PDA

View Full Version : Op de wachtlijst voor een Tesla model S


giserke
26 april 2011, 09:54
Voila sie, ik heb ons op de wachtlijst gezet voor de nieuwe Tesla model s.
Eens zien hoelang het zal duren voor we die hebben. 8-)

Txiki
26 april 2011, 09:58
Waddisda?

fox
26 april 2011, 09:58
Redelijk mooie auto toch, maar lijkt me toch niet zo handig aangezien er maar weinig laadpunten zijn. Gewoon benzine of Diesel tanken lijkt me vele malen gemakkelijker en minder tijdrovend. En met de plannen van de groenen om weer massaal kolencentrales te planten lijkt het me nu niet zo milieuvriendelijk ook.

Wat is de richtprijs in Belgie eigenlijk?

giserke
26 april 2011, 10:00
Redelijk mooie auto toch, maar lijkt me toch niet zo handig aangezien er maar weinig laadpunten zijn. Gewoon benzine of Diesel tanken lijkt me vele malen gemakkelijker en minder tijdrovend. En met de plannen van de groenen om weer massaal kolencentrales te planten lijkt het me nu niet zo milieuvriendelijk ook.

Mijn vrouw doet dagelijks 50-100 km. ideaal dus.
Thuis komen en terug opladen.

prijs met fiscaal voordeel: +/-35.000€

Txiki
26 april 2011, 10:02
Och, een elektrisch ding... Alé, weer een reden om de prijzen de hoogte in te jagen.

fox
26 april 2011, 10:09
Mijn vrouw doet dagelijks 50-100 km. ideaal dus.
Thuis komen en terug opladen.

prijs met fiscaal voordeel: +/-35.000€

Wat is het prijsvoordeel per 100km elektriciteit ten opzichte van diesel? Alé ik veronderstel dat je je huiswerk gemaakt hebt en ik heb geen zin om het allemaal op te zoeken.

giserke
26 april 2011, 10:28
laadtijd 6uur aan 15 ampere/h
Zitten hier electriciens die dit kunnen berekenen?
Wij betalen 0.18cent/ kwh aan ecopower

maddox
26 april 2011, 10:35
240V* 15A* 6u = 21,6 Kw/u = €3.88

fox
26 april 2011, 10:44
240V* 15A* 6u = 21,6 Kw/u = €3.88

Er staat op dat hij 300 km doet maar ik ga rekenen op 250.

3.88/2.50 = 1.6 euro/100km

tegenover Diesel (reken 6 a 7l/100 km) = 10 euro/100 km


Uw vrouw rijdt dus 100 Km per dag. Reken 220 werkdagen wat neerkomt op 20000 km per jaar en dus een besparing van 1700 euro per jaar.

Hoe lang gaat de batterij van zo een auto mee en hoeveel kost een onderhoud?

lantjes
26 april 2011, 10:45
Schoon wagentje. ;-) Die van ons eens warm maken....

giserke
26 april 2011, 10:57
Er staat op dat hij 300 km doet maar ik ga rekenen op 250.

3.88/2.50 = 1.6 euro/100km

tegenover Diesel (reken 6 a 7l/100 km) = 10 euro/100 km


Uw vrouw rijdt dus 100 Km per dag. Reken 220 werkdagen wat neerkomt op 20000 km per jaar en dus een besparing van 1700 euro per jaar.

Hoe lang gaat de batterij van zo een auto mee en hoeveel kost een onderhoud?

Ik denk dat er minder onderhoud is dan een gewone diesel.
De taksen zullen ook een pak lager zijn. A
ls ik zie wat ik nu allemaal betaal voor mijn auto aan onderdelen tipisch gerelateerd aan een dieselwagen= filters, olie, uitlaat, smering enz...

By the way, ik vind in de wet terug dat er verkeersbelasting moet worden betaald voor voertuigen met een ontploffingsmotor, en een verbrandingsmotor.
Over elektrische motoren nog niks.

Tavek
26 april 2011, 11:06
Tesla spreekt me ook aan. Laat ik met zo een auto niet alles aan het rood licht staan ;) ?

fox
26 april 2011, 13:35
Ik denk dat er minder onderhoud is dan een gewone diesel.
De taksen zullen ook een pak lager zijn. A
ls ik zie wat ik nu allemaal betaal voor mijn auto aan onderdelen tipisch gerelateerd aan een dieselwagen= filters, olie, uitlaat, smering enz...

By the way, ik vind in de wet terug dat er verkeersbelasting moet worden betaald voor voertuigen met een ontploffingsmotor, en een verbrandingsmotor.
Over elektrische motoren nog niks.


Qua taksen zal het inderdaad ook pakken goedkoper zijn. Qua onderhoud heb ik er geen idee van. Een normale garagist zal volgens mij niet direct kunnen voorzien in het onderhoud van uw elektromotor en zo. Dus waar je ermee naartoe moet, daar heb ik geen idee van. Ik zou dus niet zomaar veronderstellen dat het onderhoud goedkoper is. Ik vind het raar dat je precies niet echt een kosten baten analyse hebt gedaan terwijl het toch een niet geringe investering lijkt te zijn.

Moest ik zelf moeten voorzien in een wagen, ik zou het zeker overwegen maar ik zou toch eens een goede kosten baten analyse maken

Aankoopprijs
verwachte levensduur
brandstofprijs
taksen
onderhoud
huurprijs van een gewone wagen voor de jaarlijkse autovakantie

en daarna zou ik pas een beslissing nemen.

giserke
26 april 2011, 13:39
Qua taksen zal het inderdaad ook pakken goedkoper zijn. Qua onderhoud heb ik er geen idee van. Een normale garagist zal volgens mij niet direct kunnen voorzien in het onderhoud van uw elektromotor en zo. Dus waar je ermee naartoe moet, daar heb ik geen idee van. Ik zou dus niet zomaar veronderstellen dat het onderhoud goedkoper is. Ik vind het raar dat je precies niet echt een kosten baten analyse hebt gedaan terwijl het toch een niet geringe investering lijkt te zijn.

Moest ik zelf moeten voorzien in een wagen, ik zou het zeker overwegen maar ik zou toch eens een goede kosten baten analyse maken

Aankoopprijs
verwachte levensduur
brandstofprijs
taksen
onderhoud
huurprijs van een gewone wagen voor de jaarlijkse autovakantie

en daarna zou ik pas een beslissing nemen.

Als ik een auto koop, heb ik eigenlijk nog nooit een kosten bate analyse gemaakt. Ik kijk of hij voldoet aan mijn verwachtingen: gebruiksgemak, en dan uitzicht.
En het is niet moeilijk om te weten dat fossiele brandstoffen veel sneller zullen stijgen in kostprijs dan elektriciteit.

Mahalingam
26 april 2011, 14:04
Mijn vrouw doet dagelijks 50-100 km. ideaal dus.
Thuis komen en terug opladen.
prijs met fiscaal voordeel: +/-35.000€
Ja, op de TV werd laatst (vanwege een Auto-RAI tentoonstelling in Amsterdam) aandacht besteed aan de opmars van de electrische auto.
Een paar gebruikers van electrisch rijden kwamen aan het woord. Maar allen gebuikten hem als tweede auto; een van de electrisch rijdenden had voor het echte werk een 4x4 . Allen vonden dat ze iets nuttigs deden voor het milieu en tegen de Global Warming.

Tavek
26 april 2011, 14:39
Mijn vrouw doet dagelijks 50-100 km. ideaal dus.
Thuis komen en terug opladen.

prijs met fiscaal voordeel: +/-35.000€

Ik heb de site gechecked, ideaal voor pendelaars, opladen op nachtstroom !

Mooie wagen. Misschien mijn volgende als hij uit is ;)

giserke
26 april 2011, 16:24
Ik heb de site gechecked, ideaal voor pendelaars, opladen op nachtstroom !

Mooie wagen. Misschien mijn volgende als hij uit is ;)

Dat is ook de reden waarom mijn vrouw daarmee gaat rijden. ;-)

giserke
26 april 2011, 16:26
Ja, op de TV werd laatst (vanwege een Auto-RAI tentoonstelling in Amsterdam) aandacht besteed aan de opmars van de electrische auto.
Een paar gebruikers van electrisch rijden kwamen aan het woord. Maar allen gebuikten hem als tweede auto; een van de electrisch rijdenden had voor het echte werk een 4x4 . Allen vonden dat ze iets nuttigs deden voor het milieu en tegen de Global Warming.

Wat bedoel je met "het echte werk?"

Iemand die elke dag 50km heen en terug rijd, en s'nachts laat opladen heeft volgens mij een goed stuk gereedschap.

maddox
26 april 2011, 17:29
Top Gear (http://www.youtube.com/watch?v=8DfHyGD7_pM)heeft er een stukje over gedaan.

Marxmannetje
28 april 2011, 20:38
Tesla? Is dat niet de naam van die ingenieur Nikola Tesla? -> http://www.youtube.com/watch?v=iEJNJ0rFSe8

From_Vlaanderen
28 april 2011, 21:05
Ik zou wel willen, maar ik heb mijn 4x4 nodig.
Heel de week een omleiding van een 20 minuten afgesneden door een zandwegske.
6 minuten 20 ;-).

manta
28 april 2011, 21:28
Ne moulinex op wielen , met wat gaan ze nog ammel afkomen ... :roll:

Dronkoers
28 april 2011, 21:31
Ne moulinex op wielen , met wat gaan ze nog ammel afkomen ... :roll:

:-D

bgf324
28 april 2011, 21:39
WTF is da nu?

Dronkoers
28 april 2011, 21:42
WTF is da nu?

Iets dat je gebruikt in een keuken ;-)

bgf324
28 april 2011, 21:45
Een mixer ofzo?

Dronkoers
28 april 2011, 21:58
Een mixer ofzo?

Justfokkinggoegelit (http://www.google.be/search?hl=nl&safe=off&q=moulinex&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=556)

bgf324
28 april 2011, 22:14
Laat maar. Al dat keukengedoe laat ik over aan mijn moeder.

Mahalingam
28 april 2011, 22:30
Het lijkt niet erg vlot te gaan met de productie en verkoop.
Tesla Only Sells 10 Cars a Week, But Still Has Plans to Build a Cabriolet, Van, and SUV (http://www.fastcompany.com/1662643/tesla-sells-only-10-cars-a-week-but-has-plans-to-build-a-cabriolet-van-and-suv)
In the first quarter of the year, Tesla sold a total of 126 cars, according to a four-digit subtraction equation (with borrowing) undertaken by editors at Greentech Media. At the end of 2009, the company had cumulatively sold 937 cars, according to the initial S-1 filing, a prelude to an initial public offering, filed in March. In the amended S-1 filed June 15, the company said it had sold a total of 1,063 production cars to customers since the start of the company through March 31, 2010. 1,063 minus 937 comes to 126 cars sold in the first quarter of 2010. With thirteen weeks in the first quarter, that comes to 9.7 cars sold a week.

giserke
29 april 2011, 00:42
Het lijkt niet erg vlot te gaan met de productie en verkoop.
Tesla Only Sells 10 Cars a Week, But Still Has Plans to Build a Cabriolet, Van, and SUV (http://www.fastcompany.com/1662643/tesla-sells-only-10-cars-a-week-but-has-plans-to-build-a-cabriolet-van-and-suv)

Raar, wij zijn nr 250 op de wachtrij hier in Belgie (een garage in Vilvoorde)

giserke
29 april 2011, 00:43
Voor de Moulinex simpelaars, zie hier:

http://users.elis.ugent.be/~pbutenee/tesla-model-s.jpg

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200903/tesla-model-s---touc_460x0w.jpg

manta
29 april 2011, 05:25
Voor de Moulinex simpelaars, zie hier:

http://users.elis.ugent.be/~pbutenee/tesla-model-s.jpg


Allee , ze gaan dan nog blij zijn als ze een ronkende diesel zien aankomen na de eerste stroomstoring... Ze kunnen nog gene pc maken die ni cracht :-D

Jazeker
29 april 2011, 06:19
Top Gear (http://www.youtube.com/watch?v=8DfHyGD7_pM)heeft er een stukje over gedaan.

Thanks... toont aan dat early adopters met veel geld het machientje misschien ooit betaalbaar en betrouwbaar zullen maken.

Jazeker
29 april 2011, 06:21
Ik doe momenteel weinig km, dus ik hou mijn dieseltje voorlopig maar.

giserke
29 april 2011, 08:04
Ik doe momenteel weinig km, dus ik hou mijn dieseltje voorlopig maar.

weinig KM en diesel is een slechte combinatie

Eigenzinnig
29 april 2011, 08:06
Raar, wij zijn nr 250 op de wachtrij hier in Belgie (een garage in Vilvoorde)
maar u heeft geen idee over de levertermijnen ?
Dan spreken we over een paar jaar ?

Mooie bak trouwens, maar de prijsstelling is helaas niet competitief genoeg om een verschil te kunnen maken..

guido 007
29 april 2011, 08:11
Is dat niet gevaarlijk zo'n geruisloze auto?
Of bootsen ze het geluid van een diesel na?

BTW: er is reeds zeer veel ervaring met elektrische voertuigen in de industrie.

Eigenzinnig
29 april 2011, 08:50
Is dat niet gevaarlijk zo'n geruisloze auto?
Of bootsen ze het geluid van een diesel na?

BTW: er is reeds zeer veel ervaring met elektrische voertuigen in de industrie.
Een esslinger of griptow maken toch ook (wat) lawaai ? :-)

Dronkoers
29 april 2011, 08:59
Voor de Moulinex simpelaars, zie hier:
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200903/tesla-model-s---touc_460x0w.jpg

Allez jong, daar wordt ge toch kierewiet in? :?

fox
29 april 2011, 09:47
maar u heeft geen idee over de levertermijnen ?
Dan spreken we over een paar jaar ?

Mooie bak trouwens, maar de prijsstelling is helaas niet competitief genoeg om een verschil te kunnen maken..

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik koop zowieso nooit een auto dus heb ik de cijfers niet volledig doorgerekend, maar voor een pendelaar die pakweg 100 km per dag doet kan dit volgens mij voordelig uitkomen hoor.

De wagen komt op 35K aankoopprijs. Een vergelijkbare diesel zal je toch ook wel een 25K kosten. Verder haalt de wagen 300 km zonder te "tanken" dus dat hoeft ook niet meteen een probleem te zijn. Je plugt hem gewoon in als je thuiskomt.

De km prijs is significant lager met ongeveer 1,6 euro per 100 km. Blijkbaar zijn onderhoudskosten ook heel wat minder en ook de verkeersbelasting ligt heel wat lager.

Voor mij was de elektrische wagen zoals die eruit zag totaal niet competitief. Het was amper een rugzak op wielen, maar die Tesla heeft dat nadeel niet meer. Volgens mij is dat de eerste elektrische wagen die een echte kans maakt en ik zie de elektrische wagen dan ook een serieuze opmars maken eens de bedrijven het voordeel zien om die dingen als bedrijfswagens uit te delen.

forzaflandria
29 april 2011, 11:43
Mooie foto, ziet er wel een beetje te veel uit als recente Aston Martin en Maserati Quattroporte.

Eigenzinnig
29 april 2011, 12:09
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik koop zowieso nooit een auto dus heb ik de cijfers niet volledig doorgerekend, maar voor een pendelaar die pakweg 100 km per dag doet kan dit volgens mij voordelig uitkomen hoor.

De wagen komt op 35K aankoopprijs. Een vergelijkbare diesel zal je toch ook wel een 25K kosten. Verder haalt de wagen 300 km zonder te "tanken" dus dat hoeft ook niet meteen een probleem te zijn. Je plugt hem gewoon in als je thuiskomt.

De km prijs is significant lager met ongeveer 1,6 euro per 100 km. Blijkbaar zijn onderhoudskosten ook heel wat minder en ook de verkeersbelasting ligt heel wat lager.

Voor mij was de elektrische wagen zoals die eruit zag totaal niet competitief. Het was amper een rugzak op wielen, maar die Tesla heeft dat nadeel niet meer. Volgens mij is dat de eerste elektrische wagen die een echte kans maakt en ik zie de elektrische wagen dan ook een serieuze opmars maken eens de bedrijven het voordeel zien om die dingen als bedrijfswagens uit te delen.
waar haal jij die cijfers ?

Amerikanen kunnen straks instappen voor 55.400 dollar. Voor Nederland betekent dit een tarief van omgerekend 48.995 euro. De koper moet dan genoegen nemen met een actieradius van 250 kilometer. Meer is mogelijk, bijvoorbeeld 300 kilometer maar dan betaal je omgerekend 59.795. En als je echt een hekel aan bijladen hebt, dan dien je voor de meest krachtige (lithium/ion) accuvariant te gaan, die omgerekend 69.495 euro gaat kosten. Maar dan heb je ook wat, namelijk een elektrische gezinswagen met een actieradius van 480 kilometer.

Ik heb alleen deze prijzen gezien en 48k tot 70k vindt ik geen competitieve prijsklasse...

In het artikel staat ook vermeld dat kopers nog minimaal 1,5 jaar zullen moeten wachten..

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=18280

fox
29 april 2011, 12:31
waar haal jij die cijfers ?


Ik heb alleen deze prijzen gezien en 48k tot 70k vindt ik geen competitieve prijsklasse...

In het artikel staat ook vermeld dat kopers nog minimaal 1,5 jaar zullen moeten wachten..

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=18280

Ik heb gewoon het bedrag van Giserke overgenomen, die er blijkbaar eentje heeft besteld. Van wachttijden weet ik niks. De Tesla is duurder dan 35K maar blijkbaar betaal je in Belgie maar zoveel door fiscale voordelen. Voor de details moet je bij Giserke zijn. Zoals gezegd heb ik het niet echt onderzocht aangezien ik toch geen kandidaat koper ben.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=5429168&postcount=4

giserke
29 april 2011, 15:01
waar haal jij die cijfers ?


Ik heb alleen deze prijzen gezien en 48k tot 70k vindt ik geen competitieve prijsklasse...

In het artikel staat ook vermeld dat kopers nog minimaal 1,5 jaar zullen moeten wachten..

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=18280

De prijs op die website klopt langs geen kanten.
Het is 49k dollar. Omgerekend 35-40k euro

illwill
29 april 2011, 15:35
Och, een elektrisch ding... Alé, weer een reden om de prijzen de hoogte in te jagen.

Ah, tuurlijk. Zodra het gedaan is met op diesel te rijden moet de electriciteit zo duur zijn zodat deze massale inkomsten gecompenseerd kunnen worden.

Eigenzinnig
29 april 2011, 17:35
De prijs op die website klopt langs geen kanten.
Het is 49k dollar. Omgerekend 35-40k euro
Heb je dat op papier staan ?

From_Vlaanderen
29 april 2011, 17:44
Allee , ze gaan dan nog blij zijn als ze een ronkende diesel zien aankomen na de eerste stroomstoring... Ze kunnen nog gene pc maken die ni cracht :-D

Zien, horen en rieken.

From_Vlaanderen
29 april 2011, 17:45
Ik weet een ding, met die elentrieken rommel trek je niet met een gerust hard 3 ton.

manta
29 april 2011, 18:03
Als ze de moeite zouden doen om het simpelkes ten goedkoop te maken zou een elektrische wagen een oplossing zijn.
Maar dan moeten ze het aanbieden aan een goedkoop prijsje (5 a 600 euro max), simpel op te laden (zonnepaneeltje voor de eigenaar of zo en met een 220-stekker overal opladen), dan zou het een ding zijn dat de wereld kan veroveren... Een milieuvriendelijk wagentje, bereikbaar en toegankelijk voor iedereen.
Den elektrische kever voor 't volk als het ware... :mrgreen:

From_Vlaanderen
29 april 2011, 18:04
Als ze de moeite zouden doen om het simpelkes ten goedkoop te maken zou een elektrische wagen een oplossing zijn.
Maar dan moeten ze het aanbieden aan een goedkoop prijsje (5 a 600 euro max), simpel op te laden (zonnepaneeltje voor de eigenaar of zo en met een 220-stekker overal opladen), dan zou het een ding zijn dat de wereld kan veroveren... Een milieuvriendelijk wagentje, bereikbaar en toegankelijk voor iedereen.
Den elektrische kever voor 't volk als het ware... :mrgreen:

Zo iets met klap raamkes omdat dat goedkoper is? Met een veel te zachte vering? En zo baanvast als de hel?

manta
29 april 2011, 18:11
Zo iets met klap raamkes omdat dat goedkoper is? Met een veel te zachte vering? En zo baanvast als de hel?

Zo ne ruitenwisser die ge manueel over- en weer kunt laten gaan (om 't motortje uit te sparen) zou dan eigenlijk nog kunnen ... ;-)

Maar eigenlijk, vooral 't in ene klap bereikbaar maken voor iedereen ... Voor 40.000 euro koop ik toch wel andere dingen om mee te rijden hoor, en dan heb ik nog genoeg over voor de naft...:-D

Eigenzinnig
29 april 2011, 18:32
Heb je dat op papier staan ?
Pas op hé , ik zeg zeker niet dat je liegt of zo..

Ik ben alleen bekend met autoverkoopstechnieken..

From_Vlaanderen
29 april 2011, 22:12
Zo ne ruitenwisser die ge manueel over- en weer kunt laten gaan (om 't motortje uit te sparen) zou dan eigenlijk nog kunnen ... ;-)

Maar eigenlijk, vooral 't in ene klap bereikbaar maken voor iedereen ... Voor 40.000 euro koop ik toch wel andere dingen om mee te rijden hoor, en dan heb ik nog genoeg over voor de naft...:-D

Als ge dees kunt betalen moet ge genen elentrieken kopen ook niet. Zo is dat.