Recitator
22 januari 2003, 09:56
Roel Deseyn: Duidelijkheid rond tunen en opzetten van auto's
Vooral jonge mensen houden er soms een creatieve maar ook dure hobby op na; het tunen of ‘opzetten’ van hun auto. De risico’s van hun hobby is hen meestal niet bekend. Veelal geraakt een getunede auto niet gekeurd en wordt hij niet meer verzekerd. De gevolgen laten zich raden.
Er heerst momenteel grote onduidelijkheid over de te volgen regels. En een gedegen informatiebron is er niet voor deze hobbyisten. Welke regels en normen zijn er? Niemand weet het echt.
Nochtans bestaat er wel wat Europese regelgeving en een oud KB van 1968 over de technische eisen aan auto’s en hun toebehoren. Maar deze regelgeving is niet altijd aangepast aan de huidige tijdsgeest en zeker niet gekend bij de gemiddelde autobestuurder.
Er bestaat een grote willekeur bij de autokeuringen; ook de keurders weten immers niet goed waar zich aan te houden. En zo komt het dat het vaak de verkeersexpert is die na een ongeval moet vaststellen dat er ontoelaatbare aanpassingen aan de auto zijn gebeurd.
De mogelijke aanpassingen lijken onbegrensd. Blinderingen aan de ruiten, de uitbreiding van de muziekinstallatie, het monteren van grotere velgen, een verlaging van de as van de auto, felle kleuren, het aanbrengen van opzichtige spoilers,… zijn heel gebruikelijke zaken voor deze hobbyisten. Maar welke zijn de te volgen normen?
CD&V’er Roel Deseyn kaartte deze problematiek aan bij minister Durant en deze erkende het probleem. Roel Deseyn pleitte voor een betere informatiedoorstroming. Dit kan door via het internet alle wetgevende informatie samen te brengen, zoadat tuning-fanaten weten waar zich aan te houden. De minister voelde wel iets voor de idee en ging de mogelijkheid hiervan verder bespreken met haar diensten. Maar ook de informatie hieromtrent voor autokeurders, verkeersexperten, politiediensten, enz. zou gebald moeten worden in een brochure.
Op deze manier zullen tuning-fanaten en andere betrokkenen weten waar zich aan te houden. Het CD&V-standpunt is duidelijk. Zolang de ingrepen de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengen, is er geen probleem. Maar laat ons vooral eerst duidelijkheid scheppen.
volksvertegenwoordiger Roel Deseyn
Vooral jonge mensen houden er soms een creatieve maar ook dure hobby op na; het tunen of ‘opzetten’ van hun auto. De risico’s van hun hobby is hen meestal niet bekend. Veelal geraakt een getunede auto niet gekeurd en wordt hij niet meer verzekerd. De gevolgen laten zich raden.
Er heerst momenteel grote onduidelijkheid over de te volgen regels. En een gedegen informatiebron is er niet voor deze hobbyisten. Welke regels en normen zijn er? Niemand weet het echt.
Nochtans bestaat er wel wat Europese regelgeving en een oud KB van 1968 over de technische eisen aan auto’s en hun toebehoren. Maar deze regelgeving is niet altijd aangepast aan de huidige tijdsgeest en zeker niet gekend bij de gemiddelde autobestuurder.
Er bestaat een grote willekeur bij de autokeuringen; ook de keurders weten immers niet goed waar zich aan te houden. En zo komt het dat het vaak de verkeersexpert is die na een ongeval moet vaststellen dat er ontoelaatbare aanpassingen aan de auto zijn gebeurd.
De mogelijke aanpassingen lijken onbegrensd. Blinderingen aan de ruiten, de uitbreiding van de muziekinstallatie, het monteren van grotere velgen, een verlaging van de as van de auto, felle kleuren, het aanbrengen van opzichtige spoilers,… zijn heel gebruikelijke zaken voor deze hobbyisten. Maar welke zijn de te volgen normen?
CD&V’er Roel Deseyn kaartte deze problematiek aan bij minister Durant en deze erkende het probleem. Roel Deseyn pleitte voor een betere informatiedoorstroming. Dit kan door via het internet alle wetgevende informatie samen te brengen, zoadat tuning-fanaten weten waar zich aan te houden. De minister voelde wel iets voor de idee en ging de mogelijkheid hiervan verder bespreken met haar diensten. Maar ook de informatie hieromtrent voor autokeurders, verkeersexperten, politiediensten, enz. zou gebald moeten worden in een brochure.
Op deze manier zullen tuning-fanaten en andere betrokkenen weten waar zich aan te houden. Het CD&V-standpunt is duidelijk. Zolang de ingrepen de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengen, is er geen probleem. Maar laat ons vooral eerst duidelijkheid scheppen.
volksvertegenwoordiger Roel Deseyn