PDA

View Full Version : Hoeveel zuurstof in mijn chauffagehok ?


The Syndrome
15 juli 2011, 12:49
Met wat komt die hier af gaan ze denken , maar het is een serieuze vraag .
Een paar jaar geleden kocht ik een huis .
De zuurstofvoorziening in het chauffagekot werd geregeld door een klapraampje dat niet meer op minimumstand kon staan wegens een afgebroken stukje , de vorige eigenaar had er 2 metalen blokken , zink of tin of zo tegengezet , anders stond het teveel open , koude komt binnen en de brander slaat steeds aan enz...
Nu zijn die 2 blokken geschoept , ik weet wel door wie , maar dat interesseert mij niet , ik heb vroeger niet gekeken hoe ver dat raampje juist openstond .
Heeft iemand goede raad , te ver open is koude komt binnen , te weinig open = zuurstoftekort .
Het is een raampje van 1 meter breed en 30 cm lang .

vrijevlaming
15 juli 2011, 13:28
djeezes, ook een oude ketel zeker? De meeste ketels trekken hun luchttoevoer nu van buiten. Er zit voor u nie veel anders op dan ofwel iets nieuws te fabriceren om uw raam open te houden, ofwel een gat boren met bvb zo'n klein ventilatieblazer erop (die wel de lucht BINNEN trekt ipv normaal naar buiten) om zo voldoende zuurstof te hebben.

Ik vind het in ieder geval wel een serieus gevaarlijk spel als daar idd zo weinig zuurstof aanwezig is. Straks val je nog van uw sus als je naar uw ketel gaat kijken

Vlaanderen Boven
15 juli 2011, 17:03
Ik ga zeggen vijf. Zit ik in de buurt?

groene flamingant
15 juli 2011, 19:54
Met wat komt die hier af gaan ze denken , maar het is een serieuze vraag .
Een paar jaar geleden kocht ik een huis .
De zuurstofvoorziening in het chauffagekot werd geregeld door een klapraampje dat niet meer op minimumstand kon staan wegens een afgebroken stukje , de vorige eigenaar had er 2 metalen blokken , zink of tin of zo tegengezet , anders stond het teveel open , koude komt binnen en de brander slaat steeds aan enz...
Nu zijn die 2 blokken geschoept , ik weet wel door wie , maar dat interesseert mij niet , ik heb vroeger niet gekeken hoe ver dat raampje juist openstond .
Heeft iemand goede raad , te ver open is koude komt binnen , te weinig open = zuurstoftekort .
Het is een raampje van 1 meter breed en 30 cm lang .Is niet zo moeilijk hoor: plaats gewoon een ventilatierooster. Die zorgt ervoor dat er nog wel verse lucht binnen komt, maar vermijdt teveel tocht en zorgt er ook voor dat er niet te veel warmte verloren gaat.

Verder moet je voor de grootte van het ventilatierooster (en de hoogte waarop je het plaatst), wel contact opnemen met een installateur of verkoper van verwarmingsmateriaal, want die twee zaken zijn wel belangrijk.

vrijevlaming
15 juli 2011, 21:18
Is niet zo moeilijk hoor: plaats gewoon een ventilatierooster. Die zorgt ervoor dat er nog wel verse lucht binnen komt, maar vermijdt teveel tocht en zorgt er ook voor dat er niet te veel warmte verloren gaat.

Verder moet je voor de grootte van het ventilatierooster (en de hoogte waarop je het plaatst), wel contact opnemen met een installateur of verkoper van verwarmingsmateriaal, want die twee zaken zijn wel belangrijk.

aja? en wedden dat die installateur daar in principe geen kloten van kent? De meeste stielmannen werken enkel met vuistregels als het op zo'n dingen aankomt. Ge moet een standaard installateur van boilers eens vragen hoeveel vermogen uw verwarmingsketel voor u huis zou moeten hebben. Zeker twee keer zoveel als nodig, gewoon omdat ze op safe spelen met hun vuistregels. Goede techniekers, dat wel.

groene flamingant
16 juli 2011, 07:30
aja? en wedden dat die installateur daar in principe geen kloten van kent? De meeste stielmannen werken enkel met vuistregels als het op zo'n dingen aankomt. Ge moet een standaard installateur van boilers eens vragen hoeveel vermogen uw verwarmingsketel voor u huis zou moeten hebben. Zeker twee keer zoveel als nodig, gewoon omdat ze op safe spelen met hun vuistregels. Goede techniekers, dat wel.Ik weet dat de meeste installateurs inderdaad nogal met de natte vinger werken als het aankomt op het berekenen van het vermogen van een verwarmingsketel. Het precies berekenen van het vermogen van zo'n ketel is heel wat werk en dus maken veel installateurs vaak maar een grove 'schatting'.

Anderzijds: een ventilatierooster is toch wel wat anders dan een volledige ketel hé. De regels voor zo'n ventilatierooster bepalen gewoon dat een ventilatierooster voor een bepaald vermogen zo of zo groot dient te zijn. En in geval twijfel aan de betrouwbaarheid van de installateur is er niks dat u verbiedt om méér dan één installateur om raad te vragen.

The Syndrome
16 juli 2011, 08:48
djeezes, ook een oude ketel zeker? De meeste ketels trekken hun luchttoevoer nu van buiten. Er zit voor u nie veel anders op dan ofwel iets nieuws te fabriceren om uw raam open te houden, ofwel een gat boren met bvb zo'n klein ventilatieblazer erop (die wel de lucht BINNEN trekt ipv normaal naar buiten) om zo voldoende zuurstof te hebben.

Ik vind het in ieder geval wel een serieus gevaarlijk spel als daar idd zo weinig zuurstof aanwezig is. Straks val je nog van uw sus als je naar uw ketel gaat kijken
Ik heb het voorlopig opgelost met een hamer tegen het trekraampje , opening van ongeveer 10 cm .
Een oude installatie is het wel maar er is al veel van vervangen , volgens de onderhoudsman in redelijk goede staat , afgelopen jaar 2.700 liter verbruik voor 10 chauffages , lijkt me redelijk .

manta
16 juli 2011, 08:51
Ik heb het voorlopig opgelost met een hamer tegen het trekraampje , opening van ongeveer 10 cm .
Een oude installatie is het wel maar er is al veel van vervangen , volgens de onderhoudsman in redelijk goede staat , afgelopen jaar 2.700 liter verbruik voor 10 chauffages , lijkt me redelijk .

Toch denk ik dat vrijeVlaming een punt heeft.
Mss toch maar eens gaan kijken naar zo'n nieuw systeem om lucht binnen te pakken . Zelfs de simpelste doordeweekse bulex heeft tegenwoordig zo'n systeem. Veel veiliger...

The Syndrome
16 juli 2011, 08:55
Ik ga zeggen vijf. Zit ik in de buurt?
Ik zit nu met een opening van 10 cm ( en nee , ik heb het niet over een nakende bevalling ) kwestie om niet van mijn sus te vallen zoals iemand mij hier de stuipen op het lijf joeg .
Een bevriende architect zei mij gisteren , een opening van 200 vierkante centimeter volstaat ( en hij had het niet over een nakende bevalling :roll: ) maar mijn gevoel zegt dat ik dan van mijn sus ga vallen .
Raampje 100 cm , opening dus 2 cm , lijkt mij weinig .

The Syndrome
16 juli 2011, 08:58
Toch denk ik dat vrijeVlaming een punt heeft.
Mss toch maar eens gaan kijken naar zo'n nieuw systeem om lucht binnen te pakken . Zelfs de simpelste doordeweekse bulex heeft tegenwoordig zo'n systeem. Veel veiliger...
Binnenkort zie ik de man van mijn kuisvrouw , heeft nog voor de chauffages gewerkt , zo'n oud systeem is inderdaad verdacht , na het bouwverlof wordt dat opgelost .
Als ik dan nog leef :?

groene flamingant
16 juli 2011, 09:02
Ik vind het in ieder geval wel een serieus gevaarlijk spel als daar idd zo weinig zuurstof aanwezig is. Straks val je nog van uw sus als je naar uw ketel gaat kijkenEer dat je daar van uw sus valt moet er wel héél weinig zuurstof aanwezig zijn. Het is vooral een probleem voor de werking van uw cv-ketel zélf.

plakker
16 juli 2011, 09:24
Fuck zeg, ik durf hier zelfs geen mening op te plakken, zie eens da'k er naast zit en jullie daar iets overkomt... nee, sorry

The Syndrome
16 juli 2011, 11:51
Eer dat je daar van uw sus valt moet er wel héél weinig zuurstof aanwezig zijn. Het is vooral een probleem voor de werking van uw cv-ketel zélf.
Hoe werkt dat dan juist ?
Ik denk niet dat er sowieso te weinig zuurstof gaat zijn , ons wasmachine staat daar , vriendin gaat omzeggens 5 keer per dag in het chauffagekot , meteen een pak zuurstof door opendraaiende deur , en van haar sus valt ze enkel van mij .

groene flamingant
16 juli 2011, 12:30
Binnenkort zie ik de man van mijn kuisvrouw , heeft nog voor de chauffages gewerkt , zo'n oud systeem is inderdaad verdacht , na het bouwverlof wordt dat opgelost .
Als ik dan nog leef :?Zolang uw ketel regelmatig (eenmaal per jaar) onderhouden wordt is die helemaal niet onveilig of verdacht, ouderdom speelt daarbij geen rol. Het verbruik zal wel groter zijn dan met een nieuwe maar mits voldoende onderhoud is er geen reden om u zorgen te maken.

groene flamingant
16 juli 2011, 12:33
Hoe werkt dat dan juist ?
Ik denk niet dat er sowieso te weinig zuurstof gaat zijn , ons wasmachine staat daar , vriendin gaat omzeggens 5 keer per dag in het chauffagekot , meteen een pak zuurstof door opendraaiende deur , en van haar sus valt ze enkel van mij .Voor een goede afstelling van uw ketel dient er voldoende zuurstoftoevoer te zijn. Wanneer er te weinig zuurstoftoevoer is krijg je een onzuivere verbranding. (Lees: veel roet).

En als dat raam open staat zal er wel voldoende zuurstof zijn.

Wat doe je trouwens met je vriendin dat die van jou flauwvalt?

The Syndrome
16 juli 2011, 14:50
Wat doe je trouwens met je vriendin dat die van jou flauwvalt?
Ik zet haar zonder zuurstof door haar zachtjes de keel toe te nijpen , al vind ik een portie billenkoek nog leuker :twisted:

From_Vlaanderen
16 juli 2011, 16:30
Met wat komt die hier af gaan ze denken , maar het is een serieuze vraag .
Een paar jaar geleden kocht ik een huis .
De zuurstofvoorziening in het chauffagekot werd geregeld door een klapraampje dat niet meer op minimumstand kon staan wegens een afgebroken stukje , de vorige eigenaar had er 2 metalen blokken , zink of tin of zo tegengezet , anders stond het teveel open , koude komt binnen en de brander slaat steeds aan enz...
Nu zijn die 2 blokken geschoept , ik weet wel door wie , maar dat interesseert mij niet , ik heb vroeger niet gekeken hoe ver dat raampje juist openstond .
Heeft iemand goede raad , te ver open is koude komt binnen , te weinig open = zuurstoftekort .
Het is een raampje van 1 meter breed en 30 cm lang .

Zet dat maar wat open. Als er te weinig lucht is slaagt dat uit z'n eigen af. Natuurlijk is een volledige verbranding profijtelijker dan een halve verbranding e, maar dat moet ik je toch niet uitleggen. :lol:

groene flamingant
17 juli 2011, 21:35
Ik zet haar zonder zuurstof door haar zachtjes de keel toe te nijpen , al vind ik een portie billenkoek nog leuker :twisted:Dat eerste lijkt nogal drastisch (tenzij je er werkelijk vanaf wil). Tweede lijkt al leuker: als ze mooi en lief is wel niet te hard slaan met je billenkoek hopelijk. ;-)

Herr Flick
18 juli 2011, 07:15
Hoe werkt dat dan juist ?
Ik denk niet dat er sowieso te weinig zuurstof gaat zijn , ons wasmachine staat daar , vriendin gaat omzeggens 5 keer per dag in het chauffagekot , meteen een pak zuurstof door opendraaiende deur , en van haar sus valt ze enkel van mij .

Om een goeie verbranding te hebben en dus een beter rendement is het belangrijk dat uwe ketel zijn zuurstof als het ware aan kan zuigen.

Goeie verluchting is eerder belangrijk voor uw eigen vege lijf indien die ketel bv CO zou lekken. (Of zijn afvoer niet goed is, en dat is dus belangrijker dan de aanvoer van zuurstof... )

Dus als dat een oude installatie is, laat die zeker maar eens nakijken

guido 007
18 juli 2011, 11:55
djeezes, ook een oude ketel zeker? De meeste ketels trekken hun luchttoevoer nu van buiten. Er zit voor u nie veel anders op dan ofwel iets nieuws te fabriceren om uw raam open te houden, ofwel een gat boren met bvb zo'n klein ventilatieblazer erop (die wel de lucht BINNEN trekt ipv normaal naar buiten) om zo voldoende zuurstof te hebben.

Ik vind het in ieder geval wel een serieus gevaarlijk spel als daar idd zo weinig zuurstof aanwezig is. Straks val je nog van uw sus als je naar uw ketel gaat kijken

Dit is alleen zo bij gasketels.

guido 007
18 juli 2011, 11:59
Ik heb ooit bij iemand gezien dat die een buis aangesloten had op zijn brander. Het was alleen die lucht die de brander nodig had die aangevoerd werd.

BTW: volgens mij moet de verluchting heus zo groot niet zijn omdat de brander lucht aanzuigt richting vuurstraal, hierdoor maakt hij in je stookruimte onderdruk, deze onderdruk zorgt ervoor dat de lucht aangezogen wordt door het ventilatieraampje.

Herr Flick
18 juli 2011, 12:11
Ik heb ooit bij iemand gezien dat die een buis aangesloten had op zijn brander. Het was alleen die lucht die de brander nodig had die aangevoerd werd.

BTW: volgens mij moet de verluchting heus zo groot niet zijn omdat de brander lucht aanzuigt richting vuurstraal, hierdoor maakt hij in je stookruimte onderdruk, deze onderdruk zorgt ervoor dat de lucht aangezogen wordt door het ventilatieraampje.

Bij ons thuis hadden we zo zelf een buiske gestoken voor een open haard, die heeft wel nooit gebrand, maar het ligt klaar, een dunne buis naar buiten die uitgeeft op een roostertje (5 x 10 cm) ongeveer, en waar je dus een stoof of open haard achter kunt plaatsen.

Derk de Tweede
18 juli 2011, 12:16
Wat is een chauffagehok ?

Herr Flick
18 juli 2011, 12:44
Wat is een chauffagehok ?

:lol:

Dat is de plaats in huis waar de brander van de Centrale Verwarming hangt of staat.