PDA

View Full Version : Betrouwbare automerken


Wautd
18 augustus 2011, 08:18
In plaats van een nieuwe wagen te kopen, lijkt het me interessanter om een goede 2de hands te zoeken, maar wat zijn zowat de goede merken, en welke zijn te vermijden? Bestaat het cliché dat Duits betrouwbaar is, en Italiaanse/Franse merken te vermijden zijn nog altijd of is dat verandert de laatste jaren?

Ook niet onbelangrijk, welke zijn goedkoper in onderhoud?

giserke
18 augustus 2011, 08:24
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Apocalyps
18 augustus 2011, 08:49
Volgens test-aankoop Honda.

Wautd
18 augustus 2011, 08:51
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Welja, dat is toch wat ik vaak hoor. (Ik heb zelf een Peugeot en ben er best tevreden over. Wel wat mankementjes tegenwoordig maar hij is dan ook al 8 jaar oud met bijna 200k km, dus dan is dat bij elke auto wel te verwachten neem ik aan).

Apocalyps
18 augustus 2011, 09:01
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Had vroeger soms wel last met de waterpomp.

hurricane
18 augustus 2011, 09:05
Heb wat auto's versleten en voor mij is de Toyota het beestje dat me nooit in de steek heeft gelaten.

lantjes
18 augustus 2011, 09:10
Onze Toyota is 24 (benzine,270000km) en die van mijn pa 22 (benzine, 100000km, staat altijd buiten), weinig problemen tot hiertoe, eens een rempompje links of rechts en wat kleinigheden, nothing major.
Maar die Chrysler die we ook hebben (benzine, 12jaar, 160000km)....dat is andere koek. Een sensor hier, een sensor daar, er scheelt iets met het koelcircuit en 'k vind niet wat:?, dichtingen rond de bougies, vriespastille die doorroest...gelukkig doe ik het onderhoud zelf of ik kon er mijn pree aan besteden in de garage...;-)

Penalcode
18 augustus 2011, 09:11
Qua pure levensduur moet je nog altijd naar de japanners denk ik. Duits voor de luxe, Frans voor de prijs/kwaliteit, Italiaans voor de charme (al is Alfa Romeo dezer dagen ook erg betrouwbaar geworden).

Prijsbewuste keuze: Honda of Kia. Mocht ik het geld hebben: BMW.

maddox
18 augustus 2011, 09:13
Ik denk dat je al dom moet kopen wil je een onbetrouwbare 2de handse auto aanschaffen.

Regel 1, jonge 2de hands van een "eerste modellichting" (maw een model 2010 kopen uit 2009, van een geheel nieuwe wagen) is geen goed plan.
regel 2, wagens met "sportieve motoren" diesel of benzine maakt weinig uit, zijn over het algemeen zwaarder gebruikt dan de "burgervaderlijke" variantes.
Regel 3 Sportieve, luxe of van verre merken zijn duurder in onderdelen en herstellingen.

Deze 3 regels zijn door mij bedacht, om in deze draad te passen. Maar zijn wel gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Mijn 2de hands wagens.
Mijn eerste wagen was een zwaar getunede (met mijn geld) benzinezuipende, koppelingvretende en bandenverslindende Fiat 128 3P coupe. Maar de motor zelf heeft me nooit in de steek gelaten. Elke 2500 km kreeg deze wulpse dame haar nieuwe olie en nieuwe filters. Het Sovjet staal waarmee deze gemaakt was, was een heel ander verhaal. Roesten waar je bij stond (net zoals alle andere Italiaanse en Franse wagens van die tijd)
De 2de wagen was een Bompa-mobiel Opel Record E 2.0L. Alle luxe aan boord, maar geen vaart in te branden. De enige mankementen die me "rijproblemen" gaven was een doorgeroeste benzinetank, en een losse kabel na een Dukes of Hazard moment (100km/u over een spooroverweg is geen goed idee)
3) Opel Omega A 2.0. Licht getuned en LPG'ed door mezelf. De 150000 probleemloze kilometers spreken boekdelen. Maar na een mankement in de ontsteking bleven de problemen komen ( de LPG was er niet vreemd aan). Dit was wel een wagen van de eerste reeks van de Omega's. Vandaar mijn opmerking.
4) Het deukendoosje. Subaru E10 minibusje. Geen vermogen, versleten langs alle kanten, kraken, piepen, tuuten, zuchten enzoverder, maar geen krimp geven. De enige kosten. Een afgeknapte gaskabel.

En na deze, Opel weerom, en tot nu toe geen klagen. De wagens deden/doen extact wat ik wil, zijn goedkoop in onderhoud en gaven tot nu toe niks, nada nopolos problemen die geld of comfort kosten.

The Syndrome
18 augustus 2011, 09:22
Peugeot is van de kloten , mijn tweede 306 , en lap , problemen met de uitlaat en iets aan de voorwielen , in den draai maakt dat dan een klak klak klak geluid , iets met de bielden zoals ze dat hier zeggen , moet dan vervangen worden en kost meer dan 100 euro .
Peugeot 8O van den bok zijn kloten ;-)

Another Jack
18 augustus 2011, 09:23
Denk met uw hart: koop italiaans.
Denk met uw verstand: koop japans.
Denk aan uw achterste: koop frans.
Denk aan uw imago: koop duits.

fox
18 augustus 2011, 09:24
Volvo. Graag gedaan.

Another Jack
18 augustus 2011, 09:30
Volvo. Graag gedaan.

Ooit een V40 gehad.
Na 120.000 km de cylinderkoppakking naar de botten.
Renaultmotor...
Toenmalige vriendin had Renault scenic met identieke motor, en ja hoor: ook zij cylinderkoppakking...

Sndsdien loop ik met een wijde boog om die merken heen.

Tavek
18 augustus 2011, 09:52
VW-groep en toyota-groep

Met beiden enkel goede ervaringen, van de eerste krijg ik de motor niet versleten, van de laatste is de algemene kwaliteit zodanig goed dat ge er gerust 15 jaar mee kunt rondbollen, alleen vind ik de modellen niet zo mijn smaak (itt de duitsers).

Met franse merken niks dan miserie gehad....en amerikaanse autos daar begin ik nog niet eens over.

lombas
18 augustus 2011, 10:04
KIA.

Lekker Koreaans.

http://iml.jou.ufl.edu/projects/students/hwang/TONGKIM.jpg

The Syndrome
18 augustus 2011, 10:40
Volvo. Graag gedaan.
Ooit eens een volvo gehad , wreed content tot de politie hem in beslag nam .
Ge moogt nog geen gestolen goederen vervoeren in u wagen of ze nemen hem in beslag .
Gestapo's :lol:

Wautd
18 augustus 2011, 11:14
Volvo. Graag gedaan.

Mijn zus en schoonbroer hebben ooit een 2de hands volvo gekocht en die hebben er niets dan problemen mee gehad, maar misschien dat ze gewoon pech hebben gehad

De S40 lijkt wel interessant. Ik had gehoord dat ze goed scoren kwa betrouwbaarheid en onderhoud en vind ze best wel mooi.

Vito
18 augustus 2011, 11:23
Ik heb gehoord van mijn garagist toen er olie zat in het koelwater van mijn Renault, dat dit erg vaak voorkwam met dit merk.

Geen Renault meer voor mij dus.

Vito
18 augustus 2011, 11:25
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Heb gehoord dat roestschade een vaak voorkomend euvel is bij Peugeot, maar heb dat niet zelf kunnen ondervinden omdat ik er nooit een bezit heb.

fox
18 augustus 2011, 11:37
Mijn zus en schoonbroer hebben ooit een 2de hands volvo gekocht en die hebben er niets dan problemen mee gehad, maar misschien dat ze gewoon pech hebben gehad

De S40 lijkt wel interessant. Ik had gehoord dat ze goed scoren kwa betrouwbaarheid en onderhoud en vind ze best wel mooi.

Als ik me niet vergis waren er inderdaad wel wat problemen met volvo's van eind jaren 90. Mijn vriendin rijdt sinds 2003 met Volvo en is nu net aan haar derde toe. Nooit, maar dan ook nooit enig probleem mee gehad. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ze vervangen worden na 150K kilometer en dat ik geen idee heb wat er daarna van terecht komt :)

Herr Flick
18 augustus 2011, 11:38
Ik heb heel wat reaults misbruikt, ... ja firmawagens....

160 000 km op ne renault megane, alle dagen km's mee gedaan, en de enige kosten die je daar aan had was op 60 000 km eens de banden vervangen, en af en toe de koplampen (ja franse auto's en electronica... ) Mijn schoonbroer vervloekte zijne Espace bvb, altijd shit met de radio.

Andere Megane, break deze keer, was nog relatief nieuw toen de turbo darm erafsprong, (op de ring,... ) tegen 45 met 0 vermogen naar de garage getuft en t probleem was opgelost, nooit problemen mee gehad, (ingeruild voor iets anders op 60 000 km )

Volkswagen Bora, diesel zonder turbo, nen blok of de baan maar een slak, niet te doen en olie zuipen, ik heb al met veel auto's gereden, maar die sloeg werkelijk alles, tegen 160 afgekomen van Bremen en aan de gens kon ik er al een bus olie op kappen... wat een kruk.

Renault Scenic, geweldige wagen (eerste generatie ) had zelf zo een ding om blikskes te koelen, fantastische optie. Juist eens een klein electronica probleem mee gehad, (ja made in france, ... )

Land Rover, ne freelander, (vorige generatie) geweldige auto, targa dak, ruit vanachter die kan zakken, juist eens een electronica probleem mee gehad (kabelke dat loshing) en dan eens een serieuze kost aan de versnelingsbak, ... schijf versleten, maar als ge zo een massa koppel hebt, weet ge dat als ge die ook gebruikt, dat het vroeg of laat wel eens,... al bij al, persoonlijk een van de tofste bakskes waar ik ooit mee gereden heb, en als ik ooit de gelegenheid heb om nen defender 90 op de kop te tikken voor zo wat mee rond te crossen, dan zie ik mij dat nog wel doen.

Betrouwbaarste voertuig, ... misschien wel de Toyota Corolla, buiten een kapotte batterie en nen half afgebroken contactsleutel eigenlijk nooit wat mee gehad.

Nu rij ik rond met ne Volvo en ik moet zeggen, dat is pure perfectie, relatief snel (voor een mazout stoof) , prima zetels (beter als in die LR en dat is al 100 % topkwaliteit) , grote laadruimte. Als je een grote auto zoekt, ge krijgt meer auto voor uw geld dan bij die andere A merken, laat het ons zo zeggen.

Libro
18 augustus 2011, 11:41
In plaats van een nieuwe wagen te kopen, lijkt het me interessanter om een goede 2de hands te zoeken, maar wat zijn zowat de goede merken, en welke zijn te vermijden? Bestaat het cliché dat Duits betrouwbaar is, en Italiaanse/Franse merken te vermijden zijn nog altijd of is dat verandert de laatste jaren?

Ook niet onbelangrijk, welke zijn goedkoper in onderhoud?

Goede raad: koop een Saab 9-3 of 9-5 2.0 t ecopower, die heb je al voor een redelijke prijs, rijden plezierig, zitten goed in elkaar en je mag erin gezien worden

fox
18 augustus 2011, 12:32
Nu rij ik rond met ne Volvo en ik moet zeggen, dat is pure perfectie, relatief snel (voor een mazout stoof) , prima zetels (beter als in die LR en dat is al 100 % topkwaliteit) , grote laadruimte. Als je een grote auto zoekt, ge krijgt meer auto voor uw geld dan bij die andere A merken, laat het ons zo zeggen.

De V70 wel, de V50 is echt niet zo groot. Weinig ruimte voor de achterste passagiers en qua laadruimte zijn er veel breaks die beter doen. Het is natuurlijk wel zo dat de V50 vrij budgetvriendelijk is voor wat je krijgt.

giserke
18 augustus 2011, 13:04
Heb gehoord dat roestschade een vaak voorkomend euvel is bij Peugeot, maar heb dat niet zelf kunnen ondervinden omdat ik er nooit een bezit heb.

Er wordt geen staal meer gebruikt voor de carrosserie. Alle maal aluminium.

giserke
18 augustus 2011, 13:07
De V70 wel, de V50 is echt niet zo groot. Weinig ruimte voor de achterste passagiers en qua laadruimte zijn er veel breaks die beter doen. Het is natuurlijk wel zo dat de V50 vrij budgetvriendelijk is voor wat je krijgt.

Vovlo gebruikt ook Peugeot motoren.

giserke
18 augustus 2011, 13:08
Lada heeft dan weer de beste achterruitverwarming.

Dat is voor als je hem in gang moet duwen, zodat uw handen niet koud hebben. :-)

Herr Flick
18 augustus 2011, 13:29
De V70 wel, de V50 is echt niet zo groot. Weinig ruimte voor de achterste passagiers en qua laadruimte zijn er veel breaks die beter doen. Het is natuurlijk wel zo dat de V50 vrij budgetvriendelijk is voor wat je krijgt.

ik heb in die XC60 toch gordijnen van 2 m20 breed ingekregen, ... (veel langer hadden ze wel niet moeten zijn... )

Als ge banken begint plat te leggen en de voorzetel laat zaken wordt dat een enorme laadruimte. (die billie kasten van Ikea zijn volgens mij ook voor Volvo's ontworpen ;-) )

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 14:04
In plaats van een nieuwe wagen te kopen, lijkt het me interessanter om een goede 2de hands te zoeken, maar wat zijn zowat de goede merken, en welke zijn te vermijden? Bestaat het cliché dat Duits betrouwbaar is, en Italiaanse/Franse merken te vermijden zijn nog altijd of is dat verandert de laatste jaren?

Ook niet onbelangrijk, welke zijn goedkoper in onderhoud?

toyota is een zeer betrouwbaar auto merk als 2de hand mijn ouder zitten nu al aan hun 9 de 2de hand toyota en nog nooit problemen gehad

citroen en seat zijn dan weer af te raden

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:07
Koop nooit, ik herhaal, NOOIT ne citroën :evil:

Duupje
18 augustus 2011, 14:10
Koop nooit, ik herhaal, NOOIT ne citroën :evil:

:lol:

Ik blijf bij Duitse wagens.
Of Volvo.

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 14:11
Koop nooit, ik herhaal, NOOIT ne citroën :evil:

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol:
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol:
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol:
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol:

fox
18 augustus 2011, 14:29
Koop nooit, ik herhaal, NOOIT ne citroën :evil:

Ja, daarmee moogt ge inderdaad al blij zijn als uw ruitewissers niet aanschieten als ge op de pinker duwt.

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:30
Ja, daarmee moogt ge inderdaad al blij zijn als uw ruitewissers niet aanschieten als ge op de pinker duwt.

Ge moogt al blij zijn dat er dan iets werkt...

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 14:31
Ge moogt al blij zijn dat er dan iets werkt...

edde weer pech gehad vandeweek ofzo?

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:37
edde weer pech gehad vandeweek ofzo?

Nu is't mijne cd-speler, cd zit vast :-(

En uitlaat rammelt

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 14:38
Nu is't mijne cd-speler, cd zit vast :-(

En uitlaat rammelt

cd speler welke cd ist ?

haalt dien uitlaat er gewoon af wa zit da daar eigenlijk onder te doen ? ;-)

giserke
18 augustus 2011, 14:39
Nu is't mijne cd-speler, cd zit vast :-(

En uitlaat rammelt

Dat is van de alcoholdamp uit uw mond.
Alles moet er aan met dat.

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:40
cd speler welke cd ist ?

haalt dien uitlaat er gewoon af wa zit da daar eigenlijk onder te doen ? ;-)

"Traitors" van Misery Index :-(

Vroeg of laat snij ik gewoon da stuk metaal deraf ;-)
Nuja, da hebben al mijn uitlaten al gehad ze, alsof ze nie constant tegen 150km/u (of meer) kunnen ;-)

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:41
Dat is van de alcoholdamp uit uw mond.
Alles moet er aan met dat.

Deze brave mens rijdt nie als em gedronken heeft :-P

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 14:55
"Traitors" van Misery Index :-(

Vroeg of laat snij ik gewoon da stuk metaal deraf ;-)
Nuja, da hebben al mijn uitlaten al gehad ze, alsof ze nie constant tegen 150km/u (of meer) kunnen ;-)

:D komt em er een beetje uit ofnie anders kun je die er misschien uitrekken met een tang :-D

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 14:55
Deze brave mens rijdt nie als em gedronken heeft :-P

nee alleen als em gezopen heeft :D liters cola en nog safe blazen hoe bestaat het ;-)

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:56
:D komt em er een beetje uit ofnie anders kun je die er misschien uitrekken met een tang :-D

uittrekken met een tang... gelijk ik mijn cd's verzorg... :-P

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:56
nee alleen als em gezopen heeft :D

Shhhht :mrgreen:

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 14:56
uittrekken met een tang... gelijk ik mijn cd's verzorg... :-P

:D kweetet ma ge kunt er em moeilijk in laten zitten ee

Dronkoers
18 augustus 2011, 14:59
:D kweetet ma ge kunt er em moeilijk in laten zitten ee

euh, als da vandaag of morgen nie op de normale manier deruit gaat, dan breek ik gewoon die radio open :-P

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 15:00
euh, als da vandaag of morgen nie op de normale manier deruit gaat, dan breek ik gewoon die radio open :-P

en ineens ne nieuw ?

Dronkoers
18 augustus 2011, 15:01
en ineens ne nieuw ?

Ne radio da geen cd's kan afspelen, is voor mij inderdaad niks meer waard ;-)

dark_lord_of_belgium
18 augustus 2011, 15:05
Ne radio da geen cd's kan afspelen, is voor mij inderdaad niks meer waard ;-)

achja zo auto zo radio ee :mrgreen:

Dronkoers
18 augustus 2011, 15:05
achja zo auto zo radio ee :mrgreen:

Yup ;-)

Herr Flick
18 augustus 2011, 15:45
Ja, daarmee moogt ge inderdaad al blij zijn als uw ruitewissers niet aanschieten als ge op de pinker duwt.

Of als uw schuifdeuren niet open gaan terwijl ge 120 per uur aan het vlammen zijt op de autostrade...

Herr Flick
18 augustus 2011, 15:49
euh, als da vandaag of morgen nie op de normale manier deruit gaat, dan breek ik gewoon die radio open :-P

Kunt ge zo niet met een paperklipke in een olleke duwen waardoor die eruit komt...

anders gewoon afkoppelen (dat m zonder stroom zit ) en m terug aankoppelen, kan wel helpen, als er nen bug in die software zit, is dat de enige manier om dat spel te resetten, ... (misschien kunt ge ook zo een circuit breaker gewoon uittrekken ) kijk eens in de handleiding en als het ne radio is met code, maakt dan dat ge eerst de code kent... ;-)

TomB
18 augustus 2011, 20:03
Een dodge met een cummins diesel, maakt niet uit welk jaar.

koe de poing
18 augustus 2011, 20:07
in australië is er geen autocontrole zoals wij die kennen.

je ziet er verdomd veel oude Toyota's

filosoof
18 augustus 2011, 20:09
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)Mijn zoon z'n Peugeot is 11 jaar oud, de Polo van m'n vrouw 12.
Mijn Lada hield het 8 1/2 jaar uit en was niet finaal op toen ik hem wegdeed omwille van de roest. (buitenslapertje)

filosoof
18 augustus 2011, 20:12
Koop nooit, ik herhaal, NOOIT ne citroën :evil:Die komen anders wel dikwijls uit dezelfde fabrieken als Peugeot.

koe de poing
18 augustus 2011, 20:12
de beste prijs / kwaliteit vind je tegenwoordig bij de Koreanen

Derk de Tweede
18 augustus 2011, 21:20
Eerste auto Fiat 500 gekocht voor 2 gulden 50, heb ik éé dag gehad.
Daarna een Lelijk Eentje (Geit) voor 100 piek.
Veel Simca's en Renault 5 gehad, goede motor, maar roesten als de neten.
Moest een keer een lamp verwisselen van een Simca, trek ik de hele koplampunit uit de carrosserie. Dus weer pielen met polyestermatjes.
Bij die Simca kom ik ook de weg zien vlakbij de koppelingspendaal, erg handig bij het parkeren.
Dus never nooit meer een Franse bak.
Daarna een rits van sloopbakken gehad om de winter door te komen, waarvan ene 12 jaar oude Franse 6 cilinder Chrysler waarmee ik BMW's kon pesten.
Daarna Opel Kadett en Opel Corsa (lekke koppakkingen).
De slechtse wagen die ik heb gehad was een Rover, boordevol slechte elektronica, slecht staal, roest, etc en niet eens echts snel.
Het liefst zou ik een Golf willen met een 1.8 motor, niet te snel (dus geen GTI) maar ook niet te langzaam.
Maar het zal wel Toyota of Mazda worden gezien de crisis.
Een Leopard II die nu te koop staan van het Nederlandse leger lijkt me ook wel wat. Ga ik Marokkaantjes in Audi's mee pesten.

http://www.fprado.com/armorsite/Leo2_Pics/Leopard-2E-firing-01.jpg

Txiki
18 augustus 2011, 21:21
Paard en kar zijn de toekomst.

koe de poing
18 augustus 2011, 21:27
Paard en kar zijn de toekomst.

Best geen Frans paard kopen. Die hun hoefijzers roesten direct weg.

Txiki
18 augustus 2011, 21:28
Best geen Frans paard kopen. Die hun hoefijzers roesten direct weg.

:lol:

lantjes
18 augustus 2011, 22:56
:cheer: Mijne McCormick van +/-1960 draait ook nog steeds zijn rondjes zonder problemen :cheer:

From_Vlaanderen
18 augustus 2011, 23:04
toyota

Ratatosk
18 augustus 2011, 23:15
VW (en liefst nog een oude bak zoals een vento)

From_Vlaanderen
18 augustus 2011, 23:24
:cheer: Mijne McCormick van +/-1960 draait ook nog steeds zijn rondjes zonder problemen :cheer:

:cheer: norton :cheer:

Tavek
19 augustus 2011, 10:13
VW (en liefst nog een oude bak zoals een vento)

Ma heeft daar 13 jaar mee gereden, en heeft em weggedaan omdat de blutsen die ze heeft gemaakt in de jaren begonnen te roesten. De motor en ophanging was niks mis mee.

Libro
19 augustus 2011, 23:17
:lol:

Ik blijf bij Duitse wagens.
Of Volvo.

:thumbsup:

-Jo-
20 augustus 2011, 00:23
Automerken veranderen doorheen de jaren in hun rangschikking/positie op vlak van kwaliteit.

Helaas (!) zijn de Duitse in kwaliteit gezakt, zowat enige uitzondering is Audi. Onderhoud ervan is duur tot soms zeer duur geworden (bijv. VW). Mercedes-Benz die gold als zeer betrouwbaar is weggedeemsterd.

Italiaans was brol en is nog steeds brol, vnl op vlak van electronica en gewoon zwak koetswerk. (Is mij bevestigd door mensen van de Fiat-groep zelf die zowel Fiat als Alfa omvat). Frans iets beter maar nog altijd zwak, Peugeot is de beste van de Franse. Renault = Brol (met hoofdletter)! Over Citroën spreek ik zelfs niet. (Ervaringen uit werk en familie).

Zweeds was en is kwaliteit, maar Saab z'n toekomst is onzeker. Volvo behoort tot de beste Europese merken, de zwakke jaren (slechte motoren met hoge slijtage, rookontwikkeling,...) zijn daar voorbij.



Helaas (!) moet ik toegeven dat de Japanse merken over 't algemeen de Europese in kwaliteit hebben ingehaald én voorbijgestoken. Weinig defecten, prijs in onderhoud is gezakt in vgl met 20 jaar geleden. Zeker Toyota, Honda en Nissan zijn goed. Mitsubishi deemstert weg...

Meeste van bovenstaande info (tenzij anders vermeld) berust op vrij betrouwbare info van werknemers van autokeuringscentra die dus niet aan één of ander merk gelieerd zijn.

Wautd
22 augustus 2011, 11:16
Helaas (!) moet ik toegeven dat de Japanse merken over 't algemeen de Europese in kwaliteit hebben ingehaald én voorbijgestoken. Weinig defecten, prijs in onderhoud is gezakt in vgl met 20 jaar geleden. Zeker Toyota, Honda en Nissan zijn goed. Mitsubishi deemstert weg...


En Mazda?

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 22:14
En Mazda?

Zo'n mx5'ke:twisted:.
Verder heeft mazda stuk voor stuk lelijke wagens.

Pietje
22 augustus 2011, 22:17
Al 20jaar tevreden van Ford. Voordien Toyota, viel eigenlijk ook best mee.

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 22:21
Al 20jaar tevreden van Ford. Voordien Toyota, viel eigenlijk ook best mee.

Toyota.
Vandaag nog een mooi reclame filmpje van gezien.
Gefilmd in Tripoli.

Demper
22 augustus 2011, 22:22
Peugeot is rommel naar mijn mening.

Hoe zit het met Citroën?

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 22:24
Peugeot is rommel naar mijn mening.

Hoe zit het met Citroën?

Man citroen is het beste wat er is.
Een 2cv, (alle weken kloten met die platinnekes:twisted:)
Of een DS.
Of een mehari, zo'n plastieken geval dat helegans davert. Maarja, citroens daveren allemaal. Die carrosserie is niet stijf genoeg. :lol:

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 22:25
Land Rover is ook rommel.

Demper
22 augustus 2011, 22:27
Man citroen is het beste wat er is.
Een 2cv, (alle weken kloten met die platinnekes:twisted:)
Of een DS.
Of een mehari, zo'n plastieken geval dat helegans davert. Maarja, citroens daveren allemaal. Die carrosserie is niet stijf genoeg. :lol:

Lap Citroeng is oek al roemel.

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 22:32
Lap Citroeng is oek al roemel.

De meesten rijden dan ook op een wijf. Deze zouden ook redelijk betrouwbaar zijn.

Demper
22 augustus 2011, 22:35
De meesten rijden dan ook op een wijf. Deze zouden ook redelijk betrouwbaar zijn.

Ah dan toch.

Seat vind ik een goed merk.
Bolt goed. Koppeling goed aangrijpingspunt.

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 22:45
Ah dan toch.

Seat vind ik een goed merk.
Bolt goed. Koppeling goed aangrijpingspunt.
Ik vond dat toen geen geen fantastische wagen eerlijk gezegd.
Die ambrigage maakt me weinig uit, ik geef meestal toch geen gas op mijn ambrigage. :lol:.

-Jo-
22 augustus 2011, 22:50
Ah dan toch.

Seat vind ik een goed merk.
Bolt goed. Koppeling goed aangrijpingspunt.

Dat is in feite zo goed als een VW, waar Seat toch nauw mee samenwerkt. de Spanjaarden hebben hun autobouw-geschiedenis tegen zich op vlak van betrouwbaarheid, waarbij het allicht het zwakke broertje van de VW-groep (naast VW, Skoda,...) is maar daarom is het nog niet écht slecht. Maar zeker ook geen top.

Demper
22 augustus 2011, 22:52
Dat is in feite zo goed als een VW, waar Seat toch nauw mee samenwerkt. de Spanjaarden hebben hun autobouw-geschiedenis tegen zich op vlak van betrouwbaarheid, waarbij het allicht het zwakke broertje van de VW-groep (naast VW, Skoda,...) is maar daarom is het nog niet écht slecht. Maar zeker ook geen top.

Wat is dan wel top volgens jou?

-Jo-
22 augustus 2011, 22:52
En Mazda?

Ben ik niet zeker van, maar ik denk in dezelfde categorie als Honda, Daihatsu,... Japans en voorlopig mag daar dus nog "betrouwbaar en degelijk" op gekleefd worden.

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 22:56
Ben ik niet zeker van, maar ik denk in dezelfde categorie als Honda, Daihatsu,... Japans en voorlopig mag daar dus nog "betrouwbaar en degelijk" op gekleefd worden.

Datsun:twisted:

-Jo-
22 augustus 2011, 22:57
Een indicatie voor goede autoaankoop is tot op zekere hoogte de rubrieken van tweedehandsverkoop gedurende een tijd opvolgen. Bepaalde merken zie je een groot aanbod (Citroën, BMW,...) dat te koop staat wat wijst op wijder verspreidde ontevredenheid bij bezitters ervan (al is lang niet iedere verkoper ervan ontevreden) terwijl je andere merken nauwelijks of niet terugvindt (Toyota bijv.) hetgeen wijst op een zekere gehechtheid van de eigenaar aan z'n auto die er uiteraard niet zou zijn indien de auto een lopende rekening zou zijn.

-Jo-
22 augustus 2011, 23:00
Datsun:twisted:

:lol: haha, je bent ene van the eighties? En waar is de tijd van het Franse Simca Talbot!

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 23:04
:lol: haha, je bent ene van the eighties? En waar is de tijd van het Franse Simca Talbot!

Een Datsun Rocky :lol:. Spijtig dat een een zatte camioneur heel mijn kapoot er had afgereden .:lol:

Ratatosk
22 augustus 2011, 23:06
Dat is in feite zo goed als een VW, waar Seat toch nauw mee samenwerkt. de Spanjaarden hebben hun autobouw-geschiedenis tegen zich op vlak van betrouwbaarheid, waarbij het allicht het zwakke broertje van de VW-groep (naast VW, Skoda,...) is maar daarom is het nog niet écht slecht. Maar zeker ook geen top.

Seat, Skoda, VW en Audi gebruiken dezelfde stukken. Het enige verschil is de afwerking en de luxe. Zo deelt de Audi A1 dezelfde platform met de VW polo en de SEAT Ibiza.

Op gebied van afwerking en kwaliteit moet je bij een wagen van de VW-groep zijn. Wil je een plastieken speelgoedauto met rare vormen dan is een franse, koreaanse of japanse auto iets voor u.

From_Vlaanderen
22 augustus 2011, 23:15
Op gebied van afwerking en kwaliteit moet je bij een wagen van de VW-groep zijn. Wil je een plastieken speelgoedauto met rare vormen dan is een franse, koreaanse of japanse auto iets voor u.

Ik hou wel van rare vormen
http://4.bp.blogspot.com/_3193GD9xH6E/TDaDTloh-_I/AAAAAAAAAOc/VlWeSobuqXk/s1600/Nissan_Patrol_Royale03.jpg

-Jo-
22 augustus 2011, 23:21
Seat, Skoda, VW en Audi gebruiken dezelfde stukken. Het enige verschil is de afwerking en de luxe. Zo deelt de Audi A1 dezelfde platform met de VW polo en de SEAT Ibiza.

Tot op zekere hoogte correct, alleen is Audi een speciaal geval dat ook meer eigen onderdelen van hogere kwaliteit erin stop. De kwaliteit van Audi is er in de jaren '90 stevig op vooruitgegaan terwijl de meeste andere Duitse merken eerder achteruitboerden of ter plaatse bleven. Audi heeft standaard gezien inderdaad ook een hogere graad van afwerking en luxe.


Op gebied van afwerking en kwaliteit moet je bij een wagen van de VW-groep zijn. Wil je een plastieken speelgoedauto met rare vormen dan is een franse, koreaanse of japanse auto iets voor u.


Hmmm, toch niet, de kwaliteit van VW is niet slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven. Zo gebruikten ze tot voor kort (twee jaar geleden) nog kunststof aandrijfriemen terwijl de Japanse merken vrijwel allen de kwalitatief betere metalen kettingen gebruiken. Op vlak van afwerking binnenin is de top terug te vinden bij de Italianen, en dan vooral bij bijvoorbeeld Alfa Romeo. Maar de kwaliteit (vooral an electronica) is dan weer gewoon archislecht. Kunststoffen zijn bij alle merken reeds zodanig verspreid dat in tegenstelling tot de jaren '80 er geen continent of land nog uitspringt. Wie kwaliteit wil met erbovenop hoge graad van afwerking zou ik eerder Lexus (Toyota-groep) aanraden, gevolgd door Audi.

daiwa
22 augustus 2011, 23:58
Man citroen is het beste wat er is.
Een 2cv, (alle weken kloten met die platinnekes:twisted:)


Als ge die van de eerste keer juist zet heb je toch geen probleem.
Wel telkens ge platins vervangt ook de condensor vervangen.

Svennies
23 augustus 2011, 00:16
Zo'n mx5'ke:twisted:.
Verder heeft mazda stuk voor stuk lelijke wagens.

Wacht maar tot volgend jaar vriend,als de nieuwe 6 uitkomt...:twisted::twisted:

Voor u nog een onbekend gegeven,voor mij al een weet...8-)8-)

Ik heb een 5 monovolume,en er uiterst tevreden over gezien de prestaties van die high power motor met zijn koppel van 360 Nm...

filosoof
23 augustus 2011, 00:20
Best geen Frans paard kopen. Die hun hoefijzers roesten direct weg.:thumbsup:

Herr Flick
23 augustus 2011, 07:43
Man citroen is het beste wat er is.
Een 2cv, (alle weken kloten met die platinnekes:twisted:)
Of een DS.
Of een mehari, zo'n plastieken geval dat helegans davert. Maarja, citroens daveren allemaal. Die carrosserie is niet stijf genoeg. :lol:

Ik reed zo eens met ne Visa, en dat ding stond nog in eerste, toen ik hem plots in zijn achteruit smeet, , man, man, dat spel scheurde precies in twee, ... maar hij bleef toch bollen, ... Dat was een geweldig bakske, 800 kilo met nen 1800 diesel, dat trok de stenen uit de grond.

Herr Flick
23 augustus 2011, 07:44
Wat is dan wel top volgens jou?

Nen Bentley Continental ...

Wautd
23 augustus 2011, 08:14
Zo'n mx5'ke:twisted:.
Verder heeft mazda stuk voor stuk lelijke wagens.

Kvind ne RX8 anders ook wel mooi, maar over het algemeen zijn ze niet zo mooi nee. Kwa prijs/kwaliteit lijkt een Mazda 3 me wel top. Of misschien zelfs een Mazda 6, die vallen ook redelijk mee in prijs in de 2de hands markt op het eerste gezicht.

Another Jack
23 augustus 2011, 08:21
Wacht maar tot volgend jaar vriend,als de nieuwe 6 uitkomt...:twisted::twisted:

Voor u nog een onbekend gegeven,voor mij al een weet...8-)8-)

Ik heb een 5 monovolume,en er uiterst tevreden over gezien de prestaties van die high power motor met zijn koppel van 360 Nm...

In het verleden waren ze spuuglelijk.
Nu niet meer, wie zonder oogkleppen kijkt en geen last heeft van snobisme ziet dat.

Alleen spijtig dat het prijskaartje is gevolgd.

Apocalyps
23 augustus 2011, 08:45
Nen Bentley Continental ...Geef mij dan maar een Infiniti M 37.

Karma
23 augustus 2011, 08:46
Ah dan toch.

Seat vind ik een goed merk.
Bolt goed. Koppeling goed aangrijpingspunt.

Mijne vorige was een (nieuwe) seat. Slechtste wagen dat ik ooit gehad heb. Reeds miserie vanaf de eerste dag dat ik er de garage mee buiten reed en sindsdien niet gestopt. Na drie jaar weg gedaan ondanks dat ik doorgaans zes jaar met mijn wagens rij vooraleer ze te verkopen. Wel prima motor (TDI van volkswagen) en heel laag verbruik (met één brandstoftank van 55 liter naar bestemming in Spanje). Bij lange afstanden en met kalm gaspedaal kwam ik dikwijls aan een gemiddelde tussen de vier en vijf liter per honderd kilometers.

lantjes
23 augustus 2011, 09:12
:lol: haha, je bent ene van the eighties? En waar is de tijd van het Franse Simca Talbot!

Dat was mijn eerste, ne Matra Bagheera "S" jammer genoeg heb ik hem niet meer :cry:

Johnny Blaze
23 augustus 2011, 16:13
En Mazda?

RX-7 :kwijl:

From_Vlaanderen
23 augustus 2011, 18:32
Wel telkens ge platins vervangt ook de condensor vervangen.

Seg flauwe, dat zal het geweest zijn.

Herr Flick
23 augustus 2011, 21:53
Geef mij dan maar een Infiniti M 37.

Nen Infiniti ... zo een opgefokte Nissan ;-) is toch geen vergelijk voor pure British Class en perfection...

Aan het stuur van den Bentley wordt langer gewerkt, dan aan heel die Infiniti...

Herr Flick
23 augustus 2011, 21:56
Dat was mijn eerste, ne Matra Bagheera "S" jammer genoeg heb ik hem niet meer :cry:

Dat is inderdaad een sexy bakske...

Ik vond de Rancho ook geweldig, volgens mij is land rover daar de mosterd gaan halen voor hun eerste Discovery.

daiwa
23 augustus 2011, 22:01
Seg flauwe, dat zal het geweest zijn.

Van mij hoef je mijn goede raad niet ter harte te nemen hoor.

From_Vlaanderen
23 augustus 2011, 22:13
Van mij hoef je mijn goede raad niet ter harte te nemen hoor.

Dat zegt 'm nadat ik die laatste charleston (130km/h all the way) in elkaar had gereden.
In een straat aan het gapen om te zein ofdat er flikken stonden. Knal ik op een andere wagen:lol:.

Fleur__
23 augustus 2011, 22:14
In plaats van een nieuwe wagen te kopen, lijkt het me interessanter om een goede 2de hands te zoeken, maar wat zijn zowat de goede merken, en welke zijn te vermijden? Bestaat het cliché dat Duits betrouwbaar is, en Italiaanse/Franse merken te vermijden zijn nog altijd of is dat verandert de laatste jaren?

Ook niet onbelangrijk, welke zijn goedkoper in onderhoud?

Volkswagen en audi tiens.

From_Vlaanderen
23 augustus 2011, 22:14
Aan het stuur van den Bentley wordt langer gewerkt, dan aan heel die Infiniti...

Dan hebben die van den Bentley geen bazen zoals bij ons op't warek.

From_Vlaanderen
23 augustus 2011, 22:16
RX-7 :kwijl:

Mx 5 cabrio:lol:

Johan Bollen
23 augustus 2011, 22:18
Ik hou van Nissan, maar Toyota heeft de beste reputatie in die delen van de wereld waar men auto's niet graag als wegwerpproducten behandelt, namelijk het zuiden. Specifiek de Toyota Corolla omwille van de motor. De motoren van Nissan zijn ook goed zoals de bekroonde Z-reeks van motoren.

Da's voor zover ik weet. Populaire info in dit geval.

From_Vlaanderen
23 augustus 2011, 22:20
Ik hou van Nissan, maar Toyota heeft de beste reputatie in die delen van de wereld waar men auto's niet graag als wegwerpproducten behandelt, namelijk het zuiden. Specifiek de Toyota Corolla omwille van de motor. De motoren van Nissan zijn ook goed zoals de bekroonde Z-reeks van motoren.

In vind die patrol wat hebben. Breder en minder hoog dan een Defender:lol:

Johan Bollen
23 augustus 2011, 22:29
In vind die patrol wat hebben. Breder en minder hoog dan een Defender:lol:Voor een 4X4 zou ik voor een Japanner of eventueel een Duitser (BMW bv.) gaan. Zeker geen Brit. Dat is als je van nieuw begint. Tweede hands slechts Toyota of in tweede instantie Nissan. Ik denk dan wel vanuit andere uitgangspunten dan die wat gelden in België-stad. ;-)

Ik zou ook eens kijken naar de Koreanen tegenwoordig. Of voor iets kleins Suzuki. Die laatste lijken me het bijzonder goed te doen de laatste jaren in verkoop. Binnenkort is BYD iets om op te volgen.

Ik heb geen marktstudie gedaan. Situaties kunnen veranderen.

Ook eerder pathfinder dan patrol voor mij. Gewoon omdat. ;-)

Nee, de patrol doet me denken aan doodseskaders. Iets persoonlijks.

Herr Flick
24 augustus 2011, 07:31
Dan hebben die van den Bentley geen bazen zoals bij ons op't warek.

Nee, daar moet kwaliteit geleverd worden he, ... ;-)

Dat stuur wordt uit een paar flappen lederen volledig in mekaar gestikt, met een doorlopende naad, ultieme perfectie van lederbewerking. Er zijn er overigens maar een paar die de techniek onder de knie hebben.

Herr Flick
24 augustus 2011, 07:32
Ik hou van Nissan, maar Toyota heeft de beste reputatie in die delen van de wereld waar men auto's niet graag als wegwerpproducten behandelt, namelijk het zuiden. Specifiek de Toyota Corolla omwille van de motor. De motoren van Nissan zijn ook goed zoals de bekroonde Z-reeks van motoren.

Da's voor zover ik weet. Populaire info in dit geval.

Onzen oude Corolla tuft daar ook nog ergens rond, ... inderdaad heel goeie diesel.

Libro
26 augustus 2011, 08:10
Helaas (!) moet ik toegeven dat de Japanse merken over 't algemeen de Europese in kwaliteit hebben ingehaald én voorbijgestoken. Weinig defecten, prijs in onderhoud is gezakt in vgl met 20 jaar geleden. Zeker Toyota, Honda en Nissan zijn goed. Mitsubishi deemstert weg...Ik kan u hier niet in volgen. Op 55.000 km kraakte onze Corolla in al zijn voegen, de stuurinrichting daverde bij het draaien, laatste onderhoudsfactuur (klein onderhoud!) 500 euro, de PDC werkte niet als het regende (en dat stond in de handleiding!)... Er werd nochtans voorzichtig met de auto gereden. We zullen dan maar zwijgen over over vastzittende gaspedalen e.d. ... Als je echt de kwaliteit van een merk wil beoordelen, kijk dan naar exemplaren van 10 jaar met 2000000 km op de teller. En dan komen de Japanners en de Fransen er maar bekaaid vanaf.

Wautd
26 augustus 2011, 11:24
Gisteren gehoord dat Skoda ook super is kwa prijs/kwaliteit. Beter zelfs dan de vergelijkbare modellen van hun Volkwagen overlords. :)

Derk de Tweede
26 augustus 2011, 15:30
Jammer dat alle Dafjes op zijn.
Het waren toch leuke karretjes.

http://i27.photobucket.com/albums/c192/daf44/daf%2066%20met%201300/daf66D-2.jpg

Xenophon
26 augustus 2011, 15:31
Ik vond de Lada "automatic" wel goed.

Eens je gewoon geraakt aan de drie pedalen werkt dat als een fluitje van een cent.

Libro
26 augustus 2011, 20:44
Jammer dat alle Dafjes op zijn.
Het waren toch leuke karretjes. Hihi, zo hebben we er ook nog twee in de familie gehad. Vooral dat typische gejank van de variomatic blijft bij.

From_Vlaanderen
26 augustus 2011, 21:44
Jammer dat alle Dafjes op zijn.
Het waren toch leuke karretjes.

http://i27.photobucket.com/albums/c192/daf44/daf%2066%20met%201300/daf66D-2.jpg

Achteruit :cheer:

From_Vlaanderen
26 augustus 2011, 21:45
Nee, daar moet kwaliteit geleverd worden he, ... ;-)

Dat stuur wordt uit een paar flappen lederen volledig in mekaar gestikt, met een doorlopende naad, ultieme perfectie van lederbewerking. Er zijn er overigens maar een paar die de techniek onder de knie hebben.

Komkom, zelf ik kan naaien, met mijne dubbele kruissteek rijg ik alles aan elkaar.

Svennies
26 augustus 2011, 22:54
Achteruit :cheer:

Hier sé..

http://www.youtube.com/watch?v=BS2x9uGquMM&feature=related

daiwa
28 augustus 2011, 23:08
Wat bekende voetballers verkiezen als beste auto.


FOTOSPECIAL. De wagens van voetballers in eerste klasse .
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110827_087

From_Vlaanderen
29 augustus 2011, 10:09
Wat bekende voetballers verkiezen als beste auto.


FOTOSPECIAL. De wagens van voetballers in eerste klasse .
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110827_087

Daar zit nu eens juist ene schonen otto bij se. :lol:

Libro
29 augustus 2011, 17:37
Daar zit nu eens juist ene schonen otto bij se. :lol:

"Dieu merci pour la Bentley"