PDA

View Full Version : Waals beleid ? dodentol op wegen stijgt ???


brother paul
5 maart 2012, 08:17
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=6T3N1AOT

heet er iemand dat rapportje ?

brother paul
5 maart 2012, 14:06
wat heeft wathelet eigenlijk veranderd ?

Blue Sky
5 maart 2012, 15:21
Ze hebben daar minder flitspalen en controles. Nog lekker scheuren daar, zie daar de verklaring. Hun boetes? Die betalen ze gewoon niet of toch veel minder vaak dan in Vlaanderen.

Scorpio
5 maart 2012, 16:20
Wat is de relevantie van deel 1 van de titel van dit topic? M.a.w. wat heeft 'Waals beleid' met deze stijging te maken?

CyberpunX
5 maart 2012, 18:48
Wat is de relevantie van deel 1 van de titel van dit topic? M.a.w. wat heeft 'Waals beleid' met deze stijging te maken?

Minder kans op vervolging.
Minder flitspalen.

Alhoewel de cijfers hier dalen zullen vlamingen het weer mogen uitzweten.

Robinus V
5 maart 2012, 19:25
Minder kans op vervolging.
Minder flitspalen.

Alhoewel de cijfers hier dalen zullen vlamingen het weer mogen uitzweten.

Het is toch logisch dat je flitspalen het meest zet op plaatsen waar veel auto's passeren? Het is toch totaal bekrompen om de veiligheid van mensen te beperken om Walen in plaats van Vlamingen te kunnen flitsen? Ook Vlamingen hebben er een voordeel aan dat er op de veiligheid geconcentreerd wordt, iedereen behalve de enkelingen die onmenselijk snel willen rijden.

brother paul
5 maart 2012, 19:41
de titel is niet relevant toegegeven, ik steek gewoon de draak met wathelet

maar ik vraag mij af, kan dat zo snel al zichtbaar zijn, of heeft onze vriend schoupe teveel gezocht om de getallekes 'kunstmatig' naar beneden te trekken ?

of is er nu iets in het beleid veranderd die een dergelijke impact kan verklaren ?

Bobke
5 maart 2012, 19:48
Het is toch logisch dat je flitspalen het meest zet op plaatsen waar veel auto's passeren? Het is toch totaal bekrompen om de veiligheid van mensen te beperken om Walen in plaats van Vlamingen te kunnen flitsen? Ook Vlamingen hebben er een voordeel aan dat er op de veiligheid geconcentreerd wordt, iedereen behalve de enkelingen die onmenselijk snel willen rijden.
Nee, het is logisch dat je flitspalen zet op plaatsen waar snel gereden kan worden en dat is niet in de file.

Micele
5 maart 2012, 22:04
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=6T3N1AOT

heet er iemand dat rapportje ?

Paul niet opjagen bijna in half Europa stijgt het aantal doden, van de top-5-landen stijgen de doden zelfs in Zweden, UK en Duitsland, in Nederland blijven ze wslk gelijk.

Heeft onder andere met het uitzonderlijk goed en droog weer te doen in 2011 (lente en lange herfst tem december) tov het slecht weer in 2010 tijdens dezelfde periode, vooral de sneeuwdecember van 2010 moet iedereen zich nog herinneren. Geeft wslk meer accidentjes per afgelegde km maar veel minder ernstig door de zeer lage snelheden, bij slecht weer en gladde omstandigheden wordt er veel minder gereden en vooral komen er veel minder kwetsbare weggebruikers buiten of op de weg.

Het EU gemiddelde van 27 landen voor 2011 kent wslk maar een zeer lichte daling naar 67 doden per miljoen inwoners (2010 : 68).
Be gaat alweer een bokkesprong achteruit nadat ze enkele plaatsen geklommen waren (dankzij hogere gordeldracht en veiligere auto´s, maar die blijft niet stijgen)
Mijn opgezochte en geschatte cijfers verkeersdoden/mil. inwoners EU-27 landen voor 2011: (excel-download)
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CWPBQ8EGSVZA.xls

Be zakt wslk van de 18e naar wie weet 21e plaats op 27 landen (voor zeker te zijn moeten we alle officiele cijfers + 30 dagen weten)

Zoek je het volledig Belgisch rapport ?
Zet deze link dan in je favorieten:
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm

Het bovenste jaartotaal december 2011 of http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202011.pdf
komt overeen met de verkeerslachtoffers ter plaatse van het jaar 2011, of een stijging 3,8 % nationaal; de doden + 30 dagen moeten daar nog bijgeteld worden, maar die hebben ze blijkbaar nog niet klaar.

Heeft ook niets met Gewesten of Provincies te maken, dat is eerder toeval, lees best zelf. Over de verschillen tussen de Gewesten en Provincies vind je ook wat uitleg.

Natuurlijk is Be slecht bezig met zijn verkeerbeleid zolange ze steeds alle fout leggen bij de weggebruikers.
De verkeersbeleidmakers en wegeninfrabouwers zijn namelijk totaal onschuldig. :roll:

wat heeft wathelet eigenlijk veranderd ?
Paul, het gaat over de verkeersdoden 2011, Schouppezot was toen baas.
Op 3 weken kun je niets veranderen. ;-)
Melchior Wathelet
Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie, Mobiliteit
Aangetreden 6 december 2011

En aub niet beginnen over ons wereldrecord-flitspalen die helpen helemaal niet, integendeel het is gewoon een járenlang excuus om niets aan het betere beleid te beginnen. Landen met amper flitspalen zoals Denemarken staan op de ...

brother paul
6 maart 2012, 09:17
Wel als ik het rapportje bekijk

dan zie ik fietsers en voetgangers stijgen ?
dus hadden we niet voorspeld hier dat wanneer die mensen ten alle tijde voor de auto's mogen springen dat er meer ongevallen zouden gebeuren ?

schaveiger
6 maart 2012, 15:33
Het is al meermaals gebleken dat flitspalen de overtredingen doen dalen daar waar ze staan maar ook dat het aantal snelheidsovertredingen zich verplaatsen, tw daar waar ogenschijnlijk geen controles zijn. Het is ook zo dat vele flitspalen alleen maar lege dozen zijn. "BOB"- en andere GO FOR ZERO campagnes schijnen niet veel impact te hebben op het rijgedrag en het voortdurend veiliger maken van de wagens is ook ten dele de oorzaak van roekeloos rijden. Men kan eens proberen met de airbag van de bestuurder te vervangen door een bajonet en de brandstoftank op de voorbumper monteren...

Scorpio
6 maart 2012, 16:09
Alhoewel de cijfers hier dalen zullen vlamingen het weer mogen uitzweten.

Euh, ook in Vlaanderen stijgen ze...

sepper
6 maart 2012, 19:02
Het is al meermaals gebleken dat flitspalen de overtredingen doen dalen daar waar ze staan maar ook dat het aantal snelheidsovertredingen zich verplaatsen, tw daar waar ogenschijnlijk geen controles zijn. Het is ook zo dat vele flitspalen alleen maar lege dozen zijn. "BOB"- en andere GO FOR ZERO campagnes schijnen niet veel impact te hebben op het rijgedrag en het voortdurend veiliger maken van de wagens is ook ten dele de oorzaak van roekeloos rijden. Men kan eens proberen met de airbag van de bestuurder te vervangen door een bajonet en de brandstoftank op de voorbumper monteren...


??

Bron?

schaveiger
6 maart 2012, 19:25
??

Bron?

Spa Barisart ;-)

sepper
6 maart 2012, 19:45
Spa Ba risart ;-)

Boaak, niet te drinken

pajoske
6 maart 2012, 20:29
Euh, ook in Vlaanderen stijgen ze...

Antwerpen (+ 24,4%)

Antwerps beleid?

mkb
6 maart 2012, 20:41
Antwerps beleid?
Sossen in beide gevallen. Toeval? ;-)

pajoske
6 maart 2012, 21:47
Sossen in beide gevallen. Toeval? ;-)

Ja, ik denk van wel.
In Limburg is een daling van meer dan 10%. Niet moeilijk als je weet dat we meer en meer stilstaan in plaats van te rijden.

Henri1
7 maart 2012, 06:58
Minder kans op vervolging.
Minder flitspalen.

Alhoewel de cijfers hier dalen zullen vlamingen het weer mogen uitzweten.

Arme vlamingen nietwaar ?

Jantje
7 maart 2012, 07:36
wat heeft wathelet eigenlijk veranderd ?

NU, het huidige aantal verkeersdoden is nog op rekening van Schouppe.

De oorzaak van het stijgend aantal verkeersdoden is te zoeken in zijn voordurende veranderingen van het verkeersregelment.

Maar is ook te zoeken in de vele verplichtingen die een vrachtwagen tegenwoordig opgelegd krijgt.

Nog een oorzaak is de prima conditie waarin onze wegen verkeren.

Maar ook het aantal zware terreinwagen en SUV's op onze wegen zijn er een oorzaak van, want veel van die bestuurders denken dat ze veilig zitten en er hen niet kan gebeuren in hun zware wagen met 1001 beveiligingssystemen.

Nog een oorzaak is de gsm. Veel mensen denken dat ze veilig kunnen bellen vanuit hun wagen als ze handvrij bellen, doch niets is minder waar.

Ook de audioinstallaties en GPS zijn een oorzaak van aandachtsverlies bij een chauffeur en medeoorzaak van het stijgend aantal ongelukken.

Wathelet heeft dus nog niets veranderd en hij wil niets veranderen, enkel een paar zaken terug afschaffen, zoals het door het rode licht rijden van fietsers die rechts afdraaien. Zoals het recht van fietsers om met meerdere naast elkaar te rijden in bebouwde kommen.
Ook wil hij meer verkeersopvoeding in de scholen terug inbrengen en wil hij de jonge weggebruikers laten aanleren dat een bestuurder van een vrachtwagen hen niet kan zien als zij hem niet zien en dat zij dus afstand moeten houden van deze gevaartes.

Jantje
7 maart 2012, 07:38
Arme vlamingen nietwaar ?

Ja, want we kunnen de Franstalige niets verwijten over onnozele Schouppe.

fox
7 maart 2012, 10:53
Antwerps beleid?

Ik zou eens de cijfers willen zien van het aantal verkeersdoden op de Antwerpse ring. Het is maar een buikgevoel op basis van wat ik dagelijks in de krant lees, maar ik heb stellig de indruk dat de onveiligheid in een rond de Kennedytunnel dramatisch gestegen is. Ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

Het heeft echter helemaal geen zin om Walen en/of Vlamingen met de vinger te wijzen want het beleid slaat in heel Belgie op niks. Je moet de dodelijkste punten 1 voor 1 aanpakken. Overal flitspalen droppen lost niks op en nergens flitspalen droppen lost ook niks op.

Verder heb je ook nog de problematiek van de weekendongevallen door alcohol en die los je ook niet op door flitspalen te zetten. De goedkoopste oplossing daar is niet om meer controles te doen, maar door veel zwaardere straffen uit te spreken als je gepakt wordt.

brother paul
7 maart 2012, 11:54
Ik zou eens de cijfers willen zien van het aantal verkeersdoden op de Antwerpse ring. Het is maar een buikgevoel op basis van wat ik dagelijks in de krant lees, maar ik heb stellig de indruk dat de onveiligheid in een rond de Kennedytunnel dramatisch gestegen is. Ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

Het heeft echter helemaal geen zin om Walen en/of Vlamingen met de vinger te wijzen want het beleid slaat in heel Belgie op niks. Je moet de dodelijkste punten 1 voor 1 aanpakken. Overal flitspalen droppen lost niks op en nergens flitspalen droppen lost ook niks op.

Verder heb je ook nog de problematiek van de weekendongevallen door alcohol en die los je ook niet op door flitspalen te zetten. De goedkoopste oplossing daar is niet om meer controles te doen, maar door veel zwaardere straffen uit te spreken als je gepakt wordt.

hallo die walen vlamingen was een grap, heb je dat nog niet door. Ik zit gewoon te lachen met het feit als schouppe nog maar 5 minuten weg is van zijn zetel dat de getalletjes al boomen. En dat is dus duidelijk niet de schuld van wathelet dat is hier al uitgemaakt

En nee wij denken dus ook niet dat je meer en zwaarder moet straffen. Wij houden van het beloningsmodel en zijn tegen het strafmodel

PeterCC
10 maart 2012, 20:16
De reactie van onze Vlaamse minister in een vrije tribune in DS vorige woensdag:

We moeten weten waar het botst
Hilde Crevits trekt lessen uit de ongevallencijfers

woensdag 07 maart 2012
Auteur: Hilde Crevits

Applaus voor de minister als het aantal verkeersdoden daalt, boegeroep als het aantal stijgt? Zo simpel is het niet, zegt HILDE CREVITS. Ze wil van de federale overheid betere en snellere data om haar beleid op af te stemmen.

Een jaar geleden. De voorlopige cijfers in de verkeersbarometer 2010: het aantal verkeersdoden daalt van 828 in 2009 naar 742 in 2010. Het beleid werkt.

Gisteren. De voorlopige cijfers in de Verkeersbarometer 2011: er zijn meer verkeersdoden gevallen, een stijging van 742 in 2010 naar 770 in 2011. Het beleid wordt ter discussie gesteld.

Het zijn veel emoties over cijfers. Verkeersveiligheid maakt nu eenmaal emoties los – en terecht. Maar veel meer dan de cijfers wil ik weten wat er achter die cijfers zit. Wie is waar, wanneer en in welke omstandigheden in een ongeval betrokken? Daar gaapt een leegte. Een aantal vraagtekens blijft.

Werkt de infrastructuur ?

We investeren flink in de wegen, in de zwarte punten, in betere en nieuwe fietspaden. We willen weten of onze investeringen goed zijn voor de verkeersveiligheid. Voor het Vlaamse onderzoek naar achtduizend fietsongevallen konden we snel en efficiënt ongevallengegevens verzamelen. Hetzelfde lukte bij het onderzoek naar het effect van de flitspalen. Binnenkort komen de resultaten binnen van een onderzoek over hoe de aanpak van de zwarte punten de verkeersveiligheid beïnvloed heeft. Die onderzoeken helpen ons om onze infrastructuur veiliger te maken. Maar of en in welke mate de infrastructuur mee de oorzaak is van de stijging van het aantal verkeersdoden weten we nog niet.

Werkt de handhaving?

Onaangepaste snelheid, rijden onder invloed en de gordel niet dragen blijven de hoofdoorzaken van verkeersongevallen. Samen met de politie pakken we wie te snel rijdt bij wegwerkzaamheden stevig aan. Maar helaas, tijdens de grote werkzaamheden op de E17 vorig jaar reed tot een derde van de autobestuurders te snel. Of een recenter voorbeeld, van gisteren: aan de werkzaamheden op de E313 in Geel-West, waar een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur geldt, rijdt ruim 11 procent van de autobestuurders te snel. Er werden snelheden tot 190 kilometer per uur gemeten. Handhaving en strenge controles blijven nodig.

Werkt onze sensibilisering?

Ik wil meer en meer op doelgroepen focussen. Ik geloof niet zo in algemene campagnes, wel in een aanpak op maat. Uit de gegevens van het BIVV blijkt dat er vorig jaar beduidend meer ongevallen met motorrijders zijn gebeurd. Hoe komt dat? De oorzaken kennen we (nog) niet. Jammer, want dat is relevante informatie voor onze tweede rondetafel over motorrijders later deze maand, voor de opfriscursus die we binnenkort plannen. Als we sneller willen ingrijpen, moeten we sneller over de grondige analyses beschikken. Ook in de toekomst kiezen we voor een werken op maat van doelgroepen: motorrijders, jongeren en senioren bijvoorbeeld.

Werkt onze ongevallenanalyse?

Hier hebben we een duidelijk probleem. Het definitieve verkeersongevallenrapport voor 2010 is er op vandaag nog niet. Dat betekent dat er meer dan twee jaar nodig is om een dergelijk rapport af te werken en dat rapport moet dan de basis vormen van de ongevallenanalyse. Dat is hemeltergend traag in de digitale maatschappij van vandaag. Vandaar mijn warme oproep om samen met alle overheden en diensten onze schouders te zetten onder een snelle en efficiënte gegevensverzameling die de basis moet vormen voor de analyse van de ongevallen. Graag wil ik samen met staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet, met de nieuwe commissaris-generaal van de politie Catherine De Bolle en met de lokale politiezones op dat vlak een doorbraak realiseren.

Voor- en nazorg!

Verkeersveiligheid is voorzorg. Een goede infrastructuur, opleiding, sensibilisering en een krachtige handhaving moeten er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk ongevallen gebeuren. Maar ook nazorg is cruciaal. Dat is de opvang van de slachtoffers, maar evenzeer in detail onderzoeken hoe iemand in welke omstandigheden bij een ongeval betrokken is. In het belang van iedereen die begaan is met verkeersveiligheid. We moeten houden wat goed is, leren uit gemaakte fouten en bijsturen waar nodig. Via een betere nazorg willen we de voorzorg versterken.


De minister heeft overschot van gelijk wat betreft de verwerking en analyse van de ongevallengegevens. In principe moet het mogelijk zijn op 1 februari de volledige analyse van het voorbije jaar af te ronden. Enkele dagen uitstel tot daar aan toe, maar 2 jaar is onaanvaardbaar.

Dat verwijt ze dan de federale diensten maar wanneer ze de lof steekt over de efficiëntie van de Vlaamse analyses gaat ze stevig uit de bocht.
Van concreet die analyse van het effect van de flitspalen heb ik nog niets meer gezien dan de resultaten van die bevraging aan lokale politiediensten. Dat kan je zelfs niet met de beste wil een ernstige analyse noemen.

schaveiger
11 maart 2012, 09:45
De reactie van onze Vlaamse minister in een vrije tribune in DS vorige woensdag:

De minister heeft overschot van gelijk wat betreft de verwerking en analyse van de ongevallengegevens. In principe moet het mogelijk zijn op 1 februari de volledige analyse van het voorbije jaar af te ronden. Enkele dagen uitstel tot daar aan toe, maar 2 jaar is onaanvaardbaar.

Dat verwijt ze dan de federale diensten maar wanneer ze de lof steekt over de efficiëntie van de Vlaamse analyses gaat ze stevig uit de bocht.
Van concreet die analyse van het effect van de flitspalen heb ik nog niets meer gezien dan de resultaten van die bevraging aan lokale politiediensten. Dat kan je zelfs niet met de beste wil een ernstige analyse noemen.

Dat zal wel altijd zo blijven, je eigen werk als optimaal beschouwen en wanneer er iets misloopt ligt de fout bij de andere.