PDA

View Full Version : CD&V: Duidelijkheid rond tunen en opzetten van auto's


Recitator
22 januari 2003, 09:56
Roel Deseyn: Duidelijkheid rond tunen en opzetten van auto's

Vooral jonge mensen houden er soms een creatieve maar ook dure hobby op na; het tunen of ‘opzetten’ van hun auto. De risico’s van hun hobby is hen meestal niet bekend. Veelal geraakt een getunede auto niet gekeurd en wordt hij niet meer verzekerd. De gevolgen laten zich raden.

Er heerst momenteel grote onduidelijkheid over de te volgen regels. En een gedegen informatiebron is er niet voor deze hobbyisten. Welke regels en normen zijn er? Niemand weet het echt.

Nochtans bestaat er wel wat Europese regelgeving en een oud KB van 1968 over de technische eisen aan auto’s en hun toebehoren. Maar deze regelgeving is niet altijd aangepast aan de huidige tijdsgeest en zeker niet gekend bij de gemiddelde autobestuurder.



Er bestaat een grote willekeur bij de autokeuringen; ook de keurders weten immers niet goed waar zich aan te houden. En zo komt het dat het vaak de verkeersexpert is die na een ongeval moet vaststellen dat er ontoelaatbare aanpassingen aan de auto zijn gebeurd.

De mogelijke aanpassingen lijken onbegrensd. Blinderingen aan de ruiten, de uitbreiding van de muziekinstallatie, het monteren van grotere velgen, een verlaging van de as van de auto, felle kleuren, het aanbrengen van opzichtige spoilers,… zijn heel gebruikelijke zaken voor deze hobbyisten. Maar welke zijn de te volgen normen?



CD&V’er Roel Deseyn kaartte deze problematiek aan bij minister Durant en deze erkende het probleem. Roel Deseyn pleitte voor een betere informatiedoorstroming. Dit kan door via het internet alle wetgevende informatie samen te brengen, zoadat tuning-fanaten weten waar zich aan te houden. De minister voelde wel iets voor de idee en ging de mogelijkheid hiervan verder bespreken met haar diensten. Maar ook de informatie hieromtrent voor autokeurders, verkeersexperten, politiediensten, enz. zou gebald moeten worden in een brochure.

Op deze manier zullen tuning-fanaten en andere betrokkenen weten waar zich aan te houden. Het CD&V-standpunt is duidelijk. Zolang de ingrepen de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengen, is er geen probleem. Maar laat ons vooral eerst duidelijkheid scheppen.

volksvertegenwoordiger Roel Deseyn

N-VA
28 januari 2003, 20:09
"Zolang de ingrepen de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengen, is er geen probleem."

Dat is een goede visie op het fenomeen tuning. Zolang niemand er last van heeft of in gevaar wordt gebracht mag het voor mij.

N-VA
28 januari 2003, 20:20
"Maar laat ons vooral eerst duidelijkheid scheppen."

OK, zolang het niet te beperkend wordt! Er moet nog ruimte zijn voor fantasie en eigen voorkeuren om je auto 'aan te kleden'!! Anders is er ook geen lol aan.

Daarom pleit ik ervoor om bij eventuele aanpassingen aan de wagen de eigenaar te verplichten om zijn voertuig te laten keuren. Waarna de mensen van de autokeuring beslissen of het al dan niet veilig is en bij positief resultaat een 'bewijs van goedkeuring' te laten overhandigen.

Met als gevolg: als je je auto correct hebt laten verlagen je bij de volgende keuring een bewijs kunt voorleggen waar op staat dat alles in orde is en je auto toch door de keuring geraakt. Wat nu niet het geval is, m.a.w.: iedereen rijdt met zijn verlaagde bak en als hij gekeurt moet worden verhogen ze de wagen voor één dag. Een absurde situatie.

maddox
5 februari 2003, 19:12
De meeste wagentuners willen een betere wagen voor het geld dat ze spenderen.
Ikzelf ben er nooit mee begonnen, wegens andere interesses, en een onwil de staat cadeautjes te geven.

Maar ik maak wel onderdelen voor enkele van de meer extremere tuners.

De regelgeving in België is hierover zoals al de rest, een berg onduidelijkheden, onwaarschijnlijkheden,en pure zakkenvullerij.

Het hangt ervan wie je bij de keuring hebt.Heb je regelneukertje 5; dan is een band breder dan de orginele door de fabrikant al genoeg om afgekeurd te worden.Bij een andere is het feit dat de velg vanonder het spatbord komt een reden om afgekeurd te worden.Dit kan een orginele velg en band zijn, met een spoorverbreder.

Wat betreft lampjes enzo.Wit vooraan en rood achteraan, met wit achteruitrijlicht.En indien voorzien een derde remlicht.Dat is het.Mistlichten kunnen nog net.maar alle liflafjes en groene/blauwe/purperen whatnot gekleurde lampen mogen niet.
Het feit dat de nieuwere wagen uitgerust zijn met de "niet" verblindende wit/blauwe Xenon lampen is geen probleem volgens de wetgeving.

Het grote probleem is dat geen enkele politicus er een goed zicht op heeft, en de vastgeroeste kabinetten kunnen niet bevatten wat er allemaal mogelijk is.

Ik herinner me de hetze rond het derde remlicht nog. Het mocht niet/wel, en hebben ze er uiteindelijk een wetsontwerp rond gegoten.Nadat de meeste auto's fabriekaf al het nuttige derde remlicht hadden.

Muziek.. een hekel punt.Ik kan een stukje muziek apprecieren,maar om meer vermogen aan muziek bij te hebben in vergelijking met de motor.Dat is wat veel van het goeie voor mij.Maar daarvoor zijn er volumeknoppen.Hasselt heeft hier al een voorbeeld gesteld.Een beetje persoonlijke vrijheid beperken.Muziek niet te hard, niet spelen voor de wijde omgeving.

Dan nog is het moeilijk om hier een bruikbare wetgeving rond te gieten,die niet effectief ingrijpt op iemands leven.De wet is een 2snijdend zwaard.

Calle
6 februari 2003, 14:11
Ik ga waarschijnlijk hetzelfde voorhebben met mijn Harley.

Nu is er de keuring voor moto's, en daar is ook nog onduidelijkheid over.

Zeker in verband met wisselstukken die niet origineel zijn.

Trouwens, de auto-keuringen zijn er ook enkel maar om geld uit onze zakken te schudden. ...