PDA

View Full Version : Belg Jan Leyers gaat Zomergasten presenteren


Weezer
8 mei 2012, 10:33
Bron (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/338023/Belg-Jan-Leyers-gaat-Zomergasten-presenteren.htm)

Zijn er hier liefhebbers van dit programma? Uitstekende keus, vind ik...

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 10:36
ik vergeet heel dikwijls te kijken, maar degene die ik zag waren heerlijk: o.a. mijn lievelingsmarokkaan Hafid Bouazza, en mijn meest gehate politieker Guy Verhofstad.

dit jaar zet ik hem op automatisch opnemen!

Weezer
8 mei 2012, 10:38
Het staat of valt met de gast inderdaad. De eerste die ik van begin tot eind uitgezeten heb is die met voormalig stadsgenoot Ad Verbrugge.

Weezer
8 mei 2012, 10:42
ik vergeet heel dikwijls te kijken, maar degene die ik zag waren heerlijk: o.a. mijn lievelingsmarokkaan Hafid Bouazza, en mijn meest gehate politieker Guy Verhofstad.

dit jaar zet ik hem op automatisch opnemen!

Heb alleen 'Paravion' van hem gelezen. Goed geschreven, doch niet mijn ding...

Txiki
8 mei 2012, 11:21
Wat is Zomergasten misschien?

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 11:27
Wat is Zomergasten misschien?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomergasten_(televisieprogramma)

Txiki
8 mei 2012, 11:28
Ah, entertainment op TV.

SDG
8 mei 2012, 11:33
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomergasten_(televisieprogramma)

Wanneer je naar een link van een Wiki-pagina met een haakje in de titel verwijst, moet je er altijd op letten dat het laatste haakje binnen de [/url]-tag staat.

Everytime
8 mei 2012, 11:41
Bron (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/338023/Belg-Jan-Leyers-gaat-Zomergasten-presenteren.htm)

Zijn er hier liefhebbers van dit programma? Uitstekende keus, vind ik...

Zeker niets tegen Jan Leyers, die samen met Paul Michiels, mij nog aan leuke muzikale herinneringen laat denken. De Soulsister-periode natuurlijk! Nu, over het programma zelf, ik weet het niet.

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 11:49
Wanneer je naar een link van een Wiki-pagina met een haakje in de titel verwijst, moet je er altijd op letten dat het laatste haakje binnen de [/url]-tag staat.

ok aangepast thx.

BigF
8 mei 2012, 17:13
Bron (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/338023/Belg-Jan-Leyers-gaat-Zomergasten-presenteren.htm)

Zijn er hier liefhebbers van dit programma? Uitstekende keus, vind ik...
Prima keus.

Dan zijn wij er hier vanaf.

Geen idee waarom maar ik word altijd een beetje mottig als ik Jan Leyers zie...

Derk de Tweede
8 mei 2012, 22:13
Prima keus.

Dan zijn wij er hier vanaf.

Geen idee waarom maar ik word altijd een beetje mottig als ik Jan Leyers zie...

Ik vind hem een buitengewoon goed presentator. De serie 'De weg naar Mekka' heb zowel op de VRT als bij de VPRO bekeken.
Voor de rest is de Nederlandse TV knap waardeloos met programma's als 'Boer zoekt koe' en 'Man bijt hond' en dat soort shitzooi.
Rustig en bedaard en op de juiste moment een vraag stellend, wel zie je hem vaak nadenkend of aan zijn ogen als hij iets niet geloofd.
Hij is een betere presentator dan popmusicus.
Ik zal zeker naar Zomergasten kijken.

Derk de Tweede
8 mei 2012, 22:16
Zeker niets tegen Jan Leyers, die samen met Paul Michiels, mij nog aan leuke muzikale herinneringen laat denken. De Soulsister-periode natuurlijk! Nu, over het programma zelf, ik weet het niet.

'Zomergasten' is zeker de moeite waard om na te lijken, wel is het wat elitaire grachtengordel-gedoe.

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 22:30
Ik vind hem een buitengewoon goed presentator. De serie 'De weg naar Mekka' heb zowel op de VRT als bij de VPRO bekeken.
Voor de rest is de Nederlandse TV knap waardeloos met programma's als 'Boer zoekt koe' en 'Man bijt hond' en dat soort shitzooi.
Rustig en bedaard en op de juiste moment een vraag stellend, wel zie je hem vaak nadenkend of aan zijn ogen als hij iets niet geloofd.
Hij is een betere presentator dan popmusicus.
Ik zal zeker naar Zomergasten kijken.

vwala! ik ga voor 200% met je akkoord Derk; Jan Leyers als muzikant is best ok, maar zijn talenten als presentator stijgen daar ruimschoots bovenuit.

Ik houd dan weer niet van de gespeelde onschuld van een Louis Theroux! Geef mij maar tien keer Jan Leyers die geen gespeelde onschuld tentoonspreid, maar werkelijke interesse!

Weezer
9 mei 2012, 10:58
ik vergeet heel dikwijls te kijken, maar degene die ik zag waren heerlijk: o.a. mijn lievelingsmarokkaan Hafid Bouazza, en mijn meest gehate politieker Guy Verhofstad.

dit jaar zet ik hem op automatisch opnemen!

Heb alleen 'Paravion' van hem gelezen. Goed geschreven, doch niet mijn ding...

Zusterlief maakte gisteren trouwens geen beste beurt bij P&W...

Cynara Cardunculus
9 mei 2012, 11:28
Zusterlief maakte gisteren trouwens geen beste beurt bij P&W...

ik denk niet dat zusterlief en broederman goed overeenkomen.

Zal eens even kijken naar de heruitzending. Ben geen fan van haar.

Spijtig genoeg is Hafid alcoholverslaafd (geweest? nog steeds?) Laatste keer dat ik hem zag daverde hij bijna van tafel. zoooo spijtig.

Pietje
9 mei 2012, 11:36
Ik vind hem een buitengewoon goed presentator. De serie 'De weg naar Mekka' heb zowel op de VRT als bij de VPRO bekeken.
Voor de rest is de Nederlandse TV knap waardeloos met programma's als 'Boer zoekt koe' en 'Man bijt hond' en dat soort shitzooi.
Rustig en bedaard en op de juiste moment een vraag stellend, wel zie je hem vaak nadenkend of aan zijn ogen als hij iets niet geloofd.
Hij is een betere presentator dan popmusicus.
Ik zal zeker naar Zomergasten kijken.

Zowel "De Weg naar Mekka" als "De Weg naar het Avondland" waren van een zeer hoog niveau.
En idd, hij is een veel beter presentator dan zanger/muzikant, maar dat is louter persoonlijk ; Soulsister was niet mijn kind of music.

Derk de Tweede
9 mei 2012, 12:42
Zowel "De Weg naar Mekka" als "De Weg naar het Avondland" waren van een zeer hoog niveau.
En idd, hij is een veel beter presentator dan zanger/muzikant, maar dat is louter persoonlijk ; Soulsister was niet mijn kind of music.

Het waren buitengewoon informatieve series.
Ik heb daar veel van geleerd, bv dat het Soenisme water en vuur is met het Sjiïsme en een nog grotere tegenstelling dan het protestantisme versus katholicisme in het Nederland van de jaren '50 en '60.
Het Soenisme is veel intoleranter, ik snap niet dat Amerika zulke grote vriendjes is met Saoedie-Arbabië. Een land waar het met de mensenrechten net zo erg dan niet erger is gesteld dan aartsvijand Iran.

van Maerlant
9 mei 2012, 16:08
Wie is Jan Leyers?

Another Jack
9 mei 2012, 16:14
Wie is Jan Leyers?

Doe wat moeite en zoek het op.

Cynara Cardunculus
9 mei 2012, 16:31
Wie is Jan Leyers?

Allez, d�*t is nu echt een gat in uw cultuur.
http://www.janleyers.be/

Pericles
9 mei 2012, 16:42
ik vergeet heel dikwijls te kijken, maar degene die ik zag waren heerlijk: o.a. mijn lievelingsmarokkaan Hafid Bouazza, en mijn meest gehate politieker Guy Verhofstad.

dit jaar zet ik hem op automatisch opnemen!

Dat treft, mijn meest gehate politieker is ook Guy Verhofstadt.
En zeggen dat ik daar ooit als prille twintiger op gestemd heb.
Ik schaam me er nu nog steeds voor. :oops:

Derk de Tweede
9 mei 2012, 16:50
Dat treft, mijn meest gehate politieker is ook Guy Verhofstadt.
En zeggen dat ik daar ooit als prille twintiger op gestemd heb.
Ik schaam me er nu nog steeds voor. :oops:

Ik heb ook weleens gestemd op een heel foute partij.
Dat zijn gewoon jeugdzondes.

van Maerlant
10 mei 2012, 10:25
Allez, d�*t is nu echt een gat in uw cultuur.
http://www.janleyers.be/

Ik ken hem wel, hoor. Had alleen gedacht dat die er al lang mee gestopt was. Al jaren niets meer van gehoord.

C2C
10 mei 2012, 13:03
Jan Leyers boert wel goed.

Heeft filosofie gestudeerd, maar wist niet goed wat aanvangen met die kennis. Deed wat aan muziek enzo. Veel mee rondgehangen op d'Ouw Met in Leuven.

En nu is dat zo ineens een internationale superster. Cool.

Doet me wel mijmeren over wat een loser ik daarentegen ben geworden.

Anatomehelena
10 mei 2012, 16:01
Ben je nu nog niet weg? Je ging het hier toch afbollen?

Scherven A. Mok
10 mei 2012, 16:07
Jan Leyers boert wel goed.

Heeft filosofie gestudeerd, maar wist niet goed wat aanvangen met die kennis. Deed wat aan muziek enzo. Veel mee rondgehangen op d'Ouw Met in Leuven.

En nu is dat zo ineens een internationale superster. Cool.

Doet me wel mijmeren over wat een loser ik daarentegen ben geworden.

Ja, dat is triestig. Nutteloos in Afrika de mensen daar ambeteren ...

Den Duisteren Duikboot
14 mei 2012, 16:10
Bron (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/338023/Belg-Jan-Leyers-gaat-Zomergasten-presenteren.htm)

Zijn er hier liefhebbers van dit programma? Uitstekende keus, vind ik...

Leyers heeft als tv-maker en -presentator inderdaad veel meer in zijn mars dan als muzikant: Nachtwacht, De Zeven Hoofdzonden (waar hij zowaar de kranige Angèle Manteau voor wist te strikken), De Weg naar Mekka, etc.

Knap dat de VPRO hem niet over het hoofd heeft gezien. Ik had zelf helemaal niet aan hem gedacht, maar kan me nu al geen betere keuze voorstellen.

Ik kijk ieder jaar wel naar enkele afleveringen. Veel valt en staat natuurlijk met de gast en de fragmentkeuzes die hij/zij maakt. Christine van Broekhoven was enkele jaren geleden een ramp; Sonja Barend, Maarten 't hart, Willem Schinkel, Jaap Van Zweden, Hany Abu-Assad, Wim Anker en Kader Abdollah waren om diverse redenen tamelijk memorabel.

Den Duisteren Duikboot
12 juni 2012, 16:53
Zomergasten dit jaar met o.m. Adriaan van Dis en mijn jeugdheld Henny Vrienten. 8-)

Weezer
30 juli 2012, 12:03
Wat vinden we er tot nu toe van?

Derk de Tweede
30 juli 2012, 12:16
Wat vinden we er tot nu toe van?

Jan moet wat agressiever zijn.
Is veel te mat!

Weezer
30 juli 2012, 12:26
Jan moet wat agressiever zijn.
Is veel te mat!

Misschien. Maar persoonlijk vind ik zijn stijl wel een verademing vergeleken met egotrippers als o.a. Adriaan van Dis, Connie Palmen, Freek de Jonge en dat wijf uit 2009, kan even niet op haar naam komen. Maar als ik de recensies en twitter en zo lees krijg ik de indruk dat ZomerGasten beter ZomerPresentatoren kan heten...

Edit: Margriet van der Linden.

Derk de Tweede
30 juli 2012, 12:36
Misschien. Maar persoonlijk vind ik zijn stijl wel een verademing vergeleken met egotrippers als o.a. Adriaan van Dis, Connie Palmen, Freek de Jonge en dat wijf uit 2009, kan even niet op haar naam komen. Maar als ik de recensies en twitter en zo lees krijg ik de indruk dat ZomerGasten beter ZomerPresentatoren kan heten...

Edit: Margriet van der Linden.

Dat was pas een bitch!

Mitgard
30 juli 2012, 12:39
Leyers heeft als tv-maker en -presentator inderdaad veel meer in zijn mars dan als muzikant


Slechts 1 wereldhit geschreven, da's inderdaad wat weinig naar Vlaamse normen. :-)

BigF
31 juli 2012, 18:42
Volgens de kijkcijfers zijn de Nederlanders dan toch niet zo blij met Jan Leyers.
Das jammer want dat betekent dat ze hem misschien ooit nog terugsturen...

Weezer
31 juli 2012, 18:58
Volgens de kijkcijfers zijn de Nederlanders dan toch niet zo blij met Jan Leyers.
Das jammer want dat betekent dat ze hem misschien ooit nog terugsturen...

Ik heb hem nog niet afgeschreven. Henny Vrienten als openingsgast was nu ook niet direct een geschenk. Het gesprek kabbelde aangenaam voort, maar die had nu eens niks spannends te melden.

Den Duisteren Duikboot
31 juli 2012, 19:33
Ik heb hem nog niet afgeschreven. Henny Vrienten als openingsgast was nu ook niet direct een geschenk. Het gesprek kabbelde aangenaam voort, maar die had nu eens niks spannends te melden.

Daar is wel iets van waar, maar ik kon me niet van de indruk ontdoen dat Leyers' voorbereiding wat te wensen overliet. Doe Maar was een exponent van een tijdperk en subcultuur die op het hoogtepunt van haar succes maatschappelijk aan het tanen was. Daar viel toch wat meer over te zeggen, lijkt me.

Over Herman Brood zei Vrienten dat hij niet wist wanneer hij een grens te véél overschreed. Ik had dan graag vernomen hoe hij de samenwerking en vriendschap met Brood heeft ervaren. Leyers liet daar kansen liggen om conflicten bloot te leggen die wat meer spanning in het gesprek hadden kunnen brengen.

De tweede aflevering heb ik niet gezien - Hollandse cabaretiers interesseren me geen moer - maar zondag ga ik zeker kijken en de aflevering met Adriaan Van Dis wil ik voor geen knaapje missen.

En ik duim voor Leyers.

Den Duisteren Duikboot
4 augustus 2012, 19:37
De tweede aflevering heb ik niet gezien - Hollandse cabaretiers interesseren me geen moer - maar zondag ga ik zeker kijken en de aflevering met Adriaan Van Dis wil ik voor geen knaapje missen.

Daarstraks het laatste uur van de herhaling meegepikt. Viel me reuze mee. Niet dat de vonken eraf vlogen, maar het was zeker onderhoudend, mede dankzij de keuze van de tv-fragmenten.

Derk de Tweede
4 augustus 2012, 19:56
Het probleem met Zomergasten is oa dat de bekende Nederlanders op raken.
Een ander programma met nieuws en achtergronden gaat door Jo de Poorter gepresenteerd worden.

Den Duisteren Duikboot
5 augustus 2012, 21:09
Nu krijg ik toch wel te doen met Jan Leyers. Zomergast gaat van hare sus. Programma halverwege beëindigd...

vlijmscherp
5 augustus 2012, 21:12
Nu krijg ik toch wel te doen met Jan Leyers. Zomergast gaat van hare sus. Programma halverwege beëindigd...

gast onwel geworden? is het volledig afgelast?

Den Duisteren Duikboot
5 augustus 2012, 21:17
gast onwel geworden? is het volledig afgelast?

Ze hebben eerst twee noodfilmpjes uitgezonden om wat tijd te winnen en nu zenden ze de keuzefilm van de gast uit. Ik kan me niet voorstellen dat ze over anderhalfuur alsnog het programma gaan hervatten... :?

vlijmscherp
5 augustus 2012, 21:23
Ze hebben eerst twee noodfilmpjes uitgezonden om wat tijd te winnen en nu zenden ze de keuzefilm van de gast uit. Ik kan me niet voorstellen dat ze over anderhalfuur alsnog het programma gaan hervatten... :?

een migraineaanval gaat idd niet zo snel over.

in de kranten morgen: Leyers bezorgt gast migraine!

Everytime
5 augustus 2012, 21:24
Slechts 1 wereldhit geschreven, da's inderdaad wat weinig naar Vlaamse normen. :-)

Maar andere leuke liedjes met Soulsister gemaakt. Hun carrière stopt niet met "The way to your heart".8-)

Derk de Tweede
5 augustus 2012, 21:29
Uitzending is gestopt!
Zomergaste werd onwel.
http://www.powned.tv/nieuws/media/2012/08/zomergast_onwel.html

Mitgard
6 augustus 2012, 09:12
Ocharme zijn gasten vallen van hunne sus.
Misschien moet die brave Jan maar weer gewoon liedjes gaan zingen met polle pap ipv de politiek correcte intellectueel uit de hangen.

perzie
6 augustus 2012, 09:39
een migraineaanval gaat idd niet zo snel over.

in de kranten morgen: Leyers bezorgt gast migraine!
Klinkt aannemelijk... zo'n onuitstaanbare zaag dat hij is.

perzie
6 augustus 2012, 09:41
Ocharme zijn gasten vallen van hunne sus.
Misschien moet die brave Jan maar weer gewoon liedjes gaan zingen met polle pap ipv de politiek correcte intellectueel uit de hangen.
Het ergste van al is dat het een pseudo-intellectueel is wiens bijdragen mensen blijkbaar als kouwe pap slikken.

De weg naar Mekka trok alvast op weinig: http://www.kifkif.be/actua/de-weg-naar-mekka-doorgelicht

BigF
6 augustus 2012, 10:38
Best te begrijpen, ik krijg ook steevast koppijn van dat Leyers-geval.

Weezer
6 augustus 2012, 12:03
Het ergste van al is dat het een pseudo-intellectueel is wiens bijdragen mensen blijkbaar als kouwe pap slikken.

De weg naar Mekka trok alvast op weinig: http://www.kifkif.be/actua/de-weg-naar-mekka-doorgelicht

Die auteurs hebben veel woorden nodig om weinig te zeggen.

perzie
6 augustus 2012, 12:27
Die auteurs hebben veel woorden nodig om weinig te zeggen.
Dat kunnen we nog meer van Leyers' boek zeggen.
Face it, hij is meer een tv-presentator of entertainer dan intellectueel.

Zipper
6 augustus 2012, 12:48
Het ergste van al is dat het een pseudo-intellectueel is wiens bijdragen mensen blijkbaar als kouwe pap slikken.

De weg naar Mekka trok alvast op weinig: http://www.kifkif.be/actua/de-weg-naar-mekka-doorgelicht

Nochtans werden zowel "De Weg naar Mekka" als "De Weg naar het Avondland" erg gewaardeerd door het gros vd Vlaamse kijkers.

Visjnu
6 augustus 2012, 15:54
De weg naar Mekka trok alvast op weinig: http://www.kifkif.be/actua/de-weg-naar-mekka-doorgelicht

Dat artikel is juist heel positief over de reeks. :?

Deze kritische analyse doet geen afbreuk aan de positieve eigenschappen die de reeks in zich draagt, maar dient te worden gelezen als een vorm van constructieve kritiek, die enkel maar kan leiden tot een verder diepgaand gesprek.

Kallikles
6 augustus 2012, 17:24
Nochtans werden zowel "De Weg naar Mekka" als "De Weg naar het Avondland" erg gewaardeerd door het gros vd Vlaamse kijkers.

Er is een reden waarom doctoraten niet worden toegekend op basis van kijkcijfers.

Zipper
6 augustus 2012, 17:31
Er is een reden waarom doctoraten niet worden toegekend op basis van kijkcijfers.

ja, want al de Vlamingen die week na week die reeksen met veel interesse hebben gevolgd, zijn natuurlijk één grote bende dommekloten.

kiko
6 augustus 2012, 18:10
Dat kunnen we nog meer van Leyers' boek zeggen.

Net alsof jij dat gelezen hebt.

Kallikles
6 augustus 2012, 18:44
ja, want al de Vlamingen die week na week die reeksen met veel interesse hebben gevolgd, zijn natuurlijk één grote bende dommekloten.

Het zijn geen experten over het thema en weten dus niet beter dan dat de heer Leyers kennis van zaken heeft. Hij is er namelijk geweest.

Voor een panel van experten zou het onthaal heel anders geweest zijn.

perzie
6 augustus 2012, 18:48
Dat artikel is juist heel positief over de reeks. :?

Deze kritische analyse doet geen afbreuk aan de positieve eigenschappen die de reeks in zich draagt, maar dient te worden gelezen als een vorm van constructieve kritiek, die enkel maar kan leiden tot een verder diepgaand gesprek.
Niet verder lezen dan de eerste paragraaf, noemen ze dat. :-)

perzie
6 augustus 2012, 18:50
ja, want al de Vlamingen die week na week die reeksen met veel interesse hebben gevolgd, zijn natuurlijk één grote bende dommekloten.
Het is niet omdat je een serie uit interesse volgt, je automatisch ook akkoord gaat met alles wat erin wordt gezegd.

Het spreekt boekdelen dat een serie die voornamelijk over de islam(itische wereld) gaat, niet vol lof wordt onthaalt bij (Vlaamse) moslims. :-)

Kallikles
6 augustus 2012, 18:53
Het is niet omdat je een serie uit interesse volgt, je automatisch ook akkoord gaat met alles wat erin wordt gezegd.

Het spreekt boekdelen dat een serie die voornamelijk over de islam(itische wereld) gaat, niet vol lof wordt onthaalt bij (Vlaamse) moslims. :-)

Leyers trok op pad met de bedoeling "the clash of civilisations te bewijzen". Als dat je intentie is, dan is het gemakkelijk, hé. Je toont een aantal mensen die de heersende wederzijdse vooroordelen bevestigen.

Op dezelfde manier zou ik een reportage kunnen maken over de trendy nightclubs van Casablanca tot Cairo en laten zien dat het daar op dezelfde manier aan toegaat als in New York, Brussel, Singapore of Kuala Lumpur.

kiko
6 augustus 2012, 19:04
Leyers trok op pad met de bedoeling "the clash of civilisations te bewijzen".
Nonsens.

De documentairereeks was zeer genuanceerd.

Visjnu
6 augustus 2012, 19:54
Niet verder lezen dan de eerste paragraaf, noemen ze dat. :-)

Constructieve kritiek en een uitnodiging tot een verder diepgaand gesprek verwarren met vinden dat 'iets op niets trekt'. Een artikel inhoudelijk niet goed begrepen hebben, noemen ze dat. :-)

Visjnu
6 augustus 2012, 19:59
Leyers trok op pad met de bedoeling "the clash of civilisations te bewijzen". Als dat je intentie is, dan is het gemakkelijk, hé. Je toont een aantal mensen die de heersende wederzijdse vooroordelen bevestigen.



Op expliciet niveau zien we heel veel goede zaken, zo is het opvallend hoeveel vrouwen aan het woord gelaten worden en hoe sterk ze overkomen (de fotografe, de Raï-zangeres, de ongehuwde moeders, de vrouwen in de moskee in Algerije, studentes, alevieten, Nadia Yassine, Elheme, …).

Niets illustreert de Clash of the Civilizations beter dan fotografes, Rai-zangeressen en ongehuwde moeders.

Kallikles
6 augustus 2012, 22:26
Nonsens.

De documentairereeks was zeer genuanceerd.

Het is Leyers zelf die het zei, hoor, dat hij de clash of civilisations wou aantonen. Wel, als je met zo'n attitude op pad trekt, genuanceerd of niet genuanceerd, je weet dan wel waar je uitkomt.

perzie
6 augustus 2012, 22:28
Leyers trok op pad met de bedoeling "the clash of civilisations te bewijzen". Als dat je intentie is, dan is het gemakkelijk, hé. Je toont een aantal mensen die de heersende wederzijdse vooroordelen bevestigen.

Op dezelfde manier zou ik een reportage kunnen maken over de trendy nightclubs van Casablanca tot Cairo en laten zien dat het daar op dezelfde manier aan toegaat als in New York, Brussel, Singapore of Kuala Lumpur.
²

Den Duisteren Duikboot
6 augustus 2012, 22:41
Het is Leyers zelf die het zei, hoor, dat hij de clash of civilisations wou aantonen.

Waar heeft hij dat gezegd?

perzie
6 augustus 2012, 22:51
Waar heeft hij dat gezegd?
O.a. hier: http://humanieuws.wordpress.com/category/hvv/ (naar beneden scrollen)

Het Vrije Woord sprak met Jan Leyers
Begin dit jaar werd op Canvas zijn nieuwe documentairereeks “De weg naar het Avondland” uitgezonden en onlangs verscheen het gelijknamige boek. Opnieuw het bewijs dat Jan Leyers als televisiemaker en schrijver niet moet onderdoen voor zijn reputatie als muzikant.

Het Vrije Woord: Wat was je voornaamste drijfveer om, na “De weg naar Mekka”, aan dit project te beginnen?
Jan Leyers: De motivatie was in feite tweeërlei. De concrete aanleiding was een bepaalde wetenschappelijke test die je bij jezelf kunt afnemen om je DNA te identificeren. Op basis daarvan kunnen ze dan achterhalen welke route je verre voorouders hebben gevolgd van bij de bron, in Ethiopië, naar de plek waar je vandaag woont. Hiermee zette het idee zich vast: “Ik wil die route opnieuw doen.”
Tegelijkertijd had ik na “De weg naar Mekka” het gevoel dat er in West-Europa ook een soort omslag bezig was. Toen ging het over de ‘clash of civilizations’ en het gevaar van de islamitische wereld, terwijl ik nu het gevoel heb dat we het meer bij onszelf moeten zoeken. Europa is duidelijk op zoek naar zichzelf en is zelfvertrouwen kwijt. Alle instituten zijn aan het vallen: de Kerk, de banken, het gerecht… Het is alsof alles wat ooit eeuwig en vanzelfsprekend leek, afbrokkelt.

Den Duisteren Duikboot
6 augustus 2012, 23:31
O.a. hier: http://humanieuws.wordpress.com/category/hvv/ (naar beneden scrollen)

Het Vrije Woord sprak met Jan Leyers
Begin dit jaar werd op Canvas zijn nieuwe documentairereeks “De weg naar het Avondland” uitgezonden en onlangs verscheen het gelijknamige boek. Opnieuw het bewijs dat Jan Leyers als televisiemaker en schrijver niet moet onderdoen voor zijn reputatie als muzikant.

Het Vrije Woord: Wat was je voornaamste drijfveer om, na “De weg naar Mekka”, aan dit project te beginnen?
Jan Leyers: De motivatie was in feite tweeërlei. De concrete aanleiding was een bepaalde wetenschappelijke test die je bij jezelf kunt afnemen om je DNA te identificeren. Op basis daarvan kunnen ze dan achterhalen welke route je verre voorouders hebben gevolgd van bij de bron, in Ethiopië, naar de plek waar je vandaag woont. Hiermee zette het idee zich vast: “Ik wil die route opnieuw doen.”
Tegelijkertijd had ik na “De weg naar Mekka” het gevoel dat er in West-Europa ook een soort omslag bezig was. Toen ging het over de ‘clash of civilizations’ en het gevaar van de islamitische wereld, terwijl ik nu het gevoel heb dat we het meer bij onszelf moeten zoeken. Europa is duidelijk op zoek naar zichzelf en is zelfvertrouwen kwijt. Alle instituten zijn aan het vallen: de Kerk, de banken, het gerecht… Het is alsof alles wat ooit eeuwig en vanzelfsprekend leek, afbrokkelt.

En waar staat dat Leyers de clash der civilisaties wilde aantonen? Hij zegt enkel dat ten tijde van De Weg Naar Mekka het intellectuele en politieke debat in West-Europa primair in beslag was genomen door de idee van een 'clash of civilizations'. De Weg Naar Mekka was daar een product van: het wilde nagaan of er reden was om in zo'n clash te geloven. Dat is nog iets anders dan "aantonen dat".

Kallikles
7 augustus 2012, 02:21
En waar staat dat Leyers de clash der civilisaties wilde aantonen? Hij zegt enkel dat ten tijde van De Weg Naar Mekka het intellectuele en politieke debat in West-Europa primair in beslag was genomen door de idee van een 'clash of civilizations'. De Weg Naar Mekka was daar een product van: het wilde nagaan of er reden was om in zo'n clash te geloven. Dat is nog iets anders dan "aantonen dat".

Klopt. Ik baseer me hier op Eva Vergaelen. Ze wou initieel meewerken aan het programma, maar toen zei Leyers haar naar verluidt dat zijn bedoeling was the clash of civilisations aan te tonen. Toen besloot ze niet meer mee te werken.

Weezer
26 augustus 2012, 22:04
Ontopic: Heerlijke uitzending met Adriaan van Dis. Was nooit zo kapot van hem, maar zeer boeiend.

Weezer
28 juli 2013, 19:57
*bump*

Weezer
28 juli 2013, 19:57
Nieuw seizoen, nieuwe kansen. Heerlijke spanning tussen Teeuwen en De Jong. Vind het nu al leuk.