PDA

View Full Version : Europees Aanhoudingsbevel en de hypochrisie van Spirit!


zorroaster
7 juni 2004, 22:40
Beste mevrouw Van Weert,

Bij de protesten tegen de uitlevering van het Baskische "ETA-koppel" Moreno-Garcia trof ik tot mijn niet geringe verbazing een paar Spiritisten tegen. Je moet maar durven!

Wat zijn blijkbaar niet wisten (of niet wilden weten, maar bon) was dat de hele uitleveringsaffaire (waarbij het Openbaar Ministerie telkens weer in beroep ging, tot Cassatie toe, hoewel de KI zelfs met verschillende samenstellingen de uitlevering verwierp) een uitvloeisel was van het zogenaamde "Europees Aanhoudingsbevel". Dit ogenschijnlijk loffelijke wetsvoorstel, waarmee terroristen over gans Europa zouden kunnen worden uitgeleverd, wordt nu misbruikt door Spanje om twee mensen, die hier al tien jaar zitten en wier uitlevering steevast verworpen werd, alsnog naar Spanje te krijgen.
De Belgische justititie is verplicht dit na te leven en moet bijgevolg in beroep blijven gaan tot die uitlevering er komt, om het Europese Aanhoudingsbevel bij haar eerste "testcase" niet te laten mislukken.

Spirit, de zelfverklaarde progressieve regionalisten, heeft dat Europese aanhoudingsbevel mee goedgekeurd, hoewel Bourgeois nog gewaarschuwd heeft voor de gevolgen van deze wet! Alleen de N-VA, die rechts-conservatieve oubollige vendelzwaaiers, had de moed om tegen te stemmen.

Hoe verklaart Spirit zo'n schaamteloos verraad aan de Baskische vluchtelingen kon plegen, begrijp ik niet. Dat ze achteraf nog mee op de kar wil springen om "solidariteit" te betonen aan Moreno-Garcia is van een ronduit degoutante hypochrisie.

Creativo
8 juni 2004, 02:05
Spirit, de zelfverklaarde progressieve regionalisten, heeft dat Europese aanhoudingsbevel mee goedgekeurd, hoewel Bourgeois nog gewaarschuwd heeft voor de gevolgen van deze wet! Alleen de N-VA, die rechts-conservatieve oubollige vendelzwaaiers, had de moed om tegen te stemmen.

Het is nogal verregaand om de goedkeuring van het Europees Aanhoudingsbevel, dat een vooruitgang betekent voor de justitiële samenwerking in Europa, te linken aan één enkel dossier. Dan zouden een heleboel criminelen nog lange tijd straffeloos vrijuit kunnen gaan. Ik denk dat het net belangrijk is om nu aan te geven dat er geen misbruik van kan gemaakt worden. Onder meer Lionel Vandenberghe zet zich daar voor in.

Pelgrim
8 juni 2004, 10:49
Creativo, dit g�*�*t niet om 'een dossier', dit is een regelrechte aanslag op de rechtstaat. Met dit Europese aanhoudingsbevel is men nu in staat eender wie uit te leveren zonder vragen.
Bijvoorbeeld, als ik hier schrijf dat Baskenland onafhankelijk moet worden, kan de spaanse staat om mijn uitlevering vragen omdat ik misschien wel banden met de ETA heb. En het is toch wel gekend hoe fantastisch het spaanse gevangeniswezen is. Dit aanhoudingsbevel is een vrijgeleide tot fascistoïde repressie.

zorroaster
8 juni 2004, 11:25
Spirit, de zelfverklaarde progressieve regionalisten, heeft dat Europese aanhoudingsbevel mee goedgekeurd, hoewel Bourgeois nog gewaarschuwd heeft voor de gevolgen van deze wet! Alleen de N-VA, die rechts-conservatieve oubollige vendelzwaaiers, had de moed om tegen te stemmen.

Het is nogal verregaand om de goedkeuring van het Europees Aanhoudingsbevel, dat een vooruitgang betekent voor de justitiële samenwerking in Europa, te linken aan één enkel dossier. Dan zouden een heleboel criminelen nog lange tijd straffeloos vrijuit kunnen gaan. Ik denk dat het net belangrijk is om nu aan te geven dat er geen misbruik van kan gemaakt worden. Onder meer Lionel Vandenberghe zet zich daar voor in.

Interessante logica is dat. U keurt de wet ongewijzigd goed, goed wetende wat de gevolgen daarvan zijn (en u weet net zo goed als ik dat die véél verregaander zijn dan het geval Moreno-Garcia), maar achteraf probeert u het dan weer goed te maken.

Waarom zitten jullie eigenlijk in het parlement dan? D�*�*r worden wel de beslissingen genomen en daar moet je de wetten wijzigen totdat het soort uitwassen dat je nu staat te betreuren, niet eens mogelijk zijn.