PDA

View Full Version : De maaltijd -- uw bijdrage graag (enkel mensen die kunnen rekenen)


C2C
15 juli 2012, 16:26
Dag mensen.

Er begint opnieuw wat te broeien rond het thema van de bevolking op de planeet. De Bill & Melinda Gates Foundation wil investeren in geboortebeperking (of "family planning", wat hetzelfde is). Ze hebben er zopas een grote show rond opgevoerd, met veel blanke leiders die weer eens gaan vertellen wat niet-blanke mensen moeten doen.

Ik blijf in het kamp van zij die beweren dat niet het lachwekkende idee van de "overbevolking" cruciaal is, maar wel dat van de "overconsumptie".

Er zijn al vele wetenschappers die dat aantonen (met criteria als CO2-uitstoot per capita en dat soort berekeningen. - Een Congolees stoot 89 keer minder CO2 uit dan een Amerikaan. Er mogen dus 89 Congolese kindjes zijn voor elk nieuw Amerikaans kindje.)

Ik wil het wat verduidelijken en concreter maken door te rekenen rond voedsel.

-Laten we eens een "ideale" maaltijd bereiden, en uitrekenen hoeveel die de planeet schaadt. De minst schadelijke maaltijd.

-Laten we die dan vergelijken met een "typische" maaltijd die hier in ons land geconsumeerd wordt.

-En laten we de twee dan vergelijken.

::

Enkele criteria voor de "ideale maaltijd":

-De ideale maaltijd, voor een man van 75kg, die lichte activiteiten uitoefent, bevat: 2300kcal, waarvan 330 gram koolhydraten, 76 gram proteïnen, en 75 gram vet. Vitaminen en micro-nutriënten nemen we voorlopig niet in rekening.

-De ingrediënten mogen van overal ter wereld komen, we lopen niet mee in de local food beweging (louter om de zaak simpel te houden)

-We berekenen enkel het volgende: energie-intensiteit van de maaltijd en CO2-uitstoot (da's voorlopig voldoende) - en wel over de gehele keten (van landbouwveld tot keukentafel, inclusief verpakkingen, koeling, etc...).

-Ik begrijp dat een gezonde voeding er een is die bestaat uit veel variatie. Maar dat laten we voorlopig buiten beschouwing.

Wie wil helpen?

Munglik
15 juli 2012, 16:28
Ik ben wel benieuwd hoe je dit wil uitrekenen.

C2C
15 juli 2012, 16:28
Ik begin met het uitrekenen van een maaltijd op basis van:

-maniokmeel gemengd met maïsmeel (fufu)
-met maniok-bladeren
-wat palmolie
-en een portie bonen in tomatensaus

Een typische Congolese maaltijd. Redelijk makkelijk te becijferen.

Txiki
15 juli 2012, 17:01
Zelfgemaakte verse soep.

C2C
15 juli 2012, 17:09
Goede bron voor de calorie-inhoud van voedingswaren: USDA National Nutrient Database for Standard Reference: http://ndb.nal.usda.gov

-100g maniokmeel bevat: 160kcal, 1.36g proteïnen, 0.28g vet, 38g koolhydraten

-100g geel maïsmeel bevat: 361kcal, 6.9g proteïnen, 3.8g vet, 77g koolhydraten

-100g maniokbladeren bevatten: 37kcal, 36g proteïnen, 0.2g vet, 7g koolhydraten (bron: http://www.fao.org/docrep/003/X6877E/X6877E00.htm)

-100g palmolie bevat: 884kcal, 100g vet

-100g bonen bevat: 127kcal, 8.7g proteïnen, 0.5g vet, 23g koolhydraten

-100g tomaten: 18kcal, 1g proteïne, 0.2g vet, 4g koolhydraten

Ok. Nu samenstellen. Dan de landbouwketen bekijken.

Another Jack
15 juli 2012, 17:13
Goede bron voor de calorie-inhoud van voedingswaren: USDA National Nutrient Database for Standard Reference: http://ndb.nal.usda.gov

-100g maniokmeel bevat: 160kcal, 1.36g proteïnen, 0.28g vet, 38g koolhydraten

-100g geel maïsmeel bevat: 361kcal, 6.9g proteïnen, 3.8g vet, 77g koolhydraten

-100g maniokbladeren bevatten: 37kcal, 36g proteïnen, 0.2g vet, 7g koolhydraten (bron: http://www.fao.org/docrep/003/X6877E/X6877E00.htm)

-100g palmolie bevat: 884kcal, 100g vet

-100g bonen bevat: 127kcal, 8.7g proteïnen, 0.5g vet, 23g koolhydraten

-100g tomaten: 18kcal, 1g proteïne, 0.2g vet, 4g koolhydraten

Ok. Nu samenstellen. Dan de landbouwketen bekijken.

Palmolie is een killer.
Alleen auto's zouden er van mogen drinken....

koe de poing
15 juli 2012, 17:25
De calorieinhoud van de dranken niet vergeten. Bij bepaalde mensen ligt die hoger dan die van vast voedsel

C2C
15 juli 2012, 17:48
Palmolie is een killer.

No propaganda please. Zit trouwens vol beta-caroteen. Geef mij 1 miljard dollar om te lobbyen, en de hele wereld praat morgen over het feit dat beta-carotene palmolie kanker bestrijdt, diabetes wegjaagt en ADHD oplost. De Amerikaanse, Europese en Canadese koolzaad, soja, maïs, en canola-lobbyisten hebben zeker dat bedrag geïnvesteerd om palmolie te ambeteren.

Okay, we gaan voorlopig niet in op controverses rond producten. Dat kan later.

Laten we beginnen met een paar voorbeeldmaaltijden, en de berekening van de energie die ze verbruiken en de CO2 die ze uitstoten.

C2C
15 juli 2012, 17:49
De calorieinhoud van de dranken niet vergeten. Bij bepaalde mensen ligt die hoger dan die van vast voedsel

Lol, da's waar. :-D

Maar ik denk dat de sujetten in kwestie hun roes nog liggen uit te slapen. Vanavond zullen ze wel antwoorden.

Marie van de koster
15 juli 2012, 17:51
Lol, da's waar. :-D

Maar ik denk dat de sujetten in kwestie hun roes nog liggen uit te slapen. Vanavond zullen ze wel antwoorden.

Nooit van Coca-Cola gehoord? :roll:

C2C
15 juli 2012, 17:57
Nooit van Coca-Cola gehoord? :roll:

Oh, pardon, bij "drank" denk ik automatisch aan bier.

Ik drink al jaren geen frisdranken meer. My bad, kid.

Txiki
15 juli 2012, 17:59
De calorieinhoud van de dranken niet vergeten. Bij bepaalde mensen ligt die hoger dan die van vast voedsel

Bij mij is dat zo, ja. ;-)

Lunokhod
15 juli 2012, 18:34
Uw berekening gaat sterk te kampen krijgen met het probleem dat het menselijk lichaam sterke afwisseling nodig heeft om gezond te zijn. Je kan geen realistisch dieet opstellen op basis van slechts een paar artikelen. Voedingsleer is notoir complex.

Lunokhod
15 juli 2012, 18:36
het feit dat beta-carotene palmolie [...] ADHD oplost.

Bronnen graag. Ik zou het graag geloven om duidelijke persoonlijk redenen.

maddox
16 juli 2012, 01:12
En het Congolese dieet is zeker bevorderlijk voor de goede vrede.

Wanneer was de laatste periode zonder een provincie ginders zonders burgeroorlog in vergelijking tot het Zeer Overvreten Bourgondische Belgïë?

vrijevlaming
16 juli 2012, 07:08
zeer belangrijk voor een goed dieet: waygu steak, blauwvistonijn en foie grass

C2C
16 juli 2012, 13:28
Uw berekening gaat sterk te kampen krijgen met het probleem dat het menselijk lichaam sterke afwisseling nodig heeft om gezond te zijn. Je kan geen realistisch dieet opstellen op basis van slechts een paar artikelen. Voedingsleer is notoir complex.

Daar komen we wel uit.

Bij benadering kunnen we een min of meer gebalanceerd menu neerpennen.

De oefening bestaat erin vooral de ecologische voetafdruk van dit universele minimum-menu te becijferen, en dat te vergelijken met een kapitalistisch menu.

vrijevlaming
16 juli 2012, 13:33
Daar komen we wel uit.

Bij benadering kunnen we een min of meer gebalanceerd menu neerpennen.

De oefening bestaat erin vooral de ecologische voetafdruk van dit universele minimum-menu te becijferen, en dat te vergelijken met een kapitalistisch menu.

ik ben een die hard kapitalist, maar mijn menu's zijn altijd behoorlijk sober hoor. Ik zou die twee zaken dus niet door elkaar gooien.

Er zijn immers voldoende anti-kapitalisten die dan wereldwinkelproduct X per sé willen kopen, dat dan overgevlogen wordt uit zuid-amerika of zo, terwijl ik het doe met een streekproduct van ons dat lokaal geproduceerd wordt.

Het ene sluit dus het andere niet uit, de koppeling die je wil maken klopt niet.

C2C
16 juli 2012, 13:33
Wanneer was de laatste periode zonder een provincie ginders zonders burgeroorlog in vergelijking tot het Zeer Overvreten Bourgondische Belgïë?
De laatste keer dat er geen burgeroorlog was in de Bandundu was in 1960, toen de Belgen daar niet langer welkom waren. Idem dito voor de Bas-Congo, en beide Kasaï-Provincies. In het Oosten warmt het af en toe wel eens op.

Maar doe eens hetzelfde met West-Europa (want Congo is ongeveer zo groot): wanneer was de laatste periode dat West-Europa niet in een oorlog betrokken was? Ik kan me geen enkele periode herinneren.

Europa doodt vandaag mensen in Afghanistan, Libië, Syrië, Irak, Mali, Mauritanië, etc... Congo vecht enkel tegen Rwanda. Toch een verschil.

Maar goed, buiten het feit dat Congo vele malen vredevoller is dan Europa, is Congo ook 80 keer duurzamer dan Europa. En daar gaat het hier om. Mochten de Europeanen nu nog zo vriendelijk zijn dat land ook met rust te laten, dan zou Congo inderdaad nog beter scoren.

roger verhiest
16 juli 2012, 13:36
Nog een probleem : het ecologisch gewicht staat in geen verhouding tot de prijs & bovendien is er grote discussie rond het thema "gezonde voeding".

Bovendien is het nu reeds mogelijk voldoende voedsel te produceren in een fabriekje.
Indien men dit op grote schaal gaat toepassen is een landbouwaureool totaal overbodig en zou men het huidig landbouwaureool volledig kunnen retourneren aan wilde planten en dieren (voor zover de homo sapiens het niet nodig heeft om te wonen/steden te bouwen)

C2C
16 juli 2012, 13:37
Het ene sluit dus het andere niet uit, de koppeling die je wil maken klopt niet.

Dat willen we nu net bestuderen.

Als het inderdaad niet klopt, ben ik de eerste om dat toe te geven. Ik doe tenminste moeite om het eens uit te rekenen. Anderen geloven gewoon wat ze in een of andere flutgazet lezen.

Nr.10
16 juli 2012, 16:57
Nog een probleem : het ecologisch gewicht staat in geen verhouding tot de prijs & bovendien is er grote discussie rond het thema "gezonde voeding".

Bovendien is het nu reeds mogelijk voldoende voedsel te produceren in een fabriekje.
Indien men dit op grote schaal gaat toepassen is een landbouwaureool totaal overbodig en zou men het huidig landbouwaureool volledig kunnen retourneren aan wilde planten en dieren (voor zover de homo sapiens het niet nodig heeft om te wonen/steden te bouwen)
Olie op deze planeet is 3,2 miljard jaar oud.

Landbouw op dit ogenblik is niets anders dan het omzetten van aardolie in voedsel.

C2C
16 juli 2012, 19:45
Olie op deze planeet is 3,2 miljard jaar oud.

Landbouw op dit ogenblik is niets anders dan het omzetten van aardolie in voedsel.
Nr10, da's een bedrieglijk grafiekje, en je weet het.

Voor het gebruik van olie was er steenkool. Voor steenkool was er wind en biomassa. Na olie is er zonne-energie, kernsplitsing en kernfusie.

Trouwens, je hebt geen olie nodig om aan landbouw te doen: transport en cultuur kan electrisch, terwijl stikstofmest uit lucht en electriciteit kan gemaakt worden, terwijl fosforvoorraden groot zijn, en er nog veel beter aan nutriëntenrecyclage kan gedaan worden.

Peak Oil zal wel een probleem worden, maar wellicht niet zo groot als de doemscenario's ons soms doen geloven.