PDA

View Full Version : Een burgeroorlog: toekomst van Egypte?


porpo
27 november 2011, 20:14
Moebarak is weg maar het systeem blijft nog en ze zijn volop bezig met hun anti-revolutie. Alle middelen om dat doel na te treven blijken legitiem te zijn. Verdeel en heers tussen extremistische christenen, die islam openlijk beledigen en heiligdommen uitschelden, en extremistische islamieten die daarop reageren eindigt in bloedige confrontaties met dure nieuwste wapens in beide handen, naast de laatste slachtoffers van tweede revolutie, zijn maar kleine voorbeelden en zullen geen echte effect hebben.

De recentste uitspraken van Kamal Khalil bij een linkse conferentie 26/11/2011 leiden tot de vraag of burgeroorlog de toekomst van Egypte zou zijn. Hij zei dat hij geweld niet zal uitsluiten om te voorkomen dat Egypte islamiStisch wordt. Salafi's en moslimbroederschap zouden, volgens hem, gekeeld en opnieuw opgesloten worden.

De volksdemocratie zal er niet zijn; democratie ook niet want de islamisten, sociaaldemocraten, nationalisten, liberalen en linksen zijn niet tot een akkoord gekomen aan wat deze democratie zou onderschikt moeten worden: liberale vrijheden, islamculturele fundamenten, nationale identiteit, technocratie of linkse idealen?

Indien volksdemocratie en democratie niet mogelijk zijn, dan is de toekomst van Egypte toch duidelijk? Een burgeroorlog!!

freelancer
27 november 2011, 20:24
Het getuigt natuurlijk van een geweldig optimisme te verwachten dat een dergelijke situatie binnen een termijn van enkele maanden zou opgelost (kunnen) worden...

------------------------------------

Zouden extremistische christenen de islam openlijk beledigen en heiligdommen uitschelden en aldus extremistische islamieten hierop doen reageren?

Het kan natuurlijk maar komt me niet echt geloofwaardig over.. ;-)

porpo
27 november 2011, 20:34
Wat is daar optimistisch aan? :roll:
En waarom komt het jou niet geloofwaardig over?

freelancer
27 november 2011, 20:42
Wat is daar optimistisch aan? :roll:
En waarom komt het jou niet geloofwaardig over?

Wat is daar optimistisch aan?
Is de Russische revolutie probleemloos binnen een paar maanden 'verwwerkt' geweest?
De Chinese?

Pas op he... het kan maar ik weet het niet...

----------------------------------------

Volgens mijn weten (maar ik weet natuurlijk niet alles) zijn in Moslimlanden meestal de Christenen die worden aangevallen en niet omgekeerd. Vandaar dat ik me afvraag of het wel klopt...
(ik heb niet gezegd dat het niet klopt, hé ) ;-)

porpo
27 november 2011, 20:45
Ik heb ook niet gezegd dat je dat zei! Maar u zit alvast verkeerd met jouw aanname dat extremistische islamieten altijd de aanvallers zijn.

En wat heeft Rusland met Egypte te maken? Wij spreken hier over totaal verschillende omgevingen en omstandigheden hé.

freelancer
27 november 2011, 22:36
Ik heb ook niet gezegd dat je dat zei! Maar u zit alvast verkeerd met jouw aanname dat extremistische islamieten altijd de aanvallers zijn.

En wat heeft Rusland met Egypte te maken? Wij spreken hier over totaal verschillende omgevingen en omstandigheden hé.

Dat klopt... Ik wou enkel opmerken dat revoluties meestal niet vlug en vlekkeloos verlopen...

Ik zal (proberen) het niet meer (te) doen... ;-)

porpo
27 november 2011, 22:43
Naar de resultaten te kijken heb jij wel gelijk hoor. Een revolutie gaat niet in 1 2 3 haar doelen realiseren, dat is zo omdat het niet de idealen zijn die de maatschappij creëren maar omgekeerd; dat wil zeggen dat de revolutionairen een politieke paraplu moet schepen waaronder de maatschappij gradueel evolueert naar een geschikte omgeving voor die idealen, dan pas kan je gedeeltelijk of, later, in geheel de idealen toepassen, anders als dat niet gebeurt, dan krijg je verkeerde output. ;-)

De Qur'aan bijvoorbeeld is niet in één dag geopenbaard maar de verzen waren over 23 jaren verspreid. Als je begrijpt wat ik bedoel.

freelancer
27 november 2011, 22:55
Naar de resultaten te kijken heb jij wel gelijk hoor. Een revolutie gaat niet in 1 2 3 haar doelen realiseren, dat is zo omdat het niet de idealen zijn die de maatschappij creëren maar omgekeerd; dat wil zeggen dat de revolutionairen een politieke paraplu moet schepen waaronder de maatschappij gradueel evolueert naar een geschikte omgeving voor die idealen, dan pas kan je gedeeltelijk of, later, in geheel de idealen toepassen, anders als dat niet gebeurt, dan krijg je verkeerde output. ;-)

De Qur'aan bijvoorbeeld is niet in één dag geopenbaard maar de verzen waren over 23 jaren verspreid. Als je begrijpt wat ik bedoel.

;-)
Laat ons zeggen: "revoluties moeten evolueren"...

porpo
27 november 2011, 22:56
In de praktijk? Jawel, zo is 't.

Oblique
28 november 2011, 05:36
Lijkt me een ploy van het leger: als wij niet regeren heerst er chaos en anarchie. Of dacht iemand dat die hun macht zo maar gaan weggeven?