PDA

View Full Version : alcoholgrens naar 0,2 promille


Duvelke
3 januari 2012, 09:09
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een plan dat volgende week klaar zal zijn en dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. De meest opmerkelijke ingreep is de verlaging van de alcohollimiet van 0,5 naar 0,2 promille. Dat schrijft De Morgen.

De woordvoerster van de staatssecretaris bevestigt dat er aan een plan wordt gewerkt, maar wil nog geen details kwijt. Wel zullen zowel preventie als sensibilisering een grote rol spelen, luidt het. Of de verlaging van de alcoholgrens voor iedereen zal gelden, of enkel voor jonge bestuurders, is volgens een kabinetsmedewerker nog niet beslist.

Wathelet plant ook extra veiligheidsmaatregelen voor oudere bestuurders. Volgens Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil de staatssecretaris oudere bestuurders vanaf een bepaalde leeftijd aan een medische keuring onderwerpen. Vanaf welke leeftijd dat moet gebeuren, wordt nog onderzocht. Ook het aantal alcoholcontroles zal wellicht toenemen

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1371933/2012/01/03/Alcoholgrens-naar-0-2-promille.dhtml

Bent u voorstander van dit plan of niet?
Ik vind, als ze het doorvoeren dat het voor iedereen moet gelden, en niet alleen voor de jongere bestuurders.
0.2 promille is gelijk aan 1 pintje..(als je geluk hebt)

brother paul
3 januari 2012, 10:21
Kijk ik ben nogmaals voorstander van economische evenwichten
De laatste daling van 1 -> o.8 en dan naar 0.5 promille HOEVEEL MINDER ONDER INVLOED is er gepenaliseerd ?? EN waar is die daling in ongevallen door de invoer van die regel onder invloed

Ik heb zo de indruk dat we in belgie gaan eindigen met 0.2 promille, en 30km/u, zodatje ALTIJD OVERAL PERMANEN T in overtreding zult zijn...
En hoeveel whiet mag je blowen om onder invloed te rijden ?
en hoeveel siroop mag je drinken om onder invloed te rijden ?

aan dergelijke limiet kun je netzogoed zeggen, 0 promille en je mag niet drinken. EN je kunt netzogoed zeggen 0km/u je mag niet meer rijden in auto
Wat ben je met een promille grens die één keer in 10 jaar gecontroleerd wordt, en wanneer je controle krijgt waarvan je 99% kans hebt dat je op voorhand weet dat wordt niets ?

Daarom ben ik voorstander van gewoon alcohol DUBBEL te belasten. Voila door de dubbele belasting zal de consumptie dalen, en door die daling zal iedereen minder drinken, minder kanker krijgen, langer leven, gezonder leven, minder drinken en voila het leven een knik in de ongevallenstatistieken

VOor de rest vind ik 0.2promille zever, want hoeveel glazen mag je drinken om 0.2promille te hebben in een restaurant. Je kunt met moeite nog een apperitief drinken en dan gedaan.. Dus laat de mensen maar drinken zoveel als ze willen, de belastingen betalen ze dan toch zoveel als ze willen, en het economisch evenwicht lost alle problemen vanzelf op

hurricane
3 januari 2012, 10:22
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.

Bollywood
3 januari 2012, 11:05
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.

Je hebt gelijk dat er teveel doden gevallen zijn door dronken bestuurders. Iedere dode is er één teveel. Anderzijds, is het niet het percentage van intoxicatie die telt maar hoe dronken een persoon is.

Als ik 4 pinten drink in een uur en erna in mijn wagen stap zal ik op een nuchtere maag een intoxicatie hebben van +- 1%. Dit betekent echter niet dat ik op dat moment ook maar enige tekenen van dronkenschap zal vertonen. Voor andere mensen is dit anders. Op een bobstand in de kiesweek van ekonomika had ik op een bepaald moment 2% geblazen en kon nog steeds foutloos het parcours afleggen in de similatie die er stond.

Anderzijds als ik rij neem ik wel mijn verantwoordelijkheid op één keer na dat ik het niet wist. Nu ook heb ik moeten blazen en was opnieuw negatief. Mij lijkt het ook vooral een kwestie van de kas te spijzen. Met de nieuwjaarsperiode was er minder dan 0.01% die positief geblazen had wat natuurlijk te weinig is om de kostprijs van de controles te betalen, dus moeten we de grens verlagen!

Anderzijds zijn er mensen die niet drinken en toch er niet in slagen om op een defitge manier met een wagen te rijden. We moeten toch ook niet iedereen aan 30 laten rijden om hun brokken te vermijden. Want ook met alcohol is de tolerantie zo laag omdat bepaalde mensen er minder goed tegen kunnen.

Verder mag het ook eens opgemerkt worden dat de meeste ongelukken met dodelijk afloop er komen door vrachtwagens. Maar deze proberen te pakken levert natuurlijk minder op voor de staatskas!

Duvelke
3 januari 2012, 11:56
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.

0.2 % is zo goed als nul he..Ik vind 0.2 beter, aangezien je altijd nog een beetje alcohol in je bloed kan hebben van de dag voordien of van dat glaasje wijn dat ge gedronken hebt tijdens de middagmaaltijd..

0,2% is niet meer dan 1 glas..dus je zult geen pinten meer moeten gaan drinken, en erna nog rijden.

Alboreto
3 januari 2012, 19:23
aan dergelijke limiet kun je netzogoed zeggen, 0 promille en je mag niet drinken.

0 promille kan niet.
Van het minste dat drank in het eten wordt gebruikt hebt ge het zitten.

0.2 is eigenlijk een limiet die je toelaat om te eten wat je wilt, maar als je bij dat eten gaat drinken riskeer je dus om positief te blazen.

Dus het signaal is: don't drink and drive, maar eet gerust een praline of neem hoestsiroop (geen hele fles natuurlijk).

Bitterbal
3 januari 2012, 19:36
Een of twee pintjes drinken kan volgens mij geen kwaad en nu zal (of zou) het zelfs verplicht worden om het bij eentje te houden. Voor mij niet gelaten, maar dat ze dan niet enkel ons jongeren straffen, maar ook zakenmensen die tijdens dure diners ook te veel durven drinken en ouderen die al eens een wijntje of dreupeltje te veel drinken. Een nultolerantie invoeren voor vrachtwagenchauffeurs- en bijvoorbeeld ook buschauffeurs, daar kan ik dan wel inkomen. Zij hebben een voorbeeldfunctie en kunnen ook meer schade berokkenen bij een eventueel ongeval...

Ik ben er dus niet echt tegen, maar dat ze het dan consequent doorvoeren en voor alle leeftijden. Ik begrijp ook de noodzaak niet van de maatregel. Zouden er minder ongevallen zijn door die lage alcoholgrens nog te verlagen? Bovendien worden de cafés er nog eens mee gestraft ook en zullen we bij traktaties brol als cola en spa moeten drinken ofzo...

Alboreto
3 januari 2012, 19:40
Een of twee pintjes drinken kan volgens mij geen kwaad en nu zal (of zou) het zelfs verplicht worden om het bij eentje te houden. Voor mij niet gelaten, maar dat ze dan niet enkel ons jongeren straffen, maar ook zakenmensen die tijdens dure diners ook te veel durven drinken en ouderen die al eens een wijntje of dreupeltje te veel drinken.

Ik denk niet dat het de bedoeling is jongeren te straffen.
Ik denk trouwens niet dat het de bedoeling is iemand te straffen.

Alcohol achter het stuur is gewoon dom.

manta
3 januari 2012, 19:41
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.

Hoeveel ongevallen zijn er met nuchtere bestuurders?

Alboreto
3 januari 2012, 19:49
Hoeveel ongevallen zijn er met nuchtere bestuurders?

Ook voor u:

http://www.swov.nl/rapport/factsheets/NL/Factsheet_Alcohol.pdf

Afbeelding 2 laat zien dat het gebruik van alcohol in het verkeer tot een hoger ongevalsrisico leidt (Blomberg et al., 2005). Het relatieve ongevalsrisico bij een gegeven BAG-waarde is het ongevals-risico ten opzichte van dat van een nuchtere bestuurder. Het risico neemt exponentieel toe bij bloedalcoholgehaltes. Blomberg et al. (2005) schatten het risico bij een BAG van 0,5 promille ongeveer 40% hoger in. Bij 1,0 promille is het risico bijna 4 keer zo hoog, en bij een BAG van 1,5 promille is het ongevalsrisico zelfs meer dan 20 keer zo hoog als dat van een nuchtere automobilist.

en

In Tabel 1 is te zien dat het aantal geregistreerde alcoholslachtoffers in Nederland afneemt. Het aandeel geregistreerde alcoholslachtoffers (doden en ernstig verkeersgewonden) is sinds 1993 echter redelijk constant gebleven (tussen de 7 en 10%; niet in de tabel). Het werkelijke aandeel alcohol-slachtoffers ligt een stuk hoger dan uit de registratie door de politie blijkt. De SWOV heeft dit werkelijke aandeel geschat op basis van de trend in het rijden onder invloed in weekendnachten en de risicocijfers naar BAG-klasse. De uitkomst is dat ongeveer 20% van de verkeersdoden in Nederland gerelateerd is aan alcohol, al dan niet in combinatie met drugs. Daarvan heeft globaal vijf zesde (17%) alleen alcohol, en een zesde (3%) een combinatie van alcohol en drugs gebruikt (Houwing, Reurings & Bos, 2011b

Micele
3 januari 2012, 20:04
BE gaat dan ook in een select 0,2 -clubje komen, als...

@ Paul, het select clubje 0,8 is afgewezen...

http://www.autosieger.de/images/articles/adac_Promillegrenzen_3.jpg
ook: http://www.autokiste.de/verkehrsrecht/promillegrenzen.htm
(met specefieke afwijkingen 1)-6)

Mss was 0,3 redelijker (1 redelijke consumatie/pint/glas wijn), of maar dan alleen voor bestuurders die mnder als 2 jaar hun rijbewijs hebben (vb Spanje).
In D is 0,3 ook strafbaar bij een ongeval.

Naja, als staat en valt met een redelijke pakkans.
Over die 0,0 - landen heb ik daarbij gegronde twijfel. Men moet natuurlijk ook de boete kennen naargelang overschrijding. Wie weet moet men een ronde bier in het naburige café extra geven als men tussen 0°% en 0,3 °% opheeft, tussen 0,3 en 0,5 promille 2 rondes maar zelf verplicht 3 uur lang 5 watertjes drinken. :lol:

Men kan het ook op een andere manier aanpakken, een soepele grens maar zéér zware straffen (UK) :?

http://www.vandaag.be/buitenland/8508_stevige-boetes-bij-dronken-rijden-in-buitenland.html

Het is voor velen al aftellen naar de vakantie. Maar het is opletten geblazen, want in het buitenland kunnen snelheidsboetes en boetes voor dronken rijden stevig oplopen.


Het strengst zijn de Scandinavische landen. In Denemarken en Zweden kan iemand die te snel rijdt een nettomaandloon afdokken, in Noorwegen is het anderhalf maandloon en in Finland een half. En in Noorwegen en Zweden ligt de promillegrens dan nog op 0,2: ongeveer één glas wijn bij het eten.

Nultolerantie wordt vooral in Oost-Europese landen gehanteerd. In Estland, Roemenië, Hongarije, Tsjechië en Slovakije is de combinatie alcohol en rijden helemaal uit den boze.

In Groot-Brittannië en Ierland is de promillegrens (0,8) dan wel wat ruimer, de boetes op dronken rijden zijn ook zwaarder: tot 1.270 euro in Ierland, tot 6.500 euro in Groot-Brittannië.

SyMa

Cynara Cardunculus
3 januari 2012, 20:04
Ondertussen heeft Wathelet al laten weten dat het voorbarig nieuws was: men had schijnbaar veel te snel door dat de controles enkel in Vlaanderen zouden plaatsvinden.

Micele
3 januari 2012, 20:10
Ondertussen heeft Wathelet al laten weten dat het voorbarig nieuws was: men had schijnbaar veel te snel door dat de controles enkel in Vlaanderen zouden plaatsvinden.

Toch al een ballonnetje laten vliegen, is ook een gekende taktiek.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1103396/staatssecretaris-wathelet-wil-alcohollimiet-naar-0-2-promille.aspx
12:43 Update
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) benadrukt dat er nog geen beslissing is genomen over het al dan niet verlagen van de alcohollimiet naar 0,2 promille. Wathelet werkt aan een plan om de verkeersveiligheid te verhogen en dat plan is nog niet klaar, zegt zijn woordvoerster Isabel Casteleyn.

manta
3 januari 2012, 20:16
Ook voor u:

http://www.swov.nl/rapport/factsheets/NL/Factsheet_Alcohol.pdf



en

Daaruit blijkt idd dat de meeste ongevallen er zijn door nuchtere chauffeurs...
Men zou ze extra moeten belasten.

Bitterbal
3 januari 2012, 20:47
Ik denk niet dat het de bedoeling is jongeren te straffen.
Ik denk trouwens niet dat het de bedoeling is iemand te straffen.

Alcohol achter het stuur is gewoon dom.

Ik zal ook nooit meer dan twee pintjes drinken als ik nog moet rijden. Maar met een bovengrens van 0,2 promille zou je blijkbaar al risico lopen om gepakt te worden na één biertje. Kriekenpralines zijn ook al gevaarlijk, net zoals een zelfgemaakte fruitige coctail...

Waar gaan we naartoe? Dit dient gewoon om meer geld op te halen bij de gewone mensen. Straks slaat de belasting op sigaretten ook weer op zeker? Benieuwd hoezeer deze maatregel ook de café-uitbaters ook weer niet zal raken...

De schoofzak
3 januari 2012, 21:24
Te streng voor de gewone mens.

Wel akkoord voor bijvoorbeeld:
- wie al gepakt is voor erg overdreven drankgebruik aan 't stuur
- voor motorrijders (tenzij ze zijwieltjes hebben)
- voor vrachtwagenchauffeurs
- voor buschauffeurs
- voor taxi's en ander bezoldigd vervoer; ook de busjes van de bouw die bouwvakkers vervoeren
- voor wie zijn rijbewijs nog maar twee jaar heeft
- voor plus 65'ers
... ??

Dude87
3 januari 2012, 22:18
Te streng voor de gewone mens.


Het overgrote merendeel van de weggebruikers is "de gewone mens". Het doel van die verlaging is om de wegen veiliger te maken en dat gaat niet gebeuren door enkel bussen, taxi's, vrachtwagens,... te controleren

PeterCC
3 januari 2012, 22:49
(...)
@ Paul, het select clubje 0,8 is afgewezen...
(...)

De UK, tot nader order nog steeds het al gedurende 60 jaar meest verkeersveilige land van Europa (en dus op aarde) hanteert nog altijd een limiet van 0.8.
Voor mij zegt dat alles over de relevantie van een 0.2 limiet. Meer woorden moeten we daar niet aan vuil maken.

Alboreto
3 januari 2012, 23:00
Daaruit blijkt idd dat de meeste ongevallen er zijn door nuchtere chauffeurs...

Eigenlijk niet nee.

Cynara Cardunculus
4 januari 2012, 00:31
Eigenlijk niet nee.

Als 17% door de alcohol komt, dan komt 83% toch door nuchtere chauffeurs?

Micele
4 januari 2012, 01:02
Op Canvas nu iemand van de KUL Leuven, een pure theoreticus, soms echt nepargumenten om te lachen...
Is zelfs voorstander van 0 Promille, heeft het netjes als toxicoloog uitgelegd dat dit zeker doenbaar is (dat drinken toch), alcohol vervluchtigd na x-time etc... 33 likeurpralines ook, beetje eten is genoeg.

Wat een wereldvreemdheid in dit land, ze worden totaal hopeloos.

Professor, als 0,0 promille ook niet helpt " zoals de stappen naar 1 naar 0,8 naar 0,5 niet geholpen hebben (dixit professor)" en naar 0,3 ook niet geholpen hebben gaan we dan naar -0,2 ? :roll:

Micele
4 januari 2012, 01:39
Op Canvas nu iemand van de KUL Leuven, een pure theoreticus, soms echt nepargumenten om te lachen...
Is zelfs voorstander van 0 Promille, heeft het netjes als toxicoloog uitgelegd dat dit zeker doenbaar is (dat drinken toch), alcohol vervluchtigd na x-time etc... 33 likeurpralines ook, beetje eten is genoeg.

Wat een wereldvreemdheid in dit land, ze worden totaal hopeloos.

Professor, als 0,0 promille ook niet helpt " zoals de stappen naar 1 naar 0,8 naar 0,5 niet geholpen hebben (dixit professor)" en naar 0,3 ook niet geholpen hebben gaan we dan naar -0,2 ? :roll:

stand verkeersdoden per miljoen inwoners(d/m) Europa 27 landen, 2010.
Promille grens erbij gevoegd, ziet iemand een verband ?
De extremen 0,8 en 0,0 staan in het vet.
d/m stand EU-landen Promille
28 1 Sweden 0,2
30 2 Utd Kingdom 0,8
37 3 Malta 0,8
38 4 Netherlands 0,5
45 5 Germany 0,5
46 6 Denmark 0,5
47 7 Ireland 0,8
51 8 Finland 0,5
54 9 Spain 0,5
59 10 Estonia 0
61 11 France 0,5
63 12 Luxembourg 0,5
65 13 Slovakia 0
66 14 Italy 0,5
66 15 Austria 0,5
67 16 Slovenia 0,5
74 17 Hungary 0
74 18 Belgium 0,5
75 19 Cyprus 0,5
76 20 Czech Rep. 0
88 21 Portugal 0,5
92 22 Lithuania 0,4
98 23 Latvia 0,5
102 24 Poland 0,2
103 25 Bulgaria 0,5
111 26 Romania 0
112 27 Greece 0,5

Micele
4 januari 2012, 02:23
vervolg op de cijfers hierboven, iemand van de ADAC die me toch geloofwaardig lijkt (en de cijfers kan plaatsen).

http://www.gmx.net/themen/auto/verkehr-service/827641e-mehr-alkohol-tests-gefordert

ADAC: Null-Promille-Grenze senkt nicht Unfallzahlen

Karlsruhe - Der ACE Auto Club Europa setzt sich für die Null-Promille-Grenze für Alkohol im Straßenverkehr ein. Damit soll die Zahl der Verkehrstoten weiter sinken. Wir sprachen mit ADAC-Pressesprecher Maximillian Maurer über diese Forderung.

Was halten Sie von der Forderung des ACE, die Null-Promille-Grenze einzuführen?

Wir halten die geltende Regelung mit 0,5 Promille für die bessere Wahl und glauben nicht, dass sich das positiv auf die Senkung der Unfallzahlen auswirken kann. Wir haben seit Jahren rückgängige Unfallzahlen, auch bei Unfällen in Verbindung mit Alkoholmissbrauch.

Warum würde eine verschärfte Gesetzeslage nichts bringen?

Mit der damaligen Einführung der 0,5-Promille-Grenze im Jahr 2001 gab es bei den Unfallzahlen keinen Knick nach unten, der Verlauf ist vielmehr weiter - wie zuvor - konstant nach unten gegangen. Das hängt damit zusammen, dass sich die typischen Alkohol-Unfälle im Bereich weit über einer Promille abspielen. Solchen Autofahrern ist es schlicht "wurst", wo die Grenze ist. Außerdem ist etwa in Estland, Kroatien oder Rumänien schon die Null-Promille-Grenze eingeführt. Trotzdem gibt es in solchen Ländern teilweise sogar mehr Alkohol-Unfälle.
snel vertaald

ADAC-Pressesprecher Maximillian Maurer vindt de 0,5 promille de betere keus (met 0,5 promille dalen het aantal alcoholgerelateerde ongevallen evenzo), alhoewel het bij de invoering in 2001 in Duitsland ook geen extra ongevaldaling gaf (tov de 0,8 promille voordien)
De ongevaltendens bleef namelijk gewoon constant dalen zoals voordien; dat hangt ermee tesamen dat de typische alcoholongevallen zich namelijk ver boven de 1 promille afspelen, zulke bestuurders interesseert het geen bal hoeveel de alcoholgrens juist is.
Bovendien hebben Estland , Kroatië en Roemenië al de 0,0 grens ingevoerd, desondanks hebben die landen gedeeltelijk zelfs meer alcoholongevallen. (als voordien)

" Waarom zou een verscherpte wetgeving niets opbrengen ?" (was de vraag)

Vergeet ook niet dat in D de boetes op dronken rijden veel meer gepeperd zijn als in Be daarbij ook nog veel strafpunten.
Evenzo staat Zweden -wel 0,2 promille-, Denemarken, Finland 0,5 (soit, Scandinavië algemeen), maar vooral UK en Ierland met 0,8 promille bovenaan omdat ze ook zeer hoge boetes hebben, UK extreem hoog naargelang promille.

Henri1
4 januari 2012, 06:32
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een plan dat volgende week klaar zal zijn en dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. De meest opmerkelijke ingreep is de verlaging van de alcohollimiet van 0,5 naar 0,2 promille. Dat schrijft De Morgen.

De woordvoerster van de staatssecretaris bevestigt dat er aan een plan wordt gewerkt, maar wil nog geen details kwijt. Wel zullen zowel preventie als sensibilisering een grote rol spelen, luidt het. Of de verlaging van de alcoholgrens voor iedereen zal gelden, of enkel voor jonge bestuurders, is volgens een kabinetsmedewerker nog niet beslist.

Wathelet plant ook extra veiligheidsmaatregelen voor oudere bestuurders. Volgens Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil de staatssecretaris oudere bestuurders vanaf een bepaalde leeftijd aan een medische keuring onderwerpen. Vanaf welke leeftijd dat moet gebeuren, wordt nog onderzocht. Ook het aantal alcoholcontroles zal wellicht toenemen

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1371933/2012/01/03/Alcoholgrens-naar-0-2-promille.dhtml

Bent u voorstander van dit plan of niet?
Ik vind, als ze het doorvoeren dat het voor iedereen moet gelden, en niet alleen voor de jongere bestuurders.
0.2 promille is gelijk aan 1 pintje..(als je geluk hebt)

Hoe heette die moraalridder ook weer die ons dagelijks kwam vertellen hoe we ons moesten gedragen achter het stuur ?

juist, Flor Konngs.

hurricane
4 januari 2012, 06:55
Hoeveel ongevallen zijn er met nuchtere bestuurders?

Rare redenering.
Hoeveel ongevallen met blonde bestuurders die een jeans dragen ? ;-)

Sorry, voor mij kan alcohol en rijden nooit samen gaan.
Hoe laag de intoxicatie ook is, er is altijd een effect. Je moet het ook niet gaan zoeken eh.
Trouwens, heb je écht die drank nodig ? Neem dan het openbaar vervoer of spreek af met iemand die niet drinkt.

OMGClayAiken
4 januari 2012, 07:02
stand verkeersdoden per miljoen inwoners(d/m) Europa 27 landen, 2010.
Promille grens erbij gevoegd, ziet iemand een verband ?
De extremen 0,8 en 0,0 staan in het vet.

Dat mn in die rood gedrukte landen links rijdt?

brother paul
4 januari 2012, 08:04
Dat mn in die rood gedrukte landen links rijdt?

Dat vraag ik mij ook af, of links rijden blijkbaar geen significante voordelen oplevert...:?

hurricane
4 januari 2012, 08:08
Dat vraag ik mij ook af, of links rijden blijkbaar geen significante voordelen oplevert...:?

Ja hoor. De linkse rijvakken zijn in dit land nog berijdbaar. Aan de rechtse kunnen ze dan eindelijk eens goed werk verrichten.

kameleon
4 januari 2012, 08:13
Vragen naar bijstand van een advocaat bij elke alcoholcontrole. Een verdachte van alcoholmisbruik moet zich kunnen verdedigen bij de eerste vaststellingen. Anders vrijspraak.

Cynara Cardunculus
4 januari 2012, 08:37
vervolg op de cijfers hierboven, iemand van de ADAC die me toch geloofwaardig lijkt (en de cijfers kan plaatsen).


snel vertaald

ADAC-Pressesprecher Maximillian Maurer vindt de 0,5 promille de betere keus (met 0,5 promille dalen het aantal alcoholgerelateerde ongevallen evenzo), alhoewel het bij de invoering in 2001 in Duitsland ook geen extra ongevaldaling gaf (tov de 0,8 promille voordien)
De ongevaltendens bleef namelijk gewoon constant dalen zoals voordien; dat hangt ermee tesamen dat de typische alcoholongevallen zich namelijk ver boven de 1 promille afspelen, zulke bestuurders interesseert het geen bal hoeveel de alcoholgrens juist is.
Bovendien hebben Estland , Kroatië en Roemenië al de 0,0 grens ingevoerd, desondanks hebben die landen gedeeltelijk zelfs meer alcoholongevallen. (als voordien)

" Waarom zou een verscherpte wetgeving niets opbrengen ?" (was de vraag)

Vergeet ook niet dat in D de boetes op dronken rijden veel meer gepeperd zijn als in Be daarbij ook nog veel strafpunten.
Evenzo staat Zweden -wel 0,2 promille-, Denemarken, Finland 0,5 (soit, Scandinavië algemeen), maar vooral UK en Ierland met 0,8 promille bovenaan omdat ze ook zeer hoge boetes hebben, UK extreem hoog naargelang promille.

Dit lijkt me de meest logische uitleg. 0.5 is een goede richtlijn. Iemand met 0.6 gaat niet ineens de snelheidsduivel worden als die anders ook een normaal rijpatroon houdt. Dronkaards of jonge mensen die graag de rij expert uithangen zijn even gevaarlijk bij 0.5 als bij 1 promille. Iemand die geen rekening houdt met de alcohol limiet gaat ook niet stoppen bij 0.3

brother paul
4 januari 2012, 09:45
Als 17% door de alcohol komt, dan komt 83% toch door nuchtere chauffeurs?

en als 3% dronken rijdt, dan is 17% inderdaad significant slechter

MAAR: verandert die grens naar 0.2promille daar nu iets aan ? Nee volgens mij:roll:

brother paul
4 januari 2012, 09:45
Ja hoor. De linkse rijvakken zijn in dit land nog berijdbaar. Aan de rechtse kunnen ze dan eindelijk eens goed werk verrichten.

moet je afritten niet herschikken ?

Duvelke
4 januari 2012, 10:21
stand verkeersdoden per miljoen inwoners(d/m) Europa 27 landen, 2010.
Promille grens erbij gevoegd, ziet iemand een verband ?
De extremen 0,8 en 0,0 staan in het vet.
Moet men echt dood zijn om van een serieus ongeval te spreken ?:roll:
Iemand die te veel gedronken heeft kan ook iemand aanrijden die er ernstige (of minder ernstige) lichamelijke letsels aan overhoudt.
Maar dat staat niet in jouw grafiekje he :|
Om nog maar te zwijgen van de materiele schade dat ze vaak veroorzaken of de net-niet-ongevallen.

Duvelke
4 januari 2012, 10:24
en als 3% dronken rijdt, dan is 17% inderdaad significant slechter

MAAR: verandert die grens naar 0.2promille daar nu iets aan ? Nee volgens mij:roll:

0,2% is makkelijk te hanteren dan 0,5%
0,2% is gelijk aan niet drinken of je moest eens een glaasje hebben gedronken smiddags en hierna nog plots moet rijden..zodat je niet gepakt wordt met 0,1% ofzo.
nu het 0,5% kan ik 2-3 soms zelfs 4 pintjes drinken (als ik chance heb)
maar ik weet nooit zeker, het hangt er allemaal een beetje van af. (hoeveel gegeten, gesport, moe, uitgedroogd..)
Nu ist gewoon simpeler..niets meer drinken van alcohol.

Cynara Cardunculus
4 januari 2012, 10:57
en als 3% dronken rijdt, dan is 17% inderdaad significant slechter

MAAR: verandert die grens naar 0.2promille daar nu iets aan ? Nee volgens mij:roll:

nee natuurlijk niet.
Degenen die de ongevallen veroorzaken als gevolg van alcoholintoxicatie zijn niet degenen die 0.3 of 0.4 of zelfs 0.5 hebben, maar degenen die 1.2 of 1.4 hebben. Zelfs met 0.5 is de reden voor het ongeval eerder te zoeken bij de 83% niet-alcoholgebonden ongelukken dan bij de 17%
en of de ondergrens dan 0 of 0.2 is gaat daar idd. niks aan veranderen.

ps. het gaat hier blijkbaar enkel om de dodelijke ongevallen. Waarschijnlijk zijn de cijfers nog onduidelijker (geen oorzakelijk verband met alcohol te vinden) als het over alle ongevallen zou gaan.

(ligt een kettingbotsing aan de mist? of aan het feit dat 3 geblutste chauffeurs meer dan 0.5 in hun bloed hadden?)

manta
4 januari 2012, 11:20
Rare redenering.
Hoeveel ongevallen met blonde bestuurders die een jeans dragen ? ;-)

Sorry, voor mij kan alcohol en rijden nooit samen gaan.
Hoe laag de intoxicatie ook is, er is altijd een effect. Je moet het ook niet gaan zoeken eh.
Trouwens, heb je écht die drank nodig ? Neem dan het openbaar vervoer of spreek af met iemand die niet drinkt.

Redenering als een ander hoor, zie maar eens hoe ze hun statistieken opmaken naar leeftijd ook. Als jongere aan een betaalbare verzekering raken is daardoor om het lichtjes te zeggen een lastige opgave...
En daar de meeste ongevallen gebeuren door mensen die NIET onder invloed rijden moet er dus toch eens nagegaan worden of er geen andere factoren zijn die mee aan de basis van ongevallen liggen...

Dronkoers
4 januari 2012, 11:35
Men kan het ook op een andere manier aanpakken, een soepele grens maar zéér zware straffen (UK) :?

Vanaf 1/1/2012 gaat de opdeciemen van 5.5 naar 6 (http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1791-boeteverhoging), een aangezien ge hier een maximum boete van €2 000 (http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/verkeerswet/460-t4hs5) aangesmeert kunt krijgen (x6 is dat dus €12 000) zijn de boetes hier al zwaar genoeg me dunkt. Bij een herhaling binnen de 3 jaar kan deze zelfs oplopen tot €30 000 euro...

Duvelke
4 januari 2012, 11:42
Vanaf 1/1/2012 gaat de opdeciemen van 5.5 naar 6 (http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1791-boeteverhoging), een aangezien ge hier een maximum boete van €2 000 (http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/verkeerswet/460-t4hs5) aangesmeert kunt krijgen (x6 is dat dus €12 000) zijn de boetes hier al zwaar genoeg me dunkt. Bij een herhaling binnen de 3 jaar kan deze zelfs oplopen tot €30 000 euro...

Blijkbaar niet zwaar genoeg, want men blijft maar drinken en rijden?

Cynara Cardunculus
4 januari 2012, 12:01
Blijkbaar niet zwaar genoeg, want men blijft maar drinken en rijden?
zolang men geen accidenten heeft, heeft niemand daar toch last van?

blijkbaar heb je de onderliggende trend van dit draadje niet begrepen: vooral mensen met +1% hebben zeer ernstige (te vermijden) dodelijke ongevallen. Niemand betwist dat.

Maar of men nu 0.4 dan wel 0.5 of 0.1 als maximum grens oplegt: het aantal ongevallen heeft d�*�*r niks mee te maken. Men kan net zogoed gaan onderzoeken hoeveel % van de dodelijke ongevallen te maken hebben met mensen die vijf tenen hebben.
(of misschien zelfs nog interessanter: hoeveel% van de ongevallen hebben te maken met onverzekerde "jongeren"?) maar d�*t is natuurlijk geen reden om diezelfde "jongeren" een rijverbod te geven zeker? Uiteraard niet, want ze trekken zich daar niks van aan, net zoals degenen die bij +1% in de auto stappen.

Is dit duidelijker?

Dronkoers
4 januari 2012, 12:26
Blijkbaar niet zwaar genoeg, want men blijft maar drinken en rijden?

Voor sommige mensen is €12 000 kleingeld... (Hoewel ik nog nooit geweten heb dat dat uitgesproken is geweest)

Pericles
4 januari 2012, 13:00
nee natuurlijk niet.
Degenen die de ongevallen veroorzaken als gevolg van alcoholintoxicatie zijn niet degenen die 0.3 of 0.4 of zelfs 0.5 hebben, maar degenen die 1.2 of 1.4 hebben. Zelfs met 0.5 is de reden voor het ongeval eerder te zoeken bij de 83% niet-alcoholgebonden ongelukken dan bij de 17%
en of de ondergrens dan 0 of 0.2 is gaat daar idd. niks aan veranderen.

ps. het gaat hier blijkbaar enkel om de dodelijke ongevallen. Waarschijnlijk zijn de cijfers nog onduidelijker (geen oorzakelijk verband met alcohol te vinden) als het over alle ongevallen zou gaan.

(ligt een kettingbotsing aan de mist? of aan het feit dat 3 geblutste chauffeurs meer dan 0.5 in hun bloed hadden?)

Juridisch is er een verschil tussen dronkenschap en alcohol intoxicatie.
het verschil in gevolgen is enorm.
Bij kwalificatie dronkenschap kan de verzekeringsmaatschappij regres uitvoeren , in het andere geval niet.

Micele
4 januari 2012, 14:13
Dat mn in die rood gedrukte landen links rijdt?
Hey, was me nog niet opgevallen nu ge het zegt.
en het 4e en laatste EU-land dat ook links rijdt is Cyprus, die hebben wel 0,5 promille. ;-)
Cyprus is one of only four EU nations in which vehicles drive on the left-hand side of the road, a remnant of British colonisation, the others being Ireland, Malta and the United Kingdom.

Anna List
4 januari 2012, 14:15
de corelatie tssn leeftijd+testosteron en verkeersdoden is wezenlijk hoger dan de corelatie tssn alcohol en verkeersdoden ...

Steben
4 januari 2012, 14:25
0,2% is makkelijk te hanteren dan 0,5%
0,2% is gelijk aan niet drinken of je moest eens een glaasje hebben gedronken smiddags en hierna nog plots moet rijden..zodat je niet gepakt wordt met 0,1% ofzo.
nu het 0,5% kan ik 2-3 soms zelfs 4 pintjes drinken (als ik chance heb)
maar ik weet nooit zeker, het hangt er allemaal een beetje van af. (hoeveel gegeten, gesport, moe, uitgedroogd..)
Nu ist gewoon simpeler..niets meer drinken van alcohol.

waarom vind je dan toch 0.2 beter dan 0?

let op he, want je bent in mijn ogen toch zeker een voorstander van rookverbod enz he?

Steben
4 januari 2012, 14:25
de corelatie tssn leeftijd+testosteron en verkeersdoden is wezenlijk hoger dan de corelatie tssn alcohol en verkeersdoden ...

De verzorgingsstaat heeft een antwoord: leeftijd beperken en testosteron verbieden!

Anna List
4 januari 2012, 14:26
De verzorgingsstaat heeft een antwoord: leeftijd beperken en testosteron verbieden!

of mannen hun rijbewijs maar laten halen op hun 28ste, tien jaar later dan vrouwen ... :-o


wat zijn taboes toch prachtig hé :-)

Duvelke
4 januari 2012, 14:31
Voor sommige mensen is €12 000 kleingeld... (Hoewel ik nog nooit geweten heb dat dat uitgesproken is geweest)

dat zullen er toch niet veel zijn

Micele
4 januari 2012, 14:42
Moet men echt dood zijn om van een serieus ongeval te spreken ?:roll:
Natuurlijk niet, maar de dodelijke ongevallen, ttz die doden worden het nauwkeurigste geregistreerd, boven 90 % nauwkeurigheid. Daarbij ook diegene die in een ziekenhuis sterven tem 30 dagen na een verkeersongeval.

Iemand die te veel gedronken heeft kan ook iemand aanrijden die er ernstige (of minder ernstige) lichamelijke letsels aan overhoudt.
Logisch, en bij zulke ongevallen zal er regelmatig ook vluchtmisdrijf zijn.
Dus veel hangt af van de mentaliteit in een land, en ook van de Politie.
En de dronken bestuurder zal -hopelijk- veel geleerd hebben voor de toekomst... als hij gepakt wordt mss nog meer...

Maar dat staat niet in jouw grafiekje he :|
Natuurlijk niet, de verkeersdoden + 30 dagen/ per x- inwoners is de meest gebruikte omdat ze het nauwkeurigste geregisteerd wordt in alle landen op dezelfde voorgeschreven manier.

Bij alcoholgerelateerde ongevallen met doden zijn er teveel verschillen in registratie tussen de EU-landen, toon ik even aan met deze EU-statistiek.

België is trouwens een van die landen die toen in 2005-2006 een gebrekkige registratie van het afnemen van de bloedtest had bij dodelijke ongevallen ( slechts 20 % betrokken chauffeurs) , als we dat lineair moesten hoogrekenen naar 100% zouden die 8,2% x 5 = 41 % worden en allerlaatste worden

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en
Tabel 1: Percentage verkeersdoden ten gevolge van ongevallen waarbij ten minste één chauffeur meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheid alcohol (behalve anderszins aangegeven) had gedronken
Land Wettelijke maximum-grens (mg/ml) % Opmerkingen
Tsjechië 0,0 4,8%
Oostenrijk 0,5 5,9%
België 0,5 8,2% Test bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs
Nederland 0,5 8,3%
Hongarije 0,0 8,7% Waarvan 8,4% chauffeurs met een alcoholgehalte in het bloed van 0,5 mg/ml
Griekenland 0,5 9,4%
Polen 0,2 9,8%

Duitsland 0,3 12,1%
Slowakije 0,0 12,9%
Litouwen 0,4 14,8%
Denemarken 0,5 16,0%
Verenigd Koninkrijk 0,8 17,0%
Zwitserland 0,5 19,3%

Letland 0,5 21,7%
Noorwegen 0,2 22,2% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Cyprus 0,9 22,5% Wettelijk maximum-alcoholgehalte in het bloed in 2006 verminderd tot 0,5 mg/ml
Finland 0,5 23,4%
Estland 0,2 23,5%
Zweden 0,2 25,0% Op basis van de autopsie van gedode chauffeurs
Portugal 0,5 27.8% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Frankrijk 0,5 28,8% % van dodelijke ongevallen wanneer de chauffeur is getest
Spanje 0,5 29,5% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs

België 0,5 41 % ? hypothetisch: op basis van de autopsie van alle gedode chauffeurs
Deze tabel is dus daardoor algemeen weinig geloofwaardig, als ik bedenk dat een paar zeer veilige landen zoals primus Zweden bijna onderaan staat en Griekenland als slechtste land bijna bovenaan, is dus een kwestie van kwaliteit en nauwkeurigheid van de registratie. Ook Polen staat nog in de kopgroep. :?


om nog maar te zwijgen van de materiele schade dat ze vaak veroorzaken of de net-niet-ongevallen.
Idd, daarvoor is er -gelukkig nog- een verzekering.

Duvelke
4 januari 2012, 14:45
waarom vind je dan toch 0.2 beter dan 0?

let op he, want je bent in mijn ogen toch zeker een voorstander van rookverbod enz he?

omdat er altijd een kleine marge moet zijn voor ongelukjes.
Al is het maar dat een ongelukje rap gebeurd is:
likeurpraline'ke gegeten
een beetje alcohol in je saus van je maaltijd
savonds weggeweest, en smorgens vroeg naar de bakker en dat er nog een ietsie pietsie alcohol in je bloed
...
0 promille is NIETS he..dus 0,2 is gewoon een buffer'tje voor dergelijke kleine zaken. In principe kan je dan ook nog 1 pint drinken.

Micele
4 januari 2012, 15:04
Al is het maar dat een ongelukje rap gebeurd is:
likeurpraline'ke gegeten ...]
Een toxicoloog legde gisteren op het nieuws uit dat men 33 likeurpralinen moet eten om 0,2 promille te halen.

btw ben je nu content van dat nieuw "grafiekje" in mijn post hierboven ? :-)

savonds weggeweest, en smorgens vroeg naar de bakker en dat er nog een ietsie pietsie alcohol in je bloed...
Idd, het probleem met 0,0-0,2 promille is volgens mij dat als je redelijk wat drinkt en NIET rijdt, maar ´s anderendaags met de auto rijdt je nog altijd 0,2 promille of meer kan hebben.
Het menselijk lichaam bouwt in de regel maar 0,1 promille per uur af.

Reken maar uit als je de avond voordien 1,2 promille had, en na 7 uur slaap, 8 uur later met de auto wilt rijden... Je voelt je uitgerust en redelijk fit, maar je zit al boven de grens met mogelijke 0,4 promille...

Aurora_Borealis
4 januari 2012, 17:16
Deze tabel is dus daardoor algemeen weinig geloofwaardig, als ik bedenk dat een paar zeer veilige landen zoals primus Zweden bijna onderaan staat en Griekenland als slechtste land bijna bovenaan, is dus een kwestie van kwaliteit en nauwkeurigheid van de registratie. Ook Polen staat nog in de kopgroep. :?

Uw geciteerde tabel klopt inderdaad van geen kanten. Zweden analyseert inderdaad systematisch: 97% van de in het verkeer gestorven bestuurders wordt onderworpen aan een post-morten bloedanalyse voor alcohol, en tegenwoordig ook 60 % voor drugs en geneesmiddelen.

In de meeste rapporten (op basis van post-mortem analyse) in de wetenschappelijke literatuur geeft men dat tussen de 30 a 50 % van de gestorven bestuurders een alcoholwaarde boven de wettelijk toegestane limiet heeft.

PeterCC
4 januari 2012, 18:10
(...)
De ongevaltendens bleef namelijk gewoon constant dalen zoals voordien; dat hangt ermee tesamen dat de typische alcoholongevallen zich namelijk ver boven de 1 promille afspelen, zulke bestuurders interesseert het geen bal hoeveel de alcoholgrens juist is.
(...)

Dat was altijd al het geval, toch werd de 0.5 ingevoerd.
Het valt te vrezen dat onze overheid ook nu weer het gezond verstand en de redelijkheid laat voor wat ze zijn en een principiële maar zinloze keuze maakt.
Dat is als het om verkeer gaat in dit land spijtig genoeg de regel. Geen wonder dat stilaan zowat elke regel met voeten wordt getreden.

Aurora_Borealis
4 januari 2012, 18:42
Dat was altijd al het geval, toch werd de 0.5 ingevoerd.
Het valt te vrezen dat onze overheid ook nu weer het gezond verstand en de redelijkheid laat voor wat ze zijn en een principiële maar zinloze keuze maakt.
Dat is als het om verkeer gaat in dit land spijtig genoeg de regel. Geen wonder dat stilaan zowat elke regel met voeten wordt getreden.

Zeer zeker, teruggrijpende op de Zweedse statistieken voor de periode van 2003-2007 (Jones et al., 2009) blijkt dat slechts 3 % van de dode bestuurders een promillegehalte in het bloed had tussen de 0.2 en 0.8. Het merendeel van de dronken en dode chauffeurs had veel dieper in het glas gekeken: het gemiddelde alcoholgehaalte bedroeg 1.68 promille.

Trouwens, het % dode chauffeurs met tussen de 0.2 en 0.8 promille ligt beduidend lager dan het % dode chauffeurs met bepaalde, volstreks legale geneesmiddelen zoals benzodiazepines en Z-hypnotica, wat moet men daar uit dan besluiten ?

Steben
4 januari 2012, 19:03
omdat er altijd een kleine marge moet zijn voor ongelukjes.
Al is het maar dat een ongelukje rap gebeurd is:
likeurpraline'ke gegeten
een beetje alcohol in je saus van je maaltijd
savonds weggeweest, en smorgens vroeg naar de bakker en dat er nog een ietsie pietsie alcohol in je bloed
...
0 promille is NIETS he..dus 0,2 is gewoon een buffer'tje voor dergelijke kleine zaken. In principe kan je dan ook nog 1 pint drinken.

er is veel fout aan de regeling.
1. Ze is veel onrealistischer dan 0.5 (wat neerkomt op ongeveer 2 eenheden, 0.2 op net geen 1) waardoor er gewoonweg enkel meer beboet kan worden
2. Ze komt ook over als louter budgetmaatregel om precies dezelfde reden
3. Ze bevestigt nog meer de discrepantie in behandeling tussen de verschillende genotsmiddelen, de weg is immers even publiek als een café

Rapture
4 januari 2012, 19:22
Blijkbaar niet zwaar genoeg, want men blijft maar drinken en rijden?

Dus gij denkt dat indien wetten worden overtreden, dit louter ligt aan het feit dat de straffen te laag liggen. Dus logischer wijs hoeven enkel de straffen verhoogd te worden om het aantal overtreders te laten zakken?

Zet dan op elk misdrijf de doodstraf, en geen enkele wet wordt nog overtreden...

Lees het werk van Beccaria (nog altijd actueel) er eens op na.
De opgelegde straffen moeten altijd proportioneel zijn met het gepleegde misdrijf. Waar men in België zich vaak aan bezondigt, is de lage pakkans compenseren door (overdreven) zware straffen. Maw 99% van de overtreders wordt niet gepakt (dus ook niet gestraft) maar die 1% die we pakken straffen we dan maar voor 100. Men hoopt hier een soort afschrikeffect te creëeren wat in de praktijk niet bestaat.

Ter illustratie: ik rij al 8 jaar met de auto, ik ga geregeld uit. Op die 8 jaar heb ik nog nooit een alcoholcontrole gehad. Iemand die er geen graten in ziet om dronken achter het stuur te kruipen zal hier uiteraard rekening mee houden. Statistisch komt het erop neer dat hij een zeer lage kans heeft om gepakt te worden, maar als hij gepakt wordt een zware straf krijgt. De meesten zullen deze gok wel wagen.

Vehoog de pakkans, maw voer het aantal alcoholcontroles op, maar laat de straffen ongewijzigd. Op den duur zal het stelselmatig verhogen van de straffen uieindelijk geen enkel effect meer hebben. Want of ge nu 10.000 euro of 100.000 euro boete moet betalen, de meesten zullen het niet kunnen betalen.

Rapture
4 januari 2012, 19:28
Vierkant tegen deze verlaging.

99% van de chauffeurs zijn bij een promille-gehalte van 0,5 of minder nog perfect in staat om een voertuig te besturen. Het is zoiets als de toegelaten snelheid in de bebouwde kom te verlagen naar 30km/u omdat er enkele chauffeurs nog in slagen ongevallen te veroorzaken tegen 50km/u. Uitzonderingen mogen nooit de regel bepalen.

Nu mogen we allemaal op café plat waterkes gaan drinken omdat er een paar zijn die niet goed tegen alcohol kunnen. Na het rookverbod, zal dit de volgende mokerslag worden voor de horeca.

"Jean, drinkt ge één pintje van mij?" "Nee, want ik ben met de wagen"
"Schat, zullen we een glaasje rode wijn drinken bij de hoofdschotel?" "Nee, het zal Chaudfontaine worden, schat, want we zijn met de wagen"

Puur sfeerbederf.

Rapture
4 januari 2012, 19:30
Vragen naar bijstand van een advocaat bij elke alcoholcontrole. Een verdachte van alcoholmisbruik moet zich kunnen verdedigen bij de eerste vaststellingen. Anders vrijspraak.

En de advocaat kan desnoods in plaats van de verdachte blazen.

brother paul
4 januari 2012, 19:34
de corelatie tssn leeftijd+testosteron en verkeersdoden is wezenlijk hoger dan de corelatie tssn alcohol en verkeersdoden ...

dat is inderdaad juist ze anneke

manta
4 januari 2012, 19:36
Vragen naar bijstand van een advocaat bij elke alcoholcontrole. Een verdachte van alcoholmisbruik moet zich kunnen verdedigen bij de eerste vaststellingen. Anders vrijspraak.

idd:-D

brother paul
4 januari 2012, 19:38
omdat er altijd een kleine marge moet zijn voor ongelukjes.
Al is het maar dat een ongelukje rap gebeurd is:
likeurpraline'ke gegeten
een beetje alcohol in je saus van je maaltijd
savonds weggeweest, en smorgens vroeg naar de bakker en dat er nog een ietsie pietsie alcohol in je bloed
...
0 promille is NIETS he..dus 0,2 is gewoon een buffer'tje voor dergelijke kleine zaken. In principe kan je dan ook nog 1 pint drinken.

ik zie al een diabetiekr met ketonen in zjn adem positief tekenen

Noorderlicht
4 januari 2012, 19:43
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.
een nultolerantie is bijna onmogelijk. stel je voor dat iemand die net een likeurpraline heeft gegeten positief zou blazen. wat doen we daarmee?

Rapture
4 januari 2012, 19:45
een nultolerantie is bijna onmogelijk. stel je voor dat iemand die net een likeurpraline heeft gegeten positief zou blazen. wat doen we daarmee?

streng beboeten natuurlijk! het zal hem leren!

Noorderlicht
4 januari 2012, 19:48
streng beboeten natuurlijk! het zal hem leren!

dat is sarcasme hoop ik :-)

kameleon
4 januari 2012, 20:20
dat is sarcasme hoop ik :-)

Wie kruipt nu achter het stuur van een wagen na een likeurpraline opgegeten te hebben ? Als je dan een ongeval krijgt, zit de ambulancier met al de smurrie.

Noorderlicht
4 januari 2012, 20:21
Wie kruipt nu achter het stuur van een wagen na een likeurpraline opgegeten te hebben ? Als je dan een ongeval krijgt, zit de ambulancier met al de smurrie.
:lol:

Alboreto
4 januari 2012, 21:43
de corelatie tssn leeftijd+testosteron en verkeersdoden is wezenlijk hoger dan de corelatie tssn alcohol en verkeersdoden ...

De correlatie testosteron-alcohol zal daar ook wel voor iets tussen zitten. 8-)

Micele
4 januari 2012, 22:59
Uw geciteerde tabel klopt inderdaad van geen kanten. Zweden analyseert inderdaad systematisch: 97% van de in het verkeer gestorven bestuurders wordt onderworpen aan een post-morten bloedanalyse voor alcohol, en tegenwoordig ook 60 % voor drugs en geneesmiddelen.
Dat zijn zeer goede cijfers, maar dat verwondert me niet van Zweden.

In de meeste rapporten (op basis van post-mortem analyse) in de wetenschappelijke literatuur geeft men dat tussen de 30 a 50 % van de gestorven bestuurders een alcoholwaarde boven de wettelijk toegestane limiet heeft.
Dat zou idd die België 0,5 41 % ? hypothetisch: op basis van de autopsie van alle gedode chauffeurs voor BE toch...grofweg bevestigen.
Enkel de beste landen zullen de 20 % benaderen (Zweden = 25 % en dat bij 0,2 promille zelfs)

brother paul
4 januari 2012, 23:29
Dus gij denkt dat indien wetten worden overtreden, dit louter ligt aan het feit dat de straffen te laag liggen. Dus logischer wijs hoeven enkel de straffen verhoogd te worden om het aantal overtreders te laten zakken?

Zet dan op elk misdrijf de doodstraf, en geen enkele wet wordt nog overtreden...

Lees het werk van Beccaria (nog altijd actueel) er eens op na.
De opgelegde straffen moeten altijd proportioneel zijn met het gepleegde misdrijf. Waar men in België zich vaak aan bezondigt, is de lage pakkans compenseren door (overdreven) zware straffen. Maw 99% van de overtreders wordt niet gepakt (dus ook niet gestraft) maar die 1% die we pakken straffen we dan maar voor 100. Men hoopt hier een soort afschrikeffect te creëeren wat in de praktijk niet bestaat.

Ter illustratie: ik rij al 8 jaar met de auto, ik ga geregeld uit. Op die 8 jaar heb ik nog nooit een alcoholcontrole gehad. Iemand die er geen graten in ziet om dronken achter het stuur te kruipen zal hier uiteraard rekening mee houden. Statistisch komt het erop neer dat hij een zeer lage kans heeft om gepakt te worden, maar als hij gepakt wordt een zware straf krijgt. De meesten zullen deze gok wel wagen.

Vehoog de pakkans, maw voer het aantal alcoholcontroles op, maar laat de straffen ongewijzigd. Op den duur zal het stelselmatig verhogen van de straffen uieindelijk geen enkel effect meer hebben. Want of ge nu 10.000 euro of 100.000 euro boete moet betalen, de meesten zullen het niet kunnen betalen.

kijk en hoe zou je dat positief kunnen aanpakken

verplicht in de café's/restaurant van een tester in huis te nmene. Laat de mensen blazen, en eenmaal ze positief tekenen krijgen ze de sleutels van hun auto niet. Zo positief krijgen ze ook een koffiearrestpauze,; ze moeten blijven koffies/cola lightdrinken tot ze nuchter zijn. Vanaf 2promille kan je ook beslissen om d'office en taxi te bellen.

En zo is het probleem opgelost... zonder controles te doen op de weg? Fouten moet je controleren aan de bron...

Dronkoers
5 januari 2012, 00:03
Rare redenering.
Hoeveel ongevallen met blonde bestuurders die een jeans dragen ? ;-)

Sorry, voor mij kan alcohol en rijden nooit samen gaan.
Hoe laag de intoxicatie ook is, er is altijd een effect. Je moet het ook niet gaan zoeken eh.
Trouwens, heb je écht die drank nodig ? Neem dan het openbaar vervoer of spreek af met iemand die niet drinkt.

Nu zijn we er. Eindelijk iemand die het zegt :cheer:
De voorstanders van de 0.2 zijn zo goed als allemaal voor een absoluut drinkverbod tijdens het rijden.
Wat met mensen die:
-Met de vroege of nacht staan, en daar moeilijkheden met hebben? (vroege: +/- 2-3 uur slapen per nacht, 5 dagen lang. Nacht: om 6 uur 's morgens pas vertrekken terwijl ze al 3-4 keer hebben liggen knikkebollen? Niet te controleren)
-Mensen die al rijdend liggen te sms-en hebben vele minder zicht op de baan als iemand die gezopen heeft, toch is de boete voor gsm-gebruik €100... peanuts voor iemand die 0.8 heeft.

Wie wil drinken, moet maar openbaar vervoer nemen... Iemand die een glaasje drinkt, voor mensen rond mijn leeftijd, zijn niet weg om 1 uur 's nacht.
1 uur 's nachts: buiten de "steden" wil dat zeggen: geen trams, geen bussen, geen treinen... enkel peperdure taxi's waar ge 9 kansen op 10 ook nog eens minstens een uur op ligt te wachten...
En zoals CC al opmerkte: ofwel heb je iemand die niks drinkt, ofwel heb je mensen die boven de 1 promille zitten. Lijkt me vrij logisch als je weet dat 0.9 promille evenveel kost dan 3 promille: dus kan je beter iets aan uw avond gehad hebben eh.

Om af te sluiten wil ik er ook nog eens bij vermelden dat er mensen zijn die "zat" zijn als ze een halve pint gedronken hebben, en er zijn mensen die rond de 2 promille blazen, maar waar ge nog wel deftig met kunt uitleggen. Mensen verschillen, waarom de regels niet?

ps: Ik heb nog maar 11 jaar een rijbewijs, maar heb wel al 7 keer moeten blazen, dus die zever dat de pakkans belachelijk laag ligt....

freespirit
5 januari 2012, 02:48
Ik maakte in het kader van de nakende verlaging naar 0.2 promille nog volgende bedenking: wat met de positie van de klasserestaurants die 'op den buiten' liggen of in the middle of nowhere en enkel maar met de wagen te bereiken zijn? Vele Michelinzaken of Gault Millau pareltjes liggen relatief afgelegen en 95 % van de klanten gaan er met eigen vervoer naartoe (enkele met taxi of laten zich afzetten). Zoals de traditie het wil, gaat goed Bourgondisch Belgisch eten 'goed' samen met de nodige inname van aperitief, riant geschonken wijnen, degustatie van (streek)bieren en achteraf nog een of meerdere pousse-cafés (die laatsten zijn uiteraard zeer populair bij zakenlunches wanneer de firma toch betaalt). Ik heb het vorige keer eens discreet in het oog gehouden, en op geen enkele tafel bemerkte ik in het gezelschap een (geheel)onthouder, terwijl elk gezelschap toch wel met de eigen wagen was gekomen. De meeste tafels dronken uiteraard een aperitief, dan toch wel een halve fles wijn per persoon en dan vaak nog een 'afzakkertje'. Zelfs de 0.5 promillegrens werd volgens mij bij de meeste chauffeurs overstegen.

Ik ben dus razendbenieuwd hoe ze dit gaan proberen 'op te lossen'. Eigenlijk is zulks een heel hypocriete situatie, draconische limieten opleggen, maar toch nog de drankengastronomie blijven ondersteunen en rustig verder doen. Die chique landelijke restaurants worden ongetwijfeld ook bovengemiddeld gefrequenteerd door politici, toplui van de politie en beleidsmakers, het zou me verbazen moesten ze bij deze gang van zaken enige bedenking hebben (en zelf dus niet met teveel promillage naar huis rijden).

Another Jack
5 januari 2012, 07:44
kijk en hoe zou je dat positief kunnen aanpakken

verplicht in de café's/restaurant van een tester in huis te nmene. Laat de mensen blazen, en eenmaal ze positief tekenen krijgen ze de sleutels van hun auto niet. Zo positief krijgen ze ook een koffiearrestpauze,; ze moeten blijven koffies/cola lightdrinken tot ze nuchter zijn. Vanaf 2promille kan je ook beslissen om d'office en taxi te bellen.

En zo is het probleem opgelost... zonder controles te doen op de weg? Fouten moet je controleren aan de bron...

Vind je dat nu echt een realistisch voorstel?

Cynara Cardunculus
5 januari 2012, 08:45
Vind je dat nu echt een realistisch voorstel?

Ooit, lang geleden, toen de dieren nog spraken en er nog volk op café zat, zou dit best een goed voorstel kunnen geweest zijn. (het verplicht koffietje drinken daargelaten, men drinkt geen koffie om te ontnuchteren: enkel WATER).

Natuurlijk zijn degenen die thuis drinken daar dan niet bij. Misschien een alcoholslot in iedere wagen? Eerst blazen vooraleer hij start.

Another Jack
5 januari 2012, 08:51
Ooit, lang geleden, toen de dieren nog spraken en er nog volk op café zat, zou dit best een goed voorstel kunnen geweest zijn. (het verplicht koffietje drinken daargelaten, men drinkt geen koffie om te ontnuchteren: enkel WATER).

Natuurlijk zijn degenen die thuis drinken daar dan niet bij. Misschien een alcoholslot in iedere wagen? Eerst blazen vooraleer hij start.

Alle vrijgevochten geesten vinden het hier normaal dat een automobilist zijn sleutels aan een cafébaas afgeeft...

Ik denk dat de horeca deze extra taakbelasting ook niet zitten. Ik zie de chaos al voor me wanneer er in superdrukke zaken mensen willen vertrekken.

Het voorstel is te gek voor woorden.

Dat alcoholslot is een lachertje, mensen die het willen omzeilen zullen dat doen, voor mensen die steeds nuchter rijden is het sowieso overbodig.

Cynara Cardunculus
5 januari 2012, 08:53
De cafébaas de controle laten uitvoeren is dan weer wel tegen zijne winkel. Tenzij men de extra watertjes telt.

brother paul
5 januari 2012, 09:01
Vind je dat nu echt een realistisch voorstel?

ja, ik vind het doodnormaal dat gezien café sverantwoordeljik zijn voor drank en zij daar op cashen, dat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen naar de klant, en inderdaad ze helpen om ofwel een taxi te nemen, of helpen om naar huis te brengen, of helpen om aan te raden van tevoet naar huis te gaan, of inderdaad nog een uurtje of 3 koffie schenken tot ze nuchter zijn

Another Jack
5 januari 2012, 09:10
ja, ik vind het doodnormaal dat gezien café sverantwoordeljik zijn voor drank en zij daar op cashen, dat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen naar de klant, en inderdaad ze helpen om ofwel een taxi te nemen, of helpen om naar huis te brengen, of helpen om aan te raden van tevoet naar huis te gaan, of inderdaad nog een uurtje of 3 koffie schenken tot ze nuchter zijn

Dat klinkt al iets genuanceerder dan uw verhaal met testers en sleutels in beslag nemen.

brother paul
5 januari 2012, 09:12
Ooit, lang geleden, toen de dieren nog spraken en er nog volk op café zat, zou dit best een goed voorstel kunnen geweest zijn. (het verplicht koffietje drinken daargelaten, men drinkt geen koffie om te ontnuchteren: enkel WATER).

Natuurlijk zijn degenen die thuis drinken daar dan niet bij. Misschien een alcoholslot in iedere wagen? Eerst blazen vooraleer hij start.

wel ja meestal neem ik niet de auto om naar bed te gaan.

manta
5 januari 2012, 09:14
ja, ik vind het doodnormaal dat gezien café sverantwoordeljik zijn voor drank en zij daar op cashen, dat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen naar de klant, en inderdaad ze helpen om ofwel een taxi te nemen, of helpen om naar huis te brengen, of helpen om aan te raden van tevoet naar huis te gaan, of inderdaad nog een uurtje of 3 koffie schenken tot ze nuchter zijn

Of de nachtwinkel, of de famillie waar ze op bezoek waren, of desnoods de GB...

brother paul
5 januari 2012, 09:20
Of de nachtwinkel, of de famillie waar ze op bezoek waren, of desnoods de GB...

nee, die drank neem je mee naar huis
en om van de living naar mijn bed te gaan heb ik geen auto nodig:-D

manta
5 januari 2012, 09:24
nee, die drank neem je mee naar huis
en om van de living naar mijn bed te gaan heb ik geen auto nodig:-D

Als je ergens op bezoek gaat neem je de mensen hun drinken toch niet mee...:?
Dat je in een winkel al eens iets koopt om te nuttigen op een andere plaats als thuis lijkt me vrij normaal.
Mss moet je dan de brouwerijen of wijnboeren maar ineens platleggen.
Voor de horaca kan het zowieso geen kwaad meer, dit zou zowieso de volgende stap zijn voor de anti's...:?

brother paul
5 januari 2012, 09:25
anders die 0.0 promille grens is wel leuk
je bezoekt delhaize,
je neemt daar een proeverke;..
en hopslalike je bent dronken aleluja


ander je neemt zo'n paar druppelkes echinacea tinctuur voor uw weerstand op te krikken
en bingo je bent dronken aleluja

je ontsmet uw velleke met ontsmettingsalcohol, en aleluja uw gevoelige meter zegt boven de 0 promikllke

dan het voorbeeld van ketonlichamen voor alle diabetici zeg maar 10-15% van de bevolking

en finaal een pralineke en per ongeluk miljaar die met drank genomen, en aleluja je tekent positief

en geneen is nu in feite dronken en geneen is de basis van het verkeersprobleem onder invloed rijden

manta
5 januari 2012, 09:33
anders die 0.0 promille grens is wel leuk
je bezoekt delhaize,
je neemt daar een proeverke;..
en hopslalike je bent dronken aleluja


ander je neemt zo'n paar druppelkes echinacea tinctuur voor uw weerstand op te krikken
en bingo je bent dronken aleluja

je ontsmet uw velleke met ontsmettingsalcohol, en aleluja uw gevoelige meter zegt boven de 0 promikllke

dan het voorbeeld van ketonlichamen voor alle diabetici zeg maar 10-15% van de bevolking

en finaal een pralineke en per ongeluk miljaar die met drank genomen, en aleluja je tekent positief

en geneen is nu in feite dronken en geneen is de basis van het verkeersprobleem onder invloed rijden

Vrachtwagen laden met ADR , staaltjes nemen, vuile darmen opruimen en dampen staan snuiven in een chemisch fabriek, ineens rijbewijs kwijt en er niet eens aan kunnen doen...

Anna List
5 januari 2012, 09:39
dat is inderdaad juist ze anneke

k heb daar geen linkje noch cijfers over, maar ge moet stekeblind zijn om dat niet te zien

tamelijk illustratief voor onze politici ttz voor politici wereldwijd blijkbaar ... of is dat t gevolg van de politieke mannenwereld ... ?

Duvelke
5 januari 2012, 09:42
Een toxicoloog legde gisteren op het nieuws uit dat men 33 likeurpralinen moet eten om 0,2 promille te halen.

btw ben je nu content van dat nieuw "grafiekje" in mijn post hierboven ? :-)


Idd, het probleem met 0,0-0,2 promille is volgens mij dat als je redelijk wat drinkt en NIET rijdt, maar ´s anderendaags met de auto rijdt je nog altijd 0,2 promille of meer kan hebben.
Het menselijk lichaam bouwt in de regel maar 0,1 promille per uur af.

Reken maar uit als je de avond voordien 1,2 promille had, en na 7 uur slaap, 8 uur later met de auto wilt rijden... Je voelt je uitgerust en redelijk fit, maar je zit al boven de grens met mogelijke 0,4 promille...

Zoals je zelf zegt moet je al 33 likeurpralines eten om 0.2 te blazen
als je er dus stuk of 2-3 eet heb je mss 0,06 promille..dat is minder dan 0,2 maar meer dan 0,0..en dan ben je in principe in overtreding.

hmm, als je nog 0.4 promille in je bloed hebt 's anderendaags, denk ik dat je je beter in je bed blijft liggen, want dan geloof ik nooit dat je fris en monter de baan op zult gaan ;-)

Duvelke
5 januari 2012, 09:44
er is veel fout aan de regeling.
1. Ze is veel onrealistischer dan 0.5 (wat neerkomt op ongeveer 2 eenheden, 0.2 op net geen 1) waardoor er gewoonweg enkel meer beboet kan worden
2. Ze komt ook over als louter budgetmaatregel om precies dezelfde reden
3. Ze bevestigt nog meer de discrepantie in behandeling tussen de verschillende genotsmiddelen, de weg is immers even publiek als een café

0.2 is wel 1 pintje. We hebben de test zelf gedaan.. 1 glas bier..20 minuutjes wachten en blazen en je blaast 0,1 %.
0,5 promille is heus wel meer dan 2 pintjes hoor, tenzij je echt uitgedroogd/vermoeid/nuchtere maag bent :)
maar dan kan je best ook geen alcohol drinken om dan nog te rijden.

Dronkoers
5 januari 2012, 14:22
Ooit, lang geleden, toen de dieren nog spraken en er nog volk op café zat, zou dit best een goed voorstel kunnen geweest zijn. (het verplicht koffietje drinken daargelaten, men drinkt geen koffie om te ontnuchteren: enkel WATER).

Natuurlijk zijn degenen die thuis drinken daar dan niet bij. Misschien een alcoholslot in iedere wagen? Eerst blazen vooraleer hij start.

Enkel tijd doet u ontnuchteren. Water is enkel goed om de volgende dag geen kater te hebben ;-)

Zoals Duvelke hier al aangeeft: goed slapen en goed eten op voorhand is het enige dat uw promillage trager kan doen oplopen

Dronkoers
5 januari 2012, 14:23
0.2 is wel 1 pintje. We hebben de test zelf gedaan.. 1 glas bier..20 minuutjes wachten en blazen en je blaast 0,1 %.
0,5 promille is heus wel meer dan 2 pintjes hoor, tenzij je echt uitgedroogd/vermoeid/nuchtere maag bent :)
maar dan kan je best ook geen alcohol drinken om dan nog te rijden.

Lichaamsbouw en gewicht heeft er ook veel mee te maken ze.
Theoretisch gezien is een vrouw dan ook sneller dronken dan een man.

Duvelke
5 januari 2012, 14:41
Lichaamsbouw en gewicht heeft er ook veel mee te maken ze.
Theoretisch gezien is een vrouw dan ook sneller dronken dan een man.

Klopt, ik rekende nu ook met een gemiddeld persoon.

Micele
5 januari 2012, 16:24
Hoe zit het met jobs of vrijwilligerswerk die vanuit thuis opgeroepen kunnen worden, mensen die opgebiept kunnen worden en best vlot terplaatse moeten zijn (met de eigen auto)?

0 alcoholdrankjes thuis of geen enkel fris biertje in de eigen tuin/terras...
(zijn wel eerder uitzonderingen maar ze bestaan wel degelijk)

Paul, overdag thuis -in de vrije tijd- nog nooit een pintje of wijntje gedronken ? Je krijgt telefoon en je moet ergens naartoe... Oeps :oops:

brother paul
5 januari 2012, 16:39
k heb daar geen linkje noch cijfers over, maar ge moet stekeblind zijn om dat niet te zien

tamelijk illustratief voor onze politici ttz voor politici wereldwijd blijkbaar ... of is dat t gevolg van de politieke mannenwereld ... ?

ik vraag mij nog altijd af waarom vrouwen willen solidariseren met mannen op het vlak van verzekering...

http://www.sirc.org/publik/driving.pdf

brother paul
5 januari 2012, 16:43
Hoe zit het met jobs of vrijwilligerswerk die vanuit thuis opgeroepen kunnen worden, mensen die opgebiept kunnen worden en best vlot terplaatse moeten zijn (met de eigen auto)?

0 alcoholdrankjes thuis of geen enkel fris biertje in de eigen tuin/terras...
(zijn wel eerder uitzonderingen maar ze bestaan wel degelijk)

Paul, overdag thuis -in de vrije tijd- nog nooit een pintje of wijntje gedronken ? Je krijgt telefoon en je moet ergens naartoe... Oeps :oops:

wel ik drink geen bier, want anders zou ik 130kg wegen.

even gorgelen met listerine, ebn hopsla in overtreding

t'is echt wel absurd

wat Tytgat wel gelijk heeft, 0 promille in het bloed lijkt mij realistisch als streefdoel, 0 promille in de blaastest is belachelijk

manta
5 januari 2012, 17:42
En nu ???
Blijven doordrammen op alcohollimieten is één. Maar zoals ik al eerder zei, er zijn véél meer ongevallen met nuchtere chauffeurs...


Verkouden achter het stuur heeft zelfde effect als 4 dubbele whisky's
Ziek gevaar op de weg ! ! ! (http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1373534/2012/01/05/Verkouden-achter-het-stuur-heeft-zelfde-effect-als-4-dubbele-whisky-s.dhtml)
Zware verkoudheden en griep hebben een sterke invloed op je rijgedrag, zo blijkt uit een nieuw veiligheidsrapport. Experten stelden vast dat het je rijvermogen bij een verkoudheid met 50 procent daalt, wat overeenkomt met het drinken van vier dubbele whisky's.
Wanneer superboetes voor verkouden chauffeurs???
Een lekker warme thee met een scheutje rum zou wonderen kunnen doen, maar ja... ;-)

manta
5 januari 2012, 17:42
wel ik drink geen bier, want anders zou ik 130kg wegen.

even gorgelen met listerine, ebn hopsla in overtreding

t'is echt wel absurd

wat Tytgat wel gelijk heeft, 0 promille in het bloed lijkt mij realistisch als streefdoel, 0 promille in de blaastest is belachelijk

Durft u rijden met een verkoudheid?;-)

Micele
5 januari 2012, 18:17
En nu ???
Blijven doordrammen op alcohollimieten is één. Maar zoals ik al eerder zei, er zijn véél meer ongevallen met nuchtere chauffeurs...


Verkouden achter het stuur heeft zelfde effect als 4 dubbele whisky's
Ziek gevaar op de weg ! ! ! (http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1373534/2012/01/05/Verkouden-achter-het-stuur-heeft-zelfde-effect-als-4-dubbele-whisky-s.dhtml)

Wanneer superboetes voor verkouden chauffeurs???
Een lekker warme thee met een scheutje rum zou wonderen kunnen doen, maar ja... ;-)
Haha
Heeft de politie nog geen bacteriëndetectors aangeschaft ?
wat hebben ze al:
- alcohol (blaastest)
- alcohollucht (autoluchtmeting)
- drugs (speekseltest)
... nog iets vergeten ?

ontbreekt nog: ;-)
- andere medicijnen-test (ook speekselapparaat)
- bacteriëndetectors (of staal nemen met borsteltje over het dashboard gaan)
- nicotine-test (eerst roken verbieden in de auto)
- storende-passagier-test (schoonmoeder ofzo... )
- storende-kinderen-op-de-achterbank-test
- ....
:-P

Dronkoers
5 januari 2012, 19:48
:cheer: Alles voor de staatskas :cheer:

Alboreto
5 januari 2012, 22:18
Alle vrijgevochten geesten vinden het hier normaal dat een automobilist zijn sleutels aan een cafébaas afgeeft...

Ik was just hetzelfde aan het denken.
Ridicuul.

Alboreto
5 januari 2012, 22:24
anders die 0.0 promille grens is wel leuk
je bezoekt delhaize,
je neemt daar een proeverke;..
en hopslalike je bent dronken aleluja

ander je neemt zo'n paar druppelkes echinacea tinctuur voor uw weerstand op te krikken
en bingo je bent dronken aleluja

je ontsmet uw velleke met ontsmettingsalcohol, en aleluja uw gevoelige meter zegt boven de 0 promikllke

dan het voorbeeld van ketonlichamen voor alle diabetici zeg maar 10-15% van de bevolking

en finaal een pralineke en per ongeluk miljaar die met drank genomen, en aleluja je tekent positief

Vandaar dat er met de 0.2 promille wordt gerekend.
Die vangt al die eventualiteiten op.

Het is een soort nultolerantie met een marge.

Steben
5 januari 2012, 22:35
Klopt, ik rekende nu ook met een gemiddeld persoon.

Socialisten rekenen altijd met (virutele onbestaande ) gemiddeldes.
en zo kom je weer uit op ongelijkheid die zo hard bevochten werd.

Alboreto
6 januari 2012, 07:40
Hoe zit het met jobs of vrijwilligerswerk die vanuit thuis opgeroepen kunnen worden, mensen die opgebiept kunnen worden en best vlot terplaatse moeten zijn (met de eigen auto)?

Als ik van permanentie ben mag ik inderdaad niet drinken, want ik mag niet dronken op het werk verschijnen.

Alboreto
6 januari 2012, 07:43
En nu ???
Blijven doordrammen op alcohollimieten is één. Maar zoals ik al eerder zei, er zijn véél meer ongevallen met nuchtere chauffeurs...

Maar een dronken bestuurder heeft meer (kans op) ongevallen dan een nuchter.

En ook de (slachtoffer)oorzaken bij die nuchtere bestuurders worden aangepakt.
- gordel
- bellen achter het stuur
- snelheid
- technische controle
- passieve veiligheid
- weginfrastructuur
- voorrang
- ...

guido 007
6 januari 2012, 08:33
Klopt, ik rekende nu ook met een gemiddeld persoon.

Wat is een gemiddelde persoon?
Is dat rechtsgeldig?

brother paul
6 januari 2012, 08:44
Socialisten rekenen altijd met (virutele onbestaande ) gemiddeldes.
en zo kom je weer uit op ongelijkheid die zo hard bevochten werd.

erger nog als je altijd het gemiddelde loon afficheert en dit 200hoger lijkt te zijn dan het mediaan loon, kun je natuurlijk van die dingen aantonen

brother paul
6 januari 2012, 08:46
Ik was just hetzelfde aan het denken.
Ridicuul.

Dank u alboreto voor het ridiculiseren van mijn voorstel

nochthans zou het probater zijn dan politionele willekeur waarvoor manschappen tekort zijn om het effectief te maken

weet je wat, hou alcoholcontrole bij de parking waar cafés en uitgaansbuurten zijn. EN doe iedereen blazen die van een parking komt

Wat ik uitleg is PREVENTIE
wat jij aanhangt is REPRESSIE

Duvelke
6 januari 2012, 11:35
Socialisten rekenen altijd met (virutele onbestaande ) gemiddeldes.
en zo kom je weer uit op ongelijkheid die zo hard bevochten werd.

euhm, een gemiddeld persoon is 1m80 en weegt 80kg..zo zijn er wel heel veel in belgie..dus onbestaand? ik denk het niet.
Trouwens die 0.5% promille was ook op basis van een gemiddelde berekend.

Duvelke
6 januari 2012, 11:36
Wat is een gemiddelde persoon?
Is dat rechtsgeldig?
ja
gemiddeld persoon? zal zo'n 1.80m zijn en 80kg hier in belgie

Duvelke
6 januari 2012, 11:37
En nu ???
Blijven doordrammen op alcohollimieten is één. Maar zoals ik al eerder zei, er zijn véél meer ongevallen met nuchtere chauffeurs...


Verkouden achter het stuur heeft zelfde effect als 4 dubbele whisky's
Ziek gevaar op de weg ! ! ! (http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1373534/2012/01/05/Verkouden-achter-het-stuur-heeft-zelfde-effect-als-4-dubbele-whisky-s.dhtml)

Wanneer superboetes voor verkouden chauffeurs???
Een lekker warme thee met een scheutje rum zou wonderen kunnen doen, maar ja... ;-)

lol, natuurlijk zijn er meer ongevallen met nuchtere persoons. Omdat (al een geluk) het grote merendeel van de bestuurders die nu aan het rijden zijn nuchter zijn. En een accident is snel gebeurd..maar als je gedronken hebt, is het nog veel vlugger gebeurd.

Duvelke
6 januari 2012, 11:41
Dank u alboreto voor het ridiculiseren van mijn voorstel

nochthans zou het probater zijn dan politionele willekeur waarvoor manschappen tekort zijn om het effectief te maken

weet je wat, hou alcoholcontrole bij de parking waar cafés en uitgaansbuurten zijn. EN doe iedereen blazen die van een parking komt

Wat ik uitleg is PREVENTIE
wat jij aanhangt is REPRESSIE

waarom zou men mensen niet mogen bestraffen?
Je weet toch op voorhand dat je niet mag drinken als je nog mag rijden?
Niet iedereen die gedronken heeft komt van een cafe of een discotheek he?
dus je kan moeilijk iedereen laten blazen voor ze de auto in stappen.

brother paul
6 januari 2012, 11:43
euhm, een gemiddeld persoon is 1m80 en weegt 80kg..zo zijn er wel heel veel in belgie..dus onbestaand? ik denk het niet.
Trouwens die 0.5% promille was ook op basis van een gemiddelde berekend.

De gemiddelde persoon is 1.80cm, en de mediaan persoon 177cm
dus wat ben je aan het doen aan die van 177-180 zeggen dat ze kleiner dan het gemiddelde zijn, terwijl ze in feite boven de mediaan zijn, of boven de lengte vn 50% van de mensen.

voor alle ongelijk distributies zou het gemiddelde niet mogen geafficheerd worden, maar de mediaan: 50% groterof kleiner.

brother paul
6 januari 2012, 11:46
waarom zou men mensen niet mogen bestraffen?
Je weet toch op voorhand dat je niet mag drinken als je nog mag rijden?
Niet iedereen die gedronken heeft komt van een cafe of een discotheek he?
dus je kan moeilijk iedereen laten blazen voor ze de auto in stappen.

Kijk: kwaliteit begint bij de bron, daar kun je mee akkoord gaan.

Hoe kun je een alcohol probleem bij de bron aanpakken ?

1° alcohol onwezenlijk duur takseren, zoals in noorwegen dacht ik, wordt dat berekend dat een maandloon niet genoeg is om een mens ziek te laten worden van de drank

2° controles inbouwen in de plaatsen waar alcohol gedronken wordt. Wat kan u dat schelen als iemand zich bezat met 20 pinten, als hij dan 5 uur cola's zit te drinken om dan aan 0.8promille te vertrekken uit die café... Voor mij is dat een werkzaam model. Het minimum dat je kunt doen is een 'gevalideerde' alcoholmeter in alle cafés hangen, en ervoor zorgen dat die meters door de burgers ondersteund met een campagne geeist worden van de cafébaas. En dat je dus waarom niet met muntinworp of zonder een testje kunt doen voor je naar huis vertrekt. Niets is toch beter dan een beetje zelfkennis op het moment dat je dit herhaaldelijk doet, zul je leren omgaan met alcohol zodat je weet wanneer je gecontroleerd wordt van aha, er is niets aan de hand want half uurtje ervoor heb ik getest aan 0.8promille

Duvelke
6 januari 2012, 11:54
Kijk: kwaliteit begint bij de bron, daar kun je mee akkoord gaan.

Hoe kun je een alcohol probleem bij de bron aanpakken ?

1° alcohol onwezenlijk duur takseren, zoals in noorwegen dacht ik, wordt dat berekend dat een maandloon niet genoeg is om een mens ziek te laten worden van de drank

2° controles inbouwen in de plaatsen waar alcohol gedronken wordt. Wat kan u dat schelen als iemand zich bezat met 20 pinten, als hij dan 5 uur cola's zit te drinken om dan aan 0.8promille te vertrekken uit die café... Voor mij is dat een werkzaam model. Het minimum dat je kunt doen is een 'gevalideerde' alcoholmeter in alle cafés hangen, en ervoor zorgen dat die meters door de burgers ondersteund met een campagne geeist worden van de cafébaas. En dat je dus waarom niet met muntinworp of zonder een testje kunt doen voor je naar huis vertrekt. Niets is toch beter dan een beetje zelfkennis op het moment dat je dit herhaaldelijk doet, zul je leren omgaan met alcohol zodat je weet wanneer je gecontroleerd wordt van aha, er is niets aan de hand want half uurtje ervoor heb ik getest aan 0.8promille

Alcohol moet voor mij niet zeer duur worden gemaakt. Mensen mogen drinken, en zelfs dronken zijn..maar rij dan gewoon niet zelf. Neem een taxi, of laat iemand je naar huis brengen.

zo'n controle-apparten op cafe's zou inderdaad geen slecht idee zijn. Dat is dan puur informatief? Je kan er rekening mee houden dat het machine aangeeft dat je bvb 0.7 promille in je bloed hebt en niet meer mag rijden, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid op dat moment bij je zelf.
Als je dan toch nog zelf op de baan gaat, en de politie houdt je tegen..

Duvelke
6 januari 2012, 11:57
De gemiddelde persoon is 1.80cm, en de mediaan persoon 177cm
dus wat ben je aan het doen aan die van 177-180 zeggen dat ze kleiner dan het gemiddelde zijn, terwijl ze in feite boven de mediaan zijn, of boven de lengte vn 50% van de mensen.

voor alle ongelijk distributies zou het gemiddelde niet mogen geafficheerd worden, maar de mediaan: 50% groterof kleiner.

Als je kleiner en magerder bent dan het gemiddelde heb je pech en zal je iets minder mogen drinken dan iemand van 1m90 en 100kg.
het gaat niet over de hoeveelheid glazen alcohol, maar het percentage dat in je bloed zit.

Snerror
6 januari 2012, 12:48
Zou het CGKR ingrijpen?

Duvelke
6 januari 2012, 13:15
Zou het CGKR ingrijpen?

wat heeft dit nu met het CGKR te maken?

brother paul
6 januari 2012, 13:45
lol, natuurlijk zijn er meer ongevallen met nuchtere persoons. Omdat (al een geluk) het grote merendeel van de bestuurders die nu aan het rijden zijn nuchter zijn. En een accident is snel gebeurd..maar als je gedronken hebt, is het nog veel vlugger gebeurd.

ze moeten daar zeker een boete voor geven, 4 whisky's:?

Duvelke
6 januari 2012, 15:48
ze moeten daar zeker een boete voor geven, 4 whisky's:?

Hoe bedoel je?

Alboreto
6 januari 2012, 20:16
weet je wat, hou alcoholcontrole bij de parking waar cafés en uitgaansbuurten zijn. EN doe iedereen blazen die van een parking komt

Zet het volledige dispositief in van de politie op 2% van de parkings van de gemeente en in 2% van de cafés zal men op zijn tellen passen, want ge ziet de agenten staan hé.

In de andere 98% staan geen agenten, dus geen controles, dus zuipen!!!

Als ge regelmatig op verschillende plaatsen een dispositief zet van een paar agenten, waardoor iedereen moet oppassen bereikt ge een veel beter resultaat volgens mij.

Alboreto
6 januari 2012, 20:49
1° alcohol onwezenlijk duur takseren, zoals in noorwegen dacht ik, wordt dat berekend dat een maandloon niet genoeg is om een mens ziek te laten worden van de drank

4. Alcohol While Driving
When it comes to drunk driving, Norway has the strictest laws in Europe. The maximum blood alcohol content is only 0.1 promille (which is only a small glass of a weak drink) and there are hefty punishments for violators.
http://goscandinavia.about.com/od/mapstransportation/tp/drivinginnorway.htm

brother paul
6 januari 2012, 21:04
Zet het volledige dispositief in van de politie op 2% van de parkings van de gemeente en in 2% van de cafés zal men op zijn tellen passen, want ge ziet de agenten staan hé.

In de andere 98% staan geen agenten, dus geen controles, dus zuipen!!!

Als ge regelmatig op verschillende plaatsen een dispositief zet van een paar agenten, waardoor iedereen moet oppassen bereikt ge een veel beter resultaat volgens mij.

alboreto:je weet toch hoe ik denk: je zorgt dat mensen niet moeten gecontroleerd worden. Hardrijden pak je aan door electronische snelheidsbegrenzing, door benzine 3 euro per liter te doen kosten, door kilometerheffing die stijgt in functie van snelheid, en cas closed

Idemdito alcohol problemen pak je aan bij de bron, alchol 100euro per liter taxeren, auto's met alcoholslote voor recidieven, en controles zolas ze nu gebeuren is voldoende


voor de rest heb ik de grootste twijfels of snelheid beperken en verlagen veel bijdraagt aan ongevallen, idemdito als je de acoholdrempe verlaagt twijfel ik of dit helpt

als economist ben ik overtuigd en dat kan je ook bewijzen dat mortaliteit omgekeerd gelinkt is aan de benzineprijs, die veilige landen rekenen beznien peperduur aan
idemdito rekenen ze alcohol peperduur aan. Dus dat helpt meer dan al jullie controle natte dromen

Alboreto
6 januari 2012, 21:12
alboreto:je weet toch hoe ik denk: je zorgt dat mensen niet moeten gecontroleerd worden. Hardrijden pak je aan door electronische snelheidsbegrenzing, door benzine 3 euro per liter te doen kosten, door kilometerheffing die stijgt in functie van snelheid, en cas closed

Yep, geld is inderdaad de enige oplossing voor jou.
Het gevolg gaat zijn dat enkel nog de hele rijken gaan kunnen rijden wat natuurlijk ook de verkeersveiligheid gaat ten goede komen, maar ge helpt er wel de economie mee om zeep.

Ik vrees dat ge kiest voor op het eerste zicht makkelijkheidsoplossingen, maar ge denkt er niet voldoende over na.



voor de rest heb ik de grootste twijfels of snelheid beperken en verlagen veel bijdraagt aan ongevallen
Enkel als ze ook gevolgd worden.

brother paul
6 januari 2012, 21:31
Yep, geld is inderdaad de enige oplossing voor jou.
Het gevolg gaat zijn dat enkel nog de hele rijken gaan kunnen rijden wat natuurlijk ook de verkeersveiligheid gaat ten goede komen, maar ge helpt er wel de economie mee om zeep.

Ik vrees dat ge kiest voor op het eerste zicht makkelijkheidsoplossingen, maar ge denkt er niet voldoende over na.




Enkel als ze ook gevolgd worden.


Dat is niet juist. Er bestaan auto's die 1liter verbruiken, dus heeft de prijs geen belang voor de mobilitiet, de arme luis koopt toch ook geen ferrari nu ie 15liter verbruikt. Idemdito is de prijsgevoeligheid van de porsche cayennerijder even sterk en komt hij met hangende pootjes tot de conclusie dat trager zuiger en goedkoper is;
En ja uw sociaal argument is dus van de pot gerukt in deze context

trouwens ls je de prijs van de benzine verdubbelt, halveren de mens hun gebruik, dt bewijs bestaat, kun je vinden bij ulrich van weizacker

nu volgens mij gezien de kwadratische toename van het verbruik en zijn optimum rond 50-90km/u verwondert het mij nietdat ensen hun tools op die manier gebruiken. Dus ook daar hebje een vorm van bewijs waarom ze bvb in lage zones te snel rijden, en dan in feite op snelwegen nog relatief rustig rijde, want procentueel hebje duidelijk minder overtredingen op snelweg dan in 30km/u zones, en dat is olgens mij gewoon het gevolg vande techniek

Dus ik redeneer niet vanuit de slechtheid of andere eigenschappen van de mens. Ik redeneer vanuit techniek en economie en vind dat de meet normae manier, van als een auto en een tool op een bepaalde manier geconcipieerd wordt, net zoals een weg op een bepaalde manier geconcipieerd wordt, moet je die dingen volgens mij o elkaar afstemmen. Het heeft geen zin om 30kmu wegen te onterpen, als auto's daar moeiteloos en goedkoper 50km/u rijden. Dat is inderdaad vechten tegen de bierkaai. De overheid moet inderdaad probleme vanuit de totale invalshoeken bekijen en aanpassen

Alboreto
6 januari 2012, 21:52
Dat is niet juist. Er bestaan auto's die 1liter verbruiken
Nee.

dus heeft de prijs geen belang voor de mobilitiet, de arme luis koopt toch ook geen ferrari nu ie 15liter verbruikt. Idemdito is de prijsgevoeligheid van de porsche cayennerijder even sterk en komt hij met hangende pootjes tot de conclusie dat trager zuiger en goedkoper is;
Een porche is geen vervoersmiddel, maar een statussymbool


trouwens ls je de prijs van de benzine verdubbelt, halveren de mens hun gebruik
Het verwonder me dat ge als zelf verklaarde econoom zulk een fout maakt.
Het verband verbruik prijs is afhankelijk van de elasticiteit van het product.
De prijs van benzine is in de loop der jaren al lang verdubbeld en het gebruik is alleen omhoog gegaan.

Het gaat zeker invloed hebben.
Zoals ik al zei gaan alleen deze die het nog kunnen betalen (de beter klasse) kunnen rijden.
Ge gaat een elitair vervoer creëren.

Dronkoers
6 januari 2012, 22:43
waarom zou men mensen niet mogen bestraffen?
Je weet toch op voorhand dat je niet mag drinken als je nog mag rijden?
Niet iedereen die gedronken heeft komt van een cafe of een discotheek he?
dus je kan moeilijk iedereen laten blazen voor ze de auto in stappen.

Eigenlijk zouden ze beter die plaatselijke controle afschaffen, tenminste... als het echt om de veiligheid te doen is. Dan hebben ze meer personeel voor "achtervolgingen". Als er iemand ligt te zwalpen: opzij zetten en laten blazen en tralala.

Nu valt het voor dat mensen die met 0.9 promille zwaar gestraft worden terwijl sommigen dan nog verdorie beter rijden dan de gemiddelde de-baan-is-enkel-van-mij-terroristen, die -als ze pech hebben- bestraft worden met €50.

Ik ken mensen waar ik zonder probleem als passagier instap, wetende dat ze al minstens 10 pinten uithebben.

Duvelke
7 januari 2012, 04:26
Eigenlijk zouden ze beter die plaatselijke controle afschaffen, tenminste... als het echt om de veiligheid te doen is. Dan hebben ze meer personeel voor "achtervolgingen". Als er iemand ligt te zwalpen: opzij zetten en laten blazen en tralala.

Nu valt het voor dat mensen die met 0.9 promille zwaar gestraft worden terwijl sommigen dan nog verdorie beter rijden dan de gemiddelde de-baan-is-enkel-van-mij-terroristen, die -als ze pech hebben- bestraft worden met €50.

Ik ken mensen waar ik zonder probleem als passagier instap, wetende dat ze al minstens 10 pinten uithebben.

foute conclusie dronkoers.
Iemand die 10 pinten uitheeft, heeft sowieso, ontegensprekelijk, minder goede controle over het stuur, en is gevaar op de weg

Den Vlaemschen Leeuw
7 januari 2012, 10:02
En al die mensen die DAGELIJKS aan de pijnstillers zitten?
een bruistablet met 1mg codeïne heeft al veel invloed op de reactiesnelheid! waarom horen we daar niks van?

Cynara Cardunculus
7 januari 2012, 11:34
foute conclusie dronkoers.
Iemand die 10 pinten uitheeft, heeft sowieso, ontegensprekelijk, minder goede controle over het stuur, en is gevaar op de weg

En zelfs als hij van rechts komt en de tegenligger geeft geen voorrang, dan nog is het de schuld van die 10 pinten zeker?

De schoofzak
7 januari 2012, 12:12
En al die mensen die DAGELIJKS aan de pijnstillers zitten?
een bruistablet met 1mg codeïne heeft al veel invloed op de reactiesnelheid! waarom horen we daar niks van?

Dat ze zich maar concentreren op die zatlappen, daar is voorlopig al meer dan werk genoeg mee.

Seffens gaat gij nog afkomen met een verplicht middagdutje, want dat scherpt de aandacht ...



dank u

De schoofzak
7 januari 2012, 12:18
En zelfs als hij van rechts komt en de tegenligger geeft geen voorrang, dan nog is het de schuld van die 10 pinten zeker?

Als hij het ongeval had kunnen voorkomen door alerter te reageren ... minstens gedeeltelijk verantwoordelijk. Dat vind ik alleszins.



dank u

manta
7 januari 2012, 12:20
Dat ze zich maar concentreren op die zatlappen, daar is voorlopig al meer dan werk genoeg mee.

Seffens gaat gij nog afkomen met een verplicht middagdutje, want dat scherpt de aandacht ...



dank u

Er rijden meer mensen rond met een verkoudheid dan mensen die een promilleke meer op hebben.
Nochtans is rijden met een verkoudheid dan toch gevaarlijker...

manta
7 januari 2012, 12:20
Nee.

Jawel, maar geen 100 km... :mrgreen:

Alboreto
7 januari 2012, 12:28
En al die mensen die DAGELIJKS aan de pijnstillers zitten?
een bruistablet met 1mg codeïne heeft al veel invloed op de reactiesnelheid! waarom horen we daar niks van?

Dat is ook een probleem.
Als u dat nauw aan het hart ligt, open er dan misschien een topic over.

Alboreto
7 januari 2012, 12:29
Jawel, maar geen 100 km... :mrgreen:

Rofl.

ok, I stand corrected :-)

Duvelke
7 januari 2012, 17:15
En zelfs als hij van rechts komt en de tegenligger geeft geen voorrang, dan nog is het de schuld van die 10 pinten zeker?

Zijt ge nu serieus bezig, of keur je het goed als iemand die wat tegen de drank kan met 10 pinten in zijne frak nog mag rijden? :|

Duvelke
7 januari 2012, 17:17
Ik snap sommige mensen hier toch niet.
als een allochtoon nog maar kucht, zou hem de bak in moeten..terwijl nen beer van ne vent gerust 10 pinten mag drinken en nog rijden omdattem er toch tegen kan.. :roll:

Alboreto
7 januari 2012, 17:28
Zijt ge nu serieus bezig, of keur je het goed als iemand die wat tegen de drank kan met 10 pinten in zijne frak nog mag rijden? :|
Was ik me ook aan het afvragen.:roll:

Cynara Cardunculus
7 januari 2012, 17:42
Zijt ge nu serieus bezig, of keur je het goed als iemand die wat tegen de drank kan met 10 pinten in zijne frak nog mag rijden? :|

dat staat er toch niet? ik zeg gewoon dat bij het minste dat iemand over de toegelaten alcohollimiet zit, deze per definitie in de fout wordt gesteld, ook al heeft hij helemaal geen fout gemaakt of verkeerd gereageerd.

Zo heb ik evengoed een probleem met fietsers die wèl met twee naast elkaar in het midden van de baan rijden, gewoon van links naar rechts over de straat zwalpen, helemaal hun arm niet meer hoeven uit te steken als ze linksom willen indraaien en dan blijkt het de fout van de automobilist te zijn als ze zonder kijken gewoon pardoes onder die zijn auto vallen... Vanmiddag nog net zo eentje kunnen vermijden.

Alboreto
7 januari 2012, 17:45
dat staat er toch niet? ik zeg gewoon dat bij het minste dat iemand over de toegelaten alcohollimiet zit, deze per definitie in de fout wordt gesteld, ook al heeft hij helemaal geen fout gemaakt of verkeerd gereageerd.

Dan stelt zich de vraag of zijn verkeerd reageren veroorzaakt wordt door het drinken of niet.
Is dat niet het geval dan zal die niet 'per definitie' in fout worden gesteld, dat weet ik (mijn zatte nonk is zo een paar keer tegen de lamp gelopen)

Dronkoers
9 januari 2012, 17:43
foute conclusie dronkoers.
Iemand die 10 pinten uitheeft, heeft sowieso, ontegensprekelijk, minder goede controle over het stuur,
Klopt.
en is gevaar op de weg
Daar durf ik nog over twijfelen. Sommige mensen zijn al een gevaar op de weg als ze bloednuchter zijn. Ookal weet ik dat 10 pinten theoretisch gezien teveel is, ik weet wie ik dan nog kan vertrouwen.

Als hij het ongeval had kunnen voorkomen door alerter te reageren ... minstens gedeeltelijk verantwoordelijk. Dat vind ik alleszins.



dank u

Of alert reageren, ongeval met idioot kunnen vermijden, maar wel tegen paaltje gereden. Dan is onze "dronken" chauffeur helemaal in fout.

Liederik
9 januari 2012, 18:15
Klopt.

Daar durf ik nog over twijfelen. Sommige mensen zijn al een gevaar op de weg als ze bloednuchter zijn. Ookal weet ik dat 10 pinten theoretisch gezien teveel is, ik weet wie ik dan nog kan vertrouwen.



Ik heb eens na een trouwfeest (zelf met m'n zatte botten) beslist NIET mee te rijden met zo iemand die met 10 pinten nog perfect kon rijden. Ik heb er dan een uur en half over gedaan om te voet thuis te raken, en ik was fris en ontnuchterd terug thuis met verse pistoleekes bij, terwijl hij intussen ergens te velde zat te wachten op een takelwagen omdat hij z'n voituur in de haag op een middenberm geparkeerd had en een wiel geplooid had. :-)

Savatage
9 januari 2012, 18:46
Al die verstrengingen en extra regeltjes altijd maar, wie zit daar nu op te wachten?

Ik vind het trouwens maar bijzonder naïef om te denken dat je met een lagere limiet dit probleem gaat oplossen. Mensen die rijden o.i.v. alcohol ga je altijd hebben.

De schoofzak
9 januari 2012, 18:56
Al die verstrengingen en extra regeltjes altijd maar, wie zit daar nu op te wachten?

De vereniging 'ouders van verongelukte kinderen in het verkeer' misschien?

Mensen die vinden dat het beleid mag trachten om een daling van het aantal verkeersslachtoffers te bewerkstelligen vb. ?

Ik vind het trouwens maar bijzonder naïef om te denken dat je met een lagere limiet dit probleem gaat oplossen. Mensen die rijden o.i.v. alcohol ga je altijd hebben.

Ik vind het nog naïever om te denken dat een verhoging van het toelaatbare alcoholgehalte misschien minder verkeersslachtoffers teweeg zou brengen.

Ik vind het nog naïeverderder om te denken dat als we ons er maar bij neerleggen en niets meer controleren, er misschien minder verkeersslachtoffers zouden vallen.


sjonge sjonge

Alboreto
9 januari 2012, 19:59
Daar durf ik nog over twijfelen. Sommige mensen zijn al een gevaar op de weg als ze bloednuchter zijn.

Zijn ze dan minder gevaarlijk als de daarnaast nog eens 10 pinten hebben gedronken?

Alboreto
9 januari 2012, 20:02
Daar durf ik nog over twijfelen. Sommige mensen zijn al een gevaar op de weg als ze bloednuchter zijn. Ookal weet ik dat 10 pinten theoretisch gezien teveel is, ik weet wie ik dan nog kan vertrouwen.

Nog even uit eigen ervaring.
Ik kan vrij goed tegen drank.
Ik kan zonder problemen 10 pinten drinken en niemand gaat iets merken (tenzij ze aan mijn adem ruiken).
En ik denk van mijzelf dat ik dan nog een goede chauffeur ben.

Ik ben (of eerder was) ook een vrij goede gamer.
Ik heb dan ook eens de test gedaan en na 10 pinten (het waren eigenlijk 10 cubalibre's) een paar spelletjes gespeeld.

Man ... ik ging af als een gieter.

Ge denkt dat ge goed speelt, maar die anderen zijn plotseling een pak beter. Raar hé.

Dronkoers
9 januari 2012, 22:11
Nog even uit eigen ervaring.
Ik kan vrij goed tegen drank.
Ik kan zonder problemen 10 pinten drinken en niemand gaat iets merken (tenzij ze aan mijn adem ruiken).
En ik denk van mijzelf dat ik dan nog een goede chauffeur ben.

Ik ben (of eerder was) ook een vrij goede gamer.
Ik heb dan ook eens de test gedaan en na 10 pinten (het waren eigenlijk 10 cubalibre's) een paar spelletjes gespeeld.

Man ... ik ging af als een gieter.

Ge denkt dat ge goed speelt, maar die anderen zijn plotseling een pak beter. Raar hé.
Ik ben er mij bewust van dat ge na 10 pinten uzelf beter voelt en waant dan dat ge eigenlijk zijt ze, maar gamen is intensiever en meer actie.
Rijden om 2 uur 's nachts is om de 5 minuten 1 auto in't oog houden, en (wat blijkbaar moeilijk is voor sommigen) uw snelheid normaal houden, niet denken dat ge scherp staat om 200 km/h af te kunnen.
Als je al moeilijkheden hebt om tussen de lijnen te blijven, kan je beter stoppen en te voet verder gaan.

Maar dan zijn we er eh: je moet nog voor uzelf kunnen uitmaken wat ge nog afkunt, en kunnen toegeven dat ge niet zijt zoals ge anders zijn ;-)

Dronkoers
9 januari 2012, 22:14
Zijn ze dan minder gevaarlijk als de daarnaast nog eens 10 pinten hebben gedronken?

Nope, daarom dat ik dan ook voorstel om ze te onderscheppen door achtervolging, en niet door controle.
De waggelaar heeft bij een controle een even grote kans (boete/rijverbod) als iemand die nog bewust weet waar die met bezig is.

Dronkoers
9 januari 2012, 22:15
Ik heb eens na een trouwfeest (zelf met m'n zatte botten) beslist NIET mee te rijden met zo iemand die met 10 pinten nog perfect kon rijden. Ik heb er dan een uur en half over gedaan om te voet thuis te raken, en ik was fris en ontnuchterd terug thuis met verse pistoleekes bij, terwijl hij intussen ergens te velde zat te wachten op een takelwagen omdat hij z'n voituur in de haag op een middenberm geparkeerd had en een wiel geplooid had. :-)

Best mogelijk, dat kan zelfs een nuchtere chauffeur tegenkomen

Duvelke
11 januari 2012, 14:21
Klopt.

Daar durf ik nog over twijfelen. Sommige mensen zijn al een gevaar op de weg als ze bloednuchter zijn. Ookal weet ik dat 10 pinten theoretisch gezien teveel is, ik weet wie ik dan nog kan vertrouwen.
.

Stel je dan eens voor dat zulke onkundige chauffeurs dan nog eens gedronken hebben?

From_Vlaanderen
11 januari 2012, 14:28
Ik ben er mij bewust van dat ge na 10 pinten uzelf beter voelt en waant dan dat ge eigenlijk zijt ze, maar gamen is intensiever en meer actie.
Rijden om 2 uur 's nachts is om de 5 minuten 1 auto in't oog houden, en (wat blijkbaar moeilijk is voor sommigen) uw snelheid normaal houden, niet denken dat ge scherp staat om 200 km/h af te kunnen.
Als je al moeilijkheden hebt om tussen de lijnen te blijven, kan je beter stoppen en te voet verder gaan.

Maar dan zijn we er eh: je moet nog voor uzelf kunnen uitmaken wat ge nog afkunt, en kunnen toegeven dat ge niet zijt zoals ge anders zijn ;-)

Witte lijn links, witte lijn rechts en het kan niet fout gaan.
Als je echt zat bent, dan zet je de lijn tussen de twee rijstroken in het midden van je wagen.

Eigenzinnig
11 januari 2012, 15:14
Nog even uit eigen ervaring.
Ik kan vrij goed tegen drank.
Ik kan zonder problemen 10 pinten drinken en niemand gaat iets merken (tenzij ze aan mijn adem ruiken).
En ik denk van mijzelf dat ik dan nog een goede chauffeur ben.

Ik ben (of eerder was) ook een vrij goede gamer.
Ik heb dan ook eens de test gedaan en na 10 pinten (het waren eigenlijk 10 cubalibre's) een paar spelletjes gespeeld.

Man ... ik ging af als een gieter.

Ge denkt dat ge goed speelt, maar die anderen zijn plotseling een pak beter. Raar hé.
Een alcoholieker die even de moraalridder komt spelen...
:-D

Ja je gaat blijkbaar regelmatig af als een gieter...8-)

Eigenzinnig
11 januari 2012, 15:19
Wat is het effect van een verlaging van de promille ?
-diegene die zich nu beperken tot de toegstane hoeveelheden durven dan niets meer te drinken
-diegene die vroeger bezopen achter het stuur kropen, blijven dat doen

gevolg voor het verkeer = niets

Ik rij elk jaar 25.000 km en ben al 25 jaar niet meer gecontroleerd op dronkenschap...
Meer controles is de oplossing en NIKS anders..

Duvelke
12 januari 2012, 10:41
Wat is het effect van een verlaging van de promille ?
-diegene die zich nu beperken tot de toegstane hoeveelheden durven dan niets meer te drinken
-diegene die vroeger bezopen achter het stuur kropen, blijven dat doen

gevolg voor het verkeer = niets

Ik rij elk jaar 25.000 km en ben al 25 jaar niet meer gecontroleerd op dronkenschap...
Meer controles is de oplossing en NIKS anders..

nog nooit gecontroleerd geweest voor te moeten blazen?
amai, heb jij geluk. Ik neem aan dat je in een boerengat woont..want hier in de buurt doen ze tijdens de nieuwjaarsperiode dag en nacht controle's.. Zelfs op een doordeweekse woensdag om 10u30 laten ze me stoppen om te blazen :D
Mij niet gelaten, dat is weer een sleutelhangertje meer ;)

Alboreto
13 januari 2012, 15:05
De waggelaar heeft bij een controle een even grote kans (boete/rijverbod) als iemand die denkt nog bewust te weten waar die met bezig is.
FIFY

Ik heb het al eerder gezegd.
Ik kan goed tegen drank en vind van mijzelf dat ik na 10 pinten nog nuchter ben. Ge gaat het ook niet zien aan mij.

Maar tussen denken dat ge nog weet waarmee ge bezig zijt en veilig rijden is een grote kloof.

Het probleem is, dat het meettoestel waarmee ge meet of ge nuchter zijt onder invloed is, en dat ge het dus niet moogt betrouwen.
Het meettoestel van de politie is daarvoor beter geschikt.

Alboreto
13 januari 2012, 15:08
Ik ben er mij bewust van dat ge na 10 pinten uzelf beter voelt en waant dan dat ge eigenlijk zijt ze, maar gamen is intensiever en meer actie.
Niet echt.
Zowel gamen als rijden is het besturen van een 'avatar' laat het ons zo noemen.
Om te winnen in games moet ge er voor zorgen dat ge door goede reacties en goede beslissingen uw avatar buiten het gevaar houdt.

Bij rijden is dat identiek.
Zolang er inderdaad niemand op de weg is en het is een weg die ge perfect kent is er geen probleem.

Maar op wegen waar ge het niet kent moet ge constant beslissen wat op welke plaats de geschikte snelheid is, en bij probleemsituaties snel en correct reageren.

En dat laatste lukt niet zo goed meer, noch bij het gamen, noch bij het rijden.

Cynara Cardunculus
13 januari 2012, 15:17
Ik zou graag eens de statistieken zien van het exacte alcoholgehalte bij accidenten.

brother paul
13 januari 2012, 15:28
FIFY

Ik heb het al eerder gezegd.
Ik kan goed tegen drank en vind van mijzelf dat ik na 10 pinten nog nuchter ben. Ge gaat het ook niet zien aan mij.

Maar tussen denken dat ge nog weet waarmee ge bezig zijt en veilig rijden is een grote kloof.

Het probleem is, dat het meettoestel waarmee ge meet of ge nuchter zijt onder invloed is, en dat ge het dus niet moogt betrouwen.
Het meettoestel van de politie is daarvoor beter geschikt.

is het budget voor die meettoestellen niet bevroren ?

brother paul
13 januari 2012, 15:28
Ik zou graag eens de statistieken zien van het exacte alcoholgehalte bij accidenten.

hebben ze nie, ze hebben daar geen budget voor

Alboreto
13 januari 2012, 15:59
is het budget voor die meettoestellen niet bevroren ?

Niet dat ik weet.
En ik zie ook niet goed de relevantie er van in in deze context.

Eigenzinnig
13 januari 2012, 16:13
nog nooit gecontroleerd geweest voor te moeten blazen?amai, heb jij geluk. Ik neem aan dat je in een boerengat woont..want hier in de buurt doen ze tijdens de nieuwjaarsperiode dag en nacht controle's.. Zelfs op een doordeweekse woensdag om 10u30 laten ze me stoppen om te blazen :D
Mij niet gelaten, dat is weer een sleutelhangertje meer ;)

Euh ja 25 jaar geleden..:-D en toen was het donkergroen maar 'k mocht toch doorrijden..voor ene keer..8-)

Waar ik woon is van minder belang, mijn verplaatsingen zijn voor 80% op gewestwegen of autostrades..wel zelden of nooit op feestdagen en late weekenduren..

Dronkoers
16 januari 2012, 15:47
nog nooit gecontroleerd geweest voor te moeten blazen?
amai, heb jij geluk. Ik neem aan dat je in een boerengat woont..

Ik woon in een boerengat, en heb op mijn 12 jaar rijbewijs al 6 keer moeten blazen.
En nee, daar krijgt ge geen sleutelhangers. 'k Moet die rommel dan ook nie hebben ;-)

karelm
16 januari 2012, 16:35
Zelf ben ik voorstander van een nultolerantie op het vlak van alcoholgebruik tijdens het rijden.

Op deze manier wordt er niet meer gegokt of er al dan niet x aantal toegelaten consumpties zijn rekening houdende met de ervaring / gewicht...

Scherven A. Mok
16 januari 2012, 17:09
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een plan dat volgende week klaar zal zijn en dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. De meest opmerkelijke ingreep is de verlaging van de alcohollimiet van 0,5 naar 0,2 promille. Dat schrijft De Morgen.

De woordvoerster van de staatssecretaris bevestigt dat er aan een plan wordt gewerkt, maar wil nog geen details kwijt. Wel zullen zowel preventie als sensibilisering een grote rol spelen, luidt het. Of de verlaging van de alcoholgrens voor iedereen zal gelden, of enkel voor jonge bestuurders, is volgens een kabinetsmedewerker nog niet beslist.

Wathelet plant ook extra veiligheidsmaatregelen voor oudere bestuurders. Volgens Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil de staatssecretaris oudere bestuurders vanaf een bepaalde leeftijd aan een medische keuring onderwerpen. Vanaf welke leeftijd dat moet gebeuren, wordt nog onderzocht. Ook het aantal alcoholcontroles zal wellicht toenemen

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1371933/2012/01/03/Alcoholgrens-naar-0-2-promille.dhtml

Bent u voorstander van dit plan of niet?
Ik vind, als ze het doorvoeren dat het voor iedereen moet gelden, en niet alleen voor de jongere bestuurders.
0.2 promille is gelijk aan 1 pintje..(als je geluk hebt)


Eindelijk : ik vond het niet fijn om telkens ik met de auto wilde rijden eerst minstens twee pinten te moeten drinken. Zelfs één vind ik teveel. Veel liever zou ik geen alcohol drinken alvorens met de wagen de baan op te mogen.

brother paul
16 januari 2012, 17:32
Zijn ze dan minder gevaarlijk als de daarnaast nog eens 10 pinten hebben gedronken?

wel een collega van mij viel in slaap in de auto, zijn vrouw zat aan het stuur en viel ook in slaap. Plots schrok hij wakker en zag allemaal bomen op zich afkomen en zij hij tegen zijn vrouw hé wat doe je nu ?? DIe reageert lekker averechts en trekt over, de auto slipt nog gezellig verder en komt tot stilstand tegen de middenberm.
2700euro schade en veel geluk gehad.

Alboreto
16 januari 2012, 18:18
wel een collega van mij viel in slaap in de auto, zijn vrouw zat aan het stuur en viel ook in slaap. Plots schrok hij wakker en zag allemaal bomen op zich afkomen en zij hij tegen zijn vrouw hé wat doe je nu ?? DIe reageert lekker averechts en trekt over, de auto slipt nog gezellig verder en komt tot stilstand tegen de middenberm.
2700euro schade en veel geluk gehad.

Zijn ze dan minder gevaarlijk als de daarnaast nog eens 10 pinten hebben gedronken?

brother paul
16 januari 2012, 18:25
Zijn ze dan minder gevaarlijk als de daarnaast nog eens 10 pinten hebben gedronken?

kon knal hetzelfde geweest zijn, ging dan natuurlijk de schuld van alcohol zijn. Je ziet met welk stigma je werkt als je altijd maar zo de problemen oplost door een schuldige te zoeken die alles moet verklaren.

Alboreto
16 januari 2012, 19:43
kon knal hetzelfde geweest zijn, ging dan natuurlijk de schuld van alcohol zijn. Je ziet met welk stigma je werkt als je altijd maar zo de problemen oplost door een schuldige te zoeken die alles moet verklaren.

Er is altijd een reden.
Oververmoeidheid kan inderdaad een reden zijn.
Alcohol, snelheid, onervarenheid, ... enz.

Al die redenen negeren is weinig constructief bezig zijn.

freespirit
17 januari 2012, 14:32
Er is altijd een reden.
Oververmoeidheid kan inderdaad een reden zijn.
Alcohol, snelheid, onervarenheid, ... enz.

Al die redenen negeren is weinig constructief bezig zijn.

Een ongeval is meestal een combinatie en ongelukkige samenloop van omstandigheden. Meestal ben je wat oververmoeid of heb je een emotionele tegenslag te verwerken gekregen, als je daarop dan een paar glaasjes drinkt en dan nog eens wat geneesmiddelen neemt e.d. dan wordt je natuurlijk een vogel voor de kat. Het is natuurlijk allemaal een beetje hypocriet in onze wetgeving: iemand die een zware antibiotica neemt of chemotherapie ondergaat wordt niet beboet of het rijden ontzegd, maar kan toch een fameus gevaar op de weg zijn (snelle vermoeidheid, concentratieverlies, ...), een kerngezond iemand die pakweg drie glazen wijn uitheeft kan nog veel beter rijden, maar wordt aan de schandpaal genageld als hij een ongeval maakt of krijgt een sanctie als hij wordt gecontroleerd.

Alcoholgebruik nog strenger limiteren in het verkeer zou maar een beperkt deel van de ongevallen kunnen vermijden, andere zaken verbieden zijn quasi onmogelijk. Men kan moeilijk chauffeurs verbieden om nog eender welke medicatie te nemen of ze verbieden emotioneel te reageren op omstandigheden. Iets als 'onervarenheid' ken men ook niet verbieden, want men moet het immers leren door oefening. Als je je in het verkeer begeeft, moet je er rekening mee houden dat het weleens fout zou kunnen aflopen. Ze noemen dat de opportuniteitskost van een goede mobiliteit en verkeersdeelname. Diegenen die het risico op een ongeval in het verkeer tot nu beperkt willen zien, die moeten voortaan de benenwagen nemen of met de bakfiets in het park gaan rijden (en dan heb je nog een risico).

brother paul
17 januari 2012, 17:04
Er is altijd een reden.
Oververmoeidheid kan inderdaad een reden zijn.
Alcohol, snelheid, onervarenheid, ... enz.

Al die redenen negeren is weinig constructief bezig zijn.

dikwijls zijn het combinaties een analyse moet verfijnd genoeg zijn

Duvelke
17 januari 2012, 17:10
Al die verstrengingen en extra regeltjes altijd maar, wie zit daar nu op te wachten?

Ik vind het trouwens maar bijzonder naïef om te denken dat je met een lagere limiet dit probleem gaat oplossen. Mensen die rijden o.i.v. alcohol ga je altijd hebben.

Laten we dan het controleren van werklozen ook maar versoepelen, niet waar?
waarom altijd verstrengen?

Duvelke
17 januari 2012, 17:12
Ik woon in een boerengat, en heb op mijn 12 jaar rijbewijs al 6 keer moeten blazen.
En nee, daar krijgt ge geen sleutelhangers. 'k Moet die rommel dan ook nie hebben ;-)

6 keer op 12 jaar?
Ik al 3 keer in 2012 ! 8O

Alboreto
17 januari 2012, 19:28
dikwijls zijn het combinaties een analyse moet verfijnd genoeg zijn

Akkoord, maar het kan al helpen bepaalde oorzaken uit die combinatie te halen om zo het aantal slachtoffers te verminderen.

Trixie
19 januari 2012, 21:14
6 keer op 12 jaar?
Ik al 3 keer in 2012 ! 8O

Ikzelf: 2 keer op 22 jaar. Waarvan de 2e keer 10 dagen geleden. En neen, ik woon niet in een boerengat en begeef mij dagelijks op de baan. Nog sterker: mijn echtgenoot 1 keer op 30 jaar. Dit was ongeveer 2 maanden geleden...:-)

Dronkoers
20 januari 2012, 18:24
6 keer op 12 jaar?
Ik al 3 keer in 2012 ! 8O

Met het verschil dat ik meestal in 'the-middle-of-nowhere' rij

PeterCC
21 januari 2012, 17:43
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een plan dat volgende week klaar zal zijn en dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. De meest opmerkelijke ingreep is de verlaging van de alcohollimiet van 0,5 naar 0,2 promille. Dat schrijft De Morgen.
(...)

We staan er weer niet goed op.

Een nieuwe minister en het meest opmerkelijke in zijn plannen is een verlaging van de alcohollimiet van 0,5 naar 0,2 promille. Het volstaat wat data te bekijken en enkele minuutjes na te denken om in te zien dat deze ingreep compleet naast de kwestie is.

Welke nog grotere onzin zit er dan in de rest van zijn plannen, vraag ik me af.

brother paul
24 januari 2012, 09:24
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/01/23/A13_SCHELDEKAAIINB.jpg.c369.207.jpg

i denk niet dat de 0.2^romille grens hier iets zou bijdragen

Stomdronken bestuurder slaapt roes uit met achterwielen boven de Schelde
Regio — ANTWERPENEen stomdronken bestuurder uit Hasselt heeft heel veel geluk gehad. Door een verkeerd manoeuvre aan...
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GUV3L9EG7

De schoofzak
24 januari 2012, 10:13
...
i denk niet dat de 0.2^romille grens hier iets zou bijdragen

Stomdronken bestuurder slaapt roes uit met achterwielen boven de Schelde
Regio — ANTWERPENEen stomdronken bestuurder uit Hasselt heeft heel veel geluk gehad. Door een verkeerd manoeuvre aan...
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GUV3L9EG7

Of hij een rijbewijs had of niet, zou ook weinig verschil gemaakt hebben.
Toch gaan we niet voorstellen om dat papiertje maar af te schaffen ...


.

Micele
24 januari 2012, 11:31
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/01/23/A13_SCHELDEKAAIINB.jpg.c369.207.jpg

i denk niet dat de 0.2^romille grens hier iets zou bijdragen

Stomdronken bestuurder slaapt roes uit met achterwielen boven de Schelde
Regio — ANTWERPEN Een stomdronken bestuurder uit Hasselt heeft heel veel geluk gehad. Door een verkeerd manoeuvre aan...http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GUV3L9EG7
Die krant gist maar iets... Mijn logica zegt dat die Scheldekaai niet tussen Antwerpen centrum en Hasselt ligt moest die Hasselaar dronken naar huis willen rijden.

Volgens de live-krant vandaag waren er drugs mee gemoeid waarvan dronken betrokkene niets wist (in zijn drank gedaan ofzo), natuurlijk had die Hasselaar alcohol gedronken (gaf hij toe), zoiets is normaal als men op café gaat.

Hypothetisch je roes uitslapen in de auto is natuurlijk altijd beter als er zelf mee rijden.
Daarom dat er geen PV volgde:
Opvallend genoeg werd er geen proces-verbaal opgesteld. 'De man was duidelijk niet plan om zich snel op de openbare weg te begeven. Hij sliep dus en deed in theorie niets verkeerd.'

Maar er kunnen natuurlijk "andere" mee gereden hebben die de dronken man kwijtwilden, zo las ik deze morgen in de live-krant. De titel luidde:
Hasselaar(43) die boven Schelde hing vermoedt dat hij gedrogeerd werd...

Hij overweegt om een klacht tegen onbekenden in te dienen.
...
Hij was met vrienden op café in het Antwerpse, die hadden hem helemaal niet zien vertrekken.
...
Hij was daar in een Antwerps café met een groepje onbekenden aan de praat geraakt. Het laatste wat hij zich herinnert is dat hij rond 5h 30 een SMS verstuurd had,... " het volgende moment werd ik wakker in het ziekenhuis ".

Wat er tussen 5h30 en 8h30 gebeurd is, is voorlopig een raadsel.
Zijn auto stond in het centrum van Antwerpen, en hij wist helmaal niet hoe zijn auto daar aan die Scheldekaai zou kunnen geraken.
...
Er is geen bloedanalyse gebeurd in het ziekenhuis.
...
"De politie heeft toegegeven dat er mogelijk derden bij de feiten betrokken waren."

Nieuw online bericht gevonden:
http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/hasselaar-herinnert-zich-niets-van-incident-aan-scheldekaaien-2.aspx

Hasselaar herinnert zich niets van incident aan Scheldekaaien

Een dag nadat hij ei zo na met zijn auto in de Schelde belandde, zit Hasselaar Frank (43, een fictieve naam) met meer vragen dan antwoorden. “Ik herinner mij niets meer”, zucht hij.

Het relaas van een merkwaardige nacht. Zondagochtend 8.50u. Wandelaars langs de Antwerpse Scheldekaai zien hoe een bruine Peugeot vervaarlijk over de rand van de kade bengelt. Ze waarschuwen onmiddellijk de hulpdiensten, waarna Frank door de politie uit zijn auto wordt gehaald. Een ademtest leert de hulpverleners dat de chauffeur zwaar had gedronken.

Pas rond 15.30u komt de Hasselaar weer bij zijn positieven. “Ik herinner mij niets meer, maar volgens mij ben ik erin geluisd”, zucht Frank. De Hasselaar overweegt om een klacht tegen onbekenden in te dienen.

Frank had zaterdagavond met enkele vriendinnen afgesproken voor een avondje stappen in het Antwerpse. Het laatste wat de Hasselaar zich herinnert is dat hij zondag rond 5.30u nog een sms heeft verstuurd. “Ik was op café met een groepje onbekenden aan de praat geraakt. Het volgende moment werd ik wakker in het ziekenhuis.”

Frank vermoedt dat hij niet zelf met zijn Peugeot naar de Scheldekaai is gereden. Hij denkt dat iemand anders achter het stuur kroop en hem misschien in het water wilde dumpen.

Hoewel in het ziekenhuis geen bloedanalyse werd afgenomen, vermoedt Frank dat hij drugs kreeg toegediend.

Vrienden die zaterdagavond met Frank op stap waren, hebben hem niet zien vertrekken. “Het is een raadsel wat er tussen 5.30 en 8.30u is gebeurd”, zucht de 43-jarige.

Tja, bij drogeren zijn meestal vrouwen het slachtoffer:
http://www.nu.nl/algemeen/404985/kwart-vrouwen-in-brits-uitgaansleven-gedrogeerd.html

Sywen
24 januari 2012, 12:13
Ikzelf: 2 keer op 22 jaar. Waarvan de 2e keer 10 dagen geleden. En neen, ik woon niet in een boerengat en begeef mij dagelijks op de baan. Nog sterker: mijn echtgenoot 1 keer op 30 jaar. Dit was ongeveer 2 maanden geleden...:-)

ikzelf 0 keer in 12 jaar, maar ja, ik drink dan ook niet. flikken weten dat gewoon ;)

DewareJakob
24 januari 2012, 14:26
Logisch vervolg: Testen maken die oververmoeidheid -stress enz. aangeeft. Die bestuurders zijn een stuk gevaarlijker dan een gewoon iemand met 0,5 in zijn bloed.

De schoofzak
24 januari 2012, 16:01
Logisch vervolg: Testen maken die oververmoeidheid -stress enz. aangeeft. Die bestuurders zijn een stuk gevaarlijker dan een gewoon iemand met 0,5 in zijn bloed.

en ook testen die een minimum aan koelbloedigheid, geduld, niet-agressie ... zouden bewijzen ...


.

DewareJakob
25 januari 2012, 13:00
en ook testen die een minimum aan koelbloedigheid, geduld, niet-agressie ... zouden bewijzen ...

.

Psychologische testen die rijbekwaamheid moeten aantonen bestaan al in een aantal landen (soms gewoon na herhaalde fouten en overtredingen, anders gewoon in verlenging van het rijexamen)

Dit neemt niet weg dat totaal rijbekwame mensen geen fouten kunnen maken op basis van vermoeidheid, stress enz...