PDA

View Full Version : Hoe het anders kan. Sommige dorpen staan los van de crisis.


thefishdoesntthink
17 april 2012, 11:36
Totnes, Engeland

http://www.transitiontowntotnes.org/home
Transition Town Totnes (TTT) is a dynamic, umbrella organisation and charity consisting of different theme groups, such as food, building and housing, business and livelihoods, etc. and around 30 local projects, often originating from these groups. It is self-organising, mainly volunteer operated, and community-led. Projects are developed by interested members of the community coming together to make them happen, ith support for sund-raising from the TTT office.

Marinaleda, Spanje

http://www.youtube.com/watch?v=Cvf4PEhSHJs
Bankiers en makelaars, gelieve Marinaleda voorbij te rijden. Hier in dit dorp in Spanje hebben ze geen begrip voor kapitalisten. Huizen bouwen ze zelf, voor maar 15 euro per maand. Een voorbeeld of een utopie?

Gaviotas, Colombia

http://www.friendsofgaviotas.org/Friends_of_Gaviotas/Home.html
Gaviotas is a village of about 200 people in Colombia, South America. For three decades, Gaviotans - peasants, scientists, artists, and former street kids - have struggled to build an oasis of imagination and sustainability in the remote, barren savannas of eastern Colombia, an area ravaged by political terror. They have planted millions of trees, thus regenerating an indigenous rainforest. They farm organically and use wind and solar power. Every family enjoys free housing, community meals, and schooling. There are no weapons, no police, no jail. There is no mayor.
The United Nations named the village a model of sustainable development. Gabriel Garcia Marquez has called founder Paolo Lugari the "inventor of the world."

Auroville, India

http://www.auroville.org/
"Auroville wants to be a universal town where men and women of all countries are able to live in peace and progressive harmony above all creeds, all politics and all nationalities. The purpose of Auroville is to realise human unity."

Lokale veerkracht, directe democratie, zelfredzaamheid, ecologie, toekomst?

Koenraad Noël
17 april 2012, 11:57
Marinaleda lijkt me vrij realistisch. Coöperatieves enzo, een erg goed voorbeeld. De burgemeester lijkt echter wat onduidelijk te zijn, aangezien hij privé-eigendom aanvalt, terwijl die zelfbouwhuizen een erg gezonde vorm van privé-eigendom zijn. Ook daarom begrijp ik die Ché-adoratie niet goed. Verder lijkt alles een beetje rommelig en chaotisch.

De andere lijken me ook vooral nieuwe ontwikkelingen. Die beschrijving van Auroville lijkt me ook vaag en een beetje naast de kwestie.

Op Belgisch vlak zou ik de gemeenten kleiner maken (deelgemeenten en stabiele gehuchten onafhankelijk) en die ook meer bevoegdheden geven, omdat het gemeenteniveau nu zo weinig betekenend is, terwijl de bevolking (vooral in kleinere gemeentes) meer in contact komt met lokale politici en meer weet heeft van de lokale problemen. Directe democratie lijkt me op dit vlak ook haalbaarder. Die zelfredzaamheid zou ik ook doortrekken naar het gezin.

thefishdoesntthink
17 april 2012, 12:03
Auroville zijn inderdaad dromers, ben er 2 maal geweest, maar ze doen het toch al 50 jaar. Zeer inspirationeel. Op de scholen staan kunst, muziek en zelfexpressie bijvb centraal. De ecoprojecten daar betrekken ook de lokale indiërs.
Gaviotas leerde ik dit jaar kennen in Colombia,ik ben er niet geweest, maar zo'n dorp temidden een zeer moeilijk politiek gebied is een lichtend voorbeeld voor vele Colombianen.

Koenraad Noël
17 april 2012, 12:12
Auroville zijn inderdaad dromers, ben er 2 maal geweest, maar ze doen het toch al 50 jaar. Zeer inspirationeel. Op de scholen staan kunst, muziek en zelfexpressie bijvb centraal. De ecoprojecten daar betrekken ook de lokale indiërs.
Gaviotas leerde ik dit jaar kennen in Colombia,ik ben er niet geweest, maar zo'n dorp temidden een zeer moeilijk politiek gebied is een lichtend voorbeeld voor vele Colombianen.
In elk geval lijkt Marinaleda me meer toepasbaar op bv. onze dorpen, omdat het dichter bij een standaarddorp blijft. Midden in onze volgebouwde regio gaat een politieloos dorp niet werken, en een nieuwe stad vanaf nul bouwen gaat ook niet.

thefishdoesntthink
17 april 2012, 12:14
In elk geval lijkt Marinaleda me meer toepasbaar op bv. onze dorpen, omdat het dichter bij een standaarddorp blijft. Midden in onze volgebouwde regio gaat een politieloos dorp niet werken, en een nieuwe stad vanaf nul bouwen gaat ook niet.

Klopt, in Ijsland gaan ze volgens mij, op grotere schaal, ook die kant op. Weinig mediabelangstelling trouwens. Zonde.

Koenraad Noël
17 april 2012, 12:15
Enige (her)planning lijkt me wel noodzakelijk in lintbouwgehuchten, maar dan zou ik toch zo'n architecturale wildgroei �* la Auroville mijden.

Koenraad Noël
17 april 2012, 12:17
Klopt, in Ijsland gaan ze volgens mij, op grotere schaal, ook die kant op. Weinig mediabelangstelling trouwens. Zonde.De media dient het volk niet, hé... :-)

thefishdoesntthink
17 april 2012, 14:43
De media dient het volk niet, hé... :-)

Just.

Koenraad Noël
17 april 2012, 14:54
Just.Televisie en kranten lijken me ook gefaalde nieuwsbronnen. Het internet is (voorlopig) veel vrijer en effectiever.