PDA

View Full Version : blanco stem?


DrumSticker
14 juni 2004, 22:13
Hey
Ik heb een vraagje ivm blanco stemmen, hoe zit dat nu, wat gebeurt er indien je blanco stemt en is dat hetzelfde als je ongeldig stemt?
Help ajb, hevige discussie in vriendenkring en niemand kan me vertellen hoe het precies zit!
Dank bij voorbaat!

P.S.(sorry als die vraag hier al ergens gepost is...)

DaBlacky
14 juni 2004, 22:14
Hey
Ik heb een vraagje ivm blanco stemmen, hoe zit dat nu, wat gebeurt er indien je blanco stemt en is dat hetzelfde als je ongeldig stemt?
Help ajb, hevige discussie in vriendenkring en niemand kan me vertellen hoe het precies zit!
Dank bij voorbaat!

P.S.(sorry als die vraag hier al ergens gepost is...)

blanco en ongeldige stemmen hebben dezelfde waarde: geen.

die stemmen worden simpelweg genegeerd. Zijn stemmen die geen invloed hebben. Ze gaan dus niet naar de grootste partij of dergelijk.

DrumSticker
14 juni 2004, 22:18
oei, waar komt dat verhaaltje dan vandaan? dat die stemmen naar de grootste partij of naar de kleinste gaan?

Herman Desmedt ©HD
14 juni 2004, 22:24
oei, waar komt dat verhaaltje dan vandaan? dat die stemmen naar de grootste partij of naar de kleinste gaan?

Fabeltje!

In feite ga je door blanco stemmen gewoon akkoord met het resultaat van de geldige stemmen. Vandaar dat gezegd wordt (ook al is dat fout) dat je in feite stemt voor de meerderheid. Je stemt echter helemaal niet en er wordt verder géén rekening mee gehouden.

DrumSticker
14 juni 2004, 22:27
hartelijk dank beiden!