PDA

View Full Version : Nederlands populair in Duitsland


Zucht
17 augustus 2011, 17:09
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10307403/__Duitsers_dol_op_Nederlands__.html?p=2,1

Alleen al in Münster zijn er meer Duitsers die Nederlands studeren, dan er in heel Nederland Nederlanders zijn die Duits studeren, zegt een medewerker van de universiteit van Münster in De Pers.

Misschien toch niet zo'n "petite langue si locale" als de Brusseleirs denken.

Johan Bollen
17 augustus 2011, 17:28
De Nederlanders willen geen Duits studeren dus. Dit zegt denk ik meer iets over de Nederlanders die soms de indruk geven nog in WO2 te hangen als het op hun relaties met Duitsland aankomt. Compensatie van een schuldgevoel denk ik soms.

edwin2
22 augustus 2011, 19:11
De Nederlanders willen geen Duits studeren dus. Dit zegt denk ik meer iets over de Nederlanders die soms de indruk geven nog in WO2 te hangen als het op hun relaties met Duitsland aankomt. Compensatie van een schuldgevoel denk ik soms.

De meeste Nederlanders zijn erg te spreken over de Duitsers, blijkt uit onderzoeken. Ikzelf heb met Duitsers samengewerkt, en dit ook als positief ervaren. Het enthousiasme van Duitsers voor het werk is geweldig! Duitsers lijken ook in veel opzichten Nederlanders vanwege de Germaanse denkwijze en cultuur. Vlamingen staan wat dat betreft verder weg van de Nederlanders met hun Romaanse cultuur ofschoon we dezelfde taal spreken.

De oorzaak dus? Ik denk dat de Duitse taal een erg ingewikkelde taal is met al z'n naamvallen, ik denk dat dat het probleem is. Engels is een stuk gemakkelijker.

Macchiavelli
22 augustus 2011, 20:18
De meeste Nederlanders zijn erg te spreken over de Duitsers, blijkt uit onderzoeken. Ikzelf heb met Duitsers samengewerkt, en dit ook als positief ervaren. Het enthousiasme van Duitsers voor het werk is geweldig! Duitsers lijken ook in veel opzichten Nederlanders vanwege de Germaanse denkwijze en cultuur. Vlamingen staan wat dat betreft verder weg van de Nederlanders met hun Romaanse cultuur ofschoon we dezelfde taal spreken.

De oorzaak dus? Ik denk dat de Duitse taal een erg ingewikkelde taal is met al z'n naamvallen, ik denk dat dat het probleem is. Engels is een stuk gemakkelijker.
En het nooit helemaal verwerkte trauma van de verloren WK-finale van 1974.

-Jo-
22 augustus 2011, 21:13
De Nederlanders willen geen Duits studeren dus. Dit zegt denk ik meer iets over de Nederlanders die soms de indruk geven nog in WO2 te hangen als het op hun relaties met Duitsland aankomt. Compensatie van een schuldgevoel denk ik soms.

Het is één van de hoofdredenen waarom ik niet zo Hollander-gezind ben.

edwin2
22 augustus 2011, 21:17
En het nooit helemaal verwerkte trauma van de verloren WK-finale van 1974.

Ik drink samen met de Duitsers op hun succes!
Vaak zijn ze ook beter!:-)

edwin2
22 augustus 2011, 21:19
Het is één van de hoofdredenen waarom ik niet zo Hollander-gezind ben.

Dit is wel erg kort door de bocht!
Nederlanders en Duitsers gaan goed samen.
En al helemaal op de werkvloer!:-)

solidarnosc
22 augustus 2011, 23:16
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10307403/__Duitsers_dol_op_Nederlands__.html?p=2,1



Misschien toch niet zo'n "petite langue si locale" als de Brusseleirs denken.

Hoeveel Nederlanders studeren er Duits. 5? ;-)

Weyland
22 augustus 2011, 23:19
Limburgers zijn halve Duitsers en zijn erg gevoelig voor Duitserfobie, beetje zoals ik gevoelig ben voor Hollanderfobie. ;)
Persoonlijk, echter, denk ik dat Nederlanders meer contacten hebben met Duitsers dan Vlamingen en dat de kennis van de Duitse taal op een veel hoger peil staat in Nederland dan hier. Ooit ons onderwijs voor het Duits bekeken ?

Tempest
23 augustus 2011, 17:36
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10307403/__Duitsers_dol_op_Nederlands__.html?p=2,1



Misschien toch niet zo'n "petite langue si locale" als de Brusseleirs denken.

Niet overdrijven. Het gaat alleen maar over Duitse gebieden net over de Nederlandse grens.

Dat is om twee redenen: ten eerste Duitsers worden luier en gemakzuchtiger (Nederlands is de gemakkelijkste taal in hun vakkenpakket).

Ten tweede, Duitsers (aan de grens) zijn degenen die in de zomermaanden massaal naar Nederlandse stranden trekken. Vroegen werden ze daar in het Duits bediend maar aangezien Nederlanders van tegenwoordig niet langer Duits verstaan is het voor hun praktisch om dan maar Nederlands te leren (als alternatief voor slechte communicatie in slechte Engels).

Vlaanderen Boven
23 augustus 2011, 17:53
Limburgers zijn halve Duitsers en zijn erg gevoelig voor Duitserfobie, beetje zoals ik gevoelig ben voor Hollanderfobie. ;)
Persoonlijk, echter, denk ik dat Nederlanders meer contacten hebben met Duitsers dan Vlamingen en dat de kennis van de Duitse taal op een veel hoger peil staat in Nederland dan hier. Ooit ons onderwijs voor het Duits bekeken ?

Dat is logisch: Vlaanderen heeft helemaal geen grens met Duitsland (Nederlands-Limburg komt zich daar tussennestelen), terwijl de Nederlandse grens met Duitsland op veel plaatsen arbitrair is. Waarschijnlijk is de Nederlandse houding tegenover Duitsland vergelijkbaar met de Vlaamse houding tegenover Nederland.

Vlaanderen Boven
23 augustus 2011, 17:54
Waar blijft nu toch ons subforum over Nederland, trouwens?

Hertog van Gelre
23 augustus 2011, 18:16
De Nederlandse taal en Nederland zijn populair bij onze oosterburen. Steeds meer studenten in de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen kiezen voor het vak Nederlands. Inmiddels studeren 400 studenten in het hoger onderwijs Nederlands: een verdubbeling in vergelijking met het jaar 2000. Ook volgen in de deelstaat zo'n 16.000 middelbare scholieren Nederlandse les. Het Andreas Vesalius Gymnasium in Wesel adverteert zelfs op zijn site met Nederlandse les.

"De belangstelling is groot", zei prof. Friso Wielenga in een gesprek met het Duitse persbureau DPA. Wielenga is directeur van het centrum voor Nederland-studies in Münster. In die functie is hij belast met de betrekkingen tussen de hogeronderwijsinstellingen in de Beneluxlanden en Noord-Rijnland-Westfalen. "In meer dan 220 projecten werken instellingen voor hoger onderwijs in Nederland en hier samen." Ook zijn er de afgelopen jaren gezamenlijke leergangen ontwikkeld.

Wielenga meldde verder dat het aantal studenten dat in Münster Nederlandse taal en cultuur heeft gestudeerd, in totaal negenhonderd, twee tot driemaal zo hoog is als het totaal aantal studenten germanistiek in het Nederlands hoger onderwijs

Het Duits (Hoogduits) heeft een prominente plaats in het taalonderwijs in Nederland en neemt, na een periode van neergang aan het eind van de 20e eeuw, weer toe aan populariteit[1].

Ongeveer 55 tot 60% van de Nederlanders heeft in meer of mindere mate kennis van het Duits. Ook wonen er 386.000 Duitsers in Nederland. Er zijn minstens vijf universiteiten waar Duits kan worden gestudeerd, met 800 studenten.

Andersom is het ook populair voor Duitsers om Nederlands te studeren: alleen al in Münster zijn er meer studenten Nederlands dan studenten Duits in Nederland.

Het Duits is voor veel leerlingen verplicht op middelbare scholen. Zo wordt er op het vwo minimaal twee jaar Duits onderwezen. Ook is er een tweetalige (Duits-Nederlands) middelbare school in Venlo, nabij de Duitse grens.

Nederland is onder Duitse studenten ongekend populair. De werkgroepen zijn hier kleiner en Nederlandse universiteiten bieden opleidingen aan die studenten in Duitsland niet kunnen volgen. Dat is goed voor de internationalisering van het onderwijs.

Veruit de grootste groep internationale studenten in Nederland is Duits. Van de 45.000 buitenlandse studenten kwamen vorig studiejaar meer dan 19.000 uit Duitsland. Dat is 42 procent. De laatste jaren zijn steeds meer Duitsers in Nederland gaan studeren. Tussen 2005 en 2009 nam het aantal Duitse studenten in het hoger beroepsonderwijs toe met bijna de helft. Aan de universiteiten was dit zelfs driekwart, zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Kleine groepen

“Het Nederlandse onderwijssysteem is heel anders dan het Duitse. In Nederland wordt veel gewerkt in groepen en is het onderwijs competentiegericht”, vertelt Froukje Wijma, coördinator van het Betriebswirtschaft-programma van de Hanzehogeschool Groningen. Dit één van de redenen waarom Duitse studenten voor Nederland kiezen, aldus Wijma. “Bovendien zijn de groepen hier veel kleiner dan in Duitsland, dat spreekt mensen aan. In Duitsland heb je soms hoorcolleges met 500 tot 700 studenten, in Nederland komt dat niet voor.”

Ook het ruime aanbod aan internationale opleidingen in Nederland speelt een belangrijke rol. “Veel goede internationale opleidingen in Duitsland zijn privéscholen”, aldus Wijma. De mogelijkheid om vlak over de grens een internationale opleiding te volgen is voor veel Duitsers aantrekkelijk.

poekieJ
23 augustus 2011, 18:49
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10307403/__Duitsers_dol_op_Nederlands__.html?p=2,1



Misschien toch niet zo'n "petite langue si locale" als de Brusseleirs denken.

Als we naar de absolute cijfers kijken is dit allemaal niet zo spectaculair.
Zo'n 400 Duitsers op de hogeschool studeren Nederlands. Gisteren stond in Die Welt nog een artikel over Duitsers die in Nederland studeren en dat was een veelvoud van dat cijfer (dit wordt ook in het artikel van Hertog Van Gelre aangehaald, zo'n 19.000). 16.000 (middelbare) scholieren klinkt dan weer heel wat spectaculairder, maar dat betekent lang niet dat ze die taal ook echt beheersen. De gemiddelde Duitse tiener/puber beheerst het engels (en ook het Frans) bijna niet. Een simpele zin vormen lukt vaak al niet zonder minstens twee taalfouten te maken.

Johan Bollen
23 augustus 2011, 18:49
Waar blijft nu toch ons subforum over Nederland, trouwens?Overbodig eigenlijk. Nederland is een deel van 'Europa', en dat subforum is zeker niet overbevolkt. Het installeren van zo'n subforum 'Nederland' op dit moment zou iets zeggen over de politieke strekking van de moderatie mijns inziens.

Vlaanderen Boven
23 augustus 2011, 19:01
Overbodig eigenlijk. Nederland is een deel van 'Europa', en dat subforum is zeker niet overbevolkt. Het installeren van zo'n subforum 'Nederland' op dit moment zou iets zeggen over de politieke strekking van de moderatie mijns inziens.

Zo kun je even goed zeggen dat een subforum Europa overbodig is omdat er reeds een subforum Internationaal bestaat, terwijl het de focus vernauwt en een heel andere invalshoek biedt. Ik vind het een zeer goed idee, en haar populariteit zullen we wel na een paar maanden kunnen evalueren. Wat dit met een 'politieke strekking' te maken heeft, laat staan van de moderatie, is al helemaal een raadsel.

Weyland
23 augustus 2011, 21:31
De krant Le Soir heeft ook een aparte rubriek 'La France'. Logisch, nieuws uit Frankrijk is geneigd sneller in Franstalige België te komen dan ander Europees nieuws.

Tempest
23 augustus 2011, 22:24
Zo kun je even goed zeggen dat een subforum Europa overbodig is omdat er reeds een subforum Internationaal bestaat, terwijl...Dan ligt the oplossing voor de hand: subforum 'Europa' verandert van naam en wordt 'Koninkrijk der Nederlanden"

LiberaalNL
24 augustus 2011, 17:45
De Nederlanders willen geen Duits studeren dus. Dit zegt denk ik meer iets over de Nederlanders die soms de indruk geven nog in WO2 te hangen als het op hun relaties met Duitsland aankomt. Compensatie van een schuldgevoel denk ik soms.
Het kenmerkt jouw enorme minderwaardigsxomplex dat jij van iets positiefs weer dergelijke onzin maakt. Kijk eens procentueel gezien hoeveel Nederlanders Duits studeren en vice versa.

Johan Bollen
24 augustus 2011, 19:07
Het kenmerkt jouw enorme minderwaardigsxomplex dat jij van iets positiefs weer dergelijke onzin maakt. Kijk eens procentueel gezien hoeveel Nederlanders Duits studeren en vice versa.Het kan natuurlijk zijn dat dit een onware uitspraak is

Alleen al in Münster zijn er meer Duitsers die Nederlands studeren, dan er in heel Nederland Nederlanders zijn die Duits studeren


Maar dat moet je dan wel aantonen. Mijn opmerking was gebaseerd op de veronderstelling dat de OP geen leugen was.

edwin2
24 augustus 2011, 19:08
De leerlingen op het VMBO-T, HAVO en VWO in Nederland krijgen verplicht het vak Duits op school.
Mijn vraag is: hoeveel Duitsers krijgen er verplicht les in het Nederlands op school ?
Het is opvallend dat de meeste Vlamingen en Nederlanders soms wel 4 talen spreken en de meeste Duitsers hooguit maar twee en soms (zeldzaam) drie talen.

Maar misschien dat dit komt wel door onze intelligentie... :-) ;-)