PDA

View Full Version : terug studeren


Den Duisteren Duikboot
5 juni 2004, 10:12
Vincent,

Even voorstellen: ik ben licentiaat vertaler. Ik ben een tijdje uitgeperst geweest door een Hasselts vertaalbureau en ben het vertaalwereldje, het vertalen en de langdurige periodes van werkloosheid grondig beu. Mijn interesses zijn in de loop der jaren veranderd en ik kan me niet meer terugvinden in de keuzes die ik vroeger maakte. Ik ben nu 28 en wil 'herbeginnen', d.w.z. opnieuw een opleiding volgen op hoger/universitair niveau binnen mijn nieuwe interesse-sferen.

Vraag is of dat mogelijk is... Kan ik, als alleenstaande, een voltijdse opleiding (4 jaar) volgen, derhalve 9 maanden per jaar niet gaan werken, en toch op een of andere manier 'rondkomen' met behulp van een minimumuitkering?

En indien dat niet kan, is er dan vanuit de VLD politieke bereidheid om een systeem te bedenken waarmee dat wél kan?

Groet,
Pyramus

Vincent Van Quickenborne
5 juni 2004, 11:08
Het vivant programma is voorstander van een basisinkomen voor iedereen.

Ik wens erop te wijzen dat er veel mogelijkheden zijn in deeltijds en avondonderwijs voor als u uw studies wenst te combineren met werken.

Nowan
6 juni 2004, 13:46
Wel een simplistisch antwoord niet, puur liberaal als je het mij vragat, zoals ik in een ander topic al stelde:

Je wil iets anders studeren en kan niet werken, pech dan ben je maar arm..

Nu moet hij EN werken EN een universitaire avondschool gaan volgen, lijkt me helemaal niet gemakkelijk....

Ik weet niet wat je interesses zijn Pyramus, maar ik raad je aan om toch zeker een bijbaan te nemen bij je voltijdse studies....

Toch zeker met de maatregels die er nu gelden...

/\|cazar
6 juni 2004, 14:13
Ik raad het alleszins volkomen af !

Universitaire studies zijn er om 1 keer te volgen ( en dat is eigenlijk al zonde genoeg van het geld dat je daarmee derft ), zeker niet om je te laten verleiden tot allerlei postgraduaten ( het groteske fenomeen - dat nu als een pudding in elkaar aan het zakken is owv het feit dat houders ervan zelfs slechter scoren dan mensen die zich er niet mee beziggehouden hebben - van de mba'ers, vlerick troelala enz .... ) en nog erger: een bijkomende universitaire licentie.

Vergeet niet dat een univ iets verkoopt: opleidingen. Je moet je jezelf de vraag stellen of je het echt nodig hebt...

Ikzelf was in avondonderwijs sinds okt. '03 gestart met een bijkomende licentie maar heb het volledig laten vallen, gewoon omdat ik op tijd inzag dat het maar heel weinig meerwaarde gaf.

Waarom start je niet zelf je vertaalbureau op, en laat je anderen werken voor jezelf ;) Daar moet je geen dure en zenuwslopende opleiding voor volgen aan de univ, gewoon es wat marketing basics volgen via een syntra opleiding, hier en daar wat info verzamelen, contacten leggen, netwerkje uitbouwen, nog een unizo cursuske of 2 en wat startkapitaal.

Raad eens wie op zijn veertigste onder een parasol zal liggen in de Caraiben, jijzelf of die licentiaatjes die naarstig je vertaalwerk doen ;)

Ervoor gaan !

Nowan
6 juni 2004, 16:47
Dude.. hij zegt dat zijn interesses volledig ergens anders liggen nu, en je stelt het wel HEEL rooskleurig voor he, beginnende ondernemingen hebben het HEEL moeilijk tegenwoordig...

Als hij nu iets nieuws wil leren, en daarvoor univ volgen, laat hem dan doen... [kan ie genieten van het studentenleven erbij :p]

/\|cazar
6 juni 2004, 22:29
Dude.. hij zegt dat zijn interesses volledig ergens anders liggen nu, en je stelt het wel HEEL rooskleurig voor he, beginnende ondernemingen hebben het HEEL moeilijk tegenwoordig...

Als hij nu iets nieuws wil leren, en daarvoor univ volgen, laat hem dan doen... [kan ie genieten van het studentenleven erbij :p]

Een diploma licentiaat vertaler laat je toe uit een hele brede waaier van beroepscategorieën te kiezen, bv. de toeristische industrie etc .

Hoewel ik meer de indruk heb dat de persoon vooral door negatieve Ik ben een tijdje uitgeperst geweest
ervaringen tot de conclusie is gekomen dat hij 'het niet graag meer doet'.

Indien de interesses heel anders liggen, hoef je toch niet meteen weer naar de univ. Een beroemde ondernemer zei ooit: als je je in iets wil bekwamen, lees dan iedere dag 1 uur over dat onderwerp, na drie jaar weet je er meer over dan gelijk welke hoogleraar.

Bovendien wordt het in de bedrijfswereld niet altijd geapprecieerd als je plots een volledige andere kant uitgaat ... ( onzin natuurlijk, maar ja ... vooroordelen )

Wat betreft het feit dat ik het wat rooskleurig zie mbt het ondernemen, misschien wel.

Maar laat je niet blindstaren op alle starters die falen, dikwijls is dat gewoon te wijten aan een combinatie van een gebrek aan praktische intelligentie, weinig doorzettingsvermogen - de motor van een ondernemer, voor dat ! - weinig voorafgaand onderzoek aan wat de markt op dit moment nodig heeft etc ...

Er dienen zich fantastische kansen aan nu de wereld echt globaal wordt, de toetreden van de oosteuropese landen schept heel veel opportuniteiten voor mensen met de spreekwoordelijk ballen aan hun lijf, etc ...

Wat betreft het studentenleven, voor pubers is het dagelijks nuttigen van gigiste gerst misschien nog leuk, maar een mens wordt ook ouder hé ... :lol:

Moraal van het verhaal van deze 'dude', hou je niet teveel bezig met de winkel van bijkomende diploma's, de meerwaarde die je daarmee creeert is minimaal. Het leven is aan de doeners ! :wink:

Nowan
7 juni 2004, 12:09
Indien de interesses heel anders liggen, hoef je toch niet meteen weer naar de univ. Een beroemde ondernemer zei ooit: als je je in iets wil bekwamen, lees dan iedere dag 1 uur over dat onderwerp, na drie jaar weet je er meer over dan gelijk welke hoogleraar.

Bovendien wordt het in de bedrijfswereld niet altijd geapprecieerd als je plots een volledige andere kant uitgaat ... ( onzin natuurlijk, maar ja ... vooroordelen )

Er dienen zich fantastische kansen aan nu de wereld echt globaal wordt, de toetreden van de oosteuropese landen schept heel veel opportuniteiten voor mensen met de spreekwoordelijk ballen aan hun lijf, etc ...


Kweetni.. als hij nu een diploma pak nu criminologie heeft + vertaler dan gaatem daar toch verder me komen dan mé 'ik ben geinteresseerd in criminologie, en lees er elke dag een uurtje over...'

Ok dat je het ondernemen wil promoten... voor een ouwe rot in het vak is dat niet nieuws meer... maar ik begrijp best dat hij wat zekerheid in z'n leven wil, alvorens een uitdaging met risico aan te gaan....

tool2kil
7 juni 2004, 15:34
Probleem met zelfstudie: het wordt op de arbeidsmarkt totaal ondergewaardeerd. Je hebt namelijk geen "vodje"...

/\|cazar
7 juni 2004, 16:30
Kweetni.. als hij nu een diploma pak nu criminologie heeft + vertaler dan gaatem daar toch verder me komen dan mé 'ik ben geinteresseerd in criminologie, en lees er elke dag een uurtje over...'


Ten eerste: de meerwaarde van een bijkomende universitaire graad is minimaal. Na afstuderen zal hij terug moeten beginnen op entry-level ( in het geval moest hij/zij in de richting criminologie zijn dagtaak uitoefenen ), wat betekent: serieus inboeten aan renumeratie tov de situatie moest de persoon gewoon actief gebleven zijn op de arbeidsmarkt, op zijn niveau.

Indien je voor een functie ( en dat is dan vooral gericht naar de 'beschermde werkplaats'-sector zoals het onderwijs en de overheid ) echt een specifiek diploma nodig hebt, tja ... dan zit je met een probleem en zal je het wel moeten halen.

Ok dat je het ondernemen wil promoten... voor een ouwe rot in het vak is dat niet nieuws meer... maar ik begrijp best dat hij wat zekerheid in z'n leven wil, alvorens een uitdaging met risico aan te gaan....

Dat klopt dus niet hé, je kan niet vertrekken vanuit zekerheid om dan een uitdaging met risico aan te gaan. Het ene vloekt met het andere. In het leven is niets zeker. Het zijn vooral de mensen die dat beseffen en er ook naar handelen, die financieel onafhankelijk worden. En dat heeft niets van doen met diplomaatjes verzamelen, integendeel zelfs.



Probleem met zelfstudie: het wordt op de arbeidsmarkt totaal ondergewaardeerd. Je hebt namelijk geen "vodje"

Wel, eerlijk gezegd zie ik dat probleem niet. De persoon hier in kwestie heeft al een universitair diploma. Hij heeft al 'zijn vodje'.
Wat in het bedrijfsleven veel belangrijker is dan dat vodje zijn de skills die je je hebt eigen gemaakt. Vergeet niet dat dat vodje dikwijls maar een visitekaartje is dat je 'afgeeft' tijdens een sollicitatiegesprek.Het is leuk aan de start van je carriere, maar speelt naarmate de jaren vorderen, steeds minder een rol, omdat je dan zal gewaardeerd worden op wat je kan, niet op wat je weet.
Overigens is het belang van een universitair diploma op kennis gebied zelfs heel relatief: de academische cursussen hebben een lag time van 5 jaar op de realiteit, met andere woorden: wat je moet kennen, leer je pas na je studies.

/\|cazar
7 juni 2004, 16:37
Bij de laatste wil ik nog het volgende aan toevoegen: Uit grootscheeps onderzoek is gebleken dat de -vroeger enorm geprezen - mba opleidingen vooral mensen genereerde die in vergelijking met mensen zonder dat diploma slechter presteerden.

Reden hiervoor is dat men bij het analyzeren van problemen altijd zijn toevlucht zocht in de boekskes kennis, terwijl deze maar een flauwe afspielgeling is van de complexe realiteit.

Mensen met een hands on mentaliteit gaan volledig anders te werk, en juist die mensen kennen het meeste succes.

Ikzelf ben mijn zaak ook gestart met een zuivere zelfstudiebasis ( boekskes uit de states ), nochtans werden er hier in belgenland tal van cursuskes en postgraduaten gegeven om je hierop voor te bereiden.

Tijdsverspilling hierdoor en teveel geleuter door professoren laten een zinnig denkend mens toe rap een keuze maken ...

Nowan
7 juni 2004, 21:01
Ok dat je het ondernemen wil promoten... voor een ouwe rot in het vak is dat niet nieuws meer... maar ik begrijp best dat hij wat zekerheid in z'n leven wil, alvorens een uitdaging met risico aan te gaan....

Dat klopt dus niet hé, je kan niet vertrekken vanuit zekerheid om dan een uitdaging met risico aan te gaan. Het ene vloekt met het andere. In het leven is niets zeker. Het zijn vooral de mensen die dat beseffen en er ook naar handelen, die financieel onafhankelijk worden. En dat heeft niets van doen met diplomaatjes verzamelen, integendeel zelfs.


*sigh* ff bedoeling uitleggen:

Ik begrijp dat hij eerst er voor wil zorgen dat hij wat reserve heeft, iets om op terug te vallen als het misloopt... in ons systeem is hij anders wel zwaar afgezopen...

Eigenlijk is dit een redelijk nutteloze discussie, niet?
Uiteindelijk moet Pyramus zelf beslissen, of hij zin heeft een onderneming te starten ja of nee... kunnen wij zoveel argumenteren als we willen als hij iets anders wil, kunne we er nx aan doen :o)

Eneuh... beetje rustig :p ik doe enkel men best men mening als 15jarige te verdedigen... no offence, kwil maar zeggen dak nog anat bijleren ben :o)

ingenious
7 juni 2004, 22:22
ik ben akkoord dat wat je leert op school niet altijd relevant is. je kan buiten de school veel leren. maar het is een feit dat bij sollicitaties een 'vodje' vaak essentieel is. men spreekt al een tijdje om Elders Verworven Competenties te erkennen. dit proces staat echter nog in de kinderschoenen. ik ken trouwens alleen het spa standpunt hier rond, van andere partijen heb ik hier nog niks van gehoord.

tool2kil
8 juni 2004, 09:16
Wel, eerlijk gezegd zie ik dat probleem niet. De persoon hier in kwestie heeft al een universitair diploma. Hij heeft al 'zijn vodje'.

Het gaat em niet om "een" vodje hebben, maar om het honoreren van zelfstudie. Zelfstudie bekroond met een vodje komt volgens mij nog altijd veel beter over bij een sollicitatie dan zich te moeten beroepen op zelfstudie waar men geen enkel tastbaar bewijs van heeft...

Pd
8 juni 2004, 19:03
Ik wil hierop toch ook eens mijn verhaal in kwijt.

Na mijn middelbaar was ik schoolbeu. Maar dan ook echt grondig schoolbeu.
Ik heb wel mijn middelbaar diploma gehaald en ben op 8 juli (8 dagen nadat het school gedaan was) gaan werken.
Ik heb toen 3 jaar gewerkt in verschillende bedrijven. In die 3 jaar ben ik maar 1 maand thuis gebleven omdat ik geen werk vond. Ik was dan ook niet kieskeurig en probeerde alles uit. Als het mij niet aanstond zocht ik iets anders. Maar na 3 jaar kwam ik toch tot de conclusie dat ge zonder het fameuze 'vodje' echt niet verder geraakt dan onderaan in de ladder van het bedrijf.
Vroeger kon dit wel, als ik zie wat mijn vader zonder opleiding als job doet, daar moet je nu zwaar geschoold voor zijn!
Zeker toen mijn bazen me begonnen te zeggen dat ik wel de ambitie en het kunnen had om hogerop te geraken dat ze dit niet konden omdat ik geen hoger diploma in handen had.
Als ik dan nog eens ging uitrekenen of het mogelijk was alleen te wonen dan begon ik echt zot te worden. Als je een minimum inkomen neemt en daar al je kosten van af, dan houd je niet veel meer over.
Dus enige logische ding dat ik kon doen --> terug gaan studeren!

Dit heb ik dan ook gedaan en heb gekozen voor industrieel ingenieur in Groep T te Leuven.
Nu omdat ik 3 jaar had gewerkt kon ik genieten van het behoud van werkloosheidsuitkering. Dit was meer dan welkom want op deze manier kon ik mijn studies betalen. Maar zoals verwacht was het eerste jaar zeer moeilijk aangezien ik al 3 jaar uit het circuit was. Doordat het zo moeilijk was kon ik niet slagen in mijn jaar en moest ik bissen. Ik kon wel een IAJ doen en enkele vakken van het 2de jaar bij nemen. Maar dit was niet voldoende en volgens de regels verloor ik mijn werkloosheidsuitkering. Dit vind ik logisch, maar hetgeen dat ik niet logisch vind is dat als ik dit jaar wel zou slagen, dat ik dan niet terug op mijn werkloosheidsuitkering kan vallen. Wat zelfs nog straffer is dat is dat de regelingen voor zelfstandige studenten weer veranderd zijn zonder het weten van deze studenten. Volgens de scholen en de sociale diensten ging de overheid ZELF de melding doen dat deze statuten gingen veranderen. Dit is tot op heden nog niet gebeurd! De verandering is dat je nu elk jaar opnieuw moet kunnen aantonen dat je 2490€/jaar verdiend als je domicilie bij je ouders staat. Wel nu kan ik gaan zorgen dat ik op een half jaar tijd 2490 eur bijeen ga werken... Als ik dit niet kan bewijzen verlies ik mijn statuut van zelfstandig student en verlies ik ook mijn studiebeurs. Gevolg: geen geld meer!
Als ik mijn domicilie ergens anders kan zetten moet ik dit inkomen niet meer verdienen. Maar ik heb al gaan horen en de stad Leuven zou zeer weigerachtig zijn tegenover de studenten + komt er dan nog eens bij dat ik een kot moet zoeken waar ik mijn domicilie mag zetten. En dit word steeds moeilijker en moeilijker. Niet enkel worden ze duurder de koten, maar hoe minder papieren een kotbaas moet invullen en hoe minder hij met het kot moet bezig zijn hoe beter voor hem...

Wat ik wil zeggen is dat er grondig iets mis is in het systeem voor de mensen die terug willen gaan studeren! En de overheid zou dit als investering moeten zien. Ze krijgen vele meer belastingen van iemand die hoger geschoold is dan van iemand die minder hoog geschoold is. Geef de mensen die echt willen de kans om terug te gaan studeren als ze dit willen. Deze kans wordt meer en meer afgenomen! De regering wil veel gratis maken, maar ze zouden beter het school betaalbaarder maken!!

Een student die er echt wil voor gaan!

/\|cazar
8 juni 2004, 19:32
Ik ken persoonlijk een tiental entrepreneurs die maar tot achtien naar school geweest zijn, die ondertussen financieel onafhankelijk zijn geworden ( een kapitaal van + 2.500.000 € ) en die zelf voor hun personeel niet echt diploma eisend zijn. Het kunnen is iets heel anders dan het kennen, van dat laatste soort staan er genoeg op de werkloosheidslijsten.

Diplomafetisjisme is iets dat er in het schoolsysteem met de pap wordt ingepompt, terwijl je de echte kennis pas opdoet 'op de werkvloer'.

Pd
8 juni 2004, 19:59
Ik heb nooit beweerd dat ge uiteindelijk u ervaring ni al werkend opdoet hé. Juist daar leert ge het meeste! Maar veel bedrijven eisen toch het nodige diploma!

Dan heb je wel geluk dat je er zo'n 10 kent. Ik ken er namelijk geen enkele.
Hoe hebben zij dit dan klaargekregen? Waar hebben ze hun beginkapitaal gehaald? Waar hebben ze de nodige kennis opgedaan om een eigen bedrijf te starten? ... ?

Krulle
10 juni 2004, 15:32
even over dat vodje: i
kzelf studeer burgelijk ingenieur. Wat kan ik als ik dat vodje krijg? Nog nx! Maar ik ben er wel zeker van dat ik aan werk ga raken. Dat vodje getuigt immers dat ik al iets verwezenlijk (khoop toch dat die tijd komt) heb in mn leven (studies afgemaakt), dat je doorzettingsvermogen hebt, en dat je de nodige intelligentie bezit. Dus kun je de dingen die je moet kennen om te presteren binnen een bedrijf je makkelijk eigen maken.

Dat is zekerheid voor diegene die je in dienst neemt. Een werknemer aanwerven kost geld, vandaar daj liefst een aanneemt waarvan je enige zekerheid hebt van z'n capaciteiten.

Wat ik me ook afvraag: waarom willen er zoveel mensen een studie beginnen waar ze toch geen werk in gaan vinden (pol&soc, psychologie, ...) Er is werk genoeg op de arbeidsmarkt, je moet alleen de juiste job kiezen!!!
Neem nu bvb lassers, er is een groot tekort aan lassers. Velen kijken hier op neer, het is handenarbeid wordt er veelal (onterecht) gezegd. Terwijl lassen ne stiel is die niet te onderschatten valt. Het betaalt eveneens niet slecht. Lassers die pijpleidingen lassen verdienen meer dan de ingenieurs die ze ontwerpen. (het is wel in harde omstandigheden)

Als je kijkt naar wat zelfstandige stielmannen (loodgieters, elektriciens, garagisten, schilders, metselaars, ...) vandaag de dag kunnen verdienen als ze willen werken, dan zou ik ook weten wat gekozen moest ik de capaciteiten/geld/goesting niet hebben om ingenieur te studeren.

/\|cazar
10 juni 2004, 22:42
kzelf studeer burgelijk ingenieur ... Maar ik ben er wel zeker van dat ik aan werk ga raken. Dat vodje getuigt immers dat ik al iets verwezenlijk (khoop toch dat die tijd komt) heb in mn leven (studies afgemaakt), dat je doorzettingsvermogen hebt, en dat je de nodige intelligentie bezit. Dus kun je de dingen die je moet kennen om te presteren binnen een bedrijf je makkelijk eigen maken.


De kwaliteiten die je jezelf terecht toeëigent na het succesvol beëindigen van die studie, vinden werkgevers ook terug bij Poolse, Tsjechische, Indische en Chinese ingenieurs, allen even goed geschoold als hun Belgische (Westerse) collega's, maar dalend in kostprijs in die volgorde ( tot minder dan een tiende in prijs, voor de Chinese ingenieur ).

Mondialisering noemt men dit, waarbij de white collar jobs - in navolging van de blue collar jobs in de '80 - ook stilaan aan het verhuizen zijn. Dit fenomeen stelt men nu al vast in de States waar er een enorm percentage ingenieurs en wetenschappers momenteel werkloos geworden zijn, of in een hamburgertent parttime werken, gewoon owv het feit dat de jobs versast zijn naar het Verre Oosten.

Vandaar ook dat ik het diploma-fetisjisme een beetje aanklaag ... Er zijn momenteel zelfs burgerlijk ingenieurs die in het centrum van belgenland metrobestuurder zijn ... Om maar een beeld te schetsen ...

Maar wat nog dramatischer is: de economische groei in ons landje zal de komende jaren - indien de internationale geopolitiek geen rare bokkesprongen maakt tenminste - de 3 procent niet overschrijden, waarbij deze erna zelfs zal zakken. Gewoon owv het feit dat een vergrijzende bevolking minder dynamisch is. ( economisch gezien dan ;) ) Wetende dat werkgelegenheid pas gecreëerd wordt vanaf een percentage van 2 % ...



Wat ik me ook afvraag: waarom willen er zoveel mensen een studie beginnen waar ze toch geen werk in gaan vinden (pol&soc, psychologie, ...) Er is werk genoeg op de arbeidsmarkt, je moet alleen de juiste job kiezen!!!
Neem nu bvb lassers, er is een groot tekort aan lassers. Velen kijken hier op neer, het is handenarbeid wordt er veelal (onterecht) gezegd. Terwijl lassen ne stiel is die niet te onderschatten valt. Het betaalt eveneens niet slecht. Lassers die pijpleidingen lassen verdienen meer dan de ingenieurs die ze ontwerpen. (het is wel in harde omstandigheden)

Volledig mee akkoord. Maar is het ook niet begrijpelijk dat mensen studeren wat hen interesseert ? Langs de andere kant wordt het van kleinsaf door de ouders erin gepompt: goeie aso richting in de school, dan naar de univ, een goed diploma, etc ...

De tijd dat daarop dan direct een goede baan volgde is voorgoed voorbij, vrees ik.

Krulle
11 juni 2004, 09:27
Idd juist van die amerikaanse ingenieurs, maar weet je ook wat die mannen hun loon is? Die gasten verdienen daar soms makkelijk 15 000 000BEF op een jaar. In België zit dat er nog een eind van af.

Ook wil ik nog opmerken dat België bij het topniveau zit van ingenieursopleidingen. Mensen die van hieruit een jaartje op erasmus gaan, hebben het meestal een jaartje op het gemak. Gent en Leuven staan respectievelijk op plaats 9 en 10 op de ranglijst (mondiaal) qua wetenschappen en toegepaste wetenschappen. Daar kunnen vele goedkope landen totaal niet bij. Ik zie momenteel nog geen probleem in onze sector, de laatstejaars raken nog altijd makkelijk aan werk.

... Er zijn momenteel zelfs burgerlijk ingenieurs die in het centrum van belgenland metrobestuurder zijn ... U bedoelt Brussel waarschijnlijk, mensen die aan de VUB gestudeerd hebben? Die zijn heel wat minder geliefd op de arbeidsmarkt, gewoon omdat ze hun diploma veel te makkelijk verkregen hebben. Om maar een voorbeeld te geven:

Slaagcijfer 1ste kan Gent 2002-2003 = 54%
Slaagcijfer 1ste kan Brussel 2002-2003 > 80%
Dit met hetzelfde ingangsexamen

Het gaat idd ook niet goed met de Belgische economie, vandaar dat vele grote bedrijven uitwijken naar China (vrij populair voor de moment) (Tip voor Pyrus (of hoe was de naam ook weer): Leer Chinees). Maar de bedrijven opteren nog steeds om hun kader binnen België te houden. Dit vanwege de goeie opleidingen hier.

/\|cazar
11 juni 2004, 14:38
Idd juist van die amerikaanse ingenieurs, maar weet je ook wat die mannen hun loon is? Die gasten verdienen daar soms makkelijk 15 000 000BEF op een jaar. In België zit dat er nog een eind van af.

Ik denk dat je het wel héél rooskleurig ziet.
Een scheikundig ir. ( dit is de best betaalde disicipline onder de ingenieurs in de VS, gemiddeld genomen dan ) heeft er een gemiddeld beginloon van rond de 55 K. ( = 55.000 $ )
Na 20 jaar dienst loopt dat op tot ongeveer 90 K. Maar vergeet dan wel niet dat ze jaarlijks maar ongeveer 14 dagen leave hebben.

In België is de kostprijs van een ingenieur derhalve niet zo veel verschillend dan van wat hij ginder kost, alleen ziet de werknemer hier bijna niets van, taxes weet je wel.


Ook wil ik nog opmerken dat België bij het topniveau zit van ingenieursopleidingen. Mensen die van hieruit een jaartje op erasmus gaan, hebben het meestal een jaartje op het gemak. Gent en Leuven staan respectievelijk op plaats 9 en 10 op de ranglijst (mondiaal) qua wetenschappen en toegepaste wetenschappen. Daar kunnen vele goedkope landen totaal niet bij. Ik zie momenteel nog geen probleem in onze sector, de laatstejaars raken nog altijd makkelijk aan werk.

Voor een werkgever zal binnen een paar jaartjes, als de mondialisering van de wereldeconomie écht op kruissnelheid is, de kostenfactor voor high potentials echt de doorslaggevende factor zijn.
Wat betreft dat topniveau, het niveau van Koreaanse en Japanse universiteiten is onevenaarbaar, daartegenover zitten wij hier nog in het stenen tijdperk.
Maar ook in China zitten ze momenteel op ons niveau, maar dan wel met een dramatisch loonverschil. Bovendien zijn de mensen ginder een stuk dynamischer, zijn er geen vakbonden, etc...

Maar we hoeven zo ver niet te gaan, St. Petersburg is momenteel zowat het mekka aan het worden voor alle software development in het Westen. Een vriend-bedrijfsleider van me heeft er 3 jaar geleden geïnvesteerd, met succes overigens, ten nadele van onze ir's.

... Er zijn momenteel zelfs burgerlijk ingenieurs die in het centrum van belgenland metrobestuurder zijn ... U bedoelt Brussel waarschijnlijk, mensen die aan de VUB gestudeerd hebben? Die zijn heel wat minder geliefd op de arbeidsmarkt, gewoon omdat ze hun diploma veel te makkelijk verkregen hebben. Om maar een voorbeeld te geven:

Slaagcijfer 1ste kan Gent 2002-2003 = 54%
Slaagcijfer 1ste kan Brussel 2002-2003 > 80%
Dit met hetzelfde ingangsexamen

Ik denk niet dat de keuze van de universiteit echt belangrijk is bij de aanwerving van personen, veel meer belangrijk zijn de vaardigheden van de persoon in kwestie: kan hij goed een groep mensen leiden, is hij communicatief zeer sterk ( dikwijls een serieus minpunt bij ingenieurs ), is hij voldoende creatief ( ook niet zelden een minpunt ), etc ...
Bovendien ligt het hogere slaagpercentage aan de VUB in verband met een compleet andere onderwijsstrategie die aan die univ in de 1° kandidatuur wordt gevoerd, waarvoor ze door verschillende instanties al geprezen is.

De metrobestuurders waarover ik het had, hebben in leuven gestudeerd, als ik me niet vergis, hoewel die weinig relevant is, zoals ik hierboven kom uit te leggen.

Het gaat idd ook niet goed met de Belgische economie, vandaar dat vele grote bedrijven uitwijken naar China (vrij populair voor de moment) (Tip voor Pyrus (of hoe was de naam ook weer): Leer Chinees). Maar de bedrijven opteren nog steeds om hun kader binnen België te houden. Dit vanwege de goeie opleidingen hier.

Ten eerste, mandarijn chinees leren is echt een aanrader, maar ik zie het weinig mensen doen, zelfs ingenieurs niet. Het vergt een enorme intellectuele inspanning en een serieus doorzettingsvermogen, pas na een tweetal jaar zal je een redelijk basisniveau hebben, maar dan moet je wel nog 4000 karakters gaan zien te memoriseren.
Bovendien is de taal niet het struikelblok voor westelingen die in China gaan werken, er zijn in China immers meer mensen die Engels spreken, dan dat er in de VS Engels praten ;)
Het grote struikelblok is de levensfilosofie van die mensen, welke ook de reden is waarom zoveel westerlingen er falen en compleet verloren lopen. En daar zie ik weinig mogelijkheden om dat de mensen van hier bij te brengen, dat is te fundamenteel verschillend.

Wat je zegt van de kaders die hier zullen blijven, ik weet het zo niet. Als de komende 50 jaar het merendeel van de groei zich in Azie zal afspelen, zal het toch wel logisch zijn dat de kaders qua personeelsbestand ook die tendens zullen volgen.

Zelfs de grootste industriële tak in Belgie, de chemische industrie, kent bijna geen investeringen niet meer in haar sector. Tot voor kort was Antwerpen, na Houston, het grootste chemiecentrum ter wereld, en kende daardoor ook een stabiele investeringsmentaliteit.

Times changes, nu gebeurt meer dan 75 procent van de investeringen in het midden oosten, chemiebedrijven gaan dicht bij de bron hun industrie opstarten, en ook daar hebben ze geweldige transportmogelijkheden, en zijn ze dichter gelocaliseerd bij de booming industries van india en china.


groeten ;)

Arcadion
1 augustus 2004, 23:06
Diplomafetisjisme is iets dat er in het schoolsysteem met de pap wordt ingepompt, terwijl je de echte kennis pas opdoet 'op de werkvloer'.

Voor volledigheid wil ik hier toch nog graag aan toevoegen dat dit nog altijd niet wegneemt dat voor bepaalde hogere beroepen of functies ZOWEL een grondige academische basis ALS daaropvolgende ruime relevante werkervaring nodig is om op zeker moment op een bepaald bedoeld niveau te kunnen functioneren.

Hierbij zijn andere vaardigheden als sociale intelligentie, communicatievaardigheden, gezag, ambitie etc. uiteraard ook belangrijk. Gebrek hieraan kan vaak niet worden goedgemaakt door een diploma, wat niet wegneemt dat de academische basisopleiding voor vele anderen die wel over deze capaciteiten beschikken nog altijd een verantwoorde noodzaak is.

Enkel met academische kennis en vaardigheden (ja heel wat academische opleidingen omvatten echt nog wel wat meer dan enkel louter wat theorie liggen blokken) is het verhaal nog niet gedaan, maar anderzijds zijn er nu eenmaal bepaalde functies of verantwoordelijkheden die je gewoon NIET op een deftige manier KAN uitvoeren of opnemen, zonder de nodige academische achtergrond.

Zo kan iemand quasi nooit op verantwoorde wijze zomaar bv. chirurg, kernfysicus, apotheker, mijnbouwkundig ingenieur, rechter, architect, etc. ... worden LOUTER op de werkvloer. Enkel door wat op uw zelve te lezen uit boekskes en dan in de praktijk wat te poteren met dingen of te lullen over zaken waar ge eigenlijk geen reet van kent, zult ge er niet komen. De gevolgen zouden bovendien ondertussen niet te overzien zijn.

Dat een diploma dan noodzakelijk is heeft niets te maken met het `vodje' als entreegeld, maar wel degelijk met waar dat `vodje' een bewijs van is: de voorafgaande vorming verkregen door een degelijke opleiding.

Ik wil ook nog toevoegen dat iedere dag een paar uur liggen lezen uit boekskes sowieso niet opkan tegen bv. 5 jaar aan een stuk iedere week GEMIDDELD 40 a 50 uur week les te volgen, te studeren, oefeningen te maken, practica te doen, papers te schrijven, presentaties te geven, aan projecten te werken (soms in groep), seminaries bij te wonen, of aan lichtgewicht wetenschappelijk onderzoek te doen. (bv. een onderzoeksproject als eindwerk)

Kort samengevat:

Diploma's zijn zelden zaligmakend, maar de eraan voorafgaande opleiding zelve (en niet het diploma) is vaak (maar lang niet altijd) een noodzaak!

Indien niet akkoord, reageer gerust!

groet,

Arcadion

Raven
3 augustus 2004, 19:58
Ge moet uw "stuff" dus wel kennen hé.

Als je geen diploma hebt industrieel Ingenieur, en je gaat naar een bedrijf die als opdracht heeft een voetgangersbrug over een autosnelweg te bouwen, dan ga je al je haar nogal uit je hoofd krabben.

Op een bedrijf ga je specialiseren in de door het bedrijf gebruikte programma's en technieken, maar de basis moet je heus wel op school leren.