PDA

View Full Version : Ongehoorzame Pic Nic te Brussel op 10 juni


PollyCorrect
5 juni 2012, 13:39
Geen idee of dit onderwerp reeds werd behandeld op dit forum. Ik neem aan van niet? Het kon zowel onder 'Binnenland', 'Milieu', 'Maatschappij' of 'Mobiliteit' staan. Er is geen 'Brussel' topic, dus ik hoop dat Dames en Heren Moderators het me zullen vergeven.

Mobiliteit vind ik één van de minst sympathieke topics, omdat dat altijd over stinkauto's gaat.

Daarom hier eindelijk een LEUK nieuwtje, naar aanleiding van een column van Philippe Van Parijs in Brussel Deze Week.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120531_058

BRUSSEL - Op de evenementpagina Pic Nic The Streets hebben al meer dan 2.000 Facebookleden hun komst bevestigd om op zondag 10 juni te picknicken op de Anspachlaan.
De aanzet komt van filosoof en Brusselaar Philippe Van Parijs. In zijn column in Brussel Deze Week van vorige week roept hij op tot een daad van burgerlijke ongehoorzaamheid om de stad terug te geven aan de mensen.

In zijn column neemt Van Parijs het mobiliteitsbeleid in Brussel op de korrel omdat concrete plannen uitblijven. Daarom stelt hij voor om elke zondag een picknick te organiseren op de Anspachlaan. De filosoof wijst er op dat Brusselaars in het verleden met een soortgelijke sit-in er in geslaagd zijn om de Grote Markt autovrij te krijgen.

Onder meer Groen-politicus Bart Dhondt gaat mee picknicken. "Ik hoop dat we op die manier het Beursplein en De Brouckère terug kunnen omvormen tot pleinen die naam waardig", aldus Dhondt.

De eerste ongehoorzame picknick wordt op zondag 10 juni tussen 12 en 14 uur georganiseerd op de Anspachlaan.
Facebook pagina: https://www.facebook.com/events/416414598381140/

Scherven A. Mok
6 juni 2012, 06:05
Ik moet werken maar als het echt elke zondag gaat blijven doorgaan tot ze de Anspachlaan autoluw of vrij maken kom ik zeker een volgende keer langs.

PollyCorrect
6 juni 2012, 13:32
Ik moet werken maar als het echt elke zondag gaat blijven doorgaan tot ze de Anspachlaan autoluw of vrij maken kom ik zeker een volgende keer langs.

dat is een tofke, Scherven!

En wat ook tof is, dat is het nieuws dat de Stad Brussel heeft beslist om mee te werken aan het goede verloop van dit burgergebeuren!


Freddy Thielemans op Facebook :
Le rassemblement citoyen annoncé dimanche boulevard Anspach pourra bel et bien avoir lieu.
A ma demande, les policiers ont pris contact avec les organisateurs et un modus vivendi a pu être trouvé pour garantir la tenue de l'action en toute sécurité.
Je suis heureux qu'une fois de plus, nous ayons pu trouver le moyen d'assurer la liberté d'expression et la sécurité publique en appliquant notre politique de ville ouverte.
Je remercie les policiers pour leur démarche et les organisateurs pour leur collaboration.

Mambo
6 juni 2012, 23:55
Van zodra er ergens een grote baan is, een plein of iets wat bruikbaar is om er een evenement op te organiseren, een biertent op neer te poefen, een markt op te zetten of wat dan ook...doet men dat. Nu gaan ze beginnen picknicken op straat en achteraf mekkeren over de files, de verkeersoverlast, de geluidsoverlast, de kleine straatjes die vol sluipverkeer zit en noem maar op.

Ik zeg het u...ze doen het expres om mensen te kloten.

PollyCorrect
6 juni 2012, 23:58
Van zodra er ergens een grote baan is, een plein of iets wat bruikbaar is om er een evenement op te organiseren, een biertent op neer te poefen, een markt op te zetten of wat dan ook...doet men dat. Nu gaan ze beginnen picknicken op straat en achteraf mekkeren over de files, de verkeersoverlast, de geluidsoverlast, de kleine straatjes die vol sluipverkeer zit en noem maar op.

Ik zeg het u...ze doen het expres om mensen te kloten.

Mambo, ik geloof dat u de hele opzet niet helemaal begrepen hebt.
Maar het is al laat, en misschien was er een biertent in uw dorp.

Slaap lekker!

Libro
9 juni 2012, 21:47
Mambo, ik geloof dat u de hele opzet niet helemaal begrepen hebt.
Maar het is al laat, en misschien was er een biertent in uw dorp.

Slaap lekker!

Mambo heeft gelijk. Een straat dient ook om met de auto op te rijden, dus brute pech als je dat niet kunt verdragen.

PollyCorrect
9 juni 2012, 21:49
Mambo heeft gelijk. Een straat dient ook om met de auto op te rijden, dus brute pech als je dat niet kunt verdragen.

Hahahahahahahah!!

Morgen zullen 4000 mensen dat bewijzen.

In uw eigenste hoofdstad.

CLAESSENS Joris
9 juni 2012, 21:58
Geen idee of dit onderwerp reeds werd behandeld op dit forum. Ik neem aan van niet? Het kon zowel onder 'Binnenland', 'Milieu', 'Maatschappij' of 'Mobiliteit' staan. Er is geen 'Brussel' topic, dus ik hoop dat Dames en Heren Moderators het me zullen vergeven.

Mobiliteit vind ik één van de minst sympathieke topics, omdat dat altijd over stinkauto's gaat.

Daarom hier eindelijk een LEUK nieuwtje, naar aanleiding van een column van Philippe Van Parijs in Brussel Deze Week.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120531_058


Facebook pagina: https://www.facebook.com/events/416414598381140/

De stinkende vervuilende auto als boeman... :roll:
Beste mensen, indien er nu één iets is waarin enorm veel voortuitgang geboekt werd op ecologisch vlak en waarin een effectief zicht is op 100% ecologische onschadelijkheid is het de auto wel.

En om het tegendeel te beweren organiseren jullie dus een actie die tot veel files, vertragingen, omleidingen, onnodige verkeershinder en hoger gevaar voor zowel zwakke als sterke weggebruikers zal leiden?
En, volgens jullie eigen stellingen, dus ook tot veel extra overlast en vervuiling?
:lolabove::lolabove:
Goe bezig!
Stelletje zelfingenomen losers ja...

SDX
9 juni 2012, 22:09
't Zal toch niet gaan regenen zeker, zijn er tenten voorzien, stel dat er zo'n soort van orkaan voorbijtrekt? :O

Libro
9 juni 2012, 22:22
Hahahahahahahah!!

Morgen zullen 4000 mensen dat bewijzen.

In uw eigenste hoofdstad.

Ochottekes ze mogen eens een picnicse organiseren zie.

Blue Sky
10 juni 2012, 13:14
Geen idee of dit onderwerp reeds werd behandeld op dit forum. Ik neem aan van niet? Het kon zowel onder 'Binnenland', 'Milieu', 'Maatschappij' of 'Mobiliteit' staan. Er is geen 'Brussel' topic, dus ik hoop dat Dames en Heren Moderators het me zullen vergeven.

Mobiliteit vind ik één van de minst sympathieke topics, omdat dat altijd over stinkauto's gaat.

Daarom hier eindelijk een LEUK nieuwtje, naar aanleiding van een column van Philippe Van Parijs in Brussel Deze Week.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120531_058

Facebook pagina: https://www.facebook.com/events/416414598381140/

Uitstekend initiatief. Brussel is één van die steden waarbij men blijkbaar nog steeds die achterlijke en uit de jaren 60 daterende gedachte steunt dat men van aan uw eigen voordeur tot aan de kerk midden in het centrum moet kunnen rijden. In een stad leidt dat natuurlijk tot de kortste keren tot complete chaos en toenemende onleefbaarheid. Lawaai, vervuiling, verkeersonveiligheid en altijd te weinig plaats ( 8m² per persoon die alleen met de auto komt ) zowel voor de mensen die er effectief wonen als voor de bezoekers. Overal ter wereld zie je overigens hetzelfde probleem van steden die het probleem niet fundamenteel aanpakken, maar het enkel proberen op te lossen met meer wegen en asfalt. Blijkbaar snappen de mensen niet dat het gewoon onmogelijk is om iedereen met zijn blikken doos naar het stad te laten komen.

Peking
De gemiddelde snelheid van het verkeer is al gedaald naar gemiddeld 24 kilometer per uur en zal in 2015 13,5 kilometer per uur bedragen.

Rio
De files zijn er zo problematisch geworden dat gewone auto's er gemiddeld nog maar 20 kilometer per uur kunnen rijden. Als er niets drastisch verandert, zal de gemiddelde snelheid voor auto's over tien jaar tot 16 kilometer per uur gedaald zijn.

In tal van andere Europese steden ontwikkelt men een duidelijke visie en weert men de auto op bepaalde plaatsen uit de stad. Er zijn reeds talloze voorbeelden van en die werken uitstekend. Een Belg is echter nogal een kortzichtige en oerconservatieve figuur die bang is van iedere verandering en niet bijster pragmatisch kan of wil denken. Je ziet het dagelijks; ze moeten 5 km verder zijn en er staat een file aan hun voordeur, dan nog nemen ze de auto om mee te gaan aanschuiven tussen de andere gefrustreerden.

Een eerste stap is alvast een verkeersvrij hart van de stad ( beperkt ) en verkeersvrije straten waar voetgangers en fietsers koning zijn en die van buiten de stad naar het centrum lopen zodat deze verkeersdeelnemers zich veilig, gezond en snel naar de stad en in de stad kunnen verplaatsen. Op andere parallelle wegen kan men dan wel gewoon gemotoriseerd verkeer toelaten. Het openbaar vervoer uitbouwen is uiteraard eveneens onoverkomelijk.

Libro
10 juni 2012, 16:53
Hahahahahahahah!!

Morgen zullen 4000 mensen dat bewijzen.

In uw eigenste hoofdstad.

4000 zei je? (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1451678/2012/06/10/Protestpicknick-tegen-autodrukte-lokt-ruim-2-000-Brusselaars.dhtml)

PollyCorrect
10 juni 2012, 17:30
http://www.brusselnieuws.be/artikel/gezien-eerst-picknick-anspachlaan

Zo. Volgens de organisatoren inderdaad 4.000 (dus 2.000 volgens de politie).


Minstens 2.000 deelnemers zakten zondagmiddag naar het Beursplein af, dat voor een keer zijn naam eer aandeed. Dat meldt de VRT. De deelnemers brachten onder meer strandstoelen, barbecue, kunstgazon en risksja's mee naar de Anspachlaan.
De picknick verliep in een gemoedelijke sfeer en zonder incidenten tot kort voor 16 uur, toen de politie overging tot administratieve aanhoudingen.
Onder de deelnemers ook verschillende politici. Onder meer mobiliteitsschepen Christian Ceux (CDH), die nog maar net teruggefloten werd over het Terkameren Bos door burgemeester Freddy Thielemans (PS), tekende present. Ook verhinderd schepen voor Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) en Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) waren aanwezig.
Burgemeester Thielemans, tegen wiens beleid (of het gebrek daaraan) de actie was gericht, zagen we niet.
Initiatiefnemer Philippe Van Parijs vergeleek het mobiliteitsbeleid van de Stad Brussel in een speech met een enorme verstopping. "Moge deze picknick een sympathiek laxeermiddel zijn", besloot hij zijn toespraak. De actie was gericht tegen de alomtegenwoordigheid van de auto in het centrum. De actievoerders hekelen ook de manier waarop Thielemans al een tiental jaar aankondigt dat er ambitieuze maatregelen komen om het autoverkeer terug te dringen, maar daar in de praktijk nauwelijks iets van terecht komt.
Hoe het nu verder gaat, is niet helemaal duidelijk. Van Parijs had gepleit voor een wekelijkse afspraak en verschillende mensen herinnerden zondag aan die oproep. De groep die de huidige picknick in goede banen leidde denkt dat weer meer aan 24 juni als volgende afspraak.

Het was een groots succes, super gezellig, veel leuke mensen.

Dus Scherven: tot volgende week! :)

PollyCorrect
10 juni 2012, 17:31
Wel jammer van al die politici, maar ja dat zijn ook maar mensen.

Libro
10 juni 2012, 21:21
http://www.brusselnieuws.be/artikel/gezien-eerst-picknick-anspachlaan

Zo. Volgens de organisatoren inderdaad 4.000 (dus 2.000 volgens de politie).




Het was een groots succes, super gezellig, veel leuke mensen.

Dus Scherven: tot volgende week! :)

Ook in dat artikel wordt er maar over 2.000 deelnemers gesproken (zij het minstens). Gaan jullie de kant van de BUB op?

Andy
10 juni 2012, 21:23
Uitstekend initiatief. Brussel is één van die steden waarbij men blijkbaar nog steeds die achterlijke en uit de jaren 60 daterende gedachte steunt dat men van aan uw eigen voordeur tot aan de kerk midden in het centrum moet kunnen rijden. In een stad leidt dat natuurlijk tot de kortste keren tot complete chaos en toenemende onleefbaarheid. Lawaai, vervuiling, verkeersonveiligheid en altijd te weinig plaats ( 8m² per persoon die alleen met de auto komt ) zowel voor de mensen die er effectief wonen als voor de bezoekers. Overal ter wereld zie je overigens hetzelfde probleem van steden die het probleem niet fundamenteel aanpakken, maar het enkel proberen op te lossen met meer wegen en asfalt. Blijkbaar snappen de mensen niet dat het gewoon onmogelijk is om iedereen met zijn blikken doos naar het stad te laten komen.





In tal van andere Europese steden ontwikkelt men een duidelijke visie en weert men de auto op bepaalde plaatsen uit de stad. Er zijn reeds talloze voorbeelden van en die werken uitstekend. Een Belg is echter nogal een kortzichtige en oerconservatieve figuur die bang is van iedere verandering en niet bijster pragmatisch kan of wil denken. Je ziet het dagelijks; ze moeten 5 km verder zijn en er staat een file aan hun voordeur, dan nog nemen ze de auto om mee te gaan aanschuiven tussen de andere gefrustreerden.

Een eerste stap is alvast een verkeersvrij hart van de stad ( beperkt ) en verkeersvrije straten waar voetgangers en fietsers koning zijn en die van buiten de stad naar het centrum lopen zodat deze verkeersdeelnemers zich veilig, gezond en snel naar de stad en in de stad kunnen verplaatsen. Op andere parallelle wegen kan men dan wel gewoon gemotoriseerd verkeer toelaten. Het openbaar vervoer uitbouwen is uiteraard eveneens onoverkomelijk.

Persoonlijk vind ik het in Brussel nog erg goed meevallen, zeker in vergelijking met pakweg Antwerpen of Vlaanderen in het algemeen. Ok, het is nog steeds erg makkelijk om in een Brusselse file te gaan staan als je dat echt wil. Maar het aanbod aan OV in Brussel laat tegelijkertijd erg veel mensen de mogelijkheid die files te ontwijken. In pakweg Antwerpen is dat volgens mij veel minder het geval: een beperkter aanbod aan OV, dat voor een niet onbelangrijk deel ook nog eens zelf in de file staat.

Brussel - dat volgens mij op vlak van mobiliteit nu al een voorbeeld voor Vlaanderen zou kunnen zijn - kan zeker nog groener. Dat is waar. Maar het mobiliteitsbeleid lijkt me met metro's elke 2,5 minuut in het centrum, met meer dan tien of dertien treinstations, met een recentelijk uitgebouwd aanbod aan bussen en trammen (lijnen 94 en 95 als ik me niet vergis, alsook buslijn 66) zeker een toonbeeld voor Vlaanderen. Daar laat men de prijs (en het aanbod) van het OV verder afkalven en blijft men buslijnen uitbesteden of afschaffen alsof Peeters himself aandelen in de betonindustrie heeft.

Mambo
10 juni 2012, 22:32
Ik ben natuurlijk pro wandelstraten en dergelijke.
Vooral omdat ik een vergunning heb daar te rijden.
Wat makkelijk is omdat er geen file meer staat.

Leve de vergunningen.

En gaan jullie maar te voet, dat is gezond.

Micele
11 juni 2012, 09:53
[...] Overal ter wereld zie je overigens hetzelfde probleem van steden die het probleem niet fundamenteel aanpakken, maar het enkel proberen op te lossen met meer wegen en asfalt. Blijkbaar snappen de mensen niet dat het gewoon onmogelijk is om iedereen met zijn blikken doos naar het stad te laten komen.

Enkel betreft het vetgedrukte:

Ik wist niet dat men voor voetgangerszones, wandelstraten (> miljoenen betonklinkers); voetpaden (klinkers) en bijkomende fietspaden (beton-asfalt) en eenderwelk (extra) openbaar-vervoerwegen (beton-asfalt) in de steden minder beton en asfalt gaat zien ... eerder meer. :-P

[...]
Een eerste stap is alvast een verkeersvrij hart van de stad ( beperkt ) en verkeersvrije straten waar voetgangers en fietsers koning zijn en die van buiten de stad naar het centrum lopen zodat deze verkeersdeelnemers zich veilig, gezond en snel naar de stad en in de stad kunnen verplaatsen. Op andere parallelle wegen kan men dan wel gewoon gemotoriseerd verkeer toelaten. Het openbaar vervoer uitbouwen is uiteraard eveneens onoverkomelijk

Ook bij (veel) meer verkeersvrije straten gaat het beton-asfalt niet verminderen hoor, integendeel. Het beetje groen gaat dan dikwijls nog sterk verminderen door de betonnen klinkers, en als het nog wat meer mag kosten gaan ze wel hier en daar ronde uitsparingen in de betonklinkers voorzien waar ze extra bomen gaan planten (hoop ik toch, vb nieuwe voetgangerszone Genk* naar nieuw stadsplein). Of men plaats hier en daar betonnen bloembakken ofzo... En de nieuwe pleinen zijn hoofdzakelijk volledig geklinkerd...

Maar meestal wordt dit niet gedaan wegens het prijskaartje en extra onderhoud :
* http://goo.gl/maps/qqUL bovenaanzicht beton en afsfaltwerken
* voetgangerszone met klinkerwerk en extra bomen na de voltooing : http://goo.gl/maps/q3l1

Natuurlijk moeten er dan bijkomende (ondergrondse/bovengrondse) parkeer-garages/gebouwen aangelegd worden op de invalswegen naar en rond het stadscentrum... in beton en (extra) asfalt. Open betonkinkers waar ze gras inzaaien gaan ze niet leggen hoor... :-P

Scherven A. Mok
21 juni 2012, 08:21
Ik kom eens kijken nu zondag.