PDA

View Full Version : Wat zou een redelijke Vmax zijn onze autosnelweg ?


Micele
30 december 2011, 21:02
De 120 kmh is al de voorziene limiet op de betere 2+2 veilige middenbermwegen (waar nog gelijkvloerse kruisingen zijn) en ook op de autowegen, waar wel strengere voorwaarden gelden, maar niet zo streng als op de autosnelweg, aan de autosnelweg worden ook hogere veiligheidseisen gesteld als op de autoweg (bron wegcode)

Maar toch neem ik de 120 kmh in de poll op, omdat het de huidige limiet is.
Natuurlijk is deze 120 kmh limiet vooral politiek beslist (anno 1974), anders zou ze wat hoger zijn als op 2|+|2 en autoweg=120 kmh(hierboven)

Er zijn ook al enkele 130 kmh-wetsvoorstellen (vooral langs Waalse zijde analoog F:110/130, ook Vlaams Belang en LDD dacht ik) geweest maar die hebben geen politieke meerderheid gehaald.

Micele
30 december 2011, 21:12
zou eigenlijk een enquete worden, allé dan nog maar eens proberen.:oops:

Blue Sky
1 januari 2012, 21:30
Het is steeds hetzelfde wederkerende verhaaltje hé; het verhaaltje van de befaamde vakidiotie.
Zo zullen degenen die veel op de baan zitten veelal enggeestig kijken naar hun persoonlijke belang, nl zo snel mogelijk van a naar b vlammen - zonder daarbij rekening te houden met tal van andere factoren. Vandaar ook de noodzaak van een overheid die snelheidslimieten oplegt (en controleert) om ervoor te zorgen dat ook met andere belangen rekening gehouden wordt (lees: andere dan louter de tijd dat de betreffende automobilist nodig heeft om van a naar b te rijden )

Zo is er bijvoorbeeld het geproduceerde lawaai en de toename ervan bij toenemende snelheid.

Zo is er vb de toenemende vervuiling en verbruik bij toenemende snelheid, met name door de toenemende luchtweerstand die kwadratische toeneemt met de snelheid.

En dan hebben we het nog niet over de veiligheid ( klapband, voorwerpen op de weg, dieren die oversteken, snelheidsverschil met traag rijdend verkeer zoals vrachtwagens, enz ) en de invloed van de snelheidstoename op het aantal ongevallen en de files die daardoor op hun beurt ontstaan.

Kortom, ik denk dat de huidige snelheidslimiet van 120 km/h OK is.

Jefke die altijd maar met zijn jobke bezig, veel op de baan zit en voor de rest van de wereld niet weet zal echter al snel geneigd zijn om voor onbeperkt te kiezen … want in Duitsland … Belgium ain’t Germany!

Biggles
1 januari 2012, 23:45
Een autosnelweg heeft een economische functie: transport van personen en goederen.
De theoretisch ideële snelheid zou moeten berekend worden door een kosten/baten analyse. Enerzijds de "kosten" (meerverbruik, ongevallen met of zonder gekwetsten/overlijdens e.d.). Anderzijds de "baten" (snellere doorstroming van personen en goederen).

Personen (verkopers, medische staf, politiekers ( ook ja :-), technici, uw loodgieter, e.d. ) hebben een economische functie.
Ook toeristen die sneller ter plaatse zijn om te consumeren ;-) hebben een economische functie.
Dat goederen een economische functie hebben is bijna vanzelfsprekend.

Een grote onbekende is het gedrag van de automobilist die zich door ervaring aanpast aan verhoogde snelheden.

Ik vermoed dat die ideële snelheid veel hoger ligt dan de huidige 120 km/h.

Ars_Nova
1 januari 2012, 23:50
Op enkel bepaalde geselecteerde autosnelwegen (min 3 rijstroken per rijrichting): 160km/u
Al de andere primaire wegen (<3+3, autowegen): 130km/u

Reductie van de snelheid bij verminderd zicht of regen tot 110km/u.

Secundaire wegen: nog steeds 90km/u maar het moet kunnen om er hier en daar 100 van te maken (zo van die rustige voornamelijk rechte landwegen met nauwelijks zijwegen).

Daarentegen zijn er nog steeds te veel excessen, zoals een bord 70 na een rond punt en dan 200m verder begin van de bebouwde kom (50) zoals hier in Zwevegem. Dat heeft geen zin, is verwarrend en leidt tot te veel optrek/remgedrag. Maak van die situaties gewoon een rustige 50 denk ik dan...

Micele
2 januari 2012, 01:14
Jefke die altijd maar met zijn jobke bezig, veel op de baan zit en voor de rest van de wereld niet weet zal echter al snel geneigd zijn om voor onbeperkt te kiezen … want in Duitsland … Belgium ain’t Germany!
Het is maar hoe men het bekijkt. Vele bepaalde wegen behoeven geen snelheidsbeperking. Een beperking houdt sowieso niemand tegen.

En ge vergeet het Eiland Man, daar is geen limiet op de gewone wegen buiten de bebouwde kom, daar hebben ze zelfs enkel van die gevaarlijke conflictwegen die i.p. gemiddeld 3 maal dodelijker zijn als een snelweg per kilometer. Dus geen veilige snel- en auto-wegen zoals superland Belgium. :-)
België heeft met 57,8 km per 1000 km² het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km² van de Europese Unie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Autosnelweg

En toch hebben de bestuurder/weggebruikers daar geen limiet nodig om veiliger te rijden/gedragen als in menig Europees land vol van snelheidsbeperkingen en opgestoken natte vingertjes.

Blijkbaar worden de bestuurders in het verkeer daar ook als volwassenen aangezien en niet als een kleutertuin.
Bottom line, Isle of Man is ontwikkelingsland Belgium niet en ook Duitsland niet, enz... :roll:

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_the_Isle_of_Man#Roads
There is no national speed limit, but local speed limits are prevalent in a similar manner to the UK. Nevertheless, measured travel speeds are often relatively low.In de link kun je zelfs zien hoe snel men aldaar gemiddeld rijdt zonder limieten.

Toch raar (voor mij niet :-) ) dat Isle of Man met 60 verkeersdoden per miljoen inwoners in 2010 het EU-gemidddelde van 68 doden/milj haalt en menig kassa-kassa-land achter zich laat. Het is maar hoe men het bekijkt. Even dat cijfer in de EU-rangschikking 2010 plaatsen:
doden/milj stand landen EU-27 , cijfers 2010
28 1 Sweden
30 2 United Kingdom
37 3 Malta
38 4 Netherlands
45 5 Germany onbeperkt op meeste snelwegen
46 6 Denmark
47 7 Ireland
51 8 Finland
54 9 Spain
59 10 Estonia
60 - Isle of Man* onbeperkt op meeste wegen buiten bebouwde kom
61 11 France
63 12 Luxembourg
65 13 Slovakia
66 14 Italy
66 15 Austria
67 16 Slovenia

68 : is gemiddelde EU-27 landen

74 17 Hungary
74 18 Belgium natte-vinger-country :lol:
75 19 Cyprus
76 20 Czech Republik
88 21 Portugal
92 22 Lithuania
98 23 Latvia
102 24 Poland
103 25 Bulgaria
111 26 Romania
112 27 Greece
bron verkeersoden* 5 :
http://www.gov.im/lib/docs/treasury/economic/digest20111.pdf page 79
inwoners* 83859 : http://www.theodora.com/wfbcurrent/isle_of_man/isle_of_man_people.html
>> 5/0,083859 = 59,62 verkeersdoden/miljoen inwoners*.

Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999)

AsGardSGO
2 januari 2012, 02:49
PFFFFT

Blabla bla blaabla pk blabla, goeie chauffeur, blabla ervaring, +50k per jaar blablabla.
Andere tammelaars melkmelk, middenstrook rijden blabla, te traag op linker rijvak (140 of 160 is te traag) want snelle doorstroming, blablabla meer wegen of stroken, vrachtvervoerd dit en dat en zus...

Statistiekjes hier, onderzoekjes daar, veiligere auto's BLA BLA BLA

Topic na topic en oeverloos zelfde argumenten tegen argumenten maar de realiteit spreken, logisch nadenken of respect voor elkaar of veiligheids- of verantwoordelijkheids gevoel: NUL KOMMA NUL om toch maar het arrogante gelijk of justificatie van de eigen onzinnigheid te verantwoorden over hoe men zich over de weg strest, wringt en vecht.

Hoe het gewoon zoals het is, houd u aan de veiligheidsvoorschriften en doe normaal in en met uw auto. Het land hier is te klein, de wegen zijn verzadigd, er moet veel vracht- en personenvervoer over en door en de banen lenen zich door slechte kwaliteit niet toe om harder te rijden als nu en veilig te blijven. Openbare wegen zijn geen racetracks en het wordt dringend tijd dat velen hun mentaliteit eens bijsturen op de weg. Meer is daar dan ook niet over te zeggen.

Alboreto
2 januari 2012, 13:40
PFFFFT

Blabla bla blaabla pk blabla, goeie chauffeur, blabla ervaring, +50k per jaar blablabla.
Andere tammelaars melkmelk, middenstrook rijden blabla, te traag op linker rijvak (140 of 160 is te traag) want snelle doorstroming, blablabla meer wegen of stroken, vrachtvervoerd dit en dat en zus...

Statistiekjes hier, onderzoekjes daar, veiligere auto's BLA BLA BLA

Topic na topic en oeverloos zelfde argumenten tegen argumenten maar de realiteit spreken, logisch nadenken of respect voor elkaar of veiligheids- of verantwoordelijkheids gevoel: NUL KOMMA NUL om toch maar het arrogante gelijk of justificatie van de eigen onzinnigheid te verantwoorden over hoe men zich over de weg strest, wringt en vecht.

Hoe het gewoon zoals het is, houd u aan de veiligheidsvoorschriften en doe normaal in en met uw auto. Het land hier is te klein, de wegen zijn verzadigd, er moet veel vracht- en personenvervoer over en door en de banen lenen zich door slechte kwaliteit niet toe om harder te rijden als nu en veilig te blijven. Openbare wegen zijn geen racetracks en het wordt dringend tijd dat velen hun mentaliteit eens bijsturen op de weg. Meer is daar dan ook niet over te zeggen.

idd

AsGardSGO
2 januari 2012, 23:11
idd

En sorry voor deze toon maar het lijkt me beter dan ik ook ga beginnen rondschieten met mijn P90. :p

Micele
2 januari 2012, 23:37
idd, en zo blijft:
74 18 Belgium natte-vinger-country

http://forum.politics.be/showthread.php?t=165127
"België enige land in West-Europa met zoveel jonge verkeersdoden "

Ons land scoort slecht wat betreft het aantal verkeersdoden onder jongeren. Met 136 jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners eindigt België op de 25ste plaats van de Europese ranking. Daarmee zijn we het laatste West-Europese land. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC)* en van de FOD Mobiliteit **.

De jongeren uit het onderzoek behoren tot de leeftijdscategorie 15-30 jaar, omdat men in sommige landen al met een motorvoertuig mag rijden vanaf 15 jaar. De beste resultaten werden behaald in Zweden, gevolgd door Nederland en Zwitserland. ...]
De tabel ziet er nog iets erger uit, voor de jonge mannen achter Polen nog...
Tabel 7
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners
1. SE : 24|80|53
2. NL : 26 92 59
3. CH : 23 95 60
4. IL : 18 100 64
5. MT : 44 89 67
6. UK* 31 121 77
7. NO : 33 128 82
8. ES : 34 132 84
9. DE : 39 130 85
10.FI : 33 144 90
11.SK* 32 162 98
12.EE: 39 158 100
13. IE: 41 164 103
14.PT: 52 153 103

15.DK: 44 161 104
16.AT: 46 179 113
17. IT: 40 186 114
18. SI: 46 190 121
19.HU: 46 195 123
20.LU: 54 192 124
21.FR: 42 207 125
22.LV: 42 201 128
23.CZ* 50 216 136
24.RO: 58 210 136
25.BE* 50 255 154 # (144# 2008-2009-2010)
26.PL: 59 248 155
27.CY: 23 294 158
28.EL: 58 349 210
~ EU: 40|164|103

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. *last three years available: 2007, 2008, 2009# Nemen we de gecorrigeerde tabel 2008-2009-2010 voor Be dan is het afgerond 144# ipv 154, of dezelfde plaats.
269 in 2010 (265 in 2009 en 327 in 2008)
** een gemiddelde van die 3 jaar zou namelijk 861/3 = 287/~2 milj = 143,5 geven, blijft duidelijk de 25e plaats.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=165127

Blablabla, wat is BE toch goe bezig. :roll: :oops:
Zelfs van het dichtste snelwegennet in de EU en zeer dicht OV-net kan BE niet profiteren.

Alboreto
3 januari 2012, 19:20
Blablabla, wat is BE toch goe bezig.

Inderdaad.
En zolang mensen de verantwoordelijkheid afschuiven op anderen en het slechte voorbeeld geven aan de jongeren zal dat zo blijven.