PDA

View Full Version : De Tuin Draad.


Pagina's : [1] 2 3

BigF
21 februari 2012, 13:26
Voorjaar, zon, milde temperaturen...
Wat wordt er zoal in de tuin (moestuin of siertuin, maakt ni uit) gedaan?

Txiki
21 februari 2012, 15:03
Door mij? Niks. Nog niks. 's Nog te vroeg.

Liederik
21 februari 2012, 15:07
Mijn buurman zet er een schotelantenne in.

Ikzelf ga mijn tuin aanleggen deze lente; grond nivelleren, gras zaaien, perkje afzetten, een aluminiumboom planten, tuinmuren afvrezen, opvullen en verven...

Kom je me helpen? Gratis pintjes, hotdogs (met braadworst van op de bbq, niet van het zwan-soort) en een paar potten honing als ik tegen dan bijenkasten kan zetten.

Everytime
21 februari 2012, 21:27
Voorjaar, zon, milde temperaturen...
Wat wordt er zoal in de tuin (moestuin of siertuin, maakt ni uit) gedaan?

Het gras laten groeien;-)
http://www.youtube.com/watch?v=B2W7xb-1S0I

lombas
21 februari 2012, 22:03
Ik heb geen tuin.

cookie monster
21 februari 2012, 22:15
geeen tuin casa cm :oops:

Demper
21 februari 2012, 22:31
Saaaaaaaaai

From_Vlaanderen
21 februari 2012, 23:55
Voorjaar, zon, milde temperaturen...
Wat wordt er zoal in de tuin (moestuin of siertuin, maakt ni uit) gedaan?

-Spelen met den hond
-Hout klieven en zagen

BigF
22 februari 2012, 10:22
Ik dacht dat er hier meer waren die een groentetuin hadden...

Soit, ik heb de oppervlakte van mijn groentetuin verdubbeld en ga nu alles omculteren. De komposthoop heb ik al opengespreid, prima kompost dit jaar.
De komposthoop die nu op aan't bouwen is heb ik omgeschept en nu is er weer ruimte (3x2m) om een nieuwe te beginnen. De andere kan blijven zitten tot volgend voorjaar.

Nog te doen; wat zaaien in bakjes, onder glas en misschien enkele plastic tunnels maken om wat onder te zetten.

Iemand ervaring met zo'n tunnels?

BigF
22 februari 2012, 10:23
Nog zoiets; ik heb geen serre maar zou wel graag tomaten willen.
Hoe pak ik dat aan?
Welke soort, hoe, waar en wanneer zaaien/planten?
Hoe onderhouden?

Enz enz...

Cynara Cardunculus
22 februari 2012, 10:30
Ik dacht dat er hier meer waren die een groentetuin hadden...

Soit, ik heb de oppervlakte van mijn groentetuin verdubbeld en ga nu alles omculteren. De komposthoop heb ik al opengespreid, prima kompost dit jaar.
De komposthoop die nu op aan't bouwen is heb ik omgeschept en nu is er weer ruimte (3x2m) om een nieuwe te beginnen. De andere kan blijven zitten tot volgend voorjaar.

Nog te doen; wat zaaien in bakjes, onder glas en misschien enkele plastic tunnels maken om wat onder te zetten.

Iemand ervaring met zo'n tunnels?

ik dacht altijd dat als de kompost gereed was, er ook geen onkruid op groeide.
Nu heb ik uit mijn kompostbak onderaan een paar grote scheppen gehaald om de winterbloembakken te vullen..... en die staan vol met gras!
hoe geraak ik daarvan af? want ik ga niet heel mijn tuin vol met graskompost gooien.

BigF
22 februari 2012, 18:43
ik dacht altijd dat als de kompost gereed was, er ook geen onkruid op groeide.
Nu heb ik uit mijn kompostbak onderaan een paar grote scheppen gehaald om de winterbloembakken te vullen..... en die staan vol met gras!
hoe geraak ik daarvan af? want ik ga niet heel mijn tuin vol met graskompost gooien.
Das gek.
Ik gebruik mijn compost ook in bloembakken en hoewel er ook behoorlijk wat onkruid en grassen op de composthoop belanden heb ik nog nooit last gehad van grassen in mijn bakken.
Ik laat mijn composthoop wel een jaar zitten. Heb hem gisteren netjes bij elkaar op een grote hoop geschept en volgend voorjaar gaat-ie mee onder de moestuin.
Misschien is het een probleem van niet lang genoeg te laten composteren?

Liederik
12 juni 2012, 10:49
Intussen heb ik mijn werken verricht in mijn braakliggend tuintje (huis gekocht)
-grond omgespit
-grond genivelleerd,
-tuinmuren afgeschraapt en opnieuw geverfd,
- twee ritten naar containerpark met aarde en stenen en verfschraapsel en vuiligheid vanuit de grond
-Borders afgezet en beplant met oa engels gras, lavendel, vingerhoedskruid, en vanalles met paarsrode en witte tinten, en met houtsprokkels gevuld
-Gras gezaaid. Opnieuw gras gezaaid. Nog ne keer gras gezaaid en een vogelverschrikker gezet. Nog wat gras bijgezaaid en water gegeven. Nog graszaad bijgegooid op kale plekken. Onkruid uitgetrokken en nog wat graszaad erbij gegooid.

Nu bankirai planken ter plaatse krijgen (niet gemakkelijk zonder trekhaak op auto) en terrasje leggen.
Zal voor binnen twee weken zijn.

fox
12 juni 2012, 12:09
Intussen heb ik mijn werken verricht in mijn braakliggend tuintje (huis gekocht)
-grond omgespit
-grond genivelleerd,
-tuinmuren afgeschraapt en opnieuw geverfd,
- twee ritten naar containerpark met aarde en stenen en verfschraapsel en vuiligheid vanuit de grond
-Borders afgezet en beplant met oa engels gras, lavendel, vingerhoedskruid, en vanalles met paarsrode en witte tinten, en met houtsprokkels gevuld
-Gras gezaaid. Opnieuw gras gezaaid. Nog ne keer gras gezaaid en een vogelverschrikker gezet. Nog wat gras bijgezaaid en water gegeven. Nog graszaad bijgegooid op kale plekken. Onkruid uitgetrokken en nog wat graszaad erbij gegooid.

Nu bankirai planken ter plaatse krijgen (niet gemakkelijk zonder trekhaak op auto) en terrasje leggen.
Zal voor binnen twee weken zijn.

Er bestaat een trukje om er voor te zorgen dat de vogels van het graszaad blijven. Je moet er een beetje diesel doormengen.

vrijevlaming
12 juni 2012, 12:12
tuindraad

http://www.claerbout.be/pictures/12560_resized_detail_320_300_0_1_1.jpg?1327328136

From_Vlaanderen
12 juni 2012, 14:52
Er bestaat een trukje om er voor te zorgen dat de vogels van het graszaad blijven. Je moet er een beetje diesel doormengen.

Als je toch al een huis gekocht hebt met een kanjer van een lening kan er nog wel 1000 euro af voor een luchtgeweertje :lol:.

Vlanin
12 november 2012, 20:26
is snoeien in de laatste week van augustus voldoende om voort te kunnen tot de voilgende lante ?

Xenophon
12 november 2012, 20:28
is snoeien in de laatste week van augustus voldoende om voort te kunnen tot de voilgende lante ?

Hangt er wat vanaf wat je snoeit. In het algemeen is snoeien in augustus de verkeerde tijd, tenzij je op Juniperus bezig bent en van de groeispurt in sept/oct wil profiteren.

Derk de Tweede
12 november 2012, 21:11
Ik moet het gras nog één keer maaien.

Mambo
12 november 2012, 23:24
Nog zoiets; ik heb geen serre maar zou wel graag tomaten willen.
Hoe pak ik dat aan?
Welke soort, hoe, waar en wanneer zaaien/planten?
Hoe onderhouden?

Enz enz...

Heb dat een 2 jaar geleden eens gedaan en idd ik had trossen vol.
Moeilijk was het niet. Zaadje in de grond (ben vergeten welke maand maar dat staat op dat pakje). Nadien alle dagen veel water geven. En die stoppen niet meer met groeien.
Om den duur waren die 2 meter hoog. Bamboe stokken er tussen om ze aan vast te binden want anders sneuvelen die van de wind.
Alle dagen ontluizen. Dat is tussen de oksels van de takken zo een pluk blaadjes wegplukken. (hoeft niet echt)
Het enige dat ik niet gedaan had was tijdig sproeien tegen bladrot.
En toen sloeg het rotten toe en was het in een wip uitgerot.

Maar het is een hele dankbare groente met veel opbrengst.

Mambo
12 november 2012, 23:30
Intussen heb ik mijn werken verricht in mijn braakliggend tuintje (huis gekocht)
-grond omgespit
-grond genivelleerd,
-tuinmuren afgeschraapt en opnieuw geverfd,
- twee ritten naar containerpark met aarde en stenen en verfschraapsel en vuiligheid vanuit de grond
-Borders afgezet en beplant met oa engels gras, lavendel, vingerhoedskruid, en vanalles met paarsrode en witte tinten, en met houtsprokkels gevuld
-Gras gezaaid. Opnieuw gras gezaaid. Nog ne keer gras gezaaid en een vogelverschrikker gezet. Nog wat gras bijgezaaid en water gegeven. Nog graszaad bijgegooid op kale plekken. Onkruid uitgetrokken en nog wat graszaad erbij gegooid.

Nu bankirai planken ter plaatse krijgen (niet gemakkelijk zonder trekhaak op auto) en terrasje leggen.
Zal voor binnen twee weken zijn.

Beter die andere planken nemen, die composiet met plastic. Trekt op bankirai en kost een stuk meer maar die zijn onrotbaar.
Bankirai is binnen een paar jaar rot meestal. Olie of geen olie.
En spiegelglad van het mos.

Liederik
13 november 2012, 09:27
Het zijn gerecycleerde, van iemand die zijn terras afgebroken heeft en blauwe steen heeft gelegd in de plaats. Dus ik moet er niks voor betalen. Er is trouwens ook geen budget? :-)
Die planken lagen er al een goeie 6 jaar en er is niks mis mee.

Vie ook mee qua gladheid, behalve als het geregend had.

Ik moet ze nog steeds leggen :-(

BigF
5 juni 2013, 09:08
Toch eens effe terug boven halen want de slakken dreigen dlemlddoptvi onder te slijmen.

BigF
5 juni 2013, 09:10
Overigens: de autopsie van mijn afstervende sla-plantjes heeft geleerd dat de wortel mooi leeggegeten wordt door een witte worm van 1,5cm lang, met bruine randjes tussen de geledingen. Niet zo'n dikke vette, eerder een dunne.
De kippen vonden ze wel lekker.
Maar ik ga zo niet veel sla over houden.

Marie van de koster
5 juni 2013, 10:36
'k Heb geen tuin :-( Zelfs geen terras :cry:
Ik had 3 kamerplanten en daarvan heeft er één vorige week de geest gegeven :hondogen:
Ik kan hier dus eigenlijk niks komen doen in deze draad :-( :cry: :hondogen:

BigF
5 juni 2013, 10:37
'k Heb geen tuin :-( Zelfs geen terras :cry:
Ik had 3 kamerplanten en daarvan heeft er één vorige week de geest gegeven :hondogen:
Ik kan hier dus eigenlijk niks komen doen in deze draad :-( :cry: :hondogen:
Dan hebt ge nog altijd 2 kamerplanten en als ge die dicht genoeg bijeen zet hebt ge nen tuin! Ne binnenhuistuin zelfs!!

Welkom in deze draad dus.

Vertel: valt dat mee, zo'n interieurtuin?
En komen daar veel groenten af?

Marie van de koster
5 juni 2013, 10:40
Dan hebt ge nog altijd 2 kamerplanten en als ge die dicht genoeg bijeen zet hebt ge nen tuin! Ne binnenhuistuin zelfs!!

Welkom in deze draad dus.

Vertel: valt dat mee, zo'n interieurtuin?
En komen daar veel groenten af?

Groenten niet, nee. Bloemen ook niet :-(
Maar 'k kan er misschien een Japanse tuin van maken. Zo van heel niks maar zware symboliek! Dan kan ik uw ogen ook eens uitsteken met mijn sjieke interieurtuin :lol:

Gamla
5 juni 2013, 19:39
Als ik Bartel Van Riet of Wim Lybaert op tv bezig zie vind ik het helemaal niet erg dat ik geen tuin heb.
Wel integendeel.

Skobelev
6 juni 2013, 06:20
Als ik Bartel Van Riet of Wim Lybaert op tv bezig zie vind ik het helemaal niet erg dat ik geen tuin heb.
Wel integendeel.

dat zijn dan ook ferme prutsers...

circe
6 juni 2013, 06:24
Toch eens effe terug boven halen want de slakken dreigen dlemlddoptvi onder te slijmen.

Ik heb een duurzame tip voor mensen met hosta's die door slakken worden opgepeuzeld. Ik had vroeger een kat met kattenbak en gebruikte daarvoor van die siliconenkorrels... strooi die onder de hosta's en je bent voor jaren verlost van de slakken op die planten. (de scherpe korrels zijn nu niet bepaald een pretje voor het slakkenhuidje).

Skobelev
6 juni 2013, 07:09
Ik heb een duurzame tip voor mensen met hosta's die door slakken worden opgepeuzeld. Ik had vroeger een kat met kattenbak en gebruikte daarvoor van die siliconenkorrels... strooi die onder de hosta's en je bent voor jaren verlost van de slakken op die planten. (de scherpe korrels zijn nu niet bepaald een pretje voor het slakkenhuidje).

en alle katten uit de omgeving komen vervolgens ook uw Hosta's vetten? :-P

Klojo eerste klas
6 juni 2013, 07:38
Een tuin oorspronkelijk vol grasveld. Na 3 jaar was ik het grasafrijden kotsbeu en nu staat alles vol met bloemen, struiken en bomen (en een terras, maar da's niet groen, wel bruingeplankt, en een vijver, da's ook niet groen, maar waterachtig).
Overal van die schorsdinges tussen gesmeten tegen 't onkruid. Om de 3 �* 4 jaar eens deftig alles terugsnoeien. 't Meeste werk is 't vinden van uitvluchten om niet eerder te moeten snoeien én om niet elk weekend het minste sprietje dat toch zou kunnen door die schors klauteren te moeten zoeken en verwijderen..... :lol:
Nog wat vergeten : groenten en fruit haal ik in de winkel. Wreed gemakkelijk :twisted:

circe
6 juni 2013, 08:10
en alle katten uit de omgeving komen vervolgens ook uw Hosta's vetten? :-P

ik denk niet dat een kat op zoek is naar kattenbakvulling in de tuin. Zij verkiezen liefst mulle grond.

Skobelev
6 juni 2013, 08:33
ik denk niet dat een kat op zoek is naar kattenbakvulling in de tuin. Zij verkiezen liefst mulle grond.

bwa, als het al naar andere kattenuitwerpselen ruikt zou het wel eens kunnen zijn dat andere huistijgers ook hun spoor achter willen laten, niet?

circe
6 juni 2013, 08:40
bwa, als het al naar andere kattenuitwerpselen ruikt zou het wel eens kunnen zijn dat andere huistijgers ook hun spoor achter willen laten, niet?

wie zegt er dat het naar uitwerpselen ruikt?
Ten eerste ruikt die kattenbakvulling niet, en ten tweede hoef je die écht niet eerst door een kat te laten besproeien alvorens je die onder je hosta's uitstrooit.

Skobelev
6 juni 2013, 09:03
wie zegt er dat het naar uitwerpselen ruikt?
Ten eerste ruikt die kattenbakvulling niet, en ten tweede hoef je die écht niet eerst door een kat te laten besproeien alvorens je die onder je hosta's uitstrooit.

'k zal u verkeerd begrepen hebben, 'k dacht dat je er de gebruikte kattenbakkorrels onderstrooide. ;-)

circe
6 juni 2013, 09:08
'k zal u verkeerd begrepen hebben, 'k dacht dat je er de gebruikte kattenbakkorrels onderstrooide. ;-)

ik wel ja, maar daarom hoef jij toch niet eerst een kat te kopen alvorens die siliconenkorrels te kopen en onder de hosta's te strooien?

Skobelev
6 juni 2013, 09:49
ik wel ja, maar daarom hoef jij toch niet eerst een kat te kopen alvorens die siliconenkorrels te kopen en onder de hosta's te strooien?

we hebben er drie....;-) katten hé, geen hosta's

circe
6 juni 2013, 09:59
we hebben er drie....;-) katten hé, geen hosta's

in dat geval kan ik u toch nog de siliconenkorrels van harte aanbevelen: geen reuk, slorpt zeker viermaal zoveel op.
en je kan er eventueel je buren (mèt hosta's) nog een plezier mee doen (eenmaal buiten uitgestrooid en het regent wordt de pipi er gewoon uitgeregend.
Sinds ik zo wat bakjes in mijn tuin heb gekieperd heb ik trouwens overal waar ik het kieperde veel minder last van slakken.

Anna List
7 juni 2013, 12:34
nen kattendraad, dat mankeert er hier nog aan...

BigF
7 juni 2013, 15:37
Gisteren nog 2 courgettes (plantjes) en 14 slaplanten gezet. Bonenzaad meegebracht en dat gaat, als alles goed gaat, vanavond nog de grond in.

En tenslotte zijn er nog basilicum (gewone, rode en citroen-) op komst van een vriend die ze zelf opgekweekt heeft maar iets te veel gezaaid heeft.

Peperplantje schiet nu ook op. Wel laat maar dat levert van de zomer toch nog een flink aantal pepers (groene weliswaar) op.

En dan is er nog 1 groot bed voorzien waar alles inkomt waar de duiven zot op zijn en waar dan ook een net over gaat. Brocolli, witte kool en bloemkool gaan dooronder.




En als dat allemaal klaar is heb ik nog 3 bedden over van 1,5m*3m.

Iemand voorstellen wat ik daar nog in zou kunnen zaaien/zetten?

Twee van die bedden liggen ook niet heel de dag in de blakke zon. Het zijn meer half-schaduw bedden. Wat kan daar zoal in volgens jullie?

BigF
7 juni 2013, 15:40
Ik vergeet nog 3 pompoenplanten te vermelden.

morte-vivante
7 juni 2013, 15:47
pastinaak?

Marie van de koster
7 juni 2013, 16:19
Gisteren nog 2 courgettes (plantjes) en 14 slaplanten gezet. Bonenzaad meegebracht en dat gaat, als alles goed gaat, vanavond nog de grond in.

En tenslotte zijn er nog basilicum (gewone, rode en citroen-) op komst van een vriend die ze zelf opgekweekt heeft maar iets te veel gezaaid heeft.

Peperplantje schiet nu ook op. Wel laat maar dat levert van de zomer toch nog een flink aantal pepers (groene weliswaar) op.

En dan is er nog 1 groot bed voorzien waar alles inkomt waar de duiven zot op zijn en waar dan ook een net over gaat. Brocolli, witte kool en bloemkool gaan dooronder.




En als dat allemaal klaar is heb ik nog 3 bedden over van 1,5m*3m.

Iemand voorstellen wat ik daar nog in zou kunnen zaaien/zetten?

Twee van die bedden liggen ook niet heel de dag in de blakke zon. Het zijn meer half-schaduw bedden. Wat kan daar zoal in volgens jullie?

Bloemen! Liefst rozen en janoffeltjes :-)

circe
7 juni 2013, 16:44
in schaduwbedden zou ik precies wintergroenten kweken: witloof, schorseneren... kolen?

witlof moet nu wel eerst groen groeien, maar je weet dat je dan nadien in de grond moet steken éh,

Klojo eerste klas
7 juni 2013, 18:52
En als dat allemaal klaar is heb ik nog 3 bedden over van 1,5m*3m.
Iemand voorstellen wat ik daar nog in zou kunnen zaaien/zetten?
Twee van die bedden liggen ook niet heel de dag in de blakke zon. Het zijn meer half-schaduw bedden. Wat kan daar zoal in volgens jullie?

Tuinzetels, parasol, tafeltje, .... om op 't gemakske te genieten van de geneugten van een groeiende tuin....?

BigF
8 juni 2013, 10:46
Tuinzetels, parasol, tafeltje, .... om op 't gemakske te genieten van de geneugten van een groeiende tuin....?
Das voor deze namiddag. Gij loopt nen dag voor.
Wat staat me morgen zoal te wachten?

BigF
8 juni 2013, 10:48
Gisteren naast de basilicum ook nog 2 (gele) courgetteplanten in ontvangst mogen nemen.

Marie van de koster
8 juni 2013, 17:50
Gisteren naast de basilicum ook nog 2 (gele) courgetteplanten in ontvangst mogen nemen.

Amai wat een verwennerij! :-D

Klojo eerste klas
8 juni 2013, 17:52
Das voor deze namiddag. Gij loopt nen dag voor.
Wat staat me morgen zoal te wachten?

Dat heb je natuurlijk met die West-Vlamingen, die zijn te rap voor de rest van Vlaanderen..., vraag dat maar aan Demper.....;-)
In de veronderstelling dat die 'morgen' de 'vandaag' is.....zon, zon en nog eens zon..... :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol:

Universalia
8 juni 2013, 18:11
Het gras nog een keertje maaien, verder ziet de tuin er netjes uit.
De bloemetjes schikken dat laat ik aan mijn lieve moeder over die daar meer kennis van zaken van heeft dan ik.
De bloempotten met zand vullen neem ik dan wel weer met enige graagte voor mijn rekening, mens moet ietsje behulpzaam zijn he :rofl:

Klojo eerste klas
8 juni 2013, 18:43
Het gras nog een keertje maaien, verder ziet de tuin er netjes uit.
De bloemetjes schikken dat laat ik aan mijn lieve moeder over die daar meer kennis van zaken van heeft dan ik.
De bloempotten met zand vullen neem ik dan wel weer met enige graagte voor mijn rekening, mens moet ietsje behulpzaam zijn he :rofl:

Met zand ? (ter verduidelijking : voor een West-Vlaming is 'zand' datgene wat je in de duinen en 't strand vindt (als grondsoort !!!) en waarmee je cement vermengt om cementspecie te maken....)

BigF
9 juni 2013, 15:10
In de veronderstelling dat die 'morgen' de 'vandaag' is.....
Nee, dat was gisteren.

Klojo eerste klas
9 juni 2013, 16:45
Nee, dat was gisteren.

Dan moet je mijn antwoord van gisteren maar morgen lezen of het uitstellen tot overmorgen, maar dan is 't mijn antwoord van eergisteren.... Wat had ik ook alweer geantwoord ? 8O

BigF
9 juni 2013, 21:25
Dan moet je mijn antwoord van gisteren maar morgen lezen of het uitstellen tot overmorgen, maar dan is 't mijn antwoord van eergisteren....
Wat nen toestand seg. Ik wacht wel gewoon af wat er morgen gebeurt.
Wat had ik ook alweer geantwoord ? 8O
Wanneer? Gisteren of morgen?

BigF
10 juni 2013, 11:40
Alles wat van't weekend geplant is staat mooi fier rechtop.
En de duiven zitten vanuit een boom misnoegd naar het net over de kolen te kijken.

Alles dik in orde dus ware het niet dat ik direct moet gaan werken...

From_Vlaanderen
10 juni 2013, 12:52
Vorige week voor de eerste keer dit jaar het gras afgereden.
In de helft begaf de aandrijfas van mijn grasmachien het. Ander onderdeel besteld, en met het ander grasmachien het gras afgemaaid.
Goed gewerkt F_V

Libro
10 juni 2013, 13:22
Eindelijk kans om eens mijn haag te snoeien.

BigF
18 juni 2013, 18:11
De bonen schieten op alsof het allemaal niks is.
De aangeplante courgettes ed groeien als kool.
En die doet dat zelf ook.
Nog 1 sla opgefret door die wortelvretende wormen.
Verder alles peis en vree.

Volgende job: prei uitdunnen, bonen proper zetten.

circe
18 juni 2013, 18:26
tuinman is al de uitgebloemde lentebloemen komen verwijderen. Niet gesnoeid. In feite zou hij nu moeten snoeien ook. Zal wel zelf af en toe eens een tak afknippen anders.

Xenophon
18 juni 2013, 18:49
tuinman is al de uitgebloemde lentebloemen komen verwijderen. Niet gesnoeid. In feite zou hij nu moeten snoeien ook. Zal wel zelf af en toe eens een tak afknippen anders.

Jij hebt een tuinman? Had ik dat geweten indertijd, dan had ik voor u gekozen.

circe
18 juni 2013, 19:07
Jij hebt een tuinman? Had ik dat geweten indertijd, dan had ik voor u gekozen.

tja.. spijt komt na de zonde zekers? Maar kijk, als ik jou had gekozen dan had ik nu vast geen tuinman hé.

Xenophon
18 juni 2013, 19:38
tja.. spijt komt na de zonde zekers? Maar kijk, als ik jou had gekozen dan had ik nu vast geen tuinman hé.

Dat klopt niet helemaal, ik heb tenslotte zo'n 8 jaar bij de groendienst gewerkt.

circe
18 juni 2013, 20:04
Dat klopt niet helemaal, ik heb tenslotte zo'n 8 jaar bij de groendienst gewerkt.

ik bedoel: dan had ik nu geen extra tuinman nodig.

Derk de Tweede
18 juni 2013, 20:36
Ik moet het gras nog één keer maaien.


:lol:

BigF
30 juni 2013, 14:56
Prei proper gezet en uitgedund, bonen proper, sla proper.

Bonen en prei nog aanaarden.

En dan mits nog tijd over; busselajuintjes proper zetten.

Alles volop in groei en bloei.
Voorlopig geen beestjes of andere problemen.

Demper
30 juni 2013, 14:57
Mijn buurvrouw ligt nog altijd naakt in haar tuintje fruitsap te drinken.

BigF
30 juni 2013, 15:01
Mijn buurvrouw ligt nog altijd naakt in haar tuintje fruitsap te drinken.
Mijne prei drinkt gene fruitsap.
:-(

Demper
30 juni 2013, 15:02
Mijne prei drinkt gene fruitsap.
:-(

Dan moet je hem platstampen.

BigF
8 juli 2013, 18:04
Vandaag andijvie afgedaan.
Gigantische kroppen, net als vorig jaar.

En omdat stoemp met andijvie en gerookte spekblokjes altijd lekker is hebben we dat winterse gerecht net op't terras, druipend van't zweet opgesmikkeld.

Ten compensatie eten we met kerst wel kou schotel ofzo.

Alles groeit en bloeit overigens fantastisch, courgetten op komst, wortelen gaan gestaag, bonen volop aan't groeien, vandaag ook den eerste broccoli afgedaan.

Vooral veel plezier van peterselie, bosajuintjes en bieslook. Elke dag wat verse kruiden op tafel is wel zo lekker.

Grote meevaller is ook citroenbasilicum.

Tip; in een mortier een handvol suiker malen met wat verse (citroen)basilicum en dat over de aardbeien.

nabat54
8 juli 2013, 18:32
De tuin vooraan ziet er wat anders uit wegens verbouwingen.
Dit "kleine" boompje moest eruit om een regenput te steken :-P

Is aardig wat tijd ingegaan, maar straks hout voor de winter ;-)


90761

manta
8 juli 2013, 18:54
Dan moet je hem platstampen.

Platgestampte limonade drinken ze wel?

cookie monster
9 juli 2013, 02:30
Ik moet het gras nog één keer maaien.
http://www.youtube.com/watch?v=058LYHQqg8Q :lol:

manta
19 augustus 2013, 10:22
Pfoe, de pompoenen beginnen serieus groot te worden.
Eigenlijk een grappige plant. Ik zette een klein plantje met amper drie blaadjes naast de mesthoop en een paar weken later was die al een halve weide aan't overwoekeren... Maar pompoenen... Ni te doen, 'k zal ze nogal kunnen uitdelen ook want anders zit de diepvries er vol mee...:?

Voor de volgende test :
http://preppers.nl/wiki/Aardappels
Toch eerst een keertje zien of ik geen alternatief kan ineenflansen met houten bakken zonder bodem op mekaar te stapelen, je weet maar nooit waar die banden hebben gezeten... :-P

Klojo eerste klas
19 augustus 2013, 11:17
Voor de volgende test :
http://preppers.nl/wiki/Aardappels
Toch eerst een keertje zien of ik geen alternatief kan ineenflansen met houten bakken zonder bodem op mekaar te stapelen, je weet maar nooit waar die banden hebben gezeten... :-P

Dat werkt zeker niet met die reserveband in de koffer van den tuut ?

manta
19 augustus 2013, 11:19
Dat werkt zeker niet met die reserveband in de koffer van den tuut ?

Dat valt te proberen maar 't gaat een zot zicht zijn om zo'n rijdend patattenveld in de koffer te hebben.
;-)

BigF
19 augustus 2013, 12:53
Pfoe, de pompoenen beginnen serieus groot te worden.
Eigenlijk een grappige plant. Ik zette een klein plantje met amper drie blaadjes naast de mesthoop en een paar weken later was die al een halve weide aan't overwoekeren... Maar pompoenen... Ni te doen, 'k zal ze nogal kunnen uitdelen ook want anders zit de diepvries er vol mee...:?
Pompoenen heb ik ook twee staan.
En idd, een klein plantje gezet en na een beetje een aarzelend begin (te koud in't voorjaar?) gaan ze nu als een speer. In totaal hangen er een tiental pompoenen aan waarvan er eentje echt wel de uitslover aan't uithangen is. Ik schat dat er momenteel toch al twee voetballen in passen en je ziet 'em elke dag groter worden.
Ook grappig: de planten klimmen omhoog tegen de draad rond de tuin en 1 van de pompoenen is vergroeid met de draad. Trek bij gelegenheid wel eens een fotootje.

Voor de volgende test :
http://preppers.nl/wiki/Aardappels
Toch eerst een keertje zien of ik geen alternatief kan ineenflansen met houten bakken zonder bodem op mekaar te stapelen, je weet maar nooit waar die banden hebben gezeten... :-P
Aardappelen staan hier voor volgend jaar op het programma. Voor de eerste keer gaat dat zijn.
Ik ga die link van je toch eens deftig uitpluizen, al heb ik eigenlijk genoeg plaats om ze 'gewoon' te planten.

BigF
19 augustus 2013, 13:08
Verder oogst ik hier momenteel massa's bonen. Ik koos voor struikbonen omdat ik het bouwen van staken ed. niet echt zag zitten. Nadeel zou zijn dat struikbonen een mindere opbrengst geven dan staakbonen maar gezien de massa's die ik er nu afhaal ben ik blij dat ik niet voor staakbonen heb gekozen. Heel de straat zou dan bonen moeten eten. Wel heel lekkere boontjes haal ik eraf.

Ook de courgettes produceren dat een niet schoon meer is. Ik heb vier planten staan (2 gele en 2 groene) waar ik in totaal toch al een 50 a 60 courgettes heb afgehaald en nog steeds blijven er nieuwe aankomen.

De wortelen doen het ook fantastisch goed dit jaar. Waarschijnlijk doordat ik ze dit jaar feller uitgedund heb dan vorige jaren en doordat ik het plantbed dieper heb losgemaakt dan andere jaren. Tot nu toe oogste ik ze naargelang behoefte (soep, spaghettisaus, wortelstoemp, geraspt...) maar nu wordt het tijd dat ik de rest uitdoe omdat ze ondertussen hun maximale lengte en dikte wel bereikt hebben denk ik.

Brocolli is dit jaar iets minder een succes. Sommige planten geven een mooie oogst, andere planten blijven achter en geven nagenoeg niets...

Sla hebben we (en de buren en familie) al gegeten tot-ie er langs ons oren weer uitkwam en ik ben eigenlijk blij dat we nu aan de laatste 10 kroppen bezig blijven. Volgend jaar iets minder van zetten. Vooral de rode eikenblad-sla valt hier geweldig in de smaak.

De prei gaat rustig zijn gang en zit momenteel aan een gemiddelde doorsnede van 2 a 2,5 cm. Wordt ook geoogst naargelang behoefte zodat de resterende wat meer plaats tot hun beschikking hebben en daardoor ook weer een groeischeut krijgen.

Chinese kool groeit ook probleemloos al heeft die wel wat last van slakken ofzo. Opvallend is dat hier de planten die in een bed staan waar eerder sla stond zeer goed groeien en de planten die op een ex-andijvie bed staan daar serieus op achter blijven.

Lente-ui deed het opmerkelijk goed dit jaar en het bed is ondertussen bijna leeg. Zeer leuke, makkelijk te kweken plant met massa's toepassingsmogelijkheden. Volgend jaar zet ik daar een volledig bed van (nu een half, gedeeld met peterselei en basilicum).


Kortom; in tegenstelling wat het koudere en nattere voorjaar deden vermoeden gaat de moestuin een topjaar tegemoet.

Anna List
19 augustus 2013, 13:19
Verder oogst ik hier momenteel massa's bonen. Ik koos voor struikbonen omdat ik het bouwen van staken ed. niet echt zag zitten. Nadeel zou zijn dat struikbonen een mindere opbrengst geven dan staakbonen maar gezien de massa's die ik er nu afhaal ben ik blij dat ik niet voor staakbonen heb gekozen. Heel de straat zou dan bonen moeten eten. Wel heel lekkere boontjes haal ik eraf.

Ook de courgettes produceren dat een niet schoon meer is. Ik heb vier planten staan (2 gele en 2 groene) waar ik in totaal toch al een 50 a 60 courgettes heb afgehaald en nog steeds blijven er nieuwe aankomen.

De wortelen doen het ook fantastisch goed dit jaar. Waarschijnlijk doordat ik ze dit jaar feller uitgedund heb dan vorige jaren en doordat ik het plantbed dieper heb losgemaakt dan andere jaren. Tot nu toe oogste ik ze naargelang behoefte (soep, spaghettisaus, wortelstoemp, geraspt...) maar nu wordt het tijd dat ik de rest uitdoe omdat ze ondertussen hun maximale lengte en dikte wel bereikt hebben denk ik.

Brocolli is dit jaar iets minder een succes. Sommige planten geven een mooie oogst, andere planten blijven achter en geven nagenoeg niets...

Sla hebben we (en de buren en familie) al gegeten tot-ie er langs ons oren weer uitkwam en ik ben eigenlijk blij dat we nu aan de laatste 10 kroppen bezig blijven. Volgend jaar iets minder van zetten. Vooral de rode eikenblad-sla valt hier geweldig in de smaak.

De prei gaat rustig zijn gang en zit momenteel aan een gemiddelde doorsnede van 2 a 2,5 cm. Wordt ook geoogst naargelang behoefte zodat de resterende wat meer plaats tot hun beschikking hebben en daardoor ook weer een groeischeut krijgen.

Chinese kool groeit ook probleemloos al heeft die wel wat last van slakken ofzo. Opvallend is dat hier de planten die in een bed staan waar eerder sla stond zeer goed groeien en de planten die op een ex-andijvie bed staan daar serieus op achter blijven.

Lente-ui deed het opmerkelijk goed dit jaar en het bed is ondertussen bijna leeg. Zeer leuke, makkelijk te kweken plant met massa's toepassingsmogelijkheden. Volgend jaar zet ik daar een volledig bed van (nu een half, gedeeld met peterselei en basilicum).


Kortom; in tegenstelling wat het koudere en nattere voorjaar deden vermoeden gaat de moestuin een topjaar tegemoet.

lente ui
zijn dat pijpajuintjes ?

lekker.

geen look gezet ?

BigF
19 augustus 2013, 13:24
lente ui
zijn dat pijpajuintjes ?
Ik denk dat dat hetzelfde is ja.
Zag ze ook al onder de naam bosuitjes of busselajuintjes.

lekker.
Zeker.

geen look gezet ?
Daar had ik eind vorig jaar een bedje voor klaargemaakt maar om een of andere reden is er dat niet van gekomen. Volgend jaar (eind dit jaar eigenlijk) nog eens een poging ondernemen want look wordt hier aardig wat gebruikt.
Ik heb wel een pot bieslook staan en die blijft, ondanks (dankzij?) regelmatig knippen, heel goed groeien.

Anna List
19 augustus 2013, 13:26
Ik denk dat dat hetzelfde is ja.
Zag ze ook al onder de naam bosuitjes of busselajuintjes.


Zeker.


Daar had ik eind vorig jaar een bedje voor klaargemaakt maar om een of andere reden is er dat niet van gekomen. Volgend jaar nog eens een poging ondernemen want look wordt hier aardig wat gebruikt.
Ik heb wel een pot bieslook staan en die blijft, ondanks (dankzij?) regelmatig knippen, heel goed groeien.

kunt dien bieslook gewoon als vaste plant zetten ... die kruipt weg in de winter, maar komt in t voorjaar gewoon terug piepen, niet pijpen itt de ajuintjes, maar die komen ook niet vanzelf terug.

story of my life eigenlijk.

BigF
19 augustus 2013, 13:31
kunt dien bieslook gewoon als vaste plant zetten ... die kruipt weg in de winter, maar komt in t voorjaar gewoon terug piepen,
Dat leerde ik toen ik het tweede jaar in mijn moestuin plots een massa bieslook tussen mijn wortelen zag opschieten. Zelfs na omspitten en grondig drietanden komt die gewoon terug blijkbaar. Taai plantje.

niet pijpen itt de ajuintjes, maar die komen ook niet vanzelf terug.

story of my life eigenlijk.
:-D

Nick de Dubbel
19 augustus 2013, 13:35
Dat leerde ik toen ik het tweede jaar in mijn moestuin plots een massa bieslook tussen mijn wortelen zag opschieten. Zelfs na omspitten en grondig drietanden komt die gewoon terug blijkbaar. Taai plantje.


:-D

Je moet inderdaad de 'knolletjes' uit de grond halen, anders blijft het elk jaar opnieuw opschieten..en niet vergeten dat als je er de bloemen in laat komen ze zichzelf nog eens uitzaaien...:-)

Anna List
19 augustus 2013, 13:37
Dat leerde ik toen ik het tweede jaar in mijn moestuin plots een massa bieslook tussen mijn wortelen zag opschieten. Zelfs na omspitten en grondig drietanden komt die gewoon terug blijkbaar. Taai plantje.


:-D

tja, het kan toeval geweest zijn, maar ... als ze pijpen komen ze niet vanzelf terug ... het duurde een tijdje eer ik dat door had ... ;-)

mss eens ne poll over organiseren om te zien of dat een universeel gegeven is, dan wel toeval ... :p

Xenophon
19 augustus 2013, 14:04
tja, het kan toeval geweest zijn, maar ... als ze pijpen komen ze niet vanzelf terug ... het duurde een tijdje eer ik dat door had ... ;-)

mss eens ne poll over organiseren om te zien of dat een universeel gegeven is, dan wel toeval ... :p

Ik heb kerstomaten, aardbeien en paprika's in de hof staan. :cheer:

Oh, en druiven.

Anna List
19 augustus 2013, 14:09
Ik heb kerstomaten, aardbeien en paprika's in de hof staan. :cheer:

Oh, en druiven.

druiven heb ik ook staan

zijn dit jaar beduidend groter dan vorige jaren, trouwens.

Xenophon
19 augustus 2013, 14:17
druiven heb ik ook staan

zijn dit jaar beduidend groter dan vorige jaren, trouwens.

Ik sta daar elke dag eigenlijk wat verbaasd naar te kijken.

Oh, en krieken en appelen heb ik ook, en aan de verzameling pitten die er ligt denk ik dat de vogels ze wel lusten...

Anna List
19 augustus 2013, 14:24
Ik sta daar elke dag eigenlijk wat verbaasd naar te kijken.

Oh, en krieken en appelen heb ik ook, en aan de verzameling pitten die er ligt denk ik dat de vogels ze wel lusten...

vogels zijn dit jaar enorm agressief ... blijft niks over vd peren en de moerbeien !

Demper
19 augustus 2013, 14:24
Dat leerde ik toen ik het tweede jaar in mijn moestuin plots een massa bieslook tussen mijn wortelen zag opschieten. Zelfs na omspitten en grondig drietanden komt die gewoon terug blijkbaar. Taai plantje.


:-D

Bieslook is toch lekker?

Anna List
19 augustus 2013, 14:25
Dat leerde ik toen ik het tweede jaar in mijn moestuin plots een massa bieslook tussen mijn wortelen zag opschieten. Zelfs na omspitten en grondig drietanden komt die gewoon terug blijkbaar. Taai plantje.


:-D

heb je al eens Koreander gezaaid in uwen hof ?

manta
19 augustus 2013, 14:31
heb je al eens Koreander gezaaid in uwen hof ?

Heb je al eens een klein lief schattig bosje munt ergens in je tuin gezet?

manta
19 augustus 2013, 14:39
Eigenlijk zijn de tuinavonturen van BigF een openbaring, ik dacht dat hij gewoon een wietveldje had staan of zo. :-(

Anna List
19 augustus 2013, 14:45
Heb je al eens een klein lief schattig bosje munt ergens in je tuin gezet?

ik heb dat twee keer moeten doen, den eerste keer is dat bij ons kapotgegaan ...

nu lijkt dat wel een beetje beter te gaan :p

Anna List
19 augustus 2013, 14:46
Eigenlijk zijn de tuinavonturen van BigF een openbaring, ik dacht dat hij gewoon een wietveldje had staan of zo. :-(

:oops: ik denk zelfs dat m dat niet heeft staan ... den heimelijken bourgeois ! :p

Anna List
19 augustus 2013, 14:47
Ik heb kerstomaten, aardbeien en paprika's in de hof staan. :cheer:

Oh, en druiven.

trouwens ... t is NU t moment om de eerste uitlopers van die aardbeien af te steken en te zetten voor volgend jaar.

ttz als ge content waardt over de kwaliteit hé :-)

manta
19 augustus 2013, 14:47
ik heb dat twee keer moeten doen, den eerste keer is dat bij ons kapotgegaan ...

nu lijkt dat wel een beetje beter te gaan :p

Ik deed dat twee jaar geleden... Nu duikt er 8 meter verder weer munt op tussen de bloemen... :?
Op de meest eigenaardige plaatsen is die al opgedoken.

Xenophon
19 augustus 2013, 15:37
trouwens ... t is NU t moment om de eerste uitlopers van die aardbeien af te steken en te zetten voor volgend jaar.

ttz als ge content waardt over de kwaliteit hé :-)

Nee, ik heb ze in een pot staan, het zijn Toscaanse, kleiner dan dat we hier gewoon zijn, maar heel zoet.

Volgend jaar worden het de gewone aardbeien.

Xenophon
19 augustus 2013, 15:40
Dat leerde ik toen ik het tweede jaar in mijn moestuin plots een massa bieslook tussen mijn wortelen zag opschieten. Zelfs na omspitten en grondig drietanden komt die gewoon terug blijkbaar. Taai plantje.


:-D

Drietanden dient daar trouwens niet voor, je maakt daar een droge laag mee waar het zaad niet kan in ontkiemen. Je ziet soms van die mensen, ze staan te drietanden in regenweer, allemaal nutteloos werk.

Tegen het uitschieten van onkruid dus.

Anna List
19 augustus 2013, 15:42
Nee, ik heb ze in een pot staan, het zijn Toscaanse, kleiner dan dat we hier gewoon zijn, maar heel zoet.

Volgend jaar worden het de gewone aardbeien.

nu plantjes zetten ! ... maar dat moet ik jou ni uitleggen ... pardon :-)

Xenophon
19 augustus 2013, 15:43
nu plantjes zetten ! ... maar dat moet ik jou ni uitleggen ... pardon :-)

:D

Ik haal ze gewoon in het voorjaar en zet ze in een groten bak.

Anna List
19 augustus 2013, 15:51
:D

Ik haal ze gewoon in het voorjaar en zet ze in een groten bak.

neeje !!! ni doen ... echt dan hebt ge ni half zoveel oogst !

nu zetten ... ge hebt er alleen plaats voor nodig, er is verder geen werk aan, alleen in t voorjaar nog eens properzetten, ge moet er dan toch uw netten overspannen...

Skobelev
19 augustus 2013, 15:59
neeje !!! ni doen ... echt dan hebt ge ni half zoveel oogst !

nu zetten ... ge hebt er alleen plaats voor nodig, er is verder geen werk aan, alleen in t voorjaar nog eens properzetten, ge moet er dan toch uw netten overspannen...

'k weet niet welke vogels bij jullie zitten hoor, 'k span niets van netten en toch oogsten we massa's. (een 30kg aardbeien dit jaar, tot we aardbeien sche....neen, geen aambeien)
Nu gaan alle vogels uit de omgeving wel bij ops kippen eten, wie weet blijven ze daarmee van de rest af. :lol:

circe
19 augustus 2013, 16:22
Heeft één van de tuinierders al van Egyptische ajuin gehoord? dat is een soort waarvan de uitjes bovenaan de groene stengels staan: ik denk niet dat ze eetbaar zijn, maar die dienen om te vermeerderen. Wat ik wel opeet zijn de stengels (zeer vroeg voorjaar) : die gebruik ik als pijpajuin en blijven heel de zomer aangroeien (het hartje niet verwijderen). De plant zèlf is wintervast en vanaf zeer piep in de lente krijgen we terug de groene pijpjes.

Xenophon
19 augustus 2013, 16:29
neeje !!! ni doen ... echt dan hebt ge ni half zoveel oogst !

nu zetten ... ge hebt er alleen plaats voor nodig, er is verder geen werk aan, alleen in t voorjaar nog eens properzetten, ge moet er dan toch uw netten overspannen...

Waar ga ik nu die plantjes nog vinden?

BigF
19 augustus 2013, 19:20
Drietanden dient daar trouwens niet voor, je maakt daar een droge laag mee waar het zaad niet kan in ontkiemen. Je ziet soms van die mensen, ze staan te drietanden in regenweer, allemaal nutteloos werk.

Tegen het uitschieten van onkruid dus.

Dat drietanden deed ik na het omspitten om de grootste kluiten te breken.

Maar sinds dit jaar spit ik niet meer om. Enkel de bovenste 15 a 20 cm wordt los gedrietand om de wortels van onkruid en steenslag te verwijderen en er wat compost, kalk en mest onder te mengen.

Skobelev
19 augustus 2013, 22:05
@Circe : http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/egyptische-ajuin-de-boomui-de-teelt-in-beeld/

klaar met de twee emmers zwarte prinsessenboontjes te kuisen en blancheren...nu nog laten afkoelen en hop, de diepvries in :cheer:

Xenophon
19 augustus 2013, 22:59
Dat drietanden deed ik na het omspitten om de grootste kluiten te breken.

Maar sinds dit jaar spit ik niet meer om. Enkel de bovenste 15 a 20 cm wordt los gedrietand om de wortels van onkruid en steenslag te verwijderen en er wat compost, kalk en mest onder te mengen.

Omspitten is ook helemaal niet goed, en zeker niet elk jaar.

Hoogstens eens om de drie vier of liever vijf jaar.

Anna List
20 augustus 2013, 06:56
'k weet niet welke vogels bij jullie zitten hoor, 'k span niets van netten en toch oogsten we massa's. (een 30kg aardbeien dit jaar, tot we aardbeien sche....neen, geen aambeien)
Nu gaan alle vogels uit de omgeving wel bij ops kippen eten, wie weet blijven ze daarmee van de rest af. :lol:

echt, als ik daar geen netten over span (en echt die moeten zorgvuldig tot t laatste gaatje dichtgelegd worden) dan krijg ik niet de kans om één rijpe aardbei te plukken, dan zijn ze gewoon met alles weg. ook al geprobeerd trouwens, maar da's tamelijk frustrerend.

zelfde met ne kersenboom die ik ooit had ... als je daar ni minstens een deel in een net kon inpakken, kon ik niks oogsten.

Anna List
20 augustus 2013, 07:00
Waar ga ik nu die plantjes nog vinden?

hier zou ik ze halen : http://www.goudengids.be/peeters-a-ekeren-2180/

hurricane
20 augustus 2013, 07:40
Dit jaar stond er op het 'to-do' lijstje : Kabels in de grond leggen voor verlichting, verlichting plaatsen en het tuinhuis opnieuw schilderen.
Dat lijstje is afgewerkt.

Anna List
20 augustus 2013, 07:55
Dit jaar stond er op het 'to-do' lijstje : Kabels in de grond leggen voor verlichting, verlichting plaatsen en het tuinhuis opnieuw schilderen.
Dat lijstje is afgewerkt.

hoe groot is het tuinhuis, en welke kleur is het geworden ?

gij kunt ne mens nogal curieus maken zeg ! ... over ne cliffhanger gesproken !

hurricane
20 augustus 2013, 08:05
hoe groot is het tuinhuis, en welke kleur is het geworden ?

gij kunt ne mens nogal curieus maken zeg ! ... over ne cliffhanger gesproken !

Niet zo groot hoor. 3 X 2,5 m.
En we hebben dat verleden jaar gezet.
De kleur is grijs. Het is een combinatie houtbeschermer/kleur van het merk Sadolin - kleur.
Verwerkt echt heel gemakkelijk en dekt snel.

Voor de verlichting vond ik aanvankelijk niet hetgeen ik zocht.
Ik heb dan paaltjes gekocht, waarin ik achteraan een gleuf heb gekapt waardoor de kabels lopen.
De lampen zelf heb ik van Groupon gekocht. Het zijn LED stralers die verrassend veel licht geven voor de 7 watt.
Die paaltjes zijn in dezelfde kleur geschilderd als het tuinhuis en heb boven elk verlichtingspunt een soort van ovale schotel gelijmd tegen de regen.
Nu is de tuin mooi uitgelicht voor relatief weinig geld.
De 7 spots verbruiken samen 49 watt. Een peulschil tegen vroeger, toen ik die grote halogeenstralers had...

Anna List
20 augustus 2013, 08:10
een fotootje van die verlichting zou veel verduidelijken :-)

hurricane
20 augustus 2013, 08:18
een fotootje van die verlichting zou veel verduidelijken :-)

Ben ik aan't proberen. Maar heb nog nooit een upload gedaan.
Even geduld ! ;-)

BigF
20 augustus 2013, 09:05
druiven heb ik ook staan

zijn dit jaar beduidend groter dan vorige jaren, trouwens.

Groter dan andere jaren zijn ze hier niet maar ze zijn wel met heel veel.
Ze beginnen ook later te kleuren dan andere jaren.
Momenteel heb ik nog maar een tweetal rode gespot, de rest is nog groen.

Er hangt dit jaar wel een net over want vorig jaar waren de vogels er al mee weg voor ze rijp waren.

BigF
20 augustus 2013, 09:06
heb je al eens Koreander gezaaid in uwen hof ?
Dit jaar heb ik dat eens in een pot op mijn terras gezaaid en dat groeide goed maar gezien koriander hier niet zo in de smaak valt is daar maar weinig van gebruikt.

BigF
20 augustus 2013, 09:08
Heb je al eens een klein lief schattig bosje munt ergens in je tuin gezet?
Bij in de pot met de koriander. Groeide in eerste instantie niet echt goed, duurde ook heel lang vooraleer het kiemde.
Maar sinds ik de pot achter in de tuin een beetje uit het zicht ben verloren schiet er een mooi bosje op. Net genoeg voor een paar mojito's schat ik.


Eigenlijk zijn de tuinavonturen van BigF een openbaring, ik dacht dat hij gewoon een wietveldje had staan of zo.
Daarvoor heb ik een beetje te veel passage langs mijn tuin...
:-(

BigF
20 augustus 2013, 09:13
'k weet niet welke vogels bij jullie zitten hoor, 'k span niets van netten en toch oogsten we massa's. (een 30kg aardbeien dit jaar, tot we aardbeien sche....neen, geen aambeien)
Nu gaan alle vogels uit de omgeving wel bij ops kippen eten, wie weet blijven ze daarmee van de rest af. :lol:
Hier kunnen de vogels ook zo veel als ze willen mee-eten bij de kippen maar toch zijn er bepaalde gewassen waar ze niet af kunnen blijven.

Jonge brocolli wordt tot op de grond afgegeten door bosduiven en de merels zijn met mijn druiven weg als ik niet oppas.

Gek genoeg laten ze mijn braambessen onaangeroerd, hoewel die toch lekker zoet zijn en mooi bereikbaar in't zicht hangen.

BigF
20 augustus 2013, 09:54
@Circe : http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/egyptische-ajuin-de-boomui-de-teelt-in-beeld/

klaar met de twee emmers zwarte prinsessenboontjes te kuisen en blancheren...nu nog laten afkoelen en hop, de diepvries in :cheer:

Na het blancheren gooi je die in koud water of beter ijswater.
Ze behouden dan mooi hun kleur (zwart in dit geval) en het afkoelen is in een wip gebeurd.
Beetje droogdeppen en hop, de vriezer in.

manta
20 augustus 2013, 10:24
Bij in de pot met de koriander. Groeide in eerste instantie niet echt goed, duurde ook heel lang vooraleer het kiemde.
Maar sinds ik de pot achter in de tuin een beetje uit het zicht ben verloren schiet er een mooi bosje op. Net genoeg voor een paar mojito's schat ik.



Daarvoor heb ik een beetje te veel passage langs mijn tuin...
:-(

Best in die pot laten, niet in volle grond zetten...:-(

BigF
20 augustus 2013, 10:26
Best in die pot laten...
En ik die eigenlijk van plan was 'em samen met wat rum en limoensap enzo in een andere pot te doen...
:-(

Skobelev
20 augustus 2013, 10:31
Na het blancheren gooi je die in koud water of beter ijswater.
Ze behouden dan mooi hun kleur (zwart in dit geval) en het afkoelen is in een wip gebeurd.
Beetje droogdeppen en hop, de vriezer in.

Ze zijn al groen van bij het blancheren...al gaan ze zwart de kom in. :?

Een tip voor koolplantjes: Zet er een aan beide kaneten afgesneden plastic fles over, de duiven kunnen er niet aan en de plant groeit er gewoon door. Eens ze door de fles is gegroeid is ze al zo groot dat de duiven ze met rust laten.

Anna List
20 augustus 2013, 10:33
Ben ik aan't proberen. Maar heb nog nooit een upload gedaan.
Even geduld ! ;-)

k bedoelde eigenlijk een fotootje van dat lichtarmatuur dat ge zelf ineengeflanst hebt :-)

en zijn dat buitenlampen ?

Anna List
20 augustus 2013, 10:34
En ik die eigenlijk van plan was 'em samen met wat rum en limoensap enzo in een andere pot te doen...
:-(

kunt u mss aansluiten bij de lokale AA afdeling

manta
20 augustus 2013, 16:46
En ik die eigenlijk van plan was 'em samen met wat rum en limoensap enzo in een andere pot te doen...
:-(

:-D

Anna List
22 augustus 2013, 08:04
de (blauwe) druiven zijn rijp !

hurricane
22 augustus 2013, 08:11
k bedoelde eigenlijk een fotootje van dat lichtarmatuur dat ge zelf ineengeflanst hebt :-)

en zijn dat buitenlampen ?

Jep, dat zijn buitenlampen. LED's van 7 watt. Maar ze geven flink wat licht.
Eens kijken of ik daar een linkje naar vind.

Gevonden :

http://www.groupon.be/deals/nationale-deal/Groupon-Trading-Netherlands-/14947746?nlp=&CID=BE_CRM_1_0_0_355&a=1688

Skobelev
22 augustus 2013, 08:31
de (blauwe) druiven zijn rijp !

amai da's rap, in een serre? Die van ons hangen nog klein en groen te wezen aan de laar.

BigF
22 augustus 2013, 08:36
amai da's rap, in een serre? Die van ons hangen nog klein en groen te wezen aan de laar.

Hier ook zo.
Er hangen er ondertussen enkele tussen waar je de eerste verkleuring ziet maar de overgrote meerderheid is nog mooi groen.
De stok staat nochtans tegen een muur op het zuiden en heeft echt heel de dag zon.

Vorig jaar waren ze sneller, maar toen was het in augustus warmer dan nu en dit jaar was vooral juli warm.

Nu maar hopen op geen al te fel rotweer de komende dagen/weken want dat kunnen ze in dit stadium echt wel missen.

Anna List
22 augustus 2013, 08:47
amai da's rap, in een serre? Die van ons hangen nog klein en groen te wezen aan de laar.

dat is idd drie tot vier weken vroeger dan andere jaren ...

niet in een serre, wel onder een open glazen luifel

manta
22 augustus 2013, 09:25
Niet echt tuin, maar de braambessen zijn ook overal al plukklaar.
Hoog tijd voor een frisse warme wandeling met een emmertje of drie...

Skobelev
22 augustus 2013, 09:41
Niet echt tuin, maar de braambessen zijn ook overal al plukklaar.
Hoog tijd voor een frisse warme wandeling met een emmertje of drie...

Ook die zijn nog bijlange na niet eetbaar...:? Maar ondertussen plukken we wel al appeltjes en twee soorten pruimen :cheer:

manta
22 augustus 2013, 09:43
Ook die zijn nog bijlange na niet eetbaar...:? Maar ondertussen plukken we wel al appeltjes en twee soorten pruimen :cheer:

Niet eetbaar? Uw braambessen lopen serieus achter, hier zijn het zeëen van zwarte besjes.

Skobelev
22 augustus 2013, 09:43
dat is idd drie tot vier weken vroeger dan andere jaren ...

niet in een serre, wel onder een open glazen luifel

Ah bon. Dat scheelt natuurlijk constant een paar °C. Neeje, 'k heb die van ons vorig jaar uit de serre gezwierd omdat er steeds meeldauw op kwam. Ze staan nu het tweede seizoen buiten en doen het, zonder enige vorm van behandeling, verbazend goed. ;-) Dit jaar al een trosje of 10. :cheer:

Anna List
22 augustus 2013, 10:01
Ah bon. Dat scheelt natuurlijk constant een paar °C. Neeje, 'k heb die van ons vorig jaar uit de serre gezwierd omdat er steeds meeldauw op kwam. Ze staan nu het tweede seizoen buiten en doen het, zonder enige vorm van behandeling, verbazend goed. ;-) Dit jaar al een trosje of 10. :cheer:

maar toch 3 �* 4 weken vroeger dan andere jaren

bij mij trekken de bladeren altijd stippels en krom, maar ik behandel nooit ... blijkbaar heeft de plant er niet echt last van.

Skobelev
23 augustus 2013, 06:43
Niet eetbaar? Uw braambessen lopen serieus achter, hier zijn het zeëen van zwarte besjes.

't zijn er van een soort zonder doornen, en een vingerkootje groot maar nog steeds niet rijp, geduld is een schone zaak. ;-)

BigF
23 augustus 2013, 07:44
bij mij trekken de bladeren altijd stippels en krom, maar ik behandel nooit ... blijkbaar heeft de plant er niet echt last van.

Dat is bladgalmijt.
De plant heeft daar idd niet echt last van maar het ziet er niet uit.

Behandelen is ook niet simpel. Je kan gaan spuiten met sommige middelen op basis van zwavel maar dan denk je vast al snel "De plant heeft daar idd niet echt last van"...

Wat ook helpt is de schors van de stok pellen. Daar houden die mijten zich immers buiten het seizoen op. Ze tasten immers enkel wijnstokken aan, geen andere planten.

En als ik het goed heb bestaan er ook wel een soort roofmijten tegen maar dat moet je indien gewenst maar eens opzoeken.

Anna List
23 augustus 2013, 07:51
Dat is bladgalmijt.
De plant heeft daar idd niet echt last van maar het ziet er niet uit.

Behandelen is ook niet simpel. Je kan gaan spuiten met sommige middelen op basis van zwavel maar dan denk je vast al snel "De plant heeft daar idd niet echt last van"...

Wat ook helpt is de schors van de stok pellen. Daar houden die mijten zich immers buiten het seizoen op. Ze tasten immers enkel wijnstokken aan, geen andere planten.

En als ik het goed heb bestaan er ook wel een soort roofmijten tegen maar dat moet je indien gewenst maar eens opzoeken.

tx
en goeiemorgen

alles ok ? :-)

BigF
23 augustus 2013, 07:53
tx
en goeiemorgen

alles ok ? :-)
Alles bon al zou ik willen dat mijn druiven wat sneller blauw worden...

Klojo eerste klas
23 augustus 2013, 11:11
Alles bon al zou ik willen dat mijn druiven wat sneller blauw worden...
Als ik klop krijg van mijn vrouw...... (hint .....)

Skobelev
23 augustus 2013, 11:29
Dat is bladgalmijt.
De plant heeft daar idd niet echt last van maar het ziet er niet uit.

Behandelen is ook niet simpel. Je kan gaan spuiten met sommige middelen op basis van zwavel maar dan denk je vast al snel "De plant heeft daar idd niet echt last van"...

Wat ook helpt is de schors van de stok pellen. Daar houden die mijten zich immers buiten het seizoen op. Ze tasten immers enkel wijnstokken aan, geen andere planten.

En als ik het goed heb bestaan er ook wel een soort roofmijten tegen maar dat moet je indien gewenst maar eens opzoeken.


Maar dan is het ook "amen en uit" met de stok in kwestie....

manta
23 augustus 2013, 11:34
't zijn er van een soort zonder doornen, en een vingerkootje groot maar nog steeds niet rijp, geduld is een schone zaak. ;-)

Maar nee, 't zijn echt gewone grote en goei bessen.
Kan best zijn dat het vroeger is maar da's tegenwoordig vrij normaal...

Anna List
23 augustus 2013, 11:36
Maar dan is het ook "amen en uit" met de stok in kwestie....

dat was ik eigenlijk ook aant denken ... plus ook nog, schors pellen, terwijl die plant er geen last van heeft ... gaat er ni van komen, denk ik zo ...

Klojo eerste klas
23 augustus 2013, 11:48
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schors
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bast

Anna List
23 augustus 2013, 11:54
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schors
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bast

tekeningetje bij bast zegt :

8 bast (onder de schors dus)
9 schors

Klojo eerste klas
23 augustus 2013, 12:18
tekeningetje bij bast zegt :

8 bast (onder de schors dus)
9 schors

Ja. De schors is eigenlijk de (meestal) dode buitenkant van de bast, maar zoals zoveel gebeurt worden bast en schors veel door elkaar gebruikt en wordt er geen onderscheid meer gemaakt in het niet-wetenschappelijk taalgebruik.
Je kan het eigenlijk vergelijken met onze huid...daar heb je ook aan de buitenkant een dode huidlaag met daaronder de levende huidlagen.... ;-)

Anna List
23 augustus 2013, 12:20
Ja. De schors is eigenlijk de (meestal) dode buitenkant van de bast, maar zoals zoveel gebeurt worden bast en schors veel door elkaar gebruikt en wordt er geen onderscheid meer gemaakt in het niet-wetenschappelijk taalgebruik.

maar gaat den druivelaar nu doodgaan aan dat afpellen of niet ?

als in ene wetenschappelijk lijkend artikel en illustratie bast onder schors wordt gesitueerd ... lijkt het mij toch niet aan te raden om te gaan afpellen ... ??

BigF
23 augustus 2013, 12:22
Maar dan is het ook "amen en uit" met de stok in kwestie....
Je moet natuurlijk niet heel je stok gaan 'schillen'.
Enkel de loshangende delen eraf halen zou al veel helpen maar meestal wordt er aan een bladgalmijtinfectie niks gedaan omdat de plant er zoals gezegd weinig tot geen last van heeft.

Enkel wanneer de plant meer als decoratie als voor consumptie dient kan je dat overwegen maar ik laat de mijne ook al jaren gerust en elk jaar hangt-ie, mijten of niet, vol druiven.

Klojo eerste klas
23 augustus 2013, 12:24
maar gaat den druivelaar nu doodgaan aan dat afpellen of niet ?

als in ene wetenschappelijk lijkend artikel en illustratie bast onder schors wordt gesitueerd ... lijkt het mij toch niet aan te raden om te gaan afpellen ... ??

ging het niet over 'schors pellen' ?
Wat ook helpt is de schors van de stok pellen.
Dood materiaal weghalen zonder het levende eronder te beschadigen levert op zichzelf geen schade op....maar het blootstellen van het levende deel daaronder aan bijv. zonlicht, insecten en schimmels....???? Ik heb toch zo mijn twijfels, maar ik ben dan ook geen druivelaardeskundige (ik heb er enkele staan en ik laat die groeien naar eigen vrucht en vermogen.....de merels zijn er toch elk jaar content mee :lol: )

BigF
23 augustus 2013, 12:24
Voor alle duidelijkheid; ik raad niemand aan te proberen zo'n mijteninfectie te bestrijden.
Ik geef enkel de mogelijkheden aan moest er toch iemand zich geroepen voelen die beesten te lijf te gaan..

Anna List
23 augustus 2013, 12:25
Je moet natuurlijk niet heel je stok gaan 'schillen'.
Enkel de loshangende delen eraf halen zou al veel helpen maar meestal wordt er aan een bladgalmijtinfectie niks gedaan omdat de plant er zoals gezegd weinig tot geen last van heeft.

Enkel wanneer de plant meer als decoratie als voor consumptie dient kan je dat overwegen maar ik laat de mijne ook al jaren gerust en elk jaar hangt-ie, mijten of niet, vol druiven.

mijne hangt er ook meer ter decoratie bij dan voor de consumptie eigenlijk. desalniettemin, k ga m toch ni beginnen behandelen tegen die galmijten.

Klojo eerste klas
23 augustus 2013, 12:28
Voor alle duidelijkheid; ik raad niemand aan te proberen zo'n mijteninfectie te bestrijden.
Ik geef enkel de mogelijkheden aan moest er toch iemand zich geroepen voelen die beesten te lijf te gaan..

Ik meen me te herinneren ooit eens ergens gelezen te hebben over het besproeien van zoiets met een aftreksel van brandnetels in water...enkele dagen laten staan tot het begint te stinken en dan gebruiken.... Maar 't kan ook voor iets anders geweest zijn...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier
Maar 'k zie niks over mijten....zijn dat soms die bladluizen ?

Skobelev
23 augustus 2013, 12:40
'k heb nen vijgenboom staan. Een of ander beest heeft in de winter de schors van de hoofdstam romdom weggebeten. Deze lente kreeg die maar geen bladeren....zo dood als nen (dooie) pier.... Maar niet getreurd, er zijn al nieuwe scheuten uitgekomen....;-)
Tot zover de lezing over de verwijderde schors.:lol:

BigF
28 augustus 2013, 19:43
Braambessen in overvloed dit jaar!!

Eventjes hier tot op't einde van de straat gewandeld en ik heb nagenoeg 3 kg bessen.
Morgen nog even wat verderop in de bossen eens gaan kijken, daar hangen er ander jaren ook altijd veel dus dat moet daar dit jaar wat geven...

Raar overigens dat er niet meer mensen zijn die braambessen plukken.
Hier in't straat komen best wat fietsers en wandelaars door en toch zijn er nog nergens geplukt...
Men geeft handenvol geld aan aardbeien maar bramen (volgens mij minstens even lekker, tot zeker voor gelei) laat men gratis hangen. Puur natuur.

20 euro/kg in de carrefour...

groentje
28 augustus 2013, 19:50
Als ik ga wandelen, profiteer ik ook van de giften van moeder natuur, als ik rijpe bosaardbeitjes, frambozen of braambessen vind, zal ik ze niet laten hangen. Maar ik ga er niet speciaal naar op zoek.

Universalia
28 augustus 2013, 20:05
Ik zoek eigenlijk iets om katten op een 'beleefde' manier uit de tuin te houden.

Ik bedoel, ze niet gelijk het mes op de keel te zetten of wat ultrasone toestellen te gaan plaatsen.

Ik las al eens dat er bepaalde planten zijn die je dan best in je tuin zet en die een geurtje verspreiden waar ze niet goed tegen kunnen.

:-)

Skobelev
28 augustus 2013, 20:07
Ik zoek eigenlijk iets om katten op een 'beleefde' manier uit de tuin te houden.

Ik bedoel, ze niet gelijk het mes op de keel te zetten of wat ultrasone toestellen te gaan plaatsen.

Ik las al eens dat er bepaalde planten zijn die je dan best in je tuin zet en die een geurtje verspreiden waar ze niet goed tegen kunnen.

:-)

een tuinsproeier met bewegingsdetector. ;-)

Skobelev
28 augustus 2013, 20:09
Braambessen in overvloed dit jaar!!

Eventjes hier tot op't einde van de straat gewandeld en ik heb nagenoeg 3 kg bessen.
Morgen nog even wat verderop in de bossen eens gaan kijken, daar hangen er ander jaren ook altijd veel dus dat moet daar dit jaar wat geven...

Raar overigens dat er niet meer mensen zijn die braambessen plukken.
Hier in't straat komen best wat fietsers en wandelaars door en toch zijn er nog nergens geplukt...
Men geeft handenvol geld aan aardbeien maar bramen (volgens mij minstens even lekker, tot zeker voor gelei) laat men gratis hangen. Puur natuur.

20 euro/kg in de carrefour...

naar analogie... :
Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow...;-)

Demper
28 augustus 2013, 20:10
Ik zoek eigenlijk iets om katten op een 'beleefde' manier uit de tuin te houden.

Ik bedoel, ze niet gelijk het mes op de keel te zetten of wat ultrasone toestellen te gaan plaatsen.

Ik las al eens dat er bepaalde planten zijn die je dan best in je tuin zet en die een geurtje verspreiden waar ze niet goed tegen kunnen.

:-)

http://img.2dehands.be/f/preview/161177930-geweer-met-bollekes.jpg

Scherven A. Mok
28 augustus 2013, 20:17
Ik zoek eigenlijk iets om katten op een 'beleefde' manier uit de tuin te houden.

Ik bedoel, ze niet gelijk het mes op de keel te zetten of wat ultrasone toestellen te gaan plaatsen.

Ik las al eens dat er bepaalde planten zijn die je dan best in je tuin zet en die een geurtje verspreiden waar ze niet goed tegen kunnen.

:-)

Kattenkruid zetten :twisted:

Mambo
28 augustus 2013, 23:01
http://img.2dehands.be/f/preview/161177930-geweer-met-bollekes.jpg

Niet schieten als je ze niet kunt dood schieten.
Heb zelf al eens een kat gehad met een loodje in haar bil, 270€ kosten aan dokter en een kat die niet weet waar te kruipen.
Als je schiet, schiet goed of schiet niet.

En zo een plastic bolletje zal niet helpen.

Skobelev
29 augustus 2013, 06:19
Kattenkruid zetten :twisted:

Bij de buren....;-)

Universalia
29 augustus 2013, 08:16
:lol:

manta
29 augustus 2013, 09:08
Niet echt tuin, maar de braambessen zijn ook overal al plukklaar.
Hoog tijd voor een frisse warme wandeling met een emmertje of drie...

Ook die zijn nog bijlange na niet eetbaar...:? Maar ondertussen plukken we wel al appeltjes en twee soorten pruimen :cheer:

Braambessen in overvloed dit jaar!!

Eventjes hier tot op't einde van de straat gewandeld en ik heb nagenoeg 3 kg bessen.
Morgen nog even wat verderop in de bossen eens gaan kijken, daar hangen er ander jaren ook altijd veel dus dat moet daar dit jaar wat geven...

Raar overigens dat er niet meer mensen zijn die braambessen plukken.
Hier in't straat komen best wat fietsers en wandelaars door en toch zijn er nog nergens geplukt...
Men geeft handenvol geld aan aardbeien maar bramen (volgens mij minstens even lekker, tot zeker voor gelei) laat men gratis hangen. Puur natuur.

20 euro/kg in de carrefour...

Ziede nu wel dat er al tonnen van het bessenspul te vinden zijn...
'k zal m'n toerke is moeten doen langs een paar verloren paadjes, 'k weet nog een zee van bramen staan waar nooit eens iemand komt... :-D

Anna List
29 augustus 2013, 09:55
elk jaar t zelfde ... de courgetten zo beu als kou pap !!! :p

jogo
29 augustus 2013, 10:12
Voor alle duidelijkheid; ik raad niemand aan te proberen zo'n mijteninfectie te bestrijden.
Ik geef enkel de mogelijkheden aan moest er toch iemand zich geroepen voelen die beesten te lijf te gaan..

druivelaar voldoende regelmatig kalk geven (kalk stimuleert de wortelgroei)
om zo de plant stevig en gezond te houden en beter bestand te maken tegen droogtestress (waarvan mijteninfectie meestal het symtoom van is)

Skobelev
29 augustus 2013, 10:22
elk jaar t zelfde ... de courgetten zo beu als kou pap !!! :p

hedde der al eens "hamburgers" van gemaakt?

Nick de Dubbel
29 augustus 2013, 10:26
wie heeft er aubergines staan ? is dat lekker ?

Anna List
29 augustus 2013, 10:29
hedde der al eens "hamburgers" van gemaakt?

er is niks wat we met die overvloed aan courgetten nog niet geprobeerd hebben.

Skobelev
29 augustus 2013, 10:39
er is niks wat we met die overvloed aan courgetten nog niet geprobeerd hebben.

Courgette raspen en uitknijpen geraspte ui der bij, een rauwe ei, chapelure en geraspte kaas onder mengen, goe kruiden, hamburgervorm van maken en vervolgens in de pan bakken. Al gedaan? ;-)

BigF
29 augustus 2013, 13:34
elk jaar t zelfde ... de courgetten zo beu als kou pap !!! :p

Blijven ze bij u ook komen?
En ge moet dat goed in de gaten houden. Kijk er twee dagen niet naar om en je hebt van die monstercourgettes...

Ik heb een tijdje geleden nog geteld. Heb 4 planten staan en er is er geen enkele waar minder dan 20 courgetten afgekomen zijn. Momenteel al minstens 100 geoogst...

Hier gaan ze in de soep, in olijfolie met een laagje deeg rond (beetje bloem met water en een eidooier loskloppen, peper, zout en wat bieslook of peterselie, courgetten erdoor en eventjes in de hete olie), in de spaghettisaus, fijn gesneden in een slaatje of kort gebakken met wat chili en look.

Skobelevs hamburgers heb ik nog niet geprobeerd maar dat gaat niet lang meer duren.

BigF
29 augustus 2013, 13:34
er is niks wat we met die overvloed aan courgetten nog niet geprobeerd hebben.

anaal?

manta
29 augustus 2013, 13:38
er is niks wat we met die overvloed aan courgetten nog niet geprobeerd hebben.

Voedselbank?

manta
29 augustus 2013, 13:38
:lol:anaal?

BigF
29 augustus 2013, 13:39
er is niks wat we met die overvloed aan courgetten nog niet geprobeerd hebben.
Eerst anaal en dan voedselbank?

Demper
29 augustus 2013, 13:41
Shit. Nu heb ik zin in courgetteburgers.

Maar Johan Segers heeft daar geen recept voor.

Anna List
29 augustus 2013, 13:43
Courgette raspen en uitknijpen geraspte ui der bij, een rauwe ei, chapelure en geraspte kaas onder mengen, goe kruiden, hamburgervorm van maken en vervolgens in de pan bakken. Al gedaan? ;-)

Eerst anaal en dan voedselbank?

ik zei toch 'alles' !

zelfs courgetteburgers anaal !

BigF
29 augustus 2013, 13:44
ik zei toch 'alles' !

zelfs courgetteburgers anaal !
Respect!

Xenophon
29 augustus 2013, 13:44
Shit. Nu heb ik zin in courgetteburgers.

Maar Johan Segers heeft daar geen recept voor.

Jawel, maar jij kan dat zo niet maken.

Hij neemt schijven courgette en wrijft die in zijn haar, ze zijn dan vettig genoeg om ze in de pan te bakken.

manta
29 augustus 2013, 13:44
Respect!

²


8O

Demper
29 augustus 2013, 13:46
ik zei toch 'alles' !

zelfs courgetteburgers anaal !

met eiwit als glijmiddel?

Anna List
29 augustus 2013, 13:46
met eiwit als glijmiddel?

alles met courgetten geprobeerd, ik zei dus niet alles met glijmiddel geprobeerd.

Demper
29 augustus 2013, 13:47
Jawel, maar jij kan dat zo niet maken.

Hij neemt schijven courgette en wrijft die in zijn haar, ze zijn dan vettig genoeg om ze in de pan te bakken.

:rofl: :rofl: :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl:

Anna List
29 augustus 2013, 13:49
Respect!

en terecht !


tip: ge kunt er beter maar worsten van draaien.

Skobelev
29 augustus 2013, 14:00
Shit. Nu heb ik zin in courgetteburgers.

Maar Johan Segers heeft daar geen recept voor.

Is mijn recept niet goed genoeg misschien? Snobistische parvenu :x

Demper
29 augustus 2013, 14:04
Is mijn recept niet goed genoeg misschien? Snobistische parvenu :x

Negerinnenbeffer :evil:

Anna List
29 augustus 2013, 14:15
Negerinnenbeffer :evil:

wat is daar mis mee mss ?

ge moet ni oordelen over iets wat ge nog ni gedaan hebt, Demperke ! :magniet:

Anna List
29 augustus 2013, 14:16
Is mijn recept niet goed genoeg misschien? Snobistische parvenu :x

uw haar is ni vettig genoeg.

Skobelev
29 augustus 2013, 15:38
Negerinnenbeffer :evil:

8O

:cheer: 'k ben niet bang van het roze van de negerin :cheer:

edit:
Ook niet buiten in de tuin (anders hoort dat hier niet in deze topic)

Demper
29 augustus 2013, 15:43
8O

:cheer: 'k ben niet bang van het roze van de negerin :cheer:

edit:
Ook niet buiten in de tuin (anders hoort dat hier niet in deze topic)

Viezerik.
Ge zijt een schande voor extreem-rechts. :evil:

Skobelev
29 augustus 2013, 15:47
Viezerik.
Ge zijt een schande voor extreem-rechts. :evil:

jamaar, dat wil daarom niet zeggen dat ik ze ga binnenpakken om te houden hé seg.:?

Demper
29 augustus 2013, 15:49
Bef uw eigen volk eerst! :evil:

manta
29 augustus 2013, 15:51
Bef uw eigen volk eerst! :evil:

Maggie De Block?

Demper
29 augustus 2013, 15:51
manta = permaban

manta
29 augustus 2013, 15:53
manta = permaban

:-(

Skobelev
29 augustus 2013, 15:54
Maggie De Block?

go away visuals !!!!

daar gaat mijn beflust...:?

manta
29 augustus 2013, 15:59
go away visuals !!!!

daar gaat mijn beflust...:?

Demper zei dat het moest...

Skobelev
29 augustus 2013, 19:49
Demper zei dat het moest...

Demper heeft niets te koeten. :?

Klojo eerste klas
29 augustus 2013, 20:02
Demper heeft niets te koeten. :?

Koeten, daarentegen, hebben veel te dempen... 8-)

Demper
29 augustus 2013, 20:17
Demper heeft niets te koeten. :?

Ik ben den baas van K&K.

Skobelev
29 augustus 2013, 21:47
Ik ben den baas van K&K.

in your F dreams.
Wadeddenuvanavatar?

Demper
29 augustus 2013, 21:49
in your F dreams.
Wadeddenuvanavatar?

Mooi he?

Skobelev
29 augustus 2013, 21:52
Mooi he?

bwa ja, ni mis, geef eens wat uitleg?

manta
29 augustus 2013, 21:52
Mooi he?

Vrijwillige brandweer kruishoutem?

Skobelev
29 augustus 2013, 21:53
Vrijwillige brandweer kruishoutem?

De Orde van de Laatste Druppel ?

Demper
29 augustus 2013, 21:54
bwa ja, ni mis, geef eens wat uitleg?

Vrijwillige brandweer kruishoutem?

Top secret.

manta
29 augustus 2013, 21:54
De Orde van de Laatste Druppel ?

Als je uw ogen een beetje dichtknijpt is 't precies een konijntje...

manta
29 augustus 2013, 21:54
Top secret.

Hé koel... Best wel spannend...

Skobelev
29 augustus 2013, 21:55
Als je uw ogen een beetje dichtknijpt is 't precies een konijntje...

zit ik hier 30 sec mijn ogen wat dicht te knijpen, geen konijn op het plein.

cookie monster
30 augustus 2013, 01:45
go away visuals !!!!

daar gaat mijn beflust...:?
Kom kom , schoonheid zit van binnen :? :lol:



Verder ivm de tuindraad:
Stront geeft goede voedingswaarde aan uw tuin :)
DUS .... schijten in uwen hof is goed voor't milieu :lol:

Anna List
30 augustus 2013, 07:49
Viezerik.
Ge zijt een schande voor extreem-rechts. :evil:

gij verwart racisme met extreem-rechts.

Anna List
30 augustus 2013, 07:50
Ik ben den baas van K&K.

van k&k&k mss, maar hier hebt ge just niks te zeggen, just gelijk thuis.

Skobelev
30 augustus 2013, 10:55
gij verwart racisme met extreem-rechts.

moet ik me hierbij nu beledigd voelen? 't is ni omdat ik van geen islamieten moet hebben dat ik daarmee alle rassen verwerp behalve het mijne hé seg. :?

Skobelev
30 augustus 2013, 10:57
Kom kom , schoonheid zit van binnen :? :lol:



Verder ivm de tuindraad:
Stront geeft goede voedingswaarde aan uw tuin :)
DUS .... schijten in uwen hof is goed voor't milieu :lol:

Beter kan je in een emmer schijten, water toevoegen, goed roeren tot opgelost en dat vervolgens met de gieter over uw moestuin gieten. De dikke, onopgeloste brokken kan je drogen en in de kachel als pellets gebruiken.;-)

Klojo eerste klas
30 augustus 2013, 11:15
zit ik hier 30 sec mijn ogen wat dicht te knijpen, geen konijn op het plein.

ogen helemaal dicht doen....gegarandeerd dat je dan konijnen ziet die in 't donker spelen of wat ze dan ook doen in 't donker....

Anna List
30 augustus 2013, 11:19
zit ik hier 30 sec mijn ogen wat dicht te knijpen, geen konijn op het plein.

ook ni achter den draad ?

Klojo eerste klas
30 augustus 2013, 11:54
zit ik hier 30 sec mijn ogen wat dicht te knijpen, geen konijn op het plein.

Ai, heb ik zjust ook eens die 30 seconden geprobeerd...schiet ik hier na een half uur wakker...maar ik heb wèl konijnen gezien...en nog geen klein beetje... 8-)

Skobelev
30 augustus 2013, 12:02
ook ni achter den draad ?

zlfs die niet... :cry: wie weet vanavond :cheer:

manta
30 augustus 2013, 12:15
Een tuin is het mooist in de glorieuze ochtend.

Na drie koppen koffie dan toch...

Anna List
30 augustus 2013, 12:41
Een tuin is het mooist in de glorieuze ochtend.

dat moogde wel zeggen !

:cheer: Ochtendlicht ! :cheer:


ps kende gij iet van sql ?

Kylero
30 augustus 2013, 12:43
http://www.voyeursheaven.com/teens-naked-gardening/teens-naked-gardening-07.jpg

Anna List
30 augustus 2013, 12:45
:cheer: tattoetjes :cheer:



ah ja, en ook :cheer: tettekes ! :cheer: natuurlijk :-)


pps schoontje ! wil haar wel helpen met haar hofke !

manta
30 augustus 2013, 12:54
http://www.voyeursheaven.com/teens-naked-gardening/teens-naked-gardening-07.jpg

De kantmaaier ligt nonchalant op de achtergrond maar 't geen ze bijeen aan 't harken is lijkt al een week oud...

Maar allee, details hé...


:cheer: Tuintetten :cheer:

Kylero
30 augustus 2013, 13:03
De kantmaaier ligt nonchalant op de achtergrond maar 't geen ze bijeen aan 't harken is lijkt al een week oud...

Maar allee, details hé...


:cheer: Tuintetten :cheer:

Ik had die kantenmaaier nog niet zien liggen, .... nu je het zegt.

Skobelev
30 augustus 2013, 14:16
een rood kruisken....:cry:

manta
30 augustus 2013, 14:20
een rood kruisken....:cry:

Ge moet minstens duizend posts hebben voor ge NSFW-foto 's kunt zien... :mrgreen:

Universalia
30 augustus 2013, 14:43
Typische afschildering van de huidige maatschappij aan het worden dit forum, zelfs in alle draden zitten seksueel getinte teksten/beelden verweven.

http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/tuinieren/animaatjes-tuinieren-24040.gif

p.s. de tuinierende vrouw is weer zo een opgepepte halve bodybuildster of is ze gewoon zo?

manta
30 augustus 2013, 14:48
Typische afschildering van de huidige maatschappij aan het worden dit forum, zelfs in alle draden zitten seksueel getinte teksten/beelden verweven.

http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/tuinieren/animaatjes-tuinieren-24040.gif

p.s. de tuinierende vrouw is weer zo een opgepepte halve bodybuildster of is ze gewoon zo?

8O

Skobelev
30 augustus 2013, 15:43
Ge moet minstens duizend posts hebben voor ge NSFW-foto 's kunt zien... :mrgreen:

Holy fuck 8O thuis staat er iets anders dan een rood kruisken, die mag bij mij ook eens komen harken!

circe
30 augustus 2013, 17:23
Hiermede weer eens het bewijs geleverd dat indien mannen een blote tiet zien, hun hersencapaciteit met 50% vermindert (vermits hun bloed blijkbaar verzameld wordt op een andere plaats) en hun intelligentie bijgevolg met verschillende punten daalt!

niet te geloven. Een interessante draad over sla, patatten en peekes.... helemaal in de rats gereden door twee tieten! Il faut le faire;

Skobelev
30 augustus 2013, 17:33
Hiermede weer eens het bewijs geleverd dat indien mannen een blote tiet zien, hun hersencapaciteit met 50% vermindert (vermits hun bloed blijkbaar verzameld wordt op een andere plaats) en hun intelligentie bijgevolg met verschillende punten daalt!

niet te geloven. Een interessante draad over sla, patatten en peekes.... helemaal in de rats gereden door twee tieten! Il faut le faire;

dat is nen onweerstaanbare drang. :-(

manta
30 augustus 2013, 17:34
Hiermede weer eens het bewijs geleverd dat indien mannen een blote tiet zien, hun hersencapaciteit met 50% vermindert (vermits hun bloed blijkbaar verzameld wordt op een andere plaats) en hun intelligentie bijgevolg met verschillende punten daalt!

niet te geloven. Een interessante draad over sla, patatten en peekes.... helemaal in de rats gereden door twee tieten! Il faut le faire;

Moet ge niet vragen hoezeer we afzien als er 2 tieten op een foto staan...

BigF
31 augustus 2013, 10:18
Courgette raspen en uitknijpen geraspte ui der bij, een rauwe ei, chapelure en geraspte kaas onder mengen, goe kruiden, hamburgervorm van maken en vervolgens in de pan bakken. Al gedaan? ;-)

Ik ga er over een uurtje aan beginnen!
Review volgt later nog wel.

Supe®Staaf
31 augustus 2013, 10:23
pps schoontje ! wil haar wel helpen met haar hofke !Ik zal helpen om haar struikje te besproeien.
:oops::oops::oops:

Skobelev
31 augustus 2013, 11:21
Ik ga er over een uurtje aan beginnen!
Review volgt later nog wel.

ne volgeling :cheer:
(het uitknijpen is cruciaal hé BigF)

;-)

cookie monster
1 september 2013, 19:41
Supe®Staaf , welk struikje ?? 8O

Beter kan je in een emmer schijten, water toevoegen, goed roeren tot opgelost en dat vervolgens met de gieter over uw moestuin gieten. De dikke, onopgeloste brokken kan je drogen en in de kachel als pellets gebruiken.;-)
Inderdaad :thumbsup:

Skobelev
2 september 2013, 06:00
Ik ga er over een uurtje aan beginnen!
Review volgt later nog wel.

der gisteren ook gemaakt, met een pepertje of twee, met zaadjes en al. Zo werden het Thaïse courgetteburgers :cheer:

manta
2 september 2013, 06:05
ne volgeling :cheer:
(het uitknijpen is cruciaal hé BigF)

;-)

:-(

Skobelev
2 september 2013, 06:21
:-(

met wat verbeelding kan de gesmolten kaas wat er wat op lijken....:?

Skobelev
2 september 2013, 06:22
De Noire de Crimees en Green Zebra's zijn rijp en.... :cheer: LEKKER :cheer:

manta
2 september 2013, 06:27
4 kilo peertjes en genoeg vlierbessen om ettelijke flesjes vlierbessensiroop te maken...

Skobelev
2 september 2013, 06:30
4 kilo peertjes en genoeg vlierbessen om ettelijke flesjes vlierbessensiroop te maken...

Doe er eens wat rum bij....

Vandaag al een deel van de uien oogsten alsook een rij of twee aardappelen. ;-) 't gaat een goei week zijn om alles aan de lucht te laten drogen :cheer:

manta
2 september 2013, 06:34
Doe er eens wat rum bij....

Vandaag al een deel van de uien oogsten alsook een rij of twee aardappelen. ;-) 't gaat een gopei week zijn om alles aan de lucht te laten drogen :cheer:

Neen, gene rum...
'k Heb nog genoeg salie staan om er bij te doen zodat we een goed hoestsiroopje hebben tegen de winter...:-D

BigF
2 september 2013, 08:47
Hiermede weer eens het bewijs geleverd dat indien mannen een blote tiet zien, hun hersencapaciteit met 50% vermindert (vermits hun bloed blijkbaar verzameld wordt op een andere plaats) en hun intelligentie bijgevolg met verschillende punten daalt!

niet te geloven. Een interessante draad over sla, patatten en peekes.... helemaal in de rats gereden door twee tieten! Il faut le faire;

Mwah, in de rats gereden...

Een paar flinke tieten in de hof is nooit weg natuurlijk.
Al zijn die op de foto niet onmiddellijk mijn favorieten.

Maar kom, laten we het terug over den hof hebben.

manta
2 september 2013, 08:50
Mwah, in de rats gereden...

Een paar flinke tieten in de hof is nooit weg natuurlijk.
Al zijn die op de foto niet onmiddellijk mijn favorieten.

Maar kom, laten we het terug over den hof hebben.

Héé, maar da wil ik ook planten volgend jaar hoor... :-D

BigF
2 september 2013, 08:55
ne volgeling :cheer:
(het uitknijpen is cruciaal hé BigF)

;-)
Goe gelukt maar het recept wel een beetje aangepast.

Courgette(geraspt en jawel, uitgeknepen), worteltjes, look, ajuin fijn gesnipperd. Wat verse kruiden erbij. Beetje parmezaan eronder. Alles goed gemengd. Paneermeel eronder, eike eronder.
Burgers van gevormd en in de ijskast gezet om af te koelen/op te stijven.

Daarna was het plan om die, na wat opgesteven te zijn, te paneren en dan te bakken maar het mengsel bleek niet samenhangend genoeg om stevige burgers van te maken, ze vielen uiteen bij de poging om ze te paneren. Ook niet paneren en zo bakken resulteerde in uiteenvallende toestanden.

Vandaar: heel het mengsel in een cakevorm gedaan, 40 minuten gebakken op 180 graden, nachtje in de koelkast laten afkoelen.
Daarna is die cake stevig genoeg om er mooie plakken van te snijden die dan probleemloos gepaneerd en gebakken kunnen worden.

Enige probleem is dat zo'n burger nogal wat zout kan verdragen maar dat zout kan je niet bij onder je groentemengsel doen want dan wordt er teveel vocht uit uw courgettes getrokken. Ik heb dat opgelost door het paneermeel wat extra te kruiden (zout, peper, paprikapoeder).

Resultaat: verrassend lekker en originele burgers!
Zeker voor herhaling vatbaar en dan ga ik wat experimenteren met wat verschillende soorten kruiden. (chili en munt bv).

Thx, Skob!! Nieuw huisreceptje is aangenomen.
:thumbsup:

BigF
2 september 2013, 09:00
Héé, maar da wil ik ook planten volgend jaar hoor... :-D
Als je winterharde koopt heb je in het najaar lekker harde tepels.
De eenjarige zijn overigens niet legaal.
Succes!

Anna List
2 september 2013, 10:15
Hiermede weer eens het bewijs geleverd dat indien mannen een blote tiet zien, hun hersencapaciteit met 50% vermindert (vermits hun bloed blijkbaar verzameld wordt op een andere plaats) en hun intelligentie bijgevolg met verschillende punten daalt!

niet te geloven. Een interessante draad over sla, patatten en peekes.... helemaal in de rats gereden door twee tieten! Il faut le faire;

het ging nochtans vanaf de eerste reacties over haar hofke ! :p

cookie monster
2 september 2013, 22:43
4 kilo peertjes en genoeg vlierbessen om ettelijke flesjes vlierbessensiroop te maken...
Heb ooit eens teveel vlierbessen ineens gegeten .... :oops:

BigF
3 september 2013, 08:52
Heb ooit eens teveel vlierbessen ineens gegeten .... :oops:

Ik wou bijna vragen wat er toen gebeurde maar bij nader inzien denk ik niet dat ik dat perse wil weten.
Laten we het maar gewoon op 'teveel ineens' houden.