat mij betreft moeten de boeken zo goedkoop mogelijk zijn.
Of dit kan worden bekomen door een vaste boekenprijs, dat weet ik niet.
En aangezien ik dat niet weet, stem ik ook niet.

datri
13 januari 2003, 21:52
Ik ben helemaal geen boekenkoper, meestal spring ik eens binnen in de bib, maar wat mij het beste lijkt is dat de boeken zo goedkoop mogelijk worden gehouden, 't leven is zo al duur genoeg, en ik drink dan liever een pintje bij een uit de bib geleend boek.... :lol:

ggolsteyn
14 januari 2003, 00:54
Van de liberalen van NVA kan ik nog begrijpen dat ze er geen behoefte aan hebben om lage prijzen te betalen, goedkope boeken passen niet in hun ongelezen bibliotheek.

De agalevers begrijp ik al vele maanden niet meer.

Niettegenstaande de SPASTEN steeds meer naar rechts opschuiven nemen ze hier toch een behoorlijk standpunt in.

Waarom worden er geen boeken meer in pocket-formaat uitgegeven, op wat beter krantenpapier. Waarom worden er ons zoveel bef-boeken opgesolferd?

Ik geef toe, ik lees geen romans meer, ik heb er geen tijd voor. Ik heb hier wel meer dan 1000 boeken, over zoekenschap (nu wetenschap genoemd), filosofie, godsdiensten, natuur enz. Het overgrote deel op de prongelmarkt gekocht. Veel van deze boeken worden nu niet meer uitgegeven omdat blijkbaar maar zeer weinig mensen nog in staat zijn dergelijke werken uit te geven.

Wat de prijs betreft: hij zou dus vast mogen zijn indien hij niet meer bedraagt dan 1 BEF per bladzijde, daarboven is hij vrij en zullen de bourgeois er meer voor moeten betalen. Akkoord ?

En voor een aantal "vrije beroepen" en zwarthandelaars blijft er dus nog een goede belegging over (voor een gering deel van het zwart geld).

Gerard Golsteyn.