PDA

View Full Version : Vlaamse nationaliteit


Reltssum
1 juli 2004, 18:03
De Vlaamse nationaliteit

Ooit zal Vlaanderen zich afscheuren en zal de federale Belgische monarchie tot het verleden behoren. Maar even zal er een nieuwe kwestie opduiken. Namelijk die van de Vlaamse nationaliteit.
De Belgische identiteitskaart zal een waardeloos document worden en een gloednieuw Vlaams legitimatiebewijs zal zijn intrede maken.
De vraag is: wie heeft recht op de Vlaamse nationaliteit en wie niet. M.a.w. aan wie zal het Vlaams paspoort toegekend worden bij de oprichting van de Vlaamse staat?

Eerst en vooral zal een groep Vlamingen moeten genomen worden die dienst zullen doen als ‘basisbevolking’. De volledige Belgische bevolking kan namelijk niet in aanmerking komen omdat zij voor overbevolking van de Vlaamse staat zou zorgen. De basis die moet geselecteerd worden, vormt een beginsituatie en moet daarom volgens mij vrij beperkt zijn. Een te grote begingroep zou immers leiden tot discriminatie.
Het is vanzelfsprekend dat nadien naturalisatie mogelijk is. Wel is het best dat deze niet gelijkaardig verloopt als de huidige normen om Belg te worden. Anders dreigt eenzelfde problematiek zich te ontkiemen als vandaag de toestand is in België.

Het leekt mij daarom een goede zaak om met het oog op de komende onafhankelijkheid eens stil te staan bij dit vraagstuk en eens te polsen naar de opinie van menig Vlaams nationalist.

Aan wie zal het Vlaams paspoort toegekend worden bij de oprichting van de Vlaamse staat?

DaBlacky
1 juli 2004, 22:10
huh??? Waarom maar een selectief groepje?

Ik vind dat iedereen die Belg is en zijn domiciel in Vlaanderen heeft, automatisch Vlaming is.

ossaert
1 juli 2004, 22:14
huh??? Waarom maar een selectief groepje?

Ik vind dat iedereen die Belg is en zijn domiciel in Vlaanderen heeft, automatisch Vlaming is.

Inderdaad... We moesten maar eens af van die exlcusieve nationaliteitsbepaling.

Jan van den Berghe
2 juli 2004, 09:22
Ik vind dat iedereen die Belg is en zijn domiciel in Vlaanderen heeft, automatisch Vlaming is.

Daar ben ik het niet mee eens. Men moet eenzelfde formule bedenken als welke men in Letland heeft uitgewerkt: iemand moet kunnen buigen op zoveel voorgaande generaties in Letland om automatisch de nationaliteit te verwerven. Aan de rest wordt de nationaliteit aangeboden samen met een aantal strenge voorwaarden (waaronder de beheersing van de taal).

DaBlacky
2 juli 2004, 09:49
Ik vind dat iedereen die Belg is en zijn domiciel in Vlaanderen heeft, automatisch Vlaming is.

Daar ben ik het niet mee eens. Men moet eenzelfde formule bedenken als welke men in Letland heeft uitgewerkt: iemand moet kunnen buigen op zoveel voorgaande generaties in Letland om automatisch de nationaliteit te verwerven. Aan de rest wordt de nationaliteit aangeboden samen met een aantal strenge voorwaarden (waaronder de beheersing van de taal).

Dat is al een hele andere redenering dan die van Reltssum. Ik ben er niet 100% mee akkoord, maar die van Reltssum leek mij gewoon absurd en totaal onpraktisch.

Clio
2 juli 2004, 10:08
Vlaming zijn heeft mijns inziens niets te maken met etnische afkomst maar alles met de wil om samen, op basis van politiek burgerschap, een samenleving op te bouwen. Volgens deze redenering wil ik de Vlaamse nationaliteit delen met iedereen die in Vlaanderen woont en te kennen geeft om samen met de andere Vlamingen een gemeenschap te willen vormen. De kennis van de taal en de wil om met de andere Vlamingen het Vlaams burgerschap te delen zijn essentiële zaken waardoor men dit te kennen geeft.

Vlaming zijn wordt zo een wilsbeschikking, eerder dan een vodje papier op basis van bloed en bodem theorieën.

De Garde
2 juli 2004, 14:08
Vlaming zijn heeft mijns inziens niets te maken met etnische afkomst maar alles met de wil om samen, op basis van politiek burgerschap, een samenleving op te bouwen. Volgens deze redenering wil ik de Vlaamse nationaliteit delen met iedereen die in Vlaanderen woont en te kennen geeft om samen met de andere Vlamingen een gemeenschap te willen vormen. De kennis van de taal en de wil om met de andere Vlamingen het Vlaams burgerschap te delen zijn essentiële zaken waardoor men dit te kennen geeft.

Vlaming zijn wordt zo een wilsbeschikking, eerder dan een vodje papier op basis van bloed en bodem theorieën.

Etniciteit is de basis van de nationaliteit. Waarmee niks meer gezegd wordt dat de nationaliteit automatisch overgaat van ouder op kind. Voor de rest is de keuze om ze al dan niet aan te nemen een volwaardige keuze met bekende gevolgen.

Reltssum
2 juli 2004, 17:37
Daar ben ik het niet mee eens. Men moet eenzelfde formule bedenken als welke men in Letland heeft uitgewerkt: iemand moet kunnen buigen op zoveel voorgaande generaties in Letland om automatisch de nationaliteit te verwerven. Aan de rest wordt de nationaliteit aangeboden samen met een aantal strenge voorwaarden (waaronder de beheersing van de taal).

Dat is al een hele andere redenering dan die van Reltssum. Ik ben er niet 100% mee akkoord, maar die van Reltssum leek mij gewoon absurd en totaal onpraktisch.


Waarin verschilt mijn visie van de Letse formule van Jan van den Berghe? Ik kan mijn daarin perfect vinden. Eigenlijk is dit een concreet praktisch voorbeeld van wat ik theoretisch heb geschetst.

Reltssum
2 juli 2004, 17:40
Vlaming zijn heeft mijns inziens niets te maken met etnische afkomst maar alles met de wil om samen, op basis van politiek burgerschap, een samenleving op te bouwen. Volgens deze redenering wil ik de Vlaamse nationaliteit delen met iedereen die in Vlaanderen woont en te kennen geeft om samen met de andere Vlamingen een gemeenschap te willen vormen. De kennis van de taal en de wil om met de andere Vlamingen het Vlaams burgerschap te delen zijn essentiële zaken waardoor men dit te kennen geeft.

Vlaming zijn wordt zo een wilsbeschikking, eerder dan een vodje papier op basis van bloed en bodem theorieën.

Etniciteit is de basis van de nationaliteit. Waarmee niks meer gezegd wordt dat de nationaliteit automatisch overgaat van ouder op kind. Voor de rest is de keuze om ze al dan niet aan te nemen een volwaardige keuze met bekende gevolgen.


Een selectie op basis van ‘Vlaams bloed’ klinkt mooi maar oubollig en bovendien lijkt mij dit praktisch moeilijk realiseerbaar. Dit is ook niet wat ik meende te zeggen in mijn eerste post.

Reltssum
2 juli 2004, 17:45
huh??? Waarom maar een selectief groepje?

Ik vind dat iedereen die Belg is en zijn domiciel in Vlaanderen heeft, automatisch Vlaming is.


Dit select groepje is slechts een beginsituatie!! En wordt allicht uitgebreid.

De Belgische nationaliteit als basis nemen is te omvangrijk en leidt tot overbevolking als al deze mensen plots Vlaming willen worden. Bovendien heeft de snel-belg-wet al heel wat onbillijke naturalisaties op haar geweten die je er dan wel bijneemt.
Als je ziet aan wie en wat de Belgische nationaliteit reeds is toegekend, komt in sommige gevallen het schaamrood op mijn wangen. Deze naturalisaties vormen een blaam op onze volksfierheid. Dit is gebeurd met België, laat dit voor de toekomstige Vlaamse staat niet weer gebeuren.

DaBlacky
2 juli 2004, 17:51
Dat is al een hele andere redenering dan die van Reltssum. Ik ben er niet 100% mee akkoord, maar die van Reltssum leek mij gewoon absurd en totaal onpraktisch.


Waarin verschilt mijn visie van de Letse formule van Jan van den Berghe? Ik kan mijn daarin perfect vinden. Eigenlijk is dit een concreet praktisch voorbeeld van wat ik theoretisch heb geschetst.

Als men spreek over een select groepje, stel ik me max 10% van de groep voor. Natuurlijk is select een subjectief en relatief begrip. Daar zal het misverstand zitten.

DaBlacky
2 juli 2004, 17:53
huh??? Waarom maar een selectief groepje?

Ik vind dat iedereen die Belg is en zijn domiciel in Vlaanderen heeft, automatisch Vlaming is.


Dit select groepje is slechts een beginsituatie!! En wordt allicht uitgebreid.

De Belgische nationaliteit als basis nemen is te omvangrijk en leidt tot overbevolking als al deze mensen plots Vlaming willen worden. Bovendien heeft de snel-belg-wet al heel wat onbillijke naturalisaties op haar geweten die je er dan wel bijneemt.
Als je ziet aan wie en wat de Belgische nationaliteit reeds is toegekend, komt in sommige gevallen het schaamrood op mijn wangen. Deze naturalisaties vormen een blaam op onze volksfierheid. Dit is gebeurd met België, laat dit voor de toekomstige Vlaamse staat niet weer gebeuren.

Of we het nu fijn vinden of niet, het zal nog even duren eer we onafhankelijk zijn. Tegen de tijd dat Vlaanderen onafhankelijk is, is de snel-belg-wet zolang geleden dat het niet meer rechtvaardig is die mensen hun nationaliteit te ontnemen.

Trouwens, wat doen we met mensen die enkel Belg zijn? Ook al hebben ze hun Belgische nationaliteit gehaald door de snelbelgwet? Staatsloos maken? Beetje inhumaan, lijkt me.

ossaert
2 juli 2004, 19:39
Vlaming zijn heeft mijns inziens niets te maken met etnische afkomst maar alles met de wil om samen, op basis van politiek burgerschap, een samenleving op te bouwen. Volgens deze redenering wil ik de Vlaamse nationaliteit delen met iedereen die in Vlaanderen woont en te kennen geeft om samen met de andere Vlamingen een gemeenschap te willen vormen. De kennis van de taal en de wil om met de andere Vlamingen het Vlaams burgerschap te delen zijn essentiële zaken waardoor men dit te kennen geeft.

Vlaming zijn wordt zo een wilsbeschikking, eerder dan een vodje papier op basis van bloed en bodem theorieën.

Deze vind ik wel goed - ik hou wel van het voluntaristisch idee.

Reltssum
2 juli 2004, 20:22
Dit select groepje is slechts een beginsituatie!! En wordt allicht uitgebreid.

De Belgische nationaliteit als basis nemen is te omvangrijk en leidt tot overbevolking als al deze mensen plots Vlaming willen worden. Bovendien heeft de snel-belg-wet al heel wat onbillijke naturalisaties op haar geweten die je er dan wel bijneemt.
Als je ziet aan wie en wat de Belgische nationaliteit reeds is toegekend, komt in sommige gevallen het schaamrood op mijn wangen. Deze naturalisaties vormen een blaam op onze volksfierheid. Dit is gebeurd met België, laat dit voor de toekomstige Vlaamse staat niet weer gebeuren.

Of we het nu fijn vinden of niet, het zal nog even duren eer we onafhankelijk zijn. Tegen de tijd dat Vlaanderen onafhankelijk is, is de snel-belg-wet zolang geleden dat het niet meer rechtvaardig is die mensen hun nationaliteit te ontnemen.

Trouwens, wat doen we met mensen die enkel Belg zijn? Ook al hebben ze hun Belgische nationaliteit gehaald door de snelbelgwet? Staatsloos maken? Beetje inhumaan, lijkt me.


Sorry maat, dat eerste was idd wel een misverstand dan...

Tja, mensen staatloos maken is inderdaad nogal cru. Maar ze kunnen wel onze nationaliteit verkrijgen door te slagen voor een burgerschapstest. Maar als ze niet slagen... Terug hun vorige nationaliteit? Nogal een moeilijke kwestie he... :roll:

DaBlacky
2 juli 2004, 20:37
Of we het nu fijn vinden of niet, het zal nog even duren eer we onafhankelijk zijn. Tegen de tijd dat Vlaanderen onafhankelijk is, is de snel-belg-wet zolang geleden dat het niet meer rechtvaardig is die mensen hun nationaliteit te ontnemen.

Trouwens, wat doen we met mensen die enkel Belg zijn? Ook al hebben ze hun Belgische nationaliteit gehaald door de snelbelgwet? Staatsloos maken? Beetje inhumaan, lijkt me.


Sorry maat, dat eerste was idd wel een misverstand dan...

Tja, mensen staatloos maken is inderdaad nogal cru. Maar ze kunnen wel onze nationaliteit verkrijgen door te slagen voor een burgerschapstest. Maar als ze niet slagen... Terug hun vorige nationaliteit? Nogal een moeilijke kwestie he... :roll:

Die krijgen ze ook niet zomaar terug. En zeker niet na 20 of 30 jaar.

ossaert
3 juli 2004, 11:00
Of we het nu fijn vinden of niet, het zal nog even duren eer we onafhankelijk zijn. Tegen de tijd dat Vlaanderen onafhankelijk is, is de snel-belg-wet zolang geleden dat het niet meer rechtvaardig is die mensen hun nationaliteit te ontnemen.

Trouwens, wat doen we met mensen die enkel Belg zijn? Ook al hebben ze hun Belgische nationaliteit gehaald door de snelbelgwet? Staatsloos maken? Beetje inhumaan, lijkt me.


Sorry maat, dat eerste was idd wel een misverstand dan...

Tja, mensen staatloos maken is inderdaad nogal cru. Maar ze kunnen wel onze nationaliteit verkrijgen door te slagen voor een burgerschapstest. Maar als ze niet slagen... Terug hun vorige nationaliteit? Nogal een moeilijke kwestie he... :roll:

Trouwens, hoe ga je bepalen wie al dan niet een burgschapstest moet afleggen? Een genaturaliseerde Belg met pakweg Marokkaanse roots wel en een tweede-generatie Oostenrijker niet? Ik zou het niet willen uitzoeken...

Reltssum
3 juli 2004, 11:25
Trouwens, hoe ga je bepalen wie al dan niet een burgschapstest moet afleggen? Een genaturaliseerde Belg met pakweg Marokkaanse roots wel en een tweede-generatie Oostenrijker niet? Ik zou het niet willen uitzoeken...


Daarom zocht ik net naar een 'aanvaardbaar' criterium dat als basis kan dienen voor een beginsituatie. Alle anderen die niet binnen de grenzen van dit criterium zouden vallen, dienen een burgerschapstest af te leggen om in aanmerking te komen voor naturalisatie.
Het criterium kan uiteraard zo flexibel of zo streng gemaakt worden als je wil. Daar gaat het bij mij nu niet om.

Tantist
3 juli 2004, 14:45
Het is vrij simpel, ik ga voor de overgang volledig voor de formule van Da Blacky: iedereen met de Belgische nationaliteit die op Vlaams grondgebied woont, krijgt de Vlaamse nationaliteit. Bovendien kunnen de Brusselaars kiezen, afhankelijk van hoe de kaarten liggen. Bij een incorporatie van Brussel in Vlaanderen of Wallonië: Vlaming of Waal. Bij een onafhankelijk Brussel: Vlaming, Waal of Brusselaar.

Nadien kunnen we, voor naturalisaties, een overgangsperiode nemen van 10 jaar waarin voormalige Belgen hun nationaliteit kunnen veranderen na een jaar hun woonplaats te hebben in het andere gebied dan hun nationaliteit van na de secessie.

Nadien vind ik dat je minstens 5 jaar moet in Vlaanderen gewoond hebben en een burgerschapsproef moet afgelegd hebben, waarin minstens vervat zijn: korte geschiedenis van Vlaanderen, taaltest en motivatie...

C uit W
3 juli 2004, 17:29
Wel vind ik dat de dubbelnationaliteiten dienen afgeschaft te worden.

DaBlacky
4 juli 2004, 14:42
Wel vind ik dat de dubbelnationaliteiten dienen afgeschaft te worden.

Officieel zijn ze ook niet toegestaan door de Belgische wet. Indien je emigreert en je neemt de nationaliteit van uw "nieuw" land aan, ben je de Belgische kwijt. Als dat nu eens vice versa zou werken...

Zeno!
9 juli 2004, 22:02
Vlaming zijn heeft mijns inziens niets te maken met etnische afkomst maar alles met de wil om samen, op basis van politiek burgerschap, een samenleving op te bouwen. Volgens deze redenering wil ik de Vlaamse nationaliteit delen met iedereen die in Vlaanderen woont en te kennen geeft om samen met de andere Vlamingen een gemeenschap te willen vormen. De kennis van de taal en de wil om met de andere Vlamingen het Vlaams burgerschap te delen zijn essentiële zaken waardoor men dit te kennen geeft.

Vlaming zijn wordt zo een wilsbeschikking, eerder dan een vodje papier op basis van bloed en bodem theorieën.

Inderdaad. Etniciteit mag zéker geen rol spelen.

Iedereen die de Belgische nationaliteit heeft en inwoner is van Vlaanderen, wordt automatisch Vlaams staatsburger.

Stubaf.
10 juli 2004, 10:07
Het zal geen populair standpunt zijn maar ik geloof toch dat ethniciteit een rol moet spelen. Kijk, een nationaliteit is de facto gebaseerd op bloed. Je kan zomaar geen neger "Vlaams" verklaren. Dat is een verwatering van onszelf, van ons bloed en van onze idenditeit. Veel beter zou een legaal statuut zijn gelijkwaardig als dat van een Vlaming maar louter met een andere naam: "Gelegaliseerde Gast van Vlaanderen" of zoiets, maar een uitverkoop van een nationaliteit zie ik niet zitten. Vlaanderen is immers een natie, geen staat zoals België. Staten zijn verzamelingen van naties, hun "nationaliteit" heeft dus een holle betekenis.

Rock Against Communism
10 juli 2004, 10:35
Ik zou etnische afkomst gedeeltelijk laten meespelen.
Zo zou ik bijvoorbeeld de vreemdelingen die met de snelbelgwet zijn "gelegaliseerd", alsook vreemdelingen die criminele feiten hebben begaan, uitsluiten van een vlaamse nationaliteit.

Echter, vreemdelingen die hier al verscheidene generaties leven, kompleet zijn geintegreerd, onze taal spreken, onze gewoontes hebben en onze cultuur hebben aangenomen, die vreemdelingen kan je moeilijk uitsluiten vind ik.

Zeno!
10 juli 2004, 14:33
Kijk, een nationaliteit is de facto gebaseerd op bloed.

Niet akkoord.

Je kan zomaar geen neger "Vlaams" verklaren.

8O 8O En waarom niet???? Neem nu Robert Mosuse....die is zo Vlaams als u en ik! (met Afrikaanse roots, ok, maar daarom niet minder Vlaming)


Dat is een verwatering van onszelf, van ons bloed en van onze idenditeit.
Kom zeg, mijn identiteit heeft NIKS met "bloed" te maken.


Vlaanderen is immers een natie, geen staat zoals België.

'Vlaanderen wordt Staat', remember?

Stubaf.
10 juli 2004, 18:00
Kijk, een nationaliteit is de facto gebaseerd op bloed.

Niet akkoord.

Ik begrijp waarom je dat zegt, maar het is nu eenmaal een wetenschappelijke waarheid die niet zo populair is.

8O 8O En waarom niet???? Neem nu Robert Mosuse....die is zo Vlaams als u en ik! (met Afrikaanse roots, ok, maar daarom niet minder Vlaming)

Absoluut niet. Hij spreekt perfect de taal (is hier ook opgegroeid) en is inderdaad 'Vlaming onder de Vlamingen', maar hij is géén Vlaming. Zijn achtergrond, culturele identieit, ethniciteit en collectief verleden liggen allemaal in Afrika. Wil dat veel zeggen in de praktijk? Nee, helemaal niets. Maar het speelt een rol in het begrip nationaliteit.

Kom zeg, mijn identiteit heeft NIKS met "bloed" te maken.

Toch wel. Je bent wie je bent door je genetische structuur en die is eeuwenlang doorgegeven van ouders op kinderen. De man die de oogst binnenhaalde op dat Vlaamse stukje grond 300 jaar geleden maakt van jou wie je bent. Zijn bloed is ook jouw bloed. Je lichaamsbouw, je huidskleur en zovele andere dingen zijn allemaal bepaald door je "bloed" om het zo kort te zeggen. Maar dit alles speelt geen rol in de dagdagelijkse samenleving natuurlijk, ik zeg het erbij omdat het begrip "nationaliteit" compleet uit zijn context wordt gebruikt en vaak misbruikt zodat een samenleving een onhandelbaar zootje wordt, dat is een proces zoals we dat nu reeds in voltrekking zien gaan.

jOOSt
13 juli 2004, 12:52
huh??? Waarom maar een selectief groepje?

Ik vind dat iedereen die Belg is en zijn domiciel in Vlaanderen heeft, automatisch Vlaming is.

En een genetische vlaming in het buitenland, heeft die dan geen recht op een vlaamse identiteitskaart?

Burry
13 juli 2004, 14:08
Onze entnie, genetische afkomst dus, bepaalt onze huidskleur, ons fysiek 'apparaat' enzo, maar de mens heeft een cultureel facet en dat zit in onze hersenen, onze ideeën. En de taal wordt in onze jonge jaren als een patroon in onze hersenen geprent. Of je nu een Eskimo bent, een Bantoe of een oer-Vlaming, dat patroon kan voor allen Nederlandstalig of Bantoe worden.

Vlaming zijn in doen en laten, in leven en praten is een culturele aangelegenheid. Als gevolg van hoe je bent opgegroeid, in welke samenleving en welke taal je spreekt. Niet door de genen die bepalen hoe je er uit ziet.
Met als gevolg dat die mensen Vlaming ZIJN en dat dus op hun paspoort mogen zien prijken, zij die de wil hebben en keuze maken om in de Vlaamse samenleving te staan, er aan deel te nemen en in te evolueren. Ook als ze zwart zijn, Mongoloïde, Eskimo, Bantoe of doordeweeks Antwerpenaar.
Nationaliteit heeft niks met bloed te zien, maar met een staatsburgerschap. Vaak, maar niet altijd heeft staatsburgerschap iets te maken met een volksaard. Dat hangt wat van het land af (in België is de nationaliteit louter staatsburgersschap, want een cultureel Belgisch volk bestaat niet; etnisch zijn Walen en Vlamingen eigenlijk wel gelijk).
In Vlaanderen zou de nationaliteit dus kunnen te maken hebben met de volkseigenheid, dus de cultuur, maar niet de etnie.

Rock Against Communism
13 juli 2004, 14:47
Onze entnie, genetische afkomst dus, bepaalt onze huidskleur, ons fysiek 'apparaat' enzo, maar de mens heeft een cultureel facet en dat zit in onze hersenen, onze ideeën. En de taal wordt in onze jonge jaren als een patroon in onze hersenen geprent. Of je nu een Eskimo bent, een Bantoe of een oer-Vlaming, dat patroon kan voor allen Nederlandstalig of Bantoe worden.

Vlaming zijn in doen en laten, in leven en praten is een culturele aangelegenheid. Als gevolg van hoe je bent opgegroeid, in welke samenleving en welke taal je spreekt. Niet door de genen die bepalen hoe je er uit ziet.
Met als gevolg dat die mensen Vlaming ZIJN en dat dus op hun paspoort mogen zien prijken, zij die de wil hebben en keuze maken om in de Vlaamse samenleving te staan, er aan deel te nemen en in te evolueren. Ook als ze zwart zijn, Mongoloïde, Eskimo, Bantoe of doordeweeks Antwerpenaar.
Nationaliteit heeft niks met bloed te zien, maar met een staatsburgerschap. Vaak, maar niet altijd heeft staatsburgerschap iets te maken met een volksaard. Dat hangt wat van het land af (in België is de nationaliteit louter staatsburgersschap, want een cultureel Belgisch volk bestaat niet; etnisch zijn Walen en Vlamingen eigenlijk wel gelijk).
In Vlaanderen zou de nationaliteit dus kunnen te maken hebben met de volkseigenheid, dus de cultuur, maar niet de etnie.
Op de site van de CIA:
Ethnic groups:
Fleming 58%, Walloon 31%, mixed or other 11%

Burry
13 juli 2004, 15:02
Onze entnie, genetische afkomst dus, bepaalt onze huidskleur, ons fysiek 'apparaat' enzo, ...
In Vlaanderen zou de nationaliteit dus kunnen te maken hebben met de volkseigenheid, dus de cultuur, maar niet de etnie.
Op de site van de CIA:
Ethnic groups:
Fleming 58%, Walloon 31%, mixed or other 11%

Dat is de zéér simplistische visie, of had je al niet door dat ze de 'Brusselaars' en Duitstalingen daar samen werpen in een mixed and other groep? Dat is gewoon eigenlijk een taalkundige opdeling. Ze zetten daar etnie, maar in België komt dat daar niet mee overeen.
Soms bedoelt men met etnie een volk, maar enger is het een vorm van 'ras'.