PDA

View Full Version : 15 miljard euro uit autofiscaliteit


Micele
30 juni 2011, 20:16
Belgische staat haalt tussen 14 en 15 miljard euro uit autofiscaliteit

In 2010 heeft de Belgische staat tussen 14 en 15 miljard euro uit de autofiscaliteit gehaald. Dat zei Federauto, de Belgische confederatie van de autohandel en -reparatie, vandaag tijdens de voorstelling van haar jaarrapport. De helft van de inkomsten is afkomstig van accijnzen en btw op brandstoffen.

In 2008 was de opbrengst van de autofiscaliteit nog 13,2 miljard euro, in 1998 was dat slechts 8,5 miljard euro. Federauto verwacht dat opbrengst in de toekomst nog zal stijgen door de invoering van een wegenvignet voor wagens en een kilometertaks voor vrachtwagens. (belga/eb)

30/06/11

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1286079/2011/06/30/Belgische-staat-haalt-tussen-14-en-15-miljard-euro-uit-autofiscaliteit.dhtml

Stoute auto. ;-)

brother paul
30 juni 2011, 21:32
Ons 6miljoen autos tellend wagenpark verbruikt 1,86miljard liter benzine 8.45miljard liter diesel. Daarnaast produceert onze raffinageindustrie 4,4miljard liter huisbrandolie.

Dus 10miljard liters zou je netzogoed met 1.5euro per liter kunnen belasten. Of 2.25euro per liter, is dan knal hetzelfde;

De schoofzak
2 juli 2011, 22:15
Liever uit autofiscaliteit, dan uit arbeidsfiscaliteit.

(en dit zijn de woorden van iemand die privaat betaalt voor een 2.2 SUV diesel)

brother paul
2 juli 2011, 22:23
Liever uit autofiscaliteit, dan uit arbeidsfiscaliteit.

(en dit zijn de woorden van iemand die privaat betaalt voor een 2.2 SUV diesel)

sowies moet energie meer belast worden, niet de autoenergie, maar gewoon energie voor verwarming - scheepvaart - vliegen - elektriciteit

we verbruiken voor onze auto's 100TWh, voor verwarming 200TWh en 100TWh elektriciteit. Dus een energietaks van 10cent per kWh bvb moet ruim voldoende zijn om 20-30Miljard lasten te heffen op energie, waarmee we gelijktijdig de belastingen kunnen doen dalen.

PeterCC
2 juli 2011, 23:44
14 miljard Euro op een personenwagenpark van 5,3 miljoen komt neer op ongeveer 2600 Euro per voertuig per jaar. Dat is bijna 2 netto gemiddelde maandlonen per jaar. De belasting op het wegverkeer ligt enorm hoog.
Toch leidt dat niet tot minder auto's of minder verkeer. Dat bewijst welke waarde dat wegverkeer voor ons heeft.

Micele
3 juli 2011, 11:53
14 miljard Euro op een personenwagenpark van 5,3 miljoen komt neer op ongeveer 2600 Euro per voertuig per jaar. Dat is bijna 2 netto gemiddelde maandlonen per jaar. De belasting op het wegverkeer ligt enorm hoog.
Toch leidt dat niet tot minder auto's of minder verkeer. Dat bewijst welke waarde dat wegverkeer voor ons heeft.
Idd, bij 15 miljard is dat zelfs juist 2830 €/jaar, per personenauto, gemiddeld.

Gelukkig maar, stel hypothetisch voor dat het personenvoertuigpark plots op de stand van 1987 verminderd werd, of 3,5 miljoen personenauto´s.
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/

Dat is dan ca. 5,1 miljard € minder autofiscaliteitsinkomsten... per jaar, hé !

Dan moest Di Rupo zijn besparingsplan tot 2015 (17 - 22 miljard tot 2015) héél serieus bijschaven, héél zacht uitgedrukt. ;-)

Euhm, de andere mobiele bevolking, die hypothetische 1,8 miljoen (5,3 - 3,5), was dan op ander (ook openbaar) vervoer aangewezen, met zeer wslk nog extra miljarden verliezen tot gevolg... Meer bussen, meer treinen, meer trams, meer ... + hun infra)

(het openbaar wegennet is maar ca. 11 % verlengd van 1987 tot nu... en dat vooral voor het zwaar (transit) verkeer).

Blue Sky
3 juli 2011, 14:58
14 miljard Euro op een personenwagenpark van 5,3 miljoen komt neer op ongeveer 2600 Euro per voertuig per jaar. Dat is bijna 2 netto gemiddelde maandlonen per jaar.

De belasting op het wegverkeer ligt enorm hoog. Toch leidt dat niet tot minder auto's of minder verkeer. ( 1 )

Dat bewijst welke waarde dat wegverkeer voor ons heeft. ( 2 )


( 1 ) Uw redenering klopt niet. Je kan namelijk autorijden aan een vast tarief belasten - vb iedereen betaalt 2600 Euro per jaar - onafhankelijk van het gebruik van de wagen en dan zal dat inderdaad niet tot minder verkeer leiden, integendeel. Het maakt dan immers niet uit of je de wagen in de garage laat staan of dat je rond de kerktoren rondjes gaat rijden.
Dit is dan ook de foute manier van belasten.

Je kan het echter ook belasten aan een variabel tarief, naargelang het gebruik van de wagen en dan heb je een heel ander verhaal natuurlijk.
Dan zal dat wel tot minder verkeer leiden. Het gemakkelijkste zou zijn om alle kosten via brandstoftaksen door te rekenen. Alle vaste kosten afschaffen dus en alles verhalen via brandstof. Als mensen 150 Euro moeten betalen voor een tankbeurt, dan gaan ze wel eens beginnen nadenken vooraleer de auto in te hoppen

( 2 ) Dat bewijst welke waarde dat wegverkeer voor ons heeft.

Tja de mens is een gemakzuchtig wezen hé. Eens men de mens gewoon heeft gemaakt om zijn verplaatsingen lekker gemakkelijk en comfortabel met de wagen doen, dan is het moeilijk om ze daar vanaf te brengen. Ik zie dat genoeg rondom mij, vaak heeft het louter te maken met hoe ze zijn opgevoed, met onwetendheid en pure gewoonte.

Jammergenoeg zijn er ook heel wat negatieve gevolgen verbonden aan het autogebruik, gevolgen waarvan rijder zelf in eerste instantie zelf geen last heeft. De uitlaatgassen worden immers achteraan de auto de lucht ingeblazen. De chauffeur heeft dus alvast gaan last van al het vergif dat hij achter zijn wagen de lucht inblaast. Van het lawaai dat hij produceert heeft hij zelf ook geen last. Aangezien mensen tegenwoordig elk probleem herleiden tot louter centjes tellen is ook hier de enige manier ze te taxeren om ze op die manier tot een verantwoord autogebruik te dwingen. De vervuiler betaalt, nietwaar?

Micele
3 juli 2011, 15:51
Jammergenoeg zijn er ook heel wat negatieve gevolgen verbonden aan het autogebruik, gevolgen waarvan rijder zelf in eerste instantie zelf geen last heeft. De uitlaatgassen worden immers achteraan de auto de lucht ingeblazen. De chauffeur heeft dus alvast gaan last van al het vergif dat hij achter zijn wagen de lucht inblaast. Van het lawaai dat hij produceert heeft hij zelf ook geen last. Aangezien mensen tegenwoordig elk probleem herleiden tot louter centjes tellen is ook hier de enige manier ze te taxeren om ze op die manier tot een verantwoord autogebruik te dwingen. De vervuiler betaalt, nietwaar?

De chauffeur heeft dus alvast gaan last van al het vergif dat hij achter zijn wagen de lucht inblaast

Van zijn eigen uitlaatgassen idd zeer weinig maar wel van de anderen.
En men is enkel chauffeur als men rijdt. ;-).

Tja, en toch is de (moderne) auto nu al# het properste vervoermiddel na de fiets. En na de fiets het vervoermiddel dat ca. het minste geluid* maakt, of gaat maken*. Het ligt dan eerder meer aan de toestand van het wegoppervlakte (rolgeluiden) waar de winst kan gehaald worden als aan de auto zelf (hebben al goede aerodynamica, ook geluidsarme banden)
"De vervuiler betaalt, nietwaar ?" Of bestaan er ook al katalysators en roetfilters en ... op verwarmingsketels ? :-)

# En als de accu´s nog wat efficiënter worden is het gezaag over vervuiling helemaal gedaan. Of neen dan klagen de zwakke weggebruikers dat de electro-auto´s te weinig geluid maken.

* http://www.nl-prov.eu/nl-prov/hnpewcm.nsf/vWeb/06062011_Bericht6

De Europese Commissie komt in september 2011 met een herziening van EU-grenswaarden voor geluidnormen voor auto-en vrachtverkeer en een betere meetmethode om dit te monitoren. Dit heeft de Commissie op woensdag 25 mei tijdens een conferentie voor niet-gouvernementele organisaties bekend gemaakt.
De plannen van de Commissie zijn om de nieuwe maxima in twee fasen te introduceren. De auto geluidsgrens is op dit moment vastgesteld op 74 decibel en wordt eerst teruggebracht tot 72 decibel. Twee jaar later gaat de norm nog verder omlaag naar 70 decibel. De 80 decibel die geldt voor vrachtverkeer daalt naar 79 decibel en wordt twee jaar na die invoering verder verlaagd naar 77.

Decentrale overheden zij mede verantwoordelijk voor de handhaving van geluidsnormen van verkeer. De normen werden in 1996 voor het laatst herzien, maar men verlaagde toen de norm niet zoals verwacht omdat testresultaten hiervoor te weinig op de realiteit waren gebaseerd. Nieuwe meetmethode werden in 2007 en 2009 ontwikkeld door UNECE. De industrie gebruikt zowel de oude en de nieuwe meetmethoden sinds 2007. De Commissie heeft geconcludeerd dat de nieuwe meetmethoden beter zijn. De herziening van de geluidsnormen houdt ook rekening met bestaande afwijkingen, zoals die voor voertuigen met dieselmotor en de opkomende elektrische auto.

Ik heb eens uitgerekend dat 5 personenauto´s aan 120 kmh ~ evenveel geluid maken als 1 zware vrachtwagen aan 90 kmh (vooral windgeruis en rolgeluiden), op een normaal gemiddeld wegdek.
Fluisterasfalt kan er zelfs -2 �* -3db er vanaf doen.

Vergeet ook niet dat er gekromde geluidsschermen bestaan die het geluid zelfs tot -20 db - plaatselijk - kunnen verzwakken.
De meeste normale schermen -10 db tot -15 db.
- 10 db betekend een subjectieve halvering van het geluid.
(rekenkundig is -3 db al - 50 %)
http://sciencev1.orf.at/science/news/149275 onderaan.
ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsscherm

Het gemakkelijkste zou zijn om alle kosten via brandstoftaksen door te rekenen. Alle vaste kosten afschaffen dus en alles verhalen via brandstof. Als mensen 150 Euro moeten betalen voor een tankbeurt, dan gaan ze wel eens beginnen nadenken vooraleer de auto in te hoppen

Goed idee, voor mij toch..., dan doe ik persoonlijk nog altijd ca. 500 euro winst/jaar.
(moet natuurlijk ´Europees´ geregeld worden anders heeft het geen zin)

Freddie
3 juli 2011, 16:59
Mijn grootvader die trok 's morgens de deur van zijn woning dicht, stapte het straat over en was op zijn werk. Vandaag de dag mag dat niet meer, want "geen vrachtwagens door mijn straat hoor", "geen fabriek in mijn omgeving, want....". Bijgevolg tuffen we nu met velen met de auto naar het werk want het openbaar vervoer is niet efficiënt.

PeterCC
10 juli 2011, 12:00
( 1 ) Uw redenering klopt niet. Je kan namelijk autorijden aan een vast tarief belasten - vb iedereen betaalt 2600 Euro per jaar - onafhankelijk van het gebruik van de wagen en dan zal dat inderdaad niet tot minder verkeer leiden, integendeel. Het maakt dan immers niet uit of je de wagen in de garage laat staan of dat je rond de kerktoren rondjes gaat rijden.
Dit is dan ook de foute manier van belasten.

Je kan het echter ook belasten aan een variabel tarief, naargelang het gebruik van de wagen en dan heb je een heel ander verhaal natuurlijk.
Dan zal dat wel tot minder verkeer leiden. Het gemakkelijkste zou zijn om alle kosten via brandstoftaksen door te rekenen. Alle vaste kosten afschaffen dus en alles verhalen via brandstof. Als mensen 150 Euro moeten betalen voor een tankbeurt, dan gaan ze wel eens beginnen nadenken vooraleer de auto in te hoppen

( 2 ) Dat bewijst welke waarde dat wegverkeer voor ons heeft.

Tja de mens is een gemakzuchtig wezen hé. Eens men de mens gewoon heeft gemaakt om zijn verplaatsingen lekker gemakkelijk en comfortabel met de wagen doen, dan is het moeilijk om ze daar vanaf te brengen. Ik zie dat genoeg rondom mij, vaak heeft het louter te maken met hoe ze zijn opgevoed, met onwetendheid en pure gewoonte.

Jammergenoeg zijn er ook heel wat negatieve gevolgen verbonden aan het autogebruik, gevolgen waarvan rijder zelf in eerste instantie zelf geen last heeft. De uitlaatgassen worden immers achteraan de auto de lucht ingeblazen. De chauffeur heeft dus alvast gaan last van al het vergif dat hij achter zijn wagen de lucht inblaast. Van het lawaai dat hij produceert heeft hij zelf ook geen last. Aangezien mensen tegenwoordig elk probleem herleiden tot louter centjes tellen is ook hier de enige manier ze te taxeren om ze op die manier tot een verantwoord autogebruik te dwingen. De vervuiler betaalt, nietwaar?

Die 2600 Euro (of 2800Euro zoals Micele het berekende) is natuurlijk een gemiddelde maar die 14-15 miljard wordt nu al voor 66% geïnd als een belasting die variabel is met het gebruik van het voertuig, via accijnzen en BTW op de brandstof, BTW op onderhoud en onderdelen.

Dat we alleen maar gebruik maken van onze wagen uit gemakzucht is een huizenhoog cliché. Het is stilaan tijd om dat cliché te begraven.
Te voet, met de fiets (bromfiets, motorfiets), met de auto zijn bij elkaar passende vervoerswijzen. Alle laten ze toe je te verplaatsen wanneer je wil, van waar je wil, naar waar je wil, volgens een route die je wil. En dat is wat we zoeken.

De tijd dat auto's schade toebrachten aan het milieu ligt achter ons. Dat argument heeft zijn waarde verloren.

brother paul
10 juli 2011, 13:16
Die 2600 Euro (of 2800Euro zoals Micele het berekende) is natuurlijk een gemiddelde maar die 14-15 miljard wordt nu al voor 66% geïnd als een belasting die variabel is met het gebruik van het voertuig, via accijnzen en BTW op de brandstof, BTW op onderhoud en onderdelen.

Dat we alleen maar gebruik maken van onze wagen uit gemakzucht is een huizenhoog cliché. Het is stilaan tijd om dat cliché te begraven.
Te voet, met de fiets (bromfiets, motorfiets), met de auto zijn bij elkaar passende vervoerswijzen. Alle laten ze toe je te verplaatsen wanneer je wil, van waar je wil, naar waar je wil, volgens een route die je wil. En dat is wat we zoeken.

De tijd dat auto's schade toebrachten aan het milieu ligt achter ons. Dat argument heeft zijn waarde verloren.

mensen gaan nooit tevoet gaan, lees maar eens mijn boek

De schoofzak
10 juli 2011, 13:59
14 miljard Euro op een personenwagenpark van 5,3 miljoen komt neer op ongeveer 2600 Euro per voertuig per jaar. Dat is bijna 2 netto gemiddelde maandlonen per jaar. De belasting op het wegverkeer ligt enorm hoog.
Toch leidt dat niet tot minder auto's of minder verkeer. Dat bewijst welke waarde dat wegverkeer voor ons heeft.

Kan je bevestigen a.u.b.
- of dat bedrag berekend is op alle voertuigen, dus personenwagens, autobussen, vrachtwagens, moto's ...
- of het aantal voertuigen in jouw rekening overeenkomst met enkel personenwagens, of ook de andere wagens ?

En zelfs mocht je bevestigen:
de btw en accijnzen die de vrachtwagens betalen op hun brandstof, lijkt me het gemiddelde nogal sterk te beïnvloeden.


Nu, ok, dat het veel kost, dat weten we wel.
Ik herhaal maar mijn basisidee: liever daar belastingen op betalen, dan op arbeid.


Overigens vind ik het Franse systeem veel beter: je betaalt er geen jaarlijkse forfaitaire tax; deze is afgeschaft en vervangen door een minieme verhoging van de brandstof.
Gevolg: de Fransen hebben veel gemakkelijker een derde of vierde gezinsauto, die amper gebruikt wordt, maar in noodgevallen toch uiterst dienstbaar is. Veel beter voor het bruto binnenlands geluk.

Micele
10 juli 2011, 15:02
Kan je bevestigen a.u.b.
- of dat bedrag berekend is op alle voertuigen, dus personenwagens, autobussen, vrachtwagens, moto's ...
- of het aantal voertuigen in jouw rekening overeenkomst met enkel personenwagens, of ook de andere wagens ?

Moto´s en ... weet ik niet 100% zeker.

Maar ik denk dat die 15 miljard op alle motorvoertuigen volgens onze statistiek motorvoertuigenpark is (diegene toch die betalen :-) ).

- kan enkel "auto´s" volgens de definitie *motorvoertuigen zijn, zie wegcode:
2.21. "Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.

En zelfs mocht je bevestigen:
de btw en accijnzen die de vrachtwagens betalen op hun brandstof, lijkt me het gemiddelde nogal sterk te beïnvloeden.
nogal sterk ? :? Maakt -in aantal- ~ 1/10 uit van ons voertuigenpark.
In elk geval hoe meer de transportsector betaald, hoe meer ze de prijzen doorrekenen aan de koper/klant van de getransporteerde goederen...
http://www.transportenlogistiekvlaanderen.be/nl/publicaties/persberichten/internalisering-externe-kosten-wegvervoer-opnieuw-de-melkkoe

Ik weet alleszins goed dat Be gemiddeld duurder is als onze buurlanden (ik ken D)

Natuurlijk, maar vele auto´s vrachtwagens bussen enz... tanken ook in het -goedkopere- buitenland (denk aan het goedkope Luxemburg), zelfs hun onderhoud kunnen ze daar doen, geen inkomsten voor de staat.
Maar buitenlandse voertuigen eventueel evenzo.

- kan dus best volgens ons ingeschreven *motorvoertuigpark (incl. moto´s) zijn:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/
Totaal voertuigenpark* (met inbegrip van motorrijwielen) Op 1 augustus van het jaar 2010:
Totaal: 6.689.065
Personenwagens 5.276.283
- rijdend op benzine 2.035.578
- rijdend op diesel 3.181.431
- rijdend op gas 37.463
- met elektrische motor 36
- niet nader bepaald 21.775
Autobussen en autocars 16.226
Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens 690.837
Trekkers (a) 46.673
Landbouwtrekkers 177.989
Speciale voertuigen (b) 62.142
* Motorrijwielen (c) 418.915

(a) Trekkers zijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden.
(b) Speciale voertuigen zijn trage voertuigen waarvan de afmetingen en het gewicht de toegelaten maximumwaarden overschrijden. De hoogst toegelaten massa bedraagt in België 44 ton. De voertuigen van deze categorie mogen dus enkel op de openbare weg onder strikte voorwaarden.
*(c) Alle motorrijwielen die 40 km/u of sneller rijden. Dit zijn alle motorfietsen en de meeste bromfietsen.

PeterCC
10 juli 2011, 20:16
Kan je bevestigen a.u.b.
- of dat bedrag berekend is op alle voertuigen, dus personenwagens, autobussen, vrachtwagens, moto's ...
- of het aantal voertuigen in jouw rekening overeenkomst met enkel personenwagens, of ook de andere wagens ?
(...)


Het gaat uitsluitend over de inkomsten van personenwagens. Geen motorfietsen, geen bussen, geen vrachtwagens, maar uitsluitend personenwagens. Zie link hier: http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL en dan wat naar beneden scrollen tot het hoofdstuk fiscaliteit.

PeterCC
10 juli 2011, 20:17
(...)
En zelfs mocht je bevestigen:
de btw en accijnzen die de vrachtwagens betalen op hun brandstof, lijkt me het gemiddelde nogal sterk te beïnvloeden.
(...)



Die zitten er dus niet in.

PeterCC
10 juli 2011, 20:27
(...)
Nu, ok, dat het veel kost, dat weten we wel.
Ik herhaal maar mijn basisidee: liever daar belastingen op betalen, dan op arbeid.
(...)

Betalen we in dit land dan geen belasting op arbeid? Of minder dan elders?
Word wakker, schoofzak.

De schoofzak
10 juli 2011, 20:28
14 miljard Euro op een personenwagenpark van 5,3 miljoen komt neer op ongeveer 2600 Euro per voertuig per jaar. Dat is bijna 2 netto gemiddelde maandlonen per jaar. De belasting op het wegverkeer ligt enorm hoog.
Toch leidt dat niet tot minder auto's of minder verkeer. Dat bewijst welke waarde dat wegverkeer voor ons heeft.

Met pensioen zijn echtpaar hebben wij twee auto's en een moto.
Ik voel me de koning te rijk ...

PeterCC
10 juli 2011, 20:53
(...)
Overigens vind ik het Franse systeem veel beter: je betaalt er geen jaarlijkse forfaitaire tax; deze is afgeschaft en vervangen door een minieme verhoging van de brandstof.
Gevolg: de Fransen hebben veel gemakkelijker een derde of vierde gezinsauto, die amper gebruikt wordt, maar in noodgevallen toch uiterst dienstbaar is. Veel beter voor het bruto binnenlands geluk.
Is dat zo? Betalen de Fransen geen verkeersbelasting meer? Ben je zeker dat ze die niet vervangen hebben door een hogere belasting? Iets van een "milieubelasting" zoals hier wordt uitgelegd? http://www.autoforum.be/showthread.php?t=27203

De Fransen worden al decennia lang nog zwaarder belast dan wij: ze betalen én meer verkeersbelasting, én hogere brandstofprijzen, én dan moeten ze nog péage betalen voor het gebruik van het grootste deel van hun autowegennet.
Niet dat er daardoor in Frankrijk minder gereden wordt.

PeterCC
10 juli 2011, 20:56
Met pensioen zijn echtpaar hebben wij twee auto's en een moto.
Ik voel me de koning te rijk ...
Je krijgt dat geld niet, je moet het betalen.

Micele
10 juli 2011, 22:07
Het gaat uitsluitend over de inkomsten van personenwagens. Geen motorfietsen, geen bussen, geen vrachtwagens, maar uitsluitend personenwagens. Zie link hier: http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL en dan wat naar beneden scrollen tot het hoofdstuk fiscaliteit.
goed gedaan, even c/p van een stukje evolutie, en in de topicstarter inpassen.

Daarvoor bereken ik de gemiddelde autofiscaliteit €/per jaar, evolutie vanaf 1995.

jaar milj. fisc.ink. evol.% personenwagens = € /jaar/per auto
1995 7.413,11 -2,1% 4.287.870 1729 geschat
1996 8.241,22 11,2% 4.355.823 1892 geschat
1997 8.325,18 1,0% 4.415.343 1886
1998 8.501,58 2,1% 4.491.734 1893
1999 9.251,29 8,8% 4.583.615 2018
2000 9.574,52 3,5% 4.678.376 2047
2001 9.651,91 0,8% 4.739.850 2036
2002 9.716,15 0,7% 4.787.359 2030
2003 10.792,19 11,1% 4.820.868 2239
2004 11.486,82 6,4% 4.874.426 2357
2005 12.147,64 5,8% 4.918.544 2470
2006 12.117,80 -0,2% 4.976.286 2435
2007 12.284,81 1,4% 5.048.723 2433
2008 13.035,88 6,1% 5.130.578 2541
2009 13.230,98 1,5% 5.192.566 2548
2010 14.554,08 10% 5.276.283 2758 raming uit link topicstarter

Source - Bron: FEBIAC
http://www.febiac.be/statistiques/2010/2.D.2.%20Evolution%20des%20recettes%20fiscales%20d es%20voitures.xls
Bron, aantal personenwagens:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/

Een stijging van 10 % ? per jaar (topic) of zelfs meer (zie ´96 en ´03) is zeker geen zeldenheid.

Belgische staat haalt tussen 14 en 15 miljard euro uit autofiscaliteit

In 2010 heeft de Belgische staat tussen 14 en 15 miljard euro uit de autofiscaliteit gehaald. Dat zei Federauto, de Belgische confederatie van de autohandel en -reparatie, vandaag tijdens de voorstelling van haar jaarrapport. De helft van de inkomsten is afkomstig van accijnzen en btw op brandstoffen.

In 2008 was de opbrengst van de autofiscaliteit nog 13,2 miljard euro, in 1998 was dat slechts 8,5 miljard euro. Federauto verwacht dat opbrengst in de toekomst nog zal stijgen door de invoering van een wegenvignet voor wagens en een kilometertaks voor vrachtwagens. (belga/eb)
30/06/11
Het is wel degelijk deze bron want 1998 is juist 8,5 miljard, 2008 kan 2009 (13,2 mrd) zijn (tikfout ?)

brother paul
10 juli 2011, 22:16
goed gedaan, even c/p van een stukje evolutie, en in de topicstarter inpassen.

Daarvoor bereken ik ook wat het gemiddeld kost per personenwagen €/ per jaar, evolutie vanaf 1995.



Een stijging van 10 % ? per jaar (topic) of zelfs meer (zie ´96 en ´03) is zeker geen zeldenheid.
Groeicijfers van 10% en nog hebben de heren niet genoeg waar staat het aktieplan tegen ovverzkerd rijden en zwartrijden dat moet op zijn kousen nog een miljard opbrengen als bdrijf geredenerd is dit zeer rendabel en een todo

Ik dacht dat EDR geld zocht. Waarom hij d bedrijfswagns wil belasten is volgens mij gewoon ambtenaren jaloezie die afreageert op de prive
als ze de dure bedrijfswagens aanpakken mogen ze van mij de grote ambtenaren pensioenen halveren

De schoofzak
11 juli 2011, 10:37
Betalen we in dit land dan geen belasting op arbeid? Of minder dan elders?
Word wakker, schoofzak.
Je begrijpt me niet. 'k Zal moeten duidelijker zijn.
Tenzij je niet wilt begrijpen.

Denk even aan Vivant.

De schoofzak
11 juli 2011, 10:43
Is dat zo? Betalen de Fransen geen verkeersbelasting meer? Ben je zeker dat ze die niet vervangen hebben door een hogere belasting? Iets van een "milieubelasting" zoals hier wordt uitgelegd? http://www.autoforum.be/showthread.php?t=27203

De Fransen worden al decennia lang nog zwaarder belast dan wij: ze betalen én meer verkeersbelasting, én hogere brandstofprijzen, én dan moeten ze nog péage betalen voor het gebruik van het grootste deel van hun autowegennet.
Niet dat er daardoor in Frankrijk minder gereden wordt.

Ik heb geen bron vermeld bij mijn bewering ... omdat ze niet checkbaar is. Het betreft (al een paar jaar geleden) een naar Frankrijk uitgeweken Vlaamse die er een hotel uitbaat.
Liegt of loog zij, dan lieg ik ook.

Maar de link die jij geeft, gaat blijkbaar over een éénmalige belasting bij de aankoop van een nieuwe wagen.
Dat is iets anders dan de jaarlijks weerkerende verkeersbelasting natuurlijk.

Zijn we akkoord met het volgende?
1. het gebruik moet belast worden, niet het bezit.
2. aansporingen om ecologische redenen zijn eerbaar
3. liever minder belastingen op verbruik, maar nog veel liever minder belastingen op werk

De schoofzak
11 juli 2011, 10:45
Je krijgt dat geld niet, je moet het betalen.

Op één wijze ben ik voorstander van hoge belastingen: ik zou die graag willen 'kunnen' betalen.

Stingray
15 juli 2011, 09:12
Idd, bij 15 miljard is dat zelfs juist 2830 €/jaar, per personenauto, gemiddeld.

Gelukkig maar, stel hypothetisch voor dat het personenvoertuigpark plots op de stand van 1987 verminderd werd, of 3,5 miljoen personenauto´s.
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/

Dat is dan ca. 5,1 miljard € minder autofiscaliteitsinkomsten... per jaar, hé !

Dan moest Di Rupo zijn besparingsplan tot 2015 (17 - 22 miljard tot 2015) héél serieus bijschaven, héél zacht uitgedrukt. ;-)

Euhm, de andere mobiele bevolking, die hypothetische 1,8 miljoen (5,3 - 3,5), was dan op ander (ook openbaar) vervoer aangewezen, met zeer wslk nog extra miljarden verliezen tot gevolg... Meer bussen, meer treinen, meer trams, meer ... + hun infra)

(het openbaar wegennet is maar ca. 11 % verlengd van 1987 tot nu... en dat vooral voor het zwaar (transit) verkeer).

Ze gaan er dan ook vanuit dat de mensen blijven autorijden. Misschien wel een misrekening.

brother paul
15 juli 2011, 10:09
Ze gaan er dan ook vanuit dat de mensen blijven autorijden. Misschien wel een misrekening.

de grootste fout die de overheid maakt is te weinig autostrades en vlotte wegen maken, want als iedereen meer rijdt in auto stijgt hun inkomsten terug.
Die klik hebben ze nog niet gemaakt.

Ipv 100uur file per jaar , kun je netzogoed 100uur rijden per jaar, en die 100uur wordt dan vertaald in 600liter verbruik, en 300euro inkomsten per filerijder, of je hebt daar een budget die vrijkomt van 300M euro tot 1miljard omdat mensen niet meer in file gaan staan.

knap hé

PeterCC
15 juli 2011, 21:14
Ik heb geen bron vermeld bij mijn bewering ... omdat ze niet checkbaar is. Het betreft (al een paar jaar geleden) een naar Frankrijk uitgeweken Vlaamse die er een hotel uitbaat.
Liegt of loog zij, dan lieg ik ook.
(...)

t 'Is maar dat ik dat niet eerder gehoord heb. Ik vroeg alleen of er iemand was die dat kan bevestigen, en omdat de Franse overheid tot nu altijd juist veel belasting hief, zeker op auto's met wat zwaardere motoren.
Maar als jouw kennis in Frankrijk woont dan zal ze het wel weten.
Merkwaardige evolutie. Maar niet gek.
Zouden we in dit land ook kunnen doen.

Alhoewel: ik heb even wat zitten rekenen op die cijfers van Febiac:

De inkomsten uit verkeersbelasting in B liggen op 1,4 miljard, de inkomsten uit BTW op de brandstoffen liggen op 1,9 miljard.
De inkomsten uit verkeersbelasting komen overeen met ongeveer 70% van de inkomsten uit BTW op brandstoffen.

De verkeersbelasting vervangen door een extra toeslag op de brandstof zou bij ons toch neerkomen op een 17 �* 20 cent extra per liter benzine of diesel.

Dat is wel beduidend meer dan die paar cent in F waar jij het over hebt. Misschien heb ik het altijd wel verkeerd voorgehad en lag die verkeersbelasting in F toch niet zo hoog als ik dacht.

PeterCC
15 juli 2011, 21:32
(...)
Zijn we akkoord met het volgende?
1. het gebruik moet belast worden, niet het bezit.
2. aansporingen om ecologische redenen zijn eerbaar
3. liever minder belastingen op verbruik, maar nog veel liever minder belastingen op werk
Mijn mening is eerder genuanceerd.

Het gebruik mag op een redelijke wijze worden belast, maar het bezit ook: wie zich de aanschaf van een dure wagen kan permitteren mag best wat extra bijdragen aan de kosten van de gemeenschap.

Aansporingen om ecologische redenen zijn misschien wel eerbaar, maar de grootste ecologische vooruitgang maken we door onze oude wagen gewoon te vervangen door een nieuwe.

Belasting op arbeid mag best lager, maar laat u niets wijsmaken: onze overheid heft én hoge belastingen op het autobezit en -gebruik, én hoge belastingen op arbeid. Niet of, of.

brother paul
15 juli 2011, 21:34
t 'Is maar dat ik dat niet eerder gehoord heb. Ik vroeg alleen of er iemand was die dat kan bevestigen, en omdat de Franse overheid tot nu altijd juist veel belasting hief, zeker op auto's met wat zwaardere motoren.
Maar als jouw kennis in Frankrijk woont dan zal ze het wel weten.
Merkwaardige evolutie. Maar niet gek.
Zouden we in dit land ook kunnen doen.

Alhoewel: ik heb even wat zitten rekenen op die cijfers van Febiac:

De inkomsten uit verkeersbelasting in B liggen op 1,4 miljard, de inkomsten uit BTW op de brandstoffen liggen op 1,9 miljard.
De inkomsten uit verkeersbelasting komen overeen met ongeveer 70% van de inkomsten uit BTW op brandstoffen.

De verkeersbelasting vervangen door een extra toeslag op de brandstof zou bij ons toch neerkomen op een 17 �* 20 cent extra per liter benzine of diesel.

Dat is wel beduidend meer dan die paar cent in F waar jij het over hebt. Misschien heb ik het altijd wel verkeerd voorgehad en lag die verkeersbelasting in F toch niet zo hoog als ik dacht.

jamaar; ze betalen wel keihard voor hun autoroutes.
en toen hebben de chauffeurs eens het land platgelegd, en dan hebben ze inderdaad beslist om die rijtaks af te schaffen.

In feite als je zo een beetje in frankrijk woont, en je laat u belasten in frankrijk betaal je zo een zak minder belastingen, zoiets van 30%. EN kun je met een dikke wagen rijden zonder die belgische jaloezietaksen.