PDA

View Full Version : Terugkrijgen Verkeersbelasting


Henri1
27 juli 2012, 20:23
Ik heb begin juni mijn nummerplaat terug gestuurd en na een week het bericht van schrapping ontvangen.

Mijn nieuwe nummerplaat heb ik ook reeds en deze week kwam ook de verkeersbelasting + BIV voor de nieuwe wagen.

Er staat echter niets op wat betreft hoeveel ik nog moet terugkrijgen van de oude.
Iemand enig idee hoelang dat zou kunnen duren ?

Anatomehelena
27 juli 2012, 20:30
Na de verkiezingen 8-)

Henri1
27 juli 2012, 20:32
Na de verkiezingen 8-)

:-D:-D

Henri1
29 juli 2012, 12:18
Niemand weet blijkbaar hoe het zit ?

chris k
30 juli 2012, 19:23
Na een maand of 4 krijg je de rest terug? wel eerst voor de nieuwe plaat
betalen hé

De schoofzak
31 juli 2012, 08:20
Ik heb begin juni mijn nummerplaat terug gestuurd en na een week het bericht van schrapping ontvangen.

Mijn nieuwe nummerplaat heb ik ook reeds en deze week kwam ook de verkeersbelasting + BIV voor de nieuwe wagen.

Er staat echter niets op wat betreft hoeveel ik nog moet terugkrijgen van de oude.
Iemand enig idee hoelang dat zou kunnen duren ?

Ja, dat duurt wel een tijdje, maar dat komt vanzelf in orde.
Bij mij toch vorig jaar.


Het wordt toch stilaan eens tijd dat heel dat spellement van organisatie van belastingen eens gestroomlijnd wordt.
Maar ja, er zijn er die liever op de rem gaan staan.

.

cairn
31 juli 2012, 21:50
Deed dezelfde opé met verkeersbelasting.Keek toen eens goed naar de datum van de taks..Mijn nummerplaat zeer goed ontvangen,was het antwoord.Gelieve zoveel te betalen.
Tot daar toe oke,maar de datum van ontvangst was al maandje + 2 dagen verder dan binnenleveren.
Met grote inspanningen kreeg de regering begroting in orde. :rofl::rofl:

Beter dan dat..De regering heeft de ontbrekende 84 miljoen euro gevonden.
Zou ook eens in die straat willen gaan,waar ze dat allemaal VINDEN.
Belgie is het enige land ter wereld,waar zoveel poen in de straten slentert.

Txiki
14 augustus 2012, 09:24
Niemand weet blijkbaar hoe het zit ?

Dat hangt er van af aan wie gij verkeersbelastingen moet betalen, he Henri.

job
14 augustus 2012, 09:33
Niemand weet blijkbaar hoe het zit ?
De terugbetaling van het niet-verbruikte deel gebeurt in de loop van het kwartaal volgend op het einde van het kwartaal waarin de schrapping van de nummerplaat werd geregistreerd.
Maw je nrplaat werd geschrapt in juni. Het kwartaal waarin je nummerplaat geschrapt werd is kwartaal 2 van 2012. In de loop van het derde kwartaal wordt je teveel teruggestort. (ergens dus tussen begin juli en eind september)

cairn
14 augustus 2012, 10:00
De terugbetaling van het niet-verbruikte deel gebeurt in de loop van het kwartaal volgend op het einde van het kwartaal waarin de schrapping van de nummerplaat werd geregistreerd.
Maw je nrplaat werd geschrapt in juni. Het kwartaal waarin je nummerplaat geschrapt werd is kwartaal 2 van 2012. In de loop van het derde kwartaal wordt je teveel teruggestort. (ergens dus tussen begin juli en eind september)


Akkoord beste,van het ogenblik dat ze dat niet op eigen rekening storten,want tot heden vroegen ze de mijne niet.

Kan ook zijn,dat de belastingen verkeer een goede kristallen bol hebben,waar alles vermeld staat.

Micele
14 augustus 2012, 10:06
Dat hangt er van af aan wie gij verkeersbelastingen moet betalen, he Henri.

Idd, verkeersbelasting is een Gewestelijke materie sinds 1 januari 2011, ttz in het Frans voor een Luikenaar. Het kan namelijk zeer goed zijn dat het daar vlotter loopt.
De verkeerstaks is daar wel duurder als in Vlaanderen:
http://www.legalworld.be/legalworld/content.aspx?id=40558&LangType=2067

... en onze Henri laat niets meer van zich horen.
Hier moet je zijn Henri:
http://www.belgium.be/fr/mobilite/vehicules/taxe_de_circulation_et_assurance/taxe_de_circulation/

en voor je vraag mss hier de verdere links:
http://www.minfin.fgov.be/portail2/fr/themes/transport/vehicles-registration.htm

onder andere:
Changement de véhicule

Je change de véhicule et j’ai toujours une ancienne plaque belge ? Qu'advient-il de la taxe de circulation ?

Que dois-je faire si je change de véhicule, mais en gardant mon numéro de plaque européen ?

Que dois-je faire si je change de véhicule et de plaque d'immatriculation ? Qu'advient-il de la taxe de circulation ?

enzovoort ;-)

Als ik zo op de Vlaamse verkeersfora surf naar recente posts is het daar gemiddeld 2 maanden dat men zijn geld terugkrijgt.
Maar tijdens de vakantiemaanden weet men nooit, mss 3 of 4 maanden ?

In elk geval was het een heel tijdje erger, wslk omdat het Gewestelijk geregeld wordt en er documenten/data onderling uitgewisseld moet worden ?
Daarbij kwam ook nog dat circus over de Europese Nummerplaat van achterlijk-achterstand.Be , maar het is toch gelukt... :oops: :
http://www.marcbaeten.be/site/images/stories/verkeersbel.jpg

http://www.hln.be/hln/nl/9096/Belgie/article/detail/1242148/2011/03/28/Duizenden-klachten-over-laattijdige-terugbetaling-verkeersbelasting.dhtml

Het regent klachten bij de provinciale ontvangstkantoren en de Vlaamse ombudsdienst over de terugbetaling van de verkeersbelasting, zo melden de kranten van de Concentragroep.

Wie bij aankoop van een nieuwe wagen zijn oude nummerplaat inlevert, heeft recht op terugbetaling van het te veel betaalde bedrag aan verkeersbelasting voor het vorige voertuig, maar hier zit momenteel maanden vertraging op. Vele tienduizenden mensen wachten op hun geld.

"Het grote probleem wordt veroorzaakt door de achterstand bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV)", zegt de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel). "Tegen midden april zullen er 170.000 dossiers verwerkt en afgehandeld zijn", belooft David Van Herreweghe, administrateur-generaal van Vlabel.

Op 15 november 2010 werd de Europese nummerplaat ingevoerd. Daarbij werd de verkeersbelasting op 1 januari een Vlaamse bevoegdheid. "Het is een hele klus om alle federale technische termen om te schakelen. Daardoor is er die achterstand in de verwerking en teruggave van de verkeersbelasting. De DIV is nog altijd federaal georganiseerd en verantwoordelijk voor de schrapping van oude platen. Er staan bakken vol waardoor de gegevens niet tijdig bij ons komen en eventuele terugbetaling van de verkeersbelasting vertraagd wordt." (belga/odbs)
Niets nieuws dus. Geeuw.

De terugbetaling van het niet-verbruikte deel gebeurt in de loop van het kwartaal volgend op het einde van het kwartaal waarin de schrapping van de nummerplaat werd geregistreerd.
Maw je nrplaat werd geschrapt in juni. Het kwartaal waarin je nummerplaat geschrapt werd is kwartaal 2 van 2012. In de loop van het derde kwartaal wordt je teveel teruggestort. (ergens dus tussen begin juli en eind september)
Zo zou het moeten zijn...

Micele
14 augustus 2012, 10:47
Vervolg, voor wie de klachtenboek 2011 van -enkel- de ombudsdienst wil weten, moet hier zijn (met mooie grafiek van de klachten page 1, onder andere bijna een verdrievoudiging tov 2010 dit alleen financien page 10 (waaronder verkeersbelasting)):
http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/nl/documentatie/pdf/klachtenboek_2011.pdf

verkeersbelasting op page 16.
om een idee te geven:

Rapporten Eerstelijnsklachtenbehandeling 2011
Hier vindt u de volledige tekst van alle Rapporten van de Eerstelijnsklachtenbehandeling van 2011 volgens de Top-10 van de Vlaamse servicemeter in 2011.

6.1 Verkeersbelastingen

· Op 1 januari 2011 nam de Vlaamse Belastingdienst de inning van de verkeersbelastingen en van het eurovignet voor belastingplichtigen woonachtig in het Vlaamse Gewest over van de federale overheid.
In 2011 verstuurde de Vlaamse Belastingdienst 4.547.573 aanslagbiljetten verkeersbelastingen voor de geautomatiseerde voertuigen. Hiervan had 11,97% betrekking op het aanslagjaar 2010. Het betrof aanslagbiljetten voor een inschrijving of voor de verlenging van een inschrijving van een voertuig in het laatste kwartaal 2010 waarvoor de Federale Overheidsdienst Financiën geen uitnodigingen tot betaling meer had verstuurd. Daarnaast werden ook aanslagbiljetten verstuurd voor door de FOD Financiën reeds verzonden uitnodigingen tot betaling, die onbetaald bleven.
De overige 88,03% betrof aanslagbiljetten voor het aanslagjaar 2011 naar aanleiding van de inschrijving of verlenging van de inschrijving van een voertuig in 2011.

De administratie verzond ook 684.054 ontheffingsbrieven waarbij een eerder betalingsdocument werd herzien op basis van gegevens van de Directie Inschrijving Voertuigen (DIV) over de schrapping van de nummerplaat.
In 2011 verstuurde de Vlaamse Belastingdienst 48.671 aanslagbiljetten verkeersbelasting voor de nietgeautomatiseerde voertuigen en 74.211 uitnodigingen tot betaling eurovignet. Deze aanslagbiljetten werden opgesteld op basis van een aangifte van het voertuig bij de FOD Financiën, die nog niet werd stopgezet of op basis van een nieuwe aangifte bij de Vlaamse Belastingdienst.
De administratie verstuurde in 2011 154.781 herinneringen.
Sedert 1 januari 2011 is ook de bezwaarbehandeling in handen van de Vlaamse Belastingdienst. De Vlaamse Belastingdienst ontving vóór 1 januari 2011 reeds 1.187 bezwaarschriften. In de loop van 2011 ontving de administratie 45.567 bezwaren.
De Vlaamse Belastingdienst handelde in 2011 35.582 bezwaren af.

· De klachtendienst ontving in 2011 1105 klachten over de verkeersbelastingen.
Op het einde van het werkjaar 2011 stonden nog 83 klachten open.
Dit betekent dat in 2011 1022 klachten werden afgesloten. Deze kregen volgende evaluatie: 27 klachten onontvankelijk + 995 klachten ontvankelijk --> 639 ongegronde klachten + 98 deels gegronde klachten + 258 gegronde klachten.