PDA

View Full Version : Sanity Check


TomB
2 juli 2004, 20:20
Naast mijn huis staan een paar oude eikebomen van ongeveer 40 meter hoog. 1tje ervan is recentelijk gestorven en dreigt bij de volgende orkaan op het huis te vallen.

Ik kreeg de volgende prijzen terug om een boom omver te kappen:
Omhalen 1 boom: $1,305
Verwijderen stomp: $200

Dat is $1500 om een boom om te kappen. Ik viel bijna achterover van de prijs. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?

Griffin
2 juli 2004, 20:22
Laten vallen en de verzekering laten dokken? ;)

TomB
2 juli 2004, 20:28
Ik zou liever niet ontwaken met een boom op mijn borstkas, dat maakt uw hele dag kapot.

Tzuvar Raemborr
2 juli 2004, 20:30
Een kettingzaag gaan lenen bij de buurman : 0$

Waarom het ingewikkeld maken, Tom?

Griffin
2 juli 2004, 20:32
Een kettingzaag gaan lenen bij de buurman : 0$

Waarom het ingewikkeld maken, Tom?

En dan gaat ge verkeerd te werk en valt de boom alsnog op uw huis. Eigen schuld dus verzekering lacht in zijn vuistje.

TomB
2 juli 2004, 20:35
Een kettingzaag gaan lenen bij de buurman : 0$

Waarom het ingewikkeld maken, Tom?

Ik heb een kettingzaag, maar:

hoogte boom = 40 meter
afstand van huis = 6 meter

maw: de takken van die boom hangen over het huis. Bovendien hangt het merendeel aan de kant van het huis omdat aan de andere kant nog een boom staat.

Ge kunt proberen om die boom te kappen zoals in de handleiding van uw kettingzaag, maar chances are dat hij op het huis valt. Die mannen komen met een kraan etc. om dat te voorkomen. Misschien moest ik dat erbij gezegd hebben, mijn excuses.

Tzuvar Raemborr
2 juli 2004, 20:35
Mja.

Ik ken er niks van maar 1500 lijkt mij belachelijk. Hebt ge echt rond gehoord of is dat de eerste de beste prijs die ge kreeg?

DaBlacky
2 juli 2004, 20:39
Mja.

Ik ken er niks van maar 1500 lijkt mij belachelijk. Hebt ge echt rond gehoord of is dat de eerste de beste prijs die ge kreeg?

$ 1500 voor een 2 a 3 man een hele dag (misschien zelfs 2 dagen) met kraan en 2 kettingzagen laten afkomen is toch niet zo abnormaal veel. En zeker niet in USA.

TomB
2 juli 2004, 20:39
En dan gaat ge verkeerd te werk en valt de boom alsnog op uw huis. Eigen schuld dus verzekering lacht in zijn vuistje.

Voor zover ik weet valt zo'n ding altijd naar de kant waarin ge zaagt?

m.i. hangt dat af van het zwaartepunt.

Stel u dit voor, maar dan zonder de rechterkant omdat daar een andere boom hem heeft weggeduwd.

http://www.nhptv.org/natureworks/graphics/oak.jpg

TomB
2 juli 2004, 20:41
Mja.

Ik ken er niks van maar 1500 lijkt mij belachelijk. Hebt ge echt rond gehoord of is dat de eerste de beste prijs die ge kreeg?

$ 1500 voor een 2 a 3 man een hele dag (misschien zelfs 2 dagen) met kraan en 2 kettingzagen laten afkomen is toch niet zo abnormaal veel. En zeker niet in USA.

2 rednecks, 2 chainsaws en een kraan? Daarvoor betaal ik gewoonlijk ergens rond de $500 voor de ganse dag.

Tzuvar Raemborr
2 juli 2004, 20:41
Daarmee, ik zou zeggen, zoek nog wat voort.

George
2 juli 2004, 20:44
Waarom zouden alleen mensen die achter een klavier zitten zoveel mogen verdienen.

Maar kom, zal eens kijken wat ik kan doen. Retourvluchtje naar VS, kraantje huren, kettingzaagje huren, vrachtwagen huren. Wat kost het contairerpark daar? Nog een en ander napluizen over reglementeringen betreffende wetgevingen allerhande.

Zo ruwweg geschat denk ik toch wel dat ik snel aan het dubbele zit. Sorry maat.

%isschien kun je hem in de fik steken voor je naar je werk vertrrekt en zien dat je even kan logeren bij één van je vriendinnen. :wink:

DaBlacky
2 juli 2004, 20:45
$ 1500 voor een 2 a 3 man een hele dag (misschien zelfs 2 dagen) met kraan en 2 kettingzagen laten afkomen is toch niet zo abnormaal veel. En zeker niet in USA.

2 rednecks, 2 chainsaws en een kraan? Daarvoor betaal ik gewoonlijk ergens rond de $500 voor de ganse dag.

Als ik nu even Belgische prijzen hanteer:

uurloon voor die mannen: $ 25
2 dagen van 8 uur voor 3 man: $ 1 200
huur kraan 1 dag: $ 100 (dus $ 200 voor 2 dagen)
huur kettingzaag 1 dag: $ 15 (dus $ 60 voor 2 dagen, 2 chainsaws)
totaal huur apparatuur: $ 260
Totale kostprijs: $ 1 460
en dan nog brandstof voor de kraan en de kettingzagen + klein extra voor onvoorziene omstandigheden: $ 1 500

Toch niet abnormaal weinig?

George
2 juli 2004, 20:51
Ik zou liever niet ontwaken met een boom op mijn borstkas, dat maakt uw hele dag kapot.
Ga dan met uw hoofd aan het voeteneind liggen en slaap met je benen open dan valt de tak er mooi tussenin. Ook wel verschieten natuurlijk maar een straf verhaal voor op 't werk.

Griffin
2 juli 2004, 20:53
Ga dan met uw hoofd aan het voeteneind liggen en slaap met je benen open dan valt de tak er mooi tussenin. Ook wel verschieten natuurlijk maar een straf verhaal voor op 't werk.

:rofl:

George
2 juli 2004, 20:57
2 rednecks, 2 chainsaws en een kraan? Daarvoor betaal ik gewoonlijk ergens rond de $500 voor de ganse dag.

Als ik nu even Belgische prijzen hanteer:

uurloon voor die mannen: $ 25
2 dagen van 8 uur voor 3 man: $ 1 200
huur kraan 1 dag: $ 100 (dus $ 200 voor 2 dagen)
huur kettingzaag 1 dag: $ 15 (dus $ 60 voor 2 dagen, 2 chainsaws)
totaal huur apparatuur: $ 260
Totale kostprijs: $ 1 460
en dan nog brandstof voor de kraan en de kettingzagen + klein extra voor onvoorziene omstandigheden: $ 1 500

Toch niet abnormaal weinig?

Waar vind jij een kraan van meer dan 40m aan $ 100 per dag?
En ja in de vs is de loonlast wellicht veel lager maar voor $ 25 per uur kostprijs in Europa, allez ja, in België?

Supe®Staaf
2 juli 2004, 21:01
Naast mijn huis staan een paar oude eikebomen van ongeveer 40 meter hoog. 1tje ervan is recentelijk gestorven en dreigt bij de volgende orkaan op het huis te vallen.

Ik kreeg de volgende prijzen terug om een boom omver te kappen:
Omhalen 1 boom: $1,305
Verwijderen stomp: $200

Dat is $1500 om een boom om te kappen. Ik viel bijna achterover van de prijs. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?
Lach dat het geen Euro's zijn.
Een kleine hardwerkende zelfstandige mag toch zijn boterham verdienen, niet? :P

PS
Mag je het hout houden?
Dan is het zelfs een zaakje!

TomB
2 juli 2004, 21:04
Als ik nu even Belgische prijzen hanteer:

uurloon voor die mannen: $ 25
2 dagen van 8 uur voor 3 man: $ 1 200
huur kraan 1 dag: $ 100 (dus $ 200 voor 2 dagen)
huur kettingzaag 1 dag: $ 15 (dus $ 60 voor 2 dagen, 2 chainsaws)
totaal huur apparatuur: $ 260
Totale kostprijs: $ 1 460
en dan nog brandstof voor de kraan en de kettingzagen + klein extra voor onvoorziene omstandigheden: $ 1 500

Toch niet abnormaal weinig?

Waar vind jij een kraan van meer dan 40m aan $ 100 per dag?
En ja in de vs is de loonlast wellicht veel lager maar voor $ 25 per uur kostprijs in Europa, allez ja, in België?

Ik denk eerder uurloon: $10, 2 man, 1 dag = $160
De rest gaat naar de huur van de apparatuur.

Ik verhuur voor $300/dag mijn tow en lift (voor aan de staart van het vliegtuig te werken). Dat is apparatuur van meer als $50,000. Ik weet niet hoeveel een kraan kost, maar zoveel kan dat nu toch ook niet zijn?

Misschien zit daar echter het verschil en had ik gewoon sticker shock.

Distel
2 juli 2004, 21:04
Mail effe naar het Pentagon dat je een bende Arabieren vanalles hebt zien begraven onder de wortels van die boom. Zeg dat het wellicht om Belgische ontslagdocumenten gaat, want op een van de kratten stond "C4".

Griffin
2 juli 2004, 21:05
Mail effe naar het Pentagon dat je een bende Arabieren vanalles hebt zien begraven onder de wortels van die boom. Zeg dat het wellicht om Belgische ontslagdocumenten gaat, want op een van de kratten stond "C4".

:rofl:

TomB
2 juli 2004, 21:06
Naast mijn huis staan een paar oude eikebomen van ongeveer 40 meter hoog. 1tje ervan is recentelijk gestorven en dreigt bij de volgende orkaan op het huis te vallen.

Ik kreeg de volgende prijzen terug om een boom omver te kappen:
Omhalen 1 boom: $1,305
Verwijderen stomp: $200

Dat is $1500 om een boom om te kappen. Ik viel bijna achterover van de prijs. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?
Lach dat het geen Euro's zijn.
Een kleine hardwerkende zelfstandige mag toch zijn boterham verdienen, niet? :P

PS
Mag je het hout houden?
Dan is het zelfs een zaakje!

Het zou er nog aan mankeren dat ik mijn eigen hout niet mag bijhouden.

Supe®Staaf
2 juli 2004, 21:08
Lach dat het geen Euro's zijn.
Een kleine hardwerkende zelfstandige mag toch zijn boterham verdienen, niet? :P

PS
Mag je het hout houden?
Dan is het zelfs een zaakje!

Het zou er nog aan mankeren dat ik mijn eigen hout niet mag bijhouden.
Hier maakt dit meestal deel uit van de vergelijkbare vergoeding........

TomB
2 juli 2004, 21:09
Hier maakt dit meestal deel uit van de vergelijkbare vergoeding........

Hier gebruiken we dat voor den BBQ.

Tzuvar Raemborr
2 juli 2004, 21:11
Zeg Tom, is die boom eigenlijk van u? Staat die in uwen hof of op straat?

Kunt ge dat niet op de stad schuiven ofzo?

Want tsja, zelfs al zou het een redelijke prijs zijn, 1500 is verdomd veel geld aangezien ge er uiteindelijk niks aan overhoudt behalve een verdwenen dreiging.

George
2 juli 2004, 21:18
Zeg Tom, is die boom eigenlijk van u? Staat die in uwen hof of op straat?

Kunt ge dat niet op de stad schuiven ofzo?

Want tsja, zelfs al zou het een redelijke prijs zijn, 1500 is verdomd veel geld aangezien ge er uiteindelijk niks aan overhoudt behalve een verdwenen dreiging.

Anderzijds, als dat ding op z'n kot valt en hij overleeft het kost het hem toch veel meer. Met wat geluk betaald de verzekering iets uit maar toch.

Supe®Staaf
2 juli 2004, 21:22
Hier maakt dit meestal deel uit van de vergelijkbare vergoeding........

Hier gebruiken we dat voor den BBQ.
Gaat gij u nog wel een stukske vlees kunnen permitteren na een dergelijke financiële aderlating?

Tjolder
2 juli 2004, 21:23
Het is een gevaarlijk en moeilijk werkje.

Er kan van alles misgaan, dus veel verzekeringskosten.

En er zijn er waarschijnlijk weinig die dat doen (durven? kunnen?)

Vraag en aanbod mijn beste dokken maar :wink:

TomB
2 juli 2004, 21:25
Zeg Tom, is die boom eigenlijk van u? Staat die in uwen hof of op straat?

Kunt ge dat niet op de stad schuiven ofzo?

Want tsja, zelfs al zou het een redelijke prijs zijn, 1500 is verdomd veel geld aangezien ge er uiteindelijk niks aan overhoudt behalve een verdwenen dreiging.

De boom staat meer als 100 meter van de dichtsbijzijnde property line af. Ik woon buiten de stad.

TomB
2 juli 2004, 21:27
Hier gebruiken we dat voor den BBQ.
Gaat gij u nog wel een stukske vlees kunnen permitteren na een dergelijke financiële aderlating?

Ik weet het niet Staaf, het zou kunnen dat ik bij u moet aankloppen voor financiele steun om dat te betalen. Ge moogt dan wel naar den BBQ komen.

Distel
2 juli 2004, 21:27
Koop een grote rol kiekengaas. Leg een ringvormig "kiekenkot" aan rond uw huis. Vang een handvol miereneters en laat ze los in dit kiekenkot. Schep u vervolgens een emmer termieten bijeen. Laat ze los aan de voet van de boom. Wacht geduldig tot er niks dan stof overblijft.

Voila se. Voor de prijs van een rol kiekengaas is uwen boom herleid tot een hoop stof. En da stof kunt ge aan Cletus The Slack-Jawed Yokel & friends verkopen als Limited Edition G.W. Bush Brainmatter Replica's.

Hier zit nog winst in zelfs. 8)

Tzuvar Raemborr
2 juli 2004, 21:28
Zeg Tom, is die boom eigenlijk van u? Staat die in uwen hof of op straat?

Kunt ge dat niet op de stad schuiven ofzo?

Want tsja, zelfs al zou het een redelijke prijs zijn, 1500 is verdomd veel geld aangezien ge er uiteindelijk niks aan overhoudt behalve een verdwenen dreiging.

Anderzijds, als dat ding op z'n kot valt en hij overleeft het kost het hem toch veel meer. Met wat geluk betaald de verzekering iets uit maar toch.

Ja, ik weet het, dat is het hem nu juist. Hij is nu gedwongen van al dat geld uit te geven, maar eens die boom weg is is hij wel veilig maar is hij zijn geld kwijt. Vergeleken tegenover de tijd voordat die boom wankel stond heeft hij dus eigenlijk z'n geld door de plee gespoeld he. Tov die tijd is de meerwaarde nul... :(

George
2 juli 2004, 21:30
Ik denk eerder uurloon: $10, 2 man, 1 dag = $160
De rest gaat naar de huur van de apparatuur.

Ik verhuur voor $300/dag mijn tow en lift (voor aan de staart van het vliegtuig te werken). Dat is apparatuur van meer als $50,000. Ik weet niet hoeveel een kraan kost, maar zoveel kan dat nu toch ook niet zijn?

Misschien zit daar echter het verschil en had ik gewoon sticker shock.
Zo'n kraan kost al vlug het dubbele, hier toch, en bovendien ziet zo'n toestel meer af door gebruik voor verschillende doeleinden en gaat bijgevolg niet zo lang mee (afschrijving)
$10 per uur kostprijs voor gevaarlijk werk? Arbeidsongevallenverzekering niet verplichtend maken heeft zo z'n voordelen hé. Toch zal de contractor wel een verzekering dienen af te sluiten voor mogelijke schade aan uw woning.

TomB
2 juli 2004, 21:33
Anderzijds, als dat ding op z'n kot valt en hij overleeft het kost het hem toch veel meer. Met wat geluk betaald de verzekering iets uit maar toch.

Ja, ik weet het, dat is het hem nu juist. Hij is nu gedwongen van al dat geld uit te geven, maar eens die boom weg is is hij wel veilig maar is hij zijn geld kwijt. Vergeleken tegenover de tijd voordat die boom wankel stond heeft hij dus eigenlijk z'n geld door de plee gespoeld he. Tov die tijd is de meerwaarde nul... :(


De meerwaarde is dat je veilig kan slapen en een huis hebt dat goed onderhouden is. Het was gewoon even slikken, vooral dan omdat het niet de enige boom is die naast mijn huis staat. Ik kijk potentieel tegen 6000 aan onkosten aan. Daar denk je toch even over na.

George
2 juli 2004, 21:33
Ja, ik weet het, dat is het hem nu juist. Hij is nu gedwongen van al dat geld uit te geven, maar eens die boom weg is is hij wel veilig maar is hij zijn geld kwijt. Vergeleken tegenover de tijd voordat die boom wankel stond heeft hij dus eigenlijk z'n geld door de plee gespoeld he. Tov die tijd is de meerwaarde nul... :(

Tja, 't is z'n eigen schuld hé, had hij maar niet in een huis met een boom ernaast moeten gaan wonen :lol:

TomB
2 juli 2004, 21:36
Ik denk eerder uurloon: $10, 2 man, 1 dag = $160
De rest gaat naar de huur van de apparatuur.

Ik verhuur voor $300/dag mijn tow en lift (voor aan de staart van het vliegtuig te werken). Dat is apparatuur van meer als $50,000. Ik weet niet hoeveel een kraan kost, maar zoveel kan dat nu toch ook niet zijn?

Misschien zit daar echter het verschil en had ik gewoon sticker shock.
Zo'n kraan kost al vlug het dubbele, hier toch, en bovendien ziet zo'n toestel meer af door gebruik voor verschillende doeleinden en gaat bijgevolg niet zo lang mee (afschrijving)
$10 per uur kostprijs voor gevaarlijk werk? Arbeidsongevallenverzekering niet verplichtend maken heeft zo z'n voordelen hé. Toch zal de contractor wel een verzekering dienen af te sluiten voor mogelijke schade aan uw woning.

Hij heeft een liability verzekering van $2,000,000. Dat was het eerste dat ik hem vroeg. Worker's comp insurance is by the way verplicht in Florida.
Het uurloon voor unskilled labor is ongeveer $8 / uur, de andere $2 zijn de marge van de aannemer op het werk.

TomB
2 juli 2004, 21:38
Ja, ik weet het, dat is het hem nu juist. Hij is nu gedwongen van al dat geld uit te geven, maar eens die boom weg is is hij wel veilig maar is hij zijn geld kwijt. Vergeleken tegenover de tijd voordat die boom wankel stond heeft hij dus eigenlijk z'n geld door de plee gespoeld he. Tov die tijd is de meerwaarde nul... :(

Tja, 't is z'n eigen schuld hé, had hij maar niet in een huis met een boom ernaast moeten gaan wonen :lol:

Ik steun dat principe.

George
2 juli 2004, 21:40
Met een penthouse had je dat niet gehad hé Tomb.

Tzuvar Raemborr
2 juli 2004, 21:41
Note to self : ga later niet naast een boom wonen.

George
2 juli 2004, 21:59
[Hij heeft een liability verzekering van $2,000,000. Dat was het eerste dat ik hem vroeg. Worker's comp insurance is by the way verplicht in Florida.
Het uurloon voor unskilled labor is ongeveer $8 / uur, de andere $2 zijn de marge van de aannemer op het werk.

Eerst en vooral, om dergelijke taken te verrichten in in vernoemde omstandigheden heb je niet veel aan een "unskilled worker" Degenen die de kettingzagen hanteren en de kraanman dienen inderdaad wel bekwaam te zijn. Je kan natuurlijk op vooehand door een studiebureau laten uitrekenen waar de takken tegengehouden dienen te worden en waar men precies moet zagen zodat je geen skilled workers nodig hebt maar ik vrees dat je dan veel duurder uitkomt. Je zegt $8 / uur aan uurloon en $ 2 voor de werkgever als marge. Waar zitten die belastingen en waar de verzekering? Bij die 8 of die 2?

TomB
2 juli 2004, 22:03
[Hij heeft een liability verzekering van $2,000,000. Dat was het eerste dat ik hem vroeg. Worker's comp insurance is by the way verplicht in Florida.
Het uurloon voor unskilled labor is ongeveer $8 / uur, de andere $2 zijn de marge van de aannemer op het werk.

Eerst en vooral, om dergelijke taken te verrichten in in vernoemde omstandigheden heb je niet veel aan een "unskilled worker" Degenen die de kettingzagen hanteren en de kraanman dienen inderdaad wel bekwaam te zijn. Je kan natuurlijk op vooehand door een studiebureau laten uitrekenen waar de takken tegengehouden dienen te worden en waar men precies moet zagen zodat je geen skilled workers nodig hebt maar ik vrees dat je dan veel duurder uitkomt. Je zegt $8 / uur aan uurloon en $ 2 voor de werkgever als marge. Waar zitten die belastingen en waar de verzekering? Bij die 8 of die 2?

Bij die $8 tiens, het loon is $6. De verzekering is deel van de overhead. Maar zoals ik reeds zei: De kost van de kraan had ik misschien onderschat .

George
2 juli 2004, 22:11
Eerst en vooral, om dergelijke taken te verrichten in in vernoemde omstandigheden heb je niet veel aan een "unskilled worker" Degenen die de kettingzagen hanteren en de kraanman dienen inderdaad wel bekwaam te zijn. Je kan natuurlijk op vooehand door een studiebureau laten uitrekenen waar de takken tegengehouden dienen te worden en waar men precies moet zagen zodat je geen skilled workers nodig hebt maar ik vrees dat je dan veel duurder uitkomt. Je zegt $8 / uur aan uurloon en $ 2 voor de werkgever als marge. Waar zitten die belastingen en waar de verzekering? Bij die 8 of die 2?

Bij die $8 tiens, het loon is $6. De verzekering is deel van de overhead. Maar zoals ik reeds zei: De kost van de kraan had ik misschien onderschat .

Jawadde, voor $6 uw leven riskeren. Mij niet gezien. Voor dat geld vind ge hier amper een Poolse kuisvrouw. In 't zwart zonder verzekering noch belasting.

Mitgard
2 juli 2004, 22:18
Naast mijn huis staan een paar oude eikebomen van ongeveer 40 meter hoog. 1tje ervan is recentelijk gestorven en dreigt bij de volgende orkaan op het huis te vallen.

Ik kreeg de volgende prijzen terug om een boom omver te kappen:
Omhalen 1 boom: $1,305
Verwijderen stomp: $200

Dat is $1500 om een boom om te kappen. Ik viel bijna achterover van de prijs. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?

schaf de sociale zekerheid af en de markt zorgt voor de rest.

TomB
2 juli 2004, 22:30
Bij die $8 tiens, het loon is $6. De verzekering is deel van de overhead. Maar zoals ik reeds zei: De kost van de kraan had ik misschien onderschat .

Jawadde, voor $6 uw leven riskeren. Mij niet gezien. Voor dat geld vind ge hier amper een Poolse kuisvrouw. In 't zwart zonder verzekering noch belasting.

Allez, ik zal $7 geven.

George
2 juli 2004, 22:36
Jawadde, voor $6 uw leven riskeren. Mij niet gezien. Voor dat geld vind ge hier amper een Poolse kuisvrouw. In 't zwart zonder verzekering noch belasting.

Allez, ik zal $7 geven. :lol: :lol: :lol:
6 dollar teveel voor die low life punks tuurlijk.

de Vexille
2 juli 2004, 22:39
Zeg Tommeke, trekt dat hout op iets ? (eik was het toch he...) Want om dat nu zo meteen op "den BBQ" te gooien... Als dat een uit de kluiten gewassen eik is, dan kan dat wel een aardig dollarke opbrengen...

Misschien toch eens laten schatten...



By the way, ge weet toch dat ge in dit apenland een "bouwvergunning" moet aanvragen om zo'n stuk hout te mogen omzagen ...

TomB
2 juli 2004, 22:40
Allez, ik zal $7 geven. :lol: :lol: :lol:
6 dollar teveel voor die low life punks tuurlijk.

For reference: Ik betaal mijn kuisvrouw $10/uur. Ze werkt als self-employed en factureert me 1x per maand. Dat is een vet betaalde kuisvrouw in vergelijking met wat hier standaard is.

DaBlacky
2 juli 2004, 22:42
Eerst en vooral, om dergelijke taken te verrichten in in vernoemde omstandigheden heb je niet veel aan een "unskilled worker" Degenen die de kettingzagen hanteren en de kraanman dienen inderdaad wel bekwaam te zijn. Je kan natuurlijk op vooehand door een studiebureau laten uitrekenen waar de takken tegengehouden dienen te worden en waar men precies moet zagen zodat je geen skilled workers nodig hebt maar ik vrees dat je dan veel duurder uitkomt. Je zegt $8 / uur aan uurloon en $ 2 voor de werkgever als marge. Waar zitten die belastingen en waar de verzekering? Bij die 8 of die 2?

Bij die $8 tiens, het loon is $6. De verzekering is deel van de overhead. Maar zoals ik reeds zei: De kost van de kraan had ik misschien onderschat .

$ 6 voor nen hoogtewerker die bij ons totaal niet unskilled is (anders moogt ge gene boom van 40 meter omzagen. Geen enkele werkgever gaat nen ongeschoolde arbeider voor zoiets aannemen (bij ons)).

Leve het minimumloon.

TomB
2 juli 2004, 22:49
Bij die $8 tiens, het loon is $6. De verzekering is deel van de overhead. Maar zoals ik reeds zei: De kost van de kraan had ik misschien onderschat .

$ 6 voor nen hoogtewerker die bij ons totaal niet unskilled is (anders moogt ge gene boom van 40 meter omzagen. Geen enkele werkgever gaat nen ongeschoolde arbeider voor zoiets aannemen (bij ons)).
Leve het minimumloon.

het grote verschil zit em in de lasten, niet in wat die kerel overhoudt. Het zou nog wel eens goed kunnen zijn dat onze Floridiaan met zijn $6 per uur meer overhoudt dan uw belgische boomzager.

DaBlacky
2 juli 2004, 22:55
$ 6 voor nen hoogtewerker die bij ons totaal niet unskilled is (anders moogt ge gene boom van 40 meter omzagen. Geen enkele werkgever gaat nen ongeschoolde arbeider voor zoiets aannemen (bij ons)).
Leve het minimumloon.

het grote verschil zit em in de lasten, niet in wat die kerel overhoudt. Het zou nog wel eens goed kunnen zijn dat onze Floridiaan met zijn $6 per uur meer overhoudt dan uw belgische boomzager.

Die $6 was al nettoloon, u zei dat het $8 bruto was (werknemers-winst afgetrokken).

ok.
USA: $8 bruto
België: € 40 bruto.

BTW: 21%
over: € 32

werkgevers-"uitbuiting" (laten we in communistische termen spreken :p): € 5
over: €27

RSZ: 13,07 van 108%
over: €23

bedrijfsvoorheffing: € 12
over: € 11

Het nettoloon in België blijkt hoger te zijn dat het brutoloon in USA. En in deze barre tijden is dat verschil nog groter doordat de Europese vredesmunt veel sterker is dan de Amerikaanse oorlogsdollar.

Dies
2 juli 2004, 22:57
By the way, ge weet toch dat ge in dit apenland een "bouwvergunning" moet aanvragen om zo'n stuk hout te mogen omzagen ...
Gelukkig nemen ze het in de VS niet zo heel nauw met de Belgische wetgeving. :wink:

Leve het minimumloon.
Het minimumloon heeft daar maar weinig mee te maken. Mocht TomB die mannen door het bestaan van zo een minimuloon overigens bijvoorbeeld $15/uur moeten betalen dan deed hij het misschien, met alle risico's, toch zelf.

de Vexille
2 juli 2004, 23:07
@Dies

Ik had het dan ook over "dit" apenland...
De VS kent dan wel weer een regelneverij op heel andere vlakken... (heb ik onlangs nogmaar eens mogen ontdekken)

TomB
2 juli 2004, 23:17
@Dies

Ik had het dan ook over "dit" apenland...
De VS kent dan wel weer een regelneverij op heel andere vlakken... (heb ik onlangs nogmaar eens mogen ontdekken)

Kwa bomen trekken hebt ge hier normaal gezien een permit nodig. In de stad houden ze zich daar aan. Er staan op mijn terrein een paar honderd bomen, en ge kunt van aan de straat deze niet zien staan, dus we gaan dat op zijn Belgisch' oplossen.

TomB
2 juli 2004, 23:18
het grote verschil zit em in de lasten, niet in wat die kerel overhoudt. Het zou nog wel eens goed kunnen zijn dat onze Floridiaan met zijn $6 per uur meer overhoudt dan uw belgische boomzager.

Die $6 was al nettoloon, u zei dat het $8 bruto was (werknemers-winst afgetrokken).

ok.
USA: $8 bruto
België: € 40 bruto.

BTW: 21%
over: € 32

werkgevers-"uitbuiting" (laten we in communistische termen spreken :p): € 5
over: €27

RSZ: 13,07 van 108%
over: €23

bedrijfsvoorheffing: € 12
over: € 11

Het nettoloon in België blijkt hoger te zijn dat het brutoloon in USA. En in deze barre tijden is dat verschil nog groter doordat de Europese vredesmunt veel sterker is dan de Amerikaanse oorlogsdollar.

Ge zijt uw vakantiegeld en dertiende maand nog vergeten.

de Vexille
2 juli 2004, 23:22
Maar serieus Tom, hebt ge de waarde van het hout al eens laten schatten? Of is het de moeite niet (je zei dat het een "dode" boom was...)

Eén van m'n vrienden heeft onlangs een boerderijtje gekocht en gerenoveerd en in één van de stallen lag nogal wat hout (eik, beuk, ...) gezaagd en ongezaagd en die moest toch eens slikken toen hij te horen kreeg dat dit een klein kapitaaltje waard was. Eerst wou hij dat zaakje gewoon weggeven, maar nu heeft ie er toch een flink deel van z'n verbouwing mee kunnen betalen...

TomB
2 juli 2004, 23:22
Nu de andere kant van die medaille:

Kost aan de werkgever in Belgie 40
Kost aan de werkgever in de VS 10
Gevolg: De helft van die ongeschoolden mogen van een karig uitkerinkje leven in Belgie.

Ander gevolg: Die ongeschoolde arbeider die zijn boom moet laten omdoen in Belgie betaalt 4 keer zo veel, dus maakt het voor hem bitter weinig uit dat hij netto iets meer verdient. (en dat was maar 1 voorbeeldje he)

TomB
2 juli 2004, 23:26
Maar serieus Tom, hebt ge de waarde van het hout al eens laten schatten? Of is het de moeite niet (je zei dat het een "dode" boom was...)

Eén van m'n vrienden heeft onlangs een boerderijtje gekocht en gerenoveerd en in één van de stallen lag nogal wat hout (eik, beuk, ...) gezaagd en ongezaagd en die moest toch eens slikken toen hij te horen kreeg dat dit een klein kapitaaltje waard was. Eerst wou hij dat zaakje gewoon weggeven, maar nu heeft ie er toch een flink deel van z'n verbouwing mee kunnen betalen...

Ik plande dat op termijn in den BBQ zwieren, maar ik zal eens vragen wat het waard is.

maddox
3 juli 2004, 06:47
Spijtig dat ik geen vakantie in Florida geplanned heb, want een boompje verwijderen is wel leuk.
Ik doe dat niet professioneel, wel stukje bij stukje. Als er een 2 meter lange tak op het dak valt, is dat geen probleem.

Oftewel, als je toch beschikking hebt over een hoogtewerker achtig ding, en een kettingzaag; Gebruik je verstand en zaag de takken af stukje bij beetje. Takels, kettingen, touwen en spanbanden zijn je vriend.

Als je toch vrije ondernemer bent, onderneem zelf en gebruik logica, inzicht en geduld. Spaar je 1500 en meer dollar mee uit, levert je bergen BBQ brandstof op, maar kost je vrije tijd .

Supe®Staaf
3 juli 2004, 08:26
Gaat gij u nog wel een stukske vlees kunnen permitteren na een dergelijke financiële aderlating?

Ik weet het niet Staaf, het zou kunnen dat ik bij u moet aankloppen voor financiele steun om dat te betalen. Ge moogt dan wel naar den BBQ komen.
Fair deal.
Ik breng het vlees mee.
Lamskroontjes, entre-côte, varkenshaasjes, zoeten buik, zout geregeld, kalfsworst, een gigantische brok Thaïse parelvis en kippevleugels.
Weet me te zeggen wat jij wil eten.

Zorg jij voor dragon, azijn, witte wijn een kilo boter en 12 eieren en een bak tomaten (béarnaise en/of choron-saus)
Is daar een drinkbare streekwijn te koop in de superette?

Ik zal goedkoop vliegen om u niet nog meer op kosten te jagen. :P

maddox
3 juli 2004, 12:37
Probleempje Superstaaf. Het invoeren van voedingswaren in de VS geeft problemen

Supe®Staaf
3 juli 2004, 13:23
Probleempje Superstaaf. Het invoeren van voedingswaren in de VS geeft problemen
Niet mogelijk :!:
Het land van de ultieme vrijheid, beperkt ons in het hoogste na te streven goed: een smakelijk stukje eten :?:
En wij maar dapper hun gemanipuleerde rotzooi invoeren. :?

Tzuvar Raemborr
3 juli 2004, 13:25
Probleempje Superstaaf. Het invoeren van voedingswaren in de VS geeft problemen
Niet mogelijk :!:
Het land van de ultieme vrijheid, beperkt ons in het hoogste na te streven goed: een smakelijk stukje eten :?:
En wij maar dapper hun gemanipuleerde rotzooi invoeren. :?

Hehe, een kennis van mij ging op vakantie naar USA en verklaarde achteraf :


Nog nooit heb ik mij zo onvrij gevoeld als toen, in het "land van de vrijheid".

dejohan
3 juli 2004, 14:04
Naast mijn huis staan een paar oude eikebomen van ongeveer 40 meter hoog. 1tje ervan is recentelijk gestorven en dreigt bij de volgende orkaan op het huis te vallen.

Ik kreeg de volgende prijzen terug om een boom omver te kappen:
Omhalen 1 boom: $1,305
Verwijderen stomp: $200

Dat is $1500 om een boom om te kappen. Ik viel bijna achterover van de prijs. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?


Ik wil u wel professioneel verder helpen, alleen moet de vorige rekening nog betaald worden.
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=570931#570931

TomB
3 juli 2004, 14:39
Ik weet het niet Staaf, het zou kunnen dat ik bij u moet aankloppen voor financiele steun om dat te betalen. Ge moogt dan wel naar den BBQ komen.
Fair deal.
Ik breng het vlees mee.
Lamskroontjes, entre-côte, varkenshaasjes, zoeten buik, zout geregeld, kalfsworst, een gigantische brok Thaïse parelvis en kippevleugels.
Weet me te zeggen wat jij wil eten.

Zorg jij voor dragon, azijn, witte wijn een kilo boter en 12 eieren en een bak tomaten (béarnaise en/of choron-saus)
Is daar een drinkbare streekwijn te koop in de superette?

Ik zal goedkoop vliegen om u niet nog meer op kosten te jagen. :P

Aan vlees heb ik niet te kort, we kunnen een everzwijn omleggen, die lopen toch rond in den hof. Gewoon wat mais strooien langs de rivier.

TomB
3 juli 2004, 15:04
Naast mijn huis staan een paar oude eikebomen van ongeveer 40 meter hoog. 1tje ervan is recentelijk gestorven en dreigt bij de volgende orkaan op het huis te vallen.

Ik kreeg de volgende prijzen terug om een boom omver te kappen:
Omhalen 1 boom: $1,305
Verwijderen stomp: $200

Dat is $1500 om een boom om te kappen. Ik viel bijna achterover van de prijs. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?


Ik wil u wel professioneel verder helpen, alleen moet de vorige rekening nog betaald worden.
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=570931#570931

't is in orde, breng gewoon uw betaling mee.

Tjolder
3 juli 2004, 16:22
@Dies

Ik had het dan ook over "dit" apenland...
De VS kent dan wel weer een regelneverij op heel andere vlakken... (heb ik onlangs nogmaar eens mogen ontdekken)

Kwa bomen trekken hebt ge hier normaal gezien een permit nodig. In de stad houden ze zich daar aan. Er staan op mijn terrein een paar honderd bomen, en ge kunt van aan de straat deze niet zien staan, dus we gaan dat op zijn Belgisch' oplossen.

Dus ge gaat die boom in tweeën splitsen 8)

DaBlacky
4 juli 2004, 14:29
Nu de andere kant van die medaille:

Kost aan de werkgever in Belgie 40
Kost aan de werkgever in de VS 10
Gevolg: De helft van die ongeschoolden mogen van een karig uitkerinkje leven in Belgie.

Ander gevolg: Die ongeschoolde arbeider die zijn boom moet laten omdoen in Belgie betaalt 4 keer zo veel, dus maakt het voor hem bitter weinig uit dat hij netto iets meer verdient. (en dat was maar 1 voorbeeldje he)

Volgens mij is die uitkering van die ongeschoolde arbeider in België hoger dan het nettoloon van uw slaafje in Amerika.

DaBlacky
4 juli 2004, 14:32
Niet mogelijk :!:
Het land van de ultieme vrijheid, beperkt ons in het hoogste na te streven goed: een smakelijk stukje eten :?:
En wij maar dapper hun gemanipuleerde rotzooi invoeren. :?

Hehe, een kennis van mij ging op vakantie naar USA en verklaarde achteraf :


Nog nooit heb ik mij zo onvrij gevoeld als toen, in het "land van de vrijheid".


Is Einstein een kennis van u? ;)

Of anders kende uw kennis Einstein goed :p

Tantist
4 juli 2004, 15:10
Wij zagen thuis regelmatig bomen om uit ons boske om de stookkosten wat te beperken.

Als een boom ongunstig dreigt te vallen, gebruiken wij altijd een katrol. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

DaBlacky
4 juli 2004, 18:40
Wij zagen thuis regelmatig bomen om uit ons boske om de stookkosten wat te beperken.

Als een boom ongunstig dreigt te vallen, gebruiken wij altijd een katrol. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

Zijn die bomen uit uw boske 40 meter? ;)

Tantist
4 juli 2004, 19:50
Wij zagen thuis regelmatig bomen om uit ons boske om de stookkosten wat te beperken.

Als een boom ongunstig dreigt te vallen, gebruiken wij altijd een katrol. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

Zijn die bomen uit uw boske 40 meter? ;)

Geen idee, ik denk het wel.

C uit W
6 juli 2004, 14:25
Anders in de boom klimmen en klein stukje per stukje doorzagen :wink:

TomB
6 juli 2004, 15:22
Nu de andere kant van die medaille:

Kost aan de werkgever in Belgie 40
Kost aan de werkgever in de VS 10
Gevolg: De helft van die ongeschoolden mogen van een karig uitkerinkje leven in Belgie.

Ander gevolg: Die ongeschoolde arbeider die zijn boom moet laten omdoen in Belgie betaalt 4 keer zo veel, dus maakt het voor hem bitter weinig uit dat hij netto iets meer verdient. (en dat was maar 1 voorbeeldje he)

Volgens mij is die uitkering van die ongeschoolde arbeider in België hoger dan het nettoloon van uw slaafje in Amerika.

Inmiddels zijn ze de boom aan het omzagen. Zelf met een katrol beginnen en dan per ongeluk mijn huis verpletteren zoals Tantist suggereerde had ik geen goesting in. ;)

Als follow-up: Die mannen verdienen $35 per uur. Blijkbaar was dat 'unskilled labor' niet zo 'unskilled' als ik gedacht had.

DaBlacky
6 juli 2004, 16:24
Volgens mij is die uitkering van die ongeschoolde arbeider in België hoger dan het nettoloon van uw slaafje in Amerika.

Inmiddels zijn ze de boom aan het omzagen. Zelf met een katrol beginnen en dan per ongeluk mijn huis verpletteren zoals Tantist suggereerde had ik geen goesting in. ;)

Als follow-up: Die mannen verdienen $35 per uur. Blijkbaar was dat 'unskilled labor' niet zo 'unskilled' als ik gedacht had.

:D

Ik ben blij dat sommige dingen in Amerika toch nog beter klinken dan eerst verwacht :)

Griffin
6 juli 2004, 17:19
Anders in de boom klimmen en klein stukje per stukje doorzagen :wink:

Zoals de tak waar ge op zit? :lol: :lol: ;)

TomB
6 juli 2004, 17:36
Inmiddels zijn ze de boom aan het omzagen. Zelf met een katrol beginnen en dan per ongeluk mijn huis verpletteren zoals Tantist suggereerde had ik geen goesting in. ;)

Als follow-up: Die mannen verdienen $35 per uur. Blijkbaar was dat 'unskilled labor' niet zo 'unskilled' als ik gedacht had.

:D

Ik ben blij dat sommige dingen in Amerika toch nog beter klinken dan eerst verwacht :)

Hoezo beter? Dat maakt het duurder voor mij he kerel...