PDA

View Full Version : Verkiezingen Wallonië 2012


Effect
16 april 2012, 19:48
Iemand ook maar het kleinste beetje geïnteresseerd?

lombas
16 april 2012, 19:59
Nee, niet echt.

lombas
16 april 2012, 20:00
De West-Vlaamse verkiezingen laten me overigens eveneens koud.

Munglik
16 april 2012, 20:00
Ik wiest niet eens dat het verkiezingen waren. :oops:

lombas
16 april 2012, 20:04
Ik wiest niet eens dat het verkiezingen waren. :oops:

Geen nood, de winnaar is toch al bekend.

MR in Waals-Brabant, PS in de rest.

;-)

Vlaanderen Boven
16 april 2012, 20:05
Niet echt. Maar ik denk ook niet dat er zich grote aardverschuivingen gaan voordoen. Het huidige patroon gaat waarschijnlijk bevestigd worden: Waals-Brabant overduidelijk MR, Luxemburg vooral cdH en de rest voornamelijk PS.

De schoofzak
17 april 2012, 12:51
Iemand ook maar het kleinste beetje geïnteresseerd?

Niet meer dan gemeenteraadsverkiezingen in Canterbury, Eindhoven, Lille, Aachen of Capellen-tankstation.

roger verhiest
17 april 2012, 13:27
Iemand ook maar het kleinste beetje geïnteresseerd?

Het grote verschil met de vlaamse en brusselse gemeenteraadsverkiezingen is vanzelfsprekend het uitsluitende plaatselijke belang van de verkiezingen :
zowat elke "waalse" politieke partij is gelijktijdig regeringspartij, wat maakt dat er zich geen enkele partij zal op beroepen dat een stem aan hen eveneens een kritische stem tegen de zittende federale regering is.

In Vlaanderen daarentegen wordt de "nationaal federale " kaart volop getrokken en vertelt men dat de oppositionele stem tegelijk een sterk signaal is om de komedie van de "staatshervormingen" onverminderd voort te zetten
ten nadele van de echt dringende problemen van deze tijd (die laat men dan volledig liggen voor de EU)

lombas
17 april 2012, 14:55
Het grote verschil met de vlaamse en brusselse gemeenteraadsverkiezingen is vanzelfsprekend het uitsluitende plaatselijke belang van de verkiezingen :
zowat elke "waalse" politieke partij is gelijktijdig regeringspartij, wat maakt dat er zich geen enkele partij zal op beroepen dat een stem aan hen eveneens een kritische stem tegen de zittende federale regering is.

In Vlaanderen daarentegen wordt de "nationaal federale " kaart volop getrokken en vertelt men dat de oppositionele stem tegelijk een sterk signaal is om de komedie van de "staatshervormingen" onverminderd voort te zetten
ten nadele van de echt dringende problemen van deze tijd (die laat men dan volledig liggen voor de EU)

Volgens jou zal de MR geen gebruik maken van de verkiezingen om hun "regeringsoppositie" jegens de PS kracht bij te zetten, zal ECOLO niet hun consequentie tijdens de onderhandelingen naar boven halen, en zal Di Rupo niet in de strijd geworpen worden?

Txiki
17 april 2012, 15:06
Mij interesseert dat wel. De focus van gemeenteraadsverkiezingen ligt vanzelfsprekend in het eigen dorp. Maar uit gemeenteraadsverkiezingen kan soms wel wat afgeleid worden. Ik ga binnen een paar maanden dus eens kijken welke lokale lijsten er in Wallonië eventueel zijn, hoeveel en waarvoor ze staan.

Dat is altijd interessant.

Vito
17 april 2012, 15:49
Geen nood, de winnaar is toch al bekend.

MR in Waals-Brabant, PS in de rest.

;-)

CDH Luxemburg.

Liederik
17 april 2012, 16:50
De West-Vlaamse verkiezingen laten me overigens eveneens koud.

Brand je dan niet van nieuwsgierigheid of Hilde Crevits lijsttrekker zal zijn op de lijst van de Torhoutse CD&V, of dat integendeel Norbert Decuyper een gooi zal doen naar het kwarteeuw burgemeesterschap van de hoofdstad van het Houtland? 8O

http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2011/10/13/wbmv26107.jpg.h380.jpg.568.jpg
of
http://images15.knack.be/images/resized/119/480/242/322/5/250_0_KEEP_RATIO_SCALE_CENTER_FFFFFF/image/1194802423225.jpg

fonne
17 april 2012, 19:05
Brand je dan niet van nieuwsgierigheid of Hilde Crevits lijsttrekker zal zijn op de lijst van de Torhoutse CD&V, of dat integendeel Norbert Decuyper een gooi zal doen naar het kwarteeuw burgemeesterschap van de hoofdstad van het Houtland? 8O

Gaat Norbert de Cuyper dan naar N-VA overlopen om plaats te maken voor de puttenvulster?

lombas
17 april 2012, 20:14
Brand je dan niet van nieuwsgierigheid of Hilde Crevits lijsttrekker zal zijn op de lijst van de Torhoutse CD&V, of dat integendeel Norbert Decuyper een gooi zal doen naar het kwarteeuw burgemeesterschap van de hoofdstad van het Houtland? 8O


Nee. Maar bedankt voor je opmerking, want nu ik er goed over nadenk: heel de gemeenteraadsverkiezingen laten me koud.

:-D

Liederik
17 april 2012, 21:12
Gaat Norbert de Cuyper dan naar N-VA overlopen om plaats te maken voor de puttenvulster?

Onwaarschijnlijk; de vraag is of onze Hilde de ambitie heeft om een extra mandaat te vervullen. Aan de voorkeurstemmen in Torhout zal het haar alleszins niet ontbreken; zodat Norbert slechts bij de gratie van het lokale partijbestuur zal aanblijven wanneer dat de plaats op de lijst gaat toewijzen. De man is 69, dus hoog tijd om de fakkel door te geven. :-)


http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/DWcuypers.MM.jpg.h170.jpg.280.jpg

Er is maar één stad die mijn stad kan zijn,
er is maar één vreugde, er is maar één pijn,
er is maar één stad waar ik van hou,
een stad met zijn centrum, zijn dorpen en wijken,
zijn glooiende hellingen en velden die lijken,
op wiegende zeeën van koren of gras,
zijn roemrijk verleden die bij Vlaanderen past,
zijn burcht met kantelen,
zijn kerken, zijn barokke stadhuis,
een stad met kastelen er is maar één thuis,
een stad met zijn fierheid, gehinnik van paarden,
een stad die gelooft in goedheid en waarden,
een stad verscholen tussen het groen en het hout.
Er is maar één stad,
't Is Torhout.

Liederik
17 april 2012, 21:13
Nee. Maar bedankt voor je opmerking, want nu ik er goed over nadenk: heel de gemeenteraadsverkiezingen laten me koud.

:-D

Weer een subforum minder om je aan te ergeren. :-)