PDA

View Full Version : MIVB wil zijn klanten uitmelken


Descartes Jr
22 april 2012, 09:07
De MIVB trok straf van leer :
"Wie 't Brussels openbaar verkeer
komt te bevolken
dient uitgemolken".
't Wordt tijd dat Gratis Steve wederkeert !

http://www.passwerk.be/sites/default/files/styles/reference_thumb/public/referenties/MIVB.gif

Uw geld of ik roep de vakbond ! (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120420_099)

Micele
22 april 2012, 10:16
De MIVB trok straf van leer :
"Wie 't Brussels openbaar verkeer
komt te bevolken
dient uitgemolken".
't Wordt tijd dat Gratis Steve wederkeert !

http://www.passwerk.be/sites/default/files/styles/reference_thumb/public/referenties/MIVB.gif

Uw geld of ik roep de vakbond ! (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120420_099)

Ik lees iets van correcte prijs betalen...

Tja, iemand moet er uitgemolken worden als het "grat€s" wordt voor de busreizigers.
In Hasselt alleen kost die "gratis bus" ~ 50 €/jaar voor elk(e) (huishouden ?) Hasselaar; of 1,75 miljoen euro per jaar. (Hasselt heeft ~ 73.000 inwoners)
http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/groen-wil-gratis-bussen-uitbreiden.aspx
(..)
Toch is niet iedereen overtuigd. Naast Open Vld is ook de N-VA, vandaag nog niet in de Hasseltse raad, tegen het gratis busvervoer gekant. "Simpelweg omdat gratis niet bestaat", zegt Lies Jans. "Vandaag kost de gratis bus elke Hasselaar bijna 50 euro. Wij willen inzetten op een betere mobiliteit voor iedereen met de uitbouw van een deftig station waar men makkelijk van vervoermiddel en richting kan veranderen."

Jan Marechal (Leefbaar Hasselt) wil dat er een referendum over het gratis openbaar vervoer wordt georganiseerd. Bij het Vlaams Belang vraagt lijsttrekker Katleen Martens zich af waarom burgemeester Claes geen standpunt wil innemen over de gratis bussen. Zij begrijpt ook niet dat Open Vld drie maanden geleden de Hasseltse begroting, inclusief 1,75 miljoen voor het busvervoer, nog goedkeurde en nu stelt dat dit geld beter voor andere doeleinden gebruikt wordt.

En ik neem aan dat die 1,75 miljoen enkel die 15 % ticketverkoop dekt/vervangt, de andere * 85 % betaalt de belastingbetaler sowieso via de Staat.
* http://www.andereuropa.org/korte-berichten/3020/

.. de fiets nemen of gewoon te voet gaan hoeft ook niet meer, even op de bus als er nog plaats is.. :?

PeterCC
22 april 2012, 11:47
Ik lees iets van correcte prijs betalen...
(...)


De man zegt nog meer zinnige dingen:

(...)
We moeten naar een situatie waarin het openbaar vervoer wordt betaald tegen zijn werkelijke prijs.
(...)
Iedereen moet beseffen dat wie vandaag bus, tram of metro neemt slechts een fractie van de werkelijke kost betaalt.
(...)

Wellicht ontstaat het besef omdat het water de MIVB aan de lippen staat. Ze moeten tegen 2018 op zoek naar 1,8 miljard, bovenop de jaarlijkse dotatie. En als ik het goed heb is die jaarlijkse dotatie met iets van een 300 miljoen € nu al de duurste post op het budget van Brussel.

Verder stelt de man:

'Ik wil vooral benadrukken dat mobiliteit in het algemeen duurder moet worden, dat we afmoeten van het gratuite. Dat geldt ook voor de auto natuurlijk. (...)
Lauwers stelt een slimme kilometerheffing voor wagens in en rond Brussel voor. 'Als de overheid autoverkeer op spitsmomenten belast, kunnen we dat injecteren in het openbaar vervoer'

Wel een moeilijk te volgen redenering want de enige vorm van transport die betaalt en veel meer betaalt dan de werkelijke prijs (zoals we hier al tot in den treure hebben besproken) zou dus meer moeten gaan betalen?

smosty
22 april 2012, 17:25
De MIVB trok straf van leer :
"Wie 't Brussels openbaar verkeer
komt te bevolken
dient uitgemolken".
't Wordt tijd dat Gratis Steve wederkeert !

http://www.passwerk.be/sites/default/files/styles/reference_thumb/public/referenties/MIVB.gif

Uw geld of ik roep de vakbond ! (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120420_099)


Gemeenschappelijk Vervoer voor Rijkjes
Wie de volle pot kan betalen
Zal nu nog zijn bestemming halen
Armen dus te voet
Te voet doet het goed
waar rijkjes de prijzen bepalen

Micele
22 april 2012, 18:01
Vindt u dat de bussen in Hasselt gratis moeten blijven? (Poll gesloten)

Ja. 39.44%

Nee. 60.56%

http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/schepen-wil-af-van-gratis-bussen-1-75-miljoen-euro-onverantwoord-in-deze-tijden.aspx

Economieschepen wil af van gratis bussen: "1,75 miljoen euro per jaar is onverantwoord"

De Hasseltse schepen van Economie Laurence Libert (Open Vld) wil af van het gratis busvervoer in de Limburgse provinciehoofdstad. Ze vindt het onverantwoord dat er in tijden van crisis nog steeds 1.750.000 euro per jaar wordt gespendeerd aan deze gratis-politiek en pleit voor goedkope abonnementen voor de Hasselaren.

Op haar website zegt Libert dat zij en haar partij van de gratis bussen af willen. "Steve Stevaert zei het zelf vroeger al in zijn gevleugelde woorden: gratis bussen, dat is iets voor de Russen", aldus Libert.

"Ooit ingevoerd om de grote infrastructuurwerken (de Groene Boulevard) draaglijk te maken, moet dit worden herzien. Wetende dat deze gratis-politiek de Hasseltse belastingbetaler ondertussen jaarlijks maar liefst 1.750.000 euro kost, is dit niet meer te verantwoorden in financiële moeilijke tijden waar onze stadsbegroting een structureel tekort toont"

Abonnement
Libert wil het openbaar vervoer in en rond het stadscentrum wel stimuleren maar het moet betaalbaar blijven. Daarom stelt ze een systeem met goedkope abonnementen voor.

"Een systeem waarbij Hasselaren een abonnement kunnen kopen voor een tiental euro's voor hun busgebruik, naar analogie met de nieuwe seniorenpas, is hierbij een eerlijker en rationeler systeem", klinkt het.

groentje
22 april 2012, 22:53
De term uitmelken is wel heel erg ongelukkig gekozen, zeker als je een punt wil maken over correcte prijszetting. Want nu springt iedereen op dat woord, en leest men de rest niet meer.
Want in se geloof ik ook dat er nog marge is om de prijs voor openbaar vervoer te verhogen, ook al vind ik het onaanvaardbaar om die prijs te laten stijgen vooraleer er nog een inhaalmanoeuvre wordt gemaakt op vlak van kwaliteit: meer en latere trams en bussen, meer veiligheid, meer stiptheid (al ligt dat niet uitsluitend aan hen), zodat het voor meer mensen een alternatief aan de eigen wagen wordt, natuurlijk te samen met maatregelen die te voet gaan en fietsen ondersteunen.

andy.v
23 april 2012, 12:30
De MIVB trok straf van leer :
"Wie 't Brussels openbaar verkeer
komt te bevolken
dient uitgemolken".
't Wordt tijd dat Gratis Steve wederkeert !

http://www.passwerk.be/sites/default/files/styles/reference_thumb/public/referenties/MIVB.gif

Uw geld of ik roep de vakbond ! (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120420_099)

Ssssst, geen kritiek geven of ze zullen weer staken :|

Klarekijk
23 april 2012, 12:43
De MIVB trok straf van leer :
"Wie 't Brussels openbaar verkeer
komt te bevolken
dient uitgemolken".
't Wordt tijd dat Gratis Steve wederkeert !

http://www.passwerk.be/sites/default/files/styles/reference_thumb/public/referenties/MIVB.gif

Uw geld of ik roep de vakbond ! (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120420_099)

Ben je goed op je hoofd gevallen ?

Wie betaald de bussen , de infrastructuur en de Buschaufeurs ? Ho Vanhool schenkt gratis bussen , Vanhool vraagt aan zijn productiearbeiders om gratis te werken en krijgt zijn materiaal van de voetselbank of zo ? De buschaufeurs rijden ook gratis , dus zonder loon ?

Nee zo werkt het niet , ook de directeur van de nivb heef een keurig salaris . en de buschaufeurs ook , en Vanhool zijn bussen worden ook betaald . En als U gratis de bus naar je werk neemt , dan is de openstaande schuld van de nivb des te groter en de faktuur voor de belastingbetaler ook .

DUS als je gratis wil rijden , Zal de inhouding op je bruto loon des te groter zijn .

Voor mij ag er een rolbareeltje zijn op de ingang van de bus , dat enkel opend met je kaartje , en IEDEREEN betalen .