PDA

View Full Version : Vreemdelingenstemrecht: N-VA holt het Vlaams Blok achterna.


thePiano
19 januari 2003, 00:38
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter
Onderwerp: "Inburgering is absolute voorwaarde voor stemrecht én voor nationaliteitsverwerving."

"Met de regelmaat van een klok misbruiken politieke partijen ter linker- en rechterzijde het migrantenstemrecht voor de aanscherping van het eigen partijprofiel."

Ik vind van niet. Wat mij wel ergert is, dat bij verkiezingen dikwijls allochtone Belgen worden misbruikt door ze op de lijsten te zetten (als stemmentrekkers), maar dan veelal op onverkiesbare plaatsen of, als ze dan toch verkozen worden, ze op onbelangrijke functies toe te wijzen. MISBRUIK en boerenbedrog dus.

"Als samenhorigheidspartij bepleit de N-VA daarentegen een
nieuw burgerschap met niet alleen rechten, maar ook plichten."

Dat is nogal wiedes, rechten en plichten, die hebben wij als Belgen ook, maar ja, dan komt het wat hieronder volgt hé ! Lijkt me op het eerste gezicht wel een troebele doorslag van de voorwaarden die het Blok stelt aan migranten.

"De plicht tot integratie, tot participatie aan de gemeenschap, is hier één van. De N-VA verbindt dan ook inburgering aan zowel het stemrecht, als aan de snel-Belg-wet."

Alhoewel ik het nergens letterlijk tegenkom in de tekst, houdt het doorlopen van een inburgeringscursus, logischerwijze, ook een toets in, een examen, of zo je wil: inburgeringsproef of burgerschapsproef. Want anders heeft dat inrichten van zulke cursus totaal geen betekenis. De NVA is dit probleem (van die toets) duidelijk uit de weg gegaan. Wellicht om niet direkt met het Vlaams Blok te worden geassocieerd.

"Het heeft geen zin migranten die niet ingeburgerd zijn en zelfs onze taal niet spreken, stemrecht toe te kennen."

Tjah, het gaat hier om het toekennen van gemeentelijk (en misschien ook het Provinciaal) stemrecht. Zoals je weet, werden die voorwaarden NIET gesteld aan de burgers van de 14 overige landen van de Europese Unie, die bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen voor het eerst mochten meestemmen. Waarom dan die discriminatie tussen iemand afkomstig vanuit Tsjechië, Letland, Rusland of Polen, tegenover iemand uit Griekenland, Spanje of Zweden, die dan wél mogen meestemmen, en waarvan OOK niet zeker is dat zij ingeburgerd zouden zijn en/of de taal machtig zijn ? Wat niet betekent dat ik voorstander ben om dit principe van de NVA ook toe te passen op EU-burgers, laat staan met terugwerkende kracht. Die "met terugwerkende kracht" wordt ook nergens vermeld, maar er wordt misschien al wel stevig aan 'gedacht', en (nog) niet uitgesproken. Lijkt me nogal link dus.

"Integratie vereist enerzijds een bereidwilligheid bij de nieuwkomer en anderzijds een integratieaanbod vanwege de gemeenschap. Daarom bepleit de N-VA het doorlopen van een inburgeringstraject als voorwaarde tot het verlenen van gemeentelijk stemrecht."

Maar ik zou dit graag willen omdraaien.
Vanaf het ogenblik dat een vreemdeling een permanente verblijfsvergunning verwerft in ons land, en zoiets zou op betrekkelijk korte termijn (zes maanden bv) moeten beslist zijn, zou er een ander mechanisme in gang moeten komen: de inburgering in onze maatschappij. Met ondermeer cursus Nederlands, omscholing naar een ander beroep, eventueel terug naar school om diploma's gelijk te stellen met onze westerse diploma's (er zitten nogal wat hooggeschoolden tussen), inschrijving in de VDAB als werkloze werkzoekende, met aan het eind van de *inburgeringscursus* als beloning: een baan, zodat hij zelf zijn boterham kan verdienen, een appartement of (huur-)huis kan verwerven, en zijn pas geleerd Nederlands kan in de praktijk brengen. Zoniet is alle moeite voor niks geweest, en 'verleerd' de migrant alles op korte termijn wat hij aan kennis heeft opgedaan.

"Het doorlopen van het inburgeringstraject vormt een duidelijke, objectieve uiting van de wil tot integratie."

Ik heb reeds in vroegere postings mijn standpunt inzake inburgering verdedigt. Persoonlijk ben ik voor een inburgeringsPLICHT, naar Nederlands model. Er kunnen zich wel verzachtende omstandigheden voordoen, voor personen die om allerlei redenen aan dergelijke cursus niet kunnen deelenemen. Zoals bijvoorbeeld ziekte, handicap, ouderdom (-sverschijnselen zoals dementie enz..), analfabetisme, mindere intellectuele begaafdheid (niet ongewoon, ook bij de Belgen is het analfabetisme nog hoog en sommigen onder ons snappenb gewoon niks), enz... Zoiets zal dan ook altijd moeten geevalueerd worden en opgevolgd.

"Het verlenen van gemeentelijk stemrecht vormt hierop een gepast antwoord én een middel tot verdere integratie."

"Daarnaast koppelt de N-VA nog enkele bijkomende voorwaarden aan het
verlenen van gemeentelijk stemrecht:
verblijfsduur van minimum vijf jaar "J

e kan dit ook niet veralgemenen.

Een voorbeeld uit de eigen doos:

Mijn Georgische echtgenote kan pas in aanmerking komen (als gehuwd met Belg) na drie jaar in dit land te hebben gewoond en onafgebroken op hetzelfde adres woonachtig als het mijne dus. Dan volgt een volledige doorlichting (de tweede al, want de eerste keer kreeg zij die al om een verblijfsvergunning te verwerven), en tot zolang mag zij niet meestemmen. Als ze zich NIET en NOOIT naturaliseert ook niet.
Ook al heeft ze nooit een inburgeringstraject gevolgd, heeft zij een officiele baan, betaalt belastingen, RMZ en BTW en allerhande gemeente- en provincietaksen, bijna perfect Nederlands spreekt leest en schrijft, geen strafregister heeft en mijns inziens goed geïntegreerd (maar wel met behoud van eigen cultuur, tradities, religie enz... dus géén assimilatie).

"onderworpen zijn aan de gemeentelijke belastingwetten "

Dat is iedereen die een verblijfsvergunning heeft, want die staat ingeschreven in het bevolkingsregister met een registratienummer. Mijn echtgenote krijgt, zoals iedere andere burger, elk jaar een belastingsbrief in te vullen.

"zich persoonlijk laten registreren als kiezer "

Da's idioot. Die mensen zich laten registreren als ze dat al automatisch zijn. Dubbel werk dus. Wat kan daar nog het nut van zijn ?

"vrij zijn van zware strafrechtelijke veroordelingen"

Uiteraard, anders kreeg zij niet eens een verblijfsvergunning, laat staan de naturalisatieprocedure waar we nog helemaal door moeten.

"Uiteindelijk kunnen de betrokkenen eventueel opteren voor de
nationaliteitsverwerving via de naturalisatieprocedure. De N-VA eist een grondige wijziging van de nationaliteitswetgeving. De VLD mag dan wel lippendienst bewijzen aan een verstrenging van de nationaliteitswet, zélf zorgden de meerderheidspartijen voor een uitholling van de wet. De N-VA neemt geen genoegen met louter een scherpere controle op fraude, verwerving van de nationaliteit vereist ook een actieve integratiewil en dus inburgering. "

Ik ben het er mee eens dat er wat schort aan de Snel-Belg wet, maar dat heeft en mag geen enkele binding hebben met het stemrecht voor migranten van buiten de EU.

Tantist
19 januari 2003, 03:45
Jawel!!! Na Vlaams Blok is nu N-VA kop van Jut. Binnen de kortste keren krijgt die partij ook een cordon naar haar kop.

Sjonge jonge, je Vlaamshatendheid kent echt wel geen grenzen...

VL
24 januari 2003, 13:45
Vanuit die hoek, beste Tantist, hoeven we ons niet te veel druk te maken. Het zijn de zogezegde negationisten. Zij die blind zijn voor de Vlaamse identiteit. Zij die België nog steeds slaafs navolgen.

Besteed er niet te veel belang aan. Ze verdienen het niet.


Voor zes miljoen Vlamingen!!! -------> N-VA

Kevin Van Eeckelen
25 januari 2003, 15:14
Mijn vreemdelingenstandpunt bestaat uit twee delen: het deel dat overeenstemt met de N-VA-partijlijn en het deel dat ik er zelf bijvoeg.

deel 1

3-stappenplan

stap 1

Europese quota => tijdelijke verblijfsvergunning

stap 2

eisen:
- kennis van de Nederlandse taal
- algemene integratie (ik veronderstel dat dit de 'codes' van onze democratie betreft)
- geen correctionele straffen
- verblijf van vijf jaar

in ruil voor:

- permanente verblijfsvergunning
- gemeentelijk stemrecht

stap 3

eisen:
- zie stap 2
- verblijf van nog eens vijf jaar (als test)

in ruil voor:

- nationaliteitsverwerving
- stemrecht op alle niveaus

deel 2

Mijn aanvullingen:
- dienstplicht voor jongeren
- zonder integratie geen enkele financiële steun
- illegalen en criminele vreemdelingen terug naar hun land van herkomst
- algemene bewustwording van de individualiteit, bijvoorbeeld de emancipatie van de moslimvrouwen
- strijd tegen extremisme, zowel autochtoon als allochtoon
- het doorbreken van de politiek correcte censuur
- het doel: vrij burgerschap

Kortom: ik wijs de idee van een multiculturele samenleving af. Iedereen is welkom, maar het zal blijven bij pluralisme en subculturen. Voor de rest moet iedereen zich verenigen in een lokaal (nationaal) streven naar meer 'vrijheid, gelijkheid en broederschap'. Deze strijd is gebonden aan een maatschappelijke context, die de vreemdeling zich eerst eigen moet maken, alvorens als 'volwaardig' lid van onze gemeenschap te kunnen worden beschouwd. Mijn visie is dus een synthese tussen N-VA en LPF.

Supe®Staaf
25 januari 2003, 15:46
Voor zes miljoen Vlamingen!!! -------> N-VA
Ambitieus project hoor: tien keer zo groot worden als het vlaamsblok. :roll:
Probeer liever eerst de (overigens perfide) kiesdrempel te halen. :lol:

Supe®Staaf
25 januari 2003, 15:50
Mijn aanvullingen:
- dienstplicht voor jongeren
Het enige goede werk ooit door een tsjeef gepresteerd, nl. het afschaffen der dienstplicht wil jij hier teniet doen?????
:evil: :evil: :evil:

- illegalen en criminele vreemdelingen terug naar hun land van herkomst
En hun kindjes dan?
Of hun ouders?

Kevin Van Eeckelen
25 januari 2003, 16:09
Mijn aanvullingen:
- dienstplicht voor jongeren
Het enige goede werk ooit door een tsjeef gepresteerd, nl. het afschaffen der dienstplicht wil jij hier teniet doen?????
:evil: :evil: :evil:



We bouwen kampen op en dan zetten we daar jongeren in groepjes samen, die een bepaalde som geld krijgen (de groepjes wel te verstaan, een vorm van communisme, dus). Men heeft dan de keuze tussen militair of sociale dienstplicht. Daarbij wordt gestreeft naar een vermenging van autochtoon en allochtoon. Ik ben namelijk in het algemeen voor verplichte spreiding.

- illegalen en criminele vreemdelingen terug naar hun land van herkomst
En hun kindjes dan?
Of hun ouders?[/quote]

Hun ouders volgen wschl. een eigen traject, dus daar kunnen we niets tegen beginnen. De kinderen keren natuurlijk ook terug. Overigens moet heel die gezinshereniging eens opgekuisd worden: enkel het gezin in westerse termen geldt: vader, moeder en kinderen. Niets meer!

Kevin Van Eeckelen
25 januari 2003, 16:11
Mijn aanvullingen:
- dienstplicht voor jongeren
Het enige goede werk ooit door een tsjeef gepresteerd, nl. het afschaffen der dienstplicht wil jij hier teniet doen?????
:evil: :evil: :evil:



We bouwen kampen op en dan zetten we daar jongeren in groepjes samen, die een bepaalde som geld krijgen (de groepjes wel te verstaan, een vorm van communisme, dus). Men heeft dan de keuze tussen militair of sociale dienstplicht. Daarbij wordt gestreeft naar een vermenging van autochtoon en allochtoon. Ik ben namelijk in het algemeen voor verplichte spreiding.

- illegalen en criminele vreemdelingen terug naar hun land van herkomst
En hun kindjes dan?
Of hun ouders?

Hun ouders volgen wschl. een eigen traject, dus daar kunnen we niets tegen beginnen. De kinderen keren natuurlijk ook terug. Overigens moet heel die gezinshereniging eens opgekuisd worden: enkel het gezin in westerse termen geldt: vader, moeder en kinderen. Niets meer![/quote]

Voor de duidelijkheid: u reageerde op deel 2. Dit zijn dus persoonlijke standpunten.

Supe®Staaf
25 januari 2003, 16:55
We bouwen kampen op
Kampen????
Alleen al het woord doet me griezelen.

en dan zetten we daar jongeren in groepjes samen, die een bepaalde som geld krijgen (de groepjes wel te verstaan, een vorm van communisme, dus).
Geld krijgen? Communisme?
Ik zie niet direct de samenhang.
Ook het verband met het herinvoeren van de antieke dienstplicht ontgaat me.
Je weet dat noch dienstplichtigen, noch gewetensbezwaarden betaald werden?
Of pleit je simpelweg voor het invoeren van draaischijfbedrijven om een soepeler en correctere arbeidsverdeling voor iedereen te bekomen?
Kan je jouw ideetjes misschien iets concreter herformuleren? (Hoeft niet persé deze avond hoor)

Men heeft dan de keuze tussen militair of sociale dienstplicht.
Waarom in hemelsnaam dienstplicht?
Wie zit daar nog op te wachten?
Dit discriminatoire onding is nu opgeschort. Houwen zo!
8O

Hun ouders volgen wschl. een eigen traject, dus daar kunnen we niets tegen beginnen. De kinderen keren natuurlijk ook terug. Overigens moet heel die gezinshereniging eens opgekuisd worden: enkel het gezin in westerse termen geldt: vader, moeder en kinderen. Niets meer!
Met een terugsturingsbeleid ga je zelfs binnen gezinnen zoals jij ze opvat, onmogelijke toestanden creëren. Behoeft dat nadere uitleg?

Kevin Van Eeckelen
25 januari 2003, 17:48
Die 'kampen' vervangen de kazernes voor wat betreft de sociale dienstplicht. Daar leven dan de jongeren samen, waarbij ze zelf voor al wat ze nodig hebben, moeten zorgen. Om dit mogelijk te maken krijgen alle gevormde groepen (laten we zeggen per 20 individuen) een bepaald bedrag dat ze in overleg moeten besteden. Gedurende een jaar zullen de jongeren allerlei werkjes moeten verrichten. Voor de duidelijkheid: dit geldt voor jongens én meisjes.
De doelen: burgerzin, natievorming, integratie, verdraagzaamheid,...

Supe®Staaf
25 januari 2003, 17:54
Die 'kampen' vervangen de kazernes voor wat betreft de sociale dienstplicht. Daar leven dan de jongeren samen, waarbij ze zelf voor al wat ze nodig hebben, moeten zorgen. Om dit mogelijk te maken krijgen alle gevormde groepen (laten we zeggen per 20 individuen) een bepaald bedrag dat ze in overleg moeten besteden. Gedurende een jaar zullen de jongeren allerlei werkjes moeten verrichten. Voor de duidelijkheid: dit geldt voor jongens én meisjes.
De doelen: burgerzin, natievorming, integratie, verdraagzaamheid,...
Jij hecht blijkbaar nog veel geloof aan de boutade uit vroeger tijden dat het leger een man van je maakt?
Ze vergaten er bij te zeggen:
'een man
die zuipt
en op de wijven kruipt'

Komaan zeg!
Het derde millennium is gestart.

Ben jij echt een aanhanger van opvoeding van staatswege?
Ondervind jij bij jezelf lacunes, waarvan je vermoedt dat de staat er kan voor zorgen dat eraan geremediëerd wordt?
Gebrek aan billekoek van ouderswege?
Moet vadertje staat de roede hanteren?
Ik vrees dat jouw denkbeelden hieromtrent zelfs geen ingang meer zullen vinden in huize 'Zilverrust' :roll:

Kevin Van Eeckelen
25 januari 2003, 18:15
Het probleem is net dat deze taak niet kan worden vervuld door het gezin of door de school. Het betreft hier een collectieve gemeenschapsdienst, die nu eenmaal politieke doelen (zoals door mij beschreven) dient. Ik geloof dat een extra jaartje heilzaam werkt, niet in het minst met het oog op natievorming. Ten slotte weze het duidelijk dat alles moet verlopen in een open klimaat, mét autoriteit, maar zonder machtsmisbruik.

Patriot!
25 januari 2003, 20:56
Kevin Van Eeckelen, gematigde op PI.

:o :o :o :o

Supe®Staaf
25 januari 2003, 21:13
Het probleem is net dat deze taak niet kan worden vervuld door het gezin of door de school.
Misschien faalden uw ouders jammerlijk in hun taak? :P