PDA

View Full Version : Israel marineert verkiezingen met Palestijns Bloed!

Frolic
26 januari 2003, 11:21
Het Israëlische leger heeft vannacht een bloedige raid op de autonome Palestijnse stad Gaza uitgevoerd. Daarbij vielen zeker twaalf doden. Er zijn ook 64 gewonden, van wie er zes erg aan toe zijn, aldus Palestijnse bronnen. Het Israëlisch leger zou ook drie gebouwen en minstens vier bedrijven vernield hebben.

De Israëlische troepen namen zaterdagavond een wijk in Gaza-stad in. Tientallen pantservoertuigen ondersteund door helikopters drongen het stadsdeel binnen. Volgens Israël is het een bolwerk van extremisten.

,,We hebben eerst geopereerd in de sector van waaruit, in Beit Hanoun, Qassam-raketten werden afgevoerd tegen het Israëlisch grondgebied'', aldus de Israëlische minister van Defensie, Shaoul Mofaz. ,,Daarna werd in Gaza infrastructuur van terroristen aangepakt.'' De minister waarschuwde nog voor andere operaties tegen mogelijke infrastructuur van de terreurorganisaties. Dinsdag zijn er in Israël verkiezingen. Premier Ariel Sharon heeft van de harde optredens tegen de Palestijnen één van de speerpunten van zijn campagne gemaakt.

Frolic
26 januari 2003, 11:22
Het Israëlische legers is met tanks en pantservoertuigen, ondersteund door gevechtshelikopters, Gaza-Stad binnengetrokken. Bij deze nieuwe actie in Gaza-Stad (vanochtend werden daar al vier bruggen vernietigd) is het leger verder de stad binnengedrongen dan bij andere acties in de laatste twee jaar.

Bewoners vrezen voor een grootscheepse militaire operatie tegen militanten, waarbij huizen zullen worden verwoest. Israël weigert commentaar op de inval.

's Avonds werden vanuit de Gazastrook raketten afgevuurd op het Israëlische dorp Sderot. Israël reageerde daarop met artilleriebeschietingen.

democratsteve
27 januari 2003, 00:21
Ik heb dat zootje daar ondertussen zò lang gevolgd dat het me ondertussen de strot uitkomt. Ik begrijp zowel de Israëli's als de Palestijnen en tegelijkertijd kan ik géén van beide begrijpen.
Ze WILLEN gewoon het conflict niet oplossen.
Voor mijn part doen ze maar.
Ik besteed geen energie of tijd meer aan deze zaak.
Nochthans heb ik dat zeer lang wél gedaan(aktief zelfs). Het is juist daardoor dat ik ondertussen geen gremel symphatie mee overheb. Voor geen van beiden.

Frolic
27 januari 2003, 08:23
Israël heeft in verband met de verkiezingen van dinsdag de Strook van Gaza en de Westelijke Jordaanoever geheel afgesloten. Tot woensdag is het de Palestijnen verboden om naar Israël te reizen.

Minister Mofaz van Defensie heeft een algemene waarschuwing voor aanslagen doen uitgaan. 26.500 politieagenten en militairen worden paraat gehouden.

De Palestijnse minister van Informatie Rabbo heeft de Israëlische actie in de Gazastrook omschreven als een onderdeel van de verkiezingscampagne van Ariel Sharon.

Bij acties van het Israëlische leger in Gaza zijn dertien Palestijnen gedood. Onder de slachtoffers is een zevenjarig jongetje.

Het jongetje werd dodelijk geraakt toen hij in de buurt van een Israëlische militaire post bij Rafah aan het spelen was. Zijn zesjarige broertje werd ook geraakt, maar niet dodelijk.

Naar aanleiding van deze gebeurtenissen hebben de Palestijnen aangekondigd de VN-Veiligheidsraad te zullen vragen om een veroordeling van de actie. Ook willen ze dat de Veiligheidsraad Israël als de verantwoordelijke voor het escalerende geweld aanwijst.

Winkels
De Israëlische troepen trokken afgelopen nacht Gaza binnen voor een grootscheepse actie. Dertien Palestijnen werden gedood, 65 raakten gewond en meer dan 130 winkels en werkplaatsen werden met de grond gelijk gemaakt.
De actie was een reactie op het afschieten van raketten op het Israëlische dorp Sderot. Niemand raakte gewond door de raketten.

Nadat de actie in Gaza was beëindigd verklaarde de Israëlische minister van Defensie Mofaz dat zijn land overweegt om de Gaza-strook weer te bezetten. Ook liet Mofaz weten dat alle Palestijnse gebieden tot en met de verkiezingen worden afgesloten. Tot die tijd is het Palestijnen verboden om naar Israël te reizen.

De Israëlische oppositieleider Mitzna van de Arbeidspartij beloofde daarentegen dat als hij premier wordt, hij meteen alle Israëlische soldaten en kolonisten uit Gaza terug zal trekken. De Israeliërs gaan dinsdag naar de stembus. In de peilingen gaat de Likud-partij van premier Sharon aan de leiding.

Deze Israëlische acties zijn een schoolvoorbeeld van hoe men terrosten kweekt => Men doodt hun dierbaren en vernielt hun levenswerk. Zo hebben deze mensen niets meer te verliezen en worden het levende tijdbommen, letterlijk soms!

Antoon
27 januari 2003, 11:21
Ik heb dat zootje daar ondertussen zò lang gevolgd dat het me ondertussen de strot uitkomt. Ik begrijp zowel de Israëli's als de Palestijnen en tegelijkertijd kan ik géén van beide begrijpen.
Ze WILLEN gewoon het conflict niet oplossen.
Voor mijn part doen ze maar.
Ik besteed geen energie of tijd meer aan deze zaak.
Nochthans heb ik dat zeer lang wél gedaan(aktief zelfs). Het is juist daardoor dat ik ondertussen geen gremel symphatie mee overheb. Voor geen van beiden.

Ben het met je eens. Beide kanten hebben sterke argumenten, maar ondertussen schieten ze elkaar de miserie in.

Een tragedie voor beide volkeren, met gelijk en schuld aan beide kanten.

Merlin
27 januari 2003, 14:22
Het blijkt toch steeds dat Israel kan doen en laten wat ze wil. U mag nog steeds niet vergeten dat Israel een bezetter is en met geweld land heeft ingepalmd. Israel beschikt over een zeer goed uitgerust leger, en over wat beschikken de palestijnen? De enige manier dat de palestijnen hebben om Israel schade toe te brengen is via terrorisme op de burgerbevolking. Dit valt natuurlijk niet goed te praten, maar het is wel begrijpelijk. Toen Duitsland belgië bezethield hadden wij hier ook het verzet die zich in de ogen van de duitser bezighield met terrorisme.

<hr>

Hystorie is always written in favor of the cocurer... [/list][/u]