PDA

View Full Version : Wat betekent voor u "regionalisme"?


Jasper
6 juni 2004, 19:01
Spirit heeft het volksnationalisme afgezworen.

1. Vond u dit waardeloos, voorbijgestreefd?

2. Is "regionalisme" geen alibi om u op communautair vlak niet te moeten profileren?

3. Erkent u dat er geen communautaire problemen meer zijn?

Patrice
7 juni 2004, 17:31
De kiezers van de Waalse partijen zitten uitsluitend in Wallonië en die van de Vlaamse partijen in Vlaanderen. Ook al gaan alle partijen zich in heel België verkiesbaar stellen, dit zal zo blijven.
Politieke partijen willen allemaal macht (nogal logisch) en willen daarom hun kiespubliek zoveel mogelijk verwennen. Om dit te bereiken, komt er een enorme handel tot stand (beter bekend onder de term 'communautaire problemen). En hoe men België nu ook structureerd, dit zal zo blijven.
Hoe ver wil SPIRIT gaan in de staatshervorming?

Els Van Weert
10 juni 2004, 15:38
Mijn antwoord? Drie maal neen. Als overtuigde regionalisten ijveren we voortdurend voor meer bevoegdheden voor Vlaanderen. En vechten we met passie voor onze grote Europese droom: een Europa van volkeren en regio's. Daar staan we voor, daar gaan we voor.

Jasper
10 juni 2004, 16:05
Mevrouw Van Weert (of is het juffrouw, want u ziet er nog zo jong uit),

Ik lees met veel sympathie uw antwoord.

Maar even off-topic: waarom moest de Volksunie dan verdwijnen.

Als "oude" vlaamsnationalist, en militant van de VU van begin de jaren zestig (maar nooit een mandaat gehad of geambieerd), begrijpt u dat het pijn doet dat de partij waarvoor je altijd gevochten hebt, verdwijnt.

En die is verdwenen door het gekibbel van de partijtop, die uiteindelijk verkozen zijn (in het parlement of in het bestuur), met de steun van de kleine partijmilitant, die ging plakken, pamfletten bussen, mensen overtuigen. Maar die partijtop heeft niet naar de basis geluisterd, vergat misschien wel volledig dat er nog een basis was.

Wie de schuld draagt, laat mij siberisch koud; wie het gelijk aan zijn kant had eveneens; ik heb steeds tegen beter weten in het gelijk van de partij verdedigd, ook bij stommiteiten ... maar de partij heeft mijn ("onze") trouw beloond met een robbertje straatvechten in de spots van de openbare opinie.

Als ik uw antwoord lees, en als je ooit die antwoorden politiek moet hard maken, dan hoop ik dat je even denkt aan de woorden van de kleine partijmilitant, die eigenlijk ook een stukje voor uw mandaat gewerkt heeft.

(P.S.: Ik zal zondag mijn stem geven aan N-VA, in de hoop dat alle democratische volksnationalisten nog eens samen aan tafel en in dezelfde partij zitten).

met vlaamsnationale groeten

Fribre
10 juni 2004, 17:22
Er is nog plaatselijke (lokale) samenwerking tussen Spirit en N-VA (zie hier (http://www.dnahaacht.be)), hopelijk kan dit in de toekomst ook (terug) op regionaal/nationaal/Europees (Frieda in de EVA?) vlak.

Pieter de Coninck
12 juni 2004, 11:11
Mijn antwoord? Drie maal neen. Als overtuigde regionalisten ijveren we voortdurend voor meer bevoegdheden voor Vlaanderen. En vechten we met passie voor onze grote Europese droom: een Europa van volkeren en regio's. Daar staan we voor, daar gaan we voor.

Geen woorden maar daden aub.
Bij de eerste de beste gelegenheid stemt u tegen Vlaanderen, en hier verklaren dat u voor meer bevoegdheid vecht. belachelijk. Stop er mee om de mensen voor dommeriken te houden.

PieterP
12 juni 2004, 11:44
Mijn antwoord? Drie maal neen. Als overtuigde regionalisten ijveren we voortdurend voor meer bevoegdheden voor Vlaanderen. En vechten we met passie voor onze grote Europese droom: een Europa van volkeren en regio's. Daar staan we voor, daar gaan we voor.

Het spijt mij ten zeerste, mevrouw, u meent het misschien goed. Het drama is evenwel dat Anciaux junior de Volksunie kapot heft gemaakt, en toch steeds minister is gebleven.
Bovendien heeft hij echter Ecolo verkeerswet als een adotiekind binnengehaald, en er een gedrocht van gemaakt. De opbrengt van de superboetes gaat ten dele naar Wallonnië waar ze hun broek aan vegen.

Spirit heeft geen spirit meer, is een vehikel van de scoilisten en di rupo geworden. Bertje heefdt overigens onlangs zijn beklag gedaan over de samenwerking met SPA.

Iedereen die meer autonomie vraagt voor Vlaanederen stemt nu voor het concrete alternatief CD&V en NVA. Zo komen we tot een concrete stap in de goede richting.

Pieter de Coninck
12 juni 2004, 15:47
Ach, mijn naamgenoot Pieter is ook verzuurd.
Welkom tot de club.