PDA

View Full Version : Schadevergoeding indien niet aangesproken in je eigen taal


Cynara Cardunculus
22 juli 2011, 06:00
Franskiljon krijgt 12.000 dollar wegens aangesproken in 't Engels

Air Canada moet een Frans sprekend koppel 12.000 Canadese dollar schadevergoeding betalen om dat ze aangesproken werden in het Engels en niet in het Frans. Bovendien kreeg Michel Thibodeau een 7up in plaats van de Sprite die hij had willen krijgen. Michel Thibodeau noemt het vliegpersoneel van Air Canada "kwaadaardig, onderdrukkend en verwerpelijk", want zijn vragen werden steevast in het Engels beantwoord. Thibodeau spreekt nochtans vloeiend Engels.


Het dus blijkbaar niet alleen in de Brusselse rand dat Franstaligen stennis maken. Thibodeau en zijn vrouw hadden tegen Air Canada een claim ingediend van meer dan 500.000 Canadese dollar. "Dit was een schending van mijn taalkundige rechten, en op een gegeven moment moet je opkomen voor je rechten of ze verliezen", aldus Michel Thibodeau na de uitspraak eind vorige week.
http://www.vandaag.be/buitenland/73707_franskiljon-krijgt-12000-dollar-wegens-aangesproken-in-t-engels.html

De vergelijking met franstaligen in Brussel gaat natuurlijk niet op: in de Brusselse Rand is de officiele voertaal NEDERLANDS. Het zou eerder net andersom zijn: VLAMINGEN die in Brussel of in de rand aangesproken worden in het Frans kunnen volgens dit vonnis serieuze schadevergoeding eisen.

Allen daarheen!

cookie monster
22 juli 2011, 06:11
http://www.vandaag.be/buitenland/73707_franskiljon-krijgt-12000-dollar-wegens-aangesproken-in-t-engels.html

Thibodeau spreekt nochtans vloeiend Engels.


!!!!!!!! Absurd !!!!!!!!


http://i3.ytimg.com/vi/JkhX5W7JoWI/default.jpg (http://www.youtube.com/watch?v=JkhX5W7JoWI)

zonbron
22 juli 2011, 06:44
Ma Salaam... Jeeeeses.

One step too far...

-Jo-
22 juli 2011, 15:54
Vlamingen zijn te slap hiervoor, helaas, enkele uitzonderingen niet te na gesproken. Reden: men blijft er maar mee te koop lopen dat Vlamingen zo graag en zo goed andere talen leren. Eigenlijk is dit een handicap, een teken van zwakte die zwakke volkeren aannemen: men past zich aan aan de andere. Wij moeten geen andere talen leren, de rest moet maar NL leren. :twisted:

filosoof
22 juli 2011, 15:57
http://www.vandaag.be/buitenland/73707_franskiljon-krijgt-12000-dollar-wegens-aangesproken-in-t-engels.html

De vergelijking met franstaligen in Brussel gaat natuurlijk niet op: in de Brusselse Rand is de officiele voertaal NEDERLANDS. Het zou eerder net andersom zijn: VLAMINGEN die in Brussel of in de rand aangesproken worden in het Frans kunnen volgens dit vonnis serieuze schadevergoeding eisen.

Allen daarheen!Ils sont dingues, ces Caribous! :roll:

Enfin, circe, leer dan maar al Tamazight, Amazen, Turks, Yiddish, Pools, Roemeens en...Frans. :twisted:

D'ARTOIS
22 juli 2011, 16:04
Het is een zot voorbeeld al zie ik er een ander verhaal in. De Frans-Canadezen is wel degelijk te vergelijken met de situatie van de Walen in de volksrepubliek Vlaanderen.
In Brussel verstaat men geen Nederlands. Onder de Belgische 'adel' kent men die taal ook niet. Zeggen ze. Ik weet uiteraard beter. Maar ga geen Engels kleppen in Quebec ......

Xenophon
22 juli 2011, 16:05
Vlamingen zijn te slap hiervoor, helaas, enkele uitzonderingen niet te na gesproken. Reden: men blijft er maar mee te koop lopen dat Vlamingen zo graag en zo goed andere talen leren. Eigenlijk is dit een handicap, een teken van zwakte die zwakke volkeren aannemen: men past zich aan aan de andere. Wij moeten geen andere talen leren, de rest moet maar NL leren. :twisted:

Helaas Jo, je kan van een politieke onnozelaar geen imperialist maken.

Cynara Cardunculus
22 juli 2011, 16:11
Het is een zot voorbeeld al zie ik er een ander verhaal in. De Frans-Canadezen is wel degelijk te vergelijken met de situatie van de Walen in de volksrepubliek Vlaanderen.
In Brussel verstaat men geen Nederlands. Onder de Belgische 'adel' kent men die taal ook niet. Zeggen ze. Ik weet uiteraard beter. Maar ga geen Engels kleppen in Quebec ......

me dunkt dat het vooral de vlamingen zijn die door het frans taalimperialisme worden genekt, terwijl in het franstalige Quebecq moet worden opgetornd tegen de Engelse taaloverheersing.
Waarom dan vergelijken met de franstalige imperialisten? Me dunkt hebben de vlamingen - net als de quebecquois - het RECHT om in hun eigen taal te worden aangesproken in hun eigen taalgebieden, dus uiteraard zowel in Vlaanderen als in Brussel.

En waar hebben de franstaligen in hun eigen taalgebied last van de vlaamse overheersers???? hein????

Weyland
22 juli 2011, 16:15
Missie geslaagd.

D'ARTOIS
22 juli 2011, 17:15
@Cynara

Dat is dus precies wat ik bedoelde .......

filosoof
23 juli 2011, 13:57
me dunkt dat het vooral de vlamingen zijn die door het frans taalimperialisme worden genekt, terwijl in het franstalige Quebecq moet worden opgetornd tegen de Engelse taaloverheersing.
Waarom dan vergelijken met de franstalige imperialisten? Me dunkt hebben de vlamingen - net als de quebecquois - het RECHT om in hun eigen taal te worden aangesproken in hun eigen taalgebieden, dus uiteraard zowel in Vlaanderen als in Brussel.

En waar hebben de franstaligen in hun eigen taalgebied last van de vlaamse overheersers???? hein????hun eigen taalgebied:-o
Spraken de
* 2.1 Algonquian
o 2.1.1 Abenakis
o 2.1.2 Algonquins
o 2.1.3 Atikamekw
o 2.1.4 Crees
o 2.1.5 Malecites
o 2.1.6 Micmacs
o 2.1.7 Innus
o 2.1.8 Naskapis

* 2.2 Iroquoian
o 2.2.1 Wendats
o 2.2.2 Mohawks
http://en.wikipedia.org/wiki/Aboriginal_peoples_in_Quebec
dan Frans? :-o

D'ARTOIS
23 juli 2011, 16:30
@ Filo

Voor een deel denk ik. De Frans(Candezen) konden betrekkelijk goed overweg met de autochtone bevolking. Reden ook dat de Yanken nooit vat hebben kunnen krijgen op dit gebied. Hoewel niet vergelijkbaar met toestand tussen de Volksrepubliek Vlaanderen en het Koninkrijk Wallonië bestaat er wel degelijk een ietwat gespannen verhouding tussen de Quebecquois en de Engelstaligen.
Er is een tijdlang sprake geweest van een eventuele afsplitsing van Quebec van Ottawa.

filosoof
23 juli 2011, 16:46
@ Filo

Voor een deel denk ik. De Frans(Candezen) konden betrekkelijk goed overweg met de autochtone bevolking. Reden ook dat de Yanken nooit vat hebben kunnen krijgen op dit gebied. Hoewel niet vergelijkbaar met toestand tussen de Volksrepubliek Vlaanderen en het Koninkrijk Wallonië bestaat er wel degelijk een ietwat gespannen verhouding tussen de Quebecquois en de Engelstaligen.
Er is een tijdlang sprake geweest van een eventuele afsplitsing van Quebec van Ottawa.Beide kampen gebruikten de Indianen om elkaar te bestrijden: het "scalperen" zou géén locale gewoonte geweest zijn maar ingevoerd door de kolonisten als bewijs om de premie te betalen voor het doden van een kolonist van het andere kamp, las ik ooit.

D'ARTOIS
23 juli 2011, 17:05
Correct. Datzelfde heb ik ook gelezen en de Sioux brachten die gewoonte over op de andere, zuidelijke stammen.