PDA

View Full Version : Verkeersveiligheid NL<> Nordrhein-Westfalen, nergens in de snelheidsmedia, wel hier


Micele
28 mei 2011, 15:18
NL en NR-W zijn de (buur)landen die ik het beste ken (meeste kms afgelegd) en die het beste met elkaar te vergelijken zijn betreft verkeersveiligheid in Europa en al zijn variabele parameters hieromtrent.
Een land heeft wat meer van het ene, maar dat wordt weer gecompenseerd door wat anders van het andere.
Indien specifieke vragen in detail, ik help waar ik kan.

Het gaat over de langjarige evolutie van verkeersdoden/miljoen inwoners van beide landen en als toemaatje schrijf ik er de Vmax-regimes onder, want daar blijkt het meeste verschil op te zitten.

Het gebruik van openbaar vervoer, de bevolkingsdichtheid, de verkeersdrukte op de wegen, de kwaliteit van alle weginfra, verkeersregels, alle weggebruikers en hun afgelegde kms, gordeldrachtpercentage, verkeersopleiding, handhaving/strafpuntenrijbewijs, alcoholcontrole enz... is bij deze 2 landen het meest aan elkaar gewaagd, imho.

Verkeersdoden/inwoner ( laatste kolommen) is de meest en nauwkeurigst opgevolgde statistiek om de maat van verkeersveiligheid uit de drukken, en wordt internationaal ook het meeste gebruikt.

verkeersdoden van Nederland | Nordrhein-Westfalen (Bundesland D)
jaar: inw.(milj) doden/milj.|doden inwoners doden/milj inw.
1970: 3372 13 259 | 4632 17 272
1975: 2461 13 182 | 3257 17 192
1980: 2116 14 150 | 2885 17 169
1985: 1525 14 106 | 1692 17 101
1990: 1459 14, 98 | 1520 17, 88
1995: 1414 15, 92 | 1364 17, 76
2000: 1166 15, 73 | 1067 18, 59
2001: 1083 16, 68 | 1038 18, 58
2002: 1066 16, 67 | 996 18,1 55
2003: 1088 16, 68 | 942 18,1 52
2004: 881 16,1 55 | 865 18,1 48
2005: 817 16,2 50 | 867 18,0 48
2006: 811 16,3 50 | 732 18,0 41
2007: 791 16,4 48 | 741 18,0 41
2008: 750 16,4 46 | 687 18,0 38
2009: 720 16,5 44 | 620 17,9 35
2010: 640 16,6 39 | 549 17,9 31

xls.tabelletje: de inwonerswaardes zijn altijd achter de komma, maar voor de duidelijkheid heb ik de cijfers soms afgerond of weggelaten; verkeersdoden/miljoen inwoners zijn afgerond.

Vmax: NL t.o.v. NRW :

30 kmh: bebouwde kom > 30 kmh: bebouwde kom
50 kmh: algemeen bebouwde kom ~ idem 50 kmh: algemeen bebouwde kom
60 kmh: omgeving buiten bbk >>> 60 kmh: zelden in/buiten de bbk
70 kmh: buiten bbk gevaarlijke ptn ~ idem 70 kmh: buiten bbk gevaarlijke ptn
80 kmh: algemeen buiten bbk >>> 80 kmh: omgeving buiten bbk
100 kmh: 2+2-mberm/ bepaalde auto-/snelweg <<< 100 kmh: algemeen buiten bebouwde kom/ook stadssnelweg
120 kmh: algemeen snelweg, ook dynamisch ~ idem 120 kmh: bepaalde snelwegen vast, ook dynamisch onbeperkt mogelijk
130 kmh: (nog) zeldene snelwegen (testcase) <<< 130 kmh: bepaalde snelwegen vast, ook dynamisch onbeperkt mogelijk
aanbevolen 130 = onbeperkt: nergens <<<<<<< aanbevolen 130 kmh: in principe algemeen vanaf 2+2-middenberm en beter

legende:
> : meer >>> veel meer <<< = veel minder ;-)
algemene Vmax (enkel aanwijzingsborden) heb ik in het vet gezet.

Micele
28 mei 2011, 17:53
Weinig repliek hier. ;-)

Men ziet aan de evolutie dat hogere snelheidsmaxima buiten de bebouwde kom geen direct verband heeft op het aantal verkeersdoden.
Nordrhein-Westfalen was in het begin (70´s) algemeen "onveiliger" als Nederland maar dat hebben ze in een tiental jaar ingehaald "ondanks" hogere -toegelaten- snelheidsmax en navenant hoger gereden snelheden buiten de bebouwde kom.

Gewest Vlaanderen (462 inwoners/km²) of België (356 inw/km²) heeft dus helemaal geen reden vooral Nederland (400 inw/km²) als voorbeeld te stellen qua verkeersveiligheid (toch vooral dat (geflits) wat in de Vlaamse kraam past ;-)), en helemaal niet naar Duitsland of buurland NR-W (524 inw/km²) te kijken.
NR-W heeft de 3 laatste jaren gemiddeld 20 % minder verkeerdoden/inwoner als NL.

Men kan natuurlijk het beste van die 2 landen als voorbeeld nemen, dan zijn onze fiets(t)ers en bromfietsers ook content.

PeterCC
28 mei 2011, 21:34
Weinig repliek hier. ;-)
(...)

Mij moet je niet overtuigen, Micele.

Micele
28 mei 2011, 22:14
Mij moet je niet overtuigen, Micele.

Weet ik, je laat je ook niet vangen door de "snelheidsmedia".

PeterCC
28 mei 2011, 22:32
Weet ik, je laat je ook niet vangen door de "snelheidsmedia".
En al evenmin door de fijnstofmedia, Micele...

Micele
28 mei 2011, 22:42
En al evenmin door de fijnstofmedia, Micele...
Aha, daar heb je een goede repliek, ik ook niet zo (toch wat betreft personenwagens)
(maar ik ben wel kritisch genoeg alles verder te onderzoeken)

Wel off topic. ;-)

Scherven A. Mok
29 mei 2011, 06:21
Je kan je xls tabelletjes misschien beter als bijlage posten zodat ze leesbaar zijn.
Ik kan er niet aan uit, ik lees dat het bevolkingsaantal in Nederland van een dikke 3 miljard gezakt is naar een 640 miljoen.
Wat die snelheden betreft die lijken me bvb allemaal hetzelfde behalve misschien
de hoogste, ik krijg er kop nog staart aan.
Zelfs corses langste posts zijn nog leesbaarder dan bovenstaande. En wat je nu eigenlijk wil aantonen ontgaat me ook al helemaal al kan ik het wel raden. Hoe harder er gereden mag worden hoe minder ongelukken ofzo. Wat voor elk land wel zal kloppen natuurlijk. Op de autosnelwegen gebeuren de minste ongelukken.
Misschien ook eens cijfers bijhalen van het aantal op en afritten per 100 km. Ik zeg maar wat.

Micele
29 mei 2011, 11:27
Je kan je xls tabelletjes misschien beter als bijlage posten zodat ze leesbaar zijn.
Ik weet het, maar die goesting had ik niet.
Daarvoor schreef ik ook: "Indien specifieke vragen in detail, ik help waar ik kan. "

Ik kan er niet aan uit, ik lees dat het bevolkingsaantal in Nederland van een dikke 3 miljard gezakt is naar een 640 miljoen.
Ik weet het, het kan veel beter, natuurlijk zijn dat het aantal verkeersdoden het staat onmiddellijk erboven.
Ge moet de bovenste regel van de tabel dus ook meelezen, en de tekst ook lezen, de inwoners zijn in miljoen > inw.(milj) < , die kent toch bijna iedereen ongeveer vanbuiten. ;-)
verkeersdoden van Nederland | Nordrhein-Westfalen (Bundesland D)
- NL heeft van 13 tot 16,6 miljoen inwoners in die periode.
- NR-W heeft van 16,7 tot 18,1 milj inwoners in die periode.
(na de opening van het ijzeren gordijn was er een redelijk snelle stijging uit de DDR maar de laatste jaren daalt de bevolking)
- verkeersdoden (1e kolom) delen door het aantal miljoen inwoners (2e kolom) geeft het aantal verkeersdoden/milj inwoners (3e kolom); respectievelijke # evolutie na 40 jaar:
# NL gaat daar van 259 naar 39 verkeersdoden per miljoen inwoners.
# NRW gaat daar van 272 naar 31 verkeersdoden per miljoen inwoners.

Wat die snelheden betreft die lijken me bvb allemaal hetzelfde behalve misschien de hoogste, ik krijg er kop nog staart aan.
Aha, je bent blijkbaar iemand die nooit in die buurlanden met een motorvoertuig (mee)rijdt, snelheidsbeperkingen zijn toch algemeen bekend.

Even snel verduidelijken: ;-)

1. binnen de bebouwde kom hebben beide landen algemene 50 kmh, maar NL heeft daar wat meer 30 kmh als NR-W. Daar is dus amper verschil.

2. buiten de bebouwde kom zijn de verschillen in snelheidslimiet veel groter (20 �* 30 kmh sneller in NRW):
- net buiten de bebouwde kom heeft NL veel 60 kmh-wegen, NRW heeft die eigenlijk niet ze gaan zo snel mogelijk via een korte 70/80 kmh-overgang naar algemene 100 kmh op gewone 1+1 wegen, NL heeft daar een algemene 80 kmh op 1+1 wegen.

a) algemeen buiten de bebouwde kom op gewone wegen heeft NL dus 80 kmh en NR-W 100 kmh: verschil 20 kmh.

b) op de 2+2- met middenberm en autowegen heeft NL algemene 100 kmh; NR-W heeft hier aanbevolen 130 kmh als er geen borden staan die lagere beperkingen opleggen, dat kan 120/130 of zeldener 100 zijn: verschil pakweg 30 kmh

c) op de autosnelwegen tenslotte heeft NL algemene 120 kmh, NR-W heeft op 55% van hun snelwegen aanbevolen 130 kmh, ook dynamisch geregeld inbegrepen (bron heb ik), op de andere 45 % snelwegen is meestal een vaste 120 kmh beperking: verschil in Vmax pakweg 30 kmh (aanbevolen snelheid is onbeperkt maar hier neem ik een realistisch gemiddelde). NR-W met hun Roergebied is (veel) dichter bevolkt als Vlaanderen (en Nederland) zoals ik al schreef.

Zelfs corses langste posts zijn nog leesbaarder dan bovenstaande. En wat je nu eigenlijk wil aantonen ontgaat me ook al helemaal al kan ik het wel raden.
Ik ben benieuwd, ik ben nochtans duidelijk in een andere post, niet gelezen ?

Hoe harder er gereden mag worden hoe minder ongelukken ofzo.
Neen, ge stelt het veel te simplistisch voor, doe eens wat moeite. Over het aantal "ongelukken" heb ik het ook nergens, wel over het aantal verkeersdoden bij verkeersongelukken.

Wat voor elk land wel zal kloppen natuurlijk. Op de autosnelwegen gebeuren de minste ongelukken.
per afgelegde kilometer vallen daar de minste verkeersdoden, 3 �* 4 maal minder als hun overige wegen, maar dat is voor beide landen zo.

Maar ik heb het niet enkel over de autosnelwegen (c) maar over alle wegen en over alle verkeersdoden, van voetganger tot busreiziger.
Alhoewel de autosnelwegen tot 45 % van alle verkeer moet slikken)
(NL: 41% in 2005, bron heb ik)

Misschien ook eens cijfers bijhalen van het aantal op en afritten per 100 km. Ik zeg maar wat.

Idd je zegt maar wat, je laat je teveel beïnvloeden.
Want dat is al totaal verwaarloosbaar als het om verkeersdoden gaat op autosnelwegen/autowegen, en heel zeker als het om verkeersdoden op alle wegen gaat.

Maar ik ga even mee in jouw ´zegmaarwat´.
Ik denk zelfs (zonder te checken) dat NR-W algemeen meer op- en afritten per 100 km heeft als Nederland want NR-W is 32 % dichterbevolkt.
- Nederland heeft 401 inwoners/km², Nordrhein-Westfalen heeft 524 inw/km².
- Nederland heeft ca. 2360 km autosnelweg voor 16,6 miljoen inwoners.
- Nordrhein-Westfalen heeft ca. 2180 km autosnelweg voor 17,9 milj inwoners.

Wat denk je ?
(vergeet ook niet dat vele andere niet-snelwegen op- en afritten hebben)

btw. een goede site van NR-W voor Duitskundigen:
http://www.strassen.nrw.de/index.html

verkeersdoden van Nederland < > | en Nordrhein-Westfalen (Bundesland D)
jaar: doden . inw(milj) ..doden/milj.| doden . inwoners ... doden/milj inwoners
1970: 3372 . 13,0 ........ 259 .......| 4632 . 17,0 .......... 272
1975: 2461 . 13,5 ........ 182 .......| 3257 . 17,0 .......... 192
1980: 2116 . 14,1 ........ 150 .......| 2885 . 17,1 .......... 169
1985: 1525 . 14,4 ........ 106 .......| 1692 . 16,7 .......... 101
1990: 1459 . 14,9 ......... 98 ........| 1520 . 17,3 .......... 88
1995: 1414 . 15,4 ......... 92 ........| 1364 . 17,9 .......... 76
2000: 1166 . 15,9 ......... 73 ........| 1067 . 18,0 .......... 59
2001: 1083 . 16,0 ......... 68 ........| 1038 . 18,0 .......... 58
2002: 1066 . 16,0 ......... 67 ........| 996 . 18,1 ........... 55
2003: 1088 . 16,0 ......... 68 ........| 942 . 18,1 ........... 52
2004: 881 . 16,1 ........... 55 ........| 865 . 18,1 ........... 48
2005: 817 . 16,2 ........... 50 ........| 867 . 18,0 ........... 48
2006: 811 . 16,3 ........... 50 ........| 732 . 18,0 ........... 41
2007: 791 . 16,4 ........... 48 ........| 741 . 18,0 ........... 41
2008: 750 . 16,4 ........... 46 ........| 687 . 18,0 ........... 38
2009: 720 . 16,5 ........... 44 ........| 620 . 17,9 ........... 35
2010: 640 . 16,6 ........... 39 ........| 549 . 17,9 ........... 31

Ik heb me nog wat bezig gehouden, mss is het nu duidelijker, verkeersdoden staat in cursief ;-)

Micele
29 mei 2011, 12:40
Daarom kan ik in Duitsland nog fatsoenlijk rijden met mijn nieuwe Ferrari
Aha, daar herinner ik mij het andere ´uiterste´:

voor Europa: enkel in de landen Belgie 120/Frankrijk 130 mag een sleurhutcombinatie tot 3,5 ton (de meeste) wettelijk even snel rijden als die Ferrari, weet ge daar is die 120/130 kmh echt voor de veiligheid gedacht van het snelwegverkeer, en zeker voor die zeer lange remweg van die Ferrari en zijn slechte wegligging bij die tunnelblikverwekkende snelheden, en dit voor mogelijke vallende ijsblokken of vliegende herten te ontwijken, vooral als er bijna geen auto´s op de snelweg rijden. ;-)
http://www.carafans.nl/Content/CaravanNieuws/NieuwsItem.cfm/26/296/1/lekker_op_weg_met_de_caravan
http://www.carafans.nl/upload/Image/caravans_op_snelweg.jpg
Lekker op weg met de caravan

Verkeerd of te zwaar beladen
Wat kan er fout gaan? Boete, slingeren
Wie te veel meesleept en de caravan te zwaar belaadt, riskeert een boete van €90 tot €300. Volgens de ANWB wordt tijdens de uittocht op de uitvalswegen regelmatig gecontroleerd. Dus u bent gewaarschuwd. Volgens de wet mag de beladen caravan niet zwaarder wegen dan de auto, maar de ANWB adviseert een maximaal caravangewicht van 75 procent ten opzichte van de auto.

Ook gevaarlijk is het verkeerd beladen. Het gewicht van de caravan zelf is niet altijd gelijk verdeeld, bijvoorbeeld door een watertank of een keuken aan één kant. Dat is iets om bij de belading rekening mee te houden. Doet u dat niet, dan raakt de caravan in onbalans en dat vergroot de kans op slingeren.
Let ook op de verhouding tussen het gewicht van de voor- en achterkant van de caravan. Deze kunt u nameten met een zogeheten kogeldrukmeter. Als advies geldt een kogeldruk tussen de 5-10 procent van het gewicht van de beladen caravan. De kogeldruk staat meestal vermeld naast de stekkerdoos op een plaatje op de auto: naast de hoofdletter S staat een getal en dat is de maximale kogeldruk. Ga daar tegenaan zitten, maar er niet overheen. Vooral een te lage kogeldruk verhoogt de kans op slingeren. Een te hoge kogeldruk rijdt vervelend.

Te hard rijden

Wat kan er fout gaan? Boete, slingeren

Tot 30 km/u te hard kost u €22 tot €304, daarboven beslist het Openbaar Ministerie. In Nederland mag u op de snelweg met de caravan niet harder rijden dan 90 kilometer per uur. Mocht u met de caravan te hard langs wegwerkzaamheden zoeven, dan pakt de boete in de regel hoger uit. Wie meer dan 30 kilometer per uur te hard rijdt, krijgt een boete op maat van het Openbaar Ministerie en riskeert een rijontzegging. In het buitenland gelden andere maximumsnelheden op de snelweg.

In het buitenland gelden andere maximumsnelheden op de snelweg:

België 120 km/u (tot 3500 kg)
Luxemburg 90 km/u
Duitsland 80 km/u (tenzij gekeurd door TüV, dan 100 km/u)
Oostenrijk 100 km/u
Zwitserland 80 km/u
Spanje 80 km/u
Frankrijk 130 km/u (*ook tot 3500 kg, zelf aangevuld)
Italië 80 km/u... *bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa
(Ferrari´s en sleurhutten in alle europese landen ;-))

Micele
8 juni 2011, 11:06
Weinig repliek hier. ;-)
Gewest Vlaanderen (462 inwoners/km²) of België (356 inw/km²) heeft dus helemaal geen reden vooral Nederland (400 inw/km²) als voorbeeld te stellen qua verkeersveiligheid (toch vooral dat (geflits) wat in de Vlaamse kraam past ;-)), en helemaal niet naar Duitsland of buurland NR-W (524 inw/km²) te kijken.

NR-W heeft de 3 laatste jaren gemiddeld 20 % minder verkeersdoden/inwoner als NL.

Men kan natuurlijk het beste van die 2 landen als voorbeeld nemen, dan zijn onze fiets(t)ers en bromfietsers ook content.

Correctie hier, NL heeft 491 inwoners/km² volgens hun officiële statistiek cbs.nl, blijkbaar worden hier de binnenwateren afgetrokken van de oppervlakte (NL heeft 18,41 % water)
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37296ned&D1=68&D2=0,10,20,30,40,50,(l-1)-l&VW=T
Onderwerpen Perioden 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2009 2010
Bevolkingsdichtheid(#link) aantal 309 352 384 415 439 468 489 491

(#link: Bevolking op 1 januari gedeeld door de oppervlakte land in km².)
© Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen 5-6-2011

Hoe meer bevolkingsdichtheid, ttz hoe meer verstedelijking leidt automatisch tot minder zware gevolgen of minder ernst per verkeersongeval, betreft dit topic dus minder verkeersdoden per 1000 letselongevallen.
(overal in Europa, ook tussen de *Belgische Gewesten* is dat zo)

Nordrhein-Westfalen (524 inw/km²) is met amper 6% meer bevolkingsdichtheid dan nog beter vergelijkbaar met Nederland als ik oorspronkelijk dacht.

* http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202010.pdf
1.2. Op regionaal niveau
... laatste alinea

Ondanks de licht verschillende evoluties in de drie gewesten blijft de *ernst van de letselongevallen(4) in 2010 dubbel zo hoog in Wallonië als in Vlaanderen* en op zijn beurt dubbel zo hoog in Vlaanderen als in het Brussels Hoofdstelijk Gewest. Dit was ook reeds het geval in 2005.
De * lagere verstedelijkingsgraad in het Waals Gewest ten aanzien van de andere gewesten kan dit deels verklaren. (zie tabel 11 en grafiek 10)
(4) Doden 30 dagen / 1000 letselongevallen
Vlaanderen: 462 inw./km² > Wallonië : 205 inw./km² << Brussel HG : ~ 7000 inw/km²