PDA

View Full Version : Rekent u nog in Belgische franken of guldens??


Dazi Martina
21 februari 2012, 22:27
Hoewel we hier in Zwitserland de Zwitserse frank hebben reken ik ook nog veel in guldens. Het is tenslotte het land waar ik een groot deel van men leven heb doorgebracht. Ook mijn periode in België was een prachtige tijd en wat waren die Belgische bankbiljetten ook zo mooi. Ik zet de Belgische nog even op een rijtje:

20 BEF:

http://www.sincfala.be/sf/images/stories/tentoonstellingen/2002_munten/image028.jpg

50 BEF
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiv5g93bIdpy2tTAMt85nva6gKVIXRf jM17i6y62j9L8yP-M7aQyDqaCADvA

100 BEF
http://www.oudevalutas.com/Resources/100fr1981.jpg

500 BEF
http://www.oudevalutas.com/Resources/500fr1981.jpg

1000 BEF

http://www.oudevalutas.com/Resources/fr1995h.jpeg

5000 BEF

http://www.oudevalutas.com/Resources/5000fr1981.jpg

cookie monster
21 februari 2012, 22:40
http://www.oudevalutas.com/biljetten/Belgie/belgische-frank1.html

Everytime
21 februari 2012, 22:42
Helemaal niet en ik ben zeer blij met de Euro!8-)

koe de poing
21 februari 2012, 22:45
Ik ben een echte Belg.

met nieuwerwetsigheden als dien euro moet ge bij mij niet afkomen.
Het enige wat ik naast de frank kan tolereren is de sestertie

cookie monster
21 februari 2012, 22:51
http://www.oudevalutas.com/biljetten/Nederland/nederlandse-guldens.html

Bolleke Wol
21 februari 2012, 23:49
Ik ben nog trots bezitter van enkele Belgische frankbriefkes.
Zo'n beetje een overwinningstroffee voor wanneer die staat verdwenen zal zijn. 8-)

Wat de vraag betreft: ik betrap mezelf er eigenlijk steeds vaker op dat ik dingen omreken in mijn voorraad zilveren munten. Ik ben een ultraliberaal aan het worden zeker?

From_Vlaanderen
21 februari 2012, 23:58
Natuurlijk
125 balle?
Vaifduuuuuzend balle?

Steve_M
22 februari 2012, 00:02
Hoewel we hier in Zwitserland de Zwitserse frank hebben reken ik ook nog veel in guldens. Het is tenslotte het land waar ik een groot deel van men leven heb doorgebracht.

Is een Zwitserse frank niet ongeveer even veel waard als een gulden?

Pietje
22 februari 2012, 00:09
Hoewel we hier in Zwitserland de Zwitserse frank hebben reken ik ook nog veel in guldens. Het is tenslotte het land waar ik een groot deel van men leven heb doorgebracht. Ook mijn periode in België was een prachtige tijd en wat waren die Belgische bankbiljetten ook zo mooi. Ik zet de Belgische nog even op een rijtje:

20 BEF:

http://www.sincfala.be/sf/images/stories/tentoonstellingen/2002_munten/image028.jpg

50 BEF
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiv5g93bIdpy2tTAMt85nva6gKVIXRf jM17i6y62j9L8yP-M7aQyDqaCADvA

100 BEF
http://www.oudevalutas.com/Resources/100fr1981.jpg

500 BEF
http://www.oudevalutas.com/Resources/500fr1981.jpg

1000 BEF

http://www.oudevalutas.com/Resources/fr1995h.jpeg

5000 BEF

http://www.oudevalutas.com/Resources/5000fr1981.jpg

waren eigenlijk wel best mooie biljetten.

cookie monster
22 februari 2012, 00:20
Is een Zwitserse frank niet ongeveer even veel waard als een gulden?http://www.oudevalutas.com/biljetten/Zwitserland/zwitserse-franken.html
biljetten: 1 CHF = 0,48110 EUR
http://www.oudevalutas.com/biljetten/Nederland/nederlandse-guldens.html
biljetten: 1 NLG = 0,31550 EUR

Dazi Martina
22 februari 2012, 00:54
Helemaal niet en ik ben zeer blij met de Euro!8-)

Dan bent u in elk geval een uitzondering want de meeste mensen ook ondernemers zijn niet erg blij met die verwerpelijke munt. Kom op, zeg me nou es want is er zo goed aan die Euro, behalve dat het iedereen belachelijk veel geld kost....

bartelx
22 februari 2012, 00:58
Dan bent u in elk geval een uitzondering want de meeste mensen ook ondernemers zijn niet erg blij met die verwerpelijke munt. Kom op, zeg me nou es want is er zo goed aan die Euro, behalve dat het iedereen belachelijk veel geld kost....

Geen wisselkosten meer in gans Europa.
Wreed praktisch.

Dazi Martina
22 februari 2012, 01:09
Geen wisselkosten meer in gans Europa.
Wreed praktisch.

Voor die 1x per jaar dat mensen op vakantie gaan. Bedankt Bartelx wat een voordeel..tsjonge jonge....:roll:

Johnny Blaze
22 februari 2012, 01:27
Alleen als ik in Mexico zit ;)

De Peso is ongeveer dubbel zoveel waard als de BEF, dus dat is net wat handiger om snel om te rekenen dan als je naar Euro's moet tellen.

Bovenbuur
22 februari 2012, 10:10
Gezien ik van bouwjaar '87 ben ben ik eigenlijk pas echt geld gaan uitgeven in de eurotijd. Ik reken nog wel eens wat om, maar dat is eerder om tegen me zelf te kunnen zeggen dat het toch echt wel veel geld is dan om een beter idee van de waarde te krijgen.

Ik blijf vaak te lang hangen in oude dingen, of begin zelfs pas aan dingen als de rest van de wereld ze al vervangen heeft, maar in guldens blijven rekenen heeft me nooit aangesproken.

SDG
22 februari 2012, 10:17
Ja, toch nog wel vrij courant.

Scherven A. Mok
22 februari 2012, 10:34
Ik vrees dat ik voor de rest van mijn leven zal blijven omrekenen. Ik maak dan ook geen deel uit van de rationele elite. Die doet dat niet.

Operación Revolutio
22 februari 2012, 10:51
Ik ben vooraan de twintig en reken nog steeds om... 100fr (2,5€), 500 fr, 1000 fr enz... Zijn nog steeds mijn basaal cognitief inflatie-alarm.

Mensen (vaak jongere) staan soms raar te kijken wanneer je dingen nog in frank uitdrukt, alsof je geteleporteerd werd ofzo uit de jaren '80. Maar wat dan wel opvalt is dat zij vaak degenen zijn die soms ridicule bedragen neertellen omdat het bijna niets lijkt. Nen Euro is nog altijd 40-50 ballen, hetgeen ge vroeger zomaar niet in een sjiekenbak zou steken.

De middenstand heeft hiervan walgelijk geprofiteerd door de prijzen "af te ronden" (steek-waarop om ze te laten stijgen, soms verdubbelen), dus nu moeten ze ook niet komen janken dat de mensen "geen rotte frank" meer hebben om aan hun hol te scharten.

Ik mis die modderfokkin' blauwe briefkes van 500 en die 50 frank stukken. Fuck die smerige pleuro's.

vrijevlaming
22 februari 2012, 11:00
Voor die 1x per jaar dat mensen op vakantie gaan. Bedankt Bartelx wat een voordeel..tsjonge jonge....:roll:

mensen die op vakantie gaan, dat kan mij gestolen worden.

Voor de internationale handel is het gewoon gemakkelijk.


De Belga's waren trouwens ook nog mooie biljetten

Mam
22 februari 2012, 11:31
Helemaal niet en ik ben zeer blij met de Euro!8-)
2

Ik wil €, veel €'s!

Sammael
22 februari 2012, 11:45
Awel, ik had gedacht dat ik gedoemd ging zijn om de rest van m'n leven in franken te denken, maar nu met deze draad te lezen, moet ik toegeven dat ik eigenlijk al een hele tijd niet meer denk in franken.

Maar de Belgische frankbiljetten waren wel veel mooier dan de euro biljetten.

Mam
22 februari 2012, 11:59
Awel, ik had gedacht dat ik gedoemd ging zijn om de rest van m'n leven in franken te denken, maar nu met deze draad te lezen, moet ik toegeven dat ik eigenlijk al een hele tijd niet meer denk in franken.

Maar de Belgische frankbiljetten waren wel veel mooier dan de euro biljetten.

Sinds wanneer is 'mooie bankbiljetten' een criterium om van een munt te houden?

1 € = 40 belgiek frankskes of 2 guldekes

De keuze is hier rap gemaakt, hoor.

Bolleke Wol
22 februari 2012, 12:23
Sinds wanneer is 'mooie bankbiljetten' een criterium om van een munt te houden?

1 € = 40 belgiek frankskes of 2 guldekes

De keuze is hier rap gemaakt, hoor.

Inderdaad.

:cheer: leve de Gulden :cheer:

Mam
22 februari 2012, 12:30
Inderdaad.

:cheer: leve de Gulden :cheer:
Mja...

Gelukkig is de gulden al een tijdje dood en begraven :cheer:

lombas
22 februari 2012, 12:36
Neen, ik reken niet meer in Belgische frank.

Waarom een uitwijkeling naar Zwitserland steeds moet kappen op alles wat niet-Zwitsers is, begrijp ik niet zo goed.

Bolleke Wol
22 februari 2012, 12:55
Mja...

Gelukkig is de gulden al een tijdje dood en begraven :cheer:

De euro is goed op weg die te volgen. 8-)

Bobke
22 februari 2012, 12:58
Soms wel.
Het is de enige manier om de prijzen te vergelijken met 11 jaar geleden.

Nynorsk
22 februari 2012, 12:59
als er iemand mij een bedrag zegt in frank moet ik altijd omrekenen naar euro om de waarde ervan goed in te schatten :s

Dazi Martina
22 februari 2012, 19:28
Neen, ik reken niet meer in Belgische frank.

Waarom een uitwijkeling naar Zwitserland steeds moet kappen op alles wat niet-Zwitsers is, begrijp ik niet zo goed.

Ik kap niet. Ik kap enkel op een antidemocratisch gedrocht dat het leven van veel mensen helaas bepaald....

Steve_M
22 februari 2012, 20:02
Neen, ik reken niet meer in Belgische frank.

Waarom een uitwijkeling naar Zwitserland steeds moet kappen op alles wat niet-Zwitsers is, begrijp ik niet zo goed.

Ah zo, lombas heeft al genoeg koekoeksklokken, Toblerone en Jodengoud?

hurricane
22 februari 2012, 20:06
Zelfs met dat briefje van 5000 Bfr. zou je omgerekend niet veel meer kunnen doen, deze tijd.
Sinds de Euro zijn we allen afgeript dat het niet schoon meer is. Maar we hebben de Euro !
En dat is blijkbaar belangrijker dan het feit dat we er met z'n allen flink armer door geworden zijn.
Hoewel er een 'commissie' was die het allemaal in het oog ging houden. Jaja.....
Hoeveel hebben zij gekregen om vooral hun werk niet te doen ?

Mam
22 februari 2012, 20:07
Ik kap niet. Ik kap enkel op een antidemocratisch gedrocht dat het leven van veel mensen helaas bepaald....
Ahum, qed. :-D

Mam
22 februari 2012, 20:09
Zelfs met dat briefje van 5000 Bfr. zou je omgerekend niet veel meer kunnen doen, deze tijd.
Sinds de Euro zijn we allen afgeript dat het niet schoon meer is. Maar we hebben de Euro !
En dat is blijkbaar belangrijker dan het feit dat we er met z'n allen flink armer door geworden zijn.
Hoewel er een 'commissie' was die het allemaal in het oog ging houden. Jaja.....
Hoeveel hebben zij gekregen om vooral hun werk niet te doen ?
Armer geworden? De lonen zijn "in deze tijd" (in verhouding) ook een pak gestegen met de invoering van de €.
Moesten we nu terugkeren naar de BEF, dan zouden we inderdaad armer worden.

hurricane
22 februari 2012, 20:15
Armer geworden? De lonen zijn "in deze tijd" (in verhouding) ook een pak gestegen met de invoering van de €.
Moesten we nu terugkeren naar de BEF, dan zouden we inderdaad armer worden.

Dat durf ik zwaar te betwijfelen.
Da's waarschijnlijk de reden waarom zoveel meer mensen in de armoede terecht zijn gekomen ?
Neem de broodprijs van 10 jaar terug en je loon.
Zijn ze in evenredigheid gestegen ? Ik dacht van niet :-(
En zo zijn er wel meer zaken.
Met dank aan Verhoftand, trouwens. Die heeft de indexkorf een 'beetje' aangepast ;-)

Bolleke Wol
22 februari 2012, 20:22
Armer geworden? De lonen zijn "in deze tijd" (in verhouding) ook een pak gestegen met de invoering van de €.

Euh, neen.
"In verhouding" zijn onze lonen eerder serieus gedaald.

Moesten we nu terugkeren naar de BEF, dan zouden we inderdaad armer worden.

Niet noodzakelijk.
Allee alles waar Belgisch in voorkomt is sowieso slecht natuurlijk. Maar een eigen munt voor de Benelux is momenteel het beste scenario.

Derk de Tweede
22 februari 2012, 20:24
Alleen bij hoge bedragen doe ik dat nog weleens.
Maar dan reken is 1 euro = 2 gulden ipv 2 gulden 20.

Bolleke Wol
22 februari 2012, 20:25
Zelfs met dat briefje van 5000 Bfr. zou je omgerekend niet veel meer kunnen doen, deze tijd.
Sinds de Euro zijn we allen afgeript dat het niet schoon meer is. Maar we hebben de Euro !
En dat is blijkbaar belangrijker dan het feit dat we er met z'n allen flink armer door geworden zijn.
Hoewel er een 'commissie' was die het allemaal in het oog ging houden. Jaja.....
Hoeveel hebben zij gekregen om vooral hun werk niet te doen ?

De commissie ging dat in het oog houden :D

Allee, dan kunt ge evengoed Vangheluwe aan het hoofd van de federale gerechtelijke politie zetten :|

Pericles
22 februari 2012, 20:37
Voor een briefje van 10000 BEF met het portret van Albert en Paola dat zich in perfecte staat bevindt (geen plooien , geen vlekken , dus als pas gedrukt) wordt onder verzamelaars heden ten dage reeds ca. 450 euro betaald.

Bobke
22 februari 2012, 20:57
Dat durf ik zwaar te betwijfelen.
Da's waarschijnlijk de reden waarom zoveel meer mensen in de armoede terecht zijn gekomen ?
Neem de broodprijs van 10 jaar terug en je loon.
Zijn ze in evenredigheid gestegen ? Ik dacht van niet :-(
En zo zijn er wel meer zaken.
Met dank aan Verhoftand, trouwens. Die heeft de indexkorf een 'beetje' aangepast ;-)
Er zijn ook veel zaken goedkoper geworden.
Dat ze energieprijzen gestegen zijn kunnen we moeilijk aan de € wijten.

Bobke
22 februari 2012, 21:02
Voor een briefje van 10000 BEF met het portret van Albert en Paola dat zich in perfecte staat bevindt (geen plooien , geen vlekken , dus als pas gedrukt) wordt onder verzamelaars heden ten dage reeds ca. 450 euro betaald.
Is dus 18000 fr.
Op een spaarboekje zou het minder opgebracht hebben.

R. de Vere Stratham
22 februari 2012, 21:07
Dat omrekenen is een klein kunstje. Zeker voor diegenen die de Britse Pond sterling gekend hebben voor de omschakeling naar het decimaal systeem in 1971.

Veel toeristen hebben gehuild.

1 pound = 20 shilling
1 shilling = 12 pence

Bolleke Wol
22 februari 2012, 21:16
Er zijn ook veel zaken goedkoper geworden.
Dat ze energieprijzen gestegen zijn kunnen we moeilijk aan de € wijten.

De Iphones en toestanden zijn inderdaad veel goedkoper geworden. Maar daar heeft de euro geen bal mee te maken. Dat is een structureel fenomeen eigen aan de markt van de high-tech-rommel. Een structureel probleem van overproductie.

Een heleboel veel belangrijker zaken zijn wel een pak duurder geworden en dat ligt wel degelijk voor een deel aan het beleid van €uropa.

Bobke
22 februari 2012, 21:21
De Iphones en toestanden zijn inderdaad veel goedkoper geworden. Maar daar heeft de euro geen bal mee te maken. Dat is een structureel fenomeen eigen aan de markt van de high-tech-rommel. Een structureel probleem van overproductie.
Voor de € waren er geen Iphones.

Een heleboel veel belangrijker zaken zijn wel een pak duurder geworden en dat ligt wel degelijk voor een deel aan het beleid van €uropa.
Hebt ge daar voorbeelden van ?

Bolleke Wol
22 februari 2012, 21:40
Voor de € waren er geen Iphones.


Wel DVD spelers, CD spelers, MP3 toestanden, Computers, enz.
Allemaal stuk voor stuk onderhevig aan het probleem van de overproductie.

Hebt ge daar voorbeelden van ?

Ga eens rondkijken in de supermarkt, afdeling voeding.

lombas
22 februari 2012, 22:31
Ik kap niet. Ik kap enkel op een antidemocratisch gedrocht dat het leven van veel mensen helaas bepaald....

Je kapt niet, je kapt enkel.

Juist ja.

Wat voor baantje hebben ze je daar in Zwitserland gegeven? Want je lijkt me al in elk geval een goed profieltype daar.

Pericles
22 februari 2012, 22:34
Is dus 18000 fr.
Op een spaarboekje zou het minder opgebracht hebben.

Ja , maar echt volkomen ongeplooide briefjes van 10000 zijn zeer zeldzaam.

Alboreto
22 februari 2012, 23:05
Ik rekende al na 1 jaar niet meer in oude BEF voor de courante dingen (brood, pintje, benzine, ...).
Na 2 jaar niet meer voor de duurdere dingen (wasmachine, fiets, auto)
Nu ik al een tijdje naar een nieuwe woonst aan het zoeken ben reken ik ook daarvoor in Euro's.
Dat laatste is blijkbaar iets waar de meesten het langst in oude valuta rekenen.

Bolleke Wol
22 februari 2012, 23:07
Dat laatste is blijkbaar iets waar de meesten het langst in oude valuta rekenen.

Daar zie je ook het best aan hoe belachelijk groot de vastgoedzeepbel is geworden.

giserke
22 februari 2012, 23:19
Geen wisselkosten meer in gans Europa.
Wreed praktisch.

Jaja, maar we betalen het welk zeer duur!

Bobke
22 februari 2012, 23:35
Jaja, maar we betalen het welk zeer duur!
Hoe gaat ge aantonen dat het zonder € minder zou gestegen zijn ?

giserke
22 februari 2012, 23:43
Hoe gaat ge aantonen dat het zonder € minder zou gestegen zijn ?

Omdat de waardeschaal tussen 0 en 2€50 veel kleiner is dan tussen 0 en 100bef.
En 100 was een briefje, nu enkele muntstukken. Dat misleid ook enorm.

Veel zelfstandigen hebben hiervan misbruik gemaakt om hun prijzen op te slaan.

giserke
22 februari 2012, 23:46
Vb, we smijten de 5 centjes rond in huis. Of winkeliers hadden een eenheidsprijs van 1€95, ze hebben er stiekem 2€ van gemaakt Dit is wel 2bef.

Bobke
22 februari 2012, 23:58
Omdat de waardeschaal tussen 0 en 2€50 veel kleiner is dan tussen 0 en 100bef.
En 100 was een briefje, nu enkele muntstukken. Dat misleid ook enorm.

Veel zelfstandigen hebben hiervan misbruik gemaakt om hun prijzen op te slaan.
In mijn jeugd rekende men nog met kluiten en halve kluiten.(5 en 10 cent)
Was helemaal geen belemmering om jaarlijks de prijzen te verhogen.

Boduo
22 februari 2012, 23:59
Ik ben nog trots bezitter van enkele Belgische frankbriefkes.
Zo'n beetje een overwinningstroffee voor wanneer die staat verdwenen zal zijn. 8-)

Wat de vraag betreft: ik betrap mezelf er eigenlijk steeds vaker op dat ik dingen omreken in mijn voorraad zilveren munten. Ik ben een ultraliberaal aan het worden zeker?

Ultraliberalen rekenen om in hun voorraad (gouden) Krugerrands...
Tussen (): De verkoopswaarde van 1 Krugerrand was gisteren 1338 €. Dat was 53.974 B. Fr.

;-)

groentje
23 februari 2012, 00:24
Nee. Maar ik ben maar in het leven gestapt (als student) met de omschakeling van de euro. Ik moet dingen naar euro omrekenen om een idee te hebben van de waarde, net zoals Nynorsk.

Nynorsk
23 februari 2012, 00:57
Nee. Maar ik ben maar in het leven gestapt (als student) met de omschakeling van de euro. Ik moet dingen naar euro omrekenen om een idee te hebben van de waarde, net zoals Nynorsk.

Ik woonde toen al efkes op kot, dus ik heb massa's met de frank gerekend. Toch lijk ik dat helemaal kwijt te zijn :?

groentje
23 februari 2012, 14:57
Het eerste trimester ik ook ;) Daarna was het al euro wat de klok sloeg.

Bolleke Wol
23 februari 2012, 15:01
Ik heb daar als student nog tegen betoogd.

En nu gelijk gekregen :mrgreen:

SDG
23 februari 2012, 15:19
Een plaats waar ik nog steeds steevast omreken, is aan de benzinepomp.

Sammael
23 februari 2012, 15:19
Ja , maar echt volkomen ongeplooide briefjes van 10000 zijn zeer zeldzaam.

Kunt ge dat niet strijken?

vlijmscherp
23 februari 2012, 15:24
minder en minder, héél af en toe bij zeer grote bedragen. bij kleinere zal ik eerder omgekeerd rekenen, als anderen het in Belgische frank zeggen.

Steben
23 februari 2012, 15:27
Ik ben het volledig verleert. :oops:
Laatste tijd weer aan het oefenen, je weet maar nooit.

giserke
23 februari 2012, 15:29
Ik ben het volledig verleert. :oops:
Laatste tijd weer aan het oefenen, je weet maar nooit.

Niet doen, het zal de Vlaamse mark worden. ;-)

En de Waalse drachme :-)

Bolleke Wol
23 februari 2012, 15:43
Niet doen, het zal de Vlaamse mark worden. ;-)

En de Waalse drachme :-)

Neen, de Staatsgulden, munteenheid van de toekomstige Noordzeerepubliek! :cheer:

Steben
23 februari 2012, 15:52
Neen, de Staatsgulden, munteenheid van de toekomstige Noordzeerepubliek! :cheer:

of de Deltamonarchie :twisted:

giserke
23 februari 2012, 16:24
of de Deltamonarchie :twisted:

Met Satanszoon Giserke op de troon.

Bolleke Wol
23 februari 2012, 16:24
Niks monarchie.

Hier, twee collector items. 8-)

Txiki
23 februari 2012, 16:42
Om geld wordt toch alleen maar ambras gemaakt. Afschaffen.

groentje
23 februari 2012, 20:24
We zullen wel betalen met capsulekes en kurken ;)

Bovenbuur
23 februari 2012, 21:17
Ah, we zijn de gulden floranken al aan het drukken zie ik.