PDA

View Full Version : Vandaag was ik weer in mijn oude schoolkantine


Derk de Tweede
28 juni 2012, 22:33
Omdat vandaag daar de diplomauitreiking was van de school van mijn dochter.
Ze gaat de mode in. Erg gek dat je dochter op een school zit waar ik ook op gezeten heb, hoewel het een andere soort opeleiding is geworden. Bij het voorlezen van de namen viel het me op dat de leerlingen vrijwel allemaal andersstalige namen hebben, Kimberley, Dylan, Sharona maar ook Mohammed en Said. Jan, Piet, Peter, Sonja of Marjan, ze bestaan gewoon niet meer.
Maar die kantine ken ik nog van heel lang geleden toen het nog de Christelijke Lagere Technische School was. (Heb overgens ook de MTS en HTS gedaan)
Ik zat daar op een middag met zo'n 200 andere puistige puberjongens de lunch te verorberen die bestond uit 10 bruine boterhammen met kaas en een mok thee of koffie van 25 cent (10 eurocent). Sommige dronken zelfs melk.
Maar voordat we begonnen met eten ging een leraar ons met gesloten ogen en handen netjes gevouwen voor in het gebed. Meestal was dat de kettingrokende meneer Eykelenboom.
Nu had ik van mijn moeder een peer meegekregen die in mijn legerpukkel zat en vlak voor dat hij de slotzin kon zeggen "En zegen deze spijs" zwiepte ik die peer op de kale kop van meneer Eykelenboom.
Het werd stil in de kantine en meneer Eykelenboom stoof op ons af en vroeg wie dat gedaan heeft.
Niemand heeft mij verklikt en gelukkig kon ik mij nog redelijk inhouden van het lachen en blozen tegelijk. Kom daar anno 2012 eens mee aan.
Of de ondergrondse fietsenstalling waar om de zoveel weken een agent op een BMW onze Puchs, Kreidlers en Zundapps controleerde of die nog wel aan de wettelijk eisen voldeden. Ik reed overgens eerst op een Mobylette en later op een 3 handbak Tomos met een 60cc buitenboordmotorcilinder en 17 mm Bing carburateur. Toch goed voor een dikke 80 km/uur (en een krom frame).
Mijn praktijklokaal waar ik leerde draaien, frezen en vooral vijlen, heel veel vijlen was veranderd in een high-tech PC-ruimte. Zou men tegenwoordig nog H4 passingen gebruiken ? Tot mijn verbazing waren de draaibanken van de Artillerie Instelling nog steeds aanwezig. Ook moest ik denken aan die dag toen we op excursie gingen naar Werkspoor Utrecht. Niet met de bus, maar allemaal racend op de brommer. Van de 26 jongens kwamen er echter maar 25 aan te Utrecht. Die ene stille jongen uit Nederhorst den Berg, waarvan de ouders gescheiden waren, is onderweg dodelijk verongelukt.
Het gebouw wordt volgend jaar gesloopt en mijn dochter gaat dus verder leren op zo'n monsterschool van het ROC met 7000 leerlingen. Een school met detectiepoortjes en veiligheidspersoneel die kunnen ingrijpen bij agressie en waar de politie ook komt, maar niet om naar brommers te kijken maar om een leerling af te voeren.

http://img151.imageshack.us/img151/6281/dsc03291f.jpg

http://www.tgooi.info/hilversum/foto/ldekey02.jpg

http://www.technieknozem.nl/images/Tomos%203E%20fontijn.jpg

Scherven A. Mok
29 juni 2012, 06:00
:thumbsup:

Liederik
29 juni 2012, 09:08
mooie nostalgische post.

:thumbsup:

Derk de Tweede
29 juni 2012, 13:08
mooie nostalgische post.

:thumbsup:

Lijkt wel mijn memoires! :-P