PDA

View Full Version : stel je een cirkelvormig grasveld en een geit voor


redwasp
8 mei 2011, 12:59
vrede,

dit leuke probleem kreeg ik doorgespeeld van een vriend via smoelenboek:

stel je een cirkelvormig grasveld voor met straal r. op de rand van dat grasveld staat een paal waaraan een geit is vastgemaakt met een ketting. de ketting is zo lang dat de geit precies de helft van het grasveld kan afgrazen. hoe lang moet de ketting zijn?

ik heb nog geen oplossing van het probleem gezien en poet toegeven dat meetkunde ook niet mijn sterkste kant is.

iemand een idee?

vrede,

redwasp

Mitgard
8 mei 2011, 13:10
Waarom maken ze de geit niet gewoon los?

redwasp
8 mei 2011, 13:11
vrede,

omdat het probleem dan triviaal wordt. wiskundige landbouwers houden niet zo van triviale problemen.

vrede,

redwasp

Mitgard
8 mei 2011, 13:13
Ik vind die wiskundigen de zaak weer nodeloos ingewikkeld maken.
Gewoon de geit losmaken is de beste oplossing, dat weet elk mens met een beetje verstand.
Bovendien zal die geit 't ook veel leuker vinden als ze vrij kan rondlopen in de wei.

Vrede my ass ja.

redwasp
8 mei 2011, 13:22
vrede,

een geit die speciaal voor dit probleem lid wordt van dit forum. wat een eer!

leuk dat ze dan ook nog eens de oplossing heeft kunnen googlen.

vrede,

redwasp

Mitgard
8 mei 2011, 13:25
Hoeveel cirkelvormige grasvelden bestaan er overigens in werkelijkheid?
De meeste grasvelden zijn rechthoekig.

Ik vind die vraagstelling werkelijk nergens op slaan.

redwasp
8 mei 2011, 13:30
vrede,

lieve mitgard. wiskundefreaks hebben nogal eens de neiging om zich niets van de werkelijkheid aan te trekken. we vinden werelden uit en onderzoeken wat er allemaal wel en niet kan gebeuren in die uitgevonden werelden.

we kunnen ons bijvoorbeeld een analoog probleem proberen voor te stellen waarbij ons grasveld geen 2-dimensionele cirkel is, maar een 17-dimensionele hyper-sfeer. ik weet dat r weinig boeren zijn met 17-dimensionele grasvelden, maar ALS ze er zouden zijn, dan zou de oplossing van die variatie op het probleem een mooie beschrijving geven van hoe hun grasveld er zou uitzien.

vrede,

redwasp

Mitgard
8 mei 2011, 13:47
Het mooie van wiskunde is dat hun oplossingen gelden voor alles en iedereen in het UNIVERSUM.

Het zijn nl universele wetten

Toch nog iéts wat ons bindt.

Macchiavelli
8 mei 2011, 13:48
Ik weet opeens weer waarom ik vroeger zo'n hekel aan wiskunde had.

Hoewel wiskunde pure logica en het toepassen van regeltjes is, is dit voorbeeld in de praktijk compleet onlogisch.

Er vanuit gaande dat een boer daadwerkelijk een rond grasveld heeft, zal een beetje boer, zoals boeren immers gewend zijn, dit probleem gewoon pragmatisch aanpakken door de afstand naar de verste hoek even op te meten en vervolgens zonder verdere poespas de ketting op lengte te maken. Hij heeft immers wel betere dingen te doen dan zijn hoofd over een niet bestaand probleem breken, zoals de koeien melken, hooien, zaaien, oogsten, eggen, ploegen en noem maar op.

redwasp
8 mei 2011, 13:50
vrede,

Het mooie van wiskunde is dat hun oplossingen gelden voor alles en iedereen in het UNIVERSUM.

Het zijn nl universele wetten

russell zei:

Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true.

vrede,

redwasp

redwasp
8 mei 2011, 13:52
vrede,

nieuw probleem: stel je een cirkelvormig grasveld voor. wat is de afstand tot de verste hoek?

vrede,

redwasp

Macchiavelli
8 mei 2011, 13:54
:lolabove:
Zoals ik al zei, pakt de boer het pragmatisch aan en gaat hij niet zeveren over exacte wiskundige definities.
Bovendien, als je een circel doormidden deelt met een rechte lijn, onstaat er iets dat men een hoek zou kunnen noemen, met één rechte en één gebogen lijn.

Macchiavelli
8 mei 2011, 14:03
Dat, stond er eerder niet, beste M
Dat, is het enige logische, uitgaand van de originele vraagstelling waar er sprake is van de helft van het grasveld.

Macchiavelli
8 mei 2011, 14:07
Dat, is het enige logische, uitgaand van de originele vraagstelling waar er sprake is van de helft van het grasveld.
Overigens zal die geit dan wel ietsje meer dan de helft van het oppervlak van dat ronde grasveld afgrazen, maar dikke kans dat dat die pragmatische boer helemaal niks kan boeien.

Scherven A. Mok
8 mei 2011, 14:59
r+1/3

Zucht
8 mei 2011, 15:23
Waarom maken ze de geit niet gewoon los?

Mag niet. Europese regelgeving stipuleert duidelijk dat de geit slechts de helft van het gras mag opeten en wel in een cirkel te beginnen van de rand van het veld.

Serieus, laatst op TV een reportage gezien van een boer die een GPS in zijn tractor had omdat de oppervlakte die hij van Europa mocht bewerken beperkt was. Die GPS toonde hem dus tot waar hij mocht gaan op zijn veld.

Ke Nan
9 mei 2011, 08:28
Neuksimpel(voor de Hollanders onder ons: strontsimpel)! De sum van de univers is gelijk aan de teit van de universi. Niet moeilijk maken als het makkelijk kan, jongens en meisjes!