PDA

View Full Version : ACV jongeren : Investeer in jongeren en win!


Politics.be
28 april 2012, 13:50
Michiel (18): “Ik heb mappen vol sollicitaties en brieven die zeggen dat ik niet voldoe omdat ik geen ervaring heb. Geef mij werk, ik sta te popelen.” Wie in juni vorig jaar afstudeerde, zich meteen inschreef als werkzoekende maar helaas geen werkervaring kon opdoen, zou vanaf 27 april 2012, morgen dus, een uitkering krijgen van de RVA.. Zou. Want door besparingsmaatregelen is dat nu niet meer zo. Schoolverlaters zonder veel werkervaring kunnen pas na 12 maanden een uitkering krijgen. Je moet nu 3 maanden langer wachten, tot begin augustus dus, om recht te hebben op een inschakelingsuitkering (de vroegere wachtuitkering).

oog tijd voor een gepast werkgelegenheidsbeleid,” vindt Tom Vrijens van ACV Jongeren. “Elke investering in jongeren levert de samenleving en de overheid ook nog winst op.”
“ Jongeren die geen opleiding volgen en geen werk hebben, kosten de samenleving jaarlijks meer dan 4 miljard euro. Dat becijferde Eurofound. Als al die jongeren een baan vinden, dan bespaart de overheid 760 miljoen euro aan uitkeringen, kinderbijslag en subsidies. Deze jongeren zouden bovendien 3,44 miljard euro bijdragen aan het bruto binnenlands product. Dit moet de regering toch overtuigen om een investeringsbeleid op te zetten om jeugdwerkloosheid tegen te gaan? Een relanceplan betekent een investering, maar vooral ook winst.”

Wachten

Voorlopig blijft een relanceplan van de federale regering uit. Jongeren kunnen dus nog niet rekenen op initiatieven van de overheid voor een geslaagde overgang van school naar werk.. Het pakket voor de werkgelegenheid dat Europees commissaris Andor lanceerde, stelt nochtans die jongeren centraal, voortbouwend op het inspirerende concept van de ‘jongerengarantie’, het recht op werkervaring of opleiding na vier maand werkloosheid.

“Ondertussen verlaten meer dan 9 000 Vlaamse leerlingen vroegtijdig de school. 54 800 Vlaamse jongeren volgen geen opleiding of hebben geen werk. 12 979 jongeren zitten in beroepsinschakelingstijd. 30 000 jongeren in ons land leven met een leefloon. 1 op 3 jongeren werkt, vaak onvrijwillig, deeltijds, 1 op 3 jongeren werkt met een tijdelijk contract” stelt Tom Vrijens vast.

Recht op werk

ACV Jongeren vraagt een gepast werkgelegenheidsbeleid voor de overgang van school naar arbeidsmarkt gedragen door alle actoren. Dat kan door te investeren in alternerend leren en werken (mét opbouw van sociale rechten), in peter- en meterschap op het werk, in stages en beroepsopleiding en in tewerkstellingsmaatregelen voor werkgevers die zorgen voor echte jobcreatie. Want jongeren hebben recht op werk, werkzekerheid en waardig werk.


Meer info: Tom Vrijens - ACV Jongeren


Met vriendelijke groet



David Vanbellinghen
ACV pers- en informatiedienst
Haachtsesteenweg 579 - 1030 Brussel

[email protected] - www.acv-online.be
www.twitter.com/Acvonline


Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/32391/)