PDA

View Full Version : Met welke historische figuur zou je...


Munglik
11 april 2012, 18:39
... een gesprek willen hebben?

Karasi
11 april 2012, 18:43
... een gesprek willen hebben?
Alexander III van Macedonië

Karel Martel B
11 april 2012, 18:46
... een gesprek willen hebben?

Isabel I van Castilië en Léon.

Xenophon
11 april 2012, 18:56
Hannibal.
Caesar.
Hitler.

Nynorsk
11 april 2012, 18:57
Wel, in ieder geval niét met Freud :/
Lord Byron lijkt me tof. Praten over beertjes.

Munglik
11 april 2012, 19:01
Tsar Alexander II
Albert Speer
David Hume
Constantijn de grote
Suleiman I

Karel Martel B
11 april 2012, 19:02
Hannibal.
Caesar.
Hitler.

Ah, ik gokte dat gij "Hoer van Babylon" ging antwoorden, Xeno.

Xenophon
11 april 2012, 19:04
Ah, ik gokte dat gij "Hoer van Babylon" ging antwoorden, Xeno.

Oh, kon dat ook?

Dat wist ik niet, mag ik opnieuw proberen?

giserke
11 april 2012, 19:09
Met Jeanne d'Arc zou ik wel eens mee willen op café gaan.

Xenophon
11 april 2012, 19:19
Die geile sau von Babylon.

NieuwNoors
11 april 2012, 19:26
Ik zou graag een klapke doen met Christoffel Colombus, met Toetanchamon, met Cleopatra en ook wel met Ambiorix.

Bovenbuur
11 april 2012, 19:37
Columbus hoef ik niet mee te praten. Dat is het soort man dat een bonus uitlooft voor de man die als eerste land ziet en vervolgens snel beweert de vorige avond al vuurtjes gezien te hebben om zelf met die bonus te gaan lopen. Eikel. En dat was al na dat hij gebaseerd op een berekening waarvan iedereen wist dat hij fout was naar Azië dacht te kunnen varen. Amerika had gewoon niet moeten bestaan, dat was net goed geweest.

Maaruhh, als Leif Eriksson nog ergens tijd heeft om samen een paar horentjes bier te drinken... ;)

Wat me eraan doet denken, hebben we een tolk voor dit gesprek?

Koenraad Noël
11 april 2012, 19:41
Gregorius I
Adolf Hitler
Theodor Herzl
Frederik I Barbarossa
Napoleon Bonaparte
Lodewijk de Heilige
Guido von List
Constantijn XI Palaiologos
Otto von Bismarck
Napoleon III
Koning Solomon
Widukind
Suleiman I
Johannes Maximovitch van Shanghai
Beide keizers Wilhelm
G.K. Chesterton
Saladin
Albert Speer
Hendrik van der Noot
Hildegard van Bingen
Percy Dearmer
Karel de Grote
Karl Marx en Friedrich Engels

Steben
11 april 2012, 19:54
Bismarck
Thatcher
Elvis
Hendrix
Caesar
Augustus
Hitler
Brel
Rodenbach
FL Wright
Gramsci

koe de poing
11 april 2012, 19:59
Eva

http://www.crohnsite.be/images/stories/voor_artikels/appel.jpg

Mam
11 april 2012, 20:10
Eva

²! Ik ging het net zeggen: Adam & Eva.
M'n oerouders mogen me wat meer over het paradijs vertellen.

lombas
11 april 2012, 20:28
Caligula.

maddox
11 april 2012, 20:34
Gustav Adolphus. Zo'n paar uur voor de slag van Lützen aub.

Mitgard
11 april 2012, 21:21
'Zeg eens eerlijk Van Nazareth, hoe zat dat nu precies met dat water en die wijn?'

Demper
11 april 2012, 21:25
Hitler

giserke
12 april 2012, 08:38
'Zeg eens eerlijk Van Nazareth, hoe zat dat nu precies met dat water en die wijn?'

Zeer eenvoudig.

Jezus stooide broodkruimels op de grond, en veranderde die in vissen.
Vervolgens zegde hij, "sta op en loop".

Txiki
12 april 2012, 08:54
... een gesprek willen hebben?

René De Clercq
Agosti Xaho
James Connolly
Malcolm X
Jesse James

en nog vele anderen

Karasi
12 april 2012, 09:25
Hitler

Waarom Hitler?:-o

giserke
12 april 2012, 09:43
Waarom Hitler?:-o

Vrienden onder elkaar.

Mitgard
12 april 2012, 12:49
Tirannen, dictators en despoten liggen goed in de markt precies.

Wat zegt dat over de mens, hé?

Koenraad Noël
12 april 2012, 12:53
Tirannen, dictators en despoten liggen goed in de markt precies.

Wat zegt dat over de mens, hé?Dat ze zoeken naar een interessant gesprek?

Mitgard
12 april 2012, 12:59
Dat ze zoeken naar een interessant gesprek?

Wat maakt tirannen precies zo interessant?
Wat maakt Hitler bijvoorbeeld interessanter dan Socrates, Van Gogh, Schopenhauer, Nietzsche, Goethe, etc.?

vlijmscherp
12 april 2012, 13:02
Tirannen, dictators en despoten liggen goed in de markt precies.

Wat zegt dat over de mens, hé?

dat vooral die mensen in de geschiedenislessen voorkomen.

Koenraad Noël
12 april 2012, 13:05
Wat maakt tirannen precies zo interessant?Het zijn sowieso veelal charismatische personen. Er is ook zo veel dat we niet weten.

Wat maakt Hitler bijvoorbeeld interessanter dan Socrates, Van Gogh, Schopenhauer, Nietzsche, Goethe, etc.?Filosofen hebben hun punt meestal wel genoeg neergeschreven, niet? Waarom je trouwens Van Gogh in dat rijtje steekt begrijp ik ook niet.

Mitgard
12 april 2012, 13:13
Het zijn sowieso veelal charismatische personen. Er is ook zo veel dat we niet weten.


Geldt dat niet voor de meeste historische figuren?



Filosofen hebben hun punt meestal wel genoeg neergeschreven, niet?

Hitler ook in 'Mein Kampf'.

Waarom je trouwens Van Gogh in dat rijtje steekt begrijp ik ook niet.

Om hem te zeggen dat ik De Zonnebloemen eigenlijk niet zo mooi vind.

vlijmscherp
12 april 2012, 13:13
Willem I
Socrates
Cleopatra
Cicero

en zo vele anderen.

giserke
12 april 2012, 13:16
dat vooral die mensen in de geschiedenislessen voorkomen.

Idd, binnen 100 jaar sta ik daar ook tussen.

Mitgard
12 april 2012, 13:20
Wat verklaart nu écht het succes van tirannen en dictators?
Het is eigenlijk simpel: Fascinatie voor het kwade.
Evil intrigeert.
Natuurlijk, het is moeilijk om toe te geven maar er wat lullig omheen fietsen is ook maar niks.
Better just come out and say it.

vlijmscherp
12 april 2012, 13:20
Idd, binnen 100 jaar sta ik daar ook tussen.

waarom zo lang wachten??

Koenraad Noël
12 april 2012, 13:25
Hitler ook in 'Mein Kampf'.Heb je dat ooit als een proberen te lezen? :-D
Om hem te zeggen dat ik De Zonnebloemen eigenlijk niet zo mooi vind.Ik vind zijn meeste werken niet zo mooi, maar ik kan daar beter of zwijgen, of mijn collega's bijten mijn kop af.

vrijevlaming
12 april 2012, 13:37
isaac newton

Karasi
12 april 2012, 13:43
Saddam Hoessein

vrijevlaming
12 april 2012, 13:45
isambard kingdom brunel

Xenophon
12 april 2012, 14:04
Tegen Hitler:
Calais? Boereke!
Tegen Van Gogh:
Wat is dat met uw oor?
Tegen Jimi Hendrix:
Stem eens eerst uw gitaar!
Tegen Socrates:
Stop nu toch eens met zagen!

Derk de Tweede
12 april 2012, 14:46
A.H. over het waarom.

Demper
12 april 2012, 14:56
Waarom Hitler?:-o

Daarom.

vlijmscherp
12 april 2012, 15:24
Tegen Hitler:
Calais? Boereke!
Tegen Van Gogh:
Wat is dat met uw oor?
Tegen Jimi Hendrix:
Stem eens eerst uw gitaar!
Tegen Socrates:
Stop nu toch eens met zagen!

tegen Socrates zou ik eerder zeggen: stop nu eens met vragen stellen.

lombas
12 april 2012, 20:07
tegen Socrates zou ik eerder zeggen: stop nu eens met vragen stellen.

Ik zou hem eens wat boeken van Plato willen toespelen die zijn leer en leven menen te verkondigen om te zien wat er echt van aan is.

Oh, en hem even een biografie'tje van de ontpopte Kritias meegeven.

Karasi
12 april 2012, 20:12
Aristoteles

lombas
12 april 2012, 20:14
Van sommige mensen hier hoop ik wel dat hun klassieke talen in orde zijn, want volgens mij gaat het geven van een snelcursus "Nederlands in dialoog" voor Cicero en Co. eerder op een sisser uitdraaien.

kiko
12 april 2012, 20:31
Wat verklaart nu écht het succes van tirannen en dictators?
Het is eigenlijk simpel: Fascinatie voor het kwade.
Evil intrigeert.
Natuurlijk, het is moeilijk om toe te geven maar er wat lullig omheen fietsen is ook maar niks.
Better just come out and say it.
Bijzonder simplistische uitleg. Het verklaart ook niet de grote doorbraak van de democratie de laatste honderd jaar.

Gun
12 april 2012, 20:34
Zeer eenvoudig.

Jezus stooide broodkruimels op de grond, en veranderde die in vissen.
Vervolgens zegde hij, "sta op en loop".

:lol:

kiko
12 april 2012, 20:34
A.H. over het waarom.
Dus je mag met één iemand praten uit het verleden, en jij gaat voor de meest geschifte wiens beweegredenen al werkelijk tot in den treure besproken en geanalyseerd werden ?

Toch wel een beetje tijdverlies, denk ik zo.

lombas
12 april 2012, 20:40
Bijzonder simplistische uitleg. Het verklaart ook niet de grote doorbraak van de democratie de laatste honderd jaar.

Met een groot deel van Europa bedekt onder communisme, fascisme en nazisme tijdens een aanzienlijk deel de twintigste eeuw, zou ik toch maar niet zo snel van leer trekken aangaande het "simplisme" van die stelling.

kiko
12 april 2012, 20:56
Met een groot deel van Europa bedekt onder communisme, fascisme en nazisme tijdens een aanzienlijk deel de twintigste eeuw, zou ik toch maar niet zo snel van leer trekken aangaande het "simplisme" van die stelling.
Enkel het communisme heeft overleefd. Fascisme en nazisme hebben elk ongeveer een generatie geleefd in Italië en Duitsland, en heeft het in Portugal nog kunnen uitzingen tot de jaren 70.

Ondertussen regende het democratieën in de rest van de wereld. Hoe verklaar je hun succes dan, als "evil intrigeert" ?

Niet alleen dat, maar "evil" intrigeert mij persoonlijk geen snars. En iets zegt me dat ik de enige niet ben.

Mitgard
12 april 2012, 21:10
Bijzonder simplistische uitleg. Het verklaart ook niet de grote doorbraak van de democratie de laatste honderd jaar.

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.
De meeste mensen die op Hitler stemden deden dat namelijk niet omdat ze in Hitler het kwade zagen, maar omdat ze dachten dat Hitler goéd was. Omdat hij de problemen van werkloosheid, armoede etc. zou aanpakken.
De fascinatie voor 'het kwade' waar ik op doel bestaat vooral in de beschouwing van het verleden (zoals in deze draad), waarbij men dus niet meer het risico loopt zelf slachtoffer te worden van dat kwade.

Mitgard
12 april 2012, 21:13
Niet alleen dat, maar "evil" intrigeert mij persoonlijk geen snars. En iets zegt me dat ik de enige niet ben.

Jij bent ongetwijfeld een brave burger.
Maar iets zegt mij dat jij films zonder bad guys op den duur toch maar saai zult vinden.

kiko
12 april 2012, 21:14
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.
De meeste mensen die op Hitler stemden deden dat namelijk niet omdat ze in Hitler het kwade zagen, maar omdat ze dachten dat Hitler goéd was. Omdat hij de problemen van werkloosheid, armoede etc. zou aanpakken.
De fascinatie voor 'het kwade' waar ik op doel bestaat vooral in de beschouwing van het verleden (zoals in deze draad), waarbij men dus niet meer het risico loopt zelf slachtoffer te worden van dat kwade.
Ah, dat is toch al een groot verschil.

In dat geval geef ik je gelijk. Mensen zijn inderdaad sneller geïntrigeerd door het boosaardige wanneer ze weten dat de persoon in kwestie al lang dood en begraven is. Dan nog een mythisch sausje erover, en men is vertrokken.

En een regel is: hoe langer men dood is, hoe meer de gruweldaden vergeten worden of gerelativeerd worden.

kiko
12 april 2012, 21:16
Maar iets zegt mij dat jij films zonder bad guys op den duur toch maar saai zult vinden.
Film is niet echt. En films zonder helden zijn even saai hoor.

lombas
12 april 2012, 21:33
Enkel het communisme heeft overleefd. Fascisme en nazisme hebben elk ongeveer een generatie geleefd in Italië en Duitsland, en heeft het in Portugal nog kunnen uitzingen tot de jaren 70.

Je kunt Spanje en Griekenland aan dat lijstje toevoegen. Dan hebben we dus een "stabiele democratie" in het merendeel van de twintigste eeuw in het VK, Ierland, Frankrijk, West-Duitsland, de Lage Landen en Scandinavië. Toch niet echt om over naar huis te schrijven. Voorts is het uiteraard niet zo dat mensen een beleid steunen omdat het "slecht" (of pervert) is, dat spreekt echter niet tegen dat ze niet door het slechte (of geperverteerde) gefascineerd kunnen zijn.


Ondertussen regende het democratieën in de rest van de wereld. Hoe verklaar je hun succes dan, als "evil intrigeert" ?

"Regende" het democratieën in de rest van de wereld? Waar dan precies? Latijns-Amerika liet pas in de jaren negentig periodes van (militaire) dictaturen, communisme of fascisme achter zich. Azië blijft nog steeds een bevlekt gebied. Over Afrika zwijgen me maar beter... Als dit (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Democracy_Index_2010.png) de democratiseringsindex is voor 2010, dan hoeven we ons voor een "gemiddelde van de 20ste eeuw" weinig illusies te maken.


Niet alleen dat, maar "evil" intrigeert mij persoonlijk geen snars. En iets zegt me dat ik de enige niet ben.

Het perverse heeft steeds de aandacht getrokken van een brede waaier aan mensen, van de Mémoires secrets (http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9moires_secrets_pour_servir_%C3%A0_l%27histo ire_de_la_R%C3%A9publique_des_Lettres_en_France_de puis_1762_jusqu%27%C3%A0_nos_jours) tot Dag Allemaal.

Als we dat allemaal met een intellectueel sausje zouden overgieten, kun je misschien eens iets vastpakken van Elisabeth Roudinesco (http://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lisabeth_Roudinesco)of William Miller (http://www-personal.umich.edu/~wimiller/).

Bovenbuur
13 april 2012, 08:15
A.H. over het waarom.

I just hate mondays, this livens up the day a bit. (http://www.youtube.com/watch?v=o2I84-A9duY)

vlijmscherp
13 april 2012, 08:18
Van sommige mensen hier hoop ik wel dat hun klassieke talen in orde zijn, want volgens mij gaat het geven van een snelcursus "Nederlands in dialoog" voor Cicero en Co. eerder op een sisser uitdraaien.

komkom, wij Vlamingen, wij leren snel een vreemde taal hoor, dat latijn van Cicero, dat mag toch geen probleem vormen hé ;-)

Stingray
13 april 2012, 08:25
Tirannen, dictators en despoten liggen goed in de markt precies.

Wat zegt dat over de mens, hé?

Macht erotiseert.

Voor mij : Einstein

Bovenbuur
13 april 2012, 08:29
Weet je wat, ik zou als ik een tijdreisdinges had helemaal geen gesprekken gaan voeren, ik zou gevechten gaan organiseren. Bruce Lee VS Mohammed Ali in een Romeinse Arena, Julius Caesar en Alexander de Grote worden ieder bij een partij uit de Trojaanse oorlog gedropt en Napoleon mag een potje Age of Empires spelen tegen Hitler. Met Chroesjtsjov als scheidsrechter: "Njet, njet njet!"

Fieseler
13 april 2012, 09:00
Guderian
Von Mannstein
Rommel