PDA

View Full Version : Europese economische vluchtelingen in Afrika


C2C
6 juli 2011, 23:12
Heb ergens gelezen dat het aantal Europeanen dat naar Afrika migreert om er een betere toekomst te zoeken, op 5 jaar tijd met 800% gestegen is (whatever that means).

In Foreign Policy, dacht ik.

Daar stond zoiets in de trant van: in Afrika zijt ge vrij om te ondernemen, mensen willen er jobs, ge kunt met een klein kapitaal van start en zeer snel zeer veel opbouwen, terwijl in Europa alles verroest is, teveel regels, teveel stugheid, te weinig risiconemers, etc...

Stond een voorspelling in dat tegen 2030 één op tien jongeren tussen 25 en 35 zal overwegen naar Afrika te verhuizen (iets wat Jacques Cassiman al in de jaren '90 voorspelde).

Interessant. Omdat ik mij bij die groep reken, ook.

Iemand hier op het forum al serieus overwogen om zich in Zwart-Afrika te gaan vestigen?

Ik zie het al voor me: Europa vol ouwe vrouwtjes wier bejaardenpampers ververst worden door Filipijnse verpleegsters, terwijl al het jong Europees talent zich gaat amuseren in Kinshasa, Lagos, Nairobi, en Luanda.

eno2
6 juli 2011, 23:20
Heb ergens gelezen dat het aantal Europeanen dat naar Afrika migreert om er een betere toekomst te zoeken, op 5 jaar tijd met 800% gestegen is (whatever that means).

In Foreign Policy, dacht ik.

Daar stond zoiets in de trant van: in Afrika zijt ge vrij om te ondernemen, mensen willen er jobs, ge kunt met een klein kapitaal van start en zeer snel zeer veel opbouwen, terwijl in Europa alles verroest is, teveel regels, teveel stugheid, te weinig risiconemers, etc...

Stond een voorspelling in dat tegen 2030 één op tien jongeren tussen 25 en 35 zal overwegen naar Afrika te verhuizen (iets wat Jacques Cassiman al in de jaren '90 voorspelde).

Interessant. Omdat ik mij bij die groep reken, ook.

Iemand hier op het forum al serieus overwogen om zich in Zwart-Afrika te gaan vestigen?

Ik zie het al voor me: Europa vol ouwe vrouwtjes wier bejaardenpampers ververst worden door Filipijnse verpleegsters, terwijl al het jong Europees talent zich gaat amuseren in Kinshasa, Lagos, Nairobi, en Luanda.
Ja ik
Als ontwikkelingswerker
In 1968

Maar toen werd mij mijn diploma geweigerd als studenten -leider:-(

En mijn lief was ertegen:-(

D'ARTOIS
7 juli 2011, 00:19
Afrika was op zich best interessant om daar een bestaan op te bouwen en dan praten we over zeg - 50 jaar geleden.

Het probleem dat zich direct zal voordoen is het enorme aantal ambtenaren dat van jou wil leven, lenen en aan jou geld wil verdienen. In de meeste Afrikaanse landen zullen ze je echter niet eens binnen laten of er moet een behoorlijke geldsom tegenover staan.
Het andere probleem is dat er geen duidelijk omschreven eigendomsrecht is en dat land oncontroleerbaar van een ander kan zijn of onterecht door een ander kan worden geclaimd als het zijne. De kans die je bij een zwarte rechter maakt is vrijwel nihil.
Als je handel wil drijven doe dat vanuit A'werpen en hou je spullen thuis totdat ze betaald zijn. Vooraf. LC's bestaan niet en wanneer, zijn ze evenveel waard als het papier waarop het gedrukt is.
Betaling dus �* contant en niet in dollars. Die raak je aan de banken niet kwijt tenzij ze lek zijn en anders alleen op de zwarte markt.

lombas
7 juli 2011, 01:02
Lagos is nu niet meteen een veilig klimaat om je te gaan vestigen - kennissen van me die daar expat zijn durven toch niet meteen met de raampjes open te rijden.

Maar goed, ik heb het ook al overwogen. Afrika biedt een toekomst. En een merendeel van de mensen die al eens een stad als Kaapstad of Hong Kong bezocht hebben, zullen waarschijnlijk toegeven dat hier in Europa weinig toekomst te rapen valt.

Het continent is dood.

Jantje
7 juli 2011, 02:57
Heb ergens gelezen dat het aantal Europeanen dat naar Afrika migreert om er een betere toekomst te zoeken, op 5 jaar tijd met 800% gestegen is (whatever that means).

In Foreign Policy, dacht ik.

Daar stond zoiets in de trant van: in Afrika zijt ge vrij om te ondernemen, mensen willen er jobs, ge kunt met een klein kapitaal van start en zeer snel zeer veel opbouwen, terwijl in Europa alles verroest is, teveel regels, teveel stugheid, te weinig risiconemers, etc...

Stond een voorspelling in dat tegen 2030 één op tien jongeren tussen 25 en 35 zal overwegen naar Afrika te verhuizen (iets wat Jacques Cassiman al in de jaren '90 voorspelde).

Interessant. Omdat ik mij bij die groep reken, ook.

Iemand hier op het forum al serieus overwogen om zich in Zwart-Afrika te gaan vestigen?

Ik zie het al voor me: Europa vol ouwe vrouwtjes wier bejaardenpampers ververst worden door Filipijnse verpleegsters, terwijl al het jong Europees talent zich gaat amuseren in Kinshasa, Lagos, Nairobi, en Luanda.

Ja, er zijn nog mensen die er over denken de boel te verkopen en naar centraal Afrika te verhuizen.
Mijn kinderen willen hier enkel nog hun diploma's halen en dan verhuizen om in Afrika iets op te bouwen zonder idiote regels.

zonbron
7 juli 2011, 06:18
Ja ik
Als ontwikkelingswerker
In 1968

Maar toen werd mij mijn diploma geweigerd als studenten -leider:-(

En mijn lief was ertegen:-(

Ontwikkelingswerker :thumbsup:

Was het dat waard ? Is diezelfde liefde nog bij U ?

Anyway, het is nooit te laat. :-)

Frankenstein
7 juli 2011, 12:38
Iemand hier op het forum al serieus overwogen om zich in Zwart-Afrika te gaan vestigen?


Jawel; oa Oeganda en Ghana hebben op mijn verlanglijst gestaan. Ghana voor import/ distributie van auto-onderdelen alsook pigmenten en kleurstoffen, en Oerganda voor de bloemen-teelt. Tis uiteindelijk de Antillen en tenslotte Suriname geworden.

Overigens; Angola schijnt emigratie bestemming nr 1 te zijn voor Portugezen. Veel blanke boeren uit Zuid Afrika; nemen de wijk in hun eigen land en worden in een van de Afrikaanse landen grootgrondbezitter. Alleen maar toe te juichen deze ontwikkeling(en) natuurlijk !

pixelpower
7 juli 2011, 12:59
Als ik bovenstaande reacties lees, dan gaat de brainwashing van onze openbare omroep wel erg ver. Afrika = het corrupte Zaire en halfwoestijn waar iedereen ligt te creperen. (*)

Da's niet het Afrika dat ik ken.

Ikzelf ben actief bezig aan onze "grote verhuis". Ik ben halfweg mijn loopbaan, en ben het beu elk jaar aan een kortere leiband te moeten lopen. Ook al heb ik een fantastische job (en dus enorm geluk, op dat vlak), al de rest is serieus ondermaats.

In ons geval wordt het een job in eco-toerisme. En neen, niet de 1001ste B&B (*) voor het geval je dat moest denken. Voor mij liggen sluitende business plannen die tussen 10 en 30% winst garanderen, en zo'n 10 gezinnen voorzien van een inkomen. En neen, geen slavenarbeid (*).

Ciao,

J.

(* allemaal cliché's die de staat als oogkleppen gebruikt om iedereen onder de knoet te houden)

Jantje
7 juli 2011, 14:09
Als ik bovenstaande reacties lees, dan gaat de brainwashing van onze openbare omroep wel erg ver. Afrika = het corrupte Zaire en halfwoestijn waar iedereen ligt te creperen. (*)

Da's niet het Afrika dat ik ken.

Ikzelf ben actief bezig aan onze "grote verhuis". Ik ben halfweg mijn loopbaan, en ben het beu elk jaar aan een kortere leiband te moeten lopen. Ook al heb ik een fantastische job (en dus enorm geluk, op dat vlak), al de rest is serieus ondermaats.

In ons geval wordt het een job in eco-toerisme. En neen, niet de 1001ste B&B (*) voor het geval je dat moest denken. Voor mij liggen sluitende business plannen die tussen 10 en 30% winst garanderen, en zo'n 10 gezinnen voorzien van een inkomen. En neen, geen slavenarbeid (*).

Ciao,

J.

(* allemaal cliché's die de staat als oogkleppen gebruikt om iedereen onder de knoet te houden)

Ik kom regelmmatig in centraal Afrika en kom er inderdaad veel corruptie en ellende tegen.

Maar vaak zijn het BLANKEN die de corruptie in de hand werken en veroorzaken en komt de ellende omdat het Westen en het Verre Oosten de Afrikaanse landen hun grondstoffen en voedsel stelen.
De regio's waar de bevolking zich er tegen verzet en die het heft in eigen handen heeft genomen, zie je zo verbeteren.

Antoon
7 juli 2011, 15:00
Ik kom regelmmatig in centraal Afrika en kom er inderdaad veel corruptie en ellende tegen.

Maar vaak zijn het BLANKEN die de corruptie in de hand werken en veroorzaken en komt de ellende omdat het Westen en het Verre Oosten de Afrikaanse landen hun grondstoffen en voedsel stelen.


Tot hiertoe min of meer eens, al zijn het niet alleen 'blanken', maar de dag van vandaag zeer zeker ook 'gelen'.

De regio's waar de bevolking zich er tegen verzet en die het heft in eigen handen heeft genomen, zie je zo verbeteren.

Op dat stukje kan ik het moeilijker eens zijn. Die regio's zie je meestal zo verzeilen in hongesnood.