PDA

View Full Version : China vreest Protestanten en pakt Christenen op met Pasen


zonbron
24 april 2011, 19:57
China vreest de Protestanten en pakt Christenen op met Pasen

China seizes Christians in Easter raid
Dozens of Chinese Christians were arrested on Sunday when police prevented an evangelical Protestant church from holding its Easter Sunday service, as the state continued its attack on protests against one-party rule.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01879/china_1879709c.jpg
Christians queue up to receive Holy Communion during an Easter Sunday mass at the state-controlled Xishiku Cathedral. Christians are free to worship in China if they register with the state-approved churches Photo: REUTERS

Security forces clashed with followers of a growing underground Protestant movement that was blocked from moving into a new meeting hall near Beijing, leading to three weeks of confrontation with the communist authorities.
Worshippers from the Shouwang, or "watch tower", church were taken away in buses, some defiantly singing hymns. Church leaders had issued a "fire and brimstone" cry for the congregation to worship outside the building even if it meant arrest and prosecution.
"The devil Satan has taken advantage of the authority God has granted to the national government and is seeking to destroy God's church," Pastor Jin Tianming wrote. "His devil's claws have finally been revealed. Satan get thee behind me!"
Up to 500 members of the Protestant house church movement, unregistered assemblies of worshippers that the government bans to prevent the rise of opposition, have been detained in recent weeks. Yesterday's arrests were a continuation of the authorities' increase in repression of dissenters to stop any chance of a revolution such as those seen in North Africa and the Middle-East.
"Between 20 and 30 followers were taken away," said Pastor Jin by telephone from his home, where he has been under house arrest for the past two weeks.

...
Telegraph (http://www.telegraph.co.uk/news/religion/8471177/China-seizes-Christians-in-Easter-raid.html)

D'ARTOIS
24 april 2011, 20:47
Wellicht hebben ze liever Islamieten ......

forzaflandria
28 april 2011, 11:47
De Chinese staat is bang van elk mogelijk alternatief voor de communistische partij ... en daar horen godsdiensten zoals christendom en Falun Gong zeker bij.

Bollywood
28 april 2011, 11:52
In china is het wie niet luisteren wil moet voelen, iedereen is vrij om zijn geloof uit te oefenen maar in gecontroleerde gebedshuizen. Indien je dat niet wil dan volg je de wet niet en wordt opgepakt.

Ze zouden dit beter hier ook doen.

bgf324
28 april 2011, 12:36
In china is het wie niet luisteren wil moet voelen, iedereen is vrij om zijn geloof uit te oefenen maar in gecontroleerde gebedshuizen. Indien je dat niet wil dan volg je de wet niet en wordt opgepakt.

Ze zouden dit beter hier ook doen.

Religie bestrijden: akkoord.
Maar ze zijn andere manieren die dat doen, en die de individuele vrijheid van de mensen niet aan tast.

Macchiavelli
30 april 2011, 11:53
Ik vind het Chinese beleid inzake religie wel wat hebben. Men is er volledig vrij te geloven wat men wil, maar het is niet toegelaten er overal reclame voor te maken. Alleen in gebedshuizen is dat toegestaan. Die worden trouwens ook door de staat nauwlettend in het oog gehouden zodat fundamentalisme en dergelijke samenlevingsondermijnende activiteiten meteen de kop ingedrukt kunnen worden.

lombas
30 april 2011, 15:38
Wellicht hebben ze liever Islamieten ......

Ik meen me te herinneren dat moslims het in China net iets moeilijker hebben dan christenen.

lombas
30 april 2011, 15:40
Religie bestrijden: akkoord.
Maar ze zijn andere manieren die dat doen, en die de individuele vrijheid van de mensen niet aan tast.

Aan zo'n paar zotten van één of andere extremistische kerk is weinig verloren, me dunkt.

Macchiavelli
30 april 2011, 15:55
Ik meen me te herinneren dat moslims het in China net iets moeilijker hebben dan christenen.
Die zullen dan wel fundamentalistischer zijn dan de christenen? Want de Chinese overheid heeft het niet zo op fundamentalistische religieuzen.

lombas
30 april 2011, 16:01
Die zullen dan wel fundamentalistischer zijn dan de christenen? Want de Chinese overheid heeft het niet zo op fundamentalistische religieuzen.

Niet noodzakelijk, want de islam gaat in China terug tot de tijden van Mohammed en is overal best ingebed.

Ik doelde eerder op de etnisch islamitische bevolking van bepaalde Oosterse provincies die heibel verzorgen.

Voor de rest zijn moslims heel open in China. Ze aanvaarden vrouwelijke imams (!) en zijn zeer vrijdenkend, ook wat betreft andere Chinese denkwijzen. Tot slot zijn ze zeer "Chinees", en veel minder gearabiseerd.

Scherven A. Mok
30 april 2011, 16:04
Ik vind het Chinese beleid inzake religie wel wat hebben. Men is er volledig vrij te geloven wat men wil, maar het is niet toegelaten er overal reclame voor te maken. Alleen in gebedshuizen is dat toegestaan. Die worden trouwens ook door de staat nauwlettend in het oog gehouden zodat fundamentalisme en dergelijke samenlevingsondermijnende activiteiten meteen de kop ingedrukt kunnen worden.

²
ze zouden hier beter ook onze kerken door alle godsdiensten laten gebruiken en er sporadisch controle op uitoefenen

Macchiavelli
30 april 2011, 16:47
Niet noodzakelijk, want de islam gaat in China terug tot de tijden van Mohammed en is overal best ingebed.

Ik doelde eerder op de etnisch islamitische bevolking van bepaalde Oosterse provincies die heibel verzorgen.

Voor de rest zijn moslims heel open in China. Ze aanvaarden vrouwelijke imams (!) en zijn zeer vrijdenkend, ook wat betreft andere Chinese denkwijzen. Tot slot zijn ze zeer "Chinees", en veel minder gearabiseerd.
Bij mijn weten zijn het juist de moslims in het noordwesten van China die voor problemen zorgen. Ik meen me te herinneren dat er in de aanloop naar de Olympische Spelen in Beijing een aantal aanslagen gepleegd is door die groep. En vorig jaar waren er ook religieuze rellen in die regio die toen uiteindelijk door het Chinese Volksbevrijdingsleger opgelost werden.

Verder zijn vrouwelijke imams alleen bij het Hui-volk geaccepteerd, maar niet bij de rest van de islamitische volkeren van China.
En wat versta jij onder zeer vrijdenkend?
Ikzelf vind het bijvoorbeeld niet echt van vrijdenkendheid getuigen dat moslims in China bedongen hebben dat in gebieden waar moslims de meerderheid vormen, het fokken van varkens uit respect voor islamitische gevoeligheden verboden is.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde, was dat de islam, de islamitische leer, op zich fundamentalistischer is dan bijvoorbeeld de christelijke, en dat de Chinese overheid het daarom extra in de gaten houdt.

lombas
1 mei 2011, 01:07
Bij mijn weten zijn het juist de moslims in het noordwesten van China die voor problemen zorgen. Ik meen me te herinneren dat er in de aanloop naar de Olympische Spelen in Beijing een aantal aanslagen gepleegd is door die groep. En vorig jaar waren er ook religieuze rellen in die regio die toen uiteindelijk door het Chinese Volksbevrijdingsleger opgelost werden.

Verder zijn vrouwelijke imams alleen bij het Hui-volk geaccepteerd, maar niet bij de rest van de islamitische volkeren van China.
En wat versta jij onder zeer vrijdenkend?
Ikzelf vind het bijvoorbeeld niet echt van vrijdenkendheid getuigen dat moslims in China bedongen hebben dat in gebieden waar moslims de meerderheid vormen, het fokken van varkens uit respect voor islamitische gevoeligheden verboden is.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde, was dat de islam, de islamitische leer, op zich fundamentalistischer is dan bijvoorbeeld de christelijke, en dat de Chinese overheid het daarom extra in de gaten houdt.

Westen, sorry, dat bedoelde ik ook. Moeilijk hoor, die windrichtingen...

:?