PDA

View Full Version : Multikultureel Europa


Leo
8 juni 2004, 06:18
Yves,

Lees mijn bijdrage in de debatclub op deze webstek: http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=473499

Daar ben ik mee bezig en daar wil ik naartoe. En jij?

SB1234
8 juni 2004, 09:33
Om wat werk te besparen, hier heeft Leo het over:

Het deed me terugdenken aan wat René van Sloten vertelde in het artikel "Zonder Vlaanderen stelt Nederland niets voor" (Het Parool van 14 februari): Dat Nederland in de Europese Unie vaak buitenspel staat, hebben we aan ons zelf te wijten. Dan hadden we de Vlamingen en onze taal maar niet zo moeten verwaarlozen.

In al het feestgedruis van 1 mei jongstleden is me iets bijgebleven dat Karel van Miert zegde: het historische van de hele zaak is dat de Unie tot stand komt door verdragen, niet door oorlogen. Om over na te denken: dat is nou uitgerekend het verschil tussen een echte demokratie en de gevolgen van het neofeodale landjepik waar we allemaal nog mee opgescheept zitten. De eerstvolgende stap naar demokratie lijkt me dan ook dat we de interne grenzen die van de eerste tot de laatste te vuur en te zwaard ontstaan zijn herverkavelen volgens de kulturele lijnen: het geheel van normen, waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen. De taal is het topje van die ijsberg, en gelijk ook het handigste kommunikatiemiddel om ieder kultuurvolk rechtstreeks te benaderen. Vervang machtsblokken door kultuurvolkeren en behandel die alle gelijkwaardig, zoniet is de mooie Europese gedachte niet meer dan gebakken lucht.