PDA

View Full Version : Regionalisering Verkeer


BWarrior
10 oktober 2011, 04:10
In 1988 zijn - in het kader van de regionalisering van openbare werken en verkeer - een aantal zaken gesplitst:

de wegen en hun aanhorigheden;
de waterwegen;
het juridisch stelsel van de land- en waterwegenis, welke ook de beheerder ervan zij, met uitzondering
de havens
de zeewering, dijken, veerdiensten
de uitrusting en de uitbating van de luchthavens
het gemeenschappelijk stads- en streekvervoer
de loodsdiensten en de bebakeningdiensten van en naar de havens, e
de reddings- en sleepdiensten op zee.


Bleven evenwel federaal:

- het verkeersreglement
- verkeersveiligheid (m.i.v. het verkeersveiligheidsfonds)
- de boetes (m.i.v. het boetefonds)
- het BIVV
- de normering van de verkeersinfrastructuur
- de technische keuring van voertuigen,
- de rijopleiding en -scholen, m.i.v. het uitreiken van het rijbewijs
- de binnenscheepvaart
- de homolagatie van radars
- de NMBS
- de aanleg, het onderhoud en de financiering van spoorwegen
- de luchthaven van Zaventem
- het continentaal plat
- het luchtverkeer (m.i.v. Belgocontrol)

Volgens de nota EDR zouden de zaken die hierboven in het rood aangeduid staan, geregionaliseerd worden. Bovendien zou er in de NMBS een "significante vertegenwoordiging" van de gewesten komen en zouden de gewesten in bepaalde gevallen mee spoorwegen kunnen aanleggen.

Maar in het akkoord over de overdracht van bevoegdheden wordt dit:

- Inzake het verkeersreglement: de snelheidsbeperkingen op gewestwegen, gevaarlijk transport, de laadcapaciteit van vrachtwagens, de signalisatie op de wegen
- Inzake verkeersveiligheid: preventie
- Inzake de boetes: de boetes op gewestwegen (quid boetefonds? quid boetes op gemeentelijke en provinciale wegen? Gaat het enkel over de inning?
- het BIVV (maar waarom?)
- de technische keuring
- de rijopleiding en -scholen (minus het rijbewijs)

Ik zie niet goed in wat dit met "homogenisering" te maken heeft. Hoe ga je bovendien werken met verschillende ladingsnormen voor vrachtwagens in drie gewesten? Wat in het ene gewest strafbaar is, is dat in het andere niet?

- hoe één wegcode bewaren als er regionale uitzonderingen zijn, m.n. de snelheidsbeperkingen?

De schoofzak
10 oktober 2011, 08:37
...
Ik zie niet goed in wat dit met "homogenisering" te maken heeft.

Je hebt gelijk dat het Vlinderakkoord een kluwen is dat niets met homogenisering van bevoegdheden te maken heeft.

Hoe ga je bovendien werken met verschillende ladingsnormen voor vrachtwagens in drie gewesten? Wat in het ene gewest strafbaar is, is dat in het andere niet?



Hier bewijs je dat je er niets van kent. In het kader van de EU denderen allerlei EU-vrachtwagens, liefst nog Polen, Roemenen ... over onze, maar ook de Franse, Spaanse .... wegen.
Dat ze hier mogen rijden, is perfect legaal. Zelfs al hebben hun landen van oorsprong een eigen wegcode. (ze halen wel wat illegale toeren uit, die gasten; maar dat doen onze cowboys ook ...)

BWarrior
10 oktober 2011, 14:20
Wat is dan de zin van ladingsnormen voor vrachtwagens vast te stellen?

solidarnosc
10 oktober 2011, 14:44
Hier bewijs je dat je er niets van kent. In het kader van de EU denderen allerlei EU-vrachtwagens, liefst nog Polen, Roemenen ... over onze, maar ook de Franse, Spaanse .... wegen.
Dat ze hier mogen rijden, is perfect legaal. Zelfs al hebben hun landen van oorsprong een eigen wegcode. (ze halen wel wat illegale toeren uit, die gasten; maar dat doen onze cowboys ook ...)

Wat heeft bovenstaande te maken met de ladingsnormen. Naar mijn mening wil dat gewoon zeggen dat sommige vrachtwagens eventueel wel en niet in Vlaanderen of Wallonië zullen mogen rijden afhankelijk van de lading die ze vervoeren.

BWarrior
10 oktober 2011, 17:10
Maar dat is in de praktijk toch volkomen onuitvoerbaar.

fonne
11 oktober 2011, 20:43
Wat is dan de zin van ladingsnormen voor vrachtwagens vast te stellen?

De bruggen en wegbedekking worden berekend op die ladingsnormen. En het ontwerpen en aanleggen van die infrastructuur is toevallig gewestbevoegdheid.

koe de poing
11 oktober 2011, 21:04
Eens te meer een bewijs dat we nood hebben aan een sterkere afstemming op Europees niveau.

Als we de nationalisten laten doen worden de meter en de kilo straks terug afgevoerd en gaan we terug naar de tijd waar ieder dorp zijn eigen eenheidsmaat heeft.

Alboreto
12 oktober 2011, 06:52
Bleven evenwel federaal:

- het verkeersreglement
- verkeersveiligheid (m.i.v. het verkeersveiligheidsfonds)
- de boetes (m.i.v. het boetefonds)
- het BIVV
- de normering van de verkeersinfrastructuur
- de technische keuring van voertuigen,
- de rijopleiding en -scholen, m.i.v. het uitreiken van het rijbewijs
- de binnenscheepvaart
- de homolagatie van radars
- de NMBS
- de aanleg, het onderhoud en de financiering van spoorwegen
- de luchthaven van Zaventem
- het continentaal plat
- het luchtverkeer (m.i.v. Belgocontrol)


Die dingen horen niet thuis op regionaal niveau, maar op Europees.
Het is belachelijk dat een transportfirma die een lading brengt van A naar B binnen Europa al die lokale regeltjes moet kennen.

BWarrior
19 oktober 2011, 00:56
De splitsing van deze onderdelen van verkeer is even absurd als schandalig. Gaan we in het buitenland opscheppen over het feit dat we onze autosnelwegen (in 1988) en ons preventiebeleid (in 2011) hebben gesplitst?

nihao
19 oktober 2011, 05:26
quid boetefonds? quid boetes op gemeentelijke en provinciale wegen?

Provinciale wegen ? Die zijn in Vlaanderen al een tijdje afgeschaft !

Waarmee we op onze topic komen : de regionalisering laat toe om bepaalde archaïsche draken te slachten, wat op federaal niveau nooit lukt.

De schoofzak
19 oktober 2011, 09:24
De splitsing van deze onderdelen van verkeer is even absurd als schandalig. Gaan we in het buitenland opscheppen over het feit dat we onze autosnelwegen (in 1988) en ons preventiebeleid (in 2011) hebben gesplitst?

Zolang B. bestaat, zal er weinig reden zijn om over ook maar iets ervan op te scheppen in het buitenland.





http://www.doorbraak.org/img/nieuws/large_260.jpg

BWarrior
19 oktober 2011, 16:48
Provinciale wegen ? Die zijn in Vlaanderen al een tijdje afgeschaft !

Waarmee we op onze topic komen : de regionalisering laat toe om bepaalde archaïsche draken te slachten, wat op federaal niveau nooit lukt.

Nederland is dus, volgens u, een heel archaïsch land.

De Brabander
19 oktober 2011, 17:24
Provinciale wegen ? Die zijn in Vlaanderen al een tijdje afgeschaft !

Waarmee we op onze topic komen : de regionalisering laat toe om bepaalde archaïsche draken te slachten, wat op federaal niveau nooit lukt.

Uw flamingantenclubje is ook een archaïsch draakje.

fonne
19 oktober 2011, 19:44
Uw flamingantenclubje is ook een archaïsch draakje.

Ach, de uitgestorven dinosauriërs komen ook eens iets zeggen:roll:

Albrecht
19 oktober 2011, 20:20
Die dingen horen niet thuis op regionaal niveau, maar op Europees.
Het is belachelijk dat een transportfirma die een lading brengt van A naar B binnen Europa al die lokale regeltjes moet kennen.²

Ik ben een beetje Euro-kritisch (vooral wegens hun neo-liberale politiek), maar als er één ding is dat op Europees niveau mag gelden, is het dit wel.

vlijmscherp
19 oktober 2011, 20:42
Een voorbeeld hoe onzinnig deze staatshervorming is.

solidarnosc
20 oktober 2011, 00:28
Een voorbeeld hoe onzinnig deze staatshervorming is.

Of liever hoe onzinnig sommige Vlaamse eisen.

vlijmscherp
20 oktober 2011, 07:19
Of liever hoe onzinnig sommige Vlaamse eisen.

maakt mij niet uit. er straalt geen visie uit, geen plan. er is gewoon wat geschoven met bevoegdheden zonder goed te weten waarom.

het mooiste bewijs is dat in de communicatie vooral het bedrag dat geregionaliseerd wordt centraal staat. niet wat je met die bevoegdheden kunt doen, niet wat er nu juist kan veranderen, maar hoeveel geld er naar de andere niveaus is gegaan.

pas op, ook de N-VA is op dit punt geen haar beter, de nota van De Wever was ook niet veel meer dan een opsomming van bevoegdheden die overgeheveld moesten worden.

De Brabander
20 oktober 2011, 15:54
Een voorbeeld hoe onzinnig deze staatshervorming is.

Ik zal u niet tegenspreken. Maar dat geldt ook voor de vier vorige. Over die van 1970 kunnen we nog discussiëren.

BWarrior
21 oktober 2011, 17:38
De bruggen en wegbedekking worden berekend op die ladingsnormen. En het ontwerpen en aanleggen van die infrastructuur is toevallig gewestbevoegdheid.

Dan moet die bevoegdheid dringend geherfederaliseerd worden.

fonne
21 oktober 2011, 17:58
Dan moet die bevoegdheid dringend geherfederaliseerd worden.

Dan zult ge een partij moeten oprichten die genoeg stemmen haalt om dat door het parlement te krijgen. Begin maar al, de volgende verkiezingen zijn er misschien vroeger dan je denkt....

BWarrior
21 oktober 2011, 20:01
de volgende verkiezingen zijn er misschien vroeger dan je denkt....

Dat staat hier al méér dan een jaar.

De schoofzak
21 oktober 2011, 21:59
Dat staat hier al méér dan een jaar.

Dedju ... zijn de vorige verkiezingen al méér dan een jaar geleden ??


Overigens vermoed ik dat geen enkele poster in deze draad weet waarover het gaat, ivm de bevoegdheden inzake verkeer. Maar dat had ik al gezegd ....