PDA

View Full Version : openbaar vervoer


the_dude
18 mei 2012, 11:26
Nu de besparingsmaatregelen bij de Lijn pijnlijk duidelijk maken dat onze overheid geen inspanningen doet voor ons openbaar vervoer vraag ik mij af hoelang het nog duurt alvorens zij daar eerlijk over communiceren?
Vanaf september (of vroeger afhankelijk van uw provincie) rest voor vele pendelaars, of mensen die 's avonds deel willen uitmaken van het cultureel leven niks anders dan opnieuw een wagen aanschaffen of de taxi gebruiken.
Of is dat misschien de bedoeling?
Enkel de kapitaalkrachtigen mogen nog uitwerken gaan en mogen na 't werk nog uitgaan, zij die afhangen van het openbaar vervoer mogen armer worden. Dank u wel.

Sfax
18 mei 2012, 11:34
Terechte zaak. Openbaar vervoer dat niet zelfbedruipend kan zijn en, erger nog, zelfs ondanks zijn enorme subsidies en zijn lage kostendekkingsgraad nog steeds verlies draaien, die horen niet te bestaan.

De schoofzak
18 mei 2012, 14:13
Nu de besparingsmaatregelen bij de Lijn pijnlijk duidelijk maken dat onze overheid geen inspanningen doet voor ons openbaar vervoer vraag ik mij af hoelang het nog duurt alvorens zij daar eerlijk over communiceren?
Vanaf september (of vroeger afhankelijk van uw provincie) rest voor vele pendelaars, of mensen die 's avonds deel willen uitmaken van het cultureel leven niks anders dan opnieuw een wagen aanschaffen of de taxi gebruiken.
Of is dat misschien de bedoeling?
Enkel de kapitaalkrachtigen mogen nog uitwerken gaan en mogen na 't werk nog uitgaan, zij die afhangen van het openbaar vervoer mogen armer worden. Dank u wel.

Onze overheid zou geen inspanningen doen voor het openbaar vervoer ??

Hoeveel draagt Vlaanderen bij voor elk bus- of tramticketje dat verkocht wordt ?
Daar is toch zeer duidelijk over gecommuniceerd. Of verstaan gij dat niet goed ?


Wat de NMBS betreft, is het wel een ander verhaal.

Immers, alles, maar dan ook alles wat te maken heeft met mobiliteit, is gewestelijke materie .... behalve de nmbs.
En wat doet de nmbs (behalve staken en te laat komen) ?

the_dude
18 mei 2012, 15:41
Onze overheid zou geen inspanningen doen voor het openbaar vervoer ??

Hoeveel draagt Vlaanderen bij voor elk bus- of tramticketje dat verkocht wordt ?
Daar is toch zeer duidelijk over gecommuniceerd. Of verstaan gij dat niet goed ?


Wat de NMBS betreft, is het wel een ander verhaal.

Immers, alles, maar dan ook alles wat te maken heeft met mobiliteit, is gewestelijke materie .... behalve de nmbs.
En wat doet de nmbs (behalve staken en te laat komen) ?

100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.

thefishdoesntthink
18 mei 2012, 15:58
Echt fucking schandalig, in zogenaamde tijden van crisis schrappen in't openbaar vervoer.
Schaamtelijk en indruisend tegen alle logisch denken zelve.

Sfax
18 mei 2012, 16:20
100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.

Fiets, te voet, taxi, carpoolen... Keuze te over lijkt me voor groene jongens :lol:

sepper
18 mei 2012, 16:58
100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.

Het is toch al een (verworven) luxe om niet in de stad te wonen en toch ervan te profiteren. Dit is een non-probleem.

Scorpio
18 mei 2012, 17:56
Het grote probleem is de manier waarop men in Vlaanderen de afgelopen jaren met het begrip openbaar vervoer is omgegaan: kwantiteit boven kwaliteit. Gratis abonnementen voor een hoop mensen, iedereen een bushalte voor z'n deur, dure belbussen waar gewoonlijk één persoon opzit, en onrealistisch lage tarieven.

Het gevolg daarvan is dat De Lijn met een dramatisch lage kostendekkingsgraad zit, van rond de 15%. Ik ken geen enkel ander OV-bedrijf dat zulke trieste resultaten neerzet. Het idee dat een OV-bedrijf enkel mag bestaan wanneer het volledig zelfbedruipend is is onzin, en openbaar vervoer heeft ook een sociale functie. Maar 15% kostendekking is compleet van de pot gerukt.

Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.

maddox
18 mei 2012, 18:05
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet,
Fiets, te voet, taxi, carpoolen... Keuze te over lijkt me voor groene jongens :lol:

Of thuisblijven, weet U niet hoeveel verspilling en hoe een obese ecologische voetafdruk een avondje stappen veroorzaakt?

Svetoslav
18 mei 2012, 18:09
Het grote probleem is de manier waarop men in Vlaanderen de afgelopen jaren met het begrip openbaar vervoer is omgegaan: kwantiteit boven kwaliteit. Gratis abonnementen voor een hoop mensen, iedereen een bushalte voor z'n deur, dure belbussen waar gewoonlijk één persoon opzit, en onrealistisch lage tarieven.

Het gevolg daarvan is dat De Lijn met een dramatisch lage kostendekkingsgraad zit, van rond de 15%. Ik ken geen enkel ander OV-bedrijf dat zulke trieste resultaten neerzet. Het idee dat een OV-bedrijf enkel mag bestaan wanneer het volledig zelfbedruipend is is onzin, en openbaar vervoer heeft ook een sociale functie. Maar 15% kostendekking is compleet van de pot gerukt.

Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.

Hier is een goed idee, privatiseer (en hiermee bedoel ik echte privatisatie) de Lijn, de NMBS en het wegennet en schaf de dieseltaks en autotaks af. Hierdoor voelt iedereen precies wat hij of zij verbruikt in zijn portefeuille, en niet wat de overheid zegt wat hij moet betalen. Sins openbaar vervoer zoizo zuiniger is dan auto's (tenminste wanneer ze goed beheert wordt, iets wat men niet kan verwachten van hersendode bureaucraten) dus gaat het openbaar vervoer blijven bestaan.

De schoofzak
18 mei 2012, 19:06
100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.

Gij vindt waarschijnlijk ook dat iedereen een gratis Lada van de staat moet krijgen?

En gij vindt misschien dat iedereen, tot in de verste uithoek, tot aan zijn voordeur afgehaald en teruggebracht moet worden op elk uur van de dag en de nacht ?

(Ik ga wel akkoord met uw kritiek omtrent onze centen. Het is aan de Vlaming om op andere en betere politiekers te stemmen. Niet op diegenen die ons voorhielden "dat we gaan verdienen aan Dexia", en hun oude machtspartijdige kornuiten.)

De schoofzak
18 mei 2012, 19:07
Hier is een goed idee, privatiseer (en hiermee bedoel ik echte privatisatie) de Lijn, de NMBS en het wegennet en schaf de dieseltaks en autotaks af. Hierdoor voelt iedereen precies wat hij of zij verbruikt in zijn portefeuille, en niet wat de overheid zegt wat hij moet betalen. Sins openbaar vervoer zoizo zuiniger is dan auto's (tenminste wanneer ze goed beheert wordt, iets wat men niet kan verwachten van hersendode bureaucraten) dus gaat het openbaar vervoer blijven bestaan.

Meneer wil een 'wereld'-voorbeeld maken ?

Svetoslav
18 mei 2012, 19:39
Meneer wil een 'wereld'-voorbeeld maken ?

Ja, natuurlijk wil ik dat, voor alles is er een eerste keer.

Jan van den Berghe
18 mei 2012, 23:02
Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.

't Probleem is dat u daar een aantal zaken vermeldt die niet in de handen van dezelfde personen of niveaus behandeld worden. Gratis abonnementen, bevoegdheid van de Vlaamse regering. Tariefering, slechts in beperkte mate te bepalen door De Lijn. Voorziene besparingen, visie opgelegd vanuit de Vlaamse regering.

Ratatosk
19 mei 2012, 00:47
Als minister heb ik zoiets in 5 minuten opgelost.

Importeer gewoon een paar indiërs, geef ze een ritska en voor een kommeke rijst met curry per dag en een vuilnisbelt als slaapplaats heeft iedereen zijn plaatselijke openbare vervoer.

Sfax
19 mei 2012, 10:53
Het grote probleem is de manier waarop men in Vlaanderen de afgelopen jaren met het begrip openbaar vervoer is omgegaan: kwantiteit boven kwaliteit. Gratis abonnementen voor een hoop mensen, iedereen een bushalte voor z'n deur, dure belbussen waar gewoonlijk één persoon opzit, en onrealistisch lage tarieven.

Het gevolg daarvan is dat De Lijn met een dramatisch lage kostendekkingsgraad zit, van rond de 15%. Ik ken geen enkel ander OV-bedrijf dat zulke trieste resultaten neerzet. Het idee dat een OV-bedrijf enkel mag bestaan wanneer het volledig zelfbedruipend is is onzin, en openbaar vervoer heeft ook een sociale functie. Maar 15% kostendekking is compleet van de pot gerukt.

Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.

Waarom zou dat onzin zijn? Omwille van de sociale functie? Genre "ik wil naar de kust kunnen rijden en de rest van de maatschappij moet daar maar mee voor betalen"?

Het openbaar vervoer dat jullie in België kennen is gewoon een zuivere verspilling van resources en geld. Niet meer of niet minder.

Scorpio
19 mei 2012, 11:37
Waarom zou dat onzin zijn? Omwille van de sociale functie? Genre "ik wil naar de kust kunnen rijden en de rest van de maatschappij moet daar maar mee voor betalen"?

Het openbaar vervoer dat jullie in België kennen is gewoon een zuivere verspilling van resources en geld. Niet meer of niet minder.


Jullie? Waar woon jij dan?

Nar
19 mei 2012, 11:46
Waarom zou dat onzin zijn? Omwille van de sociale functie? Genre "ik wil naar de kust kunnen rijden en de rest van de maatschappij moet daar maar mee voor betalen"?

Het openbaar vervoer dat jullie in België kennen is gewoon een zuivere verspilling van resources en geld. Niet meer of niet minder.


Vind ik er ook van. De democratisering van het goede leven hangt mijn kloten uit. Overal veel te veel volk. Zelfstandigen die amper op hun vingers kunnen tellen en in feite veredelde ambtenaren zijn maar een bakkes opzetten alsof ze alle wijsheid in pacht hebben. Het openbaar vervoer moest afgeschaft worden en de wegen geprivatiseerd zodat ik met mijn jaguar zonder file naar de kust kan en daar amper volk is. Op de peage in Frankrijk sta ik ook nooit in de file. Te duur voor het klootjesvolk. Een klein deel van de kust moet voorzien worden voor hen met all in hotels waar ze in bussen naar toe kunnen en zo weinig mogelijk buiten gaan. Weg met de frigoboxtoeristen en al die kleine lelijke winkeltjes met emmertjes en t-shirts, weg met de overvloed aan terrassen en café's, appartementen, frituren, nutteloze winkels, ... Rust en hier en daar een 5 sterren hotelletje en/of restaurantje is wat er nog mag overschieten. En een galerij of juwelier. Weg met de middenstand.

Sfax
19 mei 2012, 14:42
Jullie? Waar woon jij dan?

Overal waar mijn skills en kennis gevraagd worden en waar er geen achterlijk "ikke niet dan niemand niet, iedereen even arm!"-sfeertje hangt.

De wereld is te mooi om in België te blijven plakken. Zelfs binnen Europa zijn er aardig wat fijnere plekken om te toeven.

Sfax
19 mei 2012, 14:44
Vind ik er ook van. De democratisering van het goede leven hangt mijn kloten uit. Overal veel te veel volk. Zelfstandigen die amper op hun vingers kunnen tellen en in feite veredelde ambtenaren zijn maar een bakkes opzetten alsof ze alle wijsheid in pacht hebben. Het openbaar vervoer moest afgeschaft worden en de wegen geprivatiseerd zodat ik met mijn jaguar zonder file naar de kust kan en daar amper volk is. Op de peage in Frankrijk sta ik ook nooit in de file. Te duur voor het klootjesvolk. Een klein deel van de kust moet voorzien worden voor hen met all in hotels waar ze in bussen naar toe kunnen en zo weinig mogelijk buiten gaan. Weg met de frigoboxtoeristen en al die kleine lelijke winkeltjes met emmertjes en t-shirts, weg met de overvloed aan terrassen en café's, appartementen, frituren, nutteloze winkels, ... Rust en hier en daar een 5 sterren hotelletje en/of restaurantje is wat er nog mag overschieten. En een galerij of juwelier. Weg met de middenstand.

't Is in elk geval een treffende omschrijving van wat de Belgische kust is 8-)

PeterCC
19 mei 2012, 22:20
Onze overheid zou geen inspanningen doen voor het openbaar vervoer ??

Hoeveel draagt Vlaanderen bij voor elk bus- of tramticketje dat verkocht wordt ?
Daar is toch zeer duidelijk over gecommuniceerd. Of verstaan gij dat niet goed ?


Wat de NMBS betreft, is het wel een ander verhaal.
(...)

Onze overheid geeft ruim 5 miljard Euro belastinggeld uit aan openbaar vervoer, elk jaar. Een enorme berg geld. De grootste slokop is de NMBS met een slordige 3 miljard Euro.

PeterCC
19 mei 2012, 22:33
Hier is een goed idee, privatiseer (en hiermee bedoel ik echte privatisatie) de Lijn, de NMBS en het wegennet en schaf de dieseltaks en autotaks af.
(...)

Misschien is dit een trend ten gunste.
27 april op DS:

Brouwerij Duvel-Moortgat gaat Antwerpse nachtbussen betalen

vrijdag 27 april 2012, 16u12
Bron: Belga
Auteur: dnvn

ANTWERPEN - Vervoersmaatschappij De Lijn heeft een akkoord gesloten met brouwerij Duvel-Moortgat om negen nachtbussen te behouden op kosten van de brouwerij. Door het besparingsplan van De Lijn waren die met schrapping bedreigd. De nachtbussen worden in ruil voor de financiële steun in een 'De Koninck'-kleedje gestopt, naar het bekende Antwerpse bier.

De Lijn was al langer op zoek naar een oplossing voor het Antwerpse nachtnet. Duvel-Moortgat toont zich nu bereid een deel van de exploitatiekosten op zich te nemen. Het gaat om trajecten vanuit het Antwerpse stadscentrum naar randgemeenten als Zwijndrecht, Rumst, Lint en Wommelgem.

De negen nachtbussen zullen vanaf 1 mei een rode kleur krijgen en verwijzen naar het bekende Antwerpse De Koninck-bier of 'Bolleke'. 'We willen het bruisende culturele leven in Antwerpen en de gemeenten daar rond ondersteunen. Met het inzetten en promoten van openbaar vervoer wordt dat toegankelijker voor mensen in en rond de stad', zegt Michel Moortgat, CEO van Duvel-Moortgat.

Ook Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn, is tevreden dat er een elegante oplossing werd gevonden voor de nachtbussen. 'Dit is een vorm van publiek-private samenwerking.' Kesteloot benadrukt daarbij dat de brouwerij en De Lijn zo bijdragen aan de dankbare combinatie van een duurzame mobiliteit, een leefbare woonomgeving en een bruisende vrijetijdsbeleving.

Een nachtbiljet zal, afhankelijk van het aantal zones, 2 of 3 euro kosten. Abonnees van De Lijn rijden gratis.


en gisteren op DS:

Brouwerij De Koninck is private partner die nachtbussen mee helpt redden
Zes lijnen op vrijdag en zaterdag tussen 23u30 en 1 uur

vrijdag 18 mei 2012, 10u15
Auteur: Rudy Tollenaere

GENT - Brouwerij De Koninck is de private partner die er samen met De Lijn en de stad Gent gaat voor zorgen dat er toch een nachtnet in Gent blijft. Weliswaar enkel op vrijdag en zaterdag. Dan worden er zes lijnen ingelegd, vanaf de Zuid naar Mariakerke, Gentbrugge, Wondelgem, Zwijnaarde, Oostakker en Sint-Denijs-Westrem.

De andere dagen blijft de regeling zoals ze nu is. Dat maken de drie partners momenteel bekend op een persconferentie in restaurant Deus, in de Vlaanderenstraat, vlak bij de Zuid. Daar staat ook al de eerste bus die volledig bekleefd is als de Uitbus De Koninck en de slogan Een gezellig avondje uit met De Koninck meekreeg.

Zoals bekend besliste De Lijn eerder in het kader van een besparingsplan om in Gent het laatavond en nachtvervoer af te schaffen. Daartegen was vanuit diverse fronten protest gerezen en een en ander leidde tot een betoging.

Groen, afdeling Gent had voor woensdagavond nog een actie voorzien op de laatste late bus, en liet die actie toch doorgaan, ook al wist men toen al dat er een oplossing was.

Eerder deze week maakte minister Hilde Crevits, na parlementaire vragen van drie Gentse volksvertegenwoordigers Filip Watteeuw (Groen), Veli Yüksel (CD&V) en Jan Roegiers (SP.A) bekend dat er een oplossing was, maar dat zij er zelf niet kon over communiceren.

Dat is dus nu wel gebeurd.

De nachtbussen sluiten aan op het dagnet. De lijnen vertrekken om 23u30, 0u15 en 1 uur aan de Zuid.


Nu nog bedrijven vinden die de rest van de Lijn willen betalen en dan zijn we eindelijk van die verliespost verlost.

Micele
20 mei 2012, 00:21
Nu nog bedrijven vinden die de rest van de Lijn willen betalen en dan zijn we eindelijk van die verliespost verlost.

Vanuit N-O-Limburg willen ze de snelbussen afschaffen... die autoloze pendelaars naar Antwerpen en Brussel en ... zouden wel eens serieus pech kunnen hebben... als er niet efficiënte alternatieven geregeld worden... Oei efficiënt en openbaar vervoer in een zin...

http://www.hbvl.be/krantenkoppen/zoeken/snelbussen.aspx?q=en_-v8P4YVMQpEWGpdhAu6c6Q==&g=snelbussen

Petitie tegen schrappen snelbussen
18-05-2012 De beslissing van De Lijn Limburg om de snelbussen naar Leuven, Brussel en Antwerpen vanaf 1 augustus te schrappen, ligt zwaar onder vuur. “De Lijn moet nu op zoek gaan naar creatieve oplossingen”, vindt provincieraadslid Jo Brouns (CD&V). “De …

De Lijn komt getroffen passagiers Limburgse snelbussen tegemoet (video)
16-05-2012 De Lijn gaat in Limburg op korte termijn de dienstregeling bijsturen om een betere aansluiting te maken met de treinen die naar Antwerpen en Brussel rijden. Dat zegt de openbaarvervoermaatschappij een dag nadat ze heeft bekendgemaakt dat …

De Lijn Limburg snoeit in aanbod bussen
08-03-2012 Vanaf 1 mei snoeit De Lijn Limburg in het busaanbod. Een aantal vroege en late lijnen wordt geschrapt. Tijdens de schoolvakanties en in het weekend verdwijnen ritten en de belbussen zullen later uitrijden. Alleen over de eventuele afschaffing … 18 q

Verdwijnen Limburgse snelbussen nu wel of niet?
24-02-2012 Gisteren heeft De Lijn Limburg bekendgemaakt dat de snelbussen vanuit Noord-Limburg en het Maasland naar Antwerpen en Brussel verdwijnen. Maar een halfuur later werd het bericht weer ingetrokken. Misschien zouden de bussen toch behouden … 8 q

Nar
20 mei 2012, 07:17
't Is in elk geval een treffende omschrijving van wat de Belgische kust is 8-)

Het is Vlaamse kust kompelson!

De schoofzak
21 mei 2012, 07:36
Misschien is dit een trend ten gunste.
27 april op DS:

en gisteren op DS:

Nu nog bedrijven vinden die de rest van de Lijn willen betalen en dan zijn we eindelijk van die verliespost verlost.

Ik twijfel of dat winst oplevert voor belastingontvanger !!

Dat bedrijf trekt die sponsorgelden af van haar inkomsten, en betaalt daarbij dus minder belastingen.

Sponsoring door een bedrijf, staat in feite synoniem voor bedrijfsbelasting, met dien verstande dat het bedrijf kiest waar het belastingsgeld aan besteed wordt, in plaats van dat de democratisch verkozene dit doet.

There is no such thing as a free lunch.

Bobke
21 mei 2012, 10:20
100% zou er bijgedragen moeten worden.
En waarom zou iedereen aan uw vervoer moeten meebetalen terwijl zij zelf zwaar belast worden omdat ze hun eigen vervoer organiseren ?

Bobke
21 mei 2012, 10:25
Of thuisblijven, weet U niet hoeveel verspilling en hoe een obese ecologische voetafdruk een avondje stappen veroorzaakt?
Precies.
Straks willen ze ook nog dat hun avondje stappen door de gemeenschap betaald wordt.

the_dude
21 mei 2012, 11:33
Misschien is dit een trend ten gunste.
27 april op DS:

en gisteren op DS:

Nu nog bedrijven vinden die de rest van de Lijn willen betalen en dan zijn we eindelijk van die verliespost verlost.


't is immers niet dat ons openbaar vervoer slecht is, of niet afgestemd zou zijn op de gebruikers. Neen, in tegendeel, de besparingen komen louter uit incompetentie vanuit de leiding en leugens die "onze" verkozenen ons vertreld hebben afgelopen decennia.

fonne
21 mei 2012, 12:52
Vanuit N-O-Limburg willen ze de snelbussen afschaffen... die autoloze pendelaars naar Antwerpen en Brussel en ... zouden wel eens serieus pech kunnen hebben... als er niet efficiënte alternatieven geregeld worden... Oei efficiënt en openbaar vervoer in een zin...


Nu nog bedrijven vinden die de rest van de Lijn willen betalen en dan zijn we eindelijk van die verliespost verlost.

Blijkbaar is de privé wel geïnteresseerd in de snelbussen.
Bedrijf wil afgeschafte snelbussen overnemen (http://www.hbvl.be/limburg/lommel/bedrijf-wil-afgeschafte-snelbussen-overnemen.aspx).

Micele
21 mei 2012, 13:00
Blijkbaar is de privé wel geïnteresseerd in de snelbussen.
Bedrijf wil afgeschafte snelbussen overnemen (http://www.hbvl.be/limburg/lommel/bedrijf-wil-afgeschafte-snelbussen-overnemen.aspx).

Idd, en de poll geeft totnutoe zeer interessante cijfers.

Busbedrijf Staf Cars uit Lommel gaat onderzoeken of ze de door De Lijn afgeschafte snelbusdiensten kan overnemen. De snelbussen die vanuit het noordoosten van Limburg richting Antwerpen, Leuven en Brussel rijden, worden vanaf augustus door De Lijn geschrapt uit hun aanbod.

"Wij willen de snelbusdiensten blijven verzekeren en maken ons sterk dat het economisch gezien rendabel is, op voorwaarde dat de reizigers bereid zijn een redelijke bijdrage te betalen. Die zal iets hoger zijn dan hetgeen ze nu betalen", zegt Paul Cremers van Staf Cars. "We inspireren ons op het intercity-vervoer dat in andere Europese landen al bestaat. We hebben de beheersnota doorgenomen en vinden op het eerste gezicht geen aanwijzingen van een exclusiviteitscontract met De Lijn. Mocht de vergunning ons toch geweigerd worden, dan houden we nog een plan B achter de hand", zegt Cremers.

Wat dat plan B inhoudt, wil hij niet zeggen. "We willen concurrenten immers niet op ideeën brengen. Wij zullen de reizigers van de snelbussen in elk geval op een veel comfortabelere manier vervoeren dan nu het geval is."

Zondagavond werd er in Maaseik actie gevoerd tegen het verdwijnen van de snelbussen (foto).

Bent u bereid meer te betalen voor een snelbus?
Ja
Nee
Bedankt voor uw stem!
Ja 82.89%
Nee 17.11%

Scorpio
21 mei 2012, 15:54
^^ Dit is een mooi voorbeeld van wat ik eerder zei: door gewoon realistischere prijzen aan te rekenen kan je de financiële problemen van De Lijn al voor een niet onbelangrijk deel oplossen. De 'gratis gratis'-politiek mag dan wel populair zijn geweest (wie heeft er niet graag dat iets spotgoedkoop of zelfs gratis is), maar ligt voor een heel groot gedeelte aan de basis van de huidige problemen bij De Lijn. Het is onder andere omwille hiervan dat van al de ambitieuze plannen die de afgelopen jaren werden gemaakt (een hoop nieuwe trams, lightrail en wat weet ik nog allemaal) nooit iets in huis komt: de massa's geld die geïnvesteerd worden in De Lijn zijn gewoon al op met het gewoon dekken van de werkingskosten, door de ridicuul lage prijzen.

P.S., Micele: Het is echt niet nodig om een tekst in zeven verschillende combinaties van vetgedrukt en onderlijnd te zetten, dat werkt afleidend ;) Less is more!

the_dude
21 mei 2012, 16:07
^^ Dit is een mooi voorbeeld van wat ik eerder zei: door gewoon realistischere prijzen aan te rekenen kan je de financiële problemen van De Lijn al voor een niet onbelangrijk deel oplossen. De 'gratis gratis'-politiek mag dan wel populair zijn geweest (wie heeft er niet graag dat iets spotgoedkoop of zelfs gratis is), maar ligt voor een heel groot gedeelte aan de basis van de huidige problemen bij De Lijn. Het is onder andere omwille hiervan dat van al de ambitieuze plannen die de afgelopen jaren werden gemaakt (een hoop nieuwe trams, lightrail en wat weet ik nog allemaal) nooit iets in huis komt: de massa's geld die geïnvesteerd worden in De Lijn zijn gewoon al op met het gewoon dekken van de werkingskosten, door de ridicuul lage prijzen.

P.S., Micele: Het is echt niet nodig om een tekst in zeven verschillende combinaties van vetgedrukt en onderlijnd te zetten, dat werkt afleidend ;) Less is more!

een beetje kleur hier en daar kan nooit kwaad :)

maddox
21 mei 2012, 16:38
Wat kost een deftige bus met een relatief laag brandstofverbruik in aankoop, onderhoud en diverse kosten -verzekering, belastingen en dergelijke?

Een buschauffeur kost brutto aan de werkgever +/- €4800 voor een realistisch loon netto in de chauffeurs handen.

Randparking Hassel-randparking Antwerpen is met normaal verkeer een uurtje, dus een bus kan op 1 shift 4 ritten maken.
Dan doet die in totaal iets van een 560 km per shift, of 840 km op 6 ritten (6 keer op en neer) tijdens normale werkuren. (van 7 tot 19u).

Loonkost is dan €7200 per maand, als de chauffeur alleen betaald moet worden.
Afschrijving op 4 jaar, pak'm beet €5000 per maand. €5000 aan diesel. En €3000 aan allerlei. mooi €20 000 per maand dat naar binnen gehaald moet worden om die bus 1 chauffeur te laten onderhouden. 55 zitplaatsen, 22 dagen per maand 12 ritten. 14520 personenplaatsen. Da's maar € 1.4 per rit.... als de bus altijd vol zit.

Bobke
21 mei 2012, 16:52
Wat kost een deftige bus met een relatief laag brandstofverbruik in aankoop, onderhoud en diverse kosten -verzekering, belastingen en dergelijke?

Een buschauffeur kost brutto aan de werkgever +/- €4800 voor een realistisch loon netto in de chauffeurs handen.

Randparking Hassel-randparking Antwerpen is met normaal verkeer een uurtje, dus een bus kan op 1 shift 4 ritten maken.
Dan doet die in totaal iets van een 560 km per shift, of 840 km op 6 ritten (6 keer op en neer) tijdens normale werkuren. (van 7 tot 19u).

Loonkost is dan €7200 per maand, als de chauffeur alleen betaald moet worden.
Afschrijving op 4 jaar, pak'm beet €5000 per maand. €5000 aan diesel. En €3000 aan allerlei. mooi €20 000 per maand dat naar binnen gehaald moet worden om die bus 1 chauffeur te laten onderhouden. 55 zitplaatsen, 22 dagen per maand 12 ritten. 14520 personenplaatsen. Da's maar € 1.4 per rit.... als de bus altijd vol zit.
Wordt algauw € 2,8 als hij gemiddeld half vol zit.

maddox
21 mei 2012, 17:06
Wordt algauw € 2,8 als hij gemiddeld half vol zit.

Hoe dikwijls zien we geen bussen en treinen met maar 1 of zelfs geen passagier?

Scorpio
21 mei 2012, 17:23
Wat kost een deftige bus met een relatief laag brandstofverbruik in aankoop, onderhoud en diverse kosten -verzekering, belastingen en dergelijke?

Puur voor aankoop zit je voor een ietwat deftige bus al gauw aan 250 - 300.000 Euro. Maar zo'n bus wordt normaal op wel wat meer dan 4 jaar afgeschreven hoor ;)

Bobke
21 mei 2012, 18:00
Hoe dikwijls zien we geen bussen en treinen met maar 1 of zelfs geen passagier?
Juist daarom.
Ik heb er geen idee van wat de gemiddelde bezetting van een bus is.
Soms is hij overvol, soms vrijwel leeg.
En omdat er op een bepaald punt slechts één passagier opzit is dat niet het geval voor heel het traject.

Micele
21 mei 2012, 19:36
Juist daarom.
Ik heb er geen idee van wat de gemiddelde bezetting van een bus is.

14 personen voor een standaardbus volgens het Rekenhof, De Lijn, Mira enz...

bvb.
http://www.delijn.be/over/milieu/co2_uitstoot_verkeer.htm

Gemiddelde standaardbus 85 Diesel, 45 l/100 km, 14 inzittenden
Gemiddelde gelede bus 74 Diesel, 59 l/100 km, 21 inzittenden

Gaat men bepaalde snelbussen (Limburg) afschaffen gaat dat gemiddelde eerder dalen want die bussen zijn redelijk goed bezet bvb met 39 personen gemiddeld :
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=QH3O3I3B

LANAKEN/MAASEIK/HAMONT-ACHEL - De drie bedreigde snelbussen (lijn 178, 68 en 179) vervoeren behoorlijk veel reizigers per rit, tonen officiële Vlaamse cijfers aan.

De snelbussen vanuit het noordoosten naar de steden Brussel en Antwerpen hebben een goede bezettingsgraad. Dat blijkt uit de cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Lanaken Marino Keulen (Open VLD) liet opvragen bij het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

De snelbuslijn 178 Maaseik-Brussel telt gemiddeld 35 reizigers per rit, lijn 68 Bocholt-Antwerpen heeft gemiddeld 45 mensen op de bus en de snelbus 179 van Hamont-Leuven-Brussel doet het met een gemiddelde van 37 reizigers.

Keulen liet de cijfers opvragen om een duidelijk beeld te krijgen van de gevolgen die de afschaffing met zich zouden meebrengen. Intern wordt bij De Lijn al lange tijd onderhandeld over de snelbussen en enkele weken geleden werd gecommuniceerd dat ze werden afgeschaft, waarna meteen een rechtzetting volgde. Een definitieve beslissing wordt binnenkort verwacht.

De Lijn wijst onder meer naar de NMBS dat de taak heeft om transport over langere afstanden op zich te nemen, maar daar knelt het schoentje net. Het noordoosten van onze provincie kampt met een openbaar mobiliteitsprobleem. Het verdwijnen van de bussen zou de vele pendelaars een extra reistijd van meer dan een uur kosten

maddox
21 mei 2012, 20:14
Dan gaat het kostenplaatje voor brandstof een beetje de hoogte in.

45L/100 km= €68 , bijna €13000 aan brandstof per maand.

Hopla, met een volle bus €2 per kaartje.

fonne
21 mei 2012, 22:00
Wat kost een deftige bus met een relatief laag brandstofverbruik in aankoop, onderhoud en diverse kosten -verzekering, belastingen en dergelijke?

Een buschauffeur kost brutto aan de werkgever +/- €4800 voor een realistisch loon netto in de chauffeurs handen.

Randparking Hassel-randparking Antwerpen is met normaal verkeer een uurtje, dus een bus kan op 1 shift 4 ritten maken.
Dan doet die in totaal iets van een 560 km per shift, of 840 km op 6 ritten (6 keer op en neer) tijdens normale werkuren. (van 7 tot 19u).

Loonkost is dan €7200 per maand, als de chauffeur alleen betaald moet worden.
Afschrijving op 4 jaar, pak'm beet €5000 per maand. €5000 aan diesel. En €3000 aan allerlei. mooi €20 000 per maand dat naar binnen gehaald moet worden om die bus 1 chauffeur te laten onderhouden. 55 zitplaatsen, 22 dagen per maand 12 ritten. 14520 personenplaatsen. Da's maar € 1.4 per rit.... als de bus altijd vol zit.

De Lijn heeft een "omzet" van ongeveer een miljard Euro en voert daarvoor ongeveer 225 miljoen kilometer verplaatsing uit, met een gemiddelde capaciteit van 60 zitplaatsen. De kost is dus rond de 4,5 € / afgelegde kilometer. Een sneldienst met weinig haltes zit daar nog een pak onder (minder verbruik per km, mindere kost voor de chauffeur wegens sneller).

Gemiddelde kost voor personeel De Lijn = 35.000 Euro per jaar (1500 werkuren).
Verbruik van de bussen 40 �* 50 liter per 100km.
Kost van een bus: 200.000€ voor een gewone streekbus, 300.000 voor een dubbelgelede. Afschrijving over 14 jaar.
Exploitatiesnelheid: 18 km/uur. Een slechte wielertoerist doet beter.

De schoofzak
22 mei 2012, 08:58
Precies.
Straks willen ze ook nog dat hun avondje stappen door de gemeenschap betaald wordt.

Die groene linkiewinkies en klein-links mannekes en meisjes willen het gerust zo ver drijven dat je uitstapje per staatsvervoer gratis is;
zelfs dat je, willen of niet, op die avond en geen dag vroeger of later, naar het toneel, in die zaal en nergens anders, gratis zult gaan.
In die zaal wordt een stuk gespeeld, uitgekozen door de apparatsjki's, en de acteurs zijn ook aangeduid en moeten verplicht spelen; willen of niet.

Daarna één pint in het staatscafé en dan verplicht naar huis.
In de bus worden partij-liederen gezongen.

santos
22 mei 2012, 09:00
Die groene linkiewinkies en klein-links mannekes en meisjes willen het gerust zo ver drijven dat je uitstapje per staatsvervoer gratis is;
zelfs dat je, willen of niet, op die avond en geen dag vroeger of later, naar het toneel, in die zaal en nergens anders, gratis zult gaan.
In die zaal wordt een stuk gespeeld, uitgekozen door de apparatsjki's, en de acteurs zijn ook aangeduid en moeten verplicht spelen; willen of niet.

Daarna één pint in het staatscafé en dan verplicht naar huis.
In de bus worden partij-liederen gezongen.

Back from the USSR

Libro
22 mei 2012, 10:43
http://www.vacature.com/blog/gehoord-door-onze-surfers-nog-25-hilarische-nmbs-mededelingen?utm_source=hln&utm_medium=partnersite&utm_campaign=hlncontent&utm_content=belgium

Zwitser
28 mei 2012, 14:08
^^ Dit is een mooi voorbeeld van wat ik eerder zei: door gewoon realistischere prijzen aan te rekenen kan je de financiële problemen van De Lijn al voor een niet onbelangrijk deel oplossen.

Een hogere bijdrage van de reiziger betekent ook dat die reiziger belangrijker wordt. Voor de NMBS en De Lijn is de klant in de eerste plaats de overheid, de politiek, en niet de reiziger... Dat krijg je als je OV bijna gratis aanbiedt.

Het nachtvervoer in de stad waar ik woon is kostendekkend (door aan de reizigers een toeslag van omgerekend 4 euro te vragen) en als gevolg hiervan dus niet gevoelig voor veranderingen in de politieke wind... En dat is een goede zaak.

PeterCC
28 mei 2012, 21:43
Een hogere bijdrage van de reiziger betekent ook dat die reiziger belangrijker wordt. Voor de NMBS en De Lijn is de klant in de eerste plaats de overheid, de politiek, en niet de reiziger... Dat krijg je als je OV bijna gratis aanbiedt.
(...)


Inderdaad, Zwitser.
Als uw rekening maar voor, wat is het, 15% door de klant wordt betaald, dan is die klant niet zo belangrijk, en al zeker niet als de overheid op het einde van het jaar sowieso toch het tekort bijlegt.

cookie monster
24 juni 2012, 20:50
Nu de besparingsmaatregelen bij de Lijn pijnlijk duidelijk maken dat onze overheid geen inspanningen doet voor ons openbaar vervoer vraag ik mij af hoelang het nog duurt alvorens zij daar eerlijk over communiceren?
Vanaf september (of vroeger afhankelijk van uw provincie) rest voor vele pendelaars, of mensen die 's avonds deel willen uitmaken van het cultureel leven niks anders dan opnieuw een wagen aanschaffen of de taxi gebruiken.
Of is dat misschien de bedoeling?
Enkel de kapitaalkrachtigen mogen nog uitwerken gaan en mogen na 't werk nog uitgaan, zij die afhangen van het openbaar vervoer mogen armer worden. Dank u wel.http://www.delijn.be/aanpassingen