PDA

View Full Version : CD&V : slachtoffer van redetwistende regeringen


Politics.be
27 april 2012, 15:00
Touroperators slachtoffer van redetwistende regeringenRoel Deseyn: “Di Rupo moet zijn verantwoordelijkheid nemen in dispuut over geluidsnormen Zaventem” “In Brussel wordt het niet even vroeg morgen als in Vlaanderen”, zo vat CD&V-Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn de aanleiding samen rond een hernieuwd dispuut over de geluidsnormen in Zaventem. Touroperatoren dreigen er immers de dupe te worden van het pestbeleid dat voortvloeit uit het ecologisch fundamentalisme van Ecolo-Minister Evelyne Huytebroeck. “Di Rupo staat er bij en kijkt er naar”, zo stelt Deseyn na zijn tussenkomst in het vragenuurtje van de Kamer. “Hoewel ik hem de vraag reeds een week geleden voorschotelde, blijf ik op mijn honger zitten voor het antwoord. Het zou de Premier niet misstaan om iets kordater op te treden en te bemiddelen in dit dossier.”

Het dossier vindt zijn oorsprong in het gekissebis tussen actiegroepen en de verschillende betrokken overheden inzake nachtlawaai in het luchtruim rond onze nationale luchthaven. Dit leidde er de afgelopen tien jaar toe dat de aanvliegroutes voor vliegtuigen ernstig werden ingeperkt. Op die manier werd ernstige druk gezet op de coördinatie van de vliegbewegingen, waardoor touroperatoren gedwongen werden te vertrekken tussen 6u en 7u.

En net in dit ene uur van de dag situeert zich het probleem. Terwijl de dag in Vlaanderen begint om 6u, besliste de Brusselse regering om deze norm te verleggen naar 7u. Daar waar boetes aanvankelijk niet geïnd werden, doorbrak Minister Evelyne Huytebroeck de gemaakte afspraken en werd er wel gesanctioneerd. Zo kreeg Jetairfly op 13 april 6 dwangbevelen in de bus voor een totaalsom van €618.913. De operator kreeg een betalingstermijn van 30 dagen en ziet met lede ogen toe hoe haar activiteiten de speelbal zijn van politiek gekrakeel en willekeur.

“Nochtans is het reglementair kader hierover duidelijk”, zo stelt Roel Deseyn, die begrip heeft voor de touroperatoren en de reiziger bijspringt. “Het Europees Hof van Justitie sprak zich op 8 september 2011 uit over deze materie en stelde dat nieuw opgelegde geluidsnormeringen geen exploitatiebeperkingen mogen bewerkstelligen. De demarche van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest doet dit duidelijk wel.” De operatoren worden gesandwicht tussen niet-verzoenbare beslissingen van de betrokken overheden.. En terwijl Staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet eerder nog verklaarde het Brussels Gewest te zullen contacteren, is Di Rupo erg terughoudend in zijn antwoord. Bemiddeling is nochtans spoedig gewenst, gezien te betalingstermijnen stilaan in zicht komen.

“Indien deze ganse hetze blijft duren, zou dit voornamelijk een spijtige zaak zijn voor de reizigers en toeristen. Reizen met het vliegtuig is nu al niet goedkoop. Het wegpesten van de operatoren zal er enkel toe leiden dat de prijs verder de lucht in schiet. Het kan toch niet dat we Belgische reizigers dwingen om eerst een trein te nemen naar Frankfurt, Schiphol of Parijs-Orly”, zo concludeert Volksvertegenwoordiger Deseyn.

Niet alleen het regenweer lijkt dus een spelbreker te gaan worden voor het toeristisch seizoen.


Meer info:

Roel Deseyn

Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/32386/)