PDA

View Full Version : Vlaamse Regering : gaat in 2012 niet minder, maar meer investeren in het Vlaams basis


Politics.be
26 april 2012, 11:20
Vanmorgen werd door Marc Van den Brande, secretaris-generaal van de koepel van het katholiek onderwijs in de pers gesuggereerd dat er wordt bespaard op de werkingsmiddelen voor het basisonderwijs. Minister Pascal Smet ontkent dit ten stelligste en betreurt deze desinformatie en foutieve interpretatie. “Het Vlaams basisonderwijs krijgt in 2012 niet minder, maar meer werkingsmiddelen”. Waar in 2011 per leerling een werkingskost van € 692 werd uitgekeerd, is dat in 2012 opgetrokken naar € 700. Bovendien vloeit er heel wat geld naar het Vlaamse basisonderwijs door een bijkomende indexering van de lonen en zal er vanaf september 2012 voor € 52,7 miljoen extra geïnvesteerd worden via het nieuwe omkaderingssysteem dat 1300 extra leerkrachten voorziet.

In de eerste begrotingscontrole van het budget 2012 besliste de Vlaamse Regering om alle werkingsmiddelen in de verschillende beleidsdomeinen niet te indexeren. Er werd een uitzondering gemaakt voor onderwijs: 60 % van de werkingsmiddelen van de scholen werd wel geïndexeerd. Minder dan de verhoopte 100%, maar wel substantieel meer dan andere beleidsdomeinen. Dus misschien minder dan verwacht (707€ bij 100% indexering) maar nog altijd meer t.o.v. 2011 (700 ipv 692€/leerling).

In het laatste decennium zijn de werkingsmiddelen in het basisonderwijs trouwens substantieel verhoogd. Veel meer dan een loutere indexering. Tussen 2004 en vandaag zijn de werkingsmiddelen verhoogd van € 422 naar € 700. Bij een volledige indexering zou dat € 707 zijn geweest. Vanaf 1 september wordt bovendien bovenop het reguliere budget € 52,7 miljoen extra geïnvesteerd in de omkadering van het basisonderwijs. Dit is goed voor 1.300 extra leerkrachten en dit zal zeker een positief effect hebben op het welbevinden van leraren. Dit zijn uitzonderlijke inspanningen in deze moeilijke budgettaire tijden.

“De werkingsmiddelen steeds weer koppelen aan de maximumfactuur is overigens eveneens een vorm van desinformatie”, aldus Pascal Smet. Systematisch stelt men het voor alsof scholen om het even wat mogen doorrekenen aan de ouders binnen de maximumfactuur, terwijl niets wat rechtstreeks bijdraagt aan het realiseren van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen mag doorgerekend worden aan de ouders in het kader van de dubbele maximumfactuur. “Werkingstoelagen en de maximumfactuur kunnen dus nooit communicerende vaten zijn”.


Meer inlichtingen:
Jeroen JANSSENS - Woordvoerder Pascal Smet

Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/32373/)